(SZBP) 2019/1296Rozhodnutí Rady (SZBP) 2019/1296 ze dne 31. července 2019 na podporu posílení biologické bezpečnosti a ochrany na Ukrajině v souladu s prováděním rezoluce Rady bezpečnosti Organizace spojených národů č. 1540 (2004) o nešíření zbraní hromadného ničení a jejich nosičů

Publikováno: Úř. věst. L 204, 2.8.2019, s. 29-35 Druh předpisu: Rozhodnutí
Přijato: 2. srpna 2019 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 31. července 2019 Nabývá účinnosti: 31. července 2019
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Konsolidované znění předpisu s účinností od 2. srpna 2019

Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu

►B

ROZHODNUTÍ RADY (SZBP) 2019/1296

ze dne 31. července 2019

na podporu posílení biologické bezpečnosti a ochrany na Ukrajině v souladu s prováděním rezoluce Rady bezpečnosti Organizace spojených národů č. 1540 (2004) o nešíření zbraní hromadného ničení a jejich nosičů

(Úř. věst. L 204 2.8.2019, s. 29)


Opraveno:

►C1

Oprava, Úř. věst. L 227, 3.9.2019, s.  26 (2019/1296)




▼B

ROZHODNUTÍ RADY (SZBP) 2019/1296

ze dne 31. července 2019

na podporu posílení biologické bezpečnosti a ochrany na Ukrajině v souladu s prováděním rezoluce Rady bezpečnosti Organizace spojených národů č. 1540 (2004) o nešíření zbraní hromadného ničení a jejich nosičů



Článek 1

1.  Za účelem podpory míru a bezpečnosti, jakož i účinného multilateralismu na celosvětové i regionální úrovni sleduje Unie tyto cíle:

 posílení biologické bezpečnosti a ochrany na Ukrajině prostřednictvím zdokonalení ukrajinského legislativního a regulačního základu a jejích systémů zaměřených na lidské zdraví a zdraví zvířat, jakož i zvyšováním informovanosti vědeckých pracovníků zabývajících se živou přírodou;

 podpora účinného multilateralismu na regionální úrovni podporováním činnosti OBSE zaměřené na posílení schopností příslušných orgánů na Ukrajině v oblasti biologické bezpečnosti a ochrany v souladu se závazky podle rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 1540 (2004) a úmluvy o zákazu biologických a toxinových zbraní (BTWC).

2.  K dosažení cílů uvedených v odstavci 1 uskutečňuje Unie tyto projekty:

 harmonizace stávajících ukrajinských právních předpisů a mechanismů v oblasti biologické bezpečnosti a ochrany s mezinárodními standardy;

  ►C1  zajištění udržitelnosti systému veterinárního dozoru na Ukrajině, pokud jde o nákazy související se zvláště nebezpečnými patogeny; ◄

 zvyšování informovanosti, vzdělávání a odborná příprava v oblasti biologické bezpečnosti a ochrany určené vědeckým pracovníkům zabývajícím se živou přírodou.

Podrobný popis výše zmíněných projektů je uveden v příloze.

Článek 2

1.  Za provádění tohoto rozhodnutí odpovídá vysoký představitel Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku (dále jen „vysoký představitel“).

2.  Technickým prováděním projektů uvedených v čl. 1 odst. 2 je pověřen sekretariát OBSE. Tento úkol plní pod dohledem vysokého představitele. Za tímto účelem uzavře vysoký představitel se sekretariátem OBSE nezbytná ujednání.

Článek 3

1.  Finanční referenční částka pro provádění projektů uvedených v čl. 1 odst. 2 činí 1 913 900 EUR.

2.  Výdaje financované částkou stanovenou v odstavci 1 jsou spravovány v souladu s postupy a pravidly, kterými se řídí souhrnný rozpočet Unie.

3.  Komise dohlíží nad řádnou správou výdajů uvedených v odstavci 1. Za tímto účelem uzavře se sekretariátem OBSE finanční dohodu. V uvedená dohodě musí být stanoveno, že sekretariát OBSE zajistí zviditelnění příspěvku Unie úměrné jeho výši.

4.  Komise usiluje o uzavření finanční dohody uvedené v odstavci 3 co nejdříve po vstupu tohoto rozhodnutí v platnost. Komise informuje Radu o veškerých obtížích v tomto procesu a o dni uzavření finanční dohody.

Článek 4

Vysoký představitel podává Radě zprávy o provádění tohoto rozhodnutí a vychází při tom z pravidelných zpráv vypracovávaných sekretariátem OBSE. Rada na základě těchto zpráv provádí hodnocení. Komise poskytuje informace o finančních aspektech projektů uvedených v čl. 1 odst. 2.

Článek 5

1.  Toto rozhodnutí vstupuje v platnost dnem přijetí.

2.  Toto rozhodnutí pozbývá platnosti 36 měsíců ode dne uzavření finanční dohody podle čl. 3 odst. 3, nebo šest měsíců ode dne jeho přijetí, pokud v této lhůtě nebude uzavřena uvedená finanční dohoda.




PŘÍLOHA

Posílení biologické bezpečnosti a ochrany na Ukrajině v souladu s rezolucí Rady bezpečnosti OSN č. 1540 (2004)

1.   Souvislosti

Ukrajinské právní předpisy zakazující biologické zbraně jsou podrobné a komplexní. Značná část těchto právních a správních předpisů je však zastaralá a nesplňuje mezinárodní normy a standardy. Z tohoto důvodu je nezbytná jejich urychlená revize a aktualizace v zájmu větší harmonizace s příslušnými celosvětovými standardy.

Na Ukrajině neexistuje žádný rámcový zákon o biologické bezpečnosti a ochraně, který by stanovil vytvoření systému biologické bezpečnosti a ochrany a jeho řádné fungování (který by právně určil ústřední výkonný orgán, který se zabývá biologickou bezpečností a ochranou a vykonává odborné a monitorovací funkce). V současností dále neexistuje komplexní spolupráce všech zúčastněných ministerstev, agentur a organizací s cílem předcházet mimořádným situacím souvisejícím s biologickými hrozbami a reagovat na ně.

Chybí rovněž mechanismy státní kontroly dodržování požadavků na biologickou bezpečnost při práci s biologickými činiteli. Neexistuje žádný rejstřík hospodářských a jiných než hospodářských subjektů, které pracují s nebezpečnými biologickými činiteli na území Ukrajiny. Těmto subjektům, které pracují s nebezpečnými biologickými činiteli, navíc není uložena zákonem povinnost mít příslušná povolení. Zrušení systému povolení vedlo ve skutečnosti k situaci, kdy v mikrobiologických laboratořích, jejichž skutečný počet není znám, nejsou podávány zprávy o dodržování požadavků na biologickou bezpečnost a ochranu a ke kontrole tohoto dodržování. Normativní dokument, kterým se upravovalo účetnictví, přeprava, skladování a převody nebezpečných biologických materiálů, byl zrušen. Použitelné dokumenty věnují malou pozornost dalším aspektům biologické bezpečnosti, jako je například ověřování spolehlivosti zaměstnanců, ochrana důvěrných informací atd.

Vzhledem k tempu růstu zemědělské produkce, biovýroby, dopravy a vnějších obchodních vztahů v moderním světě se humánní a veterinární lékařství potýká s mnoha problémy, zejména pokud jde o riziko šíření biologických materiálů, zejména infekčních a parazitických nemocí, které se běžně vyskytují u lidí a zvířat.

Dnes je hlavní hrozbou, jež se týká biologické bezpečnosti a potravinového zabezpečení na Ukrajině, africký mor prasat, ptačí chřipka, slintavka a kulhavka a multirezistentní bakteriální patogeny. Existuje riziko přirozeného vzniku ohnisek výskytu sněti slezinné, vztekliny, klasického moru prasat a tularémie. Zajišťování potravinové a biologické bezpečnosti je citlivou otázkou, kterou nelze vyřešit bez zapojení spolehlivých prostředků monitorování, předvídání a včasné diagnózy nově vznikajících a hospodářsky významných infekcí zvířat, včetně zoonotických infekcí. Biologickou bezpečnost a potravinové zabezpečení na Ukrajině lze řešit pouze začleněním základního výzkumu v oblasti genetiky a molekulární biotechnologie do veterinárního a humánního lékařství a diagnostiky.

Pracovníci většiny ukrajinských laboratoří pro vědy o živé přírodě mají zkušenosti s nakládáním s nebezpečnými biologickými materiály. Laboratoře však velmi zřídka uplatňují moderní zásady a přístupy v oblasti biologické bezpečnosti a ochrany, moderní techniky, postupy a kodexy chování související s moderními postupy. Řada laboratoří pro vědy o živé přírodě sice má k dispozici určité množství moderních zařízení, avšak z důvodu nedostatečné odborné přípravy ohledně fungování těchto zařízení je personál laboratoře nevyužívá nebo je používá nevhodným způsobem. Kromě toho stávající systém pokročilé odborné přípravy pro některé kategorie vědeckých pracovníků zabývajících se živou přírodou nepokrývá všechny patřičné otázky biologické bezpečnosti a ochrany. Všechny tyto faktory mohou vést ke snížení úrovně biologické bezpečnosti a ochrany laboratoří, v nichž se nakládá s nebezpečnými biologickými materiály.

Na základě výše uvedené analýzy vypracovala OBSE tři projekty s cílem posílit celkovou biologickou bezpečnost a ochranu na Ukrajině. Tyto projekty byly vypracovány ve spolupráci s příslušnými ukrajinskými orgány. Všechny projekty by byly prováděny v souladu s příslušnými ustanoveními akčního plánu ukrajinské vlády týkajícího se provádění dohody o přidružení EU–Ukrajina.

Uvedené projekty by byly rovněž prováděny s přihlédnutím k příslušným osvědčeným postupům a získaným poznatkům, jež byly vymezeny v průběhu provádění rozhodnutí Rady (SZBP) 2017/1252 na podporu posílení chemické bezpečnosti a chemického zabezpečení na Ukrajině.

2.   Cíl

Celkovým cílem tohoto rozhodnutí je podpora projektů OBSE zaměřených na posílení biologické bezpečnosti a ochrany na Ukrajině v souladu se závazky Ukrajiny podle úmluvy o zákazu biologických a toxinových zbraní (BTWC) a rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 1540 (2004) a rovněž v souladu s dohodou o přidružení EU–Ukrajina.

3.   Popis projektů

3.1   Harmonizace stávajících ukrajinských právních předpisů v oblasti biologické bezpečnosti a ochrany s mezinárodními standardy

3.1.1.   Cíl projektu

 Zlepšit legislativní a regulační základ Ukrajiny v oblasti biologické bezpečnosti a ochrany v souladu se závazky podle rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 1540 (2004), konkrétně přijetí a prosazování vhodných účinných zákonů, kterými se jakémukoli nestátnímu subjektu zakazuje vyrábět, nabývat, držet, vyvíjet, přepravovat, převádět nebo používat biologické zbraně a jejich nosiče, zejména pro teroristické účely.

3.1.2.   Popis projektu

 Mezi zvláštní opatření týkající se legislativních a regulačních zlepšení v oblasti biologické bezpečnosti a ochrany, jež si vyžadují přednostní provádění a budou přímo podporována v rámci tohoto projektu, patří:

 

 vypracování návrhu ukrajinského zákona o biologické bezpečnosti a ochraně a jeho předložení ukrajinskému parlamentu (Verchovna Rada);

 vypracování a přijetí usnesení vlády Ukrajiny o regulaci otázek spojených s kontrolou dodržování požadavků v oblasti biologické bezpečnosti a ochrany v institucích a zařízeních pracujících s patogenními mikroorganismy;

 vypracování a přijetí koncepce biologické bezpečnosti a ochrany, národního ukrajinského akčního plánu pro reakci na hromadný výskyt nebezpečných a zvláště nebezpečných nemocí a určení kritické infrastruktury, která zajistí vhodnou reakci na případy hromadného výskytu nebezpečných a zvláště nebezpečných nemocí a na riziko takových výskytů;

 zavedení jednotného systému biologické ochrany Ukrajiny, jakož i plánů na ochranu biologických činitelů před náhodným nebo záměrným šířením, na jejich řádné a bezpečné skladování a přepravu, včetně jejich vnitřní bezpečnosti;

 reorganizace systému veřejného zdravotnictví a veterinárního lékařství za účelem splnění mezinárodních požadavků.

3.1.3.   Očekávané výsledky projektu

 Zlepšit ukrajinský systém biologické bezpečnosti a ochrany tím, že se posílí vnitrostátní legislativní a regulační rámec v této oblasti;

 podporovat spolupráci různých agentur odpovědných za biologickou bezpečnost a ochranu;

 zajistit udržitelnost systému biologické bezpečnosti a ochrany na Ukrajině.

3.1.4.   Příjemci projektu

 Ministerstvo zdravotnictví

3.2.    ►C1  Zajištění udržitelnosti systému veterinárního dozoru na Ukrajině, pokud jde o nákazy související se zvláště nebezpečnými patogeny ◄

3.2.1.   Cíl projektu

 Zlepšit biologickou bezpečnost a ochranu posílením ukrajinského systému v oblasti lidského zdraví a zdraví zvířat v souladu se závazky podle rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 1540 (2004), a zejména prosazování účinných opatření k zavedení vnitrostátních kontrol, aby se zabránilo šíření biologických zbraní a jejich nosičů, a to i prostřednictvím zavedení vhodných kontrol souvisejících materiálů.

3.2.2.   Popis projektu

 Provádění účinného monitorování nemocí lidí a zvířat prostřednictvím zřízení střediska společného využívání pro účely sekvencováni a genetické charakterizace vybraných činitelů, jakož i vybavení zúčastněných institucí přístroji pro polymerázovou řetězovou reakci s reverzní transkripcí (dále jen „RT-PCR“);

 zavedení opatření rychlé reakce v mimořádných situacích a zavedení rychlé diagnózy zvláště nebezpečných nákaz zvířat prostřednictvím vývoje diagnostických nástrojů založených na RT-PCR pro detekci vybraných činitelů pomocí PCR (původce influenzy ptáků, newcastleské choroby, multirezistentní tuberkulózy, nodulární dermatitidy skotu, tularémie, afrického moru prasat, klasického moru prasat, slintavky a kulhavky, brucelózy, multirezistentní salmonely a sněti slezinné), a to na základě interních protokolů vypracovaných na Ukrajině;

 rozvoj bezpečného skladování patogenů, včetně zoonotických patogenů, virových a bakteriálních patogenů v laboratořích a depozitářích na základě vypracování registrační dokumentace pro sady založené na RT-PCR;

 zajišťování jednotné technické politiky v oblasti posuzování shody pro zkušební laboratoře, zabezpečení vnitrostátní a mezinárodní důvěry, stanovování podmínek pro vzájemné uznávání výkonu a transparentnosti, zajištění informovanosti a způsobilosti v oblasti biologické ochrany;

  ►C1  budování kapacit v oblasti molekulární diagnostiky nákaz souvisejících se zvláště nebezpečnými patogeny. ◄

3.2.3.   Očekávané výsledky projektu

 Posílení vnitrostátní kapacity pro dozor a předvídání ve veterinárním lékařství;

 vývoj účinných vnitrostátních nástrojů v oblasti diagnostiky a dozoru pomocí nástrojů RT-PCR a izotermické PCR (výzkum a vývoj, validace a jejich zavádění v laboratořích);

 provádění účinného monitorování nákaz zvířat (včetně zoonóz);

  ►C1  budování lidských kapacit v oblasti molekulární diagnostiky nákaz souvisejících se zvláště nebezpečnými patogeny (odborná příprava zaměstnanců laboratoří o technikách PCR). ◄

3.2.4.   Příjemci projektu

 Státní služba Ukrajiny pro bezpečnost potravin a ochranu spotřebitele

 Příjemce pomoci: Národní vědecké centrum Institut pro experimentální a klinické veterinární lékařství (Charkov, Ukrajina)

3.3.   Zvyšování informovanosti, vzdělávání a odborná příprava v oblasti biologické bezpečnosti a ochrany určené vědeckým pracovníkům zabývajícím se živou přírodou

3.3.1.   Cíl projektu

 Zlepšení biologické bezpečnosti, ochrany a bioetiky na Ukrajině zvyšováním informovanosti vědeckých pracovníků zabývajících se živou přírodou v oblasti biologické bezpečnosti a ochrany v souladu se závazky podle rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 1540 (2004), včetně prosazování účinných vnitrostátních opatření, která mají zabránit šíření biologických zbraní a jejich nosičů.

3.3.2.   Popis projektu

 Vytvoření týmu školitelů z různých ukrajinských institucí pro vědy o živé přírodě, který bude schopen šířit moderní znalosti o zásadách v oblasti biologické bezpečnosti, ochrany a bioetiky, osvědčené laboratorní postupy, techniky a metody pro řízení biologických rizik v laboratořích;

 zlepšení stávajících zdrojů pro další šíření znalostí a zvyšování informovanosti o biologické bezpečnosti a ochraně a bioetice mezi učiteli, studenty a výzkumnými pracovníky v oblasti věd o živé přírodě a dalšími příslušnými zúčastněnými stranami, přičemž se plně zohlední projekt vědeckého a technologického centra na Ukrajině P633 „Vzdělávání a zvyšování informovanosti na Ukrajině“;

 zajištění udržitelnosti školicích kapacit po dokončení projektu.

3.3.3.   Očekávané výsledky projektu

 Větší informovanost zúčastněných stran na vnitrostátní a místní úrovni v oblasti biologické bezpečnosti a ochrany;

 zvýšená schopnost vědeckých pracovníků zabývajících se živou přírodou bezpečně nakládat s nebezpečnými biologickými materiály;

 zvýšená schopnost ukrajinských vědeckých pracovníků zabývajících se živou přírodou omezit rizika možného zneužití materiálů a vybavení používaných při jejich výzkumu, jakož i zneužití jejich znalostí a výsledků;

 vytvoření silného týmu školitelů v oblasti biologické bezpečnosti a ochrany pro vědecké pracovníky zabývající se živou přírodou;

 zlepšený a udržitelný zdroj pro šíření znalostí o biologické bezpečnosti, ochraně a bioetice na dálku.

3.4.   Příjemci projektu

 Ministerstvo zdravotnictví

4.   Správní podpora pro provádění projektů

Specializovaní zaměstnanci v rámci sekretariátu OBSE a úřadu koordinátora projektu OBSE na Ukrajině budou koordinovat a řídit provádění projektových činností uvedených v bodě 3 za účelem dalšího rozvoje rámce spolupráce mezi ukrajinskými partnery, mimo jiné vypracováním příslušných nových návrhů projektů a vnitrostátních opatření.

Dotyčný podpůrný personál bude plnit tyto úkoly:

 řízení projektů ve všech fázích projektového cyklu,

 každodenní finanční dohled nad projekty,

 poskytování technických a právních odborných poznatků, podpora rozsáhlejších zakázek, zapojení dalších mezinárodních organizací, zajišťování kvality a kontrola kvality výsledků schválených projektů a předkládání zpráv Evropské unii.

5.   Doba trvání

Celková odhadovaná doba trvání projektů bude 36 měsíců.

6.   Subjekt pověřený technickým prováděním

Technickým prováděním tohoto rozhodnutí bude pověřen sekretariát OBSE – Středisko pro předcházení konfliktům a koordinátor projektu OBSE na Ukrajině. OBSE bude vykonávat činnosti na základě tohoto rozhodnutí ve spolupráci s dalšími mezinárodními organizacemi a agenturami, zejména s cílem zabezpečit účinné synergie a zabránit zdvojování činností.

7.   Podávání zpráv

Sekretariát OBSE bude vypracovávat pravidelné zprávy a zprávy po dokončení každé z popsaných činností. Závěrečné zprávy by měly být předloženy Evropské unii nejpozději šest týdnů po dokončení příslušných činností.

8.   Řídící výbor

Řídící výbor těchto projektů bude složen ze zástupce vysokého představitele a ze zástupce prováděcího subjektu uvedeného v bodě 6 této přílohy. Řídící výbor bude provádění tohoto rozhodnutí pravidelně přezkoumávat, a to nejméně jednou za šest měsíců, mimo jiné i za využití prostředků elektronické komunikace.

9.   Odhadované celkové náklady projektů a finanční příspěvek Evropské unie

Celkové náklady projektů činí 1 913 900 EUR.

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU