(SZBP) 2017/1424Rozhodnutí Rady (SZBP) 2017/1424 ze dne 4. srpna 2017 na podporu činností OBSE ke snížení rizika nedovoleného obchodování s ručními palnými a lehkými zbraněmi a konvenčním střelivem a ke snížení rizika jejich nadměrného hromadění v Bývalé jugoslávské republice Makedonii a v Gruzii

Publikováno: Úř. věst. L 204, 5.8.2017, s. 82-89 Druh předpisu: Rozhodnutí
Přijato: 4. srpna 2017 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 4. srpna 2017 Nabývá účinnosti: 4. srpna 2017
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Konsolidované znění předpisu s účinností od 29. června 2020

Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu

►B

▼M1

ROZHODNUTÍ RADY (SZBP) 2017/1424

ze dne 4. srpna 2017

na podporu činností OBSE ke snížení rizika nedovoleného obchodování s ručními palnými a lehkými zbraněmi a konvenčním střelivem a ke snížení rizika jejich nadměrného hromadění v Republice Severní Makedonie a v Gruzii

▼B

(Úř. věst. L 204 5.8.2017, s. 82)

Ve znění:

 

 

Úřední věstník

  Č.

Strana

Datum

►M1

ROZHODNUTÍ RADY (SZBP) 2020/904 ze dne 29. června 2020,

  L 207

34

30.6.2020




▼B

▼M1

ROZHODNUTÍ RADY (SZBP) 2017/1424

ze dne 4. srpna 2017

na podporu činností OBSE ke snížení rizika nedovoleného obchodování s ručními palnými a lehkými zbraněmi a konvenčním střelivem a ke snížení rizika jejich nadměrného hromadění v Republice Severní Makedonie a v Gruzii

▼B



Článek 1

1.  Za účelem podpory míru a bezpečnosti, jakož i skutečného multilateralismu na celosvětové i regionální úrovni, Unie sleduje tyto cíle:

— 
podporovat mír a bezpečnost v sousedství Unie omezováním hrozby, kterou představuje nedovolené obchodování s ručními palnými a lehkými zbraněmi a s konvenčním střelivem a jejich nadměrné hromadění v regionu OBSE,
— 
přispívat ke skutečnému multilateralismu na regionální úrovni podporováním činnosti OBSE zaměřené na předcházení nedovolenému obchodování s ručními palnými a lehkými zbraněmi a s konvenčním střelivem a jejich nadměrnému hromadění.

2.  K dosažení cílů uvedených v odstavci 1 přijme Unie tato opatření:

— 
snížení rizika nedovoleného šíření ručních palných a lehkých zbraní v Bývalé jugoslávské republice Makedonii,
— 
likvidace nadbytečného střeliva v Gruzii.

Podrobný popis projektů uvedených v tomto odstavci je obsažen v příloze.

Článek 2

1.  Za provádění tohoto rozhodnutí odpovídá vysoký představitel Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku (dále jen „vysoký představitel“).

2.  Technickým prováděním projektů uvedených v čl. 1 odst. 2 je pověřen sekretariát OBSE.

3.  Sekretariát OBSE plní své úkoly pod vedením vysokého představitele. Za tímto účelem uzavře vysoký představitel se sekretariátem OBSE nezbytná ujednání.

Článek 3

1.  Finanční referenční částka na provádění projektů uvedených v čl. 1 odst. 2 činí 1 353 878,52  EUR.

2.  Výdaje financované částkou stanovenou v odstavci 1 jsou spravovány v souladu s postupy a pravidly použitelnými na rozpočet Unie.

3.  Komise dohlíží nad řádnou správou výdajů uvedených v odstavci 1. Za tímto účelem uzavře se sekretariátem OBSE dohodu o financování. Tato dohoda stanoví, že sekretariát OBSE musí zajistit zviditelnění příspěvku Unie úměrné jeho výši.

4.  Komise usiluje o uzavření dohody o financování uvedené v odstavci 3 co nejdříve po vstupu tohoto rozhodnutí v platnost. Informuje Radu o veškerých obtížích v tomto procesu a o dni uzavření dohody o financování.

Článek 4

Vysoký představitel podává Radě zprávy o provádění tohoto rozhodnutí na základě pravidelných zpráv vypracovávaných sekretariátem OBSE. Rada na základě těchto zpráv provádí hodnocení. Komise podává zprávy o finančních aspektech provádění projektů uvedených v čl. 1 odst. 2.

Článek 5

1.  Toto rozhodnutí vstupuje v platnost dnem přijetí.

▼M1

2.  Toto rozhodnutí pozbývá platnosti dne 6. března 2021.

▼B




PŘÍLOHA

1.   Souvislosti

V roce 2016 požádaly dva státy OBSE – Bývalá jugoslávská republika Makedonie a Gruzie – o podporu v činnostech souvisejících s posilováním zabezpečení ručních palných a lehkých zbraní a odstraňováním nadbytečného konvenčního střeliva.

V roce 2016 oznámila Bývalá jugoslávská republika Makedonie, že potřebuje podporu při posilování fyzického a informačně-technologického zabezpečení skladovacích prostor pro ruční palné a lehké zbraně a střelivo na 15 stanicích pohraniční policie a v jednom regionálním pohraničním středisku. V žádosti byla též uvedena potřeba zvýšit kapacitu ministerstva vnitra zlepšením postupů řízení zásob služebních zbraní. Mise OBSE ve Skopje poskytuje ministerstvu vnitra průběžnou podporu v oblasti bezpečnosti zprostředkováním přeshraničních společných cvičení a pořádáním kurzů odborné přípravy v oblasti boje proti organizované trestné činnosti, střežení zelené hranice, rozpoznávání obličejů a profilování. V návaznosti na stávající spolupráci určilo ministerstvo vnitra misi OBSE ve Skopje jako partnera pro provedení modernizace zabezpečení a budování kapacit.

Po skončení studené války zůstaly gruzínskému ministerstvu obrany značné zásoby konvenčního střeliva ze sovětských časů. Část těchto zásob byla zlikvidována díky vnitrostátnímu úsilí a v rámci mezinárodních a dvoustranných projektů pomoci. V letech 2005–2013 tak byly dokončeny tři projekty likvidace řízených a neřízených střel s podporou Agentury NATO pro údržbu a zásobování a ministerstva zahraničních věcí USA. V letech 2007, 2011 a 2012 podpořily OBSE a Rozvojový program OSN rovněž projekty na využití, zpracování a likvidaci zbývajících nadbytečných zásob řízených a neřízených letadlových střel a jejich nebezpečných složek. Kromě toho poskytla OBSE v letech 2012–2016 pomoc při likvidaci kazetové munice, bomb a dělostřeleckých granátů.

V roce 2016 předložila Gruzie Fóru OBSE pro bezpečnostní spolupráci novou žádost o pomoc při likvidaci 461 tun nadbytečného konvenčního střeliva, z toho 121 tun dělostřeleckých granátů a 340 tun bomb. Přestože OBSE není v současnosti v Gruzii přítomna, má za sebou úspěšnou historii provádění projektů likvidace střeliva v této zemi. OBSE a Gruzie vytvořily rámec spolupráce nazvaný Program demilitarizace prošlého, odepsaného a zastaralého střeliva přítomného na vojenských základnách v Gruzii. V dubnu roku 2014 podepsaly sekretariát OBSE a Gruzie memorandum o porozumění, v němž jsou upraveny dodatečné údaje o provádění tohoto programu.

Jako pokračování úspěšného provádění rozhodnutí 2012/662/SZBP jsou stávající projekty zaměřeny na další posílení vnitrostátní kontroly ručních palných a lehkých zbraní a střeliva a pomoci Bývalé jugoslávské republice Makedonii a Gruzii v plnění jejich mezinárodních závazků v této oblasti.

2.   Celkový cíl

Posílit bezpečnost v regionech jihovýchodní Evropy a jižního Kavkazu omezením hrozby nekontrolovaného šíření ručních palných a lehkých zbraní a konvenčního střeliva.

3.   Popis projektů

Projekty navazují na předchozí i na probíhající činnost OBSE usilující o snížení nadbytečných zásob, zlepšení zabezpečení a prevenci krádeží ručních palných a lehkých zbraní a střeliva, čímž přispějí k boji proti terorismu, neboť zúčastněným státům OBSE umožní řešit jeden ze zdrojů dodávek teroristickým sítím.

3.1   Projekt 1: Snížení rizika nedovoleného šíření ručních palných a lehkých zbraní v Bývalé jugoslávské republice Makedonii

3.1.1   Cíl

Zvýšit kapacitu ministerstva vnitra Bývalé jugoslávské republiky Makedonie pro zajištění zásob ručních palných a lehkých zbraní a střeliva, což omezí rizika jejich nedovoleného šíření, mimo jiné pro účely terorismu.

3.1.2   Popis

V žádosti o pomoc ze strany OBSE uvedlo ministerstvo vnitra zranitelnost skladů ručních palných a lehkých zbraní a střeliva na 15 stanicích pohraniční policie a v jednom regionálním pohraničním středisku. V důsledku útoku na stanici pohraniční policie z dubna roku 2015, při němž došlo ke krádeži zbraní a střeliva, byl zahájen komplexní přezkum zabezpečení skladů ručních palných a lehkých zbraní na stanicích pohraniční policie. V reakci na žádost o pomoc provedla mise OBSE ve Skopje posouzení potřeb, v jehož rámci bylo navštíveno všech 15 stanic pohraniční policie a regionální pohraniční středisko. OBSE odhalila řadu problémů souvisejících se zabezpečením ručních palných a lehkých zbraní na těchto stanicích, včetně potřeby zlepšit fyzické zabezpečení stávajících skladovacích prostor, posílit vedení záznamů, zvýšit kapacitu personálu spravovat služební a zabavené ruční palné a lehké zbraně a zvýšit schopnost ministerstva vnitra předcházet šíření ručních palných a lehkých zbraní z jeho zásob.

3.1.3   Očekávané výsledky

Mise OBSE ve Skopje pokračuje touto činností v budování kapacit ministerstva vnitra v oblasti boje proti organizované trestné činnosti a terorismu. Projekt přispěje k dosažení těchto konkrétních výsledků:

Výsledek 1: Zvýšené fyzické a informačně-technologické zabezpečení zásob ručních palných a lehkých zbraní na 15 stanicích pohraniční policie a v jednom regionálním pohraničním středisku.
Ukazatele:
— 
15 stanic pohraniční policie a jedno regionální pohraniční středisko se zvýšenou fyzickou a informačně-technologickou ochranou.
Výsledek 2: Zvýšená kapacita ministerstva vnitra v oblasti řízení zásob ručních palných a lehkých zbraní.
Ukazatele:
— 
vypracování standardních operačních postupů řízení služebních zbraní,
— 
uspořádání jednoho kurzu odborné přípravy školitelů,
— 
poskytnutí 16 kurzů odborné přípravy na místě na 15 stanicích pohraniční policie a v jednom regionálním pohraničním středisku.

3.1.4   Realizační tým projektu

Realizační tým se bude skládat z koordinátora projektu v oblasti vymáhání práva a projektového asistenta. Realizační tým bude odpovědný za řízení celého cyklu projektu, včetně stanovení právních, správních, monitorovacích a ověřovacích rámců pro účinné dosažení výsledků projektu a podávání zpráv.

3.1.5   Činnost

3.1.5.1   Dokumentace k zadávacímu řízení

Dokumentace k veřejnému zadávacímu řízení pro modernizaci zabezpečení 15 stanic pohraniční policie a jednoho regionálního pohraničního střediska bude vycházet ze stavebních projektových specifikací, jak jsou uvedeny ve vnitrostátních předpisech a osvědčených postupech OBSE pro skladování ručních palných a lehkých zbraní a zásob konvenčního střeliva. Mise OBSE ve Skopje zajistí společnost, která vypracuje stavební projektové specifikace. Vybraný dodavatel vypracuje a předloží misi OBSE ve Skopje a ministerstvu vnitra veškerou příslušnou stavební projektovou dokumentaci a zajistí, aby byla koordinována a schválena všemi vnitrostátními regulačními orgány a byla v souladu s pravidly a postupy OBSE.

3.1.5.2   Modernizace zabezpečení

Mise OBSE ve Skopje vypracuje dokumentaci potřebnou pro veřejnou soutěž a uskuteční zadávací řízení na stavební práce a poskytnutí vybavení pro informačně-technologické zabezpečení v souladu s pravidly a předpisy OBSE. Vybraný dodavatel provede zabezpečovací opatření v souladu se schváleným stavebním projektem. Realizační tým zorganizuje monitorování a technický dohled nad prováděním zabezpečovacích opatření a ověří jejich soulad s příslušnými technickými požadavky.

3.1.5.3   Vypracování standardních operačních postupů pro nakládání se služebními zbraněmi a střelivem

Realizační tým zřídí pracovní skupinu složenou ze zástupců OBSE a příslušných útvarů ministerstva vnitra, včetně kontaktního místa pro otázky ručních palných a lehkých zbraní, oddělení pro přístupová zabezpečení, kryptologii a uzavřený televizní okruh, útvaru pro stavební řízení, právního oddělení, úseků pro pohraniční záležitosti a migraci a kanceláře pro veřejnou bezpečnost. Pracovní skupina uspořádá čtyři setkání za účelem vypracování standardních operačních postupů a bude ji podporovat jeden vnitrostátní a jeden mezinárodní odborník. Standardní operační postupy poskytnou pracovníkům ministerstva vnitra poradenství a pokyny ohledně standardizovaného používání nových technických a informačně-technologických nástrojů.

3.1.5.4   Odborná příprava

Realizační tým bude řídit vypracování odborné příručky o nových standardních operačních postupech, včetně náboru odborníka pro její vypracování, tisk a distribuci příslušným pracovníkům ministerstva vnitra, jakož i překlad do angličtiny. Anglická vydání budou distribuována dalším polním misím OBSE a sekretariátu OBSE, aby bylo zajištěno zviditelnění a materiály pro budoucí potřebu.

Realizační tým uspořádá kurz odborné přípravy pro školitele pro 30 určených zástupců čtyř regionálních pohraničních středisek a osmi úseků pro vnitřní záležitosti s cílem zlepšit jejich znalosti používání nových zabezpečovacích a informačně-technologických systémů v renovovaných skladovacích prostorách. Školitelé po absolvování odborné přípravy dále uspořádají odbornou přípravu v jednotlivých regionálních střediscích a úsecích po celé zemi, čímž bude zajištěna kontinuita této činnosti.

3.1.5.5   Zviditelnění Unie

Účelem činností zaměřených na zviditelnění je zveřejnit podporu Unie při snižování rizika šíření zbraní a střeliva prostřednictvím činností OBSE. Akce na podporu zviditelnění budou zaměřeny na zvyšování povědomí u vybraných cílových skupin i u široké veřejnosti, pokud jde o provádění konkrétních činností v rámci tohoto projektu, o jejich dopad z hlediska omezení hrozby nekontrolovaného šíření a o celkovou stabilitu daného regionu. Akce na podporu zviditelnění budou probíhat podle příslušného projektového plánu. Předpokládá se, že pro prezentaci výsledku projektu cílovým skupinám bude vypracováno několik druhů propagačních materiálů. Tyto propagační materiály budou zahrnovat reklamní panely, bannery, letáky, fotografické materiály, jakož i videozáznamy a propagaci výsledků na akcích na podporu zviditelnění.

3.2   Projekt 2: Likvidace nadbytečného střeliva v Gruzii

3.2.1   Cíl

Podpořit proces zlepšování řízení zásob střeliva v Gruzii prostřednictvím likvidace 461 tun nadbytečného střeliva.

3.2.2   Popis

V roce 2016 požádala Gruzie o pomoc při odstraňování 461 tun nadbytečného konvenčního střeliva v souladu s Programem demilitarizace prošlého, odepsaného a zastaralého střeliva přítomného na vojenských základnách v Gruzii. V návaznosti na projekty prováděné v letech 2007, 2011–2012 a 2014–2016 poskytne sekretariát OBSE Gruzii podporu v úsilí o zvýšení její kapacity v oblasti řízení zásob střeliva.

3.2.3   Očekávané výsledky

Výsledek 1: Bezpečné a ekologické snížení dostupných nadbytečných zásob konvenčního střeliva.

Ukazatele:

— 
odstranění 461 tun nadbytečného konvenčního střeliva,
— 
podpisy dohody s partnerem pro provádění,
— 
přijetí pracovníků projektu,
— 
vypracování programu zajištění kvality,
— 
předložení čtvrtletních zpráv o pokroku,
— 
předložení čtvrtletních zpráv o dopadu na životní prostředí.

3.2.4   Realizační tým projektu

Realizační tým se bude skládat z vedoucího projektu, projektového asistenta, jednoho místního poradce a dvou mezinárodních poradců. Projektovým manažerem bude zaměstnanec OBSE v již existujícím pracovním poměru. Projektový asistent, místní poradce a mezinárodní poradci budou najati v souladu se stávajícími pravidly a předpisy OBSE. Realizační tým projektu bude odpovědný za stanovení právních, správních, monitorovacích a ověřovacích rámců pro účinné dosažení výsledků projektu a pro plnění programu zajištění kvality.

3.2.5   Partner pro provádění

Gruzie svěřila provádění programových činností Státnímu vojenskému vědecko-technickému středisku „Delta“. Delta disponuje v Gruzii výlučnými právy, pokud jde o činnosti demilitarizace střeliva a ničení střeliva, jež mu byly svěřeny v roce 2005 vyhláškou ministerstva obrany Gruzie č. 321. Od té doby je Delta partnerem pro provádění subdodávek ze strany všech mezinárodních organizací, které jsou do podpory činností likvidace zapojeny, včetně NATO, Rozvojového programu OSN a OBSE. V roce 2016 Delta završila projekt, jenž byl podpořen OBSE a jehož předmětem byla likvidace 620 tun letadlových střel, bomb a dělostřeleckých granátů.

3.2.6   Činnost

3.2.6.1   Likvidace nadbytečného střeliva

Delta provedla výzkum týkající se střeliva, jež má být odstraněno, a vyvinula technologie, pokyny a dokumentaci pro proces likvidace. Kromě toho zahájila přepravu 340 tun nadbytečných bomb z místa jejich uskladnění do likvidačního zařízení v P'onichale, poskytla výcvik personálu a zahájila proces demontáže. Výbušné součásti budou zlikvidovány povrchovou detonací na střelnici vojenské základny Vaziani. Likvidace 121 tun dělostřeleckých granátů proběhne v zařízení ve městě Dedoplis Tskaro. Delta provádí každý měsíc testy, jimiž sleduje dopady likvidace na životní prostředí.

3.2.6.2   Zviditelnění Unie

Činnosti směřující ke zviditelnění budou zaměřeny na zvyšování povědomí jak u vybraných cílových skupin, tak i u široké veřejnosti, pokud jde o provádění činností na likvidaci střeliva a o jejich dopad na posílení kapacit pro řízení zásob v Gruzii.

4.   Příjemci

Přímými příjemci projektů budou vnitrostátní orgány Bývalé jugoslávské republiky Makedonie a Gruzie odpovědné za zabezpečení a řízení zásob ručních palných a lehkých zbraní. Projektové činnosti jsou v souladu s vnitrostátními strategiemi v oblasti ručních palných a lehkých zbraní a střeliva, jakož i s mezinárodními závazky obou zemí. Nepřímý prospěch z projektových činností bude mít obyvatelstvo obou zemí, jihovýchodní Evropy, jižního Kavkazu a Unie, pro něž představuje šíření ručních palných a lehkých zbraní a střeliva riziko.

5.   Trvání

Celková odhadovaná doba trvání projektů bude 36 měsíců.

6.   Subjekt pověřený technickým prováděním

Celkovým technickým prováděním tohoto rozhodnutí bude pověřen sekretariát OBSE.

7.   Řídící výbor

Řídící výbor těchto projektů bude sestávat ze zástupce vysokého představitele a ze zástupce prováděcího subjektu uvedeného v bodě 6 této přílohy. Řídící výbor bude podrobovat provádění rozhodnutí pravidelnému přezkumu nejméně jednou za šest měsíců, mimo jiné za použití prostředků elektronické komunikace.

8.   Podávání zpráv

Sekretariát OBSE bude podávat čtvrtletní popisné zprávy, v nichž posoudí pokrok z hlediska dosažených výsledků projektů. Sekretariát bude podávat výroční popisné a finanční zprávy, jakož i závěrečnou zprávu, kterou předloží do šesti měsíců od prováděcího období.

9.   Odhadované celkové náklady projektů a finanční příspěvek Unie

Celkové odhadované náklady na oba projekty činí 1 353 878,52  EUR.

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU