(EU) 2016/544Prováděcí rozhodnutí Rady (EU) 2016/544 ze dne 15. února 2016, kterým se schvaluje makroekonomický ozdravný program pro Řecko (2015/1411)

Publikováno: Úř. věst. L 91, 7.4.2016, s. 27-32 Druh předpisu: Prováděcí rozhodnutí
Přijato: 15. února 2016 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 20. srpna 2015 Nabývá účinnosti: 20. srpna 2015
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Konsolidované znění předpisu s účinností od 7. července 2017

Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu

►B

PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ RADY (EU) 2016/544

ze dne 15. února 2016,

kterým se schvaluje makroekonomický ozdravný program pro Řecko (2015/1411) ( 1 )

(Úř. věst. L 091 7.4.2016, s. 27)

Ve znění:

 

 

Úřední věstník

  Č.

Strana

Datum

►M1

PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ RADY (EU) 2017/1226 ze dne 30. června 2017,

  L 174

22

7.7.2017




▼B

PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ RADY (EU) 2016/544

ze dne 15. února 2016,

kterým se schvaluje makroekonomický ozdravný program pro Řecko (2015/1411) ( 2 )



Článek 1

1.  Pro usnadnění návratu řecké ekonomiky k udržitelnému růstu a fiskální a finanční stabilitě Řecko důsledně provádí program, jehož hlavní prvky jsou stanoveny v článku 2 tohoto rozhodnutí. Program se zaměřuje na konkrétní rizika, která Řecko představuje pro finanční stabilitu v eurozóně, a jeho cílem je rychlé obnovení zdravé a udržitelné hospodářské a finanční situace v Řecku a obnovení jeho úplné schopnosti financovat se na mezinárodních finančních trzích. Program bere náležitě v úvahu doporučení Rady určená Řecku podle článků 121, 126, 136 a 148 Smlouvy o fungování EU, jakož i opatření Řecka přijatá k dodržování uvedených doporučení a zaměřuje se na rozšíření, posílení a prohloubení požadovaných politických opatření.

2.  Komise ve spolupráci s ECB a tam, kde je to vhodné, s MMF sleduje pokrok Řecka při provádění jeho programu. Řecko poskytuje Komisi a ECB svou plnou součinnost. Zejména jim poskytuje veškeré informace, které považují za nezbytné ke sledování programu.

3.  Komise ve spolupráci s ECB a tam, kde je to vhodné, s MMF přezkoumává s řeckými orgány všechny změny a aktualizace programu, které mohou být nezbytné, aby se plně zohlednily mimo jiné jakékoli významné rozdíly mezi makroekonomickými a fiskálními prognózami a skutečnými hodnotami, negativní účinky přelévání a rovněž makroekonomické a finanční otřesy.

S cílem zajistit bezproblémové zavádění programu a napomoci udržitelné nápravě nerovnováh Komise průběžně poskytuje poradenství a vodítka v oblasti fiskálních reforem, reforem finančního trhu a strukturálních reforem.

Komise pravidelně posuzuje ekonomický dopad programu a doporučuje nezbytné korekce ve snaze podporovat růst a vytváření pracovních míst, zajistit nutnou fiskální konsolidaci a minimalizovat škodlivé dopady v sociální oblasti.

▼M1

Článek 2

1.  Řecko provede fiskální konsolidaci prostřednictvím trvalých opatření vysoké kvality při současné minimalizaci dopadu těchto opatření na znevýhodněné skupiny obyvatelstva. Řecké orgány se zavazují zajistit udržitelné veřejné finance a dosáhnout ve střednědobém horizontu významných a udržitelných primárních přebytků, jež budou trvale snižovat poměr dluhu k HDP. Řecké orgány tudíž zavedou nový fiskální postup, který vychází z předpokladu cílových primárních přebytků ve výši 1,75 % HDP v roce 2017 a 3,5 % HDP v roce 2018 a ve střednědobém horizontu. Řecké orgány se zavazují, že přijmou další strukturální opatření, která do roku 2018 přinesou výnos ve výši 0,3 % HDP s cílem zajistit cílový primární přebytek. Opatření k dosažení uvedených cílů primárního přebytku, která byla dohodnuta v rámci druhého přezkumu, zahrnují: modernizaci systému sociálního zabezpečení a zrušení daňových výdajů na základě doporučení přezkumu sociálního zabezpečení provedeného Světovou bankou; racionalizaci výdajů na zdravotní péči rozšířením rozsahu uzavřeného rozpočtového rámce a snížení stropů zpětného vyžádání; zavedení daně z krátkodobých pronájmů nemovitostí turistům a racionalizaci některých výkonnostních pobídek a příspěvků ve veřejném sektoru.

2.  Za účelem podpory vyvažování rozpočtu směrem k distribučně spravedlivějším politikám podporujícím růst a zajištění splnění střednědobých fiskálních cílů řecké orgány přijmou tato legislativní opatření:

i) přijmou střednědobou fiskální strategii pro období 2018–2021 v souladu s dohodnutými střednědobými cíli, jichž by mělo být dosaženo bez opatření narušujících růst;

i) provedou důchodovou reformu přinášející v letech 2019–2022 čisté úspory ve výši 1 % HDP a reformu daně z příjmu fyzických osob, která má v letech 2020, 2021 a 2022 přinést čisté úspory ve výši 1 % HDP;

iii) přijmou daňový balíček podporující růst, který v čistém vyjádření odpovídá výnosu z reformy daně z příjmů fyzických osob, který zahrnuje: i) snížení sazeb daně z příjmů fyzických osob a solidární přirážku se střednědobým fiskálním dopadem ve výši 0,8 % HDP; ii) snížení sazeb daně z příjmů právnických osob se střednědobým fiskálním dopadem ve výši 0,1 % HDP a iii) snížení daně z nemovitostí (ENFIA) s dopadem ve výši 0,1 % HDP;

iv) přijmou cílený výdajový balíček odpovídající v čistém vyjádření výnosu z penzijní reformy, který zahrnuje: i) zvýšení výdajů na cílené sociální dávky (příspěvek na bydlení; dětské přídavky; školní stravování; vzdělávání a péče v raném věku / předškolní vzdělávání a péče; testované snížení spolufinancování zdravotní péče) ve výši 0,7 % HDP; ii) investice do vysoce kvalitní veřejné infrastruktury ve výši 0,15 % HDP a iii) aktivní politiky na trhu práce ve výši 0,15 % HDP;

v) provedou opatření v oblasti daně z příjmů fyzických osob, která budou zavedena v roce 2019, pokud bude na základě posouzení zaměřeného do budoucna v souvislosti se závěrečným posouzením programu potřeba urychlené provedení za účelem dosažení fiskálního cíle primárního schodku v roce 2019 ve výši 3,5 % HDP, jehož by mělo být dosaženo bez opatření narušujících růst;

vi) počínaje rokem 2019 bude muset být prováděn expanzivní balíček, který bude podléhat posouzení a dohodě v závěrečném přezkumu programu transparentním způsobem, s realizovanou hodnotou odpovídající hodnotě, o kterou institituce předpokládají, že Řecko překročí dohodnuté střednědobé cíle tak, aby bylo možné zajistit, že budou tyto cíle dosahovány.

3.  Řecké orgány dokončí rámec potřebný pro úplné ustavení nezávislého orgánu pro veřejné příjmy a jeho účinné fungování. Měly by dále přijmout opatření k lepšímu dodržování daňových předpisů, včetně právních předpisů na podporu a usnadnění používání elektronických plateb. Opatření k posílení boje proti daňovým únikům se zaměří mimo jiné na zlepšení modelu spolupráce mezi justicí a daňovými správami.

4.  Řecké orgány přijmou opatření k dalšímu posílení rozpočtového procesu a správy veřejných financí. Zajistí, aby vnitrostátní právní předpisy byly plně v souladu se Smlouvou o stabilitě, koordinaci a správě v hospodářské a měnové unii (rozpočtový pakt). Řecké orgány rovněž předloží střednědobý akční plán, který zajistí, aby platby byly uskutečňovány v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2011/7/EU ( 3 ). Posílí rámec pro zadávání veřejných zakázek, včetně posílení centrálního zadávání zakázek.

5.  Řecké orgány plně provedou nová legislativní ustanovení komplexní důchodové reformy z roku 2016. Za účelem racionalizace veřejných výdajů na zdravotnictví přijmou řecké orgány strukturální opatření zaměřená na zvýšení účinnosti, včetně uzavřeného rozpočtu (strop zpětného vyžádání) s cílem zahrnout do něj položky, na které se dříve zpětné vyžádání nevztahovalo. Zveřejní aktualizovaný cenový věstník s cílem snížit ceny léčivých přípravků, pravidelně budou aktualizovat a zveřejňovat pozitivní a negativní seznamy a přijmou další opatření na zlepšení rozšiřování generických léčivých přípravků.

6.  Řecké orgány zajistí hladké zavádění a provádění nového systému dávek sociální solidarity (Social Solidarity Income). Provedou významnou reformu systému sociálního zabezpečení na základě příslušných doporučení přezkumu sociálního zabezpečení provedeného Světovou bankou. Cílem uvedené reformy je zjednodušení systému a lepší zacílení na potřeby nejzranitelnějších osob, včetně přesměrování zdrojů na financování vnitrostátního zavedení nového systému dávek sociální solidarity.

7.  Za účelem zajištění finanční stability řecké orgány zveřejní plán na uvolňování kapitálových kontrol, přičemž se zabrání nepřiměřeným prodlevám, aniž by byla ohrožena finanční stabilita. Posoudí a odstraní překážky na sekundárním trhu s úvěry v selhání uvedené ve zprávě o přezkumu provádění zákona 4354/2015 za účelem zjednodušení postupu udělování licencí pro správce úvěrů v selhání. Řecké orgány zřídí systém mimosoudního řešení úvěrů v selhání a zajistí jeho hladké zavedení. Tento systém musí umožňovat účast velkých i menších dlužníků s dluhem převyšujícím určitou minimální prahovou hodnotu v mechanismu, který by všechny prvky dluhu, včetně soukromého a veřejného dluhu, s výjimkou příspěvků na sociální zabezpečení a srážkových daní, podroboval tomuto mechanismu. Řecké orgány rovněž modernizují insolvenční právní rámec a zajistí jeho účinné provádění, přičemž se především zaměří na roli insolvenčních správců. Řecké orgány přezkoumají občanský soudní řád a uvedou ho v soulad s osvědčenými postupy v Unii.

8.  Za účelem podpory růstu, konkurenceschopnosti a investic řecké orgány nadále navrhují a provádějí celou řadu reforem na výrobkových trzích. Cílem těchto reforem je dosáhnout osvědčených postupů v Unii. Reformy zahrnují: další provádění souboru doporučení organizace OECD k odstranění překážek hospodářské soutěže v celé řadě odvětví; reformy, jejichž cílem je liberalizovat udělování investičních licencí a snížit administrativní zátěž při zakládání podniků; další kroky v oblasti liberalizace regulovaných povolání; reformy spočívající v modernizaci legislativy o využívání půdy, včetně územního plánování a katastru, a opatření ke zlepšení fungování vodohospodářství a dopravy.

9.  Pokud jde o trhy práce, přijme Řecko právní předpisy, z nichž bude jasně vyplývat, že reformy kolektivního vyjednávání z roku 2011 budou prodlouženy až do konce programu. Řecké orgány nahradí stávající správní rámec pro hromadné výpovědi s maximální výpovědní lhůtou 3 měsíců, které nevyžadují schválení předem, a upraví právní předpisy týkající se protestní akce v kolektivním vyjednávání. Rovněž přijmou další opatření v boji proti nehlášené práci, zlepší odborné vzdělávání a přípravu a zavedou tříletý akční plán v oblasti vzdělávání.

10.  Řecké orgány budou nadále provádět rozsáhlé reformy na trzích s energií, aby je uvedly do souladu s právními předpisy a politikami Unie a zmodernizovaly je a zvýšily jejich konkurenceschopnost, jakož i snížily monopolní zisky a neefektivitu, podpořily inovace, zvýhodnily širší zavádění obnovitelných zdrojů energie a plynu a zajistily, aby se výhod ze všech uvedených změn dostalo spotřebitelům. Aby tržní podíl zavedeného provozovatele na trhu s elektřinou dosáhl dohodnutých cílů, budou řecké orgány pokračovat v provádění aukcí s elektřinou a navrhnou nepodmíněná strukturální opatření s cílem prodat podíl na kapacitě výroby elektrické energie zavedeného provozovatele v souladu s příslušnými rozhodnutími Komise potvrzenými v rozsudcích Trubunálu ( 4 ). Řecké orgány rovněž budou pokračovat v procesu vedoucím k úplnému oddělení vlastnictví provozovatele přenosové soustavy od zavedeného provozovatele, budou pokračovat v provádění reformy pobídek pro obnovitelné zdroje energie a zajistí včasné provedení dalších tržních reforem. Na trhu s plynem budou dále prováděny stávající reformy, díky nimž budou mít mimo jiné všichni zákazníci do roku 2018 neomezenou možnost změnit dodavatele. Řecké orgány přijmou další opatření k odstranění zbývajících překážek efektivní hospodářské soutěže na velkoobchodním a maloobchodním trhu s plynem a za účelem podpory vzájemného propojení, jakož i diverzifikace zdrojů dodávek.

11.  Řecké orgány budou pokračovat v provádění ambiciózního privatizačního programu a politik na podporu investic. Řecké orgány se zavazují usnadnit postup privatizace a dokončit všechna opatření z jejich strany nezbytná k tomu, aby bylo možno privatizační řízení úspěšně provést. V této souvislosti řecké orgány dokončí všechna nezbytná opatření, která s nimi každého čtvrt roku sjednávají řecký privatizační fond (TAIPED), instituce a řecká vláda. Seznam dosud nedokončených opatření vlády schválila správní rada fondu TAIPED. Po založení Řecké společnosti pro majetek a majetkové účasti (HCAP), která vlastní cenná řecká aktiva, řecké orgány zajistí, aby správa a vnitřní pravidla HCAP byly v souladu s mezinárodními normami a osvědčenými postupy, včetně pokynů OECD pro řízení státních podniků. Hlavním cílem společnosti HCAP musí být tato cenná řecká aktiva spravovat, jakož i chránit, vytvářet a v konečném důsledku maximalizovat jejich hodnotu, kterou zpeněží v privatizacích a dalšími způsoby.

12.  Jednou z hlavních priorit programu by měl být nadále moderní stát a veřejná správa. Řecké orgány budou věnovat zvláštní pozornost provádění opatření, která již byla přijata v rámci programu, ke zvýšení efektivity veřejného sektoru při poskytování základních veřejných statků a služeb, se zvláštním důrazem na nábor a depolitizaci manažerů, hodnocení výkonnosti a mobilitu. Musí být přijata opatření k zefektivnění soudního systému, včetně umožnění provádění elektronických aukcí, a zintenzívnění boje proti korupci. Institucionální a funkční nezávislost hlavních institucí,jako jsou správa příjmů a statistický úřad (Elstat), musí být posílena prostřednictvím dalšího provádění již přijatých reforem.

▼B

Článek 3

Toto rozhodnutí je určeno Řecké republice.



( 1 ) Tento akt byl původně přijat pouze v anglickém jazyce a zveřejněn v Úř. věst. L 219, 20.8.2015, s. 12.

( 2 ) Tento akt byl původně přijat pouze v anglickém jazyce a zveřejněn v Úř. věst. L 219, 20.8.2015, s. 12.

( 3 ) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/7/EU ze dne 16. února 2011 o postupu proti opožděným platbám v obchodních transakcích (Úř. věst. L 48, 23.2.2011, s. 1).

( 4 ) Rozsudek ze dne 15. prosince 2016, DEI v. Komise,T-169/08 RENV, ECLI:EU:T:2016:733 a rozsudek ze dne 15. prosince 2016, DEI v. Komise, T-421/09 RENV, ECLI:EU:T:2016:748.

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU