32014D0016(01)2014/360/EU: Rozhodnutí Evropské centrální banky ze dne 14. dubna 2014 o zřízení správní revizní komise a o pravidlech jejího fungování (ECB/2014/16)

Publikováno: Úř. věst. L 175, 14.6.2014, s. 47-53 Druh předpisu: Rozhodnutí
Přijato: 14. dubna 2014 Autor předpisu: Evropská centrální banka
Platnost od: 15. června 2014 Nabývá účinnosti: 15. června 2014
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Konsolidované znění předpisu s účinností od 17. května 2023

Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu

►B

ROZHODNUTÍ EVROPSKÉ CENTRÁLNÍ BANKY

ze dne 14. dubna 2014

o zřízení správní revizní komise a o pravidlech jejího fungování

(ECB/2014/16)

(2014/360/EU)

(Úř. věst. L 175 14.6.2014, s. 47)

Ve znění:

 

 

Úřední věstník

  Č.

Strana

Datum

►M1

ROZHODNUTÍ EVROPSKÉ CENTRÁLNÍ BANKY (EU) 2019/1378 ze dne 9. srpna 2019,

  L 224

9

28.8.2019

►M2

ROZHODNUTÍ EVROPSKÉ CENTRÁLNÍ BANKY (EU) 2023/864 ze dne 13. dubna 2023,

  L 112

46

27.4.2023




▼B

ROZHODNUTÍ EVROPSKÉ CENTRÁLNÍ BANKY

ze dne 14. dubna 2014

o zřízení správní revizní komise a o pravidlech jejího fungování

(ECB/2014/16)

(2014/360/EU)



ÚVODNÍ KAPITOLA

Článek 1

Doplňující charakter

Toto rozhodnutí doplňuje jednací řád Evropské centrální banky. Výrazy použité v tomto rozhodnutí mají stejný význam jako výrazy použité v jednacím řádu Evropské centrální banky.



KAPITOLA I

SPRÁVNÍ REVIZNÍ KOMISE

Článek 2

Zřízení správní revizní komise

Tímto se zřizuje správní revizní komise.

Článek 3

Složení

▼M1

1.  
Správní revizní komise je složena z pěti členů, které za podmínek vymezených v odstavcích 3 a 4 nahrazují dva náhradníci.

▼B

2.  
Členové správní revizní komise a dva náhradníci jsou osoby, které jsou státními příslušníky členských států, těší se vysoké vážnosti v odborných kruzích a prokázaly v oblasti bankovnictví nebo jiných finančních služeb příslušné znalosti a profesní zkušenosti na dostatečně vysoké úrovni, včetně zkušeností z oblasti dohledu. Členy správní revizní komise ani jejich náhradníky nesmí být současní zaměstnanci ECB, jakož i současní zaměstnanci vnitrostátních příslušných orgánů nebo jiných orgánů, subjektů, úřadů či agentur členských států nebo Unie, které jsou zapojeny do plnění úkolů ze strany ECB podle nařízení (EU) č. 1024/2013.

▼M1

3.  

Náhradník člena správní revizní komise dočasně nahradí v případě jeho dočasné neschopnosti vykonávat funkci. V souvislosti s konkrétní žádostí o přezkum náhradník člena správní revizní komise dočasně nahradí v těchto případech:

a) 

za situace, která by mohla vyvolat obavy ze střetu zájmů ve smyslu článku 11.1. kodexu chování vysoce postavených úředníků Evropské centrální banky ( 1 );

b) 

člen správní revizní komise je nepřítomen z opodstatněných důvodů.

▼M2

4.  
V případě trvalé neschopnosti člena správní revizní komise vykonávat funkci, jeho úmrtí, vzdání se nebo odvolání z funkce Rada guvernérů a) ustanoví jednoho náhradníka členem správní revizní komise a jmenuje náhradníka na jeho místo nebo b) jmenuje nového člena správní revizní komise. Jmenování podle tohoto odstavce se provádí postupem podle čl. 4 odst. 2.

▼M1

5.  
Náhradníci se v plném rozsahu účastní přezkumného řízení, a to jako dočasní náhradníci členů správní revizní komise nebo jako pozorovatelé.

▼B

Článek 4

Jmenování

1.  
Členy správní revizní komise a jejich dva náhradníky jmenuje Rada guvernérů tak, aby byla v rámci možností zajištěna odpovídající zeměpisná rovnováha a rovnováha v zastoupení mužů a žen ze všech členských států.

▼M2

2.  
Po veřejné výzvě k vyjádření zájmu zveřejněné v Úředním věstníku Evropské unie Výkonná rada po vyslechnutí Rady dohledu předloží Radě guvernérů návrhy na jmenování členů správní revizní komise a dvou náhradníků.

▼M1

3.  
Funkční období členů správní revizní komise a dvou náhradníků je pětileté a může být jednou prodlouženo. Pokud náhradník člena správní revizní komise trvale nahradí za podmínek uvedených v čl. 3 odst. 4, nepovažuje se to za nové jmenování ani za prodloužení mandátu a za začátek vykonávání mandátu se považuje den jmenování náhradníkem.

▼B

4.  
Členové správní revizní komise a dva náhradníci jednají nezávisle a ve veřejném zájmu. Nepodléhají žádným pokynům a musí učinit veřejné prohlášení o závazcích a veřejné prohlášení o zájmech, v němž uvedou jakékoli přímé nebo nepřímé zájmy, které by mohly být na újmu jejich nezávislosti, nebo že žádné takové zájmy neexistují.
5.  
Podmínky pro jmenování členů správní revizní komise a dvou náhradníků stanoví Rada guvernérů.

Článek 5

Předseda a místopředseda

1.  
Správní revizní komise určí předsedu a místopředsedu.
2.  
Předseda zajišťuje fungování správní revizní komise, účinné provádění přezkumu a dodržování pravidel fungování správní revizní komise.
3.  
Místopředseda předsedovi napomáhá při plnění jeho povinností a s cílem zajistit fungování správní revizní komise zaujímá místo předsedy, pokud předseda nemůže svou funkci vykonávat nebo pokud o to požádá.

Článek 6

Tajemník správní revizní komise

1.  
Tajemník Rady dohledu působí jako tajemník správní revizní komise (dále jen „tajemník“).
2.  
Tajemník odpovídá za přípravu účinného provádění přezkumu, organizaci předběžných jednání a jednání správní revizní komise, pořízení zápisu z těchto jednání, vedení rejstříku přezkumu a za poskytování další podpory v souvislosti s přezkumem.
3.  
S cílem napomáhat při posouzení výkonu pravomocí ECB podle nařízení (EU) č. 1024/2013 poskytuje ECB správní revizní komisi přiměřenou podporu včetně odborné právní pomoci.



KAPITOLA II

ŽÁDOST O PŘEZKUM

Článek 7

Oznámení žádosti o přezkum

1.  
Každá fyzická nebo právnická osoba, jíž je rozhodnutí ECB na základě nařízení (EU) č. 1024/2013 určeno nebo které se jí přímo nebo nepřímo týká a která chce požádat o vnitřní správní přezkum (dále jen „navrhovatel“), tak učiní formou písemné žádosti o přezkum podané k tajemníkovi, přičemž v žádosti označí rozporované rozhodnutí. Žádost o přezkum se podává v jednom z úředních jazyků Unie.
2.  
Tajemník doručení žádosti o přezkum navrhovateli bezodkladně potvrdí.
3.  
Žádost o přezkum se podává do jednoho měsíce od okamžiku, kdy bylo rozhodnutí navrhovateli oznámeno, a pokud k takovému oznámení nedošlo, ode dne, kdy se o něm navrhovatel dozvěděl.

▼M2

4.  
Žádost o přezkum: a) uvede důvody, pro které je tato žádost podávána; b) je-li podáván návrh na odkladný účinek přezkumu, tento návrh odůvodní a c) má připojeny kopie všech dokumentů, z nichž navrhovatel hodlá vycházet. K žádosti o přezkum by mělo být připojeno napadené rozhodnutí a v případě, že žádost přesahuje 10 stran, měla by obsahovat shrnutí důvodů a dokumenty uvedené v písmenech a) až c).
5.  
V žádosti o přezkum se jednoznačně uvedou úplné kontaktní údaje navrhovatele, aby tajemník mohl navrhovateli, případně jeho zástupci zasílat veškerou komunikaci. Tajemník do tří pracovních dnů zašle navrhovateli potvrzení o přijetí, v němž uvede, zda je žádost o přezkum úplná. Je-li žádost o přezkum neúplná, stanoví tajemník lhůtu o délce nejvýše pěti pracovních dnů, v níž je navrhovatel povinen žádost o přezkum doplnit.

Pokud navrhovatel podle názoru správní revizní komise nedoplní žádost o přezkum ve stanovené lhůtě, tajemník navrhovateli do deseti pracovních dnů od uplynutí stanovené lhůty oznámí, že postup správního přezkumu nemohl být zahájen, protože navrhovatel nedoplnil žádost o přezkum. V oznámení se uvede, že podle čl. 24 odst. 11 nařízení (EU) č. 1024/2013 není postupem správního přezkumu dotčeno právo na podání žaloby u Soudního dvora Evropské unie v souladu se Smlouvami. Není-li postup správního přezkumu zahájen z důvodu absence úplné žádosti o přezkum, stanovisko k přezkumu se nepřijme.

▼B

6.  
Navrhovatel může žádost o přezkum vzít kdykoli zpět tak, že zpětvzetí zašle tajemníkovi.
7.  
Po podání tajemníkovi se žádost o přezkum spolu s přiloženou dokumentací bezodkladně interně předá tak, aby ECB mohla být v řízení zastoupena.

Článek 8

Zpravodaj

Po doručení žádosti o přezkum předseda z řad členů správní revizní komise, včetně předsedy, určí zpravodaje pro přezkum. Při určování zpravodaje předseda zohlední konkrétní odborné znalosti každého člena správní revizní komise.

Článek 9

Odkladný účinek

1.  
S výhradou odstavce 2 nemá podání žádosti o přezkum odkladný účinek na uplatňování rozporovaného rozhodnutí.
2.  
Aniž by byl dotčen odstavec 1, může Rada guvernérů na návrh správní revizní komise rozhodnout o pozastavení uplatňování rozporovaného rozhodnutí, je-li žádost o přezkum přípustná, není-li zřejmě neodůvodněná a má-li Rada guvernérů za to, že okamžité uplatňování rozporovaného rozhodnutí by mohlo způsobit nenapravitelnou škodu. Rada guvernérů přijme rozhodnutí o pozastavení uplatňování rozporovaného rozhodnutí případně v návaznosti na stanovisko Rady dohledu.
3.  
Postupy vymezené v těchto pravidlech fungování správní revizní komise, včetně postupů vymezených v článcích 12 a 14, pokud se týká pokynů a jednání, se v nezbytném rozsahu uplatní při rozhodování o všech otázkách týkajících se odkladného účinku.



KAPITOLA III

PŘEZKUM

Článek 10

Rozsah přezkumu prováděného správní revizní komisí

1.  
V souladu s čl. 24 odst. 1 nařízení (EU) č. 1024/2013 se vnitřní správní přezkum provádí v rozsahu procesního a věcného souladu příslušného rozhodnutí s nařízením (EU) č. 1024/2013.

▼M2

2.  
Přezkum ze strany správní revizní komise je omezen na přezkoumání důvodů, které navrhovatel uvedl ve své žádosti o přezkum, a na přezkoumání porušení podstatných procesních náležitostí.

Článek 11

Přípustnost žádosti o přezkum

1.  
Před přezkoumáním procesního a věcného souladu rozhodnutí ECB s nařízením (EU) č. 1024/2013 rozhodne správní revizní komise o přípustnosti žádosti o přezkum.
2.  
Považuje-li správní revizní komise žádost o přezkum za zjevně nepřípustnou, může ji prohlásit za nepřípustnou do 10 pracovních dnů od doručení úplné žádosti o přezkum. Správní revizní komise uvede důvody, na nichž je toto posouzení založeno.
3.  
Pokud správní revizní komise prohlásí žádost o přezkum za nepřípustnou v souladu s odstavcem 2, tajemník o tom neprodleně uvědomí navrhovatele. V oznámení se uvede, že podle čl. 24 odst. 11 nařízení (EU) č. 1024/2013 není postupem správního přezkumu dotčeno právo podat žalobu k Soudnímu dvoru v souladu se Smlouvami. Je-li žádost o přezkum prohlášena za nepřípustnou v souladu s odstavcem 2, stanovisko k přezkumu se nepřijme.
4.  
Pokud se odstavec 2 nepoužije, správní revizní komise rozhodne o přípustnosti žádosti o přezkum ve stanovisku k přezkumu, které přijme podle článku 16. V takovém případě tajemník navrhovatele do 10 pracovních dnů od doručení úplné žádosti o přezkum vyrozumí o tom, že správní revizní komise rozhodne o přípustnosti žádosti o přezkum ve stanovisku k přezkumu.
5.  
Žádost o přezkum nového rozhodnutí Rady guvernérů ve smyslu čl. 24 odst. 7 nařízení (EU) č. 1024/2013 je nepřípustná.

▼B

Článek 12

Pokyny

Předseda může jménem správní revizní komise vydávat pokyny za účelem účinného provádění přezkumu, včetně pokynů předložit dokumenty či poskytnout informace. Tajemník tyto pokyny zašle příslušným stranám. Předseda může za tímto účelem konzultovat ostatní členy.

Článek 13

Neplnění pokynů nebo pravidel

1.  
Pokud navrhovatel bez řádného důvodu nesplnil pokyn správní revizní komise nebo ustanovení pravidel jejího fungování, může správní revizní komise nařídit, aby uhradil veškeré náklady řízení, které tímto prodlením vznikly.
2.  
Před tím, než vydá rozhodnutí o náhradě nákladů řízení v souladu s odstavcem 1, správní revizní komise navrhovateli zašle výzvu s cílem umožnit mu, aby vydání tohoto rozhodnutí rozporoval.

Článek 14

Jednání

1.  
Správní revizní komise může svolat ústní jednání, má-li za to, že je to nezbytné pro spravedlivé provedení přezkumu. Navrhovatel i ECB se na tomto jednání ústně vyjádří.
2.  
Předseda vydá pokyny, pokud se týká průběhu, formy a data jednání.

▼M2

3.  
Jednání se koná v prostorách ECB nebo prostřednictvím videokonference. Jednání se účastní tajemník. Třetím stranám není účast na jednání umožněna.

▼B

4.  
Ve výjimečných případech může předseda jednání na návrh navrhovatele nebo ECB, či ze své vlastní iniciativy odročit.
5.  
Byla-li strana o ústním jednání vyrozuměna a k jednání se nedostavila, může správní revizní komise jednat v její nepřítomnosti.

Článek 15

Dokazování

1.  
Navrhovatel může správní revizní komisi žádat o vydání souhlasu s tím, aby mohl předložit svědeckou výpověď či posudek znalce ve formě písemného prohlášení.
2.  
Navrhovatel může správní revizní komisi žádat o vydání souhlasu s tím, aby byl k jednání předvolán svědek či znalec, který učinil písemné prohlášení, za účelem podání ústní výpovědi. Požádat správní revizní komisi o vydání souhlasu s tím, aby byl k jednání předvolán svědek či znalec za účelem podání ústní výpovědi, může i ECB.
3.  
Správní revizní komise souhlas vydá pouze tehdy, považuje-li to za nezbytné pro spravedlivé provedení přezkumu.
4.  
Správní revizní komise svědky nebo znalce vyslechne. Tyto důkazy je třeba předložit v povolené lhůtě. Navrhovatel má právo provést křížový výslech svědků nebo znalců, které předvolala ECB, je-li to nezbytné pro spravedlivé provedení přezkumu.



KAPITOLA IV

ROZHODOVÁNÍ

Článek 16

Stanovisko k přezkumu

▼M1

1.  
Správní revizní komise přijme stanovisko k přezkumu ve lhůtě přiměřené naléhavosti dané věci, avšak nejpozději dva měsíce od doručení úplné žádosti o přezkum, která musí obsahovat veškerou dokumentaci v souladu s čl. 7 odst. 4 a jejíž přijetí bylo potvrzeno v souladu s čl. 7 odst. 5.

▼B

2.  
Ve stanovisku navrhne, zda by původní rozhodnutí mělo být zrušeno, nahrazeno rozhodnutím se stejným obsahem, nebo nahrazeno rozhodnutím s pozměněným obsahem. Má-li být původní rozhodnutí nahrazeno rozhodnutím s pozměněným obsahem, musí být ve stanovisku obsaženy návrhy nezbytných změn.
3.  
Stanovisko se přijímá většinou alespoň tří členů správní revizní komise.
4.  
Stanovisko je písemné a obsahuje odůvodnění; je třeba jej bezodkladně zaslat Radě dohledu.
5.  
Toto stanovisko není pro Radu dohledu ani Radu guvernérů závazné.

Článek 17

Vypracování nového návrhu rozhodnutí

▼M2

1.  
Rada dohledu posoudí stanovisko správní revizní komise a Radě guvernérů předloží nový návrh rozhodnutí. Rada dohledu při svém posouzení nepřezkoumává pouze důvody, které navrhovatel uvedl v žádosti o přezkum, ale při vypracování nového návrhu rozhodnutí může zohlednit i jiné prvky. Není-li vnitřní správní přezkum zahájen, protože žádost o přezkum v souladu s čl. 7 odst. 4 není úplná, nebo pokud správní revizní komise prohlásí žádost o přezkum za nepřípustnou v souladu s čl. 11 odst. 2, Rada dohledu nepředloží Radě guvernérů nový návrh rozhodnutí.

▼M1

2.  
Nový návrh rozhodnutí Rady dohledu, jenž původní rozhodnutí nahrazuje rozhodnutím se stejným obsahem nebo jenž původní rozhodnutí ruší či mění, se Radě guvernérů předloží do 30 pracovních dnů po doručení stanoviska správní revizní komise.

▼B

Článek 18

Oznámení

Stanovisko správní revizní komise, nový návrh rozhodnutí předložený Radou dohledu a nové rozhodnutí přijaté Radou guvernérů s uvedením příslušného odůvodnění stranám oznámí tajemník Rady guvernérů.



KAPITOLA V

SOUDNÍ PŘEZKUM

Článek 19

Soudní přezkum ze strany Soudního dvora

Tímto rozhodnutím není dotčeno právo na podání žaloby u Soudního dvora v souladu se Smlouvami.



KAPITOLA VI

OBECNÁ USTANOVENÍ

Článek 20

Přístup ke spisům

1.  
Je třeba plně respektovat právo navrhovatele na obhajobu. Za tímto účelem má navrhovatel poté, co podal písemnou žádost o přezkum, právo na přístup do spisu ECB s výhradou oprávněných zájmů právnických a fyzických osob, které nejsou navrhovatelem, na ochraně jejich obchodního tajemství.
2.  
Spis se skládá ze všech dokumentů, které ECB obdržela, vytvořila nebo sestavila v průběhu řízení ECB v oblasti dohledu, a to bez ohledu na prostředek, na němž jsou dokumenty uchovávány.
3.  
Právo na přístup do spisu se nevztahuje na důvěrné informace.
4.  
Pro účely tohoto článku mohou důvěrné informace zahrnovat interní dokumenty ECB nebo vnitrostátního příslušného orgánu a korespondenci mezi ECB a vnitrostátním příslušným orgánem nebo mezi vnitrostátními příslušnými orgány.
5.  
Tento článek nebrání tomu, aby ECB zpřístupnila nebo použila informace, které jsou nezbytné k prokázání porušení.
6.  
ECB může stanovit, že přístup ke spisu bude umožněn jedním či více následujícími způsoby, přičemž se zohlední technické schopnosti stran: a) formou CD-ROMu nebo jiného zařízení pro uchovávání elektronických dat včetně zařízení, které může být k dispozici v budoucnu; b) pomocí kopií dostupného spisu v papírové formě zaslaných stranám poštou; c) výzvou, aby do dostupného spisu nahlédly v kancelářích ECB.

Článek 21

Rozhodnutí o nákladech

1.  
Náklady na přezkum zahrnují přiměřené náklady, které při přezkumu vznikly.

▼M2

2.  
Po oznámení nového rozhodnutí Radou guvernérů nebo poté, co navrhovatel vzal zpět žádost o přezkum, nebo poté, co správní revizní komise prohlásila žádost o přezkum za nepřípustnou, navrhne Rada dohledu, aby určitou část nákladů hradil navrhovatel. Navrhovatel se v tomto ohledu může vyjádřit.

▼M1 —————

▼M1

5.  
Rada guvernérů rozhodne o rozdělení nákladů v souladu s postupem vymezeným v článku 13g.2 jednacího řádu Evropské centrální banky, a to podle metodiky pro rozdělení nákladů vymezené v příloze tohoto rozhodnutí.

▼B

6.  
Náklady, o jejichž náhradě bylo rozhodnuto, musí být zaplaceny do 20 pracovních dnů.

Článek 22

Důvěrnost a služební tajemství

1.  
Členové správní revizní komise a jejich náhradníci jsou i po skončení svých funkcí povinni zachovávat služební tajemství ve smyslu článku 37 statutu Evropského systému centrálních bank a Evropské centrální banky.
2.  
Jednání správní revizní komise je důvěrné, pokud Rada guvernérů prezidenta ECB nezmocní k tomu, aby výsledky jednání zveřejnil.
3.  
Dokumenty vypracované správní revizní komisí nebo dokumenty, které má správní revizní komise k dispozici, jsou dokumenty ECB, a označují se proto jako tajné a zachází se s nimi v souladu s článkem 23.3. jednacího řádu Evropské centrální banky ( 2 ).

Článek 23

Dodatečná pravidla

1.  
Správní revizní komise může přijímat dodatečná pravidla s cílem upravit své řízení a činnost.
2.  
Správní revizní komise může vydávat formuláře a příručky.
3.  
Dodatečná pravidla, formuláře a příručky, které přijala správní revizní komise, musí být oznámeny Radě dohledu a zveřejněny na internetových stránkách ECB.

Článek 24

Vstup v platnost

Toto rozhodnutí vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

▼M2




PŘÍLOHA

Metodika pro rozdělení nákladů, které účastníkovi a Evropské centrální bance vzniknou v rámci přezkumu správní revizní komisí

Pokud Rada guvernérů v návaznosti na žádost o přezkum zruší původní rozhodnutí či změní jeho výrok, nahradí ECB náklady, které navrhovateli v souvislosti s přezkumem vznikly, s výjimkou nepřiměřených nákladů, které navrhovateli vznikly při předkládání písemných či ústních důkazů a v souvislosti s právním zastoupením; takové nepřiměřené náklady hradí navrhovatel. Maximální výše nákladů, které může ECB navrhovateli nahradit, je 50 000  EUR za jednotlivý přezkum správní revizní komisí.

Pokud Rada guvernérů v návaznosti na žádost o přezkum nahradí původní rozhodnutí rozhodnutím se stejným obsahem či změní pouze nevýrokovou část původního rozhodnutí, jakož i v případech, kdy správní revizní komise prohlásí žádost o přezkum za nepřípustnou, přispěje navrhovatel na náklady, které ECB vznikly v souvislosti s přezkumem. Fyzické osoby jsou povinny zaplatit paušální částku ve výši 500 EUR. Právnické osoby jsou povinny zaplatit paušální částku ve výši 5 000  EUR. Zaplacením této částky není dotčeno použití článku 13 tohoto rozhodnutí.

Pokud navrhovatel vezme svou žádost o přezkum zpět v souladu s čl. 7 odst. 6 tohoto rozhodnutí, jakož i v případech, kdy je to odůvodněno zvláštními okolnostmi, hradí navrhovatel a ECB případné vlastní náklady.



( 1 ) Úř. věst. C 89, 8.3.2019, s. 2

( 2 ) Úř. věst. L 80, 18.3.2004, s. 33.

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU