92/6/EHSSměrnice Rady 92/6/EHS ze dne 10. února 1992 o montáži a použití omezovačů rychlosti u určitých kategorií motorových vozidel ve Společenství

Publikováno: Úř. věst. L 57, 2.3.1992, s. 27-28 Druh předpisu: Směrnice
Přijato: 10. února 1992 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 21. února 1992 Nabývá účinnosti: 21. února 1992
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Konsolidované znění předpisu s účinností od 4. prosince 2002

Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Tento dokument je třeba brát jako dokumentační nástroj a instituce nenesou jakoukoli odpovědnost za jeho obsah

►B

SMĚRNICE RADY 92/6/EHS

ze dne 10. února 1992

o montáži a použití omezovačů rychlosti u určitých kategorií motorových vozidel ve Společenství

(Úř. věst. L 057, 2.3.1992, p.27)

Ve znění:

 

 

Úřední věstník

  No

page

date

►M1

SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2002/85/ES ze dne 5. listopadu 2002,

  L 327

8

4.12.2002




▼B

SMĚRNICE RADY 92/6/EHS

ze dne 10. února 1992

o montáži a použití omezovačů rychlosti u určitých kategorií motorových vozidel ve Společenství



RADA EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ,

s ohledem na Smlouvu o založení Evropského hospodářského společenství, a zejména na článek 75 této smlouvy,

s ohledem na návrh Komise ( 1 ),

s ohledem na stanovisko Evropského parlamentu ( 2 ),

s ohledem na stanovisko Hospodářského a sociálního výboru ( 3 ),

vzhledem k tomu, že jedním z cílů společné dopravní politiky je zavést společná pravidla pro mezinárodní dopravu ve Společenství a usnadnit pohyb vozidel;

vzhledem k tomu, že nárůst silniční dopravy a následně rostoucí nebezpečí a škodlivé účinky vytváří ve všech členských státech potíže v oblastech bezpečnosti silničního provozu a ochrany životního prostředí;

vzhledem k tomu, že výkon motorů, který těžká nákladní vozidla, autokary a autobusy potřebují ke zdolání stoupání, jim umožňuje jezdit na rovných silnicích nadměrnou rychlostí neodpovídající vlastnostem ostatních součástí těchto vozidel, například brzd a pneumatik; že z toho důvodu byly v některých členských státech pro určité kategorie motorových vozidel povinně zavedeny omezovače rychlosti;

vzhledem k tomu, že budou-li omezovače rychlosti používány všeobecně, zvýší to jejich prospěšné účinky, pokud se týká ochrany životního prostředí a spotřeby energie, opotřebení motoru a pneumatik a bezpečnosti silničního provozu;

vzhledem k tomu, že používání omezovačů rychlosti je účelné pouze tehdy, pokud jsou natolik technicky dokonalé, aby byla s dostatečnou jistotou vyloučena možnost neoprávněného zásahu;

vzhledem k tomu, že jako první krok by měly být zavedeny požadavky pouze pro nejtěžší kategorie motorových vozidel, nejvíce používaných v mezinárodní dopravě, přičemž v závislosti na technických možnostech a zkušenostech členských států by mohly být rozšířeny na lehčí kategorie motorových vozidel;

vzhledem k tomu, že v některých členských státech musí být vozidla určená výhradně k dopravě nebezpečných nákladů vybavena omezovači rychlosti nastavenými na nižší maximální rychlost, než jaká je stanovena touto směrnicí; že by v tomto zvláštním případě daným členským státům mělo být dovoleno zachovat tyto předpisy pro vozidla registrovaná na jejich území, neboť zvyšují bezpečnost silničního provozu a ochranu veřejnosti v souladu s cíli této směrnice;

vzhledem k tomu, že montáž omezovačů rychlosti na vozidla kategorie M3 a N3, na která se vztahuje tato směrnice, která byla registrována před jejím provedením a je určena výhradně pro vnitrostátní dopravu, by se mohla v některých členských státech pojit s nadměrnými náklady; že by proto měly tyto členské státy mít možnost pro daná vozidla odložit uplatňování článků 2 a 3 této směrnice;

vzhledem k tomu, že touto směrnicí není dotčeno výhradní právo členských států, pokud se týká opatření k omezení rychlosti provozu,

PŘIJALA TUTO SMĚRNICI:



▼M1

Článek 1

Pro účely této směrnice se „motorovým vozidlem“ rozumí každé motorem poháněné vozidlo patřící do kategorie M2, M3, N2 nebo N3 určené k provozu na silnici, které má nejméně čtyři kola a maximální konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h.

Kategoriemi M2, M3, N2 a N3 se rozumějí kategorie podle definice v příloze II směrnice 70/156/EHS ( 4 ).

Článek 2

Členské státy přijmou nezbytná opatření, aby motorová vozidla kategorie M2 a M3 podle článku 1 směla být používána v silničním provozu, pouze pokud mají namontovány omezovače rychlosti nastavené na maximální rychlost 100 km/h.

Vozidla kategorie M3 registrovaná před 1. lednem 2005 s maximální hmotností vyšší než 10 tun smějí být nadále vybavena zařízeními, u nichž je maximální rychlost nastavena na 100 km/h.

Článek 3

1.  Členské státy přijmou nezbytná opatření, aby motorová vozidla kategorie N2 a N3 směla být používána v silničním provozu, pouze pokud jsou vybavena omezovačem rychlosti nastaveným tak, aby jejich rychlost nemohla překročit 90 km/h.

2.  Členské státy jsou oprávněny požadovat nastavení maximální rychlosti na omezovači rychlosti u vozidel registrovaných na jejich území a používaných výhradně k dopravě nebezpečných na méně než 90 km/h.

Článek 4

1.  Pro motorová vozidla kategorie M3 s maximální hmotností větší než 10 tun a pro motorová vozidla kategorie N3 se použijí články 2 a 3:

a) u vozidel registrovaných po 1. lednu 1994 od 1. ledna 1994;

b) u vozidel registrovaných v období od 1. ledna 1988 do 1. ledna 1994:

i) od 1. ledna 1995 pro vozidla používaná pro vnitrostátní a mezinárodní dopravu;

ii) od 1. ledna 1996 pro vozidla užívaná výhradně pro vnitrostátní dopravu.

2.  Pro vozidla kategorie M2, vozidla kategorie M3 s maximální hmotností větší než 5 tun, ale nepřekračující 10 tun a pro vozidla kategorie N2 se články 2 a 3 použijí nejpozději

a) u vozidel registrovaných od 1. ledna 2005;

b) u vozidel vyhovujících mezním hodnotám stanoveným směrnicí 88/77/EHS ( 5 ) a registrovaných v období od 1. října 2001 do 1. ledna 2005:

i) od 1. ledna 2006 pro vozidla používaná pro vnitrostátní a mezinárodní dopravu;

ii) od 1. ledna 2007 pro vozidla používaná pouze pro vnitrostátní dopravu.

3.  Po dobu nejvýše tří let od 1. ledna 2005 může kterýkoliv členský stát vyjmout z působnosti článků 2 a 3 vozidla kategorie M2 a vozidla kategorie N2 s maximální hmotností větší než 3,5 tuny, ale nepřekračující 7,5 tuny, registrovaná ve vnitrostátním registru, která nejezdí po území jiného členského státu.

Článek 5

1.  Omezovače rychlosti uvedené v článcích 2 a 3 musí vyhovovat technickým požadavkům uvedeným v příloze směrnice 92/24/EHS ( 6 ). Všechna vozidla, jichž se týká tato směrnice, registrovaná před 1. lednem 2005 mohou být nadále vybavena omezovači rychlosti splňujícími technické požadavky stanovené příslušnými vnitrostátními správními orgány.

2.  Omezovače rychlosti musí být montovány dílnami nebo subjekty schválenými členskými státy.

▼B

Článek 6

Články 2 a 3 se nevztahují na motorová vozidla používaná ozbrojenými silami, civilní ochranou, hasičskými a jinými záchrannými službami a orgány odpovědnými za udržování veřejného pořádku.

Totéž platí pro motorová vozidla, která

 vzhledem ke své konstrukci nemohou jet rychlostí větší, než jsou mezní hodnoty stanovené v článcích 2 a 3,

 se používají pro vědecké zkoušky na silnicích,

 se používají pouze pro veřejné služby výhradně v městech a obcích.

▼M1

Článek 6a

Jako součást programu činnosti v oblasti bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích pro období 2002 až 2010 vyhodnocuje Komise bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a působení omezovačů rychlosti použitých ve vozidlech kategorie M2 a ve vozidlech kategorie N2 s maximální hmotností 7,5 tuny nebo menší a nastavených na rychlosti uvedené v této směrnici.

V případě potřeby předloží Komise vhodné návrhy.

▼B

Článek 7

1.  Členské státy uvedou v účinnost právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí do 1. října 1993. Neprodleně o tom uvědomí Komisi.

Tato opatření přijatá členskými státy musí obsahovat odkaz na tuto směrnici nebo musí být takový odkaz učiněn při jejich úředním vyhlášení. Způsob odkazu si stanoví členské státy.

2.  Členské státy sdělí Komisi znění hlavních ustanovení vnitrostátních právních předpisů, které přijmou v oblasti působnosti této směrnice.

Článek 8

Tato směrnice je určena členským státům.



( 1 ) Úř. věst. C 225, 30.8.1991, s. 11.

( 2 ) Úř. věst. C 13, 20.1.1992.

( 3 ) Úř. věst. C 40, 17.2.1992.

( 4 ) Směrnice Rady 70/156/EHS ze dne 6. února 1970 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se schvalování typu motorových vozidel a jejich přípojných vozidel (Úř. věst. L 42, 23.2.1970, s. 1). Směrnice naposledy pozměněná směrnicí Rady 2001/116/ES (Úř. věst. L 18, 21.1.2002, s. 1).

( 5 ) Směrnice Rady 88/77/EHS ze dne 3. prosince o sbližování právních předpisů členských států týkajících se opatření proti emisím plynných znečisťujících látek ze vznětových motorů vozidel (Úř. věst. L 36, 9.2.1988, s. 33). Směrnice naposledy pozměněná směrnicí Rady 2001/27/ES (Úř. věst. L 107, 18.4.2001, s. 10).

( 6 ) Směrnice Rady 92/24/EHS z 31. března 1992 o omezovačích rychlosti nebo podobných palubních systémech omezení rychlosti u některých kategorií motorových vozidel (Úř. věst. L 129, 14.5.1992, s. 154).

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU