75/443/EHSSměrnice Rady (75/443/EHS) ze dne 26. června 1975 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se zpětného chodu a rychloměrného zařízení motorových vozidel
Publikováno: | Úř. věst. L 196, 26.7.1975, s. 1-5 | Druh předpisu: | Směrnice |
Přijato: | 26. června 1975 | Autor předpisu: | Rada Evropské unie |
Platnost od: | 26. července 1975 | Nabývá účinnosti: | 30. června 1975 |
Platnost předpisu: | Zrušen předpisem (ES) č. 661/2009 | Pozbývá platnosti: | 20. srpna 2009 |
Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Tento dokument je třeba brát jako dokumentační nástroj a instituce nenesou jakoukoli odpovědnost za jeho obsah
SMĚRNICE RADY ze dne 26. června 1975 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se zpětného chodu a rychloměrného zařízení motorových vozidel (Úř. věst. L 196, 26.7.1975, p.1) |
Ve znění:
|
|
Úřední věstník |
||
No |
page |
date |
||
SMĚRNICE KOMISE 97/39/ES Text s významem pro EHP ze dne 24. června 1997, |
L 177 |
15 |
5.7.1997 |
SMĚRNICE RADY
ze dne 26. června 1975
o sbližování právních předpisů členských států týkajících se zpětného chodu a rychloměrného zařízení motorových vozidel
(75/443/EHS)
RADA EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ,
s ohledem na Smlouvu o založení Evropského hospodářského společenství, a zejména na její článek 100,
s ohledem na návrh Komise,
s ohledem na stanovisko Evropského parlamentu ( 1 ),
s ohledem na stanovisko Hospodářského a sociálního výboru ( 2 ),
vzhledem k tomu, že technické požadavky, které musí motorová vozidla podle vnitrostátních právních předpisů splňovat, se mimo jiné vztahují i na zpětný chod a na rychloměrné zařízení;
vzhledem k tomu, že se tyto požadavky, zejména pokud jde o rychloměrné zařízení, v jednotlivých členských státech liší; že je proto nutné, aby všechny členské státy přijaly tytéž požadavky, a to buď jako doplněk jejich existujících právních předpisů, nebo místo nich, zejména proto, aby bylo možno u všech typů vozidel používat postup EHS schvalování typu, který je předmětem směrnice Rady 70/156/EHS ( 3 ) ze dne 6. února 1970 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se schvalování typu motorových vozidel a jejich přípojných vozidel;
vzhledem k tomu, že sbližování právních předpisů pro motorová vozidla zahrnuje i vzájemné uznávání inspekcí jednotlivých členských států na bázi společných ustanovení; že pro úspěšnou funkci takového systému musí být tato ustanovení uplatňována všemi členskými státy s účinkem od stejného data,
PŘIJALA TUTO SMĚRNICI:
Článek 1
Pro účely této směrnice se „vozidlem“ rozumí jakékoli motorové vozidlo určené k používání na silnici, s karoserií nebo bez ní, které má alespoň čtyři kola a nejvyšší konstrukční rychlost přesahující 25 km/h, ►M1 s výjimkou kolejových vozidel a zemědělských a lesnických traktorů a všech pojízdných strojů. ◄
Článek 2
Žádný členský stát nesmí odmítnout udělení EHS schválení typu nebo vnitrostátní schválení typu vozidla z důvodů týkajících se zpětného chodu nebo rychloměrného zařízení, jestliže splňují požadavky uvedené v přílohách I a II této směrnice.
Článek 3
Žádný členský stát nesmí odmítnout registraci nebo zakázat prodej, uvedení do provozu nebo používání vozidla z důvodů týkajících se zpětného chodu nebo rychloměrného zařízení, jestliže jsou splněny požadavky uvedené v přílohách I a II této směrnice.
Článek 4
Členský stát, který uděluje EHS schválení typu, musí zavedením nezbytných opatření zajistit, aby byl informován o jakékoli změně kterékoli části nebo vlastností uvedených v příloze II bod 2.1. Příslušné orgány členského státu určí, zda je nutno změněný typ vozidla znovu zkoušet a vypracovat nový protokol o zkoušce. Jestliže se těmito zkouškami prokáže nesplnění požadavků této směrnice, nesmí být změna schválena.
Článek 5
Členské státy, ve kterých je v době přijetí této směrnice rychlost měřena v mílích/h, smějí vyžadovat, aby rychloměrné zařízení zamontované do vozidel prodávaných v jejich zemích mělo stupnici jak v km/h, tak v mílích/h do té doby, než se jejich vnitrostátní právní předpisy změní tak, že budou vyžadovat používání pouze metrických jednotek (SI) podle ustanovení směrnice Rady č. 71/354/EHS ( 4 ) ze dne 18. října 1971 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se měřicích jednotek, ve znění Smlouvy o přistoupení ( 5 ).
Článek 6
Změny nutné k přizpůsobení požadavků příloh I a II technickému pokroku se přijímají postupem uvedeným v článku 13 směrnice 70/156/EHS.
Článek 7
1. Do 1. dubna 1976 členské státy přijmou a zveřejní opatření nezbytná pro dosažení souladu s touto směrnicí. Neprodleně o nich uvědomí Komisi.
Tato opatření musí členské státy zavést s účinkem od 1. ledna 1977.
2. Po oznámení této směrnice uvědomí členské státy v dostatečném časovém předstihu Komisi o všech návrzích právních a správních předpisů, které hodlají přijmout v oblastech působnosti této směrnice, aby Komise mohla předložit své připomínky.
Článek 8
Tato směrnice je určena členským státům.
SEZNAM PŘÍLOH
PŘÍLOHA I: |
Zařízení pro zpětnou jízdu |
PŘÍLOHA II: |
Zařízení pro měření rychlosti Dodatek 1: Informační dokument Dodatek 2: Certifikát schválení typu |
PŘÍLOHA I
ZPĚTNÝ CHOD
Všechna vozidla musí být vybavena zařízením pro zpětný chod, které se obsluhuje z místa řidiče.
PŘÍLOHA II
RYCHLOMĚRNÉ ZAŘÍZENÍ
1. POVINNOST INSTALACE
Všechna vozidla musí být vybavena rychloměrným zařízením. Tento požadavek se netýká vozidel, která jsou sériově vybavena tachografem, jehož konstrukční vlastnosti a instalace ve vozidle vyhovují ustanovením nařízení Rady (EHS) č. 1463/70 ( 6 ) ze dne 20. července 1970 o zavedení tachografů do silniční dopravy.
2. DEFINICE
Pro účely této směrnice:
2.1 |
„typem vozidla z hlediska rychloměrného zařízení“ se rozumějí vozidla, která se neliší z následujících podstatných hledisek: 2.1.1 běžně montované pneumatiky; 2.1.2 celkový převod včetně pohonu s redukcí, je-li instalována (počet otáček na vstupu rychloměru na jednu otáčku hřídele pohánějícího rychloměrné zařízení, jede-li vozidlo v přímém směru); 2.1.3 typ (typy) rychloměrného zařízení; typ musí být definován tolerancí měřícího mechanismu rychloměru, konstantou přístroje a rozsahem udávaných rychlostí; |
2.2 |
„běžně montovanými pneumatikami“ se rozumí typ (typy) pneumatiky, určený(é) výrobcem pro daný typ vozidla a specifikovaný v informačním dokumentu připojeném ke směrnici 70/156/EHS; pneumatiky pro jízdu na sněhu se nepovažují za běžně montované pneumatiky; |
2.3 |
„běžným jízdním tlakem“ se rozumí tlak huštění za studena specifikovaný výrobcem vozidla a zvětšený o 0,2 bar; |
2.4 |
„rychloměrem“ se rozumí ta část rychloměrného zařízení, která udává řidiči rychlost jeho vozidla v kterémkoli daném okamžiku. |
3. ŽÁDOST O UDĚLENÍ ES SCHVÁLENÍ TYPU VOZIDLA
3.1 |
Žádost o udělení ES schválení typu podle čl. 3 odst. 4 směrnice 70/156/EHS pro typ vozidla ve vztahu k zařízení pro zpětnou jízdu a měření rychlosti podává výrobce. |
3.2 |
Vzor informačního dokumentu je uveden v dodatku 1. |
3.3 |
Technické zkušebně odpovědné za provedení zkoušek týkajících se schválení typu musí být poskytnuto: 3.3.1 vozidlo představující typ, který má být schválen. |
4. SPECIFIKACE
4.1 |
Ukazatel rychloměru musí být umístěn v poli přímého výhledu řidiče a musí být jasně čitelný jak ve dne, tak v noci. Rozsah zobrazovaných rychlostí musí být dostatečně velký, aby zahrnoval nejvyšší rychlost udanou výrobcem pro typ vozidla. |
4.2 |
Má-li rychloměr stupnici a nikoli číslicový displej, musí být stupnice zřetelně čitelná. 4.2.1 Stupnice musí být členěna po 1, 2, 5 nebo 10 km/h. Hodnoty rychlosti musí rychloměr ukazovat takto: 4.2.1.1 nepřesahuje-li maximální hodnota na stupnici rychloměru 200 km/h, uvádějí se hodnoty rychlosti v intervalech nepřesahujících 20 km/h; 4.2.1.2 přesahuje-li maximální hodnota na stupnici rychloměru 200 km/h, uvádějí se hodnoty rychlosti v intervalech nepřesahujících 30 km/h. 4.2.2 V případě, že byl rychloměr vyroben pro prodej v členských státech, které k měření rychlosti používají jednotky britského systému měr a vah, a platí-li v nich v souladu s článkem 5 přechodná opatření, musí rychloměr uvádět rovněž mph (míle za hodinu). Stupnice bude členěna po 1, 2, 5 nebo 10 mph. Hodnoty rychlosti budou uváděny v intervalech nepřesahujících 20 mph. 4.2.3 Uváděné intervaly hodnot rychlosti nemusí být jednotné. |
4.3 |
Přesnost rychloměrného zařízení musí být zkoušena následujícím postupem:
|
4.4 |
Zobrazovaná rychlost nesmí být nikdy nižší než skutečná rychlost. Při zkušebních rychlostech specifikovaných v bodu 4.3.5. a mezi těmito rychlostmi musí být následující vztah mezi rychlostí udávanou na číselníku rychloměru (V1) a skutečnou rychlostí (V2):
|
5. UDĚLENÍ ES SCHVÁLENÍ TYPU PRO TYP VOZIDLA
5.1 Jsou-li splněny příslušné požadavky, udělí se ES schválení typu podle čl. 4 odst. 3, a popřípadě čl. 4 odst. 4, směrnice 70/156/EHS.
5.2 Vzor certifikátu ES schválení typu je uveden v dodatku 2.
5.3 Každému schválenému typu vozidla se přidělí číslo schválení podle přílohy VII směrnice 70/156/EHS. Stejný členský stát nesmí přidělit stejné číslo jinému typu vozidla.
6. ZMĚNY TYPU A ZMĚNY SCHVÁLENÍ TYPU
6.1 V případě změn typu schváleného podle této směrnice se použije článek 5 směrnice 70/156/EHS.
7. SHODNOST VÝROBY
7.1 Opatření k zajištění shodnosti výroby jsou obecně přijímána v souladu s článem 10 směrnice 70/156/EHS.
Dodatek 1
Dodatek 2
( 1 ) Úř. věst. C 5, 8.1.1975, s. 41.
( 2 ) Úř. věst. C 47, 27.2.1975, s. 44.
( 3 ) Úř. věst. C 42, 23.2.1970, s. 1.
( 4 ) Úř. věst. L 243, 29.10.1971, s. 29.
( 5 ) Úř. věst. L 73, 27.3.1972, s. 14.
( 6 ) Úř. věst. L 164, 27.7.1970, s. 1.