(EHK/OSN) č. 75Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK/OSN) č. 75 – Jednotná ustanovení pro schvalování typu pneumatik pro motocykly a mopedy

Publikováno: Úř. věst. L 84, 30.3.2011, s. 46-79 Druh předpisu: Nařízení
Přijato: 30. března 2011 Autor předpisu:
Platnost od: 24. října 2009 Nabývá účinnosti: 24. října 2009
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Pouze původní texty EHK/OSN mají podle mezinárodního veřejného práva právní účinek. Status a datum vstupu tohoto předpisu v platnost je třeba ověřit v nejnovější verzi dokumentu EHK/OSN o statusu TRANS/WP.29/343, který je k dispozici na internetové adrese:

http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.html

Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK/OSN) č. 75 – Jednotná ustanovení pro schvalování typu pneumatik pro motocykly a mopedy

Zahrnuje veškerá platná znění až po:

dodatek 13 k původnímu znění předpisu – datum vstupu v platnost: 24. října 2009

OBSAH

PŘEDPIS

1.

Oblast působnosti

2.

Definice

3.

Označení

4.

Žádost o schválení

5.

Schválení

6.

Požadavky

7.

Změny typu pneumatiky a rozšíření schválení

8.

Shodnost výroby

9.

Postihy za neshodnost výroby

10.

Definitivní ukončení výroby

11.

Názvy a adresy technických zkušeben odpovědných za provádění schvalovacích zkoušek a názvy a adresy správních orgánů

PŘÍLOHY

Příloha 1 –

Sdělení o udělení, rozšíření, zamítnutí nebo odnětí schválení typu nebo o definitivním ukončení výroby typu pneumatik pro motocykly a mopedy podle předpisu č. 75

Příloha 2 –

Uspořádání značky schválení typu

Příloha 3 –

Uspořádání označení pneumatik – Příklad označení, které musí nést typy pneumatik uváděné na trh po vstupu tohoto předpisu v platnost

Příloha 4 –

Index únosnosti / odpovídající maximální rychlost

Příloha 5 –

Rozměry pneumatiky a jejich označení

Příloha 6 –

Metoda měření pneumatik

Příloha 7 –

Postup provádění zkoušek únosnosti v závislosti na rychlosti

Příloha 8 –

Únosnost pneumatik při různých rychlostech

Příloha 9 –

Postup zkoušení dynamického nárůstu pneumatik

1.   OBLAST PŮSOBNOSTI

Tento předpis se použije pro nové pneumatiky pro vozidla kategorií L1, L2, L3, L4 a L5.

Nepoužije se však pro typy pneumatik konstruovaných výhradně pro „terénní“ (off-road) použití, které jsou označeny „NHS“ (Not for Highway Service = nikoliv pro užití na silnici) a na typy pneumatik konstruovaných výhradně pro soutěže.

2.   DEFINICE

Pro účely tohoto předpisu se použijí tyto definice:

2.1

„typem pneumatiky“ se rozumí kategorie pneumatik, které se neliší v takových zásadních hlediscích, jako jsou:

2.1.1

výrobce;

2.1.2

označení rozměru pneumatiky;

2.1.3

druh užití (normální: pro obvyklá užití na silnici, speciální: zvláštní užití jako silniční a terénní; na jízdu na sněhu, pro mopedy);

2.1.4

konstrukce (diagonální neboli bias-ply, smíšená, radiální);

2.1.5

kategorie rychlosti;

2.1.6

index únosnosti;

2.1.7

průřez pneumatiky;

2.2

„konstrukcí pneumatiky“ se rozumí technické vlastnosti kostry pneumatiky. Rozlišují se zejména tyto typy konstrukce pneumatiky:

2.2.1

„diagonální“ neboli „bias-ply“ označuje konstrukci pneumatiky, v níž kordové vrstvy sahají až k patkám a jsou pokládány střídavě v úhlech podstatně menších než 90 ke střednici běhounu (1);

2.2.2

„smíšená“ označuje konstrukci pneumatiky diagonálního typu (bias-ply), v níž je kostra spoutána pásem obsahujícím dvě nebo více vrstev v podstatě neroztažitelného kordu, uspořádaných střídavě v úhlech blízkých úhlům kostry;

2.2.3

„radiální“ označuje konstrukci pneumatiky, v níž kordové vrstvy sahají až k patkám a jsou pokládány v podstatě v úhlu 90ú ke střednici běhounu, přičemž kostra je stabilizována v podstatě neroztažitelným obvodovým pásem (1);

2.2.4

„zesílená“ označuje konstrukci pneumatiky, jejíž kostra je odolnější než kostra odpovídajícího normálního typu;

2.3

„patkou“ se rozumí ta část pneumatiky, jejíž tvar a konstrukce slouží k přizpůsobení se ráfku a k uchycení pneumatiky na něm (2);

2.4

„kordem“ se rozumí vlákna tvořící tkanivo vrstev v pneumatice (2);

2.5

„vrstvou“ se rozumí vrstva tvořená rovnoběžnými pogumovanými kordy (2);

2.6

„kostrou“ se rozumí ta část pneumatiky, která není ani běhounem, ani vnějšími gumovými bočnicemi a která po nahuštění nese zátěž (2);

2.7

„běhounem“ se rozumí ta část pneumatiky, která přichází do styku s vozovkou, chrání kostru před mechanickým poškozením a přispívá k adhezi se zemí (2);

2.8

„bočnicí“ se rozumí část pneumatiky mezi běhounem a povrchem určeným k překrytí okrajem ráfku (2);

2.9

„drážkou běhounu“ se rozumí prostor mezi dvěma sousedními žebry nebo bloky vzorku běhounu (2);

2.10

„hlavní drážkou“ se rozumí široké drážky umístěné ve středovém pásmu běhounu;

2.11

„šířkou průřezu (S)“ se rozumí přímá vzdálenost mezi vnějšími okraji bočnic nahuštěné pneumatiky, bez výčnělků vytvořených označením, zdobením nebo ochrannými pásy nebo žebry (2);

2.12

„celkovou šířkou“ se rozumí přímá vzdálenost mezi vnějšími okraji bočnic nahuštěné pneumatiky, včetně značení, zdobení a ochranných pásů nebo žeber (2); v případě pneumatik, kde je běhoun širší než šířka průřezu, odpovídá celková šířka šířce běhounu;

2.13

„výškou průřezu (H)“ se rozumí vzdálenost rovnající se polovině rozdílu mezi vnějším průměrem pneumatiky a jmenovitým průměrem ráfku (2);

2.14

„jmenovitým profilovým číslem (Ra)“ se rozumí stonásobek čísla získaného dělením čísla, které vyjadřuje výšku průřezu (H), číslem vyjadřujícím jmenovitou šířku průřezu (S1), přičemž oba rozměry jsou vyjádřeny ve stejných jednotkách;

2.15

„vnějším průměrem (D)“ se rozumí celkový průměr nahuštěné nové pneumatiky (2);

2.16

„označením rozměru pneumatiky“ se rozumí označení udávající:

2.16.1

jmenovitou šířku průřezu (S1), která musí být vyjádřena v mm, s výjimkou těch typů pneumatik, pro které je označení rozměru uvedeno v prvním sloupci tabulek v příloze 5 tohoto předpisu;

2.16.2

jmenovité profilové číslo s výjimkou určitých typů pneumatik, pro které je označení rozměru uvedeno v prvním sloupci tabulek v příloze 5 tohoto předpisu;

2.16.3

smluvené číslo „d“, které udává jmenovitý průměr ráfku a odpovídá jeho průměru vyjádřenému buď v kódech (čísla menší než 100) nebo v milimetrech (čísla větší než 100):

2.16.3.1

Níže jsou uvedeny hodnoty „d“ v milimetrech při označení kódem:

(v mm)

Symbol „d“ vyjádřený jednou nebo dvěma číslicemi dle jmenovitého průměru ráfku

Hodnota „d“

4

102

5

127

6

152

7

178

8

203

9

229

10

254

11

279

12

305

13

330

14

356

15

381

16

406

17

432

18

457

19

483

20

508

21

533

22

559

23

584

2.17

„jmenovitým průměrem ráfku (d)“ se rozumí průměr ráfku, na který má být pneumatika namontována (2);

2.18

„ráfkem“ se rozumí nosný prvek pro soupravu pneumatiky s duší nebo pro bezdušovou pneumatiku, o který se opírají patky pneumatiky (2);

2.18.1

„konfigurací montáže pneumatiky na ráfek“ se rozumí typ ráfku, k montáži na nějž je pneumatika konstrukčně určena; v případě potřeby nestandardních ráfků musí být tato skutečnost označena zvláštním symbolem na pneumatice;

2.19

„teoretickým ráfkem“ se rozumí ráfek, jehož šířka by byla X-násobkem jmenovité šířky průřezu pneumatiky. Hodnota X musí být stanovena výrobcem pneumatiky;

2.20

„měřicím ráfkem“ se rozumí ráfek, na který je třeba pneumatiku namontovat pro účely měření rozměrů;

2.21

„zkušebním ráfkem“ se rozumí ráfek, na který je třeba pneumatiku namontovat pro účely zkoušení;

2.22

„vytrháváním“ se rozumí oddělování částí pryže z běhounu;

2.23

„oddělováním kordu“ se rozumí oddělování kordu od jeho pryžového povlaku;

2.24

„oddělováním vrstev“ se rozumí oddělování sousedních vrstev;

2.25

„oddělováním běhounu“ se rozumí oddělování běhounu od kostry;

2.26

„indexem únosnosti“ se rozumí číslo spojené s maximálním zatížením, které unese pneumatika při rychlosti odpovídající rychlostnímu symbolu dle provozních podmínek stanovených výrobcem pneumatiky. Seznam těchto indexů a odpovídajících zatížení je uveden v příloze 4 tohoto předpisu;

2.27

„tabulkou únosností pneumatik při různých rychlostech“ se rozumí tabulka v příloze 8, která udává ve vztahu k indexům únosnosti a únosnosti při jmenovité rychlosti změny zatížení pneumatiky při jejím užití při rychlostech jiných než odpovídajících indexu její jmenovité kategorie rychlosti;

2.28

„kategorií rychlosti“ se rozumí:

2.28.1

rychlosti vyjádřené symbolem kategorie rychlosti uvedené v tabulce v bodě 2.28.2.

2.28.2

Kategorie rychlosti jsou uvedeny v následující tabulce:

(km/h)

Symbol kategorie rychlosti

Odpovídající rychlost

B

50

F

80

G

90

J

100

K

110

L

120

M

130

N

140

P

150

Q

160

R

170

S

180

T

190

U

200

H

210

V

240

W

270

2.28.3

Pneumatiky, vhodné pro rychlosti vyšší než 240 km/h se označí kódem „V“ nebo „Z“ (viz bod 2.33.3), který se umístí do označení rozměrů pneumatiky před údaje o konstrukci (viz bod 3.1.3);

2.29

„pneumatikou pro jízdu na sněhu“ se rozumí pneumatika, jejíž vzorek běhounu a jejíž konstrukce jsou vytvořeny především pro zajištění lepších vlastností v blátě a čerstvém nebo tajícím sněhu než jsou vlastnosti obvyklé (silniční) pneumatiky. Vzorek běhounu pneumatiky pro jízdu na sněhu je zpravidla tvořen drážkami (žebry) a/nebo masivními bloky s větší roztečí než u běžné (silniční) pneumatiky;

2.30

„MST“ se rozumí „víceúčelová pneumatika“ vhodná pro použití na silnici i mimo ni;

2.31

„pneumatikou pro moped“ se rozumí pneumatika konstruovaná pro mopedy (kategorie L1 s L2);

2.32

„pneumatikou pro motocykl“ se rozumí pneumatika konstruovaná především pro motocykly (kategorie L3, L4 a L5). Nicméně, tyto pneumatiky mohou být rovněž použity pro mopedy (kategorie L1 a L2) a lehké přívěsy (kategorie 01);

2.33

„třídou maximálního zatížení“ se rozumí maximální hmotnost, kterou musí pneumatika unést.

2.33.1

Pro rychlosti nepřevyšující 130 km/h nesmí třída maximálního zatížení překročit hodnotu příslušející indexu únosnosti pneumatiky dle tabulky „únosnost pneumatik při různých rychlostech“ (viz bod 2.27) s odvoláním na symbol kategorie rychlosti pneumatiky a na rychlostní způsobilost vozidla, na kterém je pneumatika namontována.

2.33.2

Pro rychlosti převyšující 130 km/h, avšak nepřevyšující 210 km/h, nesmí třída maximálního zatížení překročit hodnotu hmotnosti spojenou s indexem únosnosti pneumatiky.

2.33.3

Pro rychlosti převyšující 210 km/h, avšak nepřevyšující 270 km/h, nesmí třída maximálního zatížení překročit hodnotu hmotnosti spojenou s indexem únosnosti pneumatiky dle níže uvedené tabulky s odvoláním na symbol kategorie rychlosti pneumatiky a na rychlostní způsobilost vozidla, na kterém má být pneumatika namontována:

Maximální rychlost v km/h (5)

Maximální zatížení (%)

Symbol kategorie rychlosti V

Symbol kategorie rychlosti W (4)

210

100

100

220

95

100

230

90

100

240

85

100

250

(80) (3)

95

260

(75) (3)

85

270

(70) (3)

75

2.33.4

Pro rychlosti nad 270 km/h nesmí třída maximálního zatížení překročit hodnotu hmotnosti uváděnou výrobcem pneumatiky s odvoláním na symbol rychlosti pneumatiky.

U mezilehlých rychlostí od 270 km/h do maximální rychlosti povolené výrobcem pneumatiky se použije lineární interpolace maximálního zatížení.

3.   OZNAČENÍ

3.1

Pneumatiky předkládané ke schválení musí být nejméně na jedné bočnici opatřeny následujícím značením:

3.1.1

obchodní název nebo značka;

3.1.2

označení rozměru pneumatiky podle ustanovení bodu 2.16 tohoto předpisu;

3.1.3

následující údaje o konstrukci:

3.1.3.1

u diagonálních (bias-ply) pneumatik žádné značení nebo písmeno „D“,

3.1.3.2

u pneumatik smíšené konstrukce písmeno „B“ umístěné před označením průměru ráfku a případně slovní spojení „BIAS-BELTED“,

3.1.3.3

u radiálních pneumatik písmeno „R“ umístěné před označením průměru ráfku a případně slovo „RADIAL“;

3.1.4

údaj o kategorii rychlosti pneumatiky prostřednictvím symbolu uvedeného v bodě 2.28.2;

3.1.5

index únosnosti podle definice v bodě 2.26;

3.1.6

slovo „TUBELESS“, jde-li o pneumatiku konstruovanou pro užití bez duše;

3.1.7

slovo „REINFORCED“ nebo „REINF“, jde-li o zesílenou pneumatiku;

3.1.8

datum výroby v podobě skupiny čtyř číslic; první dvě číslice udávají týden a poslední dvě číslice rok výroby. Toto označení může být umístěno pouze na jedné bočnici;

3.1.9

nápis „M + S“ nebo „M.S“ nebo „M & S“, jde-li o pneumatiku pro jízdu na sněhu; Přijatelné je i alternativní použití nápisu „DP“ (tj. dual purpose – dvojí použití);

3.1.10

nápis MST u víceúčelových pneumatik;

3.1.11

nápis „MOPED“ (případně „CYCLOMOTEUR“ nebo „CICLOMOTORE“), je-li pneumatika určena pro moped;

3.1.12

identifikace konfigurací montáže pneumatiky na ráfek, pokud se liší od normalizované konfigurace, umístěná ihned za označení průměru ráfku podle bodu 2.16.3 tohoto předpisu.

U pneumatik, určených k montáži na ráfky s průměrem odpovídajícím kódu 13 (330 mm) nebo kódu většímu, musí být uveden nápis „M/C“. Tento požadavek se nepoužije u kteréhokoliv rozměru pneumatiky uvedeného v tabulkách v příloze 5 tohoto předpisu.

3.1.13

Pneumatiky vhodné pro rychlosti nad 240 km/h se před označením konstrukce (viz bod 3.1.3) označí příslušným kódem „V“ nebo „Z“ (viz bod 2.33.3).

3.1.14

Pneumatiky vhodné pro rychlosti nad 240 km/h nebo (respektive 270 km/h) se opatří v závorkách označením indexu únosnosti (viz bod 3.1.5), který platí při rychlosti 210 km/h (respektive 240 km/h), a symbolem referenční kategorie rychlosti (viz bod 3.1.4) takto:

„V“ u pneumatik identifikovaných v označení rozměru kódem „V“;

„W“ u pneumatik identifikovaných v označení rozměru kódem „Z“.

3.2

Pneumatiky musí mít dostatečnou plochu pro značku schválení podle přílohy 2 tohoto předpisu.

3.3

Příklady označení pneumatik jsou uvedeny v příloze 3 tohoto předpisu.

3.4

Označení uvedená v bodu 3.1 a značka schválení předepsaná bodem 5.4 tohoto předpisu musí být na pneumatice vylisována v reliéfu nebo zahloubením. Musí být zřetelně čitelná.

4.   ŽÁDOST O SCHVÁLENÍ

4.1

Žádost o schválení typu pneumatiky podává držitel obchodního názvu nebo obchodní značky nebo jeho řádně zmocněný zástupce. Žádost musí obsahovat:

4.1.1

označení rozměru pneumatiky podle definice v bodě 2.16 tohoto předpisu;

4.1.2

obchodní název nebo značku;

4.1.3

druh užití (normální, zvláštní, pro jízdu na sněhu nebo pro moped);

4.1.4

konstrukci: diagonální (bias ply), smíšená nebo radiální;

4.1.5

kategorii rychlosti;

4.1.6

index únosnosti pneumatiky;

4.1.7

údaj, zda je pneumatika určená pro montáž s duší nebo bez duše;

4.1.8

údaj, zda je pneumatika „normální“ nebo „zesílená“;

4.1.9

počet vrstev pneumatiky pro vozidla odvozená od motocyklů (viz tabulka 5 v příloze 5 tohoto předpisu) (6);

4.1.10

celkové rozměry: celková šířka průřezu a celkový průměr;

4.1.11

ráfky, na něž může být pneumatika namontována;

4.1.12

měřicí ráfek a zkušební ráfek;

4.1.13

zkušební tlak a měřicí tlak;

4.1.14

součinitel „X“ uvedený v bodě 2.19;

4.1.15

u pneumatik identifikovaných v označení rozměru kódem „V“ a vhodných pro rychlosti nad 240 km/h nebo u pneumatik identifikovaných v označení rozměru kódem „Z“ a vhodných pro rychlosti nad 270 km/h maximální přípustná rychlost dle výrobce pneumatiky a únosnost povolená při této maximální rychlosti.

4.2

K žádosti o schválení musí být připojeny (ve trojím vyhotovení) náčrt nebo reprezentativní fotografie, které identifikují vzorek běhounu pneumatiky, a náčrt pláště nahuštěné pneumatiky namontované na měřicí ráfek s uvedením příslušných rozměrů (viz body 6.1.1 a 6.1.2) typu předloženého ke schválení. K žádosti je nutno připojit rovněž zkušební protokol vydaný schválenou zkušební laboratoří nebo jeden či dva vzorky typu pneumatiky podle uvážení příslušného orgánu. Výkresy nebo fotografie bočnice a běhounu pneumatiky je nutno předložit po zahájení výroby, nejpozději do jednoho roku od data vydání schválení typu.

4.3

Pokud výrobce podá žádost o schválení typu pro rozměrovou řadu pneumatik, nepovažuje se za nutné provést zkoušku únosnosti v závislosti na rychlosti u každého typu pneumatiky v rozměrové řadě. Schvalovací orgán může podle svého uvážení vybrat nejhorší případy.

5.   SCHVÁLENÍ

5.1

Pokud typ pneumatiky předložený ke schválení podle tohoto předpisu splňuje požadavky bodu 6, bude schválení takovému typu pneumatiky uděleno.

5.2

Každému schválenému typu se přidělí číslo schválení. Jeho první dvě číslice (v současné době 00, což odpovídá předpisu v původním znění) udávají sérii změn, která zahrnuje poslední významné technické změny předpisu v době vydání schválení. Tatáž smluvní strana nesmí přidělit stejné číslo jinému typu pneumatiky.

5.3

Schválení, rozšíření schválení, odmítnutí schválení nebo odnětí schválení typu pneumatiky nebo definitivní ukončení výroby typu pneumatiky podle tohoto předpisu musí být stranám dohody z roku 1958, které uplatňují tento předpis, oznámeno na formuláři podle vzoru v příloze 1 tohoto předpisu.

5.3.1

Pro pneumatiky vhodné pro rychlosti nad 240 km/h jsou maximální přípustné rychlosti a příslušné únosnosti uvedeny v bodě 10 přílohy 1.

5.4

Na všechny pneumatiky odpovídající typu pneumatiky schválenému podle tohoto předpisu se kromě označení předepsaných v bodě 3.1 viditelně a na místě uvedeném v bodě 3.2 umístí mezinárodní značka schválení typu, která se skládá z:

5.4.1

písmene „E“ v kružnici, za nímž následuje rozlišovací číslo země, která schválení typu udělila (7);

5.4.2

čísla tohoto předpisu, za nímž následuje písmeno „R“, pomlčka a číslo schválení.

5.5

Značka schválení typu musí být jasně čitelná a nesmazatelná.

5.6

V příloze 2 tohoto předpisu je uveden příklad uspořádání značky schválení.

6.   POŽADAVKY

6.1   Rozměry pneumatik

6.1.1   Šířka průřezu pneumatiky

6.1.1.1

Šířka průřezu se vypočte podle tohoto vzorce:

S = S1 + K (A – A1),

kde:

S

je „šířka průřezu“ vyjádřená v milimetrech a naměřená na měřicím ráfku,

S1

je „jmenovitá šířka průřezu“ v milimetrech uvedená na bočnici pneumatiky v předepsaném označení pneumatiky;

A

je šířka měřicího ráfku v milimetrech uvedená výrobcem v popisu;

A1

je šířka teoretického ráfku (vyjádřená v milimetrech);

A1

použije se hodnota S1 vynásobená součinitelem X stanoveným výrobcem;

K

se rovná 0,4.

6.1.1.2

U typů pneumatik, jejichž označení je uvedeno v prvním sloupci tabulek v příloze 5 tohoto předpisu, však šířkou průřezu může být údaj uvedený u daného označení pneumatiky v těchto tabulkách.

6.1.2   Vnější průměr pneumatiky

6.1.2.1

Vnější průměr pneumatiky se vypočte podle tohoto vzorce:

D = d + 2H

kde:

D

je vnější průměr vyjádřený v milimetrech;

d

je smluvené číslo podle definice v bodě 2.16.3 vyjádřené v milimetrech;

H

je jmenovitá výška průřezu v milimetrech a rovná se

H = S1 × 0,01 Ra

kde:

S1

je jmenovitá šířka průřezu (v milimetrech); a

Ra

je jmenovité profilové číslo.

Veškeré údaje podle údajů v označení rozměru pneumatiky na bočnici pneumatiky v souladu s požadavky bodu 3.4.

6.1.2.2

U typů pneumatik, jejichž označení je uvedeno v prvním sloupci tabulek v příloze 5 tohoto předpisu, však vnějším průměrem může být údaj uvedený u daného označení pneumatiky v těchto tabulkách.

6.1.3   Metoda měření pneumatik

Rozměry pneumatik se měří postupem popsaným v příloze 6 tohoto předpisu.

6.1.4   Specifikace šířky průřezu pneumatiky

6.1.4.1

Celková šířka pneumatiky může být menší než šířka průřezu S stanovená podle bodu 6.1.1.

6.1.4.2

Může tuto hodnotu překročit až do hodnoty uvedené v příloze 5 nebo pro rozměry neuvedené v příloze 5 o tyto procentuální hodnoty:

6.1.4.2.1

pro normální použití nebo pro jízdu na sněhu:

a)

kód průměru ráfku 13 a více: + 10 procent

b)

kódy průměru ráfku až do 12 včetně: + 8 procent;

6.1.4.2.2

u pneumatik ke zvláštnímu druhu použití, které jsou vhodné pro omezené použití na silnici a jsou označeny MST: 25 procent.

6.1.5   Specifikace vnějšího průměru pneumatiky

6.1.5.1

Vnější průměr pneumatiky nesmí být mimo rozmezí hodnot Dmin a Dmax uvedených v příloze 5.

6.1.5.2

V případě rozměrů neuvedených v příloze 5 nesmí být vnější průměr pneumatiky mimo rozmezí takto vypočtených hodnot Dmin a Dmax:

 

Dmin = d + (2H × a)

 

Dmax = d + (2H × b),

kde:

„H“ a „d“ jsou definovány v bodě 6.1.2.1 a „a“ a „b“ jsou stanoveny v bodech 6.1.5.2.1 a 6.1.5.2.2.

6.1.5.2.1

Pro pneumatiky pro normální použití nebo jízdu na sněhu a

kód průměru ráfku 13 a více

:

0,97

kódy průměru ráfku do 12 včetně

:

0,93

pro pneumatiky pro zvláštní použití

:

1,00.

6.1.5.2.2

Pro pneumatiky pro normální použití na silnici b

kód průměru ráfku 13 a více

:

1,07

kódy průměru ráfku do 12 včetně

:

1,10

pro pneumatiky pro jízdu na sněhu a zvláštní použití

:

1,12.

6.2   Zkouška únosnosti v závislosti na rychlosti

6.2.1

U pneumatiky musí být postupem popsaným v příloze 7 tohoto předpisu provedena zkouška únosnosti v závislosti na rychlosti.

6.2.1.1

Týká-li se žádost pneumatik obsahujících v označení velikosti kód „V“ a vhodných pro rychlosti nad 240 km/h nebo pneumatik obsahujících v označení velikosti kód „Z“ a vhodných pro rychlosti nad 270 km/h (viz bod 4.1.15), provádí se tato zkouška únosnosti v závislosti na rychlosti na jedné pneumatice při zatížení a rychlosti označených v závorkách na pneumatice (viz bod 3.1.14). Další zkouška únosnosti v závislosti na rychlosti musí být provedena na druhé pneumatice stejného typu při zatížení a rychlosti, které výrobce pneumatiky uvádí jako maximální (viz bod 4.1.15).

6.2.2

Pneumatika, která po zkoušce únosnosti v závislosti na rychlosti nevykazuje žádné oddělování běhounu, oddělování vrstev, oddělování kordu, vytrhávání ani lomy kordu, se považuje za pneumatiku, která zkoušce vyhověla.

6.2.3

Vnější průměr pneumatiky měřený nejméně šest hodin po zkoušce únosnosti v závislosti na rychlosti se nesmí lišit od vnějšího průměru pneumatiky měřeného před zkouškou o více než ± 3,5 %.

6.2.4

Celková šířka pneumatiky měřená na konci zkoušky únosnosti v závislosti na rychlosti nesmí překročit hodnotu stanovenou v bodě 6.1.4.2.

6.3   Dynamický nárůst pneumatik

Pneumatiky uvedené v bodě 1.1 přílohy 9 tohoto předpisu, které vyhověly zkoušce únosnosti v závislosti na rychlosti dle bodu 6.2, musí být podrobeny zkoušce dynamického nárůstu, která se provede postupem popsaným v uvedené příloze.

7.   ZMĚNY TYPU PNEUMATIKY A ROZŠÍŘENÍ SCHVÁLENÍ

7.1

Každá změna typu pneumatiky musí být oznámena správnímu orgánu, který schválení typu udělil. Tento orgán potom může buď:

7.1.1

usoudit, že provedené změny pravděpodobně nemají znatelně nepříznivý účinek a že pneumatika v každém případě stále vyhovuje požadavkům nebo

7.1.2

požadovat další zkušební protokol od technické zkušebny odpovědné za provádění zkoušek.

7.1.3

Změna vzorku běhounu pneumatiky nevyžaduje opakování zkoušky předepsané v bodě 6.2.

7.1.4

Rozšíření schválení pneumatik vhodných pro rychlosti nad 240 km/h identifikovaných v označení rozměru kódem „V“ (nebo nad 270 km/h u pneumatik identifikovaných v označení rozměru kódem „Z“) určených při certifikaci pro různé maximální rychlosti a/nebo únosnosti jsou přípustná za předpokladu, že technická zkušebna odpovědná za provádění zkoušek vydá nový zkušební protokol o novém hodnocení maximální rychlosti a únosnosti.

Tyto nové parametry únosnosti v závislosti na rychlosti se uvedou v bodě 9 přílohy 1.

7.2

Potvrzení nebo odmítnutí schválení s uvedením příslušných změn se sdělí smluvním stranám dohody, které uplatňují tento předpis, postupem stanoveným výše v bodě 5.3.

7.3

Příslušný orgán, který vydává rozšíření schválení, přidělí pořadové číslo každému formuláři sdělení vypracovanému pro takové rozšíření.

8.   SHODNOST VÝROBY

Postupy zajištění shodnosti výroby musí odpovídat postupům stanoveným v dodatku 2 dohody (E/ECE/324-E/ECE/TRANS/505/Rev.2) a musí splňovat následující požadavky:

8.1

Pneumatiky schválené podle tohoto předpisu musí být vyrobeny tak, aby byly shodné se schváleným typem a splňovaly požadavky uvedené v bodě 6.

8.2

Orgán, který schválení typu udělil, může kdykoli prověřit metody kontroly shodnosti používané v jednotlivých výrobních zařízeních. V každém výrobním zařízení se tato ověření provádějí obvykle jednou za dva roky.

9.   POSTIHY ZA NESHODNOST VÝROBY

9.1

Schválení udělené typu pneumatiky podle tohoto předpisu může být odňato, nebudou-li splněny požadavky stanovené bodem 8.1 výše nebo nesplní-li pneumatiky odebrané z příslušné řady zkoušky uvedené ve zmíněném bodě.

9.2

Pokud některá smluvní strana dohody, která uplatňuje tento předpis, odejme schválení, které předtím udělila, je povinna o této skutečnosti neprodleně informovat ostatní smluvní strany dohody, které uplatňují tento předpis, a to prostřednictvím formuláře sdělení podle vzoru uvedeného v příloze 1 tohoto předpisu.

10.   DEFINITIVNÍ UKONČENÍ VÝROBY

Pokud držitel schválení zcela ukončí výrobu typu pneumatiky schváleného v souladu s tímto předpisem, informuje o tom orgán, který schválení udělil. Po obdržení příslušného sdělení uvědomí uvedený orgán o této skutečnosti ostatní smluvní strany dohody z roku 1958 uplatňující tento předpis, k čemuž použije formulář odpovídající vzoru uvedenému v příloze 1 tohoto předpisu.

11.   NÁZVY A ADRESY TECHNICKÝCH ZKUŠEBEN ODPOVĚDNÝCH ZA SCHVALOVACÍ ZKOUŠKY A NÁZVY A ADRESY SPRÁVNÍCH ORGÁNŮ

11.1

Smluvní strany dohody, které uplatňují tento předpis, sdělí sekretariátu Organizace spojených národů názvy a adresy technických zkušeben a názvy a adresy správních orgánů provádějících schvalovací zkoušky, které vydávají schválení daného typu a kterým se zasílají zprávy o udělení, rozšíření, odnětí či odejmutí schválení typu nebo o definitivním ukončení výroby vydané v jiných státech.

11.2

Smluvní strany dohody, které uplatňují tento předpis, mohou užívat laboratoře výrobců pneumatik a mohou jmenovat jako schválené zkušební laboratoře takové z nich, které se nacházejí na jejich území nebo na území jiné strany dohody, pokud k tomuto postupu dal předchozí souhlas příslušný správní orgán druhé strany.

11.3

Pokud strana dohody použije bod 11.2, může být na vlastní žádost při zkouškách zastoupena jednou či více osobami podle vlastního výběru.


(1)  Použije se též pro předpis č. 54.

(2)  Viz názorný obrázek v dodatku.

(3)  Použije se pouze pro pneumatiky identifikované v označení rozměru kódem „V“ a do maximální rychlosti dle údaje výrobce pneumatiky.

(4)  Použije se také pro pneumatiky identifikované v označení rozměru kódem „Z“.

(5)  Pro mezilehlé rychlosti se připouští lineární interpolace maximálního zatížení.

(6)  Od data vstupu dodatku 8 k tomuto předpisu v platnost by neměla být pro tyto pneumatiky vydávána žádná nová schválení podle předpisu č. 75. Tyto rozměry pneumatik jsou nyní zahrnuty v předpisu č. 54.

(7)  1 pro Německo, 2 pro Francii, 3 pro Itálii, 4 pro Nizozemsko, 5 pro Švédsko, 6 pro Belgii, 7 pro Maďarsko, 8 pro Českou republiku, 9 pro Španělsko, 10 pro Srbsko, 11 pro Spojené království, 12 pro Rakousko, 13 pro Lucembursko, 14 pro Švýcarsko, 15 (nepřiděleno), 16 pro Norsko, 17 pro Finsko, 18 pro Dánsko, 19 pro Rumunsko, 20 pro Polsko, 21 pro Portugalsko, 22 pro Ruskou federaci, 23 pro Řecko, 24 pro Irsko, 25 pro Chorvatsko, 26 pro Slovinsko, 27 pro Slovensko, 28 pro Bělorusko, 29 pro Estonsko, 30 (nepřiděleno), 31 pro Bosnu a Hercegovinu, 32 pro Lotyšsko, 33 (nepřiděleno), 34 pro Bulharsko, 35 (nepřiděleno), 36 pro Litvu, 37 pro Turecko, 38 (nepřiděleno), 39 pro Ázerbájdžán, 40 pro Bývalou jugoslávskou republiku Makedonii, 41 (nepřiděleno), 42 pro Evropskou unii (schválení vydávají členské státy, přičemž použijí svůj příslušný symbol EHK), 43 pro Japonsko, 44 (nepřiděleno), 45 pro Austrálii, 46 pro Ukrajinu, 47 pro Jihoafrickou republiku, 48 pro Nový Zéland, 49 pro Kypr, 50 pro Maltu, 51 pro Korejskou republiku, 52 pro Malajsii, 53 pro Thajsko, 54 a 55 (nepřiděleno), 56 pro Černou Horu, 57 (nepřiděleno) a 58 pro Tunisko. Dalším zemím se přidělí po sobě následující čísla chronologicky v pořadí, v jakém ratifikují Dohodu o přijetí jednotných technických pravidel pro kolová vozidla, zařízení a části, které se mohou montovat a/nebo užívat na kolových vozidlech, a o podmínkách pro vzájemné uznávání schválení typu udělených na základě těchto pravidel, nebo v pořadí, v jakém k uvedené dohodě přistoupí. Takto přidělená čísla sdělí generální tajemník Organizace spojených národů smluvním stranám dohody.


Dodatek

VYSVĚTLUJÍCÍ OBRÁZEK

(Viz bod 2 předpisu)

Image


PŘÍLOHA 1

SDĚLENÍ

(maximální formát: A4 (210 x 297 mm))

Image


PŘÍLOHA 2

USPOŘÁDÁNÍ ZNAČKY SCHVÁLENÍ TYPU

Image


PŘÍLOHA 3

USPOŘÁDÁNÍ OZNAČENÍ PNEUMATIKY

Příklad označení, které musí nést typy pneumatik uváděné na trh po vstupu tohoto předpisu v platnost.

Image

Toto označení určuje pneumatiku:

s jmenovitou šířkou průřezu 100;

s jmenovitým profilovým číslem 80;

smíšené konstrukce;

s jmenovitým průměrem ráfku 457 mm, který má kód 18;

s únosností 206 kg, což odpovídá indexu únosnosti 53 dle přílohy 4 tohoto předpisu;

s kategorií rychlosti S (maximální rychlost 180 km/h);

pro montáž bez duše („tubeless“);

pro jízdu na sněhu, vyrobenou ve 25. týdnu roku 2003.

Umístění a pořadí označení tvořících označení pneumatiky musí být následující:

a)

označení rozměru zahrnující jmenovitou šířku průřezu, jmenovité profilové číslo, popřípadě značku druhu konstrukce pneumatiky, jmenovitý průměr ráfku musí být sdružena, jak je uvedeno ve výše uvedeném příkladu: 100/80Bl8;

b)

index únosnosti a symbol kategorie rychlostí musí být umístěny společně v blízkosti označení rozměru. Mohou být umístěny za ním, nad ním nebo pod ním;

c)

označení „TUBELESS“ a „REINFORCED“ nebo „REINF“ a „M + S“ a „MST“ a/nebo „MOPED“ (nebo CYCLOMOTEUR nebo CICLOMOTORE) mohou být umístěny dále od označení rozměru pneumatiky;

d)

pneumatiky vhodné pro rychlosti nad 240 km/h se před označením konstrukce označí kódem „V“ nebo „Z“ (např. 140/60ZR18). Referenční index únosnosti a symbol kategorie rychlosti se případně vyznačí v závorkách (viz bod 3.1.14).


PŘÍLOHA 4

INDEX ÚNOSNOSTI/ODPOVÍDAJÍCÍ MAXIMÁLNÍ RYCHLOST

A

=

index únosnosti

B

=

odpovídající maximální rychlost (kg)


A

B

16

71

17

73

18

75

19

77,5

20

80

21

82,5

22

85

23

87,5

24

90

25

92,5

26

95

27

97

28

100

29

103

30

106

31

109

32

112

33

115

34

118

35

121

36

125

37

128

38

132

39

136

40

140

41

145

42

150

43

155

44

160

45

165

46

170

47

175

48

180

49

185

50

190

51

195

52

200

53

206

54

212

55

218

56

224

57

230

58

236

59

243

60

250

61

257

62

265

63

272

64

280

65

290

66

300

67

307

68

315

69

325

70

335

71

345

72

355

73

365

74

375

75

387

76

400

77

412

78

425

79

437

80

450

81

462

82

475

83

487

84

500

85

515

86

530

87

545

88

560

89

580

90

600


PŘÍLOHA 5

ROZMĚRY PNEUMATIKY A JEJICH OZNAČENÍ

Tabulka 1

Pneumatiky pro motocykly

Kód rozměru ráfku 12 a méně

Rozměr pneumatiky

Kód

šířky měřicího ráfku

Celkový průměr

(mm)

Šířka průřezu

(mm)

Maximální celkový průměr

(mm)

 

 

Dmin

D

Dmax

 

 

2.50–8

 

328

338

352

 

 

2.50–9

 

354

364

378

 

 

2.50–10

1.50

379

389

403

65

70

2.50–12

 

430

440

451

 

 

2.75–8

 

338

348

363

 

 

2.75–9

1.75

364

374

383

71

77

2.75–10

 

389

399

408

 

 

2.75–12

 

440

450

462

 

 

3.00–4

 

241

251

264

 

 

3.00–5

 

266

276

291

 

 

3.00–6

 

291

301

314

 

 

3.00–7

 

317

327

342

 

 

3.00–8

2.10

352

362

378

80

86

3.00–9

 

378

388

401

 

 

3.00–10

 

403

413

422

 

 

3.00–12

 

454

464

473

 

 

3.25–8

 

362

372

386

 

 

3.25–9

 

388

398

412

 

 

3.25–10

2.50

414

424

441

88

95

3.25–12

 

465

475

492

 

 

3.50–4

 

264

274

291

 

 

3.50–5

 

289

299

316

 

 

3.50–6

 

314

324

341

 

 

3.50–7

2.50

340

350

367

92

99

3.50–8

 

376

386

397

 

 

3.50–9

 

402

412

430

 

 

3.50–10

 

427

437

448

 

 

3.50–12

 

478

488

506

 

 

4.00–5

 

314

326

346

 

 

4.00–6

 

339

351

368

 

 

4.00–7

2.50

365

377

394

105

113

4.00–8

 

401

415

427

 

 

4.00–10

 

452

466

478

 

 

4,00–12

 

505

517

538

 

 

4.50–6

 

364

376

398

 

 

4.50–7

 

390

402

424

 

 

4.50–8

 

430

442

464

 

 

4.50–9

3.00

456

468

490

120

130

4.50–10

 

481

493

515

 

 

4.50–12

 

532

544

568

 

 

5.00–8

 

453

465

481

 

 

5.00–10

3.50

504

516

532

134

145

5.00–12

 

555

567

583

 

 

6.00–6

4.00

424

436

464

 

 

6.00–7

 

450

462

490

154

166

6.00–8

 

494

506

534

 

 

6,00–9

 

520

532

562

 

 


Tabulka 1a

Pneumatiky pro mopedy

Kódy rozměru ráfku 12 a méně

Rozměr pneumatiky

Kód

šířky měřicího ráfku

Celkový průměr

(mm)

Šířka průřezu

(mm)

Maximální celková šířka

(mm) (1)

 

 

Dmin

D

Dmax (1)

 

 

2–12

1.35

413

417

426

55

59

2-1/2–12

1.50

425

431

441

62

67

2-1/2–8

1.75

339

345

356

70

76

2-1/2–9

1.75

365

371

382

70

76

2-3/4–9

1.75

375

381

393

73

79

3–10

2.10

412

418

431

84

91

3–12

2.10

463

469

482

84

91


Tabulka 2

Pneumatiky pro motocykly

Rozměr se standardním profilem

Rozměr pneumatiky

Kód

šířky měřicího ráfku

Celkový průměr

(mm)

Šířka průřezu

(mm)

Maximální celková šířka

(mm)

 

 

Dmin

D

Dmax (2)

Dmax (3)

 

 (2)

 (3)

1 3/4–19

1.20

582

589

597

605

50

54

58

2–14

 

461

468

477

484

 

 

 

2–15

 

486

493

501

509

 

 

 

2–16

 

511

518

526

534

 

 

 

2–17

 

537

544

552

560

 

 

 

2–18

1.35

562

569

577

585

55

58

63

2–19

 

588

595

603

611

 

 

 

2–20

 

613

620

628

636

 

 

 

2–21

 

638

645

653

661

 

 

 

2–22

 

663

670

680

686

 

 

 

2 1/4–14

 

474

482

492

500

 

 

 

2 1/4–15

 

499

507

517

525

 

 

 

2 1/4–16

 

524

532

540

550

 

 

 

2 1/4–17

 

550

558

566

576

 

 

 

2 1/4–18

1.50

575

583

591

601

62

66

71

2 1/4–19

 

601

609

617

627

 

 

 

2 1/4–20

 

626

634

642

652

 

 

 

2 1/4–21

 

651

659

667

677

 

 

 

2 1/4–22

 

677

685

695

703

 

 

 

2 1/2–14

 

489

498

508

520

 

 

 

2 1/2–15

 

514

523

533

545

 

 

 

2 1/2–16

 

539

548

558

570

 

 

 

2 1/2–17

 

565

574

584

596

 

 

 

2 1/2–18

1.60

590

599

609

621

68

72

78

2 1/2–19

 

616

625

635

647

 

 

 

2 1/2–20

 

641

650

660

672

 

 

 

2 1/2–21

 

666

675

685

697

 

 

 

2 1/2–22

 

692

701

711

723

 

 

 

2 3/4–14

 

499

508

518

530

 

 

 

2 3/4–15

 

524

533

545

555

 

 

 

2 3/4–16

 

549

558

568

580

 

 

 

2 3/4–17

 

575

584

594

606

 

 

 

2 3/4–18

1.85

600

609

621

631

75

80

86

2 3/4–19

 

626

635

645

657

 

 

 

2 3/4–20

 

651

660

670

682

 

 

 

2 3/4–21

 

676

685

695

707

 

 

 

2 3/4–22

 

702

711

721

733

 

 

 

3–16

 

560

570

582

594

 

 

 

3–17

 

586

596

608

620

 

 

 

3–18

1.85

611

621

633

645

81

86

93

3–19

 

637

647

659

671

 

 

 

3 1/4–16

 

575

586

598

614

 

 

 

3 1/4–17

 

601

612

624

640

 

 

 

3 1/4–18

2.15

626

637

651

665

89

94

102

3 1/4–19

 

652

663

675

691

 

 

 


Tabulka 3

Pneumatiky pro motocykly

Rozměry se standardním profilem

Rozměr pneumatiky

Kód

šířky měřicího ráfku

Celkový průměr

(mm)

Šířka průřezu

(mm)

Šířka průřezu

(mm)

 

 

Dmin

D

Dmax (4)

Dmax (5)

 

 (6)

 (7)

 (8)

2.00–14

 

460

466

478

 

 

 

 

 

2.00–15

 

485

491

503

 

 

 

 

 

2.00–16

 

510

516

528

 

 

 

 

 

2.00–17

1.20

536

542

554

 

52

57

60

65

2.00–18

 

561

567

579

 

 

 

 

 

2.00–19

 

587

593

605

 

 

 

 

 

2.25–14

 

474

480

492

496

 

 

 

 

2.25–15

 

499

505

517

521

 

 

 

 

2.25–16

 

524

530

542

546

 

 

 

 

2.25–17

1.60

550

556

568

572

61

67

70

75

2.25–18

 

575

581

593

597

 

 

 

 

2.25–19

 

601

607

619

623

 

 

 

 

2.50–14

 

486

492

506

508

 

 

 

 

2.50–15

 

511

517

531

533

 

 

 

 

2.50–16

 

536

542

556

558

 

 

 

 

2.50–17

1.60

562

568

582

584

65

72

75

79

2.50–18

 

587

593

607

609

 

 

 

 

2.50–19

 

613

619

633

635

 

 

 

 

2.50–21

 

663

669

683

685

 

 

 

 

2.75–14

 

505

512

524

530

 

 

 

 

2.75–15

 

530

537

549

555

 

 

 

 

2.75–16

 

555

562

574

580

 

 

 

 

2.75–17

1.85

581

588

600

606

75

83

86

91

2.75–18

 

606

613

625

631

 

 

 

 

2.75–19

 

632

639

651

657

 

 

 

 

2.75–21

 

682

689

701

707

 

 

 

 

3.00–14

 

519

526

540

546

 

 

 

 

3.00–15

 

546

551

565

571

 

 

 

 

3.00–16

 

569

576

590

596

 

 

 

 

3.00–17

1.85

595

602

616

622

80

88

92

97

3.00–18

 

618

627

641

647

 

 

 

 

3.00–19

 

644

653

667

673

 

 

 

 

3.00–21

 

694

703

717

723

 

 

 

 

3.00–23

 

747

754

768

774

 

 

 

 

3.25–14

 

531

538

552

560

 

 

 

 

3.25–15

 

556

563

577

585

 

 

 

 

3.25–16

 

581

588

602

610

 

 

 

 

3.25–17

2.15

607

614

628

636

89

98

102

108

3.25–18

 

630

639

653

661

 

 

 

 

3.25–19

 

656

665

679

687

 

 

 

 

3.25–21

 

708

715

729

737

 

 

 

 

3.50–14

 

539

548

564

572

 

 

 

 

3.50–15

 

564

573

589

597

 

 

 

 

3.50–16

 

591

598

614

622

 

 

 

 

3.50–17

2.15

617

624

640

648

93

102

107

113

3.50–18

 

640

649

665

673

 

 

 

 

3.50–19

 

666

675

691

699

 

 

 

 

3.50–21

 

716

725

741

749

 

 

 

 

3.75–16

 

601

610

626

634

 

 

 

 

3.75–17

 

627

636

652

660

 

 

 

 

3.75–18

2.15

652

661

677

685

99

109

114

121

3.75–19

 

678

687

703

711

 

 

 

 

4.00–16

 

611

620

638

646

 

 

 

 

4.00–17

 

637

646

664

672

 

 

 

 

4.00–18

2.50

662

671

689

697

108

119

124

130

4.00–19

 

688

697

715

723

 

 

 

 

4.25–16

 

623

632

650

660

 

 

 

 

4.25–17

 

649

658

676

686

 

 

 

 

4.25–18

2.50

674

683

701

711

112

123

129

137

4.25–19

 

700

709

727

737

 

 

 

 

4.50–16

 

631

640

658

668

 

 

 

 

4.50–17

 

657

666

684

694

 

 

 

 

4.50–18

2.75

684

691

709

719

123

135

141

142

4.50–19

 

707

717

734

745

 

 

 

 

5.00–16

 

657

666

686

698

 

 

 

 

5.00–17

 

683

692

710

724

 

 

 

 

5.00–18

3.00

708

717

735

749

129

142

148

157

5.00–19

 

734

743

761

775

 

 

 

 


Tabulka 4

Pneumatiky pro motocykly

Rozměry se nízkým profilem

Rozměr pneumatiky

Kód

šířky měřicího ráfku

Celkový průměr

(mm)

Šířka průřezu

(mm)

Šířka průřezu

(mm)

 

 

Dmin

D

Dmax (9)

Dmax (10)

 

 (11)

 (12)

 (13)

3.60–18

 

605

615

628

633

 

 

 

 

 

2.15

 

 

 

 

93

102

108

113

3.60–19

 

631

641

653

658

 

 

 

 

4.10–18

 

629

641

654

663

 

 

 

 

 

2.50

 

 

 

 

108

119

124

130

4.10–19

 

655

667

679

688

 

 

 

 

5.10–16

 

615

625

643

651

 

 

 

 

5.10–17

3.00

641

651

670

677

129

142

150

157

5.10–18

 

666

676

694

702

 

 

 

 

4.25/85–18

2.50

649

659

673

683

112

123

129

137

4.60–16

 

594

604

619

628

 

 

 

 

4.60–17

2.75

619

630

642

654

117

129

136

142

4.60–18

 

644

654

670

678

 

 

 

 

6.10–16

4.00

646

658

678

688

168

185

195

203


Tabulka 5

Pneumatiky pro vozidla odvozená z motocyklů  (14)

Rozměr pneumatiky

Kód

šířky měřicího ráfku

Celkový průměr

(mm)

Šířka průřezu

(mm)

Šířka průřezu

(mm)

 

 

Dmin

D

Dmax

 

 

3.00–8C

 

359

369

379

 

 

3.00–10C

2.10

410

420

430

80

86

3.00–12C

 

459

471

479

 

 

3.50–8C

 

376

386

401

 

 

3.50–10C

2.50

427

437

452

92

99

3.50–12C

 

478

488

503

 

 

4.00–8C

 

405

415

427

 

 

4.00–10C

3.00

456

466

478

108

117

4.00–12C

 

507

517

529

 

 

4.50–8C

 

429

439

453

 

 

4.50–10C

3.50

480

490

504

125

135

4.50–12C

 

531

541

555

 

 

5.00–8C

 

455

465

481

 

 

5.00–10C

3.50

506

516

532

134

145

5.00–12C

 

555

567

581

 

 


Tabulka 6

Pneumatiky pro motocykly

Rozměry nízkotlakých pneumatik

Rozměr pneumatiky

Kód

šířky měřicího ráfku

Celkový průměr

(mm)

Šířka průřezu

(mm)

Šířka průřezu

(mm)

 

 

Dmin

D

Dmax

 

 

5.4–10

 

474

481

487

 

 

5.4–12

 

525

532

547

 

 

5.4–14

4.00

575

582

598

135

143

5.4–16

 

626

633

649

 

 

6.7–10

 

532

541

561

 

 

6.7–12

5.00

583

592

612

170

180

6.7–14

 

633

642

662

 

 


Tabulka 7

Pneumatiky pro motocykly

Rozměry a míry amerických pneumatik

Označení rozměru

Kód

šířky měřicího ráfku

Celkový průměr

(mm)

Šířka průřezu

(mm)

Šířka průřezu

(mm)

 

 

Dmin

D

Dmax

 

 

MH90 - 21

1.85

682

686

700

80

89

MJ90 - 18

2.15

620

625

640

 

 

 

 

 

 

 

89

99

MJ90 - 19

2.15

645

650

665

 

 

ML90 - 18

2.15

629

634

650

 

 

 

 

 

 

 

93

103

ML90 - 19

2.15

654

659

675

 

 

MM90 - 19

2.15

663

669

685

95

106

MN90 - 18

2.15

656

662

681

104

116

MP90 - 18

2.15

667

673

692

108

120

MR90 - 18

2.15

680

687

708

114

127

MS90 - 17

2.50

660

667

688

121

134

MT90 - 16

3.00

642

650

672

 

 

 

 

 

 

 

130

144

MT90 - 17

3.00

668

675

697

 

 

MU90 - 15M/C

3.50

634

642

665

 

 

 

 

 

 

 

142

158

MU90 - 16

3.50

659

667

690

 

 

MV90 - 15M/C

3.50

643

651

675

150

172

MP85 - 18

2.15

654

660

679

108

120

MR85 - 16

2.15

617

623

643

114

127

MS85 - 18

2.50

675

682

702

121

134

MT85 - 18

3.00

681

688

709

130

144

MU8516M/C

3.50

650

658

681

142

158

MV85 - 15M/C

3.50

627

635

658

150

172


(1)  Pro obvyklá užití (na silnici).

(2)  Pro obvyklá užití (na silnici).

(3)  Pneumatiky pro zvláštní použití a jízdu na sněhu.

(4)  Pneumatiky pro obvyklá užití na silnici.

(5)  Pneumatiky pro zvláštní použití a jízdu na sněhu.

(6)  Pneumatiky pro obvyklá užití na silnici až do kategorie rychlosti P včetně.

(7)  Pneumatiky pro obvyklá užití na silnici nad kategorii rychlosti P a pneumatiky pro jízdu na sněhu.

(8)  Pneumatiky pro zvláštní použití.

(9)  Pneumatiky pro obvyklá užití na silnici.

(10)  Pneumatiky pro zvláštní použití a jízdu na sněhu.

(11)  Pneumatiky pro obvyklá užití na silnici až do kategorie rychlosti P včetně.

(12)  Pneumatiky pro obvyklá užití na silnici nad kategorii rychlosti P a pneumatiky pro jízdu na sněhu.

(13)  Pneumatiky pro zvláštní použití

(14)  Od data vstupu dodatku 8 k tomuto předpisu v platnost by neměla být pro tyto pneumatiky vydávána žádná nová schválení podle předpisu č. 75. Tyto rozměry pneumatik jsou nyní zahrnuty v předpisu č. 54 příloze 5 části I tabulce A.


PŘÍLOHA 6

METODA MĚŘENÍ PNEUMATIK

1.

Pneumatika se namontuje na měřicí ráfek stanovený výrobcem podle bodu 4.1.12 tohoto předpisu a nahustí na tlak stanovený výrobcem.

Tlak huštění lze popřípadě stanovit i takto:

Verze pneumatiky

Kategorie rychlosti

Tlak

 

 

bar

kPa

Normální

F, G, J, K, L, M, N, P, Q, R, S

2,25

225

T, U, H, V, W

2,80

280

Zesílená

F až P

 

 

 

Q, R, S, T, U, H, V

3,30

330

Pro vozidla odvozená z motocyklů (1)

4PR

F až M

3,50

350

 

6PR

4,00

400

 

8PR

4,50

450

Moped

Normální

B

2,25

225

Zesílená

B

2,80

280

Ostatní verze pneumatik se hustí na tlak stanovený výrobcem pneumatiky.

2.

Pneumatika namontovaná na ráfku se stabilizuje při laboratorní teplotě po dobu nejméně 24 hodin.

3.

Tlak se znovu upraví na hodnotu stanovenou v bodě 1.

4.

Celková šířka se změří posuvným měřítkem v šesti rovnoměrně rozdělených bodech, v úvahu se bere tloušťka ochranných žeber nebo pásů. Nejvyšší z takto naměřených hodnot se považuje za celkovou šířku.

5.

Vnější průměr se stanoví změřením maximálního obvodu a vydělením získané hodnoty číslem π (3,1416).


(1)  Od data vstupu dodatku 8 k tomuto předpisu v platnost by neměla být pro tyto pneumatiky vydávána žádná nová schválení podle předpisu č. 75. Tyto rozměry pneumatik jsou nyní zahrnuty v předpisu č. 54.


PŘÍLOHA 7

POSTUP PROVÁDĚNÍ ZKOUŠEK ÚNOSNOSTI V ZÁVISLOSTI NA RYCHLOSTI

1.   PŘÍPRAVA PNEUMATIKY

1.1

Nová pneumatika se namontuje na zkušební ráfek stanovený výrobcem podle bodu 4.1.12 tohoto předpisu.

1.2

Pneumatika se nahustí na příslušný tlak dle následující tabulky:

Zkušební husticí tlak (v barech)

Rozměr pneumatiky

Kategorie rychlosti

Husticí tlak

bar

kPa

Normální

F, G, J, K

2,50

250

L, M, N, P

2,50

250

Q, R, S

3,00

300

T, U, H, V

3,50

350

Zesílená

F, G, J, K, L, M, N, P

3,30

330

Q, R, S, T, U, H, V

3,90

390

Pro vozidla odvozená z motocyklů (1)

4PR

F, G, J, K, L, M

3,70

370

6PR

4,50

450

8PR

5,20

520

Moped

Normální

B

2,50

250

Zesílená

B

3,00

300

Pro rychlosti nad 240 km/h je zkušební tlak 3,20 baru (320 kPa).

Ostatní typy pneumatik se hustí na tlak stanovený výrobcem.

1.3

Výrobce může s udáním důvodů požadovat, aby byly použit jiný zkušební husticí tlak než tlak uvedený v bodu 1.2. V tomto případě musí být pneumatika nahuštěna na takový tlak.

1.4

Souprava kola a pneumatiky se stabilizuje na teplotu zkušební místnosti nejméně po dobu tří hodin.

1.5

Tlak v pneumatice se opětovně upraví na hodnotu stanovenou v bodu 1.2 nebo 1.3.

2.   POSTUP ZKOUŠKY

2.1

Souprava kola s pneumatikou se namontuje na zkušební nápravu a přitlačí k vnějšímu povrchu zkušebního kola s hladkým čelem o průměru 1,70 m ± 1 % nebo 2,0 m ± 1 %.

2.2

Zkušební náprava se zatíží na 65 %:

2.2.1

maximálního zatížení rovnajícího se indexu únosnosti pneumatik se symbolem rychlosti do H včetně;

2.2.2

maximálního zatížení přiřazeného maximální rychlosti 240 km/h u pneumatik se symbolem rychlosti „V“ (viz bod 2.33.3 tohoto předpisu);

2.2.3

maximálního zatížení přiřazeného maximální rychlosti 270 km/h u pneumatik se symbolem rychlosti „W“ (viz bod 2.33.3 tohoto předpisu);

2.2.4

maximálního zatížení přiřazeného maximální rychlosti pro pneumatiky, které jsou podle výrobce vhodné pro rychlosti nad 240 km/h (případně nad 270 km/h) (viz bod 6.2.1.1 tohoto předpisu).

2.2.5

U pneumatik pro mopedy (symbol rychlostní kategorie B) je zkušební zatížení 65 % na zkušebním válci o průměru 1,7 m a 67 % na zkušebním válci o průměru 2,0 m.

2.3.

V průběhu zkoušky pneumatiky se nesmí tlak v pneumatice korigovat a zkušební zatížení se musí udržovat konstantní.

2.4

Při zkoušce se musí teplota zkušební místnosti udržovat v rozmezí 20 °C až 30 °C nebo na vyšší teplotě, pokud s tím výrobce souhlasí.

2.5

Zkouška musí proběhnout bez přerušení takto:

2.5.1

dvacet minut pro náběh z nulové do počáteční rychlosti zkoušky;

2.5.2

počáteční zkušební rychlost: o 30 km/h nižší než rychlost odpovídající symbolu kategorie rychlosti vyznačenému na pneumatice (viz bod 2.28.2 tohoto předpisu), pokud je použit zkušební válec o průměru 2 m, nebo o 40 km/h nižší rychlost, pokud je použit zkušební válec o průměru 1,7 m;

2.5.2.1

maximální rychlostí, uvažovanou pro druhou zkoušku u pneumatik vhodných pro rychlosti nad 240 km/h, které jsou v označení rozměru identifikovány kódem „V“ (případně u pneumatik vhodných pro rychlosti nad 270 km/h, které jsou v označení rozměru identifikovány kódem „Z“), je maximální rychlost stanovená výrobcem (viz bod 4.1.15);

2.5.3

rychlostní kroky činí 10 km/h;

2.5.4

trvání zkoušky v každém rychlostním kroku: 10 minut,

2.5.5

celková doba zkoušky: 1 hodina;

2.5.6

maximální zkušební rychlost: maximální jmenovitá rychlost typu pneumatiky, je-li zkoušena na zkušebním válci o průměru 2,0 m; maximální jmenovitá rychlost typu pneumatiky snížená o 10 km/h, je-li zkoušena na zkušebním válci o průměru 1,7 m.

2.5.7

V případě pneumatik pro mopedy (symbol kategorie rychlosti B) je zkušební rychlost 50 km/h, zvyšovaná z 0 na 50 km/h v průběhu 10 minut, doba rychlostního kroku je 30 minut a celková doba zkoušky 40 minut.

2.6

Pokud je však druhá zkouška prováděna s cílem vyhodnotit špičkové vlastnosti pneumatik vhodných pro rychlosti nad 240 km/h, je postup následující:

2.6.1

dvacet minut náběh z nulové do počáteční rychlosti zkoušky;

2.6.2

dvacet minut při počáteční rychlosti zkoušky;

2.6.3

deset minut náběh na maximální rychlost;

2.6.4

pět minut při maximální zkušební rychlosti.

3.   ROVNOCENNÉ ZKOUŠKY

Použije-li se jiná zkouška než je uvedeno výše, musí se prokázat její rovnocennost.


(1)  Od data vstupu dodatku 8 k tomuto předpisu v platnost by neměla být pro tyto pneumatiky vydávána žádná nová schválení podle předpisu č. 75. Tyto rozměry pneumatik jsou nyní zahrnuty v předpisu č. 54.


PŘÍLOHA 8

ÚNOSNOST PNEUMATIK PŘI RŮZNÝCH RYCHLOSTECH

Image


PŘÍLOHA 9

POSTUP ZKOUŠENÍ DYNAMICKÉHO NÁRŮSTU PNEUMATIK

1.   ROZSAH A OBLAST POUŽITÍ

1.1   Postup zkoušky se použije u pneumatik uvedených v bodech 3.4.1 a 4.1 níže.

1.2   Slouží ke stanovení maximálního nárůstu pneumatiky vlivem odstředivých sil při maximální přípustné rychlosti.

2.   POPIS POSTUPU ZKOUŠKY

2.1   Zkušební náprava a ráfek musí být ovládány tak, aby bylo zajištěno radiální házení menší než ±0,5 mm a příčné házení menší než ±0,5 mm, měřeno na sedlu patky kola.

2.2   Zařízení znázorňující obrys

Zařízení (projekční souřadnicová síť, kamera, bodové světlo atd.), které umožňuje přímé znázornění vnějšího obrysu pneumatiky v příčném průřezu nebo stanovení mezní (obalové) křivky kolmo k ekvatoriální ose pneumatiky v bodu maximální deformace běhounu.

Zařízení redukuje na minimum všechny deformace a zajišťuje konstantní (známý) poměr (K) mezi narýsovaným obrysem a skutečnými rozměry pneumatiky.

Zařízení musí umožnit vztažení obrysu pneumatiky k ose kola.

2.3   Obvodová rychlost běhounu pneumatiky, měřená stroboskopicky, se nesmí od odpovídající maximální rychlosti pneumatiky odchylovat o více než ±2 %.

2.4   Použije-li se jiný zkušební postup, musí být prokázána jeho rovnocennost s tímto postupem.

3.   PROVEDENÍ ZKOUŠKY

3.1   Teplota ve zkušební místnosti v průběhu zkoušky musí být udržována mezi 20 °C a 30 °C, nebo na vyšších hodnotách, pokud výrobce pneumatiky souhlasí.

3.2   Zkoušené pneumatiky musí předtím projít zkouškou únosnosti v závislosti na rychlosti dle přílohy 7 tohoto předpisu, aniž by vykázaly jakoukoliv vadu.

3.3   Zkoušená pneumatika musí být montována na kole s ráfkem vyhovujícím příslušnému standardu.

3.4   Tlak huštění pneumatiky (zkušební tlak) musí být seřízen na hodnoty uvedené v bodě 3.4.1.

3.4.1

Silniční pneumatiky diagonální a smíšené konstrukce

Kategorie rychlosti

Konstrukce pneumatiky

Zkušební tlak

 

 

bar

kPA

P/Q/R/S

standardní

2,5

250

T a výše

standardní

2,9

290

3.5   Souprava pneumatika/kolo musí být uložena v teplotě zkušební místnosti nejméně po dobu tří hodin.

3.6   Po této stabilizační době uložení musí být tlak huštění upraven na hodnotu uvedenou v bodě 3.4.

3.7   Souprava pneumatiky a ráfku se namontuje na zkušební nápravu a zajistí se, aby se mohla volně otáčet. Pneumatika může být otáčena pomocí hnacího motoru působícího na nápravu pneumatiky nebo přitlačením na zkušební buben.

3.8   Otáčení soupravy se nepřetržitě zrychluje tak, aby pneumatika dosáhla během pěti minut své maximální přípustné rychlosti.

3.9   Zařízení znázorňující obrys se nasměruje a zjistí se, zda je kolmé ke směru otáčení běhounu zkoušené pneumatiky.

3.10   Ověří se, zda je obvodová rychlost povrchu běhounu v toleranci ±2 % maximální přípustné rychlosti pro pneumatiku. Zařízení se udržuje v konstantní rychlosti alespoň pět minut a potom se průřez pneumatiky zobrazí v oblasti maximální deformace, nebo se ověří, zda pneumatika nepřesáhla mezní (obalovou) křivku.

4.   HODNOCENÍ

4.1   Mezní (obalová) křivka stanovená pro namontovanou soupravu pneumatika/kolo musí odpovídat příkladu níže.

Obalová křivka pro zkoušku odstředivého nárůstu

Image

V souladu s body 6.1.4 a 6.1.5 tohoto předpisu byly pro obalovou křivku stanoveny následující mezní hodnoty:

Kategorie rychlosti

H dyn (mm)

 

Kategorie použití:

Normální

Kategorie použití:

Pro jízdu na sněhu a zvláštní

P/Q/R/S

H × 1,10

H × 1,15

T/U/H

H × 1,13

H × 1,18

Nad 210 km/h

H × 1,16

4.1.1

Hlavní rozměry obalové křivky musí být případně upraveny s ohledem na konstantní poměr K (viz bod 2.2 výše).

4.2   Obrys pneumatiky znázorněný při maximální rychlosti nesmí překročit mezní (obalovou) křivku vzhledem k ose pneumatiky.

4.3   Pneumatika se již dále nezkouší.


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU