(EHK/OSN) č. 75Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK/OSN) č. 75 – Jednotná ustanovení pro schvalování typu pneumatik pro motocykly a mopedy
Publikováno: | Úř. věst. L 84, 30.3.2011, s. 46-79 | Druh předpisu: | Nařízení |
Přijato: | 30. března 2011 | Autor předpisu: | |
Platnost od: | 24. října 2009 | Nabývá účinnosti: | 24. října 2009 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Pouze původní texty EHK/OSN mají podle mezinárodního veřejného práva právní účinek. Status a datum vstupu tohoto předpisu v platnost je třeba ověřit v nejnovější verzi dokumentu EHK/OSN o statusu TRANS/WP.29/343, který je k dispozici na internetové adrese:
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.html
Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK/OSN) č. 75 – Jednotná ustanovení pro schvalování typu pneumatik pro motocykly a mopedy
Zahrnuje veškerá platná znění až po:
dodatek 13 k původnímu znění předpisu – datum vstupu v platnost: 24. října 2009
OBSAH
PŘEDPIS
1. |
Oblast působnosti |
2. |
Definice |
3. |
Označení |
4. |
Žádost o schválení |
5. |
Schválení |
6. |
Požadavky |
7. |
Změny typu pneumatiky a rozšíření schválení |
8. |
Shodnost výroby |
9. |
Postihy za neshodnost výroby |
10. |
Definitivní ukončení výroby |
11. |
Názvy a adresy technických zkušeben odpovědných za provádění schvalovacích zkoušek a názvy a adresy správních orgánů |
PŘÍLOHY
Příloha 1 – |
Sdělení o udělení, rozšíření, zamítnutí nebo odnětí schválení typu nebo o definitivním ukončení výroby typu pneumatik pro motocykly a mopedy podle předpisu č. 75 |
Příloha 2 – |
Uspořádání značky schválení typu |
Příloha 3 – |
Uspořádání označení pneumatik – Příklad označení, které musí nést typy pneumatik uváděné na trh po vstupu tohoto předpisu v platnost |
Příloha 4 – |
Index únosnosti / odpovídající maximální rychlost |
Příloha 5 – |
Rozměry pneumatiky a jejich označení |
Příloha 6 – |
Metoda měření pneumatik |
Příloha 7 – |
Postup provádění zkoušek únosnosti v závislosti na rychlosti |
Příloha 8 – |
Únosnost pneumatik při různých rychlostech |
Příloha 9 – |
Postup zkoušení dynamického nárůstu pneumatik |
1. OBLAST PŮSOBNOSTI
Tento předpis se použije pro nové pneumatiky pro vozidla kategorií L1, L2, L3, L4 a L5.
Nepoužije se však pro typy pneumatik konstruovaných výhradně pro „terénní“ (off-road) použití, které jsou označeny „NHS“ (Not for Highway Service = nikoliv pro užití na silnici) a na typy pneumatik konstruovaných výhradně pro soutěže.
2. DEFINICE
Pro účely tohoto předpisu se použijí tyto definice:
2.1 |
„typem pneumatiky“ se rozumí kategorie pneumatik, které se neliší v takových zásadních hlediscích, jako jsou:
|
2.2 |
„konstrukcí pneumatiky“ se rozumí technické vlastnosti kostry pneumatiky. Rozlišují se zejména tyto typy konstrukce pneumatiky:
|
2.3 |
„patkou“ se rozumí ta část pneumatiky, jejíž tvar a konstrukce slouží k přizpůsobení se ráfku a k uchycení pneumatiky na něm (2); |
2.4 |
„kordem“ se rozumí vlákna tvořící tkanivo vrstev v pneumatice (2); |
2.5 |
„vrstvou“ se rozumí vrstva tvořená rovnoběžnými pogumovanými kordy (2); |
2.6 |
„kostrou“ se rozumí ta část pneumatiky, která není ani běhounem, ani vnějšími gumovými bočnicemi a která po nahuštění nese zátěž (2); |
2.7 |
„běhounem“ se rozumí ta část pneumatiky, která přichází do styku s vozovkou, chrání kostru před mechanickým poškozením a přispívá k adhezi se zemí (2); |
2.8 |
„bočnicí“ se rozumí část pneumatiky mezi běhounem a povrchem určeným k překrytí okrajem ráfku (2); |
2.9 |
„drážkou běhounu“ se rozumí prostor mezi dvěma sousedními žebry nebo bloky vzorku běhounu (2); |
2.10 |
„hlavní drážkou“ se rozumí široké drážky umístěné ve středovém pásmu běhounu; |
2.11 |
„šířkou průřezu (S)“ se rozumí přímá vzdálenost mezi vnějšími okraji bočnic nahuštěné pneumatiky, bez výčnělků vytvořených označením, zdobením nebo ochrannými pásy nebo žebry (2); |
2.12 |
„celkovou šířkou“ se rozumí přímá vzdálenost mezi vnějšími okraji bočnic nahuštěné pneumatiky, včetně značení, zdobení a ochranných pásů nebo žeber (2); v případě pneumatik, kde je běhoun širší než šířka průřezu, odpovídá celková šířka šířce běhounu; |
2.13 |
„výškou průřezu (H)“ se rozumí vzdálenost rovnající se polovině rozdílu mezi vnějším průměrem pneumatiky a jmenovitým průměrem ráfku (2); |
2.14 |
„jmenovitým profilovým číslem (Ra)“ se rozumí stonásobek čísla získaného dělením čísla, které vyjadřuje výšku průřezu (H), číslem vyjadřujícím jmenovitou šířku průřezu (S1), přičemž oba rozměry jsou vyjádřeny ve stejných jednotkách; |
2.15 |
„vnějším průměrem (D)“ se rozumí celkový průměr nahuštěné nové pneumatiky (2); |
2.16 |
„označením rozměru pneumatiky“ se rozumí označení udávající:
|
2.17 |
„jmenovitým průměrem ráfku (d)“ se rozumí průměr ráfku, na který má být pneumatika namontována (2); |
2.18 |
„ráfkem“ se rozumí nosný prvek pro soupravu pneumatiky s duší nebo pro bezdušovou pneumatiku, o který se opírají patky pneumatiky (2);
|
2.19 |
„teoretickým ráfkem“ se rozumí ráfek, jehož šířka by byla X-násobkem jmenovité šířky průřezu pneumatiky. Hodnota X musí být stanovena výrobcem pneumatiky; |
2.20 |
„měřicím ráfkem“ se rozumí ráfek, na který je třeba pneumatiku namontovat pro účely měření rozměrů; |
2.21 |
„zkušebním ráfkem“ se rozumí ráfek, na který je třeba pneumatiku namontovat pro účely zkoušení; |
2.22 |
„vytrháváním“ se rozumí oddělování částí pryže z běhounu; |
2.23 |
„oddělováním kordu“ se rozumí oddělování kordu od jeho pryžového povlaku; |
2.24 |
„oddělováním vrstev“ se rozumí oddělování sousedních vrstev; |
2.25 |
„oddělováním běhounu“ se rozumí oddělování běhounu od kostry; |
2.26 |
„indexem únosnosti“ se rozumí číslo spojené s maximálním zatížením, které unese pneumatika při rychlosti odpovídající rychlostnímu symbolu dle provozních podmínek stanovených výrobcem pneumatiky. Seznam těchto indexů a odpovídajících zatížení je uveden v příloze 4 tohoto předpisu; |
2.27 |
„tabulkou únosností pneumatik při různých rychlostech“ se rozumí tabulka v příloze 8, která udává ve vztahu k indexům únosnosti a únosnosti při jmenovité rychlosti změny zatížení pneumatiky při jejím užití při rychlostech jiných než odpovídajících indexu její jmenovité kategorie rychlosti; |
2.28 |
„kategorií rychlosti“ se rozumí:
|
2.29 |
„pneumatikou pro jízdu na sněhu“ se rozumí pneumatika, jejíž vzorek běhounu a jejíž konstrukce jsou vytvořeny především pro zajištění lepších vlastností v blátě a čerstvém nebo tajícím sněhu než jsou vlastnosti obvyklé (silniční) pneumatiky. Vzorek běhounu pneumatiky pro jízdu na sněhu je zpravidla tvořen drážkami (žebry) a/nebo masivními bloky s větší roztečí než u běžné (silniční) pneumatiky; |
2.30 |
„MST“ se rozumí „víceúčelová pneumatika“ vhodná pro použití na silnici i mimo ni; |
2.31 |
„pneumatikou pro moped“ se rozumí pneumatika konstruovaná pro mopedy (kategorie L1 s L2); |
2.32 |
„pneumatikou pro motocykl“ se rozumí pneumatika konstruovaná především pro motocykly (kategorie L3, L4 a L5). Nicméně, tyto pneumatiky mohou být rovněž použity pro mopedy (kategorie L1 a L2) a lehké přívěsy (kategorie 01); |
2.33 |
„třídou maximálního zatížení“ se rozumí maximální hmotnost, kterou musí pneumatika unést.
|
3. OZNAČENÍ
3.1 |
Pneumatiky předkládané ke schválení musí být nejméně na jedné bočnici opatřeny následujícím značením:
|
3.2 |
Pneumatiky musí mít dostatečnou plochu pro značku schválení podle přílohy 2 tohoto předpisu. |
3.3 |
Příklady označení pneumatik jsou uvedeny v příloze 3 tohoto předpisu. |
3.4 |
Označení uvedená v bodu 3.1 a značka schválení předepsaná bodem 5.4 tohoto předpisu musí být na pneumatice vylisována v reliéfu nebo zahloubením. Musí být zřetelně čitelná. |
4. ŽÁDOST O SCHVÁLENÍ
4.1 |
Žádost o schválení typu pneumatiky podává držitel obchodního názvu nebo obchodní značky nebo jeho řádně zmocněný zástupce. Žádost musí obsahovat:
|
4.2 |
K žádosti o schválení musí být připojeny (ve trojím vyhotovení) náčrt nebo reprezentativní fotografie, které identifikují vzorek běhounu pneumatiky, a náčrt pláště nahuštěné pneumatiky namontované na měřicí ráfek s uvedením příslušných rozměrů (viz body 6.1.1 a 6.1.2) typu předloženého ke schválení. K žádosti je nutno připojit rovněž zkušební protokol vydaný schválenou zkušební laboratoří nebo jeden či dva vzorky typu pneumatiky podle uvážení příslušného orgánu. Výkresy nebo fotografie bočnice a běhounu pneumatiky je nutno předložit po zahájení výroby, nejpozději do jednoho roku od data vydání schválení typu. |
4.3 |
Pokud výrobce podá žádost o schválení typu pro rozměrovou řadu pneumatik, nepovažuje se za nutné provést zkoušku únosnosti v závislosti na rychlosti u každého typu pneumatiky v rozměrové řadě. Schvalovací orgán může podle svého uvážení vybrat nejhorší případy. |
5. SCHVÁLENÍ
5.1 |
Pokud typ pneumatiky předložený ke schválení podle tohoto předpisu splňuje požadavky bodu 6, bude schválení takovému typu pneumatiky uděleno. |
5.2 |
Každému schválenému typu se přidělí číslo schválení. Jeho první dvě číslice (v současné době 00, což odpovídá předpisu v původním znění) udávají sérii změn, která zahrnuje poslední významné technické změny předpisu v době vydání schválení. Tatáž smluvní strana nesmí přidělit stejné číslo jinému typu pneumatiky. |
5.3 |
Schválení, rozšíření schválení, odmítnutí schválení nebo odnětí schválení typu pneumatiky nebo definitivní ukončení výroby typu pneumatiky podle tohoto předpisu musí být stranám dohody z roku 1958, které uplatňují tento předpis, oznámeno na formuláři podle vzoru v příloze 1 tohoto předpisu. |
5.3.1 |
Pro pneumatiky vhodné pro rychlosti nad 240 km/h jsou maximální přípustné rychlosti a příslušné únosnosti uvedeny v bodě 10 přílohy 1. |
5.4 |
Na všechny pneumatiky odpovídající typu pneumatiky schválenému podle tohoto předpisu se kromě označení předepsaných v bodě 3.1 viditelně a na místě uvedeném v bodě 3.2 umístí mezinárodní značka schválení typu, která se skládá z:
|
5.5 |
Značka schválení typu musí být jasně čitelná a nesmazatelná. |
5.6 |
V příloze 2 tohoto předpisu je uveden příklad uspořádání značky schválení. |
6. POŽADAVKY
6.1 Rozměry pneumatik
6.1.1 Šířka průřezu pneumatiky
6.1.1.1 |
Šířka průřezu se vypočte podle tohoto vzorce: S = S1 + K (A – A1), kde:
|
6.1.1.2 |
U typů pneumatik, jejichž označení je uvedeno v prvním sloupci tabulek v příloze 5 tohoto předpisu, však šířkou průřezu může být údaj uvedený u daného označení pneumatiky v těchto tabulkách. |
6.1.2 Vnější průměr pneumatiky
6.1.2.1 |
Vnější průměr pneumatiky se vypočte podle tohoto vzorce: D = d + 2H kde:
Veškeré údaje podle údajů v označení rozměru pneumatiky na bočnici pneumatiky v souladu s požadavky bodu 3.4. |
6.1.2.2 |
U typů pneumatik, jejichž označení je uvedeno v prvním sloupci tabulek v příloze 5 tohoto předpisu, však vnějším průměrem může být údaj uvedený u daného označení pneumatiky v těchto tabulkách. |
6.1.3 Metoda měření pneumatik
Rozměry pneumatik se měří postupem popsaným v příloze 6 tohoto předpisu.
6.1.4 Specifikace šířky průřezu pneumatiky
6.1.4.1 |
Celková šířka pneumatiky může být menší než šířka průřezu S stanovená podle bodu 6.1.1. |
6.1.4.2 |
Může tuto hodnotu překročit až do hodnoty uvedené v příloze 5 nebo pro rozměry neuvedené v příloze 5 o tyto procentuální hodnoty:
|
6.1.5 Specifikace vnějšího průměru pneumatiky
6.1.5.1 |
Vnější průměr pneumatiky nesmí být mimo rozmezí hodnot Dmin a Dmax uvedených v příloze 5. |
6.1.5.2 |
V případě rozměrů neuvedených v příloze 5 nesmí být vnější průměr pneumatiky mimo rozmezí takto vypočtených hodnot Dmin a Dmax:
kde: „H“ a „d“ jsou definovány v bodě 6.1.2.1 a „a“ a „b“ jsou stanoveny v bodech 6.1.5.2.1 a 6.1.5.2.2.
|
6.2 Zkouška únosnosti v závislosti na rychlosti
6.2.1 |
U pneumatiky musí být postupem popsaným v příloze 7 tohoto předpisu provedena zkouška únosnosti v závislosti na rychlosti. |
6.2.1.1 |
Týká-li se žádost pneumatik obsahujících v označení velikosti kód „V“ a vhodných pro rychlosti nad 240 km/h nebo pneumatik obsahujících v označení velikosti kód „Z“ a vhodných pro rychlosti nad 270 km/h (viz bod 4.1.15), provádí se tato zkouška únosnosti v závislosti na rychlosti na jedné pneumatice při zatížení a rychlosti označených v závorkách na pneumatice (viz bod 3.1.14). Další zkouška únosnosti v závislosti na rychlosti musí být provedena na druhé pneumatice stejného typu při zatížení a rychlosti, které výrobce pneumatiky uvádí jako maximální (viz bod 4.1.15). |
6.2.2 |
Pneumatika, která po zkoušce únosnosti v závislosti na rychlosti nevykazuje žádné oddělování běhounu, oddělování vrstev, oddělování kordu, vytrhávání ani lomy kordu, se považuje za pneumatiku, která zkoušce vyhověla. |
6.2.3 |
Vnější průměr pneumatiky měřený nejméně šest hodin po zkoušce únosnosti v závislosti na rychlosti se nesmí lišit od vnějšího průměru pneumatiky měřeného před zkouškou o více než ± 3,5 %. |
6.2.4 |
Celková šířka pneumatiky měřená na konci zkoušky únosnosti v závislosti na rychlosti nesmí překročit hodnotu stanovenou v bodě 6.1.4.2. |
6.3 Dynamický nárůst pneumatik
Pneumatiky uvedené v bodě 1.1 přílohy 9 tohoto předpisu, které vyhověly zkoušce únosnosti v závislosti na rychlosti dle bodu 6.2, musí být podrobeny zkoušce dynamického nárůstu, která se provede postupem popsaným v uvedené příloze.
7. ZMĚNY TYPU PNEUMATIKY A ROZŠÍŘENÍ SCHVÁLENÍ
7.1 |
Každá změna typu pneumatiky musí být oznámena správnímu orgánu, který schválení typu udělil. Tento orgán potom může buď:
|
7.2 |
Potvrzení nebo odmítnutí schválení s uvedením příslušných změn se sdělí smluvním stranám dohody, které uplatňují tento předpis, postupem stanoveným výše v bodě 5.3. |
7.3 |
Příslušný orgán, který vydává rozšíření schválení, přidělí pořadové číslo každému formuláři sdělení vypracovanému pro takové rozšíření. |
8. SHODNOST VÝROBY
Postupy zajištění shodnosti výroby musí odpovídat postupům stanoveným v dodatku 2 dohody (E/ECE/324-E/ECE/TRANS/505/Rev.2) a musí splňovat následující požadavky:
8.1 |
Pneumatiky schválené podle tohoto předpisu musí být vyrobeny tak, aby byly shodné se schváleným typem a splňovaly požadavky uvedené v bodě 6. |
8.2 |
Orgán, který schválení typu udělil, může kdykoli prověřit metody kontroly shodnosti používané v jednotlivých výrobních zařízeních. V každém výrobním zařízení se tato ověření provádějí obvykle jednou za dva roky. |
9. POSTIHY ZA NESHODNOST VÝROBY
9.1 |
Schválení udělené typu pneumatiky podle tohoto předpisu může být odňato, nebudou-li splněny požadavky stanovené bodem 8.1 výše nebo nesplní-li pneumatiky odebrané z příslušné řady zkoušky uvedené ve zmíněném bodě. |
9.2 |
Pokud některá smluvní strana dohody, která uplatňuje tento předpis, odejme schválení, které předtím udělila, je povinna o této skutečnosti neprodleně informovat ostatní smluvní strany dohody, které uplatňují tento předpis, a to prostřednictvím formuláře sdělení podle vzoru uvedeného v příloze 1 tohoto předpisu. |
10. DEFINITIVNÍ UKONČENÍ VÝROBY
Pokud držitel schválení zcela ukončí výrobu typu pneumatiky schváleného v souladu s tímto předpisem, informuje o tom orgán, který schválení udělil. Po obdržení příslušného sdělení uvědomí uvedený orgán o této skutečnosti ostatní smluvní strany dohody z roku 1958 uplatňující tento předpis, k čemuž použije formulář odpovídající vzoru uvedenému v příloze 1 tohoto předpisu.
11. NÁZVY A ADRESY TECHNICKÝCH ZKUŠEBEN ODPOVĚDNÝCH ZA SCHVALOVACÍ ZKOUŠKY A NÁZVY A ADRESY SPRÁVNÍCH ORGÁNŮ
11.1 |
Smluvní strany dohody, které uplatňují tento předpis, sdělí sekretariátu Organizace spojených národů názvy a adresy technických zkušeben a názvy a adresy správních orgánů provádějících schvalovací zkoušky, které vydávají schválení daného typu a kterým se zasílají zprávy o udělení, rozšíření, odnětí či odejmutí schválení typu nebo o definitivním ukončení výroby vydané v jiných státech. |
11.2 |
Smluvní strany dohody, které uplatňují tento předpis, mohou užívat laboratoře výrobců pneumatik a mohou jmenovat jako schválené zkušební laboratoře takové z nich, které se nacházejí na jejich území nebo na území jiné strany dohody, pokud k tomuto postupu dal předchozí souhlas příslušný správní orgán druhé strany. |
11.3 |
Pokud strana dohody použije bod 11.2, může být na vlastní žádost při zkouškách zastoupena jednou či více osobami podle vlastního výběru. |
(1) Použije se též pro předpis č. 54.
(2) Viz názorný obrázek v dodatku.
(3) Použije se pouze pro pneumatiky identifikované v označení rozměru kódem „V“ a do maximální rychlosti dle údaje výrobce pneumatiky.
(4) Použije se také pro pneumatiky identifikované v označení rozměru kódem „Z“.
(5) Pro mezilehlé rychlosti se připouští lineární interpolace maximálního zatížení.
(6) Od data vstupu dodatku 8 k tomuto předpisu v platnost by neměla být pro tyto pneumatiky vydávána žádná nová schválení podle předpisu č. 75. Tyto rozměry pneumatik jsou nyní zahrnuty v předpisu č. 54.
(7) 1 pro Německo, 2 pro Francii, 3 pro Itálii, 4 pro Nizozemsko, 5 pro Švédsko, 6 pro Belgii, 7 pro Maďarsko, 8 pro Českou republiku, 9 pro Španělsko, 10 pro Srbsko, 11 pro Spojené království, 12 pro Rakousko, 13 pro Lucembursko, 14 pro Švýcarsko, 15 (nepřiděleno), 16 pro Norsko, 17 pro Finsko, 18 pro Dánsko, 19 pro Rumunsko, 20 pro Polsko, 21 pro Portugalsko, 22 pro Ruskou federaci, 23 pro Řecko, 24 pro Irsko, 25 pro Chorvatsko, 26 pro Slovinsko, 27 pro Slovensko, 28 pro Bělorusko, 29 pro Estonsko, 30 (nepřiděleno), 31 pro Bosnu a Hercegovinu, 32 pro Lotyšsko, 33 (nepřiděleno), 34 pro Bulharsko, 35 (nepřiděleno), 36 pro Litvu, 37 pro Turecko, 38 (nepřiděleno), 39 pro Ázerbájdžán, 40 pro Bývalou jugoslávskou republiku Makedonii, 41 (nepřiděleno), 42 pro Evropskou unii (schválení vydávají členské státy, přičemž použijí svůj příslušný symbol EHK), 43 pro Japonsko, 44 (nepřiděleno), 45 pro Austrálii, 46 pro Ukrajinu, 47 pro Jihoafrickou republiku, 48 pro Nový Zéland, 49 pro Kypr, 50 pro Maltu, 51 pro Korejskou republiku, 52 pro Malajsii, 53 pro Thajsko, 54 a 55 (nepřiděleno), 56 pro Černou Horu, 57 (nepřiděleno) a 58 pro Tunisko. Dalším zemím se přidělí po sobě následující čísla chronologicky v pořadí, v jakém ratifikují Dohodu o přijetí jednotných technických pravidel pro kolová vozidla, zařízení a části, které se mohou montovat a/nebo užívat na kolových vozidlech, a o podmínkách pro vzájemné uznávání schválení typu udělených na základě těchto pravidel, nebo v pořadí, v jakém k uvedené dohodě přistoupí. Takto přidělená čísla sdělí generální tajemník Organizace spojených národů smluvním stranám dohody.
Dodatek
VYSVĚTLUJÍCÍ OBRÁZEK
(Viz bod 2 předpisu)
PŘÍLOHA 1
SDĚLENÍ
(maximální formát: A4 (210 x 297 mm))
PŘÍLOHA 2
USPOŘÁDÁNÍ ZNAČKY SCHVÁLENÍ TYPU
PŘÍLOHA 3
USPOŘÁDÁNÍ OZNAČENÍ PNEUMATIKY
Příklad označení, které musí nést typy pneumatik uváděné na trh po vstupu tohoto předpisu v platnost.
Toto označení určuje pneumatiku:
— |
s jmenovitou šířkou průřezu 100; |
— |
s jmenovitým profilovým číslem 80; |
— |
smíšené konstrukce; |
— |
s jmenovitým průměrem ráfku 457 mm, který má kód 18; |
— |
s únosností 206 kg, což odpovídá indexu únosnosti 53 dle přílohy 4 tohoto předpisu; |
— |
s kategorií rychlosti S (maximální rychlost 180 km/h); |
— |
pro montáž bez duše („tubeless“); |
— |
pro jízdu na sněhu, vyrobenou ve 25. týdnu roku 2003. |
Umístění a pořadí označení tvořících označení pneumatiky musí být následující:
a) |
označení rozměru zahrnující jmenovitou šířku průřezu, jmenovité profilové číslo, popřípadě značku druhu konstrukce pneumatiky, jmenovitý průměr ráfku musí být sdružena, jak je uvedeno ve výše uvedeném příkladu: 100/80Bl8; |
b) |
index únosnosti a symbol kategorie rychlostí musí být umístěny společně v blízkosti označení rozměru. Mohou být umístěny za ním, nad ním nebo pod ním; |
c) |
označení „TUBELESS“ a „REINFORCED“ nebo „REINF“ a „M + S“ a „MST“ a/nebo „MOPED“ (nebo CYCLOMOTEUR nebo CICLOMOTORE) mohou být umístěny dále od označení rozměru pneumatiky; |
d) |
pneumatiky vhodné pro rychlosti nad 240 km/h se před označením konstrukce označí kódem „V“ nebo „Z“ (např. 140/60ZR18). Referenční index únosnosti a symbol kategorie rychlosti se případně vyznačí v závorkách (viz bod 3.1.14). |
PŘÍLOHA 4
INDEX ÚNOSNOSTI/ODPOVÍDAJÍCÍ MAXIMÁLNÍ RYCHLOST
A |
= |
index únosnosti |
B |
= |
odpovídající maximální rychlost (kg) |
A |
B |
16 |
71 |
17 |
73 |
18 |
75 |
19 |
77,5 |
20 |
80 |
21 |
82,5 |
22 |
85 |
23 |
87,5 |
24 |
90 |
25 |
92,5 |
26 |
95 |
27 |
97 |
28 |
100 |
29 |
103 |
30 |
106 |
31 |
109 |
32 |
112 |
33 |
115 |
34 |
118 |
35 |
121 |
36 |
125 |
37 |
128 |
38 |
132 |
39 |
136 |
40 |
140 |
41 |
145 |
42 |
150 |
43 |
155 |
44 |
160 |
45 |
165 |
46 |
170 |
47 |
175 |
48 |
180 |
49 |
185 |
50 |
190 |
51 |
195 |
52 |
200 |
53 |
206 |
54 |
212 |
55 |
218 |
56 |
224 |
57 |
230 |
58 |
236 |
59 |
243 |
60 |
250 |
61 |
257 |
62 |
265 |
63 |
272 |
64 |
280 |
65 |
290 |
66 |
300 |
67 |
307 |
68 |
315 |
69 |
325 |
70 |
335 |
71 |
345 |
72 |
355 |
73 |
365 |
74 |
375 |
75 |
387 |
76 |
400 |
77 |
412 |
78 |
425 |
79 |
437 |
80 |
450 |
81 |
462 |
82 |
475 |
83 |
487 |
84 |
500 |
85 |
515 |
86 |
530 |
87 |
545 |
88 |
560 |
89 |
580 |
90 |
600 |
PŘÍLOHA 5
ROZMĚRY PNEUMATIKY A JEJICH OZNAČENÍ
Tabulka 1
Pneumatiky pro motocykly
Kód rozměru ráfku 12 a méně
Rozměr pneumatiky |
Kód šířky měřicího ráfku |
Celkový průměr (mm) |
Šířka průřezu (mm) |
Maximální celkový průměr (mm) |
||
|
|
Dmin |
D |
Dmax |
|
|
2.50–8 |
|
328 |
338 |
352 |
|
|
2.50–9 |
|
354 |
364 |
378 |
|
|
2.50–10 |
1.50 |
379 |
389 |
403 |
65 |
70 |
2.50–12 |
|
430 |
440 |
451 |
|
|
2.75–8 |
|
338 |
348 |
363 |
|
|
2.75–9 |
1.75 |
364 |
374 |
383 |
71 |
77 |
2.75–10 |
|
389 |
399 |
408 |
|
|
2.75–12 |
|
440 |
450 |
462 |
|
|
3.00–4 |
|
241 |
251 |
264 |
|
|
3.00–5 |
|
266 |
276 |
291 |
|
|
3.00–6 |
|
291 |
301 |
314 |
|
|
3.00–7 |
|
317 |
327 |
342 |
|
|
3.00–8 |
2.10 |
352 |
362 |
378 |
80 |
86 |
3.00–9 |
|
378 |
388 |
401 |
|
|
3.00–10 |
|
403 |
413 |
422 |
|
|
3.00–12 |
|
454 |
464 |
473 |
|
|
3.25–8 |
|
362 |
372 |
386 |
|
|
3.25–9 |
|
388 |
398 |
412 |
|
|
3.25–10 |
2.50 |
414 |
424 |
441 |
88 |
95 |
3.25–12 |
|
465 |
475 |
492 |
|
|
3.50–4 |
|
264 |
274 |
291 |
|
|
3.50–5 |
|
289 |
299 |
316 |
|
|
3.50–6 |
|
314 |
324 |
341 |
|
|
3.50–7 |
2.50 |
340 |
350 |
367 |
92 |
99 |
3.50–8 |
|
376 |
386 |
397 |
|
|
3.50–9 |
|
402 |
412 |
430 |
|
|
3.50–10 |
|
427 |
437 |
448 |
|
|
3.50–12 |
|
478 |
488 |
506 |
|
|
4.00–5 |
|
314 |
326 |
346 |
|
|
4.00–6 |
|
339 |
351 |
368 |
|
|
4.00–7 |
2.50 |
365 |
377 |
394 |
105 |
113 |
4.00–8 |
|
401 |
415 |
427 |
|
|
4.00–10 |
|
452 |
466 |
478 |
|
|
4,00–12 |
|
505 |
517 |
538 |
|
|
4.50–6 |
|
364 |
376 |
398 |
|
|
4.50–7 |
|
390 |
402 |
424 |
|
|
4.50–8 |
|
430 |
442 |
464 |
|
|
4.50–9 |
3.00 |
456 |
468 |
490 |
120 |
130 |
4.50–10 |
|
481 |
493 |
515 |
|
|
4.50–12 |
|
532 |
544 |
568 |
|
|
5.00–8 |
|
453 |
465 |
481 |
|
|
5.00–10 |
3.50 |
504 |
516 |
532 |
134 |
145 |
5.00–12 |
|
555 |
567 |
583 |
|
|
6.00–6 |
4.00 |
424 |
436 |
464 |
|
|
6.00–7 |
|
450 |
462 |
490 |
154 |
166 |
6.00–8 |
|
494 |
506 |
534 |
|
|
6,00–9 |
|
520 |
532 |
562 |
|
|
Tabulka 1a
Pneumatiky pro mopedy
Kódy rozměru ráfku 12 a méně
Rozměr pneumatiky |
Kód šířky měřicího ráfku |
Celkový průměr (mm) |
Šířka průřezu (mm) |
Maximální celková šířka (mm) (1) |
||
|
|
Dmin |
D |
Dmax (1) |
|
|
2–12 |
1.35 |
413 |
417 |
426 |
55 |
59 |
2-1/2–12 |
1.50 |
425 |
431 |
441 |
62 |
67 |
2-1/2–8 |
1.75 |
339 |
345 |
356 |
70 |
76 |
2-1/2–9 |
1.75 |
365 |
371 |
382 |
70 |
76 |
2-3/4–9 |
1.75 |
375 |
381 |
393 |
73 |
79 |
3–10 |
2.10 |
412 |
418 |
431 |
84 |
91 |
3–12 |
2.10 |
463 |
469 |
482 |
84 |
91 |
Tabulka 2
Pneumatiky pro motocykly
Rozměr se standardním profilem
Rozměr pneumatiky |
Kód šířky měřicího ráfku |
Celkový průměr (mm) |
Šířka průřezu (mm) |
Maximální celková šířka (mm) |
||||
|
|
Dmin |
D |
Dmax (2) |
Dmax (3) |
|
||
1 3/4–19 |
1.20 |
582 |
589 |
597 |
605 |
50 |
54 |
58 |
2–14 |
|
461 |
468 |
477 |
484 |
|
|
|
2–15 |
|
486 |
493 |
501 |
509 |
|
|
|
2–16 |
|
511 |
518 |
526 |
534 |
|
|
|
2–17 |
|
537 |
544 |
552 |
560 |
|
|
|
2–18 |
1.35 |
562 |
569 |
577 |
585 |
55 |
58 |
63 |
2–19 |
|
588 |
595 |
603 |
611 |
|
|
|
2–20 |
|
613 |
620 |
628 |
636 |
|
|
|
2–21 |
|
638 |
645 |
653 |
661 |
|
|
|
2–22 |
|
663 |
670 |
680 |
686 |
|
|
|
2 1/4–14 |
|
474 |
482 |
492 |
500 |
|
|
|
2 1/4–15 |
|
499 |
507 |
517 |
525 |
|
|
|
2 1/4–16 |
|
524 |
532 |
540 |
550 |
|
|
|
2 1/4–17 |
|
550 |
558 |
566 |
576 |
|
|
|
2 1/4–18 |
1.50 |
575 |
583 |
591 |
601 |
62 |
66 |
71 |
2 1/4–19 |
|
601 |
609 |
617 |
627 |
|
|
|
2 1/4–20 |
|
626 |
634 |
642 |
652 |
|
|
|
2 1/4–21 |
|
651 |
659 |
667 |
677 |
|
|
|
2 1/4–22 |
|
677 |
685 |
695 |
703 |
|
|
|
2 1/2–14 |
|
489 |
498 |
508 |
520 |
|
|
|
2 1/2–15 |
|
514 |
523 |
533 |
545 |
|
|
|
2 1/2–16 |
|
539 |
548 |
558 |
570 |
|
|
|
2 1/2–17 |
|
565 |
574 |
584 |
596 |
|
|
|
2 1/2–18 |
1.60 |
590 |
599 |
609 |
621 |
68 |
72 |
78 |
2 1/2–19 |
|
616 |
625 |
635 |
647 |
|
|
|
2 1/2–20 |
|
641 |
650 |
660 |
672 |
|
|
|
2 1/2–21 |
|
666 |
675 |
685 |
697 |
|
|
|
2 1/2–22 |
|
692 |
701 |
711 |
723 |
|
|
|
2 3/4–14 |
|
499 |
508 |
518 |
530 |
|
|
|
2 3/4–15 |
|
524 |
533 |
545 |
555 |
|
|
|
2 3/4–16 |
|
549 |
558 |
568 |
580 |
|
|
|
2 3/4–17 |
|
575 |
584 |
594 |
606 |
|
|
|
2 3/4–18 |
1.85 |
600 |
609 |
621 |
631 |
75 |
80 |
86 |
2 3/4–19 |
|
626 |
635 |
645 |
657 |
|
|
|
2 3/4–20 |
|
651 |
660 |
670 |
682 |
|
|
|
2 3/4–21 |
|
676 |
685 |
695 |
707 |
|
|
|
2 3/4–22 |
|
702 |
711 |
721 |
733 |
|
|
|
3–16 |
|
560 |
570 |
582 |
594 |
|
|
|
3–17 |
|
586 |
596 |
608 |
620 |
|
|
|
3–18 |
1.85 |
611 |
621 |
633 |
645 |
81 |
86 |
93 |
3–19 |
|
637 |
647 |
659 |
671 |
|
|
|
3 1/4–16 |
|
575 |
586 |
598 |
614 |
|
|
|
3 1/4–17 |
|
601 |
612 |
624 |
640 |
|
|
|
3 1/4–18 |
2.15 |
626 |
637 |
651 |
665 |
89 |
94 |
102 |
3 1/4–19 |
|
652 |
663 |
675 |
691 |
|
|
|
Tabulka 3
Pneumatiky pro motocykly
Rozměry se standardním profilem
Rozměr pneumatiky |
Kód šířky měřicího ráfku |
Celkový průměr (mm) |
Šířka průřezu (mm) |
Šířka průřezu (mm) |
|||||
|
|
Dmin |
D |
Dmax (4) |
Dmax (5) |
|
|||
2.00–14 |
|
460 |
466 |
478 |
|
|
|
|
|
2.00–15 |
|
485 |
491 |
503 |
|
|
|
|
|
2.00–16 |
|
510 |
516 |
528 |
|
|
|
|
|
2.00–17 |
1.20 |
536 |
542 |
554 |
|
52 |
57 |
60 |
65 |
2.00–18 |
|
561 |
567 |
579 |
|
|
|
|
|
2.00–19 |
|
587 |
593 |
605 |
|
|
|
|
|
2.25–14 |
|
474 |
480 |
492 |
496 |
|
|
|
|
2.25–15 |
|
499 |
505 |
517 |
521 |
|
|
|
|
2.25–16 |
|
524 |
530 |
542 |
546 |
|
|
|
|
2.25–17 |
1.60 |
550 |
556 |
568 |
572 |
61 |
67 |
70 |
75 |
2.25–18 |
|
575 |
581 |
593 |
597 |
|
|
|
|
2.25–19 |
|
601 |
607 |
619 |
623 |
|
|
|
|
2.50–14 |
|
486 |
492 |
506 |
508 |
|
|
|
|
2.50–15 |
|
511 |
517 |
531 |
533 |
|
|
|
|
2.50–16 |
|
536 |
542 |
556 |
558 |
|
|
|
|
2.50–17 |
1.60 |
562 |
568 |
582 |
584 |
65 |
72 |
75 |
79 |
2.50–18 |
|
587 |
593 |
607 |
609 |
|
|
|
|
2.50–19 |
|
613 |
619 |
633 |
635 |
|
|
|
|
2.50–21 |
|
663 |
669 |
683 |
685 |
|
|
|
|
2.75–14 |
|
505 |
512 |
524 |
530 |
|
|
|
|
2.75–15 |
|
530 |
537 |
549 |
555 |
|
|
|
|
2.75–16 |
|
555 |
562 |
574 |
580 |
|
|
|
|
2.75–17 |
1.85 |
581 |
588 |
600 |
606 |
75 |
83 |
86 |
91 |
2.75–18 |
|
606 |
613 |
625 |
631 |
|
|
|
|
2.75–19 |
|
632 |
639 |
651 |
657 |
|
|
|
|
2.75–21 |
|
682 |
689 |
701 |
707 |
|
|
|
|
3.00–14 |
|
519 |
526 |
540 |
546 |
|
|
|
|
3.00–15 |
|
546 |
551 |
565 |
571 |
|
|
|
|
3.00–16 |
|
569 |
576 |
590 |
596 |
|
|
|
|
3.00–17 |
1.85 |
595 |
602 |
616 |
622 |
80 |
88 |
92 |
97 |
3.00–18 |
|
618 |
627 |
641 |
647 |
|
|
|
|
3.00–19 |
|
644 |
653 |
667 |
673 |
|
|
|
|
3.00–21 |
|
694 |
703 |
717 |
723 |
|
|
|
|
3.00–23 |
|
747 |
754 |
768 |
774 |
|
|
|
|
3.25–14 |
|
531 |
538 |
552 |
560 |
|
|
|
|
3.25–15 |
|
556 |
563 |
577 |
585 |
|
|
|
|
3.25–16 |
|
581 |
588 |
602 |
610 |
|
|
|
|
3.25–17 |
2.15 |
607 |
614 |
628 |
636 |
89 |
98 |
102 |
108 |
3.25–18 |
|
630 |
639 |
653 |
661 |
|
|
|
|
3.25–19 |
|
656 |
665 |
679 |
687 |
|
|
|
|
3.25–21 |
|
708 |
715 |
729 |
737 |
|
|
|
|
3.50–14 |
|
539 |
548 |
564 |
572 |
|
|
|
|
3.50–15 |
|
564 |
573 |
589 |
597 |
|
|
|
|
3.50–16 |
|
591 |
598 |
614 |
622 |
|
|
|
|
3.50–17 |
2.15 |
617 |
624 |
640 |
648 |
93 |
102 |
107 |
113 |
3.50–18 |
|
640 |
649 |
665 |
673 |
|
|
|
|
3.50–19 |
|
666 |
675 |
691 |
699 |
|
|
|
|
3.50–21 |
|
716 |
725 |
741 |
749 |
|
|
|
|
3.75–16 |
|
601 |
610 |
626 |
634 |
|
|
|
|
3.75–17 |
|
627 |
636 |
652 |
660 |
|
|
|
|
3.75–18 |
2.15 |
652 |
661 |
677 |
685 |
99 |
109 |
114 |
121 |
3.75–19 |
|
678 |
687 |
703 |
711 |
|
|
|
|
4.00–16 |
|
611 |
620 |
638 |
646 |
|
|
|
|
4.00–17 |
|
637 |
646 |
664 |
672 |
|
|
|
|
4.00–18 |
2.50 |
662 |
671 |
689 |
697 |
108 |
119 |
124 |
130 |
4.00–19 |
|
688 |
697 |
715 |
723 |
|
|
|
|
4.25–16 |
|
623 |
632 |
650 |
660 |
|
|
|
|
4.25–17 |
|
649 |
658 |
676 |
686 |
|
|
|
|
4.25–18 |
2.50 |
674 |
683 |
701 |
711 |
112 |
123 |
129 |
137 |
4.25–19 |
|
700 |
709 |
727 |
737 |
|
|
|
|
4.50–16 |
|
631 |
640 |
658 |
668 |
|
|
|
|
4.50–17 |
|
657 |
666 |
684 |
694 |
|
|
|
|
4.50–18 |
2.75 |
684 |
691 |
709 |
719 |
123 |
135 |
141 |
142 |
4.50–19 |
|
707 |
717 |
734 |
745 |
|
|
|
|
5.00–16 |
|
657 |
666 |
686 |
698 |
|
|
|
|
5.00–17 |
|
683 |
692 |
710 |
724 |
|
|
|
|
5.00–18 |
3.00 |
708 |
717 |
735 |
749 |
129 |
142 |
148 |
157 |
5.00–19 |
|
734 |
743 |
761 |
775 |
|
|
|
|
Tabulka 4
Pneumatiky pro motocykly
Rozměry se nízkým profilem
Rozměr pneumatiky |
Kód šířky měřicího ráfku |
Celkový průměr (mm) |
Šířka průřezu (mm) |
Šířka průřezu (mm) |
|||||
|
|
Dmin |
D |
Dmax (9) |
Dmax (10) |
|
|||
3.60–18 |
|
605 |
615 |
628 |
633 |
|
|
|
|
|
2.15 |
|
|
|
|
93 |
102 |
108 |
113 |
3.60–19 |
|
631 |
641 |
653 |
658 |
|
|
|
|
4.10–18 |
|
629 |
641 |
654 |
663 |
|
|
|
|
|
2.50 |
|
|
|
|
108 |
119 |
124 |
130 |
4.10–19 |
|
655 |
667 |
679 |
688 |
|
|
|
|
5.10–16 |
|
615 |
625 |
643 |
651 |
|
|
|
|
5.10–17 |
3.00 |
641 |
651 |
670 |
677 |
129 |
142 |
150 |
157 |
5.10–18 |
|
666 |
676 |
694 |
702 |
|
|
|
|
4.25/85–18 |
2.50 |
649 |
659 |
673 |
683 |
112 |
123 |
129 |
137 |
4.60–16 |
|
594 |
604 |
619 |
628 |
|
|
|
|
4.60–17 |
2.75 |
619 |
630 |
642 |
654 |
117 |
129 |
136 |
142 |
4.60–18 |
|
644 |
654 |
670 |
678 |
|
|
|
|
6.10–16 |
4.00 |
646 |
658 |
678 |
688 |
168 |
185 |
195 |
203 |
Tabulka 5
Pneumatiky pro vozidla odvozená z motocyklů (14)
Rozměr pneumatiky |
Kód šířky měřicího ráfku |
Celkový průměr (mm) |
Šířka průřezu (mm) |
Šířka průřezu (mm) |
||
|
|
Dmin |
D |
Dmax |
|
|
3.00–8C |
|
359 |
369 |
379 |
|
|
3.00–10C |
2.10 |
410 |
420 |
430 |
80 |
86 |
3.00–12C |
|
459 |
471 |
479 |
|
|
3.50–8C |
|
376 |
386 |
401 |
|
|
3.50–10C |
2.50 |
427 |
437 |
452 |
92 |
99 |
3.50–12C |
|
478 |
488 |
503 |
|
|
4.00–8C |
|
405 |
415 |
427 |
|
|
4.00–10C |
3.00 |
456 |
466 |
478 |
108 |
117 |
4.00–12C |
|
507 |
517 |
529 |
|
|
4.50–8C |
|
429 |
439 |
453 |
|
|
4.50–10C |
3.50 |
480 |
490 |
504 |
125 |
135 |
4.50–12C |
|
531 |
541 |
555 |
|
|
5.00–8C |
|
455 |
465 |
481 |
|
|
5.00–10C |
3.50 |
506 |
516 |
532 |
134 |
145 |
5.00–12C |
|
555 |
567 |
581 |
|
|
Tabulka 6
Pneumatiky pro motocykly
Rozměry nízkotlakých pneumatik
Rozměr pneumatiky |
Kód šířky měřicího ráfku |
Celkový průměr (mm) |
Šířka průřezu (mm) |
Šířka průřezu (mm) |
||
|
|
Dmin |
D |
Dmax |
|
|
5.4–10 |
|
474 |
481 |
487 |
|
|
5.4–12 |
|
525 |
532 |
547 |
|
|
5.4–14 |
4.00 |
575 |
582 |
598 |
135 |
143 |
5.4–16 |
|
626 |
633 |
649 |
|
|
6.7–10 |
|
532 |
541 |
561 |
|
|
6.7–12 |
5.00 |
583 |
592 |
612 |
170 |
180 |
6.7–14 |
|
633 |
642 |
662 |
|
|
Tabulka 7
Pneumatiky pro motocykly
Rozměry a míry amerických pneumatik
Označení rozměru |
Kód šířky měřicího ráfku |
Celkový průměr (mm) |
Šířka průřezu (mm) |
Šířka průřezu (mm) |
||
|
|
Dmin |
D |
Dmax |
|
|
MH90 - 21 |
1.85 |
682 |
686 |
700 |
80 |
89 |
MJ90 - 18 |
2.15 |
620 |
625 |
640 |
|
|
|
|
|
|
|
89 |
99 |
MJ90 - 19 |
2.15 |
645 |
650 |
665 |
|
|
ML90 - 18 |
2.15 |
629 |
634 |
650 |
|
|
|
|
|
|
|
93 |
103 |
ML90 - 19 |
2.15 |
654 |
659 |
675 |
|
|
MM90 - 19 |
2.15 |
663 |
669 |
685 |
95 |
106 |
MN90 - 18 |
2.15 |
656 |
662 |
681 |
104 |
116 |
MP90 - 18 |
2.15 |
667 |
673 |
692 |
108 |
120 |
MR90 - 18 |
2.15 |
680 |
687 |
708 |
114 |
127 |
MS90 - 17 |
2.50 |
660 |
667 |
688 |
121 |
134 |
MT90 - 16 |
3.00 |
642 |
650 |
672 |
|
|
|
|
|
|
|
130 |
144 |
MT90 - 17 |
3.00 |
668 |
675 |
697 |
|
|
MU90 - 15M/C |
3.50 |
634 |
642 |
665 |
|
|
|
|
|
|
|
142 |
158 |
MU90 - 16 |
3.50 |
659 |
667 |
690 |
|
|
MV90 - 15M/C |
3.50 |
643 |
651 |
675 |
150 |
172 |
MP85 - 18 |
2.15 |
654 |
660 |
679 |
108 |
120 |
MR85 - 16 |
2.15 |
617 |
623 |
643 |
114 |
127 |
MS85 - 18 |
2.50 |
675 |
682 |
702 |
121 |
134 |
MT85 - 18 |
3.00 |
681 |
688 |
709 |
130 |
144 |
MU8516M/C |
3.50 |
650 |
658 |
681 |
142 |
158 |
MV85 - 15M/C |
3.50 |
627 |
635 |
658 |
150 |
172 |
(1) Pro obvyklá užití (na silnici).
(2) Pro obvyklá užití (na silnici).
(3) Pneumatiky pro zvláštní použití a jízdu na sněhu.
(4) Pneumatiky pro obvyklá užití na silnici.
(5) Pneumatiky pro zvláštní použití a jízdu na sněhu.
(6) Pneumatiky pro obvyklá užití na silnici až do kategorie rychlosti P včetně.
(7) Pneumatiky pro obvyklá užití na silnici nad kategorii rychlosti P a pneumatiky pro jízdu na sněhu.
(8) Pneumatiky pro zvláštní použití.
(9) Pneumatiky pro obvyklá užití na silnici.
(10) Pneumatiky pro zvláštní použití a jízdu na sněhu.
(11) Pneumatiky pro obvyklá užití na silnici až do kategorie rychlosti P včetně.
(12) Pneumatiky pro obvyklá užití na silnici nad kategorii rychlosti P a pneumatiky pro jízdu na sněhu.
(13) Pneumatiky pro zvláštní použití
(14) Od data vstupu dodatku 8 k tomuto předpisu v platnost by neměla být pro tyto pneumatiky vydávána žádná nová schválení podle předpisu č. 75. Tyto rozměry pneumatik jsou nyní zahrnuty v předpisu č. 54 příloze 5 části I tabulce A.
PŘÍLOHA 6
METODA MĚŘENÍ PNEUMATIK
1. |
Pneumatika se namontuje na měřicí ráfek stanovený výrobcem podle bodu 4.1.12 tohoto předpisu a nahustí na tlak stanovený výrobcem. Tlak huštění lze popřípadě stanovit i takto:
Ostatní verze pneumatik se hustí na tlak stanovený výrobcem pneumatiky. |
2. |
Pneumatika namontovaná na ráfku se stabilizuje při laboratorní teplotě po dobu nejméně 24 hodin. |
3. |
Tlak se znovu upraví na hodnotu stanovenou v bodě 1. |
4. |
Celková šířka se změří posuvným měřítkem v šesti rovnoměrně rozdělených bodech, v úvahu se bere tloušťka ochranných žeber nebo pásů. Nejvyšší z takto naměřených hodnot se považuje za celkovou šířku. |
5. |
Vnější průměr se stanoví změřením maximálního obvodu a vydělením získané hodnoty číslem π (3,1416). |
(1) Od data vstupu dodatku 8 k tomuto předpisu v platnost by neměla být pro tyto pneumatiky vydávána žádná nová schválení podle předpisu č. 75. Tyto rozměry pneumatik jsou nyní zahrnuty v předpisu č. 54.
PŘÍLOHA 7
POSTUP PROVÁDĚNÍ ZKOUŠEK ÚNOSNOSTI V ZÁVISLOSTI NA RYCHLOSTI
1. PŘÍPRAVA PNEUMATIKY
1.1 |
Nová pneumatika se namontuje na zkušební ráfek stanovený výrobcem podle bodu 4.1.12 tohoto předpisu. |
1.2 |
Pneumatika se nahustí na příslušný tlak dle následující tabulky:
Pro rychlosti nad 240 km/h je zkušební tlak 3,20 baru (320 kPa). Ostatní typy pneumatik se hustí na tlak stanovený výrobcem. |
1.3 |
Výrobce může s udáním důvodů požadovat, aby byly použit jiný zkušební husticí tlak než tlak uvedený v bodu 1.2. V tomto případě musí být pneumatika nahuštěna na takový tlak. |
1.4 |
Souprava kola a pneumatiky se stabilizuje na teplotu zkušební místnosti nejméně po dobu tří hodin. |
1.5 |
Tlak v pneumatice se opětovně upraví na hodnotu stanovenou v bodu 1.2 nebo 1.3. |
2. POSTUP ZKOUŠKY
2.1 |
Souprava kola s pneumatikou se namontuje na zkušební nápravu a přitlačí k vnějšímu povrchu zkušebního kola s hladkým čelem o průměru 1,70 m ± 1 % nebo 2,0 m ± 1 %. |
2.2 |
Zkušební náprava se zatíží na 65 %:
|
2.3. |
V průběhu zkoušky pneumatiky se nesmí tlak v pneumatice korigovat a zkušební zatížení se musí udržovat konstantní. |
2.4 |
Při zkoušce se musí teplota zkušební místnosti udržovat v rozmezí 20 °C až 30 °C nebo na vyšší teplotě, pokud s tím výrobce souhlasí. |
2.5 |
Zkouška musí proběhnout bez přerušení takto:
|
2.6 |
Pokud je však druhá zkouška prováděna s cílem vyhodnotit špičkové vlastnosti pneumatik vhodných pro rychlosti nad 240 km/h, je postup následující:
|
3. ROVNOCENNÉ ZKOUŠKY
Použije-li se jiná zkouška než je uvedeno výše, musí se prokázat její rovnocennost.
(1) Od data vstupu dodatku 8 k tomuto předpisu v platnost by neměla být pro tyto pneumatiky vydávána žádná nová schválení podle předpisu č. 75. Tyto rozměry pneumatik jsou nyní zahrnuty v předpisu č. 54.
PŘÍLOHA 8
ÚNOSNOST PNEUMATIK PŘI RŮZNÝCH RYCHLOSTECH
PŘÍLOHA 9
POSTUP ZKOUŠENÍ DYNAMICKÉHO NÁRŮSTU PNEUMATIK
1. ROZSAH A OBLAST POUŽITÍ
1.1 Postup zkoušky se použije u pneumatik uvedených v bodech 3.4.1 a 4.1 níže.
1.2 Slouží ke stanovení maximálního nárůstu pneumatiky vlivem odstředivých sil při maximální přípustné rychlosti.
2. POPIS POSTUPU ZKOUŠKY
2.1 Zkušební náprava a ráfek musí být ovládány tak, aby bylo zajištěno radiální házení menší než ±0,5 mm a příčné házení menší než ±0,5 mm, měřeno na sedlu patky kola.
2.2 Zařízení znázorňující obrys
Zařízení (projekční souřadnicová síť, kamera, bodové světlo atd.), které umožňuje přímé znázornění vnějšího obrysu pneumatiky v příčném průřezu nebo stanovení mezní (obalové) křivky kolmo k ekvatoriální ose pneumatiky v bodu maximální deformace běhounu.
Zařízení redukuje na minimum všechny deformace a zajišťuje konstantní (známý) poměr (K) mezi narýsovaným obrysem a skutečnými rozměry pneumatiky.
Zařízení musí umožnit vztažení obrysu pneumatiky k ose kola.
2.3 Obvodová rychlost běhounu pneumatiky, měřená stroboskopicky, se nesmí od odpovídající maximální rychlosti pneumatiky odchylovat o více než ±2 %.
2.4 Použije-li se jiný zkušební postup, musí být prokázána jeho rovnocennost s tímto postupem.
3. PROVEDENÍ ZKOUŠKY
3.1 Teplota ve zkušební místnosti v průběhu zkoušky musí být udržována mezi 20 °C a 30 °C, nebo na vyšších hodnotách, pokud výrobce pneumatiky souhlasí.
3.2 Zkoušené pneumatiky musí předtím projít zkouškou únosnosti v závislosti na rychlosti dle přílohy 7 tohoto předpisu, aniž by vykázaly jakoukoliv vadu.
3.3 Zkoušená pneumatika musí být montována na kole s ráfkem vyhovujícím příslušnému standardu.
3.4 Tlak huštění pneumatiky (zkušební tlak) musí být seřízen na hodnoty uvedené v bodě 3.4.1.
3.4.1 |
Silniční pneumatiky diagonální a smíšené konstrukce
|
3.5 Souprava pneumatika/kolo musí být uložena v teplotě zkušební místnosti nejméně po dobu tří hodin.
3.6 Po této stabilizační době uložení musí být tlak huštění upraven na hodnotu uvedenou v bodě 3.4.
3.7 Souprava pneumatiky a ráfku se namontuje na zkušební nápravu a zajistí se, aby se mohla volně otáčet. Pneumatika může být otáčena pomocí hnacího motoru působícího na nápravu pneumatiky nebo přitlačením na zkušební buben.
3.8 Otáčení soupravy se nepřetržitě zrychluje tak, aby pneumatika dosáhla během pěti minut své maximální přípustné rychlosti.
3.9 Zařízení znázorňující obrys se nasměruje a zjistí se, zda je kolmé ke směru otáčení běhounu zkoušené pneumatiky.
3.10 Ověří se, zda je obvodová rychlost povrchu běhounu v toleranci ±2 % maximální přípustné rychlosti pro pneumatiku. Zařízení se udržuje v konstantní rychlosti alespoň pět minut a potom se průřez pneumatiky zobrazí v oblasti maximální deformace, nebo se ověří, zda pneumatika nepřesáhla mezní (obalovou) křivku.
4. HODNOCENÍ
4.1 Mezní (obalová) křivka stanovená pro namontovanou soupravu pneumatika/kolo musí odpovídat příkladu níže.
Obalová křivka pro zkoušku odstředivého nárůstu
V souladu s body 6.1.4 a 6.1.5 tohoto předpisu byly pro obalovou křivku stanoveny následující mezní hodnoty:
Kategorie rychlosti |
H dyn (mm) |
|
|
Kategorie použití: Normální |
Kategorie použití: Pro jízdu na sněhu a zvláštní |
P/Q/R/S |
H × 1,10 |
H × 1,15 |
T/U/H |
H × 1,13 |
H × 1,18 |
Nad 210 km/h |
H × 1,16 |
— |
4.1.1 |
Hlavní rozměry obalové křivky musí být případně upraveny s ohledem na konstantní poměr K (viz bod 2.2 výše). |
4.2 Obrys pneumatiky znázorněný při maximální rychlosti nesmí překročit mezní (obalovou) křivku vzhledem k ose pneumatiky.
4.3 Pneumatika se již dále nezkouší.