(EU) 2025/2251Prováděcí nařízení Komise (EU) 2025/2251 ze dne 10. listopadu 2025 o opatřeních týkajících se úplnosti pro účely nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/516 o harmonizaci hrubého národního důchodu v tržních cenách a o zrušení rozhodnutí Komise 94/168/ES, Euratom

Publikováno: Úř. věst. L 2251, 11.11.2025 Druh předpisu: Prováděcí nařízení
Přijato: 10. listopadu 2025 Autor předpisu:
Platnost od: 1. prosince 2025 Nabývá účinnosti: 1. prosince 2025
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



European flag

Úřední věstník
Evropské unie

CS

Řada L


2025/2251

11.11.2025

PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2025/2251

ze dne 10. listopadu 2025

o opatřeních týkajících se úplnosti pro účely nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/516 o harmonizaci hrubého národního důchodu v tržních cenách a o zrušení rozhodnutí Komise 94/168/ES, Euratom

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/516 ze dne 19. března 2019 o harmonizaci hrubého národního důchodu v tržních cenách (nařízení o HND) a o zrušení směrnice Rady 89/130/EHS, Euratom a nařízení Rady (ES, Euratom) č. 1287/2003 (nařízení o HND) (1), a zejména na čl. 5 odst. 3 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Opatření týkající se úplnosti jsou jedním z prvků uvedených na seznamu v nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2020/2147 (2).

(2)

Od vstupu rozhodnutí Komise 94/168/ES, Euratom (3) v platnost došlo u opatření týkajících se úplnosti uplatňovaných členskými státy k významnému zlepšení harmonizace a kvality. Aby byly údaje o hrubém národním důchodu (HND) spolehlivé, úplné a srovnatelné, je navzdory těmto zlepšením opatření týkající se úplnosti třeba dále harmonizovat s přihlédnutím k výsledkům ověřování v této oblasti. Ověřování HND odhalilo zejména potřebu další harmonizace opatření týkajících se: i) porovnávání údajů o zaměstnanosti získaných z demografických zdrojů s údaji o zaměstnanosti, na kterých jsou založeny odhady hrubého domácího produktu v tržních cenách (HDP); ii) statistických úprav týkajících se naturálních příjmů a spropitného; iii) využití informací z daňových kontrol ke zvýšení úplnosti odhadů HDP a iv) statistických úprav týkajících se nezákonných hospodářských činností.

(3)

Demografické zdroje (jako je šetření pracovních sil, sčítání lidu) jsou účinným prostředkem k ověření údajů o zaměstnanosti, na kterých jsou založeny odhady HDP (relevantní pro sestavování HDP s použitím výrobní a důchodové metody), nebo k úpravám HDP s ohledem na nezjištěnou výrobu a příjem. Šetření pracovních sil je ve všech členských státech prováděno jednotným způsobem na základě nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1700 (4) a prováděcího nařízení Komise (EU) 2019/2240 (5). Zdroje podnikových statistik, jako jsou strukturální podnikové statistiky a statistické registry ekonomických subjektů, používané k sestavování HDP ve všech členských státech jsou v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2152 (6) („nařízení o EBS“) a s prováděcím nařízením Komise (EU) 2020/1197 (7).

(4)

Naturální příjmy a spropitné jsou jevy vyskytující se ve všech členských státech a pro jejich zachycení mohou odhady HDP vyžadovat úpravy.

(5)

Ve všech členských státech existují systémy výběru daní z příjmu fyzických i právnických osob a daní z přidané hodnoty, jakož i odpovídající mechanismy daňových kontrol. Informace z daňových kontrol mohou být použity k provedení úprav v případě nesprávně vykázané výroby a důchodu.

(6)

Od vstupu nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 549/2013 (8) (dále jen „ESA 2010“) v platnost všechny členské státy v případě potřeby provedly úpravy HDP, aby zohlednily nezákonné hospodářské činnosti, které spadají do rámce vymezení výroby.

(7)

Statistická a správní infrastruktura, která umožňuje další harmonizaci těchto opatření týkající se úplnosti, tedy existuje ve všech členských státech.

(8)

Souhrnné ukazatele HND a jejich složky by měly být v souladu s příslušnými definicemi a účetními pravidly ESA 2010.

(9)

Aby bylo možné opatření týkající se úplnosti dále harmonizovat, měla by být opatření stanovená v rozhodnutí 94/168/ES, Euratom nahrazena a rozhodnutí 94/168/ES, Euratom by proto mělo být zrušeno.

(10)

Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro Evropský statistický systém,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

KAPITOLA 1

Účel a rozsah

Článek 1

Účelem tohoto nařízení je zlepšit úplnost HDP jako hlavní složky HND členských států, pokud jde o hospodářskou činnost patřící do rámce vymezení výroby podle ESA 2010. To zahrnuje hospodářskou činnost, která je sama o sobě v souladu s právními předpisy, ale není prováděna v souladu s daňovými předpisy a předpisy o sociálním zabezpečení, jakož i hospodářskou činnost, která je nezákonná podle vnitrostátních právních předpisů, pokud se všechny zúčastněné jednotky na těchto činnostech podílejí podle vzájemné dohody, jak je stanoveno v bodě 1.79 ESA 2010.

Článek 2

Kromě opatření stanovených v kapitolách 4 až 7 tohoto nařízení mohou členské státy k odstranění svých nedostatků, pokud jde o úplnost, přijmout další opatření specifická pro jednotlivé země.

KAPITOLA 2

Úplnost

Článek 3

1.   Odhady HND a HDP jsou „úplné“, pokud zahrnují:

a)

výrobu, prvotní důchody a výdaje, které lze přímo zjistit ze statistických zjišťování nebo administrativních zdrojů, a

b)

výrobu, prvotní důchody a výdaje, které nelze přímo zjistit a které souvisejí s jedním nebo více z těchto jevů:

i)

nepřítomnost ekonomicky činných jednotek ve statistických zdrojích;

ii)

daňový únik a/nebo neodvádění příspěvků na sociální zabezpečení;

iii)

osvobození od povinnosti poskytovat informace orgánům daňové správy a sociálního zabezpečení;

iv)

statistické nedostatky v údajích.

2.   Nepřítomnost ekonomicky činných jednotek ve statistických zdrojích uvedená v odst. 1 písm. b) podbodu i) znamená situaci, kdy ve statistických zdrojích nejsou zahrnuty ekonomicky činné jednotky registrované u orgánů daňové správy a sociálního zabezpečení a kdy se ekonomicky činné jednotky záměrně neregistrují, aby se vyhnuly daňovým povinnostem a povinnostem v oblasti sociálního zabezpečení.

3.   Daňový únik a/nebo neodvádění příspěvků na sociální zabezpečení uvedené v odst. 1 písm. b) podbodu ii) znamená, že orgánům daňové správy a sociálního zabezpečení jsou předloženy neúplné nebo falzifikované údaje.

4.   Osvobození od povinnosti poskytovat informace orgánům daňové správy nebo sociálního zabezpečení uvedené v odst. 1 písm. b) podbodu iii) se týká jednoho nebo více z těchto prvků:

a)

existence minimálních prahových hodnot pro povinnou registraci určitých činností nebo transakcí;

b)

osvobození určitých skupin osob nebo podniků;

c)

předkládání dílčích přiznání, která neodporují daňovým předpisům a předpisům o sociálním pojištění.

5.   Statistické nedostatky v údajích ovlivňující úplnost, uvedené v odst. 1 písm. b) podbodu iv), se týkají jednoho nebo více z těchto nedostatků:

a)

údaje, které jsou neúplné, které nebyly shromážděny nebo které nelze přímo zjistit;

b)

údaje, které statistici nesprávně použili, zpracovali nebo sestavili.

6.   Úplnost znamená stav, kdy je odhad HDP (a tedy i HND) úplný.

7.   Neúplnost znamená stav, kdy je odhad HDP (a tedy i HND) neúplný, protože nebyly provedeny náležité úpravy za účelem dosažení úplnosti.

KAPITOLA 3

Popis výpočtů a úprav pro zajištění úplnosti odhadů HDP

Článek 4

Členské státy poskytnou soupis zdrojů a metod použitých k sestavení souhrnných ukazatelů HND a jejich složek v souladu s ESA 2010 („soupis k HND“, jak je stanoveno v prováděcím nařízení Komise (EU) 2020/1546) (9). Členské státy do svého soupisu k HND zahrnou popis zjištěných nedostatků, pokud jde o úplnost, a metod použitých k zajištění úplnosti svých odhadů HDP a uvedou hodnotu provedených úprav. Popis obsahuje tyto prvky:

a)

uvedení druhů neúplnosti, v souvislosti s nimiž je třeba provést úpravy z důvodů nepřítomnosti, úniků a neodvádění nebo osvobození nebo z důvodů statistických nedostatků v údajích;

b)

uvedení jednotlivých prvků neúplnosti v rámci každého druhu neúplnosti uvedeného v písmenu a);

c)

prezentace toho, jak jsou zjištěné druhy a prvky neúplnosti propojeny s metodami používanými k zajištění úplnosti, a prezentace přehledu úprav provedených u různých druhů a prvků neúplnosti;

d)

popis metod k zajištění úplnosti, které byly použity k odstranění zjištěných druhů a prvků neúplnosti.

Článek 5

1.   Druhy neúplnosti uvedené v čl. 4 písm. a) jsou uvedeny v příloze I tohoto nařízení. Tyto druhy jsou relevantní v situaci, kdy jsou zdrojové údaje získávány ze zjišťování nebo administrativních záznamů týkajících se výrobců. Tyto druhy se proto v první řadě uplatní při analýze úplnosti v souvislosti se sestavováním HDP s použitím výrobní metody. Lze je rovněž uplatnit v případě analýzy s použitím důchodové a výdajové metody výpočtu HDP za předpokladu, že jsou zdrojové údaje získávány také ze zjišťování nebo administrativních záznamů týkajících se výrobců.

2.   Jednotlivé prvky neúplnosti v rámci každého druhu neúplnosti podle čl. 4 písm. b) mohou být (mimo jiné) příklady popsané v příloze I tohoto nařízení.

3.   K propojení zjištěných druhů a prvků neúplnosti s metodami používanými k zajištění úplnosti a pro prezentaci přehledu úprav provedených u různých druhů a prvků neúplnosti uvedené v čl. 4 písm. c) se používají přehledové tabulky, jejichž požadovaný obsah je stanoven v příloze II tohoto nařízení. To se provede především u složek výrobní metody výpočtu HDP a – za předpokladu, že jsou zdrojové údaje získány ze zjišťování nebo administrativních záznamů týkajících se výrobců –, u příslušných složek výdajové a důchodové metody výpočtu HDP.

KAPITOLA 4

Porovnání údajů o zaměstnanosti získaných z demografických zdrojů a údajů o zaměstnanosti, na kterých jsou založeny odhady HDP

Článek 6

Členské státy porovnají údaje o zaměstnanosti získané z demografických zdrojů (nabídka pracovní síly) s údaji o zaměstnanosti, na kterých jsou založeny odhady HDP (poptávka po pracovní síle). Výsledky tohoto porovnání se použijí k provedení výslovných úprav za účelem dosažení úplnosti s ohledem na nezjištěnou výrobu a příjem nebo k ověření odhadů HDP. Porovnání se provádí nejméně jednou za pět let, počínaje cyklem ověřování HND v období 2025–2029.

Článek 7

1.   Demografickými zdroji pro nabídku pracovní síly uvedenými v článku 6 se rozumí šetření pracovních sil nebo sčítání lidu (včetně podkladových administrativních údajů).

2.   Údaje o poptávce po pracovní síle uvedené v článku 6 se odvozují ze zdrojů podnikových statistik používaných při sestavování HDP, které zahrnují strukturální podnikové statistiky, statistický registr ekonomických subjektů, jiné zdroje související s podnikáním, administrativní údaje nebo jejich kombinace.

3.   Pokud jsou k ověření odhadů HDP použity výsledky porovnání podle článku 6, jsou údaji o zaměstnanosti, na kterých jsou založeny odhady HDP, konečné odhady zaměstnanosti v národních účtech.

Článek 8

Pojetí zaměstnanosti, které se má použít, je definováno v bodech 11.11 až 11.19 ESA 2010 (odpovídá domácímu pojetí zaměstnaného obyvatelstva). Vzhledem k tomu, že demografické zdroje používají odlišné pojetí zaměstnanosti (zaměstnanost v domácím pojetí), přijmou členské státy za účelem porovnání podle článku 6 opatření k jejich sladění s definicí ESA 2010. Tato opatření zahrnují alespoň tyto aspekty:

a)

zahrnutí nerezidentů pracujících pro rezidentské jednotky, jako jsou zahraniční migrující pracovníci, zahraniční přeshraniční pracovníci a sezónní pracovníci;

b)

vyloučení rezidentů zaměstnaných nerezidentskými výrobními jednotkami, jako jsou rezidentští přeshraniční pracovníci a sezónní pracovníci;

c)

zahrnutí rezidentských pracovníků žijící trvale v nějaké instituci; mohou žít a pracovat v obecních zařízeních (jako jsou věznice nebo zařízení dlouhodobé péče), institucionálních domácnostech (např. náboženské instituce) a v ubytovacích zařízeních pro vojenské síly;

d)

zahrnutí osob pracujících pro vlastní potřebu (např. zemědělské činnosti).

Článek 9

Při porovnávání podle článku 6 uplatňují členské státy opatření, jejichž cílem je:

a)

určit za použití statistické klasifikace ekonomických činností v Evropském společenství („NACE“) stanovené nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1893/2006 (10) rozsah hospodářských činností, které je třeba vzít v úvahu pro účely porovnání, a harmonizovat kódování údajů o zaměstnanosti NACE ve zdrojích pro nabídku pracovní síly a poptávku po pracovní síle;

b)

vypočítat údaje o zaměstnanosti jako „odpracované hodiny“ (jak je definováno v bodě 11.27 ESA 2010) nebo „ekvivalence délky plné pracovní doby“ (jak je definováno v bodě 11.32 ESA 2010);

c)

určit vhodné míry hrubé přidané hodnoty nebo produkce na jednotku pracovní síly, které se použijí na odvozený rozdíl mezi nabídkou pracovní síly a poptávkou po pracovních silách (rozdíl mezi údaji o zaměstnanosti podle demografických zdrojů sladěných v souladu s článkem 8 a odhady zaměstnanosti, na kterých jsou založeny odhady HDP), pokud jsou v důsledku porovnání provedeny výslovné úpravy za účelem dosažení úplnosti s ohledem na nezjištěnou výrobu (na hrubou přidanou hodnotu a její složky).

Článek 10

Členské státy poskytnou v soupisu k HND popis provedeného porovnání podle článku 6. Platí to počínaje soupisem k HND v návaznosti na cyklus ověřování HND v období 2025–2029. Pokud jsou výsledkem porovnání výslovné úpravy za účelem dosažení úplnosti, uvedou členské státy hodnotu provedených úprav. Nejsou-li po tomto porovnání provedeny žádné výslovné úpravy za účelem dosažení úplnosti, uvedou členské státy v soupisu k HND odůvodnění spolu s informací o tom, jak byly výsledky porovnání použity k ověření odhadů HDP.

KAPITOLA 5

Statistické úpravy týkající se naturálních příjmů a spropitného

Článek 11

Členské státy přezkoumají různé druhy naturálních příjmů a druhy činností, kde je spropitné nejčastější, s cílem provést v případě potřeby úpravy HDP za účelem dosažení úplnosti. Členské státy rovněž přezkoumají metody těchto úprav, aby zajistily jejich spolehlivost. Tyto přezkumy se provádějí nejméně jednou za pět let, počínaje cyklem ověřování HND v období 2025–2029.

Článek 12

Přezkum různých druhů naturálních příjmů uvedený v článku 11 zahrnuje tyto položky:

a)

služby služebních vozidel nebo jiné zboží dlouhodobé spotřeby poskytované zaměstnancům k osobnímu používání;

b)

potraviny a nápoje, včetně těch, které jsou spotřebovány na služebních cestách;

c)

slevy obdržené v bezplatných nebo dotovaných závodních jídelnách nebo v podobě stravenek;

d)

doprava do zaměstnání a ze zaměstnání;

e)

výrobky a služby, které jsou produkcí z vlastních výrobních procesů zaměstnavatele, například potraviny a nápoje;

f)

bezplatné ubytování / příspěvky na bydlení;

g)

úvěry se sníženou úrokovou sazbou poskytované zaměstnancům;

h)

všechny ostatní druhy naturálních příjmů, které jsou považovány za kvantitativně významné.

Článek 13

Přezkum činností, kde je spropitné nejčastější, podle článku 11 se vztahuje na:

a)

taxislužby;

b)

restaurace;

c)

hotely;

d)

kadeřníky;

e)

všechny ostatní činnosti, u nichž se spropitné považuje za kvantitativně významné.

Článek 14

Členské státy porovnají své odhady naturálních příjmů s výsledky jednou za čtyři roky prováděného zjišťování nákladů práce v EU, protože tato zjišťování zahrnují i informace o naturálních příjmech. Toto porovnání se provede pokaždé, když jsou výsledky zjišťování nákladů práce v EU k dispozici.

Článek 15

1.   Členské státy zahrnou do soupisu k HND stručný popis daňových pravidel vztahujících se na naturální příjmy a spropitné. Soupis k HND obsahuje rovněž vysvětlení způsobu, jakým odhad HDP tato pravidla náležitě zohledňuje (např. zvážením toho, jaký dopad mají na zdrojové údaje, a v důsledku toho i případnou potřebu úprav). Platí to počínaje soupisem k HND v návaznosti na cyklus ověřování HND v období 2025–2029.

2.   Jsou-li u konkrétních položek provedeny úpravy, popíší se zdroje údajů a způsob výpočtu a uvede se hodnota úpravy.

3.   Členské státy v soupisu k HND rovněž popíší výsledky přezkumů uvedených v článku 11 a výsledky porovnání podle článku 14 a případně poskytnou odůvodnění a popis souvisejících změn. Platí to počínaje soupisem k HND v návaznosti na cyklus ověřování HND v období 2025–2029.

KAPITOLA 6

Šetření týkající využívání informací z daňových kontrol ke zvýšení úplnosti odhadů HDP

Článek 16

Členské státy analyzují proveditelnost využití daňových kontrol ke zlepšení úplnosti odhadů HDP. Tato analýza se provádí nejméně jednou za pět let, počínaje cyklem ověřování HND v období 2025–2029.

Článek 17

1.   Členské státy popíší výsledky analýzy podle článku 16 v soupisu k HND počínaje soupisem k HND v návaznosti cyklus ověřování HND v období 2025–2029.

2.   V tomto popisu se uvede závěr, zda lze informace z daňových kontrol použít k provedení úprav nesprávně vykázané výroby a příjmu (kvantitativně) nebo k určení vzorců takového nesprávného vykazování (kvalitativně).

3.   Jsou-li na základě daňových kontrol provedeny úpravy za účelem dosažení úplnosti (kvantitativní využití), vysvětlí se v popisu, jak jsou informace získané z daňových kontrol přizpůsobeny tomuto účelu a uvede se hodnota úprav.

4.   Jsou-li daňové kontroly používány kvalitativně, v popisu se vysvětlí způsob, jakým se zjištěné vzorce nesprávného vykazování uplatňují u úprav za účelem dosažení úplnosti na základě jiných metod k zajištění úplnosti. Pokud se daňové kontroly při zajišťování úplnosti nevyužívají, uvedou se v popisu základní důvody.

KAPITOLA 7

Statistické úpravy týkající se nezákonných hospodářských činností

Článek 18

Členské státy přezkoumají druhy nezákonných hospodářských činností, které patří do rámce vymezení výroby podle ESA 2010, s cílem provést v případě potřeby úpravy HDP za účelem dosažení úplnosti a přezkoumat metody použité pro tyto úpravy, aby byla zajištěna jejich spolehlivost. Tyto přezkumy se provádějí nejméně jednou za pět let, počínaje cyklem ověřování HND v období 2025–2029.

Článek 19

Přezkum druhů nezákonných činností uvedený v článku 18 zahrnuje tyto činnosti:

a)

prostituce (je-li nezákonná podle vnitrostátních právních předpisů);

b)

výroba drog a obchodování s nimi (jsou-li tyto činnosti nezákonné podle vnitrostátních právních předpisů);

c)

pašování alkoholu a tabákových výrobků;

d)

všechny ostatní druhy nezákonné hospodářské činnosti, které jsou považovány za kvantitativně významné.

Článek 20

Členské státy popíší výsledky analýzy podle článku 18 v soupisu k HND počínaje soupisem k HND v návaznosti na cyklus ověřování HND v období 2025–2029. Soupis k HND případně obsahuje odůvodnění a popis souvisejících změn. Jsou-li u konkrétních nezákonných hospodářských činností provedeny úpravy, popíší se zdroje údajů a způsob výpočtu a uvede se hodnota úpravy.

Článek 21

1.   Rozhodnutí 94/168/ES, Euratom se zrušuje.

2.   Odkazy na zrušené rozhodnutí se považují za odkazy na toto nařízení.

Článek 22

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 10. listopadu 2025.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)   Úř. věst. L 91, 29.3.2019, s. 19, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/516/oj.

(2)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2020/2147 ze dne 8. října 2020, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/516 vymezením seznamu prvků, kterými je třeba se v každém cyklu ověřování zabývat (Úř. věst. L 428, 18.12.2020, s. 9, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2020/2147/oj).

(3)  Rozhodnutí Komise 94/168/ES, Euratom ze dne 22. února 1994, kterým se provádí směrnice Rady 89/130/EHS, Euratom o harmonizaci výpočtu hrubého národního produktu v tržních cenách (Úř. věst. L 77, 19.3.1994, s. 51, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/1994/168/oj).

(4)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1700 ze dne 10. října 2019, kterým se zavádí společný rámec pro evropské statistiky týkající se osob a domácností založené na individuálních údajích sbíraných na základě výběrových souborů, mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 808/2004, (ES) č. 452/2008 a (ES) č. 1338/2008 a zrušuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1177/2003 a nařízení Rady (ES) č. 577/98 (Úř. věst. L 261I, 14.10.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1700/oj).

(5)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/2240 ze dne 16. prosince 2019, kterým se stanoví technické údaje souboru údajů, technické formáty pro předávání informací a podrobná úprava a obsah zpráv o kvalitě týkajících se organizace výběrového šetření v oblasti pracovních sil v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1700 (Úř. věst. L 336, 30.12.2019, s. 59, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/2240/oj).

(6)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2152 ze dne 27. listopadu 2019 o evropských podnikových statistikách a zrušení deseti právních aktů v oblasti podnikových statistik (Úř. věst. L 327, 17.12.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/2152/oj).

(7)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2020/1197 ze dne 30. července 2020, kterým se stanoví technické specifikace a úprava podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2152 o evropských podnikových statistikách a zrušení deseti právních aktů v oblasti podnikových statistik (Úř. věst. L 271, 18.8.2020, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2020/1197/oj).

(8)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 549/2013 ze dne 21. května 2013 o Evropském systému národních a regionálních účtů v Evropské unii (Úř. věst. L 174, 26.6.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/549/oj).

(9)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2020/1546 ze dne 23. října 2020, kterým se stanoví struktura a podrobné postupy pro soupis zdrojů a metod použitých pro sestavení souhrnných ukazatelů hrubého národního důchodu a jejich složek podle Evropského systému účtů (ESA 2010) (Úř. věst. L 354, 26.10.2020, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2020/1546/oj).

(10)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1893/2006 ze dne 20. prosince 2006, kterým se zavádí statistická klasifikace ekonomických činností NACE Revize 2 a kterým se mění nařízení Rady (EHS) č. 3037/90 a některá nařízení ES o specifických statistických oblastech (Úř. věst. L 393, 30.12.2006, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2006/1893/oj).


PŘÍLOHA I

Druhy neúplnosti uvedené v článku 5

Rozdělení všech výrobních činností podle potenciální neúplnosti musí být založeno na standardním souboru druhů neúplnosti. Tyto druhy jsou označeny N1–N7. Popis jednotlivých druhů neúplnosti (N1–N7) a příklady jednotlivých prvků neúplnosti v rámci uvedených druhů jsou uvedeny v následující tabulce.

Označení

Druh

Popis druhů neúplnosti a jejich prvků

N1

Výrobce se měl registrovat (neregistrovaný výrobce)

Výrobce se neregistruje, aby se vyhnul daňovým povinnostem a povinnostem v oblasti sociálního zabezpečení. Často se jedná o drobné výrobce, jejichž obrat přesahuje prahové hodnoty, při jejichž překročení by měli svůj příjem registrovat.

Výrobci, kteří se neregistrují, protože se podílejí na nezákonných činnostech, spadají pod N2, a nikoli N1.

N1 nezahrnuje všechny neregistrované činnosti – některé jsou spojovány s N6.

N2

Výrobce provádí nezákonné hospodářské činnosti a neregistruje se

N2 zahrnuje činnosti nelegálních výrobců, kteří se zcela vyhýbají registraci.

Z N2 jsou vyjmuty nezákonné činnosti prováděné registrovanými právnickými osobami nebo podnikateli, kteří vykazují nebo (nesprávně vykazují) své činnosti pod kódy pro zákonnou činnost.

N3

Výrobce není povinen se registrovat

Výrobce se nemusí registrovat, protože nemá žádnou tržní produkci. Obvykle se jedná o netržní výrobce z řad domácností, kteří se zabývají: i) výrobou zboží pro vlastní spotřebu nebo pro tvorbu vlastního fixního kapitálu a ii) stavbou a opravami obydlí.

Výrobce má určitou tržní produkci, která je však nižší než úroveň, při jejímž dosažení se od výrobce očekává, že se registruje.

N4

Registrovaná právnická osoba není zahrnuta do statistik

Právnická osoba nemusí být do statistik zahrnuta z různých důvodů. Například: i) obchodní rejstřík je zastaralý nebo postupy aktualizace nejsou dostatečné; ii) klasifikační údaje (činnost, velikost nebo zeměpisné kódy) jsou nesprávné nebo iii) právnická osoba je z rámce zjišťování vyloučena, protože její velikost nedosahuje určité prahové hodnoty.

N5

Registrovaný podnikatel není zahrnut do statistik

Registrovaný podnikatel nemusí být do statistik zahrnut z různých důvodů. Administrativní zdroj se seznamy registrovaných podnikatelů například nemusí vždy statistickému úřadu zaslat úplné nebo aktuální seznamy.

I když dochází k pravidelnému toku přesných a komplexních informací od administrativního zdroje do statistického úřadu, registrovaný podnikatel nemusí být v registru ekonomických subjektů zapsán z několika důvodů (viz důvody uvedené v případě N4).

N6

Výrobce vykazuje údaje nesprávně

Nesprávné vykazování obvykle znamená, že produkce je vykazována nedostatečně a/nebo že mezispotřeba je nadhodnocena s cílem vyhnout se dani z příjmu, dani z přidané hodnoty nebo příspěvkům na sociální zabezpečení (nebo je snížit).

Nesprávné vykazování často zahrnuje: i) vedení dvou sad účetních záznamů; ii) výplaty vyplácené v hotovosti, které se zaznamenávají jako mezispotřeba; iii) platby v hotovosti bez příjmového dokladu a iv) podvody v oblasti DPH.

N7

Údaje jsou zatíženy statistickými nedostatky

N7 se dělí na: i) N7a – údaje, které jsou neúplné, které nebyly shromážděny nebo které nelze přímo zjistit, a ii) N7b – údaje, které statistici nesprávně použili, zpracovali nebo sestavili. Toto rozlišení pomáhá lépe pochopit širokou škálu možných statistických nedostatků. V praxi však N7a a N7b nelze vždy snadno rozlišit.

Statistické nedostatky: následující seznam není úplný, ale pozornost by měla být věnována těmto důvodům neúplnosti:

neposkytnutí odpovědi v reakci na zjišťování,

výroba pro vlastní konečné použití tržními výrobci,

spropitné,

mzdy a platy v naturáliích,

vedlejší činnosti.

Je zřejmé, že ne všechny statistické nedostatky vedou k podhodnocení HDP. Cílem je uvést příklady oblastí, které pravděpodobně vedou k neúplnostem v národních účtech.

Druhy N1 až N7 jsou relevantní pro situace, kdy jsou zdrojové údaje získávány ze zjišťování nebo administrativních záznamů týkajících se výrobců. Jejich hlavní uplatnění je proto při analýze úplnosti v souvislosti se sestavováním HDP s použitím výrobní metody. Tyto druhy lze rovněž uplatnit při analýze s použitím důchodové a výdajové metody, ale je to snazší, pokud jsou tyto údaje získány ze zjišťování nebo administrativních záznamů týkající se výrobců.

Aby se zajistilo, že budou jednotlivé druhy neúplnosti odlišeny, spočívá logika jejich formulace v rozdělení výrobní činnosti podle toho, jaká je možnost, že nebudou zjištěny. Toho se dosáhne zkoumáním snadno zjistitelných charakteristik výrobců, přičemž jednotlivé charakteristiky jsou rozřazeny do vzájemně se vylučujících a vyčerpávajících souborů kategorií. Charakteristiky by měly být vypracovány na základě těchto otázek:

a)

Je výrobce registrován u správních orgánů, či nikoli?

b)

Je výrobce uveden ve statistickém registru ekonomických subjektů, či nikoli?

c)

Jaký je zdroj údajů? Jedná se o zjišťování týkající se výrobců, administrativní záznamy týkající se výrobců nebo jiný zdroj?

d)

Je výrobce právnickou osobou, podnikatelem nebo netržním výrobcem z řad domácností?

e)

Poskytuje výrobce odpovědi v reakci na zjišťování, či nikoli?

f)

Vykazuje výrobce údaje správně, nebo nesprávně?

g)

Jsou sbírány všechny údaje potřebné pro národní účty, či nikoli?

Tyto charakteristiky dohromady tvoří základ popisu druhů N1–N7 a poskytují komplexní členění potenciální neúplnosti. Odvození druhů N1–N7 a jejich vztahy jsou popsány níže.

Nejprve by se mělo zvážit, zda výrobce podléhá zjišťování nebo administrativním záznamům. Výrobce nemusí podléhat zjišťování nebo administrativním záznamům, protože:

a)

se záměrně se neregistruje, protože se podílí na neregistrovaných (N1) nebo nezákonných činnostech (N2);

b)

nemusí se registrovat (netržní výrobci z řad domácností) (N3);

c)

je právnickou osobou, která však nepodléhá zjišťování (N4);

d)

je registrovaným podnikatelem, ale nepodléhá zjišťování (N5).

Pokud výrobce podléhá zjišťování, získané údaje nemusí být úplné, protože:

a)

výrobce úmyslně uvádí nesprávné údaje (N6);

b)

požadované údaje se nesbírají nebo nejsou řádně zpracovávány (statistický nedostatek) (N7).


PŘÍLOHA II

Vzory přehledových tabulek uvedených v článku 5

Druhy a prvky neúplnosti podle použité metody k zajištění úplnosti – přehled úprav za účelem úplnosti údajů, pokud jde o produkci (analogický vzor se použije pro mezispotřebu a hrubou přidanou hodnotu a – za předpokladu, že jsou zdrojové údaje získány ze zjišťování nebo administrativních záznamů týkajících se výrobců —, pro příslušné složky výdajové a důchodové metody výpočtu HDP).

Druhy a prvky neúplnosti

Metody k zajištění úplnosti

Celkem

Metoda 1

Metoda 2

Metoda 3

Metoda 4

Metoda 5

Metoda 6

Metoda 7

Metoda 8

N1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prvek 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prvek 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prvek 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prvek 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prvek 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prvek 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prvek 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prvek 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Celkem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

%

 

 

 

 

 

 

 

 

100  %


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/2251/oj

ISSN 1977-0626 (electronic edition)


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU