(EU) 2025/2143Prováděcí nařízení Komise (EU) 2025/2143 ze dne 23. října 2025, kterým se mění nařízení (EU) 2015/340, pokud jde o zavedení výcviku a hodnocení založených na kompetencích a virtuálního výcviku řídících letového provozu
| Publikováno: | Úř. věst. L 2143, 24.10.2025 | Druh předpisu: | Prováděcí nařízení |
| Přijato: | 23. října 2025 | Autor předpisu: | |
| Platnost od: | 13. listopadu 2025 | Nabývá účinnosti: | 13. května 2026 |
| Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Tisk Skrýt přehled Celkový přehled Skrýt názvy Zobrazit názvy
|
|||
Předpisem se mění
Provádí předpisy
Oblasti
Věcný rejstřík
Třídění
- Deskriptor EUROVOC:
civilní letectví; distanční vzdělávání; letecká kontrola; letecký provoz; odborná kvalifikace; profesní příprava; vzdušná bezpečnost - Oblast:
Doprava - Kód oblastí:
07 DOPRAVNÍ POLITIKA; 07.40 Letecká doprava; 07.40.30 Bezpečnost letecké dopravy
|
Úřední věstník |
CS Řada L |
|
2025/2143 |
24.10.2025 |
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2025/2143
ze dne 23. října 2025,
kterým se mění nařízení (EU) 2015/340, pokud jde o zavedení výcviku a hodnocení založených na kompetencích a virtuálního výcviku řídících letového provozu
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1139 ze dne 4. července 2018 o společných pravidlech v oblasti civilního letectví a o zřízení Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví, kterým se mění nařízení (ES) č. 2111/2005, (ES) č. 1008/2008, (EU) č. 996/2010, (EU) č. 376/2014 a směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/30/EU a 2014/53/EU a kterým se zrušuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 552/2004 a (ES) č. 216/2008 a nařízení Rady (EHS) č. 3922/91 (1), a zejména na čl. 50 odst. 1 písm. b) a c) a čl. 53 odst. 1 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
|
(1) |
Nařízení Komise (EU) 2015/340 (2) stanoví technické požadavky a správní postupy týkající se průkazů způsobilosti a osvědčení řídících letového provozu. |
|
(2) |
Omezená flexibilita a dostupnost zdrojů řídících letového provozu v Unii omezuje kapacitu evropského systému uspořádání letového provozu. Proto je třeba upravit regulační rámec týkající se udělování průkazů způsobilosti a kvalifikace řídících letového provozu. |
|
(3) |
S cílem lépe vyhovět potřebám poskytovatelů letových navigačních služeb z hlediska kvalifikovaného a dostupného personálu by měla být požadovaná úroveň odborné způsobilosti stanovená v nařízení (EU) 2015/340 dále harmonizována, aby se zajistilo, že použitá metodika a osnovy výcviku povedou ke společným výsledkům výcviku, a tím pozitivně přispějí k provozním potřebám. |
|
(4) |
Pro zajištění harmonizovaných výsledků výcviku by měl být regulační rámec pro výcvik řídících letového provozu v Unii posílen stanovením požadovaných výkonnostních standardů uplatňujících zásady výcviku a hodnocení založených na kompetencích (competency-based training and assessment, CBTA), což je rovněž upřednostňovaný postup Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) při udělování průkazů způsobilosti pro veškerý letecký personál. |
|
(5) |
V zájmu podpory uplatňování metodiky CBTA při výcviku řídících letového provozu by měly být v rámci této metodiky stanoveny výkonnostní standardy, jež musí splňovat instruktoři a hodnotitelé, a to při uplatnění stejných zásad CBTA. |
|
(6) |
Na základě zkušeností získaných během pandemie COVID-19 by mohlo být přínosné umožnit výcvik řídících letového provozu ve virtuálním prostředí. Díky virtualizaci by geografické oddělení žáků, instruktorů a hodnotitelů neomezovalo usnadnění výcviku řídících letového provozu. |
|
(7) |
Aby mohli poskytovatelé letových provozních služeb a organizace pro výcvik řídících letového provozu přizpůsobit své místní systémy odborné způsobilosti a své plány výcviku a výcvikové kurzy, mělo by být datum použitelnosti tohoto nařízení odloženo. |
|
(8) |
S cílem zamezit přerušení procesu výcviku by měla být pro účely vydání, prodloužení platnosti nebo obnovy příslušných průkazů způsobilosti, kvalifikací a doložek uznávána osvědčení o absolvování některých kurzů zahájených před datem použitelnosti tohoto nařízení, a to za předpokladu, že výcvik a hodnocení budou absolvovány do 30. června 2029. |
|
(9) |
Nařízení (EU) 2015/340 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
|
(10) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem výboru uvedeného v čl. 127 odst. 1 nařízení (EU) 2018/1139, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Nařízení (EU) 2015/340 se mění takto:
|
1) |
článek 4 se mění takto:
|
|
2) |
v čl. 6 odst. 2 se návětí nahrazuje tímto: „2. Pro účely přílohy III a pro dohled nad dodržováním požadavků stanovených v příloze I, které se týkají poskytovatelů letových provozních služeb, je příslušným úřadem:“; |
|
3) |
příloha I (část ATCO) se mění v souladu s přílohou I tohoto nařízení; |
|
4) |
příloha II (část ATCO.AR) se mění v souladu s přílohou II tohoto nařízení; |
|
5) |
příloha III (část ATCO.OR) se mění v souladu s přílohou III tohoto nařízení. |
Článek 2
Přechodná ustanovení
Pro účely vydání, prodloužení platnosti nebo obnovy příslušných průkazů způsobilosti, kvalifikací a doložek v souladu s nařízením (EU) 2015/340 ve znění tohoto nařízení se přijímají osvědčení o absolvování výcviku uvedeného v oddíle 2 hlavy D přílohy I (část ATCO) nařízení (EU) 2015/340 a zahájeného před 1. lednem 2029, pokud byly tento výcvik a hodnocení absolvovány do 30. června 2029.
Článek 3
Vstup v platnost a použitelnost
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Použije se ode dne 1. ledna 2029.
Následující ustanovení se však použijí ode dne 13. května 2026:
|
a) |
čl. 1 bod 1 písm. d), i) a k); |
|
b) |
bod 2 písm. e) přílohy I tohoto nařízení, pokud jde o část ATCO.B.025 písm. a) body 1 a 3 přílohy I (část ATCO) nařízení (EU) 2015/340; |
|
c) |
část ATCO.C.005 přílohy I (část ATCO) nařízení (EU) 2015/340; |
|
d) |
bod 2 přílohy III. |
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 23. října 2025.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 212, 22.8.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1139/oj.
(2) Nařízení Komise (EU) 2015/340 ze dne 20. února 2015, kterým se stanoví technické požadavky a správní postupy týkající se průkazů způsobilosti a osvědčení řídících letového provozu podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008, kterým se mění prováděcí nařízení Komise (EU) č. 923/2012 a kterým se zrušuje nařízení Komise (EU) č. 805/2011 (Úř. věst. L 63, 6.3.2015, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/340/oj).
PŘÍLOHA I
Příloha I (část ATCO) nařízení (EU) 2015/340 se mění takto:
|
1) |
v hlavě A části ATCO.A.015 se písmena c) až f) nahrazují tímto:
|
|
2) |
hlava B se mění takto:
|
|
3) |
hlava C se mění takto:
|
|
4) |
hlava D se mění takto:
|
PŘÍLOHA II
Příloha II (část ATCO.AR) nařízení (EU) 2015/340 se mění takto:
|
1) |
v hlavě A části ATCO.AR.A.010 se vkládá nové písmeno ca), které zní:
|
|
2) |
v hlavě D části ATCO.AR.D.001 písm. a) se vkládá nový bod 1a), který zní:
|
|
3) |
v hlavě D části ATCO.AR.D.005 se písmeno d) nahrazuje tímto:
|
PŘÍLOHA III
Příloha III (část ATCO.OR) nařízení (EU) 2015/340 se mění takto:
|
1) |
v hlavě B části ATCO.OR.B.001 se písmeno c) nahrazuje tímto:
|
|
2) |
v hlavě B části ATCO.OR.B.015 písm. a) se návětí nahrazuje tímto:
|
|
3) |
v hlavě C části ATCO.OR.C.015 se písmeno b) nahrazuje tímto:
|
|
4) |
v hlavě D části ATCO.OR.D.001 se písmeno c) nahrazuje tímto:
|
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/2143/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)
Obsah
Tisk
Skrýt přehled
Skrýt názvy