(EU) 2025/2143Prováděcí nařízení Komise (EU) 2025/2143 ze dne 23. října 2025, kterým se mění nařízení (EU) 2015/340, pokud jde o zavedení výcviku a hodnocení založených na kompetencích a virtuálního výcviku řídících letového provozu

Publikováno: Úř. věst. L 2143, 24.10.2025 Druh předpisu: Prováděcí nařízení
Přijato: 23. října 2025 Autor předpisu:
Platnost od: 13. listopadu 2025 Nabývá účinnosti: 13. května 2026
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
 Obsah   Tisk   Export  Skrýt přehled Celkový přehled   Skrýt názvy Zobrazit názvy  

Předpisem se mění

(EU) 2015/340;

Provádí předpisy

(EU) 2018/1139;

Oblasti

Věcný rejstřík

Původní znění předpisu

European flag

Úřední věstník
Evropské unie

CS

Řada L


2025/2143

24.10.2025

PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2025/2143

ze dne 23. října 2025,

kterým se mění nařízení (EU) 2015/340, pokud jde o zavedení výcviku a hodnocení založených na kompetencích a virtuálního výcviku řídících letového provozu

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1139 ze dne 4. července 2018 o společných pravidlech v oblasti civilního letectví a o zřízení Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví, kterým se mění nařízení (ES) č. 2111/2005, (ES) č. 1008/2008, (EU) č. 996/2010, (EU) č. 376/2014 a směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/30/EU a 2014/53/EU a kterým se zrušuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 552/2004 a (ES) č. 216/2008 a nařízení Rady (EHS) č. 3922/91 (1), a zejména na čl. 50 odst. 1 písm. b) a c) a čl. 53 odst. 1 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Nařízení Komise (EU) 2015/340 (2) stanoví technické požadavky a správní postupy týkající se průkazů způsobilosti a osvědčení řídících letového provozu.

(2)

Omezená flexibilita a dostupnost zdrojů řídících letového provozu v Unii omezuje kapacitu evropského systému uspořádání letového provozu. Proto je třeba upravit regulační rámec týkající se udělování průkazů způsobilosti a kvalifikace řídících letového provozu.

(3)

S cílem lépe vyhovět potřebám poskytovatelů letových navigačních služeb z hlediska kvalifikovaného a dostupného personálu by měla být požadovaná úroveň odborné způsobilosti stanovená v nařízení (EU) 2015/340 dále harmonizována, aby se zajistilo, že použitá metodika a osnovy výcviku povedou ke společným výsledkům výcviku, a tím pozitivně přispějí k provozním potřebám.

(4)

Pro zajištění harmonizovaných výsledků výcviku by měl být regulační rámec pro výcvik řídících letového provozu v Unii posílen stanovením požadovaných výkonnostních standardů uplatňujících zásady výcviku a hodnocení založených na kompetencích (competency-based training and assessment, CBTA), což je rovněž upřednostňovaný postup Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) při udělování průkazů způsobilosti pro veškerý letecký personál.

(5)

V zájmu podpory uplatňování metodiky CBTA při výcviku řídících letového provozu by měly být v rámci této metodiky stanoveny výkonnostní standardy, jež musí splňovat instruktoři a hodnotitelé, a to při uplatnění stejných zásad CBTA.

(6)

Na základě zkušeností získaných během pandemie COVID-19 by mohlo být přínosné umožnit výcvik řídících letového provozu ve virtuálním prostředí. Díky virtualizaci by geografické oddělení žáků, instruktorů a hodnotitelů neomezovalo usnadnění výcviku řídících letového provozu.

(7)

Aby mohli poskytovatelé letových provozních služeb a organizace pro výcvik řídících letového provozu přizpůsobit své místní systémy odborné způsobilosti a své plány výcviku a výcvikové kurzy, mělo by být datum použitelnosti tohoto nařízení odloženo.

(8)

S cílem zamezit přerušení procesu výcviku by měla být pro účely vydání, prodloužení platnosti nebo obnovy příslušných průkazů způsobilosti, kvalifikací a doložek uznávána osvědčení o absolvování některých kurzů zahájených před datem použitelnosti tohoto nařízení, a to za předpokladu, že výcvik a hodnocení budou absolvovány do 30. června 2029.

(9)

Nařízení (EU) 2015/340 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno.

(10)

Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem výboru uvedeného v čl. 127 odst. 1 nařízení (EU) 2018/1139,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Nařízení (EU) 2015/340 se mění takto:

1)

článek 4 se mění takto:

a)

návětí se nahrazuje tímto:

„Vedle definic stanovených v nařízení (EU) 2018/1139 se použijí rovněž tyto definice:“;

b)

vkládá se nový bod 2a, který zní:

„2a)

„upraveným kompetenčním modelem“ se rozumí soubor kompetencí s jejich popisem a kritérii výkonu, který je upraven na základě kompetenčního rámce ICAO a který organizace využívá k vypracování výcviku a hodnocení založených na kompetencích pro konkrétní úlohu“;

c)

body 6 a 7 se nahrazují tímto:

„6)

„hodnocením“ se rozumí zjištění, zda osoba za daných podmínek splňuje požadovanou úroveň výkonu, a to na základě shromáždění důkazů z pozorovatelného chování;

7)

„doložkou hodnotitele“ se rozumí oprávnění zapsané v průkazu způsobilosti, jehož je součástí, ve kterém je uvedena odborná způsobilost držitele k hodnocení praktických dovedností pro účely vydání průkazu způsobilosti, kvalifikace nebo doložky a jejich prodloužení platnosti nebo obnovy“;

d)

bod 7b se nahrazuje tímto:

„ „hlášením o vnitrostátním převodu“ se rozumí hlášení, na jehož základě může příslušný úřad, kterému je předložena žádost o vydání průkazu způsobilosti řídícího letového provozu-žáka, uznat předchozí výcvik vojenského řídícího letového provozu“;

e)

vkládají se nové body 7c až 7f, které znějí:

„7c)

„kompetencí“ se rozumí dimenze lidského výkonu, která slouží jako spolehlivý ukazatel úspěšného výkonu v pracovním prostředí a která se projevuje a je pozorovatelná prostřednictvím chování, jež aktivuje relevantní znalosti, dovednosti a postoje k vykonávání činností nebo úkolů za stanovených podmínek;

7d)

„výcvikem a hodnocením založenými na kompetencích“ se rozumí výcvik a hodnocení, které se vyznačují orientací na výkon, důrazem na stanovené výkonnostní standardy a jejich měření a vypracováním výcviku a hodnocení v souladu s těmito výkonnostními standardy;

7e)

„standardem kompetence“ se rozumí úroveň výkonu, která je stanovena jako přijatelná k prokázání toho, že bylo dosaženo určité kompetence;

7f)

„podmínkami“ se v kontextu výcviku a hodnocení založených na kompetencích rozumí jakékoli faktory, které mohou určovat specifické prostředí, v němž má být výkon demonstrován“;

f)

vkládá se nový bod 14b, který zní:

„14b)

„pozorovatelným chováním“ se rozumí jednotlivý projev chování související s danou úlohou, který lze pozorovat a který může, ale nemusí být měřitelný“;

g)

bod 15 se nahrazuje tímto:

„15)

„provozním výcvikem“ se rozumí fáze místního výcviku, během níž jsou dříve získané kompetence související s daným pracovním místem integrovány v praxi pod dozorem kvalifikovaného instruktora pro provozní výcvik za skutečného provozu“;

h)

bod 18 se nahrazuje tímto:

„18)

„kritérii výkonu“ se rozumí kritéria sestávající z pozorovatelného chování, jedné nebo více podmínek a standardu kompetence, která se používají k posouzení toho, zda byly v rámci dané kompetence prokázány požadované úrovně výkonu“;

i)

vkládá se nový bod 21a, který zní:

„21a)

„distančním učením“ se rozumí výcvikové situace, v nichž jsou instruktoři a žáci fyzicky odděleni a synchronně nebo asynchronně spolu komunikují a v nichž jsou informace obvykle přenášeny technologickými prostředky“;

j)

body 22 a 23 se nahrazují tímto:

„22)

„obnovou“ se rozumí správní úkon, který po uplynutí doby platnosti doložky nebo osvědčení obnovuje práva vyplývající z doložky nebo osvědčení pro další vymezené časové období za předpokladu splnění stanovených požadavků;

23)

„prodloužením platnosti“ se rozumí správní úkon, který ještě v období platnosti doložky nebo osvědčení umožňuje držiteli pokračovat ve vykonávání práv vyplývajících z doložky nebo osvědčení po další stanovené časové období za předpokladu splnění stanovených požadavků“;

k)

doplňuje se nový bod 32, který zní:

„32)

„virtuální třídou“ se rozumí virtuální prostředí přizpůsobené procesu distančního učení a nevyžadující fyzické místo, kde probíhá synchronní učení“;

2)

v čl. 6 odst. 2 se návětí nahrazuje tímto:

„2.   Pro účely přílohy III a pro dohled nad dodržováním požadavků stanovených v příloze I, které se týkají poskytovatelů letových provozních služeb, je příslušným úřadem:“;

3)

příloha I (část ATCO) se mění v souladu s přílohou I tohoto nařízení;

4)

příloha II (část ATCO.AR) se mění v souladu s přílohou II tohoto nařízení;

5)

příloha III (část ATCO.OR) se mění v souladu s přílohou III tohoto nařízení.

Článek 2

Přechodná ustanovení

Pro účely vydání, prodloužení platnosti nebo obnovy příslušných průkazů způsobilosti, kvalifikací a doložek v souladu s nařízením (EU) 2015/340 ve znění tohoto nařízení se přijímají osvědčení o absolvování výcviku uvedeného v oddíle 2 hlavy D přílohy I (část ATCO) nařízení (EU) 2015/340 a zahájeného před 1. lednem 2029, pokud byly tento výcvik a hodnocení absolvovány do 30. června 2029.

Článek 3

Vstup v platnost a použitelnost

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Použije se ode dne 1. ledna 2029.

Následující ustanovení se však použijí ode dne 13. května 2026:

a)

čl. 1 bod 1 písm. d), i) a k);

b)

bod 2 písm. e) přílohy I tohoto nařízení, pokud jde o část ATCO.B.025 písm. a) body 1 a 3 přílohy I (část ATCO) nařízení (EU) 2015/340;

c)

část ATCO.C.005 přílohy I (část ATCO) nařízení (EU) 2015/340;

d)

bod 2 přílohy III.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 23. října 2025.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)   Úř. věst. L 212, 22.8.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1139/oj.

(2)  Nařízení Komise (EU) 2015/340 ze dne 20. února 2015, kterým se stanoví technické požadavky a správní postupy týkající se průkazů způsobilosti a osvědčení řídících letového provozu podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008, kterým se mění prováděcí nařízení Komise (EU) č. 923/2012 a kterým se zrušuje nařízení Komise (EU) č. 805/2011 (Úř. věst. L 63, 6.3.2015, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/340/oj).


PŘÍLOHA I

Příloha I (část ATCO) nařízení (EU) 2015/340 se mění takto:

1)

v hlavě A části ATCO.A.015 se písmena c) až f) nahrazují tímto:

„c)

Držitelé průkazu způsobilosti nevykonávají práva vyplývající z jejich průkazu způsobilosti v případě jakýchkoli pochybností o tom, zda jsou schopni tato práva bezpečně vykonávat, a v takových případech neprodleně oznámí příslušnému poskytovateli letových provozních služeb, že jsou dočasně nezpůsobilí vykonávat práva vyplývající z jejich průkazu způsobilosti.

d)

Poskytovatelé letových provozních služeb mohou stanovit dočasnou nezpůsobilost držitele průkazu způsobilosti, mají-li jakoukoli pochybnost ohledně způsobilosti držitele průkazu způsobilosti bezpečně vykonávat práva vyplývající z průkazu způsobilosti.

e)

Poskytovatelé letových provozních služeb vypracují a provádějí objektivní, transparentní a nediskriminační postupy s cílem umožnit držitelům průkazu způsobilosti uvedeným v písmeni c) oznámit svou dočasnou nezpůsobilost a informovat příslušný úřad.

f)

Postupy uvedené v písmeni e) jsou obsaženy v místním systému odborné způsobilosti podle části ATCO.B.025 písm. a) bodu 14.“;

2)

hlava B se mění takto:

a)

v části ATCO.B.001 se písmeno b) nahrazuje tímto:

„b)

Žadatelé o vydání průkazu způsobilosti řídícího letového provozu-žáka musí splňovat všechny tyto požadavky:

1)

dosáhli věku alespoň 18 let;

2)

ve dvanácti měsících předcházejících podání žádosti absolvovali vstupní výcvik v organizaci pro výcvik, která splňuje požadavky stanovené v příloze III (část ATCO.OR), odpovídající kvalifikaci či případně doložce ke kvalifikaci, úspěšně absolvovali příslušné zkoušky a hodnocení a prokázali požadovanou odbornou způsobilost, jak je stanoveno v části ATCO hlavě D oddíle 2;

3)

jsou držiteli osvědčení zdravotní způsobilosti;

4)

prokázali přiměřenou úroveň jazykových znalostí v souladu s požadavky stanovenými v části ATCO.B.030.“;

b)

v části ATCO.B.005 se písmeno c) nahrazuje tímto:

„c)

Žadatelé o první vydání průkazu způsobilosti řídícího letového provozu musí splňovat všechny tyto požadavky:

1)

jsou držiteli průkazu způsobilosti řídícího letového provozu-žáka;

2)

absolvovali kurz pro získání místní doložky, úspěšně absolvovali příslušné zkoušky a hodnocení a prokázali požadovanou odbornou způsobilost, jak je stanoveno v části ATCO hlavě D oddíle 3;

3)

jsou držiteli osvědčení zdravotní způsobilosti;

4)

prokázali přiměřenou úroveň jazykových znalostí v souladu s požadavky stanovenými v části ATCO.B.030.“;

c)

v části ATCO.B.010 se písmeno b) nahrazuje tímto:

„b)

Držitel kvalifikace, který přerušil výkon práv spojených s touto kvalifikací na dobu čtyř nebo více předcházejících po sobě jdoucích let, může zahájit provozní výcvik v této kvalifikaci pouze:

1)

pokud organizace pro výcvik, která splňuje požadavky stanovené v příloze III (část ATCO.OR) a je oprávněna poskytovat výcvik odpovídající této kvalifikaci, provedla posouzení předchozí způsobilosti, zda držitel kvalifikace nadále splňuje podmínky této kvalifikace, a

2)

po splnění všech požadavků na výcvik vyplývajících z posouzení uvedeného v písm. b) bodě 1.“;

d)

část ATCO.B.020 se mění takto:

i)

písmeno b) se nahrazuje tímto:

„b)

Žadatelé o místní doložku musí mít absolvovaný kurz pro získání místní doložky, úspěšně absolvovali příslušné zkoušky a hodnocení a prokázali požadovanou odbornou způsobilost, jak je stanoveno v části ATCO hlavě D oddíle 3.“;

ii)

v písmeni i) se návětí nahrazuje tímto:

„i)

Platnost místních doložek se prodlouží, pokud jsou splněny všechny tyto podmínky:“;

iii)

písmeno j) se nahrazuje tímto:

„j)

Je-li platnost místní doložky prodloužena během tří měsíců předcházejících datu skončení její platnosti, počítá se nová doba platnosti od uvedeného data skončení platnosti.“;

e)

část ATCO.B.025 se nahrazuje tímto:

ATCO.B.025 Místní systém odborné způsobilosti

a)

Místní systém (systémy) odborné způsobilosti vytváří poskytovatel letových provozních služeb a schvaluje je příslušný úřad. Místní systém odborné způsobilost obsahuje alespoň tyto prvky:

1)

seznam místních doložek a jejich platnost v souladu s částí ATCO.B.020 písm. g);

2)

maximální nepřetržitou dobu, po kterou během platnosti místní doložky nejsou vykonávána práva s ní spojená. Tato doba nepřesahuje 90 kalendářních dnů;

3)

pro účely zachování odborné způsobilosti minimální počet hodin výkonu práv spojených s místní doložkou nebo, v případě přiblížení přehledovým radarem (SRA) a přesným přibližovacím radarem (PAR), minimální počet přiblížení za předchozí období, které nepřesahuje dvanáct měsíců. V případě instruktorů pro provozní výcvik vykonávajících práva spojená s doložkou OJTI se čas strávený poskytováním výcviku započítá maximálně do výše 50 % hodin požadovaných k prodloužení platnosti místní doložky;

4)

postupy pro případy, kdy držitel průkazu způsobilosti nesplňuje požadavky stanovené v písm. a) bodech 2 a 3;

5)

postupy pro hodnocení odborné způsobilosti, včetně stanovených kritérií výkonu;

6)

postupy při zkouškách z teoretických znalostí a jejich pochopení, které jsou nezbytné pro výkon práv spojených s kvalifikacemi a doložkami;

7)

postupy pro určení obsahu a metod průběžného výcviku;

8)

minimální délku a četnost udržovacího výcviku;

9)

postupy při zkouškách z teoretických znalostí nebo hodnocení praktických dovedností přezkoumaných, upevněných nebo prohloubených během udržovacího výcviku v souladu s částí ATCO.D.080 písm. d);

10)

postupy při zkouškách z teoretických znalostí a hodnocení praktických dovedností získaných při přeškolovacím výcviku v souladu s částí ATCO.D.085;

11)

postupy v případě neúspěchu při zkoušce či hodnocení, včetně odvolacích postupů;

12)

kvalifikace, úlohy a povinnosti osob provádějících výcvik;

13)

postup zajišťující, že v rámci postupů určených pro poskytování výcviku v souladu s částí ATCO.C.010 písm. b) bodem 3 a ATCO.C.030 písm. d) bodem 3 uplatňují instruktoři praktického výcviku kompetence v oblasti poskytování výcviku;

14)

postupy pro oznamování a řízení případů dočasné nezpůsobilosti vykonávat práva vyplývající z průkazu způsobilosti, jakož i pro informování příslušného úřadu v souladu s částí ATCO.A.015 písm. e);

15)

určení záznamů, které mají být vedeny o průběžném výcviku a hodnoceních, a jakýchkoli dalších záznamů týkajících se výše uvedených postupů;

16)

postup a důvody pro provedení přezkumu a změn místního systému odborné způsobilosti a jeho předložení příslušnému úřadu. Přezkum místního systému odborné způsobilosti se provádí nejméně každé tři roky.

b)

Za účelem splnění požadavku stanoveného v písm. a) bodě 3 vedou poskytovatelé letových provozních služeb záznamy o hodinách, ve kterých každý držitel průkazu způsobilosti vykonává práva vyplývající z jeho místní doložky při práci v sektorech, skupinách sektorů (včetně pracovišť) nebo na pracovištích v rámci daného stanoviště ATC a tyto údaje poskytují na vyžádání příslušným úřadům a držiteli průkazu způsobilosti.

c)

Při tvorbě postupů uvedených v písm. a) bodech 4 a 14 poskytovatelé letových provozních služeb zajistí uplatňování mechanismů zaručujících spravedlivé zacházení s držiteli průkazů způsobilosti v případě, že platnost jejich doložek nelze prodloužit.“;

f)

v části ATCO.B.030 se písmeno d) nahrazuje tímto:

„d)

Aniž je dotčeno písmeno c), může poskytovatel letových provozních služeb požadovat rozšířenou úroveň (úroveň 5) hodnotící stupnice jazykových znalostí uvedené v dodatku 1 přílohy I, pokud provozní okolnosti spojené s konkrétní kvalifikací nebo doložkou vyžadují z bezpečnostních důvodů vyšší úroveň jazykových znalostí. Tento požadavek nesmí být diskriminační, musí být přiměřený, transparentní, objektivně zdůvodněný poskytovatelem letových provozních služeb, který vyšší úroveň jazykových znalostí požaduje, a musí být schválený příslušným úřadem.“;

g)

v části ATCO.B.035 se písmeno c) nahrazuje tímto:

„c)

Platnost doložek jazykových znalostí se prodlouží po úspěšném absolvování zkoušky jazykových znalostí, která se uskuteční během tří měsíců předcházejících datu skončení jejich platnosti. V takových případech se nová doba platnosti počítá od uvedeného data skončení platnosti.“;

h)

část ATCO.B.040 se nahrazuje tímto:

ATCO.B.040 Zkouška jazykových znalostí

a)

Prokázání jazykových znalostí se provádí metodou zkoušení, kterou schválí některý příslušný úřad. Tato metoda zkoušení musí zahrnovat všechny následující prvky:

1)

postup, kterým se zkouška provádí;

2)

kvalifikaci osob odpovědných za zkoušky jazykových znalostí;

3)

odvolací postup.

b)

Subjekty provádějící zkoušky jazykových znalostí musí splňovat požadavky, které stanoví příslušné úřady v souladu s částí ATCO.AR.A.010.“;

i)

v části ATCO.B.045 písm. a) se návětí nahrazuje tímto:

„a)

Za účelem zachování požadované úrovně jazykových znalostí řídících letového provozu zajistí poskytovatelé letových provozních služeb jazykový výcvik pro:“;

3)

hlava C se mění takto:

a)

část ATCO.C.001 se nahrazuje tímto:

ATCO.C.001 Instruktoři teoretické výuky

a)

Teoretickou výuku mohou provádět pouze instruktoři s odpovídající kvalifikací.

b)

Instruktor teoretické výuky má odpovídající kvalifikaci, jestliže splňuje obě tyto podmínky:

1)

je držitelem profesní kvalifikace odpovídající vyučovanému předmětu a/nebo prokázal organizaci pro výcvik přiměřené znalosti a zkušenosti;

2)

uspokojivě prokázal organizaci pro výcvik dovednosti v oblasti poskytování výcviku.“;

ab)

část ATCO.C.005 se nahrazuje tímto:

ATCO.C.005 Instruktoři praktického výcviku

a)

Praktický výcvik může provádět pouze osoba, která je držitelem průkazu způsobilosti řídícího letového provozu s doložkou instruktora pro provozní výcvik (OJTI) nebo doložkou instruktora syntetických výcvikových zařízení (STDI).

b)

Bez ohledu na písmeno a) může být osoba oprávněna vést výcvik na syntetických výcvikových zařízeních, jsou-li splněny všechny tyto požadavky:

1)

tato osoba je nebo byla držitelem vnitrostátního průkazu způsobilosti vojenského řídícího letového provozu vydaného členským státem, s kvalifikací a případně doložkou ke kvalifikaci odpovídající té, pro kterou je tato osoba oprávněna poskytovat výcvik nebo hodnocení;

2)

tato osoba příslušnému úřadu uvedenému v článku 6 prokázala, že vykonávala práva vyplývající z vnitrostátního vojenského průkazu způsobilosti uvedeného v písm. b) bodě 1 a podstoupila výcvik a úspěšně absolvovala hodnocení, jak vyžaduje část ATCO.C.035;

3)

tato osoba prokázala splnění příslušných požadavků uvedených v příloze I (část ATCO) v souladu s hlášením o vnitrostátním převodu provedeným příslušným úřadem, jak je uvedeno v článku 8a.

c)

Práva uvedená v písmeni b) jsou omezena na poskytování výcviku a hodnocení v předmětech uvedených v části ATCO.C.030 písm. a) bodě 1 a jsou vykonávána v souladu s částí ATCO.C.040 pro organizace pro výcvik řídících letového provozu, které jsou oprávněny poskytovat počáteční výcvik v souladu s tímto nařízením.“;

b)

část ATCO.C.010 se nahrazuje tímto:

ATCO.C.010 Práva instruktora pro provozní výcvik (OJTI)

a)

Držitelé doložky instruktora pro provozní výcvik jsou oprávněni poskytovat praktický výcvik a dozor na provozních pracovištích, pro která mají platnou místní doložku, a na syntetických výcvikových zařízeních uvedených v kvalifikacích, jichž jsou držiteli.

b)

Držitelé doložky instruktora pro provozní výcvik jsou rovněž oprávněni provádět hodnocení pro účely základního, předprovozního výcviku, průběžného výcviku a udržovacího výcviku instruktora praktického výcviku.

c)

Držitelé doložky instruktora pro provozní výcvik vykonávají práva spojená s touto doložkou, pouze pokud splňují všechny tyto podmínky:

1)

nejméně dva roky vykonávali právo spojené s kvalifikací, pro kterou budou poskytovat výcvik;

2)

po dobu nejméně šesti předcházejících měsíců vykonávali právo spojené s platnou místní doložkou stanoviště, pro které bude poskytnut výcvik;

3)

uplatňovali kompetence v oblasti poskytování výcviku v rámci postupů určených pro poskytování výcviku v souladu s částí ATCO.B.025 písm. a) bodem 13.

d)

Dobu dvou let uvedenou v písm. c) bodě 1 může příslušný úřad na žádost organizace pro výcvik zkrátit, avšak nesmí být kratší než jeden rok.“;

c)

část ATCO.C.015 se nahrazuje tímto:

ATCO.C.015 Žádost o doložku instruktora pro provozní výcvik

Žadatelé o vydání doložky instruktora pro provozní výcvik musí splňovat všechny tyto podmínky:

a)

jsou držiteli průkazu způsobilosti řídícího letového provozu s platnou místní doložkou;

b)

vykonávali práva vyplývající z průkazu způsobilosti řídícího letového provozu po dobu nejméně dvou let předcházejících žádosti. Tuto dobu může příslušný úřad na žádost organizace pro výcvik zkrátit, avšak nesmí být kratší než jeden rok;

c)

ve dvanácti měsících předcházejících podání žádosti absolvovali kurz praktických kompetencí v oblasti poskytování výcviku, úspěšně absolvovali příslušné hodnocení a prokázali požadovanou odbornou způsobilost, jak je stanoveno v části ATCO hlavě D oddíle 5.“;

d)

část ATCO.C.020 se nahrazuje tímto:

ATCO.C.020 Platnost doložky instruktora pro provozní výcvik

a)

Doložka instruktora pro provozní výcvik platí tři roky.

b)

Platnost doložky instruktora pro provozní výcvik lze v době platnosti doložky prodloužit na základě absolvování kurzu udržovacího výcviku v praktických kompetencích v oblasti poskytování výcviku, včetně příslušného hodnocení, za předpokladu, že je splněn požadavek uvedený v části ATCO.C.015 písm. a).

c)

Pokud platnost doložky instruktora pro provozní výcvik skončila a je splněn požadavek uvedený v části ATCO.C.015 písm. a), lze ji obnovit na základě absolvování kurzu udržovacího výcviku v praktických kompetencích v oblasti poskytování výcviku během dvanácti měsíců předcházejících žádosti o obnovení.

d)

V případě prvního vydání a obnovy začíná doba platnosti doložky instruktora pro provozní výcvik nejpozději 30 dní ode dne, kdy bylo absolvováno hodnocení.

e)

Pokud požadavek uvedený v části ATCO.C.015 písm. a) není splněn, lze doložku instruktora pro provozní výcvik nahradit doložkou instruktora syntetických výcvikových zařízení za předpokladu, že je zajištěn soulad s požadavky uvedenými v části ATCO.C.040 písm. b) a c).“;

e)

v části ATCO.C.025 se písmeno a) nahrazuje tímto:

„a)

Jestliže splnění požadavků stanovených v části ATCO.C.010 písm. b) bodě 2 není možné, může příslušný úřad na základě bezpečnostní analýzy, kterou předloží poskytovatel letových provozních služeb, udělit dočasné oprávnění instruktora pro provozní výcvik v souladu s částí ATCO.B.020 písm. c).“;

f)

část ATCO.C.030 se nahrazuje tímto:

ATCO.C.030 Práva instruktora syntetických výcvikových zařízení (STDI)

a)

Držitelé doložky instruktora syntetických výcvikových zařízení jsou oprávněni poskytovat praktický výcvik na syntetických výcvikových zařízeních ve všech těchto případech:

1)

v předmětech praktické povahy během vstupního výcviku;

2)

v rámci jiného místního výcviku, než je provozní výcvik;

3)

v rámci průběžného výcviku.

b)

Držitelé doložky instruktora syntetických výcvikových zařízení jsou rovněž oprávněni provádět hodnocení pro účely základního, předprovozního výcviku, průběžného výcviku a udržovacího výcviku instruktora praktického výcviku.

c)

Pokud instruktor syntetických výcvikových zařízení poskytuje předprovozní výcvik nebo hodnocení během předprovozního výcviku, musí být držitelem příslušné místní doložky (nebo jím byl v minulosti).

d)

Držitelé doložky instruktora syntetických výcvikových zařízení vykonávají práva spojená s touto doložkou, pouze pokud splňují všechny tyto podmínky:

1)

mají nejméně dvouleté zkušenosti v oblasti kvalifikace, pro kterou budou poskytovat výcvik;

2)

prokázali znalost platných provozních postupů;

3)

uplatňovali kompetence v oblasti poskytování výcviku v rámci postupů, ve kterých je výcvik poskytnut.

e)

Odchylně od písm. d) bodu 1 může příslušný úřad na žádost organizace pro výcvik dobu dvou let zkušeností uvedenou v písm. d) bodě 1 zkrátit na ne méně než jeden rok:

1)

pro účely základního výcviku je vhodná jakákoli kvalifikace, jejíž je daná osoba držitelem;

2)

pro účely výcviku pro udělení kvalifikace může být výcvik specifických a vybraných provozních úkolů poskytován instruktorem syntetických výcvikových zařízení, který je držitelem relevantní kvalifikace pro daný specifický a vybraný provozní úkol.“;

g)

část ATCO.C.035 se nahrazuje tímto:

ATCO.C.035 Žádost o doložku instruktora syntetických výcvikových zařízení

Žadatelé o vydání doložky instruktora syntetických výcvikových zařízení musí splňovat obě tyto podmínky:

a)

vykonávali práva vyplývající z průkazu způsobilosti řídícího letového provozu v jakékoli kvalifikaci nejméně dva roky. Tuto dobu může příslušný úřad na žádost organizace pro výcvik zkrátit, avšak nesmí být kratší než jeden rok;

b)

ve dvanácti měsících předcházejících podání žádosti absolvovali kurz praktických kompetencí v oblasti poskytování výcviku, úspěšně absolvovali příslušné hodnocení a prokázali požadovanou odbornou způsobilost, jak je stanoveno v části ATCO hlavě D oddíle 5.“;

h)

část ATCO.C.040 se nahrazuje tímto:

ATCO.C.040 Platnost doložky instruktora syntetických výcvikových zařízení

a)

Doložka instruktora syntetických výcvikových zařízení platí tři roky.

b)

Platnost doložky instruktora syntetických výcvikových zařízení lze v době platnosti doložky prodloužit na základě absolvování udržovacího výcviku v praktických kompetencích v oblasti poskytování výcviku, včetně příslušného hodnocení. U instruktorů syntetických výcvikových zařízení, kteří nejsou držiteli platné místní doložky, musí být zajištěny znalosti platných provozních postupů.

c)

Pokud platnost doložky instruktora syntetických výcvikových zařízení skončila, lze ji obnovit, pokud držitel doložky instruktora syntetických výcvikových zařízení během dvanácti měsíců před podáním žádosti o obnovení splňuje oba tyto požadavky:

1)

podstoupil udržovací výcvik v praktických kompetencích v oblasti poskytování výcviku;

2)

úspěšně absolvoval příslušné hodnocení.

Pro účely bodu 1 musí být u instruktorů syntetických výcvikových zařízení, kteří nejsou držiteli platné místní doložky, zajištěny znalosti platných provozních postupů.

d)

V případě prvního vydání a obnovy začíná doba platnosti doložky instruktora syntetických výcvikových zařízení nejpozději 30 dní ode dne, kdy absolvoval hodnocení.“;

i)

část ATCO.C.045 se nahrazuje tímto:

ATCO.C.045 Práva hodnotitelů

a)

Držitelé doložky hodnotitele jsou oprávněni provádět hodnocení:

1)

pro vydání průkazu způsobilosti řídícího letového provozu-žáka nebo pro vydání nové kvalifikace a/nebo případně doložky ke kvalifikaci;

2)

předchozí odborné způsobilosti za účelem uvedeným v částech ATCO.B.001 písm. d), ATCO.B.005 písm. e) a ATCO.B.010 písm. b);

3)

řídících letového provozu-žáků pro vydání místní doložky a případně doložky (doložek) ke kvalifikaci;

4)

řídících letového provozu pro vydání místní doložky a případně doložky (doložek) ke kvalifikaci, jakož i pro prodloužení platnosti a obnovy místní doložky;

5)

žadatelů o doložku instruktora praktického výcviku nebo žadatelů o doložku hodnotitele, pokud je zajištěno splnění požadavků uvedených v písm. c) bodech 2, 3 a 4.

b)

Držitelé doložky hodnotitele vykonávají práva spojená s touto doložkou, pouze pokud splňují obě tyto podmínky:

1)

mají nejméně dvouleté zkušenosti v oblasti kvalifikace a doložky (doložek) ke kvalifikaci, které budou hodnotit;

2)

prokázali znalost platných provozních postupů.

c)

Kromě požadavků stanovených v písmeni b) vykonávají držitelé doložky hodnotitele práva spojená s doložkou pouze:

1)

za účelem hodnocení, jež vedou k vydání, prodloužení platnosti nebo obnově místní doložky, jsou-li rovněž držiteli místní doložky spojené s hodnocením a vykonávali práva spojená s uvedenou doložkou po dobu nejméně jednoho předcházejícího roku;

2)

za účelem hodnocení odborné způsobilosti žadatele o vydání, prodloužení platnosti nebo obnovu doložky instruktora syntetických výcvikových zařízení, pokud vykonávali práva spojená s doložkou instruktora syntetických výcvikových zařízení nebo instruktora pro provozní výcvik nejméně tři roky;

3)

za účelem hodnocení odborné způsobilosti žadatele o vydání, prodloužení platnosti nebo obnovu doložky instruktora pro provozní výcvik, pokud vykonávali práva spojená s doložkou instruktora pro provozní výcvik nejméně tři roky;

4)

za účelem hodnocení odborné způsobilosti žadatele o vydání, prodloužení platnosti nebo obnovu doložky hodnotitele, pokud vykonávali práva spojená s doložkou hodnotitele nejméně tři roky.

d)

Je-li hodnocení prováděno za účelem vydání nebo obnovy místní doložky a za účelem zajištění dozoru na provozním pracovišti, musí být hodnotitel také držitelem doložky instruktora pro provozní výcvik nebo musí být přítomen instruktor pro provozní výcvik, který je držitelem platné místní doložky spojené s hodnocením.“;

j)

část ATCO.C.055 se nahrazuje tímto:

ATCO.C.055 Žádost o doložku hodnotitele

Žadatelé o vydání doložky hodnotitele musí splňovat obě tyto podmínky:

a)

vykonávali práva vyplývající z průkazu způsobilosti řídícího letového provozu nejméně dva roky;

b)

ve dvanácti měsících předcházejících podání žádosti absolvovali kurz pro hodnotitele, úspěšně absolvovali příslušné hodnocení a prokázali požadovanou odbornou způsobilost, jak je stanoveno v části ATCO hlavě D oddíle 5.“;

k)

část ATCO.C.060 se nahrazuje tímto:

ATCO.C.060 Platnost doložky hodnotitele

a)

Doložka hodnotitele platí po dobu tří let.

b)

Platnost doložky hodnotitele lze v době její platnosti prodloužit na základě absolvování udržovacího výcviku v kompetencích v oblasti hodnocení, včetně příslušného hodnocení. U hodnotitelů, kteří nejsou držiteli platné místní doložky, musí být zajištěny znalosti platných provozních postupů.

c)

Pokud platnost doložky hodnotitele skončila, lze ji obnovit, jsou-li během dvanácti měsíců před podáním žádosti o obnovení splněny obě tyto podmínky:

1)

absolvování kurzu udržovacího výcviku v kompetencích v oblasti hodnocení;

2)

úspěšné absolvování příslušného hodnocení.

Pro účely bodu 1 musí být u hodnotitelů, kteří nejsou držiteli platné místní doložky, zajištěny znalosti platných provozních postupů.

d)

V případě prvního vydání a obnovy začíná doba platnosti doložky hodnotitele nejpozději 30 dní ode dne, kdy bylo absolvováno hodnocení.“;

l)

část ATCO.C.065 se nahrazuje tímto:

ATCO.C.065 Dočasné oprávnění hodnotitele

a)

Jestliže nelze splnit požadavek stanovený v části ATCO.C.045 písm. d) bodě 1, může příslušný úřad v zájmu zvládnutí mimořádných situací nebo k zajištění nezávislosti hodnocení oprávnit k provádění hodnocení podle části ATCO.C.045 písm. b) bodů 3 a 4 držitele doložky hodnotitele vydané v souladu s částí ATCO.C.055, a to za předpokladu, že držitel doložky hodnotitele je rovněž držitelem místní doložky se související kvalifikací a případně i doložky ke kvalifikaci, která je relevantní pro dané hodnocení, a to po dobu nejméně jednoho předcházejícího roku.

b)

Pro účely zvládnutí mimořádných situací se toto dočasné oprávnění omezí na hodnocení nezbytná pro zvládnutí mimořádných situací a jeho platnost nepřesáhne jeden rok nebo platnost doložky hodnotitele vydané v souladu s částí ATCO.C.055, podle toho, které datum nastane dříve.

c)

Pro účely zajištění nezávislosti hodnocení kvůli opakujícím se důvodům stanoví platnost dočasného oprávnění hodnotitele příslušný úřad, ta však nepřesáhne platnost doložky hodnotitele vydané v souladu s částí ATCO.C.055.

d)

Pro účely uvedené v písmenech b) a c) může příslušný úřad udělit dočasné oprávnění hodnotitele na základě bezpečnostní analýzy, kterou předloží poskytovatel letových provozních služeb.“;

4)

hlava D se mění takto:

a)

část ATCO.D.001 se nahrazuje tímto:

ATCO.D.001 Cíle výcviku řídících letového provozu

Výcvik řídících letového provozu zahrnuje souhrn teoretických kurzů, praktických cvičení včetně simulace a provozního výcviku potřebný k získání a zachování kompetencí potřebných k bezpečnému, řádnému a plynulému poskytování služeb řízení letového provozu.“;

b)

vkládá se nová část ATCO.D.003, která zní:

ATCO.D.003 Zásady výcviku a hodnocení založených na kompetencích

a)

Organizace pro výcvik se při vypracovávání plánů a kurzů pro všechny typy výcviku řídí zásadami výcviku a hodnocení založených na kompetencích.

b)

Při vypracovávání výcvikových plánů a kurzů organizace pro výcvik zajistí, aby:

1)

existovala výslovná souvislost mezi požadovaným výkonem a kompetencemi, které mají být předmětem výcviku a hodnocení;

2)

existoval postup k zajištění souladu mezi instruktory a hodnotiteli posuzujícími stejný výkon pomocí stejného upraveného kompetenčního modelu;

3)

hodnocení kompetencí bylo založeno na několika pozorováních v různých kontextech potvrzených hodnotící zprávou.

c)

Aby byla osoba považována za způsobilou, musí prokázat integrovaný výkon v případě všech kompetencí definovaných v příslušném upraveném kompetenčním modelu.“;

c)

v části ATCO.D.005 písm. a) se bod 1 nahrazuje tímto:

„1)

vstupní výcvik, po jehož absolvování je vydán průkaz způsobilosti řídícího letového provozu-žáka nebo je vydána další kvalifikace a případně doložka ke kvalifikaci a který poskytuje:

i)

„základní výcvik“: teoretickou výuku a praktický výcvik s cílem poskytnout základní znalosti a kompetence související se základními provozními postupy a připravit žáka na výcvik pro udělení kvalifikace;

ii)

„výcvik pro udělení kvalifikace“: teoretickou výuku a praktický výcvik s cílem poskytnout znalosti a kompetence související s konkrétní kvalifikací a případně doložkou ke kvalifikaci“;

d)

část ATCO.D.010 se nahrazuje tímto:

ATCO.D.010 Skladba vstupního výcviku

a)

Vstupní výcvik, který je určen pro žadatele o průkaz způsobilosti řídícího letového provozu-žáka nebo pro vydání další kvalifikace a/nebo případně doložky ke kvalifikaci, zahrnuje základní výcvik a výcvik pro udělení kvalifikace.

1)

Základní výcvik zahrnuje všechny tyto předměty:

 

PŘEDMĚT 1: LETECKÉ PRÁVO

 

PŘEDMĚT 2: USPOŘÁDÁNÍ LETOVÉHO PROVOZU

 

PŘEDMĚT 3: METEOROLOGIE

 

PŘEDMĚT 4: LETECKÁ NAVIGACE

 

PŘEDMĚT 5: LETADLO

 

PŘEDMĚT 6: LIDSKÉ ČINITELE

 

PŘEDMĚT 7: VYBAVENÍ A SYSTÉMY

 

PŘEDMĚT 8: PROFESIONÁLNÍ PROSTŘEDÍ

2)

Výcvik pro udělení kvalifikace zahrnuje všechny předměty vztahující se k alespoň jedné z následujících kvalifikací:

i)

Kvalifikace letištního řízení – ADC

 

PŘEDMĚT 1: LETECKÉ PRÁVO

 

PŘEDMĚT 2: USPOŘÁDÁNÍ LETOVÉHO PROVOZU

 

PŘEDMĚT 3: METEOROLOGIE

 

PŘEDMĚT 4: LETECKÁ NAVIGACE

 

PŘEDMĚT 5: LETADLO

 

PŘEDMĚT 6: LIDSKÉ ČINITELE

 

PŘEDMĚT 7: VYBAVENÍ A SYSTÉMY

 

PŘEDMĚT 8: PROFESIONÁLNÍ PROSTŘEDÍ

 

PŘEDMĚT 9: MIMOŘÁDNÉ A NOUZOVÉ SITUACE

 

PŘEDMĚT 10: LETIŠTĚ

ii)

Kvalifikace procedurálního přibližovacího řízení – APP

 

PŘEDMĚT 1: LETECKÉ PRÁVO

 

PŘEDMĚT 2: USPOŘÁDÁNÍ LETOVÉHO PROVOZU

 

PŘEDMĚT 3: METEOROLOGIE

 

PŘEDMĚT 4: LETECKÁ NAVIGACE

 

PŘEDMĚT 5: LETADLO

 

PŘEDMĚT 6: LIDSKÉ ČINITELE

 

PŘEDMĚT 7: VYBAVENÍ A SYSTÉMY

 

PŘEDMĚT 8: PROFESIONÁLNÍ PROSTŘEDÍ

 

PŘEDMĚT 9: MIMOŘÁDNÉ A NOUZOVÉ SITUACE

 

PŘEDMĚT 10: LETIŠTĚ

iii)

Kvalifikace procedurálního oblastního řízení – ACP

 

PŘEDMĚT 1: LETECKÉ PRÁVO

 

PŘEDMĚT 2: USPOŘÁDÁNÍ LETOVÉHO PROVOZU

 

PŘEDMĚT 3: METEOROLOGIE

 

PŘEDMĚT 4: LETECKÁ NAVIGACE

 

PŘEDMĚT 5: LETADLO

 

PŘEDMĚT 6: LIDSKÉ ČINITELE

 

PŘEDMĚT 7: VYBAVENÍ A SYSTÉMY

 

PŘEDMĚT 8: PROFESIONÁLNÍ PROSTŘEDÍ

 

PŘEDMĚT 9: MIMOŘÁDNÉ A NOUZOVÉ SITUACE

iv)

Kvalifikace přehledového přibližovacího řízení – APS

 

PŘEDMĚT 1: LETECKÉ PRÁVO

 

PŘEDMĚT 2: USPOŘÁDÁNÍ LETOVÉHO PROVOZU

 

PŘEDMĚT 3: METEOROLOGIE

 

PŘEDMĚT 4: LETECKÁ NAVIGACE

 

PŘEDMĚT 5: LETADLO

 

PŘEDMĚT 6: LIDSKÉ ČINITELE

 

PŘEDMĚT 7: VYBAVENÍ A SYSTÉMY

 

PŘEDMĚT 8: PROFESIONÁLNÍ PROSTŘEDÍ

 

PŘEDMĚT 9: MIMOŘÁDNÉ A NOUZOVÉ SITUACE

 

PŘEDMĚT 10: LETIŠTĚ

v)

Kvalifikace přehledového oblastního řízení – ACS

 

PŘEDMĚT 1: LETECKÉ PRÁVO

 

PŘEDMĚT 2: USPOŘÁDÁNÍ LETOVÉHO PROVOZU

 

PŘEDMĚT 3: METEOROLOGIE

 

PŘEDMĚT 4: LETECKÁ NAVIGACE

 

PŘEDMĚT 5: LETADLO

 

PŘEDMĚT 6: LIDSKÉ ČINITELE

 

PŘEDMĚT 7: VYBAVENÍ A SYSTÉMY

 

PŘEDMĚT 8: PROFESIONÁLNÍ PROSTŘEDÍ

 

PŘEDMĚT 9: MIMOŘÁDNÉ A NOUZOVÉ SITUACE

b)

Výcvik určený pro vydání další kvalifikace zahrnuje předměty vztahující se alespoň k jedné z kvalifikací uvedených v písm. a) bodě 2.

c)

Výcvik určený pro potvrzení platnosti kvalifikace po neúspěšném hodnocení předchozí odborné způsobilosti v souladu s částí ATCO.B.010 písm. b) se uzpůsobí podle výsledků uvedeného hodnocení.

d)

Výcvik určený pro získání doložky ke kvalifikaci zahrnuje předměty, témata a podtémata, které vypracovává organizace pro výcvik a které jsou schváleny v rámci výcvikového kurzu.

e)

Základní výcvik a výcvik pro udělení kvalifikace může být doplněn o předměty, témata a podtémata, která jsou doplňující nebo specifická pro daný funkční blok vzdušného prostoru nebo pro vnitrostátní prostředí.“;

e)

v části ATCO.D.015 se písmeno g) nahrazuje tímto:

„g)

postupy při zkouškách a hodnoceních v souladu s částmi ATCO.D.025 a ATCO.D.035“;

f)

část ATCO.D.025 se nahrazuje tímto:

ATCO.D.025 Zkoušky a hodnocení základního výcviku

a)

Kurzy základního výcviku zahrnují zkoušku (zkoušky) z teoretických znalostí předmětů uvedených v části ATCO.D.010 písm. a) bodě 1 a hodnocení.

b)

Ve zkoušce (zkouškách) z teoretických znalostí uspěje kandidát, který za tuto zkoušku získá minimálně 75 % bodů.

c)

Posuzují se přinejmenším tyto kompetence:

1)

přehled o situaci: sledování aktuálního provozu a předvídání budoucích událostí;

2)

řízení provozu a kapacity: udržování bezpečného a řádného toku letového provozu;

3)

rozstupy a řešení střetů: reakce na možné střety letadel a udržování rozstupů;

4)

komunikace: efektivní komunikace;

5)

koordinace: zajišťování koordinace mezi personálem na provozních pozicích a s dalšími dotčenými zúčastněnými stranami;

6)

sebeřízení: prokázání osobních kvalit, které zlepšují výkon;

7)

týmová práce: aktivní spolupráce na dosažení společného cíle.

d)

Hodnocení se provádí (provádějí) na trenažéru dílčích úkonů nebo simulátoru.

e)

V hodnocení (hodnoceních) uspěje kandidát, který soustavně prokazuje kompetence vymezené v písmeni c).“;

g)

část ATCO.D.030 se zrušuje;

h)

část ATCO.D.035 se nahrazuje tímto:

ATCO.D.035 Zkoušky a hodnocení výcviku pro udělení kvalifikace

a)

Kurzy výcviku pro udělení kvalifikace zahrnují zkoušku (zkoušky) z teoretických znalostí předmětů uvedených v části ATCO.D.010 písm. a) bodě 2 pro alespoň jednu kvalifikaci a hodnocení.

b)

Ve zkoušce (zkouškách) z teoretických znalostí uspěje kandidát, který za tuto zkoušku získá minimálně 75 % bodů.

c)

Posuzují se přinejmenším tyto kompetence:

1)

přehled o situaci: sledování aktuálního provozu a předvídání budoucích událostí;

2)

řízení provozu a kapacity: zajišťování bezpečného, řádného a účinného toku letového provozu a poskytování základních informací o okolním prostředí a potenciálně nebezpečných situacích;

3)

rozstupy a řešení střetů: řešení možných střetů letadel a udržování rozstupů;

4)

komunikace: efektivní komunikace ve všech provozních situacích;

5)

koordinace: zajišťování koordinace mezi personálem na provozních pozicích a s dalšími dotčenými zúčastněnými stranami;

6)

zvládání mimořádných situací: odhalování mimořádných nebo nouzových situací s dopadem na provoz a reakce na ně;

7)

řešení problémů a rozhodování: nalezení a uplatňování řešení v případě zjištěných hrozeb a souvisejících nežádoucích stavů;

8)

sebeřízení: prokázání osobních kvalit, které zlepšují výkon a podporují aktivní zapojení do samostatného učení a seberozvoje;

9)

zvládání pracovního zatížení: využívání dostupných zdrojů k účinnému a včasnému stanovení priorit a plnění úkolů;

10)

týmová práce: aktivní spolupráce na dosažení společného cíle.

d)

Hodnocení se provádí na simulátoru.

e)

V hodnocení (hodnoceních) uspěje uchazeč, který soustavně prokazuje kompetence popsané v písmeni c) na úrovni odpovídající standardu kompetence a za podmínek specifických pro kvalifikaci, jíž má být dosaženo.“;

i)

část ATCO.D.040 se zrušuje;

j)

vkládá se nová část ATCO.D.043, která zní:

ATCO.D.043 Zásady výcviku a hodnocení založených na kompetencích v případě místního výcviku

Při vypracovávání plánů a kurzů místního výcviku organizace pro výcvik kromě požadavků stanovených v části ATCO.D.003 zajistí dodržení všech těchto požadavků:

a)

jasné vymezení příslušných kompetencí;

b)

formulace kompetencí takovým způsobem, aby mohly být soudržně trénovány, pozorovány a hodnoceny v široké škále pracovních kontextů;

c)

stanovení jasných kritérií výkonu pro posuzování způsobilosti.“;

k)

v části ATCO.D.055 písm. b) se bod 4 nahrazuje tímto:

„4)

postup pro provádění kurzu (kurzů) pro získání místní doložky“;

l)

v části ATCO.D.060 se písmeno c) nahrazuje tímto:

„c)

Osnova kurzů pro získání místní doložky se stanoví v souladu s částí ATCO.D.045 písm. c), požadovaná kritéria výkonu v souladu s částí ATCO.D.043 písm. c) a kurzy se provádějí v souladu s místním plánem výcviku.“;

m)

část ATCO.D.070 se nahrazuje tímto:

ATCO.D.070 Hodnocení během kurzů pro získání místní doložky

a)

Hodnocení se provádí v provozním prostředí za normálních provozních podmínek alespoň jednou na konci provozního výcviku.

b)

Zahrnuje-li kurz pro získání místní doložky fázi předprovozního výcviku, hodnotí se kompetence kandidáta na syntetickém výcvikovém zařízení alespoň na konci této fáze.

c)

Aniž je dotčeno písmeno a), může být k doplnění hodnocení použito syntetické výcvikové zařízení a ústní pohovory s cílem prokázat uplatňování postupů nabytých při výcviku, které se v provozním prostředí v době zkoušky nevyskytují.“;

n)

část ATCO.D.075 se nahrazuje tímto:

ATCO.D.075 Průběžný výcvik

Průběžný výcvik zahrnuje kurzy udržovacího a, v relevantních případech, přeškolovacího výcviku a poskytuje se v souladu s požadavky uvedenými v místním systému odborné způsobilosti podle části ATCO.B.025.“;

o)

část ATCO.D.080 se mění takto:

a)

písmena b) a c) se nahrazují tímto:

„b)

Udržovací výcvik je koncipován tak, aby přezkoumal, upevnil nebo prohloubil stávající znalosti a kompetence řídících letového provozu pro zajištění bezpečného, řádného a urychleného toku letového provozu, a zahrnuje alespoň:

1)

výcvik ve standardních předpisech a postupech, používání schválené frazeologie a efektivní komunikace,

2)

výcvik pro mimořádné a nouzové situace, používání schválené frazeologie a efektivní komunikace a

3)

výcvik týkající se lidských činitelů.

c)

Stanoví se osnovy pro udržovací výcvikový kurz (kurzy), a pokud kurz (kurzy) obnovuje (obnovují) specifické kompetence řídících letového provozu, vybere se z upraveného kompetenčního modelu vhodné pozorovatelné chování.“;

b)

doplňuje se nové písmeno d), které zní:

„d)

Udržovací výcvik zahrnuje zkoušky nebo hodnocení za použití postupů popsaných v místním systému odborné způsobilosti.“;

p)

část ATCO.D.085 se nahrazuje tímto:

ATCO.D.085 Přeškolovací výcvik

a)

Kurz (kurzy) přeškolovacího výcviku vypracovávají a poskytují organizace pro výcvik a schvaluje je příslušný úřad.

b)

Kurzy přeškolovacího výcviku jsou koncipovány tak, aby poskytovaly znalosti a dovednosti vhodné pro změnu provozního prostředí a poskytují ho organizace pro výcvik, pokud z posouzení bezpečnosti změny vyplyne potřeba takového výcviku.

c)

Pro kurz (kurzy) přeškolovacího výcviku se stanoví:

1)

vhodná metoda výcviku a délka kurzu s ohledem na povahu a rozsah změny;

2)

metody zkoušek nebo hodnocení přeškolovacího výcviku.

d)

Pokud změna funkčního systému vede k zavedení místní doložky, je nutné provést hodnocení, které umožní vydání nové místní doložky.

e)

Přeškolovací výcvik se poskytuje předtím, než řídící letového provozu začnou vykonávat práva vyplývající z jejich průkazu způsobilosti ve změněném provozním prostředí.“;

q)

vkládá se nová část ATCO.D.087, která zní:

ATCO.D.087 Zásady výcviku a hodnocení založených na kompetencích pro instruktory praktického výcviku a hodnotitele

a)

Výcvik instruktorů praktického výcviku a hodnotitelů v prostředí založeném na kompetencích musí zajistit, že:

1)

plně pochopili zásady výcviku a hodnocení založených na kompetencích;

2)

mají důkladné znalosti upraveného kompetenčního modelu a postupů pro hodnocení kompetencí.

b)

V prostředí založeném na kompetencích musí instruktor praktického výcviku:

1)

vyučovat na základě plánu výcviku a souvisejících výcvikových materiálů;

2)

rozumět skutečným kvalitám uchazeče a poskytovat k jeho výkonu včasnou a průběžnou zpětnou vazbu;

3)

používat upravený kompetenční model k diagnostice hlavních příčin obtíží ovlivňujících výkon;

4)

rozpoznat problémy spojené s výukou a diagnostikou nedostatků v kognitivních procesech;

5)

řešit otázky související s přístupem zajištěním pozitivního a profesionálního přístupu.

c)

V prostředí založeném na kompetencích musí hodnotitel:

1)

shromažďovat důkazy o způsobilém výkonu prostřednictvím praktických pozorování (a případných souvisejících pohovorů);

2)

analyzovat veškeré důkazy s cílem určit, zda výsledky uchazečů prokazují, že nabyli nebo si udrželi kompetence popsané v upraveném kompetenčním modelu;

3)

být schopen posoudit integrovaný výkon a současně zhodnotit výkon v rámci jednotlivých kompetencí;

4)

provádět hodnocení prostřednictvím shromažďování důkazů o způsobilém výkonu;

5)

informovat uchazeče způsobem, který jim pomůže dosáhnout pokroku.“;

r)

část ATCO.D.090 se nahrazuje tímto:

ATCO.D.090 Výcvik instruktorů praktického výcviku

a)

Výcvik instruktorů praktického výcviku vypracovávají a poskytují organizace pro výcvik a zahrnuje všechny tyto prvky:

1)

kurz kompetencí v oblasti praktického výcviku pro instruktory pro provozní výcvik a instruktory syntetických výcvikových zařízení;

2)

kurz udržovacího výcviku v kompetencích v oblasti praktického výcviku;

3)

metodu (metody) hodnocení odborné způsobilosti instruktorů praktického výcviku.

b)

Výcvikové kurzy a metodu (metody) hodnocení uvedené v písmeni a) schvaluje příslušný úřad.“;

s)

část ATCO.D.095 se nahrazuje tímto:

ATCO.D.095 Výcvik hodnotitelů

a)

Výcvik hodnotitelů vypracovávají a poskytují organizace pro výcvik a zahrnuje všechny tyto prvky:

1)

výcvikový kurz hodnotitele;

2)

kurz udržovacího výcviku v kompetencích v oblasti hodnocení;

3)

metodu (metody) hodnocení odborné způsobilosti hodnotitelů.

b)

Výcvikové kurzy a metodu (metody) hodnocení uvedené v písmeni a) schvaluje příslušný úřad.“


PŘÍLOHA II

Příloha II (část ATCO.AR) nařízení (EU) 2015/340 se mění takto:

1)

v hlavě A části ATCO.AR.A.010 se vkládá nové písmeno ca), které zní:

„ca)

vydávání, prodlužování platnosti a obnovu oprávnění instruktora syntetických výcvikových zařízení v souladu s částí ATCO.C.005 písm. b) a c)“;

2)

v hlavě D části ATCO.AR.D.001 písm. a) se vkládá nový bod 1a), který zní:

„1a)

vydávání, prodlužování platnosti a obnovu oprávnění instruktora syntetických výcvikových zařízení v souladu s částí ATCO.C.005 písm. b) a c)“;

3)

v hlavě D části ATCO.AR.D.005 se písmeno d) nahrazuje tímto:

„d)

V případě pozastavení platnosti nebo zrušení průkazů způsobilosti, kvalifikací a doložek příslušný úřad písemně oznámí toto rozhodnutí držiteli průkazu způsobilosti a příslušnému poskytovateli letových provozních služeb a informuje držitele průkazu způsobilosti o jeho právu na odvolání v souladu s postupy stanovenými v části ATCO.AR.A.010.“


PŘÍLOHA III

Příloha III (část ATCO.OR) nařízení (EU) 2015/340 se mění takto:

1)

v hlavě B části ATCO.OR.B.001 se písmeno c) nahrazuje tímto:

„c)

Žádost o osvědčení organizace pro výcvik obsahuje:

1)

název a adresu žadatele;

2)

adresu místa (adresy míst) činnosti (případně včetně seznamu stanovišť ATC), pokud se liší od adresy žadatele uvedené v bodě 1;

3)

jména, povinnosti a kvalifikace:

i)

odpovědného vedoucího;

ii)

vedoucího organizace pro výcvik, pokud se liší od osoby uvedené v podbodě i);

3a)

kontaktní údaje osoby určené (osob určených) organizací pro výcvik jako kontaktní místo (místa) pro komunikaci s příslušným úřadem;

4)

datum plánovaného zahájení činnosti nebo změny;

5)

seznam druhů výcviku, které budou poskytovány, a alespoň jeden výcvikový kurz od každého druhu výcviku, který organizace plánuje poskytovat;

5a)

popis zařízení a vybavení;

6)

prohlášení o souladu s příslušnými požadavky podepsané odpovědným vedoucím, které potvrzuje trvalé dodržování těchto požadavků ze strany organizace pro výcvik;

7)

informace o procesech systému řízení a

8)

datum podání žádosti.“;

2)

v hlavě B části ATCO.OR.B.015 písm. a) se návětí nahrazuje tímto:

„a)

Následující změny vyžadují před provedením předchozí schválení, pokud nejsou oznámeny a řízeny v souladu s postupem, který schválil příslušný úřad, jak stanoví část ATCO.AR.E.010 písm. c):“;

3)

v hlavě C části ATCO.OR.C.015 se písmeno b) nahrazuje tímto:

„b)

Organizace pro výcvik zajistí, aby syntetická výcviková zařízení splňovala příslušné specifikace a požadavky odpovídající druhu poskytovaného výcviku pro danou kvalifikaci a doložku a aby byla schválena příslušným úřadem.“;

4)

v hlavě D části ATCO.OR.D.001 se písmeno c) nahrazuje tímto:

„c)

metody hodnocení a zkoušek.“


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/2143/oj

ISSN 1977-0626 (electronic edition)


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU