(EU) 2025/1871Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/1871 ze dne 23. července 2025, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/758, pokud jde o normy týkající se systému eCall, a nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/79, pokud jde o technické požadavky a zkušební postupy pro schvalování motorových vozidel vybavených palubními systémy eCall využívajícími linku tísňového volání 112
| Publikováno: | Úř. věst. L 1871, 28.10.2025 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
| Přijato: | 23. července 2025 | Autor předpisu: | |
| Platnost od: | 17. listopadu 2025 | Nabývá účinnosti: | 1. ledna 2027 |
| Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Tisk Jen platné Všechny Skrýt přehled Celkový přehled Skrýt názvy Zobrazit názvy
|
|||
Předpisem se mění
Provádí předpisy
Oblasti
Věcný rejstřík
Třídění
- Deskriptor EUROVOC:
bezpečnost silničního provozu; evropská norma; homologace; inteligentní transportní systém; motorové vozidlo; naléhavá pomoc; příslušenství vozu; technická specifikace; telefon - Oblast:
; Doprava; Telekomunikace - Kód oblastí:
07 DOPRAVNÍ POLITIKA; 07.20 Pozemní doprava; 07.20.40 Sbližování struktur; 07.20.40.10 Technické podmínky a bezpečnost; 13 PRŮMYSLOVÁ POLITIKA A VNITŘNÍ TRH; 13.20 Průmyslová politika:odvětvová opatření; 13.20.60 Informační technologie, telekomunikace a zpracování dat; 13.30 Vnitřní trh: sbližování právních předpisů; 13.30.10 Motorová vozidla
Předpisy EU
|
Úřední věstník |
CS Řada L |
|
2025/1871 |
28.10.2025 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2025/1871
ze dne 23. července 2025,
kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/758, pokud jde o normy týkající se systému eCall, a nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/79, pokud jde o technické požadavky a zkušební postupy pro schvalování motorových vozidel vybavených palubními systémy eCall využívajícími linku tísňového volání 112
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/758 ze dne 29. dubna 2015 o požadavcích na schválení typu pro zavedení palubního systému eCall využívajícího linku tísňového volání 112 a o změně směrnice 2007/46/ES (1), a zejména na čl. 5 odst. 8 a 9 a čl. 6 odst. 12 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
|
(1) |
Nařízení (EU) 2015/758 stanoví požadavek, aby všechny nové typy vozidel kategorií M1 a N1 byly vybaveny palubním systémem eCall využívajícím linku tísňového volání 112. |
|
(2) |
Sdělení Komise týkající se Strategie pro udržitelnou a inteligentní mobilitu (2) uvádí, že je třeba přizpůsobit právní rámec systému eCall novým telekomunikačním technologiím. |
|
(3) |
Nařízení (EU) 2015/758 obsahuje seznam evropských norem a technických specifikací, z nichž vycházejí technické požadavky pro schválení systémů eCall a vozidel takovými systémy vybavených. |
|
(4) |
Evropský výbor pro normalizaci (CEN) přijal nové normy EN 17184:2024 a EN 17240:2024, které nahrazují technické specifikace CEN/TS 17184:2022 a CEN/TS 17240:2018. Rovněž nová verze normy EN 16072:2025 obsahuje změny, které jsou pro systém eCall relevantní. Odkazy na technické specifikace a normy v čl. 5 odst. 8 nařízení (EU) 2015/758 by proto měly být aktualizovány. |
|
(5) |
Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/79 (3) stanoví podrobné technické požadavky a zkušební postupy pro schválení palubních systémů eCall využívajících linku tísňového volání 112 a vozidel takovými systémy vybavených. Uvedené technické požadavky a zkušební postupy by měly být revidovány, aby byla zajištěna technologická neutralita a umožněno technologicky nezávislé provádění zkušebních metod. |
|
(6) |
Aby se zajistila účinnost autotestu palubního systému eCall, je třeba stanovit, že způsoby selhání by měly být zkoušeny samostatně. |
|
(7) |
Aby se zajistila připravenost palubního systému eCall k pravidelným technickým prohlídkám v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2014/45/EU (4), je nezbytné stanovit konkrétní technické požadavky, které musí být při schválení typu splněny, což usnadní provádění technických prohlídek během celého životního cyklu motorových vozidel. |
|
(8) |
Aby se zajistilo, že ověření nevysledovatelnosti palubního systému eCall nebudou provázet nejasnosti, je nezbytné upřesnit, jaké chování je po odvysílání volání eCall žádoucí. |
|
(9) |
Aby se zajistil soulad struktury zkušebních postupů s přílohami nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/79, mělo by se v uvedených přílohách jasně rozlišovat mezi podmínkami zkoušek, zkušebními metodami a posouzením. |
|
(10) |
Je nezbytné začlenit ustanovení, která umožní rozšíření schválení udělených před 1. lednem 2027 pro palubní systémy eCall využívající linku tísňového volání 112 provozované v rámci komunikačních sítí s přepojováním okruhů, čímž se zaručí, že tyto systémy budou nadále sloužit svému účelu i po přechodu na komunikační technologii s přepojováním paketů. |
|
(11) |
Aby se zajistilo, že palubní systém eCall využívající linku tísňového volání 112 bude nadále v provozu i v případě, že se odpojí hlavní zdroj energie vozidla, je nezbytné stanovit zkušební postupy pro záložní zdroj energie (je-li instalován) a sekundární zdroj energie vozidla, jež by mohly být využity po dopravní nehodě dotčeného vozidla. |
|
(12) |
Nařízení (EU) 2015/758 a nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/79 by proto měly být odpovídajícím způsobem změněny. |
|
(13) |
Aby byl členským státům, vnitrostátním orgánům a výrobcům poskytnut dostatek času k provedení změn, mělo by se povinné použití norem EN 17184:2024 a EN 17240:2024 odložit do 1. ledna 2027. V neposlední řadě je třeba stanovit přechodná ustanovení pro provedení nových požadavků týkajících se záložního zdroje energie a sekundárního zdroje energie vozidla pro palubní systém eCall využívající linku tísňového volání 112 a s ohledem na připravenost k pravidelným technickým prohlídkám u nových typů vozidel takovým systémem vybavených, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Změny nařízení (EU) 2015/758
V čl. 5 odst. 8 druhém pododstavci nařízení (EU) 2015/758 se písmena a) až c) mění takto:
|
1) |
v písmenu a) se označení „EN 16072:2022“ nahrazuje označením „EN 16072:2025“; |
|
2) |
v písmenu b) se označení „CEN/TS 17184:2022“ nahrazuje označením „EN 17184:2024“; |
|
3) |
v písmenu c) se označení „CEN/TS 17240:2018“ nahrazuje označením „EN 17240:2024“. |
Článek 2
Změny nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/79
Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/79 se mění takto:
|
1) |
v článku 4 se doplňuje nový bod 12, který zní:
|
|
2) |
v článku 5 se doplňuje nový odstavec 4, který zní: „4. Palubní systém eCall využívající linku tísňového volání 112 může být pro účely rozšíření ES schválení typu, které bylo uděleno v souladu s odstavcem 1 před 1. lednem 2027, osvobozen technickou zkušebnou od úplné nárazové zkoušky podle přílohy II a od následné zkoušky audiozařízení podle přílohy III. Změny provedené u palubního systému eCall využívajícího linku tísňového volání 112 vzhledem k původně schválenému systému výrobce zdokumentuje a technické zkušebně a schvalovacímu orgánu k nim poskytne vysvětlení:
|
|
3) |
v článku 7 se odstavec 1 nahrazuje tímto: „1. ES schválení typu palubního samostatného technického celku eCall využívajícího linku tísňového volání 112 je podmíněno tím, že tento samostatný technický celek vyhoví zkouškám uvedeným v přílohách I, IV, VI, VII a VIII a splní příslušné požadavky stanovené v uvedených přílohách. V případě, že je samostatný technický celek vybaven záložním zdrojem energie, musí splňovat požadavky uvedené v příloze X a projít zkušebním postupem stanoveným v uvedené příloze.“ |
|
4) |
příloha I se mění v souladu s přílohou I tohoto nařízení; |
|
5) |
příloha II se mění v souladu s přílohou II tohoto nařízení; |
|
6) |
příloha III se mění v souladu s přílohou III tohoto nařízení; |
|
7) |
příloha IV se mění v souladu s přílohou IV tohoto nařízení; |
|
8) |
příloha VII se mění v souladu s přílohou V tohoto nařízení; |
|
9) |
příloha VIII se mění v souladu s přílohou VI tohoto nařízení; |
|
10) |
příloha VII tohoto nařízení se doplňuje jako příloha X. |
Článek 3
Přechodná ustanovení
1) S účinkem ode dne 1. ledna 2026 musí vnitrostátní orgány na základě žádosti výrobce odmítnout udělit nová schválení typu nebo rozšíření stávajících schválení pro vozidla, systémy, konstrukční části nebo samostatné technické celky, pokud nejsou v souladu s technickými specifikacemi stanovenými v dokumentech CEN/TS 17184:2022 a CEN/TS 17240:2018 nebo s normami EN 17184:2024 a EN 17240:2024.
2) S účinkem ode dne 1. ledna 2027 musí vnitrostátní orgány odmítnout udělit nová schválení typu pro vozidla, systémy, konstrukční části nebo samostatné technické celky, pokud nejsou v souladu s normami EN 17184:2024 a EN 17240:2024.
3) S účinkem ode dne 1. ledna 2027 musí vnitrostátní orgány považovat za neplatná pro účely čl. 48 odst. 1 nařízení (EU) 2018/858 prohlášení o shodě v případě nových vozidel schválených podle nařízení (EU) 2015/758 po dni 31. března 2018, která nejsou v souladu s technickými specifikacemi stanovenými v dokumentech CEN/TS 17184:2022 a CEN/TS 17240:2018 nebo s normami EN 17184:2024 a EN 17240:2024.
4) S účinkem ode dne 1. ledna 2028 musí vnitrostátní orgány považovat za neplatná pro účely čl. 48 odst. 1 nařízení (EU) 2018/858 prohlášení o shodě v případě nových vozidel schválených podle nařízení (EU) 2015/758 po dni 31. března 2018, která nejsou v souladu s normami EN 17184:2024 a EN 17240:2024.
5) S účinkem ode dne 1. ledna 2028 musí vnitrostátní orgány odmítnout udělit nová schválení typu pro vozidla, systémy nebo samostatné technické celky, pokud nesplňují technické požadavky umožňující provádění pravidelných technických prohlídek v souladu s přílohou VII nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/79 ve znění tohoto nařízení.
6) S účinkem ode dne 1. ledna 2027 musí vnitrostátní orgány odmítnout udělit nová schválení typu pro vozidla, systémy nebo samostatné technické celky, pokud nesplňují technické požadavky týkající se výkonu záložního zdroje energie v souladu s přílohou X nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/79.
Článek 4
Vstup v platnost a použitelnost
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Ustanovení čl. 1 odst. 2 a 3 se použijí ode dne 1. ledna 2027.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 23. července 2025.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 123, 19.5.2015, s. 77, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/758/oj.
(2) Sdělení Komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů „Strategie pro udržitelnou a inteligentní mobilitu – nasměrování evropské dopravy do budoucnosti“ (COM(2020) 789 final, 9.12.2020).
(3) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/79 ze dne 12. září 2016, kterým se stanoví podrobné technické požadavky a zkušební postupy pro ES schválení typu motorových vozidel, pokud jde o jejich palubní systémy eCall využívající linku tísňového volání 112 a palubní samostatné technické celky a konstrukční části využívající linku tísňového volání 112, a kterým se doplňuje a mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/758, pokud jde o výjimky a použitelné normy (Úř. věst. L 12, 17.1.2017, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2017/79/oj).
(4) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/45/EU ze dne 3. dubna 2014 o pravidelných technických prohlídkách motorových vozidel a jejich přípojných vozidel a o zrušení směrnice 2009/40/ES (Úř. věst. L 127, 29.4.2014, s. 51, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/45/oj).
PŘÍLOHA I
Příloha I nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/79 se mění takto:
|
1) |
bod 1.1.4 se nahrazuje tímto:
|
|
2) |
v bodě 2.2.4 se doplňuje nová věta, která zní: „Každá taková dohoda musí být zdokumentována ve zkušebním protokolu.“; |
|
3) |
bod 2.4.2 se nahrazuje tímto:
|
|
4) |
v bodě 2.4.3 se návětí nahrazuje tímto:
|
|
5) |
v bodě 2.4.3 se písmeno c) nahrazuje tímto:
|
|
6) |
bod 2.4.4 se nahrazuje tímto:
|
|
7) |
v bodě 2.4.5 se písmeno c) nahrazuje tímto:
|
|
8) |
bod 2.4.6 se nahrazuje tímto:
|
|
9) |
body 2.7.1.1 a 2.7.1.2 se nahrazují tímto:
|
|
10) |
body 2.7.2.1, 2.7.2.2 a 2.7.2.3 se nahrazují tímto:
|
|
11) |
body 2.7.3.1, 2.7.3.2 a 2.7.3.3 se nahrazují tímto:
|
|
12) |
bod 2.8.1 se nahrazuje tímto: „Tyto postupy se použijí pro účely schválení typu konstrukční části palubního systému eCall využívajícího linku tísňového volání 112 v souladu s článkem 6 tohoto nařízení.“; |
|
13) |
bod 2.8.2.2 se nahrazuje tímto:
|
|
14) |
body 2.8.2.3, 2.8.2.4, 2.8.2.5 a 2.8.2.6 se zrušují. |
PŘÍLOHA II
Příloha II nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/79 se mění takto:
|
1) |
bod 1.1.6 se nahrazuje tímto:
|
|
2) |
v bodě 2.3.3 se písmeno c) nahrazuje tímto:
|
|
3) |
bod 2.4 se nahrazuje tímto: „2.4. Postup při zkoušce zdroje energie Pokud se použije příloha X a je splněna některá z níže uvedených podmínek, uplatní se zkušební postup popsaný v bodech 2.4.1 až 2.4.6:
|
|
4) |
bod 2.7 se zrušuje; |
|
5) |
doplňuje se nový bod 3, který zní: „3. Postup ověřování
|
PŘÍLOHA III
Příloha III nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/79 se mění takto:
|
1) |
bod 1.1.2 se zrušuje; |
|
2) |
bod 2.1 se nahrazuje tímto:
|
|
3) |
bod 2.3.1 se nahrazuje tímto:
|
|
4) |
body 2.5 a 2.5.1 se nahrazují tímto: „2.5. Podmínky zkoušky
|
|
5) |
body 2.6 a 2.6.1 se nahrazují tímto: „2.6. Zkušební metoda
|
|
6) |
body 2.6.3 a 2.6.4 se nahrazují tímto:
|
|
7) |
v dodatku bodě 3.1 se písmemo c) nahrazuje tímto:
|
PŘÍLOHA IV
Příloha IV nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/79 se mění takto:
|
1) |
v bodě 1 se za bod 1.1 vkládá nový bod 1.1.1, který zní:
|
|
2) |
bod 2.3 se nahrazuje tímto:
|
|
3) |
body 2.3.1 až 2.3.4 se nahrazují tímto:
|
|
4) |
bod 2.4 se nahrazuje tímto:
|
|
5) |
body 2.4.1 až 2.4.5 se nahrazují tímto:
|
|
6) |
bod 2.5 se zrušuje. |
PŘÍLOHA V
Příloha VII nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/79 se mění takto:
|
1) |
bod 1.3.1 se nahrazuje tímto:
|
|
2) |
v tabulce se třetí řádek (druhá položka) nahrazuje tímto:
|
|
3) |
v tabulce se pátý řádek (čtvrtá položka) nahrazuje tímto:
|
|
4) |
bod 2.1.1 se nahrazuje tímto:
|
|
5) |
bod 2.1.2 se nahrazuje tímto:
|
|
6) |
v bodě 2.1.5 se doplňuje nová věta, která zní: „Pokud jde o poruchy, které nemohou být simulovány ani zavedeny technickou zkušebnou, poskytnou výrobci technické zkušebně dokumentaci popisující zkušební postup a výsledky.“; |
|
7) |
bod 3.1 se nahrazuje tímto:
|
|
8) |
doplňuje se nový bod 4, který zní: „4. Technické požadavky umožňující provádění pravidelných technických prohlídek 4.1. Účel Účelem je ověřit tyto vlastnosti systému eCall:
4.2. Požadavky
4.3. Zkušební postup
|
PŘÍLOHA VI
Příloha VIII nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/79 se mění takto:
|
1) |
část I se mění takto:
|
|
2) |
část II se mění takto:
|
|
3) |
část III se mění takto:
|
|
4) |
část IV se mění takto:
|
PŘÍLOHA VII
V nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/79 se doplňuje nová příloha X, která zní:
„PŘÍLOHA X
Zkušební postup pro ověření výkonu záložního zdroje energie
1. Účel
Účelem této zkoušky je zajistit, že palubní systém eCall nebo samostatný technický celek eCall jsou schopny komunikovat po dobu stanovenou v bodě 2.
2. Požadavky
Palubní systém eCall nebo samostatný technický celek eCall musí být funkční v režimu hlasové komunikace alespoň po dobu pěti minut, poté následuje po dobu 60 minut režim zpětného volání (klidový režim registrovaný v síti), po němž opět následuje alespoň po dobu pěti minut režim hlasové komunikace.
3. Podmínky zkoušky
Na samostatném technickém celku eCall, jenž byl podroben zkoušce pomocí velmi prudkého zpomalení podle přílohy I, se provede níže uvedená ověřovací zkouška.
Pokud součástí samostatného technického celku eCall nejsou mikrofon (mikrofony) a reproduktor (reproduktory) pro systém eCall, doplní se do zkušební sestavy za účelem zkoušky podle této přílohy reprezentativní mikrofon (mikrofony) a reproduktor (reproduktory).
3.1. Zkušební metoda
|
3.1.1. |
Proveďte volání eCall aktivací manuálního spouštěče systému. |
|
3.1.2. |
Ověřte, že se uskutečnilo volání telefonickým spojením se zkušebním bodem centra tísňového volání na základě záznamu ze zkušebního bodu centra tísňového volání, ze kterého vyplývá, že přijal volání, nebo na základě úspěšného hlasového spojení se zkušebním bodem centra tísňového volání. |
|
3.1.3. |
Odpojte hlavní zdroj energie. |
|
3.1.4. |
Ve zkušebním bodě centra tísňového volání čtěte alespoň po dobu pěti minut nahlas libovolný text. |
|
3.1.5. |
Ukončete volání eCall pomocí vhodného povelu pro zkušební bod centra tísňového volání (např. „hang up“ – zavěsit). |
|
3.1.6. |
Po ukončení volání vyčkejte 56 minut. |
|
3.1.7. |
Zahajte volání ze zkušebního bodu centra tísňového volání do palubního systému eCall. |
|
3.1.8. |
Je-li volání automaticky přijato, čtěte ve zkušebním bodě centra tísňového volání alespoň po dobu pěti minut nahlas libovolný text, v opačném případě je zkouška ukončena. |
3.2. Posouzení
|
3.2.1. |
Tento požadavek se pokládá za splněný, pokud je samostatný technický celek eCall schopen komunikovat po dobu stanovenou v bodě 2. |
|
3.2.2. |
Neschopnost palubního systému eCall využívajícího linku tísňového volání 112 komunikovat po dobu stanovenou v bodě 2 představuje selhání. |
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/1871/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)
Obsah
Tisk
Jen platné
Skrýt přehled
Skrýt názvy