(EU) 2025/1733Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2025/1733 ze dne 18. července 2025, kterým se mění nařízení (EU) 2017/1938, pokud jde o úlohu uskladňování zemního plynu pro zajištění jeho dodávek před zimním obdobím
Publikováno: | Úř. věst. L 1733, 10.9.2025 | Druh předpisu: | Nařízení |
Přijato: | 18. července 2025 | Autor předpisu: | |
Platnost od: | 11. září 2025 | Nabývá účinnosti: | 11. září 2025 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Předpisem se mění
Provádí předpisy
Oblasti
Věcný rejstřík
Třídění
- Deskriptor EUROVOC:
; bezpečnost dodávky; členský stát EU; ochrana spotřebitele; skladování uhlovodíků; soběstačnost v zásobování energií; strategická rezerva; zásobování plynem; zemní plyn - Oblast:
Energetika - Kód oblastí:
12 ENERGETIKA; 12.50 Ropa a plyn; 12.50.10 Zásobování a udržování zásob
Předpisy EU
![]() |
Úřední věstník |
CS Řada L |
2025/1733 |
10.9.2025 |
NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2025/1733
ze dne 18. července 2025,
kterým se mění nařízení (EU) 2017/1938, pokud jde o úlohu uskladňování zemního plynu pro zajištění jeho dodávek před zimním obdobím
EVROPSKÝ PARLAMENT A RADA EVROPSKÉ UNIE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie, a zejména na čl. 194 odst. 2 této smlouvy,
s ohledem na návrh Evropské komise,
po postoupení návrhu legislativního aktu vnitrostátním parlamentům,
s ohledem na stanovisko Hospodářského a měnového výboru (1),
po konzultaci s Výborem regionů,
v souladu s řádným legislativním postupem (2),
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
V reakci na krizi v oblasti dodávek zemního plynu a bezprecedentní nárůst cen plynu způsobený útočnou válkou Ruska proti Ukrajině od února 2022, která Unii přiměla koordinovaně a komplexně jednat s cílem zabránit potenciálním rizikům plynoucím z dalšího narušení dodávek plynu, bylo přijato nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/1032 (3). |
(2) |
Od začátku útočné války Ruska proti Ukrajině se Unie snaží docílit postupné nezávislosti na ruské energii. Tím je zdůrazněna naléhavá potřeba zajistit alternativní dodávky energie od mezinárodních partnerů prostřednictvím LNG nebo plynovodu, aniž by se vytvářely nové závislosti. V této souvislosti bude mít zásadní význam zajištění alternativních dodávek energie od spolehlivých partnerů. Dne 17. června 2025 předložila Komise návrh nařízení o úplném ukončení dovozu ruského plynu do Unie, který zahrnuje zejména změnu nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/1938 (4). Kromě toho návrh Komise obsahuje opatření umožňující zavedení spolehlivého a účinného systému sledování ruského plynu, který překračuje hranice Unie. Tato opatření rovněž pomohou monitorovat, zda je ruský plyn uskladněn v Unii. Úplné ukončení dovozu ruského plynu umožní posílit ustanovení o skladování plynu stanovená v nařízení (EU) 2017/1938, což Unii pomůže mít odolnější energetický systémem. Vzhledem k útočné válce Ruska proti Ukrajině by Unie měla rychle pokročit směrem k plné nezávislosti na ruských fosilních palivech. Rozšíření opatření v oblasti úrovně naplnění zásobníků plynu nejen přispěje k pokračujícímu zabezpečování bezpečnosti dodávek, ale představuje také klíčový nástroj v úsilí Unie o odstranění její závislosti na dovozu plynu pocházejícího z Ruska. |
(3) |
Nařízení (EU) 2022/1032 zavedlo změnou nařízení (EU) 2017/1938 dočasný právní rámec pro opatření týkající se úrovně naplnění zásobníků plynu s cílem posílit bezpečnost dodávek zemního plynu v Unii, zejména chráněným zákazníkům. |
(4) |
V zásobnících plynu je uloženo 30 % zemního plynu, který se v Unii spotřebuje v zimních měsících, přičemž dostatečně naplněné podzemní zásobníky plynu a dobrovolné snížení poptávky po plynu významně přispívají k bezpečnosti dodávek zemního plynu, neboť v případě omezené nerovnováhy mezi nabídkou a poptávkou nebo narušení dodávek poskytují dodatečný plyn. |
(5) |
Stanovení závazného cíle naplnění a trajektorie naplňování, který má zajistit, aby zásobníky plynu byly do 1. listopadu daného roku naplněny z 90 %, doplněného o řadu průběžných cílů pro každý členský stát na únor, květen, červenec a září, sehrálo během energetické krize vyvolané útočnou válkou Ruska proti Ukrajině zásadní roli při zvládání výpadků dodávek zemního plynu a snižování nejistoty na trhu a cenové volatility. |
(6) |
Navzdory tomu, že se situace na trhu s plynem oproti období 2022–2023 podstatně zlepšila, zůstává evropský trh s touto komoditou napjatý a geopolitická situace nejasná. Intenzivnější soutěž o celosvětové dodávky LNG může členské státy vystavit většímu riziku cenové volatility. V těchto případech hrají zásobníky plynu i nadále stěžejní úlohu. |
(7) |
Povinnost členských států řídit se roční trajektorií naplňování a zajistit, aby bylo každoročně do 1. listopadu dosaženo cíle naplnění, skončí podle nařízení (EU) 2017/1938 dne 31. prosince 2025. |
(8) |
Pokud jde o spolehlivost dodavatelů plynu a zemí dodávajících plyn, je třeba vzít v úvahu změněnou globální politickou situaci. |
(9) |
S ohledem na to, že se Evropě daří snižovat riziko spojené s její strukturou dovozu plynu, měl by celkový rámec pro pokrytí potřeby Unie v oblasti plynu zajistit rovnováhu mezi energetickou bezpečností a návratem k tržním zásadám. Měl by tedy být během vtláčecího období dostatečně flexibilní, aby bylo možné rychle reagovat na neustále se měnící tržní podmínky, a zejména využít nejlepší nákupní podmínky a snížit tak ceny plynu v Evropě. Členské státy by zejména měly mít možnost splnit cíl naplnění kdykoli v období od 1. října do 1. prosince s přihlédnutím k začátku těžebního období členských států, aniž by musely zachovat úroveň zásob odpovídající cíli naplnění až do 1. prosince. |
(10) |
Účelem trajektorií naplňování, které členské státy každoročně stanoví jako svůj roční plán naplnění, je zajistit, aby byl závazný cíl naplnění splněn v období od 1. října do 1. prosince daného roku. Trajektorie naplňování by však měla být orientační a měla by umožňovat plnění zásobníků takovým způsobem, aby účastníci trhu měli v průběhu roku dostatečnou flexibilitu s přihlédnutím k doporučení Komise C(2025)1481 ze dne 5. března 2025 o provádění cílů naplnění zásobníků plynu v roce 2025. |
(11) |
V případě obtížných podmínek, jako jsou náznaky obchodních činností, které brání nákladově efektivnímu naplnění zásobníků, nízké sezónní cenové rozpětí, vysoké cenové prostředí, úrovně zásob pod trajektorií na úrovni členského státu nebo nepředvídané technické okolnosti, které by ztížily a zdražily vtláčení, které by omezily schopnost zajistit naplnění zásobníků plynu v souladu s nařízením (EU) 2017/1938, by členské státy měly mít možnost odchýlit se od cíle naplnění až o deset procentních bodů. |
(12) |
Kromě toho v případě přetrvávajících nepříznivých tržních podmínek, jako jsou známky možné manipulace s trhem nebo obchodních činností bránících nákladově efektivnímu plnění zásobníků, které výrazně omezují schopnost zajistit, aby zásobníky plynu byly naplněny v souladu s nařízením (EU) 2017/1938, by Komisi měla být svěřena pravomoc dále zvýšit povolenou úroveň odchylky prostřednictvím aktu v přenesené pravomoci. Toto zvýšení by nemělo překročit dalších pět procentních bodů. |
(13) |
Posouzení stávajícího rámce energetické bezpečnosti provedené Komisí potvrdilo pozitivní dopad požadavků týkajících se naplňování zásobníků na bezpečnost dodávek plynu a tyto pozitivní účinky by měly být zachovány i po roce 2025. |
(14) |
Zároveň by toto nařízení mělo reagovat na současné a budoucí změny na trzích s plynem a přispět k plnění strategického cíle, kterým je snížení cen energie a usnadnění postupného návratu k tržním mechanismům při naplňování zásobníků. |
(15) |
V zájmu zachování bezpečnosti dodávek a přiměřené úrovně naplňování zásobníků plynu by Komise měla průběžně monitorovat trh a hledat možnosti, jak pomoci splnit cíl naplnění, například tím, že bude efektivněji využívat příležitostí, jež nabízí mechanismus agregace poptávky a společného nákupu zavedený nařízením Rady (EU) 2022/2576 (5). |
(16) |
Je proto nezbytné do konce roku 2027 prodloužit příslušná ustanovení o naplňování zásobníků plynu, která zajišťují předvídatelnost a transparentnost, pokud jde o využívání zásobníků plynu v celé Unii, a současně vnést do těchto ustanovení určitou flexibilitu. |
(17) |
Vzhledem k tomu, že příslušná ustanovení o plnění zásobníků plynu by se měla naléhavě použít ještě před začátkem příští zimní sezóny, aby členské státy mohly splnit svůj cíl včas, mělo by toto nařízení vstoupit v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie. |
(18) |
V souladu se zásadami zdokonalování tvorby právních předpisů a zjednodušení a s přihlédnutím k celkovému zlepšení rámce energetické bezpečnosti Unie by toto nařízení nemělo zavádět zbytečně komplikované administrativní postupy. |
(19) |
Jak je uvedeno ve sdělení Komise ze dne 26. února 2025 nazvaném „Akční plán pro cenově dostupnou energii“, nedávná energetická krize, která byla pro Evropu dosud nejvážnější, zdůraznila význam koordinace na úrovni EU při zvládání prudkých nárůstů cen na vnitřním trhu. Aby se zvýšila odolnost vůči případným budoucím energetickým krizím, potřebují členské státy nástroje pro účinná opatření a je nutné posílit regulační rámec pro zabezpečení dodávek, přičemž je třeba zohlednit zkušenosti získané z nedávného vývoje. Mimo jiné by měla být věnována náležitá pozornost konceptu chráněných zákazníků, předcházení narušení hospodářské soutěže a řádnému fungování vnitřního trhu, jakož i úloze alternativních zdrojů energie k plynu, jako jsou obnovitelné zdroje energie a vodík, spolu s úlohou energetické účinnosti ve vyvíjející se skladbě zdrojů energie. |
(20) |
Nařízení (EU) 2017/1938 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno, |
PŘIJALY TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Nařízení (EU) 2017/1938 se mění takto:
1) |
V článku 2 se bod 27 nahrazuje tímto:
|
2) |
Článek 6a se mění takto:
|
3) |
V článku 6b se odstavec 2 nahrazuje tímto: „2. Opatření přijatá členskými státy podle odstavce 1 tohoto článku se omezí na to, co je případně nezbytné pro dodržení trajektorií naplňování a dosažení cílů naplnění. Všechna opatření přijatá podle čl. 6a odst. 8 a 10 musí být jasně vymezená, transparentní, přiměřená, nediskriminační a prokazatelná. Nesmějí nepřiměřeně narušovat hospodářskou soutěž nebo řádné fungování vnitřního trhu s plynem ani ohrožovat bezpečnost dodávek plynu v jiných členských státech nebo v Unii. Členské státy o daných opatřeních bezodkladně uvědomí Komisi a skupinu GCG.“ |
4) |
Článek 6c se mění takto:
|
5) |
Článek 6d se mění takto:
|
6) |
V čl. 17a odst. 1 se doplňuje nové písmeno, které zní:
|
7) |
Článek 18a se zrušuje. |
8) |
V článku 22 se čtvrtý pododstavec nahrazuje tímto: „Ustanovení čl. 2 bodů 27 až 31, článků 6a až 6d, čl. 16 odst. 3, článku 17a, čl. 20 odst. 4 a přílohy Ib se použijí do 31. prosince 2027.“ |
9) |
Příloha Ia se zrušuje. |
10) |
Příloha Ib se nahrazuje tímto: „PŘÍLOHA Ib Sdílená odpovědnost za cíl naplnění a trajektorii naplňování Pokud jde o cíl naplnění a trajektorii naplňování podle článku 6a, Slovensko a Česko sdílejí odpovědnost za skladovací zařízení Dolní Bojanovice. Přesný poměr a rozsah této odpovědnosti Slovenska a Česka určí dvoustranná dohoda těchto členských států. Aniž je dotčen článek 13 a v souladu s čl. 11 odst. 6 písm. b), Slovensko a Česko zajistí, aby v případě vyhlášení krize podle tohoto nařízení nebyla zavedena žádná opatření mající dopad na skladovací zařízení Dolní Bojanovice, která by mohla vážně ohrozit situaci v oblasti dodávek plynu nebo ohrozit schopnost plynárenských podniků dodávat plyn chráněným zákazníkům v souladu s vnitrostátním standardem pro dodávky plynu.“ |
Článek 2
Vstup v platnost
Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 18. července 2025.
Za Evropský parlament
předsedkyně
R. METSOLA
Za Radu
předsedkyně
M. BJERRE
(1) Úř. věst. C, C/2025/2967, 16.6.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/2967/oj.
(2) Postoj Evropského parlamentu ze dne 8. července 2025 (dosud nezveřejněný v Úředním věstníku) a rozhodnutí Rady ze dne 18. července 2025.
(3) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/1032 ze dne 29. června 2022, kterým se mění nařízení (EU) 2017/1938 a (ES) č. 715/2009, pokud jde o uskladňování zemního plynu (Úř. věst. L 173, 30.6.2022, s. 17, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/1032/oj).
(4) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/1938 ze dne 25. října 2017 o opatřeních na zajištění bezpečnosti dodávek zemního plynu a o zrušení nařízení (EU) č. 994/2010 (Úř. věst. L 280, 28.10.2017, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/1938/oj).
(5) Nařízení Rady (EU) 2022/2576 ze dne 19. prosince 2022 o posílení solidarity prostřednictvím lepší koordinace nákupu plynu, spolehlivých referenčních cen a přeshraničních výměn plynu (Úř. věst. L 335, 29.12.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/2576/oj).
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/1733/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)