(EU) 2025/1535Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/1535 ze dne 29. července 2025, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/2847, pokud jde o vyloučení použití uvedeného nařízení na některé produkty s digitálními prvky spadající do oblasti působnosti nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013
| Publikováno: | Úř. věst. L 1535, 29.10.2025 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
| Přijato: | 29. července 2025 | Autor předpisu: | |
| Platnost od: | 18. listopadu 2025 | Nabývá účinnosti: | 18. listopadu 2025 |
| Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Tisk Skrýt přehled Celkový přehled Skrýt názvy Zobrazit názvy
|
|||
Předpisem se mění
Provádí předpisy
Oblasti
Věcný rejstřík
Třídění
- Deskriptor EUROVOC:
; bezpečnost informačních systémů; bezpečnostní norma; digitální technologie; elektronický prvek; jednostopé vozidlo; komunitární certifikace; motorové vozidlo; technická norma - Oblast:
Bezpečnost v práci a kdekoli jinde; Technické překážky; Technologie; Vnitřní trh - zásady - Kód oblastí:
13 PRŮMYSLOVÁ POLITIKA A VNITŘNÍ TRH; 13.20 Průmyslová politika:odvětvová opatření; 13.20.60 Informační technologie, telekomunikace a zpracování dat; 13.30 Vnitřní trh: sbližování právních předpisů; 13.30.10 Motorová vozidla
Předpisy EU
|
Úřední věstník |
CS Řada L |
|
2025/1535 |
29.10.2025 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2025/1535
ze dne 29. července 2025,
kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/2847, pokud jde o vyloučení použití uvedeného nařízení na některé produkty s digitálními prvky spadající do oblasti působnosti nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/2847 ze dne 23. října 2024 o horizontálních požadavcích na kybernetickou bezpečnost produktů s digitálními prvky a o změně nařízení (EU) č. 168/2013 a (EU) 2019/1020 a směrnice (EU) 2020/1828 (akt o kybernetické odolnosti) (1), a zejména na čl. 2 odst. 5 druhý pododstavec uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
|
(1) |
Podle článku 2 nařízení (EU) 2024/2847 může být použití uvedeného nařízení na produkty s digitálními prvky, na něž se vztahují jiná pravidla Unie stanovující požadavky týkající se všech nebo některých rizik, pro něž platí základní požadavky na kybernetickou bezpečnost stanovené v uvedeném nařízení, omezeno nebo vyloučeno, pokud je takové omezení nebo vyloučení v souladu s celkovým regulačním rámcem, který se na tyto produkty vztahuje, a pokud odvětvová pravidla dosahují stejné nebo vyšší úrovně ochrany, než jakou stanovuje uvedené nařízení. |
|
(2) |
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013 (2) stanoví správní a technické požadavky pro schvalování typu dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek, jak jsou zařazeny do kategorií podle uvedeného nařízení („vozidla kategorie L“). Nařízením Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 44/2014 (3) se zavádějí podrobné technické požadavky a zkušební postupy, pokud jde o konstrukci vozidla, a obecné požadavky na schválení vozidel kategorie L a systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla v souladu s nařízením (EU) č. 168/2013 a stanoví seznam předpisů EHK OSN a jejich změn. Podle čl. 4 odst. 1 nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 44/2014 se na schvalování typu vozidel kategorie L vztahují předpisy EHK OSN a jejich změny uvedené v příloze I uvedeného nařízení v přenesené pravomoci. |
|
(3) |
Oblast působnosti předpisu OSN č. 155 (4) byla rozšířena o pravidla pro kybernetickou bezpečnost pro vozidla kategorie L. Nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 44/2014 bylo proto změněno nařízením Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/1455 (5), kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 44/2014, pokud jde o stanovení technických požadavků a zkušebních postupů týkajících se ochrany vozidel kategorie L proti kybernetickým útokům, aby byl předpis OSN č. 155 zařazen do seznamu závazně použitelných předpisů EHK OSN uvedených v příloze I uvedeného nařízení v přenesené pravomoci. Vozidla kategorie L1e určená ke šlapání uvedená v čl. 3 bodě 94 písm. b) nařízení (EU) č. 168/2013 však byla ze závazného používání předpisu OSN č. 155 vyloučena. Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2025/1455 se použije na nové typy vozidel od 11. prosince 2027 a na stávající typy vozidel od 11. června 2029. |
|
(4) |
Předpis OSN č. 155 zavádí určité požadavky na kybernetickou bezpečnost, včetně požadavků na provoz certifikovaného systému řízení kybernetické bezpečnosti a na aktualizace softwaru, které se týkají politik a postupů organizací, pokud jde o kybernetická bezpečnostní rizika, která souvisejí s celým životním cyklem vozidel, zařízení a služeb. Zabývá se kybernetickými riziky způsobem, který je srovnatelný s nařízením (EU) 2024/2847, a dosahuje přinejmenším stejné úrovně ochrany jako uvedené nařízení. Kromě toho předpis OSN č. 155 zajišťuje soulad s celkovým rámcem pro schvalování typu vztahujícím se na vozidla kategorie L. Nařízení (EU) 2024/2847 by se proto nemělo použít na produkty s digitálními prvky, které spadají do oblasti působnosti nařízení (EU) č. 168/2013, s výjimkou vozidel kategorie L1e určených ke šlapání uvedených v čl. 3 bodě 94 písm. b) nařízení (EU) č. 168/2013, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Použití nařízení (EU) 2024/2847 je vyloučeno u produktů s digitálními prvky, které spadají do oblasti působnosti nařízení (EU) č. 168/2013.
Toto vyloučení se však nevztahuje na vozidla kategorie L1e určená ke šlapání uvedená v čl. 3 bodě 94 písm. b) nařízení (EU) č. 168/2013.
Článek 2
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 29. července 2025.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L, 2024/2847, 20.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2847/oj.
(2) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013 ze dne 15. ledna 2013 o schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek a dozoru nad trhem s těmito vozidly (Úř. věst. L 60, 2.3.2013, s. 52, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/168/oj).
(3) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 44/2014 ze dne 21. listopadu 2013, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013, pokud jde o konstrukci vozidel a obecné požadavky pro schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek (Úř. věst. L 25, 28.1.2014, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2014/44/oj).
(4) Předpis OSN č. 155 – Jednotná ustanovení pro schvalování vozidel z hlediska kybernetické bezpečnosti a systému řízení kybernetické bezpečnosti [2025/5] (Úř. věst. L, 2025/5, 10.1.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/5/oj).
(5) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/1455 ze dne 23. července 2025, kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 44/2014, pokud jde o stanovení technických požadavků a zkušebních postupů týkajících se ochrany vozidel kategorie L proti kybernetickým útokům (Úř. věst. L, 2025/1455, 29.10.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/1455/oj).
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/1535/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)
Obsah
Tisk
Skrýt přehled
Skrýt názvy