(EU) 2025/1511Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/1511 ze dne 30. června 2025, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1275, pokud jde o vytvoření srovnávacího metodického rámce pro výpočet nákladově optimálních úrovní minimálních požadavků na energetickou náročnost budov a prvků budov
| Publikováno: | Úř. věst. L 1511, 31.10.2025 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
| Přijato: | 30. června 2025 | Autor předpisu: | |
| Platnost od: | 20. listopadu 2025 | Nabývá účinnosti: | 1. ledna 2026 |
| Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Tisk Skrýt přehled Celkový přehled Skrýt názvy Zobrazit názvy
|
|||
- Předpisem se mění
- Právní základ
- Předpisem se ruší
- Oblasti
- Věcný rejstřík
- Třídění
- CZ-NACE
- Normy
- Předpisy EU
Předpisem se mění
Provádí předpisy
Předpisem se ruší
Oblasti
Věcný rejstřík
Třídění
- Deskriptor EUROVOC:
; ; ekologická norma; snižování plynných emisí; spotřeba energie; stavba; úspora energie; vybavenost staveb; výkonnost energetiky; zlepšování bydlení - Oblast:
Energetika; Životní prostředí - Kód oblastí:
12 ENERGETIKA; 12.10 Obecné zásady a programy; 12.10.20 Racionální využívání energií a úspory energií; 15 OCHRANA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ, SPOTŘEBITELŮ A ZDRAVÍ; 15.10 Životní prostředí; 15.10.20 Znečištění a škodlivé vlivy; 15.10.20.30 Kontrola znečištění ovzduší
Normy
Předpisy EU
|
Úřední věstník |
CS Řada L |
|
2025/1511 |
31.10.2025 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2025/1511
ze dne 30. června 2025,
kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1275, pokud jde o vytvoření srovnávacího metodického rámce pro výpočet nákladově optimálních úrovní minimálních požadavků na energetickou náročnost budov a prvků budov
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1275 ze dne 24. dubna 2024 o energetické náročnosti budov (1), a zejména na čl. 6 odst. 1 uvedené směrnice,
vzhledem k těmto důvodům:
|
(1) |
Směrnice (EU) 2024/1275 zmocňuje Komisi přijmout akty v přenesené pravomoci za účelem vytvoření srovnávacího metodického rámce pro výpočet nákladově optimálních úrovní minimálních požadavků na energetickou náročnost budov a prvků budov a revizi nákladově optimálních úrovní. |
|
(2) |
Směrnice (EU) 2024/1275 vyžaduje, aby členské státy stanovily minimální požadavky na energetickou náročnost budov a prvků budov s cílem dosáhnout alespoň nákladově optimálních úrovní. Členské státy mají rovněž zajistit, aby požadavky, které stanoví pro technické systémy budov, dosahovaly alespoň nejnovějších nákladově optimálních úrovní. Je na členských státech samých, aby rozhodly, zda vnitrostátní referenční hodnotu použitou pro konečný výsledek výpočtů nákladově optimálních úrovní určí výpočty provedené z makroekonomického úhlu pohledu (sledujícího náklady a výnosy investic do energetické účinnosti z pohledu společnosti jako celku) nebo výpočty provedené výhradně z finančního úhlu pohledu (sledujícího pouze investice). Vnitrostátní minimální požadavky na energetickou náročnost nesmějí být o více než 15 % nižší než výsledky výpočtů nákladově optimálních úrovní, které byly určeny jako vnitrostátní referenční hodnota. Nákladově optimální úroveň se musí pohybovat v rozmezí úrovní náročnosti, v nichž je analýza nákladů a přínosů vypočítaná pro životní cyklus pozitivní. |
|
(3) |
Směrnice (EU) 2024/1275 podporuje snižování spotřeby energie v zastavěném prostředí, ale také zdůrazňuje, že je sektor budov hlavním zdrojem emisí skleníkových plynů a je odpovědný přibližně za polovinu primárních emisí jemných částic (PM2,5) v Unii, které způsobují předčasná úmrtí a onemocnění. |
|
(4) |
Náročnost samostatných součástí spadá do oblasti působnosti předpisů týkajících se konkrétních výrobků. Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1781 (2) stanoví minimální požadavky na výkonnost téměř všech kategorií fyzického zboží, včetně výrobků spojených se spotřebou energie. Při stanovování vnitrostátních požadavků na technické systémy budov musí členské státy zohlednit prováděcí opatření stanovená podle uvedeného nařízení a stávající opatření přijatá podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/125/ES (3). Vlastnosti stavebních výrobků, které mají být použity pro výpočty podle tohoto nařízení, by měly být stanoveny v souladu s ustanoveními nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/3110 (4), jakož i se stávajícími opatřeními přijatými podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 305/2011 (5). |
|
(5) |
Cíl nákladově optimálních úrovní energetické náročnosti by za určitých okolností mohl odůvodnit stanovení požadavků na nákladově optimální úrovně pro prvky budov ze strany členských států, což v praxi vytváří překážky pro některé koncepční nebo technické možnosti budov, a zároveň stimulovat použití výrobků spojených se spotřebou energie s lepšími parametry výkonnosti a případně výkonnosti z hlediska emisí. Podle čl. 2 bodu 32 směrnice (EU) 2024/1275 je třeba při určování nákladově optimálních úrovní zohlednit environmentální a zdravotní externality spojené s využíváním energie, jakož i náklady na povolenky na emise skleníkových plynů jako součást nákladů na energie. |
|
(6) |
Kroky, které tvoří srovnávací metodický rámec, jsou stanoveny v příloze VII směrnice (EU) 2024/1275 a zahrnují stanovení referenčních budov, určení opatření pro energetickou účinnost a opatření založených na obnovitelných zdrojích energie, která se použijí na tyto referenční budovy, posouzení celkové spotřeby primární energie a výsledných emisí na základě těchto opatření a výpočet nákladů na uvedená opatření, tj. čistou současnou hodnotu. |
|
(7) |
Společný rámec pro výpočet energetické náročnosti stanovený v příloze I směrnice (EU) 2024/1275 se vztahuje také na všechny kroky metodického rámce pro výpočet nákladově optimálních úrovní, a zejména na výpočet energetické náročnosti a výkonnosti z hlediska emisí u budov a prvků budov. Výroba energie na místě pomocí místně dostupných obnovitelných zdrojů energie (např. teplo okolního prostředí, geotermální teplo, solární tepelná energie, fotovoltaika apod.) nahrazuje energii dodávanou ze sítě a snižuje dopad budovy na energetickou síť. Aby se tyto přínosy zohlednily, nezapočítává se do celkové spotřeby primární energie dopad používání energie z obnovitelných zdrojů pro vlastní potřebu vyráběné na místě. Členské státy mají možnost si zvolit způsob, jakým při výpočtu primární energie budovy zohlední energii z obnovitelných zdrojů vyráběnou na místě a používanou pro jiné účely, než jsou potřeby energetické náročnosti budov, či vyvedenou do energetické sítě. |
|
(8) |
Pro účely tohoto nařízení se výkonnost emisí vztahuje jak na provozní emise vyprodukované na místě (přímé), tak na emise pocházející z výroby energie vyráběné mimo místo a využívané budovami (nepřímé). Při výpočtu nákladově optimálních úrovní minimálních požadavků na energetickou náročnost by členské státy mohly také zohlednit potenciál globálního oteplování během životního cyklu. |
|
(9) |
Pro účely přizpůsobení srovnávacího metodického rámce vnitrostátním podmínkám by členské státy měly určit odhadovaný ekonomický životní cyklus budovy a/nebo prvku budovy; vhodné náklady na energetické nosiče, výrobky, systémy, údržbu, provoz a pracovní sílu; konverzní faktory primární energie z obnovitelných a neobnovitelných zdrojů nebo váhové faktory pro jednotlivé energetické nosiče; konverzní faktory emisí skleníkových plynů; předpokládaný vývoj cen energie pro paliva používaná ve vnitrostátním kontextu pro energii spotřebovávanou v budovách, případně s přihlédnutím k nákladům na povolenky na emise skleníkových plynů; a vývoj cen uhlíku. Pokud jde o vývoj cen energie a uhlíku, členské státy by měly zohlednit informace poskytnuté Komisí, jakož i nový systém obchodování s emisemi pro emise ze spalování paliv v budovách, silniční dopravě a dalších odvětvích (6). Členské státy mohou do svých výpočtů nákladově optimálních úrovní zahrnout také peněžní vyjádření vícerých přínosů opatření pro energetickou účinnost, a to například i pro soukromé a veřejné náklady na zdravotní péči a hrubý domácí produkt (HDP). |
|
(10) |
Diskontní sazba do jisté míry odráží nejen politické priority (pro makroekonomické výpočty), ale také rozdílné podmínky financování a hypoték. Volba diskontní sazby by mohla mít významný dopad na výsledek výpočtů srovnávacího metodického rámce a členské státy musí po provedení posouzení citlivosti určit nejvhodnější diskontní sazbu pro každý výpočet. Členské státy by proto rovněž měly stanovit diskontní sazbu, která se použije u makroekonomických i finančních výpočtů, poté, co byla provedena pro každý výpočet analýza citlivosti pro minimálně dvě diskontní sazby. |
|
(11) |
V souladu s národními závazky ke snížení emisí stanovenými pro hlavní látky znečišťující ovzduší podle směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/2284 (7) a s přísnějšími normami kvality ovzduší stanovenými směrnicí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/2881 (8) jsou emise látek znečišťujících ovzduší zahrnuty do makroekonomického výpočtu. Širší perspektiva, kterou poskytuje makroekonomický výpočet vyžadovaný v tomto nařízení, včetně peněžního vyjádření dopadů na zdraví a životní prostředí spojených s emisemi PM2,5 a NOx, jakož i nákladů na emise skleníkových plynů, podává informace, které by mohly být užitečné i mimo výpočet nákladově optimálních úrovní, například pro stanovení dalších požadavků, včetně požadavků na výkonnost z hlediska emisí, a širších cílů politiky v oblasti klimatu, životního prostředí a veřejného zdraví. |
|
(12) |
Aby se zajistil společný přístup členských států k provádění srovnávacího metodického rámce, měla by Komise stanovit klíčové rámcové podmínky, které jsou zapotřebí pro výpočet čisté současné hodnoty, jako je výchozí rok pro výpočet, kategorie nákladů, které je třeba vzít v potaz, a výpočtové období, které se má použít. Toto nařízení by mělo nahradit stávající srovnávací metodický rámec stanovený v nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 244/2012 (9). |
|
(13) |
Stanovení společného výpočtového období není v rozporu s právem členských států stanovit odhadovaný ekonomický životní cyklus budov nebo prvků budov, protože tento cyklus by mohl být delší i kratší než dané výpočtové období. Odhadovaný ekonomický životní cyklus budovy nebo prvku budovy má na výpočtové období pouze omezený vliv, jelikož výpočtové období je určeno spíše cyklem renovace budovy, což je období, po jehož uplynutí budova prochází větší renovací. |
|
(14) |
Výpočty a projekce nákladů s mnoha odhady a nejistotami, například včetně vývoje cen energií v čase, jsou obvykle doplněny o analýzu citlivosti, jejíž pomocí se posoudí důkladnost klíčových vstupních parametrů. Pro účely výpočtů nákladově optimálních úrovní by se analýza citlivosti měla zabývat alespoň vývojem cen energie a diskontní sazbou. |
|
(15) |
Výhledové faktory primární energie nebo váhové faktory a faktory emisí skleníkových plynů, vhodně zohledněné v průběhu výpočtového období, umožňují zohlednit ve výpočtu postupnou dekarbonizaci elektrizační soustavy a účinných sítí dálkového vytápění v souladu s cíli snížení emisí a klimatické neutrality do roku 2030 stanovenými ve vnitrostátních plánech v oblasti energetiky a klimatu předložených Komisi podle článku 14 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1999 (10). Takové faktory by měly být vhodně specifikovány, například s přihlédnutím k situaci v počátečním roce výpočtu a k očekávanému pokroku v průběhu životnosti budovy. Uvedené faktory by měly být přezkoumány a v případě potřeby aktualizovány při každém novém výpočtu nákladově optimálních úrovní. Mohou se krýt s faktory stanovenými pro výpočet energetické náročnosti budov v souladu s přílohou I směrnice (EU) 2024/1275. Výhledové faktory primární energie nebo váhové faktory by měly být použity při výpočtu, přičemž výhledové faktory emisí skleníkových plynů jsou doporučené. |
|
(16) |
Srovnávací metodický rámec by měl členským státům umožnit srovnávat výsledky výpočtů nákladově optimálních úrovní s platnými minimálními požadavky na energetickou náročnost a na základě výsledku tohoto srovnání zajistit, aby byly minimální požadavky na energetickou náročnost stanoveny za účelem dosažení přinejmenším nákladově optimálních úrovní a tam, kde je to relevantní, přísnějších referenčních hodnot, jako jsou požadavky na budovy s téměř nulovou spotřebou energie a požadavky na budovy s nulovými emisemi. Uvedené úrovně by měly být v souladu s vnitrostátními přístupy stanovenými ve vnitrostátních plánech v oblasti energetiky a klimatu předložených Komisi podle článku 14 nařízení (EU) 2018/1999. Členské státy by rovněž měly mít možnost zvážit stanovení minimálních požadavků na energetickou náročnost na nákladově optimální úrovni pro ty kategorie budov, kde dosud žádné minimální požadavky na energetickou náročnost neexistují. |
|
(17) |
Metodika nákladově optimálních úrovní je neutrální, co se týče technologií, a neupřednostňuje jedno technologické řešení na úkor jiného. Zajistí hospodářskou soutěž v oblasti opatření, balíčků nebo variant po odhadovanou dobu životnosti budovy nebo prvku budovy. |
|
(18) |
Za účelem minimalizace administrativní zátěže členských států by měly mít členské státy možnost snížit počet výpočtů na základě stanovení referenčních budov, které jsou typické pro více než jednu kategorii budov, aniž by tím byla dotčena povinnost členských států v souladu se směrnicí (EU) 2024/1275 stanovit minimální požadavky na energetickou náročnost pro určité kategorie budov. |
|
(19) |
Nákladově optimální úrovně jsou rovněž relevantní pro novou normu „budovy s nulovými emisemi“, která je definována v čl. 2 bodě 2 směrnice (EU) 2024/1275, neboť maximální prahové hodnoty spotřeby primární energie musí být stanoveny s ohledem na dosažení alespoň nákladově optimálních úrovní a přezkoumávány při každé revizi nákladově optimálních úrovní. V souladu s definicí „budovy s nulovými emisemi“ nemohou být opatření související s produkcí emisí uhlíku z fosilních paliv na místě zohledněna při výpočtu. |
|
(20) |
Nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 244/2012 by proto mělo být zrušeno. |
|
(21) |
V souladu s čl. 32 odst. 4 směrnice (EU) 2024/1275 byly vedeny konzultace s odborníky jmenovanými jednotlivými členskými státy, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Předmět a oblast působnosti
Toto nařízení vytváří srovnávací metodický rámec, který členské státy použijí pro výpočet nákladově optimálních úrovní minimálních požadavků na energetickou náročnost pro nové a stávající budovy a prvky budov. Stanoví také pravidla pro použití srovnávacího metodického rámce na zvolené referenční budovy.
Článek 2
Definice
Kromě definic stanovených v článku 2 směrnice (EU) 2024/1275 se pro účely tohoto nařízení použijí tyto definice:
|
1) |
„celkovými náklady“ se rozumí součet současné hodnoty vstupních investičních nákladů, proměnných nákladů, obnovovacích nákladů (vztažených k výchozímu roku) a případně i nákladů na nakládání s odpady a pro účely výpočtu na makroekonomické úrovni zahrnují náklady na emise skleníkových plynů a zdravotní a environmentální externality využívání energie; |
|
2) |
„vstupními investičními náklady“ se rozumí všechny náklady vynaložené do okamžiku, kdy jsou budova nebo prvek budovy připraveny k použití a předány zákazníkovi. Tyto náklady zahrnují náklady na návrh, nákup prvků budov, připojení na dodavatele, proces instalace a uvádění do provozu; |
|
3) |
„náklady na energie“ se rozumí roční náklady na energii, včetně ceny energie, sazeb za kapacitu a síťových sazeb a vnitrostátních daní s přihlédnutím k nákladům na povolenky na emise skleníkových plynů; |
|
4) |
„provozními náklady“ se rozumí všechny náklady spojené s provozem budovy, včetně ročních nákladů na pojištění, poplatků za veřejné služby a dalších stálých plateb a daní; |
|
5) |
„náklady na údržbu“ se rozumí roční náklady na opatření pro zachování a obnovu požadované kvality budovy nebo prvku budovy, včetně ročních nákladů na inspekci, čištění, úpravy, opravy a spotřební materiál; |
|
6) |
„proměnnými náklady“ se rozumí roční náklady na údržbu, provozní náklady a náklady na energii; |
|
7) |
„náklady na nakládání s odpady“ se rozumí náklady na budovu nebo prvek budovy na konci životnosti, včetně demontáže, odstranění prvků budovy, jejichž životnost ještě neskončila, přepravy, odstranění a recyklace; |
|
8) |
„obnovovacími náklady“ se rozumí substituční investice do prvku budovy, podle odhadovaného ekonomického životního cyklu během výpočtového období; |
|
9) |
„ročními náklady“ se rozumí součet proměnných a obnovovacích nákladů vynaložených za rok; |
|
10) |
„náklady na emise skleníkových plynů“ se rozumí peněžní hodnota škod na životním prostředí způsobených emisemi CO2 v souvislosti se spotřebou energie v budovách; |
|
11) |
„environmentálními a zdravotními externalitami využívání energie“ se mimo jiné rozumí peněžní hodnota škod na zdraví a životním prostředí způsobených emisemi PM2,5 a NOx, které souvisejí se spotřebou energie v budovách; |
|
12) |
„referenční budovou“ se rozumí hypotetická nebo skutečná referenční budova, která má typickou stavební geometrii a typické systémy, typickou energetickou náročnost jak obvodového pláště, tak i systémů budovy, typickou funkčnost a typickou strukturu nákladů v členském státě a je typická pro místní klimatické podmínky a zeměpisnou polohu; |
|
13) |
„diskontní sazbou“ se rozumí konkrétní hodnota ke srovnání hodnoty peněz v různých časových obdobích v reálném vyjádření; |
|
14) |
„diskontním faktorem“ se rozumí násobek, používaný pro převod hotovostního toku v daném časovém okamžiku na ekvivalentní hodnotu ve výchozím bodě, odvozený od diskontní sazby; |
|
15) |
„výchozím rokem“ se rozumí rok, od něhož se určuje výpočtové období; |
|
16) |
„výpočtovým obdobím“ se rozumí časové období, za něž se výpočet provádí, obvykle je vyjádřeno v rocích; |
|
17) |
„zůstatkovou hodnotou budovy“ se rozumí součet zůstatkových hodnot prvků budovy na konci výpočtového období; |
|
18) |
„vývojem cen“ se rozumí vývoj cen energie, výrobků, systémů budov, služeb, práce, údržby a dalších nákladů v čase, který se může lišit od míry inflace; |
|
19) |
„opatřením pro energetickou účinnost“ se rozumí změna provedená na budově nebo prvku budovy, jejímž výsledkem je snížení konečné spotřeby energie budovy; |
|
20) |
„balíčkem“ se rozumí soubor opatření pro energetickou účinnost nebo opatření založených na obnovitelných zdrojích energie, která jsou použita na referenční budovu, nebo obojí; |
|
21) |
„variantou“ se rozumí celkový výsledek a popis úplného souboru opatření nebo balíčků použitých na budovu, který se může skládat z kombinace opatření zaměřených na obvodový plášť budovy, pasivních technik, opatření týkajících se systémů budov nebo opatření založených na obnovitelných zdrojích energie, nebo kombinace uvedených opatření; |
|
22) |
„dílčími kategoriemi budov“ se rozumí kategorie typů budov, které jsou dále rozčleněné podle velikosti, stáří, stavebního materiálu, struktury spotřeby, klimatického pásma nebo podle kritérií jiných než těch, která jsou uvedena v bodě 6 přílohy I směrnice (EU) 2024/1275, pro něž jsou obecně stanoveny referenční budovy; |
Článek 3
Srovnávací metodický rámec
1. Pro výpočet nákladově optimálních úrovní minimálních požadavků na energetickou náročnost budov a prvků budov členské státy použijí srovnávací metodický rámec stanovený v příloze I.
2. Členské státy použijí srovnávací metodický rámec pro porovnání následujících opatření na základě primární energetické náročnosti a výkonnosti z hlediska emisí a nákladů připadajících na jejich provedení:
|
a) |
opatření pro energetickou účinnost; |
|
b) |
opatření, která zahrnují obnovitelné zdroje energie; |
|
c) |
balíčky a varianty těchto opatření. |
3. Pro účely výpočtu uvedeného v odstavci 1 členské státy:
|
a) |
jako výchozí rok pro výpočet stanoví rok, v němž se výpočet provádí; |
|
b) |
použijí výpočtové období stanovené v příloze I; |
|
c) |
použijí kategorie nákladů stanovené v příloze I; |
|
d) |
pro výpočet uhlíkových nákladů se členským státům doporučuje použít předpokládané trajektorie cen uhlíku stanovené v příloze II. |
4. Pro účely výpočtu uvedeného v odstavci 1 členské státy doplní srovnávací metodický rámec tím, že určí všechny následující položky:
|
a) |
odhadovaný ekonomický životní cyklus budov a prvků budov; |
|
b) |
diskontní sazby; |
|
c) |
náklady na energetické nosiče, výrobky a systémy, náklady na údržbu, provozní náklady a náklady na pracovní sílu; |
|
d) |
výhledové faktory primární energie z obnovitelných a neobnovitelných zdrojů nebo váhové faktory v souladu s přílohou I směrnice (EU) 2024/1275 a faktory emisí skleníkových plynů; |
|
e) |
odhad vývoje cen energie pro všechny energetické nosiče s přihlédnutím k informacím uvedeným v příloze II tohoto nařízení; |
|
f) |
emisní faktory pro látky znečišťující ovzduší, konkrétně pro PM2,5 a NOx. |
5. Členské státy se vynasnaží vypočítat a přijmout nákladově optimální úrovně minimálních požadavků na energetickou náročnost v souvislosti s kategoriemi budov, pro něž nejsou stanoveny žádné konkrétní minimální požadavky na energetickou náročnost.
6. Členské státy provedou analýzu za účelem stanovení citlivosti výsledku výpočtu na změny u použitých parametrů, která pokrývá minimálně dopad různého vývoje cen energií a diskontní sazby pro makroekonomické a finanční výpočty podle čl. 4 odst. 1, a ideálně také na změny u ostatních parametrů, u nichž se očekává, že budou mít významný dopad na výsledek výpočtů, např. vývoj jiných cen, než je cena energie.
Článek 4
Srovnání vypočítaných nákladově optimálních úrovní se současnými minimálními požadavky na energetickou náročnost
1. Poté, co členské státy provedou výpočet požadavků na nákladově optimální úrovně z makroekonomického i finančního hlediska, rozhodnou, který z těchto výpočtů se stane vnitrostátní referenční hodnotou, a oznámí toto rozhodnutí Komisi v rámci své povinnosti podávání zpráv v souladu s článkem 6.
2. Členské státy srovnají výsledek výpočtů zvolených v souladu s odstavcem 1 se současnými požadavky na energetickou náročnost u příslušné kategorie budov.
3. Na základě výsledku tohoto srovnání uvedeného v odstavci 2 tohoto článku členské státy zajistí, aby byly minimální požadavky na energetickou náročnost stanoveny s úmyslem dosáhnout nákladově optimálních úrovní v souladu s čl. 5 odst. 1 směrnice (EU) 2024/1275.
4. Pokud členský stát definuje referenční budovy tak, že výsledek výpočtu nákladově optimálních úrovní lze použít na několik kategorií budov, může uvedený výsledek použít pro zajištění toho, že jsou minimální požadavky na energetickou náročnost stanoveny za účelem dosažení nákladově optimálních úrovní pro všechny příslušné kategorie budov.
Článek 5
Přezkum výpočtů nákladově optimálních úrovní
1. Členské státy provádějí přezkum výpočtů nákladově optimálních úrovní za účelem přezkumu minimálních požadavků na energetickou náročnost podle čl. 5 odst. 1 směrnice (EU) 2024/1275. Přezkum výpočtů nákladově optimálních úrovní zahrnuje zejména vývoj cen pro vstupní údaje o nákladech a aktualizaci takového vývoje cen, pokud je třeba.
2. Výsledky přezkumu výpočtů nákladově optimálních úrovní se předají Komisi ve zprávě požadované podle čl. 6 odst. 2 směrnice (EU) 2024/1275.
Článek 6
Podávání zpráv
1. Zpráva požadovaná podle čl. 6 odst. 2 směrnice (EU) 2024/1275 obsahuje použité faktory primární energie nebo váhové faktory, výsledky výpočtů na makroekonomické a finanční úrovni, analýzu citlivosti podle čl. 3 odst. 5 tohoto nařízení a předpokládaný vývoj cen energie a uhlíku, jak je uvedeno v příloze III tohoto nařízení.
2. V případě, že členské státy musí upravit minimální požadavky na energetickou náročnost podle čl. 6 odst. 3 směrnice (EU) 2024/1275, obsahuje zpráva plán, v němž jsou uvedeny příslušné kroky k provedení takových úprav. Za tím účelem se významně méně energeticky účinná úroveň platných minimálních požadavků na energetickou náročnost vypočte jako rozdíl mezi průměrem ze všech platných minimálních požadavků na energetickou náročnost a průměrem všech nákladově optimálních úrovní výpočtu použitých jako vnitrostátní referenční hodnoty pro všechny použité referenční budovy a typy budov.
3. Členské státy použijí šablonu pro podávání zpráv stanovenou v příloze III.
Článek 7
Zrušovací ustanovení
Nařízení (EU) č. 244/2012 se zrušuje s účinkem ode dne 1. ledna 2026.
Článek 8
Vstup v platnost a použitelnost
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Použije se ode dne 1. ledna 2026 pro výpočet nákladově optimálních úrovní minimálních požadavků na energetickou náročnost budov a prvků budov, které se oznámí Komisi do dne 30. června 2028.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 30. června 2025.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L, 2024/1275, 8.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/1275/oj.
(2) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1781 ze dne 13. června 2024 o vytvoření rámce pro stanovení požadavků na ekodesign udržitelných výrobků, o změně směrnice (EU) 2020/1828 a nařízení (EU) 2023/1542 a o zrušení směrnice 2009/125/ES (Úř. věst. L, 2024/1781, 28.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1781/oj).
(3) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/125/ES ze dne 21. října 2009 o stanovení rámce pro určení požadavků na ekodesign výrobků spojených se spotřebou energie (Úř. věst. L 285, 31.10.2009, s. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/125/oj).
(4) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/3110 ze dne 27. listopadu 2024, kterým se stanoví harmonizovaná pravidla pro uvádění stavebních výrobků na trh a zrušuje nařízení (EU) č. 305/2011 (Úř. věst. L, 2024/3110, 18.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/3110/oj).
(5) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 305/2011 ze dne 9. března 2011, kterým se stanoví harmonizované podmínky pro uvádění stavebních výrobků na trh a kterým se zrušuje směrnice Rady 89/106/EHS (Úř. věst. L 88, 4.4.2011, s. 5, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2011/305/oj).
(6) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES ze dne 13. října 2003 o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v Unii a o změně směrnice Rady 96/61/ES (Úř. věst. L 275, 25.10.2003, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/oj).
(7) Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/2284 ze dne 14. prosince 2016 o snížení národních emisí některých látek znečišťujících ovzduší, o změně směrnice 2003/35/ES a o zrušení směrnice 2001/81/ES (Úř. věst. L 344, 17.12.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/2284/oj).
(8) Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/2881 ze dne 23. října 2024 o kvalitě vnějšího ovzduší a čistším ovzduší pro Evropu (Úř. věst. L, 2024/2881, 20.11.2024, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/2881/oj).
(9) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 244/2012 ze dne 16. ledna 2012, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/31/EU o energetické náročnosti budov stanovením srovnávacího metodického rámce pro výpočet nákladově optimálních úrovní minimálních požadavků na energetickou náročnost budov a prvků budov (Úř. věst. L 81, 21.3.2012, s. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2012/244/oj).
(10) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1999 ze dne 11. prosince 2018 o správě energetické unie a opatření v oblasti klimatu, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 663/2009 a (ES) č. 715/2009, směrnice Evropského parlamentu a Rady 94/22/ES, 98/70/ES, 2009/31/ES, 2009/73/ES, 2010/31/EU, 2012/27/EU a 2013/30/EU, směrnice Rady 2009/119/ES a (EU) 2015/652 a zrušuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 525/2013 (Úř. věst. L 328, 21.12.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1999/oj).
PŘÍLOHA I
Metodický rámec pro výpočet nákladově optimálních úrovní
1. STANOVENÍ REFERENČNÍCH BUDOV
|
1.1. |
Členské státy stanoví referenční budovy pro tyto kategorie budov:
|
|
1.2. |
Kromě administrativních budov členské státy stanoví referenční budovy pro ostatní kategorie jiných než obytných budov uvedené v příloze I bodě 6 písm. d) až i) směrnice (EU) 2024/1275, pro něž existují specifické požadavky na energetickou náročnost. |
|
1.3. |
Pokud členský stát může ve zprávě podle článku 6 tohoto nařízení prokázat, že stanovená referenční budova může být použita na více kategorií budov, může snížit počet používaných referenčních budov a souběžně s tím také počet výpočtů. Tento přístup členské státy odůvodní na základě analýzy prokazující, že referenční budova, která je používána pro několik kategorií budov, je typická pro fond budov všech kategorií, na něž se vztahuje. |
|
1.4. |
Pro každou kategorii budov se stanoví minimálně jedna referenční budova v případě nových budov a minimálně dvě v případě stávajících budov procházejících větší renovací. Referenční budovy mohou být stanoveny na základě dílčích kategorií budov (tj. rozčleněné podle velikosti, stáří, struktury nákladů, stavebního materiálu, struktury spotřeby nebo klimatického pásma), které zohledňují charakteristiky vnitrostátního fondu budov. Referenční budovy a jejich charakteristiky musí odpovídat struktuře současných nebo plánovaných požadavků na energetickou náročnost. |
|
1.5. |
Členské státy pro oznámení parametrů, které byly zohledněny při stanovování referenčních budov, Komisi použijí šablonu pro podávání zpráv stanovenou v příloze III. Základní soubor údajů o vnitrostátním fondu budov, který byl použit při stanovování referenčních budov, se oznámí Komisi v rámci zprávy podle článku 6. Je nutné odůvodnit zejména volbu charakteristik, o něž se stanovení referenčních budov opírá. |
|
1.6. |
Pro stávající budovy (obytné i jiné než obytné) členské státy použijí alespoň jedno opatření / jeden balíček / jednu variantu představující standardní renovaci nezbytnou pro zachování budovy / ucelené části budovy (bez dalších opatření pro energetickou účinnost nad rámec právem stanovených požadavků). |
|
1.7. |
U nových budov (obytných i jiných než obytných) je nutné splnit základní požadavek, jímž jsou aktuálně použitelné minimální požadavky na energetickou náročnost. |
|
1.8. |
Členské státy vypočítají nákladově optimální úrovně také pro minimální požadavky na náročnost prvků budov instalovaných ve stávajících budovách, nebo je odvodí z výpočtů provedených na úrovni budov. Při stanovení požadavků na prvky budov instalované ve stávajících budovách by požadavky na nákladově optimální úrovně měly v co největší možné míře zohledňovat vzájemné působení daného prvku budovy s celou referenční budovou a dalšími prvky budovy. |
|
1.9. |
Členské státy vypočítají a stanoví požadavky na nákladově optimální úrovně na úrovni jednotlivých technických systémů budov pro nové a stávající budovy, nebo je odvodí od výpočtů provedených na úrovni budov nejenom pro vytápění, chlazení, přípravu teplé vody, klimatizaci a větrání (nebo kombinace těchto systémů), ale také pro systémy osvětlení v případě jiných než obytných budov. |
|
1.10. |
Pokud se členský stát rozhodne při výpočtu nákladově optimálních úrovní zohlednit potenciál globálního oteplování během životního cyklu, jsou v rámci opatření/balíčků/variant zohledněny také parametry, které jdou nad rámec provozní energetické náročnosti referenční budovy a její výkonnosti z hlediska emisí a které mají vliv na potenciál globálního oteplování během celého životního cyklu. |
2. STANOVENÍ OPATŘENÍ PRO ENERGETICKOU ÚČINNOST, OPATŘENÍ ZALOŽENÝCH NA OBNOVITELNÝCH ZDROJÍCH ENERGIE A/NEBO BALÍČKŮ A VARIANT TAKOVÝCH OPATŘENÍ PRO KAŽDOU REFERENČNÍ BUDOVU
|
2.1. |
Opatření pro energetickou účinnost pro nové i stávající budovy se definují pro všechny vstupní parametry výpočtu, které mají přímý nebo nepřímý vliv na energetickou náročnost budovy. |
|
2.2. |
Opatření mohou být slučována do balíčků opatření nebo variant. Pokud některá opatření nejsou vhodná z hlediska místního, ekonomického nebo klimatického kontextu, měly by to členské státy uvést při podávání zpráv Komisi podle článku 6 tohoto nařízení. |
|
2.3. |
Členské státy rovněž určí opatření/balíčky/varianty využívající energii z obnovitelných zdrojů pro nové i stávající budovy. Závazné povinnosti stanovené ve vnitrostátních právních předpisech, kterými se provádí článek 15a směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/2001 (1), se považují za jedno opatření / jeden balíček / jednu variantu, které se použijí v daném členském státě. |
|
2.4. |
Opatření/balíčky/varianty pro energetickou účinnost určené pro výpočet požadavků na nákladově optimální úrovně musí zahrnovat opatření nezbytná pro splnění aktuálně platných minimálních požadavků na energetickou náročnost. Případně zahrnují také opatření/balíčky/varianty nezbytné pro splnění požadavků vnitrostátních režimů podpory. Členské státy rovněž uvedou opatření/balíčky/varianty nezbytné pro splnění minimálních požadavků na energetickou náročnost pro budovy s nulovými emisemi pro nové a případně rovněž pro stávající budovy ve smyslu článku 11 směrnice (EU) 2024/1275. |
|
2.5. |
Pokud může členský stát na základě předložení v minulosti provedených analýz nákladů v rámci podávání zpráv podle článku 6 doložit, že některá opatření/balíčky/varianty zdaleka nejsou nákladově optimální, mohou být z výpočtu vyňaty. K přezkumu takových opatření/balíčků/variant by však mělo dojít při následném přezkumu výpočtů. |
|
2.6. |
Zvolená opatření pro energetickou účinnost a opatření založená na obnovitelných zdrojích energie a balíčky/varianty musí být v souladu se základními požadavky na stavby uvedenými v příloze I nařízení (EU) 2024/3110 a upřesněnými členskými státy a s předem stanovenými základními environmentálními charakteristikami uvedenými v příloze II uvedeného nařízení. Musí být rovněž v souladu s úrovněmi kvality vnitřního prostředí ve smyslu čl. 2 bodu 66 směrnice (EU) 2024/1275. Zohlední se požadavky na kvalitu vnitřního prostředí zavedené v čl. 7 odst. 6, čl. 8 odst. 3 a čl. 13 odst. 5. V případech, kdy opatření vytvářejí různé úrovně pohodlí, musí se to ve výpočtech jasně projevit. |
3. VÝPOČET CELKOVÉ SPOTŘEBY PRIMÁRNÍ ENERGIE A VÝKONNOSTI Z HLEDISKA EMISÍ VYPLÝVAJÍCÍ Z UPLATNĚNÍ TAKOVÝCH OPATŘENÍ A BALÍČKŮ OPATŘENÍ NA REFERENČNÍ BUDOVU
|
3.1. |
Energetická náročnost se vypočítá podle společného obecného rámce stanoveného v příloze I směrnice (EU) 2024/1275. |
|
3.2. |
Členské státy vypočítají energetickou náročnost opatření/balíčků/variant tak, že nejprve pro vnitrostátně vymezenou referenční podlahovou plochu vypočítají energii nutnou pro vytápění a chlazení. Poté se vypočítá dodaná energie pro vytápění prostor, chlazení prostor, větrání, přípravu teplé vody pro domácnosti a systémy osvětlení. |
|
3.3. |
Energie z obnovitelných zdrojů vyrobená a používaná pro vlastní potřebu na místě pro účely služeb souvisejících s energetickou náročností budov se nezapočítává do celkové spotřeby primární energie. Energie z obnovitelných zdrojů vyráběná na místě a používaná pro jiné účely, než jsou potřeby energetické náročnosti budov, či vyvedená do energetické sítě může být odečtena od spotřeby primární energie. Výroba energie z obnovitelných zdrojů na místě se vypočítá za použití kratšího než hodinového, hodinového nebo měsíčního modelování, které se upraví např. s ohledem na měsíční korekční faktory. |
|
3.4. |
Členské státy vypočítají výslednou celkovou spotřebu primární energie za použití konverzních faktorů primární energie z obnovitelných a neobnovitelných zdrojů nebo váhových faktorů pro jednotlivé energetické nosiče stanovených na vnitrostátní úrovni podle přílohy I směrnice (EU) 2024/1275. Konverzní faktory primární energie nebo váhové faktory oznámí Komisi v rámci podávání zpráv podle článku 6 tohoto nařízení. |
|
3.5. |
Členské státy použijí:
|
|
3.6. |
Pro účely výpočtu nákladově optimálních úrovní se výsledky energetické náročnosti vyjadřují v metrech čtverečních referenční podlahové plochy referenční budovy a vztahují se alespoň na celkovou spotřebu primární energie. |
|
3.7. |
Členské státy rovněž vypočítají výkonnost z hlediska emisí za použití faktorů emisí stanovených na celostátní, regionální a/nebo místní úrovni. Výkonnost z hlediska emisí se v tomto kontextu vztahuje na provozní emise. Členské státy mohou zohlednit potenciál globálního oteplování během životního cyklu a za tím účelem mohou použít metodiku výpočtu podle přílohy III směrnice (EU) 2024/1275, která je určena pro výpočet potenciálu globálního oteplování u nových budov. |
|
3.8. |
Při výpočtu mohou členské státy zohlednit budoucí změny vnějších klimatických podmínek, včetně vln horka a chladu, podle nejlepších dostupných klimatických projekcí. Při sestavování svých vnitrostátních projekcí mohou členské státy vycházet z údajů o vytápěcích denostupních a chladicích denostupních, které každoročně zveřejňuje Eurostat, nebo z projekcí vypracovaných Komisí a popsaných v příloze II. Lze použít i jiné relevantní zdroje, pokud jsou dostatečně zdokumentovány a oznámeny Komisi. |
4. VÝPOČET CELKOVÝCH NÁKLADŮ Z HLEDISKA ČISTÉ SOUČASNÉ HODNOTY PRO KAŽDOU REFERENČNÍ BUDOVU
4.1. Kategorie nákladů
Členské státy stanoví a popíšou tyto jednotlivé kategorie nákladů, které se použijí, s tím, že u výpočtů na makroekonomické úrovni se nezapočítávají platné poplatky a daně:
|
a) |
Vstupní investiční náklady. |
|
b) |
Roční náklady. Ty mohou navíc případně zahrnovat příjmy z vyrobené energie, které členské státy mohou brát v úvahu při finančním výpočtu. |
|
c) |
Případné náklady na nakládání s odpady. Pro účely výpočtů na makroekonomické úrovni zavedou členské státy rovněž tyto kategorie nákladů: |
|
d) |
Náklady na emise skleníkových plynů. Odráží kvantifikované, peněžně vyjádřené a diskontované provozní náklady na CO2 z emisí skleníkových plynů v tunách ekvivalentu CO2 za výpočtové období. Pokud se členský stát rozhodne při výpočtu nákladově optimálních úrovní zohlednit potenciál globálního oteplování během celého životního cyklu, který udává celkový příspěvek budovy během celého životního cyklu k emisím, které vedou ke změně klimatu, mohou být náklady na emise skleníkových plynů o toto rozšířeny. |
|
e) |
Náklady na environmentální a zdravotní externality využívání energie. Odráží kvantifikované a peněžně vyjádřené provozní náklady na látky znečišťující ovzduší související se spotřebou energie (konkrétně alespoň PM2,5 a NOx). |
4.2. Obecné zásady výpočtu nákladů
|
a) |
Při provádění projekcí vývoje nákladů na energii mohou členské státy použít vývoj cen energií podle přílohy II tohoto nařízení pro ropu, plyn a uhlí, přičemž nejprve vyjádří průměrné absolutní ceny energie (vyjádřené v EUR) pro tyto zdroje energie v roce provádění výpočtu. Členské státy také stanoví vnitrostátní prognózy vývoje cen energií pro další energetické nosiče používané ve značném rozsahu v jejich regionálním/lokálním rámci, a případně také pro tarify špičkového zatížení. Předpokládané trendy vývoje cen a aktuální podíly různých energetických nosičů na spotřebě energie budov oznámí Komisi. |
|
b) |
Do výpočtu nákladů může být také zahrnut dopad (očekávaného) vývoje cen v budoucnosti u jiných nákladů než nákladů na energii, výměnu prvků budov v průběhu výpočtového období a případně nákladů na nakládání s odpady. Při provádění přezkumu a aktualizaci výpočtů je nutno brát v úvahu vývoj cen, a to i v důsledku inovací a úprav technologií. Za tímto účelem mohou členské státy použít předpoklady technologických nákladů uvedené v příloze II tohoto nařízení. |
|
c) |
Údaje o nákladech pro kategorie nákladů a) až c) musí být založeny na trhu a musí být soudržné, co se týče lokality a času. Náklady by měly být vyjádřeny jako reálné náklady po odečtu inflace. Náklady se posoudí na úrovni členských států. |
|
d) |
Při určování celkových nákladů opatření/balíčku/varianty lze vynechat:
Všechny ostatní náklady je nutno při výpočtu celkových nákladů vzít plně v potaz. |
|
e) |
Zůstatková hodnota se stanoví lineárním odepisováním vstupních investičních nebo obnovovacích nákladů příslušného prvku budovy do konce výpočtového období diskontovaných k začátku výpočtového období. Doba odpisu se stanoví podle ekonomické životnosti budovy nebo prvku budovy. Může být zapotřebí zůstatkové hodnoty prvků budov upravit o náklady na jejich odstranění z budovy na konci odhadované ekonomické životnosti budovy. |
|
f) |
Připadají-li v úvahu, náklady na nakládání s odpady se diskontují a mohou se odečíst od konečné hodnoty. Možná je bude třeba nejprve diskontovat z odhadované ekonomické životnosti zpět ke konci výpočtového období a až ve druhém kroku zpět k začátku výpočtového období. |
|
g) |
Na konci výpočtového období se zohlední náklady na nakládání s odpady (připadají-li v úvahu) nebo zůstatková hodnota součástí a prvků budov za účelem stanovení konečných nákladů za odhadovaný ekonomický životní cyklus budovy. |
|
h) |
Členské státy použijí výpočtové období alespoň 30 let pro obytné a veřejné budovy a 20 let pro komerční jiné než obytné budovy. |
|
i) |
Členské státy se vyzývají, aby při definování odhadované ekonomické životnosti uvedených prvků budov používaly přílohu D normy EN 15459-1 o ekonomických ukazatelích pro prvky budov. Pokud jsou zavedeny jiné odhadované ekonomické životnosti pro prvky budov, měly by být oznámeny Komisi v rámci podávání zpráv podle článku 6. Členské státy definují odhadovaný ekonomický životní cyklus budovy na vnitrostátní úrovni. |
4.3. Výpočet celkových nákladů pro účely finančního výpočtu
|
a) |
Při určování celkových nákladů opatření/balíčku/varianty pro účely finančního výpočtu jsou příslušnými cenami, které se zahrnují do výpočtů, ceny placené zákazníkem, včetně všech platných daní, včetně DPH a dalších poplatků. Optimálně mají být do výpočtu zahrnuty také dotace dostupné pro různé varianty/balíčky/opatření, ale členské státy se mohou rozhodnout, že tyto dotace nezahrnou, nicméně v takovém případě musí vyčlenit nejen dotace a režimy podpory pro technologie, ale také všechny eventuální dotace cen energií. |
|
b) |
Celkové náklady na budovy a prvky budov se vypočítají sečtením různých typů nákladů, na něž se aplikuje diskontní sazba prostřednictvím diskontního faktoru tak, že se vyjádří prostřednictvím hodnoty ve výchozím roce a diskontované zůstatkové hodnoty takto:
kde:
jako:
kde p je počet roků od výchozího období a r je reálná diskontní sazba. |
|
c) |
Členské státy stanoví diskontní sazbu, která se má použít při finančním výpočtu, poté, co provedou analýzu citlivosti minimálně pro dvě různé diskontní sazby podle vlastní volby. |
4.4. Výpočet celkových nákladů pro účely makroekonomického výpočtu
|
a) |
Při určování celkových nákladů opatření/balíčku/varianty pro účely makroekonomického výpočtu jsou příslušnými cenami, které se zahrnují do výpočtů, ceny bez započtení všech platných daní, DPH, poplatků a dotací. |
|
b) |
Při určování celkových nákladů opatření/balíčku/varianty na makroekonomické úrovni se ke kategoriím nákladů uvedeným v bodě 4.1 písm. a) až c) přidají ještě další kategorie, takže upravený vzorec pro výpočet celkových nákladů vypadá takto:
kde:
|
|
c) |
Členské státy vypočítají kumulované uhlíkové náklady opatření/balíčků/variant za výpočtové období jako součet ročních emisí skleníkových plynů vynásobený očekávanými cenami za tunu ekvivalentu CO2 k povolenkám na emise skleníkových plynů vydaným v každém roce, přičemž jako doporučený klíčový parametr pro vnitrostátní odhady skleníkových plynů (jak je uvedeno v příloze II) se jim doporučuje použít nejaktuálnější trajektorie cen uhlíku stanovené Komisí. |
|
d) |
Pro výpočet ročních nákladů na environmentální a zdravotní externality využívání energie u opatření/balíčků/variant vynásobí členské státy odpovídající roční emise znečišťujících látek příslušnou cenou za tunu. Znečišťujícími látkami, které je třeba při tomto výpočtu zohlednit, jsou alespoň jemné částice (PM2,5) a oxidy dusíku (NOx). Pro výpočet nákladů se členským státům doporučuje, aby jako referenční hodnoty použily ty, které jsou uvedené v příloze II, a členské státy se také mohou rozhodnout, že do výpočtu zahrnou další příslušné látky znečišťující ovzduší uvedené v článku 1 směrnice (EU) 2016/2284: oxid siřičitý (SO2) a nemethanové těkavé organické sloučeniny (NMVOC). Pro výpočet environmentálních a zdravotních externalit využívání energie lze referenční hodnoty emisí znečišťujících látek z různých zdrojů energie (g/kWh paliva) nalézt v příručce EMEP/EEA pro inventury emisí látek znečišťujících ovzduší a v související databázi emisních faktorů. |
|
e) |
Členské státy určí diskontní sazbu, která se má použít pro makroekonomické výpočty, po provedení analýzy citlivosti pro minimálně dvě různé diskontní sazby, z nichž jedna musí být 3 %, vyjádřeno v reálných hodnotách. |
5. PROVEDENÍ ANALÝZY CITLIVOSTI PRO VSTUPNÍ ÚDAJE, VČETNĚ CEN ENERGIÍ
Účelem analýzy citlivosti je určit nejdůležitější parametry výpočtu nákladově optimálních úrovní. Členské státy provedou analýzu citlivosti u diskontních sazeb při použití minimálně dvou diskontních sazeb vyjádřených v reálných hodnotách u makroekonomických výpočtů a dvou diskontních sazeb u finančních výpočtů. Jedna z diskontních sazeb, která se použije pro analýzu citlivosti u makroekonomického výpočtu, musí být 3 %, vyjádřeno v reálných hodnotách. Členské státy provedou analýzu citlivosti u scénářů pro vývoj cen energií pro všechny energetické nosiče, používané ve významném rozsahu v budovách ve vnitrostátním kontextu. Doporučuje se rozšířit analýzu citlivosti i na další klíčové vstupní údaje, včetně například budoucích cen technologií, faktorů primární energie a váhových faktorů, emisních faktorů.
6. ODVOZENÍ NÁKLADOVĚ OPTIMÁLNÍ ÚROVNĚ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI PRO KAŽDOU REFERENČNÍ BUDOVU
|
6.1. |
Členské státy u každé referenční budovy porovnají výsledky celkových nákladů vypočítaných pro různá opatření pro energetickou účinnost a opatření založená na obnovitelných zdrojích energie a balíčky/varianty těchto opatření. |
|
6.2. |
V případech, kdy jsou na základě výsledku výpočtů nákladově optimálních úrovní získány stejná celková rozpětí nákladů pro různé úrovně energetické náročnosti, se členské státy vybízejí, aby uplatnily požadavky, jejichž důsledkem je nižší spotřeba celkové primární energie, jako základ porovnání se stávajícími minimálními požadavky na energetickou náročnost. Členské státy se rovněž vybízejí k tomu, aby využívaly požadavky, které minimalizují energetické potřeby budov. |
|
6.3. |
Jakmile se členské státy rozhodnou, zda pro výpočet vnitrostátní referenční hodnoty použijí makroekonomický nebo finanční výpočet, vypočítají se průměry vypočítaných nákladově optimálních úrovní energetické náročnosti pro všechny použité referenční budovy dohromady pro účely jejich porovnání s průměry stávajících požadavků na energetickou náročnost stejných referenčních budov. To umožní vypočítat rozdíl mezi stávajícími požadavky na energetickou náročnost a vypočítanými nákladově optimálními úrovněmi. |
(1) Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/2001 ze dne 11. prosince 2018 o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů (přepracované znění) (Úř. věst. L 328, 21.12.2018, s. 82. ELI: ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2018/2001/oj).
PŘÍLOHA II
Relevantní údaje a projekce údajů
Údaje a projekce údajů obsažené v následující tabulce si mohou členské státy stáhnout z vyhrazené internetové stránky ke směrnici o energetické náročnosti budov (1), na internetových stránkách Evropské komise.
Informace se budou vztahovat k nejnovějším dostupným údajům a budou pravidelně aktualizovány, např. jakmile budou k dispozici nové relevantní informace.
Členské státy mohou použít své vlastní předpoklady pro odhad údajů a projekcí údajů, pokud jsou dostatečně zdokumentovány a oznámeny Komisi.
|
|
Projekce údajů |
Úroveň EU |
Úroveň členských států |
|
A |
Odhadovaný dlouhodobý vývoj cen energií |
X |
|
|
B |
Environmentální náklady související s látkami znečišťujícími ovzduší |
X |
X |
|
C |
Projekce vytápěcích denostupňů (HDD) |
X |
X |
|
D |
Projekce chladicích denostupňů (CDD) |
X |
X |
|
E |
Předpoklady technologických nákladů |
X |
|
1. INFORMACE O ODHADOVANÉM DLOUHODOBÉM VÝVOJI CEN ENERGIÍ
Pro své výpočty mohou členské státy použít trajektorii cen fosilních paliv, kterou Komise poskytuje jako doporučený klíčový parametr (podle článku 18 nařízení (EU) 2018/1999 (2)). Členské státy mohou zohlednit odhadovaný vývoj cen elektřiny, pokud jej poskytuje Evropská komise.
2. INFORMACE O ENVIRONMENTÁLNÍCH NÁKLADECH SOUVISEJÍCÍCH S OSTATNÍMI ZNEČIŠŤUJÍCÍMI LÁTKAMI
Aby bylo možné peněžně vyjádřit emise látek znečišťujících ovzduší, a tedy vypočítat environmentální a zdravotní externality využívání energie, doporučuje se členským státům, aby pro své makroekonomické výpočty použily náklady na jednotku emisí znečišťujících látek (EUR/g), které poskytuje Komise a které jsou k dispozici ke stažení, jak je uvedeno výše.
3. INFORMACE O ODHADOVANÉM DLOUHODOBÉM VÝVOJI CEN UHLÍKU
Členským státům se doporučuje pro své makroekonomické výpočty používat nejaktuálnější trajektorii cen uhlíku v rámci systému EU ETS, kterou poskytuje Komise jako doporučený klíčový parametr pro vnitrostátní odhady skleníkových plynů (podle článku 18 nařízení (EU) 2018/1999).
(1) https://energy.ec.europa.eu/topics/energy-efficiency/energy-efficient-buildings/energy-performance-buildings-directive_en#energy-performance-of-buildings-standards.
(2) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1999 ze dne 11. prosince 2018 o správě energetické unie a opatření v oblasti klimatu, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 663/2009 a (ES) č. 715/2009, směrnice Evropského parlamentu a Rady 94/22/ES, 98/70/ES, 2009/31/ES, 2009/73/ES, 2010/31/EU, 2012/27/EU a 2013/30/EU, směrnice Rady 2009/119/ES a (EU) 2015/652 a zrušuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 525/2013 (Úř. věst. L 328, 21.12.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1999/oj).
PŘÍLOHA III
Šablona pro podávání zpráv, kterou členské státy použijí pro podávání zpráv Komisi podle čl. 6 odst. 2 směrnice (EU) 2024/1275 a článku 6 tohoto nařízení
1. REFERENČNÍ BUDOVY
|
1.1. |
Pro všechny kategorie budov uveďte souhrnné informace o referenčních budovách a důvod, proč jsou považovány za typické pro fond budov. Použijte tabulku 1 (stávající budovy) a tabulku 2 (nové budovy). Další informace je možné připojit formou přílohy nebo v textu k příslušným tabulkám. |
|
1.2. |
Uveďte definici referenční podlahové plochy používanou ve vaší zemi a způsob výpočtu. |
|
1.3. |
Vyjmenujte kritéria výběru použitá k určení každé referenční budovy (nové i stávající): např. statistická analýza vycházející z využívání budovy, jejího stáří, geometrie, klimatického pásma, struktury nákladů, stavebního materiálu atd., dále vnitřní mikroklimatické podmínky a vnější klimatické podmínky a zeměpisná poloha. |
|
1.4. |
Pokud členský stát snížil počet referenčních budov použitím referenční budovy sloužící pro několik kategorií budov, odůvodní tento přístup na základě analýzy prokazující, že referenční budova je typická pro fond budov všech kategorií, na něž se vztahuje. |
|
1.5. |
Uveďte, zda je referenční budova vzorová budova, virtuální budova atd. |
|
1.6. |
Uveďte základní soubor údajů pro vnitrostátní fond budov. |
|
1.7. |
Všechny budovy a dílčí kategorie by měly být uvedeny v tabulkách 1 a 2. Pokud se členské státy rozhodnou, že v případě menších změn (např. změna pouze jednoho parametru) nezahrnou všechny uvažované referenční budovy, musí v příslušném sloupci uvést počet uvažovaných změn pro každou kategorii. |
|
1.8. |
Tabulka 3 se vyplní pro každou referenční budovu ve všech jejích částech, ledaže zavedení konkrétního parametru není pro vykazování výpočtu relevantní. Přístupy k novým a stávajícím referenčním budovám se mohou lišit. U nových budov je na základě způsobu stanovení výpočtů třeba v tabulce 3 uvést pouze základní charakteristiky každé referenční budovy, zatímco výsledky opatření/balíčků/variant lze uvést v tabulce 5. Ve sloupci „Popis“ lze uvést vysvětlení a komentáře. Kromě toho se členským státům doporučuje doplnit parametry, které považují za relevantní pro vykazování výpočtů, včetně dobrovolných prvků, které se rozhodly do výpočtů zahrnout. |
|
1.9. |
První oddíly tabulky 3 („Výpočet“, „Klimatické podmínky“, „Nastavené hodnoty a harmonogramy pro budovy“) jsou obecné a není třeba je vykazovat pro každou referenční budovu, pokud se nemění. V takovém případě lze tyto oddíly vykazovat také samostatně s jasným uvedením referenčních budov, kterých se týkají. |
|
1.10. |
Pokud se analyzují varianty téže referenční budovy a pokud se stejná referenční budova počítá v různých klimatických pásmech na území státu, lze sloupec „Počet“ v tabulce 3 zkopírovat a vyplnit pouze relevantní informace, aniž by bylo nutné opakovat celou tabulku.
Tabulka 1 Referenční budova pro stávající budovy (větší renovace)
Tabulka 2 Referenční budova pro nové budovy
Tabulka 3 Příklad základní tabulky pro vykazování příslušných údajů o energetické náročnosti
Vyplňte jednu tabulku pro každou referenční budovu |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. VÝBĚR OPATŘENÍ/BALÍČKŮ/VARIANT
|
2.1. |
Ve formě tabulky uveďte charakteristiky zvolených balíčků/opatření/variant, které se použijí pro výpočet nákladově optimálních úrovní. Začněte s nejběžnějšími technologiemi a řešeními a poté uveďte inovativnější technologie a řešení. Pokud dříve provedené výpočty poskytují důkaz, že opatření zdaleka nejsou nákladově optimální, není třeba vyplňovat žádnou tabulku, ale tuto skutečnost je nutno zvlášť oznámit Komisi. Můžete použít níže uvedený formulář, nicméně zdůrazňujeme, že uvedené příklady jsou čistě ilustrativní. |
|
2.2. |
U renovací a nových budov je třeba zajistit minimální úroveň kvality vnitřního prostředí podle čl. 7 odst. 6 a čl. 8 odst. 3 směrnice (EU) 2024/1275. Tyto požadavky je třeba při definování opatření/balíčků zohlednit. |
|
2.3. |
Členské státy se mohou případně rozhodnout, že budou vykazovat dvě samostatné tabulky pro uvedení opatření/balíčku/varianty pro nové a stávající budovy. V případě potřeby mohou členské státy přidat sloupec, v němž uvedou referenční budovu nebo dílčí kategorii, na niž se opatření/balíček/varianta vztahuje. |
|
2.4. |
Další opatření lze seskupit do balíčků a v případě potřeby by měla být rovněž vykázána v tabulce 4. |
|
2.5. |
Podávání zpráv může být omezeno na nejdůležitější opatření/balíčky, ale mělo by být uvedeno, kolik výpočtů bylo provedeno celkem.
Tabulka 4 Ilustrativní tabulka pro uvedení vybraných opatření/balíčků/variant
Uvedení opatření je čistě ilustrativní, hlavní informace v tabulce (popis variant(y), ukazatel náročnosti) však musí být zachovány.
|
3. VÝPOČET SPOTŘEBY PRIMÁRNÍ ENERGIE A VÝKONNOSTI OPATŘENÍ Z HLEDISKA EMISÍ
3.1. Posouzení energetické náročnosti a výkonnosti z hlediska emisí
|
3.1.1. |
Výpočtový postup pro posouzení energetické náročnosti, který se použije na referenční budovy a na přijatá opatření/balíčky/varianty, je uveden jako součást tabulky 3 (oddíly „Výpočet“, „Klimatické podmínky“, „Nastavené hodnoty a harmonogramy pro budovy“). Není-li to nutné, není třeba tak činit pro každou referenční budovu. |
|
3.1.2. |
Uveďte odkazy na příslušnou legislativu, regulaci, standardy a normy. |
|
3.1.3. |
Uveďte výpočtové období, interval výpočtu (roční, měsíční nebo denní) a údaje o klimatu použité na referenční budovu.
Podávání zpráv může být omezeno na nejdůležitější opatření/balíčky/varianty, ale mělo by být uvedeno, kolik výpočtů bylo provedeno celkem. |
3.2. Výpočet spotřeby energie
|
3.2.1. |
Uveďte výsledky výpočtu energetické náročnosti pro každé opatření/balíček/variantu pro každou referenční budovu rozdělené minimálně na energetickou potřebu pro vytápění a chlazení, spotřebu energie, dodanou energii a spotřebu primární energie (včetně složek z obnovitelných a neobnovitelných zdrojů). Zahrňte také úspory energie. |
|
3.2.2. |
Členské státy mohou přidat řádky s cílem zahrnout relevantní informace, které je třeba vykázat, a to tak, že budou odrážet informace uvedené pro referenční budovu v tabulce 3.
Tabulka 5 Tabulka pro výsledky výpočtu spotřeby energie a emisí
Vyplňte jednu tabulku pro každou referenční budovu Pokud dříve provedené výpočty poskytují důkaz, že opatření zdaleka nejsou nákladově optimální, není třeba vyplňovat žádnou tabulku, ale tuto skutečnost je nutno zvlášť oznámit Komisi. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. VÝPOČET CELKOVÝCH NÁKLADŮ
|
4.1. |
Vypočtěte celkové náklady pro každé opatření/balíček/variantu za použití následujících tabulek vztahujících se na scénáře nízkých, středních nebo vysokých cen energií. Výpočet nákladů pro referenční budovu by měl být 100 %. |
|
4.2. |
Uveďte použitou diskontní sazbu pro finanční a makroekonomické výpočty a výsledek základní analýzy citlivosti pro minimálně dvě různé úrokové sazby v každém případě. |
|
4.3. |
Uveďte vstupní parametry použité pro výpočet celkových nákladů (např. náklady na pracovní sílu, náklady na technologii, náklady na znečišťující látku na kg emisí), včetně příslušných zdrojů a předpokladů. |
|
4.4. |
Uveďte vývoj použitých cen energie a uhlíku a jejich zdroj. |
|
4.5. |
V samostatné tabulce uveďte vstupní parametry pro další případně zahrnuté náklady (např. dopady na zdraví, dopady na HDP). |
|
4.6. |
Proveďte výpočet v rámci analýzy citlivosti pro hlavní náklady a pro náklady na energie a použité diskontní sazby pro makroekonomický i finanční výpočet. Pro každou variantu nákladů použijte zvláštní tabulku, jako je níže uvedená tabulka.
Tabulka 6 Výstupní údaje a výpočty celkových nákladů
Vyplňte tabulku pro každou referenční budovu, a to jednou pro makroekonomický výpočet a jednou pro finanční výpočet. Vložte údaje o nákladech v příslušné měně a upřesněte měnu použitou v tabulce. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. NÁKLADOVĚ OPTIMÁLNÍ ÚROVEŇ PRO REFERENČNÍ BUDOVY
|
5.1. |
Uveďte ekonomicky optimální úroveň energetické náročnosti v celkové primární energii (kWh/(m2.r)) a – pokud je k definici minimálních požadavků na energetickou náročnost použit přístup na úrovni systému – v příslušné jednotce (např. W/m2K pro hodnotu U, % pro účinnost systému) pro každý případ v souvislosti s referenčními budovami a uveďte, zda jsou nákladově optimální úrovně počítány na makroekonomické či finanční úrovni. |
|
5.2. |
Členské státy se vyzývají, aby při stanovování minimálních požadavků na energetickou náročnost používaly k doplnění celkové primární energie další ukazatele v závislosti na celostátních, regionálních nebo místních podmínkách, jako je výkonnost z hlediska emisí. |
6. SROVNÁNÍ
Pokud je rozdíl mezi vypočtenou nákladově optimální úrovní a stávajícími platnými minimálními požadavky na energetickou náročnost vyšší než 15 %, uveďte plán s příslušnými kroky k úpravě platných minimálních požadavků na energetickou náročnost do 24 měsíců od data předložení zprávy o optimálních nákladech.
Tabulka 7
Srovnávací tabulka pro nové a stávající budovy
|
Referenční budova |
Nákladově optimální rozsah/úroveň (od–do) v primární energii (kWh/(m2.r)) a případně v emisích skleníkových plynů (kgCO2/(m2.r)) (pro přístup na základě prvků v příslušné jednotce) |
Současné požadavky na referenční budovy v kWh/(m2.r) a případně v emisích skleníkových plynů (kgCO2/(m2.r)) (pro přístup na základě prvků v příslušné jednotce) |
Rozdíl (%) |
|
|
|
|
|
|
Plán na úpravu minimálních požadavků na energetickou náročnost do 24 měsíců: |
|||
7. JINÉ
|
7.1. |
Zprávy je možné podávat v kterémkoli z 24 úředních jazyků EU. |
|
7.2. |
Veškeré tabulky a grafy, které jsou Komisi poskytovány jako součást zprávy, musí být k dispozici ve formátu, který umožňuje výběr jejich případného textového obsahu, aby bylo možné je strojově přeložit. |
|
7.3. |
Pokud jsou tabulka nebo prvky tabulek ponechány prázdné, měly by členské státy v příslušné části zprávy uvést odůvodněné vysvětlení. |
|
7.4. |
Tato šablona je rovněž k dispozici v editovatelném formátu na vyhrazené internetové stránce ke směrnici o energetické náročnosti budov (7)na internetových stránkách Evropské komise. |
(1) Referenční podlahová plocha, S/V (poměr plochy k objemu), orientace, plocha severní/západní/jižní/východní fasády.
(2) Doba výstavby/stáří (připadá-li v úvahu), stavební materiál, typická průvzdušnost (kvalitativní), struktura spotřeby (připadá-li v úvahu).
(3) Technické systémy budov; hodnoty U pro prvky budovy; plocha, hodnota U a hodnota g pro okna; stínění atd.
(4) Včetně všech použití služeb souvisejících s energetickou náročností budov: vytápění, příprava teplé vody pro domácnosti, větrání, chlazení, zabudované osvětlení a pomocná energie.
(5) Referenční podlahová plocha, S/V, plocha severní/západní/jižní/východní fasády. Poznámka: Orientace budovy může v případě nové budovy sama o sobě představovat opatření pro energetickou účinnost.
(6) V případě potřeby lze použít i jiné parametry.
(7) https://energy.ec.europa.eu/topics/energy-efficiency/energy-efficient-buildings/energy-performance-buildings-directive_en#energy-performance-of-buildings-standards.
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/1511/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)
Obsah
Tisk
Skrýt přehled
Skrýt názvy