(EU) 2025/1455Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/1455 ze dne 23. července 2025, kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 44/2014, pokud jde o stanovení technických požadavků a zkušebních postupů týkajících se ochrany vozidel kategorie L proti kybernetickým útokům

Publikováno: Úř. věst. L 1455, 29.10.2025 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 23. července 2025 Autor předpisu:
Platnost od: 18. listopadu 2025 Nabývá účinnosti: 18. listopadu 2025
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
 Obsah   Tisk   Export  Skrýt přehled Celkový přehled   Skrýt názvy Zobrazit názvy  

Předpisem se mění

(EU) č. 44/2014;

Provádí předpisy

(EU) č. 168/2013;

Oblasti

Věcný rejstřík

CZ-NACE

71; 72;

Předpisy EU

(EU) 2024/2847; (EU) 2025/1535;
Původní znění předpisu

European flag

Úřední věstník
Evropské unie

CS

Řada L


2025/1455

29.10.2025

NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2025/1455

ze dne 23. července 2025,

kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 44/2014, pokud jde o stanovení technických požadavků a zkušebních postupů týkajících se ochrany vozidel kategorie L proti kybernetickým útokům

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013 ze dne 15. ledna 2013 o schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek a dozoru nad trhem s těmito vozidly (1), a zejména na čl. 18 odst. 3 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Oblast působnosti předpisu OSN č. 155 (2) o kybernetické bezpečnosti a systému řízení kybernetické bezpečnosti byla rozšířena tak, aby zahrnovala pravidla pro kybernetickou bezpečnost pro vozidla kategorie L (dvoukolová a tříkolová motorová vozidla a čtyřkolky). Aby byl předpis OSN č. 155 použitelný pro vozidla kategorie L v rámci Unie, je nezbytné odkaz na něj zahrnout do nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 44/2014 (3).

(2)

Vozidla kategorie L1e určená ke šlapání uvedená v čl. 3 bodě 94 písm. b) nařízení (EU) č. 168/2013 a šlapací jízdní kola s pedály vyňatá z působnosti nařízení (EU) č. 168/2013 podle čl. 2 odst. 2 písm. h) uvedeného nařízení se z hlediska kybernetické bezpečnosti technicky neliší. Šlapací jízdní kola s pedály, která představují převážnou většinu (v průměru 97 %) nabídky výrobků většiny výrobců jízdních kol, by podléhala požadavkům na kybernetickou bezpečnost stanoveným v nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/2847 (4), zatímco vozidla kategorie L1e určená ke šlapání, která představují pouze menšinu (v průměru 3 %) nabídky výrobků většiny výrobců jízdních kol, by podléhala požadavkům na kybernetickou bezpečnost stanoveným v předpisu OSN č. 155. Výrobci jízdních kol vyrábějící jízdní kola s pomocným elektrickým pohonem s digitálními prvky se často podílí na výrobě jak šlapacích jízdních kol s pedály, jež jsou definována v doložce o výjimce v čl. 2 odst. 2 písm. h) nařízení (EU) č. 168/2013, tak vozidel kategorie L1e určených ke šlapání uvedených v čl. 3 bodě 94 písm. b) nařízení (EU) č. 168/2013. Zajišťování souladu s odlišným souborem požadavků na kybernetickou bezpečnost pouze u menšinového segmentu celkové výroby by pro výrobce jízdních kol vytvářelo nepřiměřenou administrativní zátěž. Z těchto důvodů je vhodné vozidla kategorie L1e určená ke šlapání uvedená v čl. 3 bodě 94 písm. b) nařízení (EU) č. 168/2013 vyloučit z oblasti působnosti nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 44/2014, pokud jde o požadavky na kybernetickou bezpečnost v něm stanovené.

(3)

Vzhledem k tomu, že na vozidla kategorie L1e určená ke šlapání uvedená v čl. 3 bodě 94 písm. b) nařízení (EU) č. 168/2013 se vztahují požadavky nařízení (EU) 2024/2847 podle nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/1535 (5), je vhodné sladit použitelnost požadavků předpisu OSN č. 155 s dnem použitelnosti nařízení (EU) 2024/2847.

(4)

Kromě zajištění souladu nových typů vozidel potřebují vnitrostátní orgány a výrobci více času, aby se zajistilo, že v souladu s pravidly kybernetické bezpečnosti podle předpisu OSN č. 155 budou i všechny stávající typy vozidel.

(5)

Nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 44/2014 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Změny nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 44/2014

Nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 44/2014 se mění takto:

1)

Příloha I se mění v souladu s přílohou I tohoto nařízení;

2)

znění obsažené v příloze II tohoto nařízení se doplňuje jako příloha XVIII.

Článek 2

Vstup v platnost

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 23. července 2025.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)   Úř. věst. L 60, 2.3.2013, s. 52, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/168/oj.

(2)  Předpis OSN č. 155 – Jednotná ustanovení pro schvalování vozidel z hlediska kybernetické bezpečnosti a systému řízení kybernetické bezpečnosti [2025/5] (Úř. věst. L, 2025/5, 10.1.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/5/oj).

(3)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 44/2014 ze dne 21. listopadu 2013, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013, pokud jde o konstrukci vozidel a obecné požadavky pro schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek (Úř. věst. L 25, 28.1.2014, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2014/44/oj).

(4)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/2847 ze dne 23. října 2024 o horizontálních požadavcích na kybernetickou bezpečnost produktů s digitálními prvky a o změně nařízení (EU) č. 168/2013 a (EU) 2019/1020 a směrnice (EU) 2020/1828 (akt o kybernetické odolnosti) (Úř. věst. L, 2024/2847, 20.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2847/oj).

(5)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/1535 ze dne 29. července 2025, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/2847, pokud jde o vyloučení použití uvedeného nařízení na některé produkty s digitálními prvky spadající do oblasti působnosti nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013 (Úř. věst. L, 2025/1535, 29.10.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/1535/oj).


PŘÍLOHA I

V příloze I nařízení v přenesení pravomoci (EU) č. 44/2014se v tabulce doplňuje nový řádek, který zní:

„155

Kybernetická bezpečnost a systém řízení kybernetické bezpečnosti

Doplněk 3 k sérii změn 00

Úř. věst. L, 2025/5, 10.1.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/5/oj

L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e a L7e, s výjimkou vozidel kategorie L1e určených šlapání uvedených v čl. 3 bodě 94 písm. b) nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013“


PŘÍLOHA II

„PŘÍLOHA XVIII

Požadavky týkající se ochrany vozidel proti kybernetickým útokům

1.   Požadavky

1.1.

„Typem vozidla z hlediska kybernetické bezpečnosti“ se rozumí kategorie vozidel, která se neliší v těchto ohledech:

a)

označení typu vozidla výrobcem;

b)

základní aspekty elektrické/elektronické architektury a vnějších rozhraní s ohledem na kybernetickou bezpečnost.

1.2.

Vozidla kategorií L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e a L7e, s výjimkou vozidel kategorie L1e určených ke šlapání uvedených v čl. 3 bodě 94 písm. b) nařízení (EU) č. 168/2013 musí splňovat všechny příslušné požadavky předpisu OSN č. 155.

1.3

Body 1.1 a 1.2 se použijí takto:

a)

na nové typy vozidel od 11. prosince 2027;

b)

na stávající typy vozidel od 11. června 2029.


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/1455/oj

ISSN 1977-0626 (electronic edition)


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU