(EU) 2025/1455Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/1455 ze dne 23. července 2025, kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 44/2014, pokud jde o stanovení technických požadavků a zkušebních postupů týkajících se ochrany vozidel kategorie L proti kybernetickým útokům
| Publikováno: | Úř. věst. L 1455, 29.10.2025 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
| Přijato: | 23. července 2025 | Autor předpisu: | |
| Platnost od: | 18. listopadu 2025 | Nabývá účinnosti: | 18. listopadu 2025 |
| Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Tisk Skrýt přehled Celkový přehled Skrýt názvy Zobrazit názvy
|
|||
Předpisem se mění
Provádí předpisy
Oblasti
Věcný rejstřík
Třídění
- Deskriptor EUROVOC:
; bezpečnostní norma; ekologická norma; informační válka; jednostopé vozidlo; komunitární certifikace; motorové vozidlo; technická norma; technická specifikace - Oblast:
; Technické překážky; Vnitřní trh - zásady - Kód oblastí:
13 PRŮMYSLOVÁ POLITIKA A VNITŘNÍ TRH; 13.30 Vnitřní trh: sbližování právních předpisů; 13.30.10 Motorová vozidla
Předpisy EU
|
Úřední věstník |
CS Řada L |
|
2025/1455 |
29.10.2025 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2025/1455
ze dne 23. července 2025,
kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 44/2014, pokud jde o stanovení technických požadavků a zkušebních postupů týkajících se ochrany vozidel kategorie L proti kybernetickým útokům
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013 ze dne 15. ledna 2013 o schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek a dozoru nad trhem s těmito vozidly (1), a zejména na čl. 18 odst. 3 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
|
(1) |
Oblast působnosti předpisu OSN č. 155 (2) o kybernetické bezpečnosti a systému řízení kybernetické bezpečnosti byla rozšířena tak, aby zahrnovala pravidla pro kybernetickou bezpečnost pro vozidla kategorie L (dvoukolová a tříkolová motorová vozidla a čtyřkolky). Aby byl předpis OSN č. 155 použitelný pro vozidla kategorie L v rámci Unie, je nezbytné odkaz na něj zahrnout do nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 44/2014 (3). |
|
(2) |
Vozidla kategorie L1e určená ke šlapání uvedená v čl. 3 bodě 94 písm. b) nařízení (EU) č. 168/2013 a šlapací jízdní kola s pedály vyňatá z působnosti nařízení (EU) č. 168/2013 podle čl. 2 odst. 2 písm. h) uvedeného nařízení se z hlediska kybernetické bezpečnosti technicky neliší. Šlapací jízdní kola s pedály, která představují převážnou většinu (v průměru 97 %) nabídky výrobků většiny výrobců jízdních kol, by podléhala požadavkům na kybernetickou bezpečnost stanoveným v nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/2847 (4), zatímco vozidla kategorie L1e určená ke šlapání, která představují pouze menšinu (v průměru 3 %) nabídky výrobků většiny výrobců jízdních kol, by podléhala požadavkům na kybernetickou bezpečnost stanoveným v předpisu OSN č. 155. Výrobci jízdních kol vyrábějící jízdní kola s pomocným elektrickým pohonem s digitálními prvky se často podílí na výrobě jak šlapacích jízdních kol s pedály, jež jsou definována v doložce o výjimce v čl. 2 odst. 2 písm. h) nařízení (EU) č. 168/2013, tak vozidel kategorie L1e určených ke šlapání uvedených v čl. 3 bodě 94 písm. b) nařízení (EU) č. 168/2013. Zajišťování souladu s odlišným souborem požadavků na kybernetickou bezpečnost pouze u menšinového segmentu celkové výroby by pro výrobce jízdních kol vytvářelo nepřiměřenou administrativní zátěž. Z těchto důvodů je vhodné vozidla kategorie L1e určená ke šlapání uvedená v čl. 3 bodě 94 písm. b) nařízení (EU) č. 168/2013 vyloučit z oblasti působnosti nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 44/2014, pokud jde o požadavky na kybernetickou bezpečnost v něm stanovené. |
|
(3) |
Vzhledem k tomu, že na vozidla kategorie L1e určená ke šlapání uvedená v čl. 3 bodě 94 písm. b) nařízení (EU) č. 168/2013 se vztahují požadavky nařízení (EU) 2024/2847 podle nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/1535 (5), je vhodné sladit použitelnost požadavků předpisu OSN č. 155 s dnem použitelnosti nařízení (EU) 2024/2847. |
|
(4) |
Kromě zajištění souladu nových typů vozidel potřebují vnitrostátní orgány a výrobci více času, aby se zajistilo, že v souladu s pravidly kybernetické bezpečnosti podle předpisu OSN č. 155 budou i všechny stávající typy vozidel. |
|
(5) |
Nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 44/2014 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Změny nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 44/2014
Nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 44/2014 se mění takto:
|
1) |
Příloha I se mění v souladu s přílohou I tohoto nařízení; |
|
2) |
znění obsažené v příloze II tohoto nařízení se doplňuje jako příloha XVIII. |
Článek 2
Vstup v platnost
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 23. července 2025.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 60, 2.3.2013, s. 52, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/168/oj.
(2) Předpis OSN č. 155 – Jednotná ustanovení pro schvalování vozidel z hlediska kybernetické bezpečnosti a systému řízení kybernetické bezpečnosti [2025/5] (Úř. věst. L, 2025/5, 10.1.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/5/oj).
(3) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 44/2014 ze dne 21. listopadu 2013, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013, pokud jde o konstrukci vozidel a obecné požadavky pro schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek (Úř. věst. L 25, 28.1.2014, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2014/44/oj).
(4) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/2847 ze dne 23. října 2024 o horizontálních požadavcích na kybernetickou bezpečnost produktů s digitálními prvky a o změně nařízení (EU) č. 168/2013 a (EU) 2019/1020 a směrnice (EU) 2020/1828 (akt o kybernetické odolnosti) (Úř. věst. L, 2024/2847, 20.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2847/oj).
(5) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/1535 ze dne 29. července 2025, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/2847, pokud jde o vyloučení použití uvedeného nařízení na některé produkty s digitálními prvky spadající do oblasti působnosti nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013 (Úř. věst. L, 2025/1535, 29.10.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/1535/oj).
PŘÍLOHA I
V příloze I nařízení v přenesení pravomoci (EU) č. 44/2014se v tabulce doplňuje nový řádek, který zní:
|
„155 |
Kybernetická bezpečnost a systém řízení kybernetické bezpečnosti |
Doplněk 3 k sérii změn 00 |
Úř. věst. L, 2025/5, 10.1.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/5/oj |
L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e a L7e, s výjimkou vozidel kategorie L1e určených šlapání uvedených v čl. 3 bodě 94 písm. b) nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013“ |
PŘÍLOHA II
„PŘÍLOHA XVIII
Požadavky týkající se ochrany vozidel proti kybernetickým útokům
1. Požadavky
|
1.1. |
„Typem vozidla z hlediska kybernetické bezpečnosti“ se rozumí kategorie vozidel, která se neliší v těchto ohledech:
|
|
1.2. |
Vozidla kategorií L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e a L7e, s výjimkou vozidel kategorie L1e určených ke šlapání uvedených v čl. 3 bodě 94 písm. b) nařízení (EU) č. 168/2013 musí splňovat všechny příslušné požadavky předpisu OSN č. 155. |
|
1.3 |
Body 1.1 a 1.2 se použijí takto:
|
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/1455/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)
Obsah
Tisk
Skrýt přehled
Skrýt názvy