(EU) 2025/1264Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/1264 ze dne 27. června 2025, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1114, pokud jde o regulační technické normy upřesňující minimální obsah zásad a postupů řízení likvidity pro některé vydavatele tokenů vázaných na aktiva a elektronických peněžních tokenů

Publikováno: Úř. věst. L 1264, 3.10.2025 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 27. června 2025 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 23. října 2025 Nabývá účinnosti: 23. října 2025
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
 Obsah   Tisk   Export  Skrýt přehled Celkový přehled   Skrýt názvy Zobrazit názvy  

Předpisem se mění

(EU) 2023/1114;

Provádí předpisy

(EU) 2023/1114;

Oblasti

Věcný rejstřík

CZ-NACE

62; 63; 66; 84;

Normy

ISO 14001-8;

Předpisy EU

(EU) č. 1093/2010;
Původní znění předpisu

European flag

Úřední věstník
Evropské unie

CS

Řada L


2025/1264

3.10.2025

NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2025/1264

ze dne 27. června 2025,

kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1114, pokud jde o regulační technické normy upřesňující minimální obsah zásad a postupů řízení likvidity pro některé vydavatele tokenů vázaných na aktiva a elektronických peněžních tokenů

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1114 ze dne 31. května 2023 o trzích kryptoaktiv a o změně nařízení (EU) č. 1093/2010 a (EU) č. 1095/2010 a směrnic 2013/36/EU a (EU) 2019/1937 (1), a zejména na čl. 45 odst. 7 čtvrtý pododstavec uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Podle čl. 35 odst. 4 a článku 58 nařízení (EU) 2023/1114 se požadavky stanovené v čl. 45 odst. 3 uvedeného nařízení vztahují nejen na vydavatele významných tokenů vázaných na aktiva, ale také na instituce elektronických peněz vydávající významné elektronické peněžní tokeny, a pokud to vyžadují jejich příslušné orgány, na vydavatele tokenů vázaných na aktiva, které nejsou významné, a na instituce elektronických peněz vydávající elektronické peněžní tokeny, které nejsou významné.

(2)

V souladu s nařízením (EU) 2023/1114 má Komise upřesnit minimální obsah zásad řízení likvidity a postupy pro řízení rizika likvidity vydavatelů tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů, které zajistí, aby hodnota rezervy aktiv mohla uspokojit žádosti o zpětnou výměnu ze strany držitelů těchto tokenů za běžných i zátěžových scénářů, čímž se zajistí běžná kontinuita činnosti. Aby bylo možné vyhovět žádostem o zpětnou výměnu, měli by vydavatelé tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů věnovat zvláštní pozornost volatilitě aktiv, na něž jsou vázána, a to vzhledem k rezervě aktiv, a měli by provést následnou analýzu nezbytné nadměrné kolateralizace. Aby se zmírnilo jakékoli riziko selhání protistrany, měli by se vydavatelé tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů vyvarovat rizika koncentrace správců rezervy aktiv.

(3)

Vydavatelé tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů by měli vypracovat plány pro nepředvídané události v oblasti likvidity obsahující signály včasného varování a nástroje ke zmírnění rizika likvidity. Vydavatelé tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů by měli jako signál včasného varování zejména sledovat volatilitu aktiv, na něž jsou vázána, a to ve vztahu k rezervě aktiv, a vývoj rozdílu mezi tržní hodnotou tokenů a tržní hodnotou aktiv, na něž jsou tokeny vázány, aby bylo možné předvídat případné objemné žádosti o zpětnou výměnu, zejména s ohledem na případné podhodnocení tržní hodnoty tokenů na trhu. Vzhledem k tomu, že nadhodnocení tržní hodnoty tokenu by mohlo vytvořit pobídku k jeho prodeji, měli by vydavatelé tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů věnovat pozornost objemům transakcí a cenám, aby byli připraveni reagovat na jakýkoli nepříznivý vývoj na trhu s tokeny.

(4)

Vzhledem k tomu, že rezerva aktiv pro jeden token vázaný na aktiva nebo elektronický peněžní token je oddělena od rezervy aktiv jiných takových tokenů, měly by být zásady a postupy řízení likvidity týkající se každého z nich rovněž stanoveny zvlášť.

(5)

Aby se zajistilo, že profil likvidity rezervních aktiv je odolný, což vydavatelům tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů umožní pokračovat v běžném provozu i v rámci scénářů nedostatku likvidity, měl by být do zásad řízení likvidity zahrnut podrobný popis krytých rizik, identifikovaných parametrů a jejich nastavení pro účely testování scénářů nedostatku likvidity. Očekává se, že přezkum těchto informací, který by měl být aktualizován pro každý zátěžový test likvidity, umožní v případě potřeby orgánům dohledu rozhodnout o vhodných opatřeních k posílení požadavků na likviditu vydavatelů.

(6)

Toto nařízení vychází z návrhů regulačních technických norem vypracovaných v úzké spolupráci s Evropským orgánem pro cenné papíry a trhy a předložených Komisi Evropským orgánem pro bankovnictví.

(7)

Evropský orgán pro bankovnictví vedl o návrzích regulačních technických norem, z nichž toto nařízení vychází, otevřené veřejné konzultace, provedl analýzu potenciálních souvisejících nákladů a přínosů a požádal o radu skupinu subjektů působících v bankovnictví zřízenou podle čl. 37 odst. 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1093/2010 (2),

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Oblast působnosti

Toto nařízení se vztahuje na tyto vydavatele tokenů vázaných na aktiva a elektronických peněžních tokenů:

a)

vydavatele významných tokenů vázaných na aktiva;

b)

instituce elektronických peněz vydávající významné elektronické peněžní tokeny;

c)

vydavatele tokenů vázaných na aktiva, které nejsou významné, pokud to vyžaduje příslušný orgán podle čl. 35 odst. 4 nařízení (EU) 2023/1114;

d)

instituce elektronických peněz vydávající elektronické peněžní tokeny, které nejsou významné, pokud to vyžaduje příslušný orgán podle čl. 58 odst. 2 nařízení (EU) 2023/1114.

Článek 2

Zásady a postupy pro identifikaci, měření a řízení rizika likvidity

1.   Zásady a postupy řízení likvidity zahrnují spolehlivé strategie a procesy pro identifikaci, měření, řízení, sledování a interní vykazování rizika likvidity v souboru časových horizontů, které toto riziko náležitě odrážejí.

2.   Zásady a postupy řízení likvidity zajistí, aby byla zachována odpovídající úroveň rezervních aktiv, aby bylo možné kdykoli vyhovět žádostem držitelů tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů o zpětnou výměnu, a to i v zátěžových scénářích.

3.   Zásady a postupy řízení likvidity musí být přiměřené složitosti, rizikovému profilu a rozsahu činnosti vydavatelů tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů.

Řídící orgány vydavatelů tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů schválí zásady a postupy řízení likvidity a stanoví úrovně rizikové tolerance pro každý token vázaný na aktiva nebo elektronický peněžní token.

Zásady a postupy řízení likvidity odrážejí stávající a očekávané riziko likvidity vydavatelů tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů.

Vydavatelé tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů tato rizika průběžně sledují. Sledování zahrnuje:

a)

identifikaci vkladů u úvěrových institucí, vysoce likvidních finančních nástrojů a jakýchkoli jiných rezervních aktiv;

b)

stanovení kritérií pro určení tržní hodnoty rezervních aktiv;

c)

posouzení rizika koncentrace, úvěruschopnosti a spolehlivosti likvidity, jakož i limitů a časových horizontů těchto rizik a konzistentnosti měn;

d)

techniky pro zajištění stability hodnoty rezervy aktiv s ohledem na aktiva, na něž jsou tokeny navázány.

4.   Vydavatelé tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů zavedou opatření pro řádné řízení vnitrodenního rizika likvidity. Tato opatření zahrnují:

a)

určení očekávaných vnitrodenních potřeb likvidity a zdrojů;

b)

vytvoření procesů a postupů, které jsou v souladu s profilem vydavatele tokenu vázaného na aktiva nebo elektronického peněžního tokenu a s podmíněnou a očekávanou situací na trhu.

5.   Vydavatelé tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů sledují svá rezervní aktiva, aby zajistili, že jsou trvale k dispozici k pokrytí hodnoty aktiv, na něž jsou tyto tokeny vázány, a to i v mimořádných situacích, a posoudí vhodnost nadměrné kolateralizace, zejména pokud aktiva, na něž jsou tokeny vázány, jsou vysoce volatilní nebo nejsou součástí rezervy aktiv.

6.   Vydavatelé tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů pravidelně sledují jmenování správců rezervních aktiv podle článku 37 nařízení (EU) 2023/1114, zásady týkající se úschovy a související smluvní ujednání.

7.   Vydavatelé tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů zavedou zvláštní opatření a stanoví vnitřní limity, aby se zabránilo koncentraci rezervy aktiv správcem.

8.   Vydavatelé tokenů vázaných na aktiva, které jsou vázány na alespoň jedno aktivum, které není úřední měnou, zavedou procesy a postupy pro řešení rizik vyplývajících z případů, kdy rezerva aktiv není tvořena aktivy, na něž jsou tokeny vázány, včetně opatření pro řízení rizik vyplývajících z používání derivátových nástrojů nebo nástrojů sledujících aktiva, na něž jsou tokeny vázány.

Článek 3

Politika pro nepředvídané události a nástroje pro zmírňování rizika likvidity

1.   V rámci zásad a postupů řízení likvidity vydavatelé tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů vypracují a vhodným způsobem nastaví signály včasného varování. Tyto signály zahrnují varování týkající se:

a)

maximální odchylky mezi tržní hodnotou rezervy aktiv a tržní hodnotou aktiv, na něž jsou tokeny vázány;

b)

maximální odchylky mezi tržní hodnotou tokenů a tržní hodnotou aktiv, na něž jsou tokeny vázány.

2.   Vydavatelé tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů musí mít zavedeny různé nástroje ke zmírnění rizika likvidity, které pravidelně přezkoumávají, včetně přiměřeného přístupu k diverzifikovaným zdrojům financování, aby mohli reagovat na jakýkoli signál včasného varování za běžných a zátěžových scénářů.

3.   Vydavatelé tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů upraví své strategie, signály včasného varování, interní zásady a limity pro riziko likvidity a vypracují účinné plány pro nepředvídané události v oblasti likvidity, které zohlední výsledek pravidelného zátěžového testování.

4.   Při uplatňování odstavců 1, 2 a 3 vedou vydavatelé tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů tuto dokumentaci:

a)

popis vymezení odpovědnosti za návrh, schválení, sledování, provádění a aktualizaci plánu pro nepředvídané události v oblasti likvidity;

b)

popis strategií pro řešení nedostatku likvidity v mimořádných situacích;

c)

popis nástrojů zahrnující interní limity stanovené v postupech pro identifikaci, měření a řízení rizika likvidity uvedených v článku 2 ke sledování tržních podmínek, které vydavatelům tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů umožňují včas určit, zda je opodstatněná eskalace nebo provedení opatření, nebo obojí.

Článek 4

Oddělení zásad a postupů řízení likvidity

1.   Vydavatelé tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů uplatňují požadavky stanovené v článcích 2 a 3 zvlášť pro každý token vázaný na aktiva nebo elektronický peněžní token. Stanoví se obsah i forma postupů pro identifikaci, měření, řízení a vykazování rizika likvidity, politik pro nepředvídané události a nástrojů pro snižování rizika likvidity, limitů rizik, nástrojů a strategií řízení likvidity uvedených v daných článcích, a to s přihlédnutím k různým aktivům, na něž jsou vázány různé tokeny vázané na aktiva nebo elektronické peněžní tokeny, a k jejich korelaci s příslušnou oddělenou rezervou aktiv.

2.   Zásady a postupy řízení likvidity stanovené v tomto nařízení jsou po obsahové i formální stránce odděleny od zásad a postupů v oblasti likvidity, které se týkají jiných činností vydavatele než těch, jež souvisejí s vydáváním tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů.

Článek 5

Proces a postupy pro testování scénářů nedostatku likvidity

1.   Vydavatelé tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů zahrnou do své politiky řízení likvidity proces a postupy pro testování scénářů nedostatku likvidity a následující informace týkající se každého zátěžového testu:

a)

rizika zahrnutá v zátěžových testech likvidity;

b)

zvažované parametry, jejich kalibraci v zátěžovém prostředí a zátěžové scénáře a časové horizonty použité při zátěžových testech likvidity;

c)

historické údaje a předpoklady, včetně odborných úsudků, zvažované vydavatelem při nastavování parametrů uvedených v písmenu b);

d)

výsledek zátěžových testů likvidity a veškerá přijatá nápravná opatření.

2.   Zátěžové testy likvidity zahrnují prvek reverzního zátěžového testu k posouzení limitu odolnosti profilu likvidity každé rezervy aktiv.

Článek 6

Vstup v platnost

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 27. června 2025.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)   Úř. věst. L 150, 9.6.2023, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.

(2)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1093/2010 ze dne 24. listopadu 2010 o zřízení Evropského orgánu dohledu (Evropského orgánu pro bankovnictví), o změně rozhodnutí č. 716/2009/ES a o zrušení rozhodnutí Komise 2009/78/ES (Úř. věst. L 331, 15.12.2010, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1093/oj).


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/1264/oj

ISSN 1977-0626 (electronic edition)


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU