(EU) 2025/1214Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2025/1214 ze dne 17. června 2025, kterým se mění nařízení (EU) 2019/631 s cílem zahrnout dodatečnou flexibilitu, pokud jde o výpočet dodržování výkonnostních norem pro emise CO2 u nových osobních automobilů a nových lehkých užitkových vozidel ze strany výrobců na kalendářní roky 2025 až 2027 (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 1214, 19.6.2025 | Druh předpisu: | Nařízení |
Přijato: | 17. června 2025 | Autor předpisu: | |
Platnost od: | 9. července 2025 | Nabývá účinnosti: | 9. července 2025 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Předpisem se mění
Provádí předpisy
Oblasti
Věcný rejstřík
Třídění
- Deskriptor EUROVOC:
automobil; ekologická norma; motorové vozidlo; opatření na kontrolu znečištění; skleníkový plyn; snižování plynných emisí; spotřeba energie; užitkové vozidlo; znečišťování atmosféry; znečišťování motorovými vozidly - Oblast:
Doprava; Znečištění; Životní prostředí - Kód oblastí:
06 PRÁVO USAZOVÁNÍ A VOLNÝ POHYB SLUŽEB; 06.20 Uplatnění v odvětvích; 06.20.20 Služby; 06.20.20.30 Doprava; 13 PRŮMYSLOVÁ POLITIKA A VNITŘNÍ TRH; 13.30 Vnitřní trh: sbližování právních předpisů; 13.30.10 Motorová vozidla; 15 OCHRANA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ, SPOTŘEBITELŮ A ZDRAVÍ; 15.10 Životní prostředí; 15.10.20 Znečištění a škodlivé vlivy; 15.10.20.30 Kontrola znečištění ovzduší
![]() |
Úřední věstník |
CS Řada L |
2025/1214 |
19.6.2025 |
NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2025/1214
ze dne 17. června 2025,
kterým se mění nařízení (EU) 2019/631 s cílem zahrnout dodatečnou flexibilitu, pokud jde o výpočet dodržování výkonnostních norem pro emise CO2 u nových osobních automobilů a nových lehkých užitkových vozidel ze strany výrobců na kalendářní roky 2025 až 2027
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÝ PARLAMENT A RADA EVROPSKÉ UNIE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie, a zejména na čl. 192 odst. 1 této smlouvy,
s ohledem na návrh Evropské komise,
po postoupení návrhu legislativního aktu vnitrostátním parlamentům,
s ohledem na stanovisko Evropského hospodářského a sociálního výboru (1),
po konzultaci s Výborem regionů,
v souladu s řádným legislativním postupem (2),
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 (3) stanoví výkonnostní normy pro emise CO2 pro nové osobní automobily a nová lehká užitková vozidla, které tvoří klíčovou součást rámce Unie pro snížení čistých emisí skleníkových plynů do roku 2030 alespoň o 55 % ve srovnání s úrovněmi z roku 1990 a pro dosažení klimatické neutrality v celém hospodářství do roku 2050. |
(2) |
V reakci na žádost zúčastněných stran o dodatečnou flexibilitu při plnění cílů v oblasti emisí CO2, pokud jde o období 2025 až 2027, je vhodné urychleně přijmout změnu, která stanoví jednorázovou flexibilitu pro tyto tři roky, pokud jde o výpočet souladu s výkonnostními normami pro emise CO2, při současném zachování cílů pro snižování emisí CO2. |
(3) |
V období 2025 až 2027 by výrobci měli zajistit, aby průměrné specifické emise CO2 jejich vozidel nepřekročily emisní cíl vypočtený jako průměr jejich ročních cílů pro specifické emise za dané období. Plnění těchto cílů by mělo být posouzeno u každého jednotlivého výrobce na konci tříletého období. Poplatky za překročení emisí by měly být vypočteny odpovídajícím způsobem. |
(4) |
S cílem sladit ustanovení o sdružování s dodatečnou flexibilitou souladu v letech 2025 až 2027 by mělo být možné uzavírat dohody o vytvoření sdružení na kalendářní rok 2025 nebo 2026 až do konce roku 2027. |
(5) |
Jelikož cíle tohoto nařízení, totiž poskytnout dodatečnou flexibilitu pro dosažení souladu s požadavky na emise CO2 v období 2025 až 2027 při současném zachování požadavků na snižování emisí CO2 jak u nových osobních automobilů, tak u nových lehkých užitkových vozidel, nemůže být dosaženo uspokojivě členskými státy, ale spíše jej, z důvodu jeho rozsahu a účinků, může být lépe dosaženo na úrovni Unie, může Unie přijmout opatření v souladu se zásadou subsidiarity stanovenou v článku 5 Smlouvy o Evropské unii. V souladu se zásadou proporcionality stanovenou v uvedeném článku nepřekračuje toto nařízení rámec toho, co je nezbytné pro dosažení tohoto cíle. |
(6) |
Vzhledem k naléhavosti záležitosti a potřebě poskytnout dodatečnou flexibilitu pro dosažení souladu v oblasti CO2 v období 2025 až 2027 a zároveň zachovat požadavky na snižování emisí CO2 jak pro nové osobní automobily, tak pro nová lehká užitková vozidla, považuje se za vhodné uplatnit výjimku ze lhůty osmi týdnů stanovenou v článku 4 Protokolu č. 1 o úloze vnitrostátních parlamentů v Evropské unii, připojeného ke Smlouvě o Evropské unii, Smlouvě o fungování Evropské unie a Smlouvě o založení Evropského společenství pro atomovou energii. |
(7) |
Nařízení (EU) 2019/631 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno, |
PŘIJALY TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Nařízení (EU) 2019/631 se mění takto:
1) |
v článku 4 se vkládá nový odstavec, který zní: „1a. Odchylně od odstavce 1 výrobce, a to i v případě, že je členem sdružení, pro tříleté období zahrnující kalendářní roky 2025 až 2027 zajistí, aby jeho průměrné specifické emise CO2 za toto období nepřekročily jeho cíl pro specifické emise za uvedené období. Tyto průměrné specifické emise CO2 se vypočítají jako průměr ročních průměrných specifických emisí CO2 za období tří let vážený podle počtu nově registrovaných vozidel výrobce v každém kalendářním roce. Cíl pro specifické emise se vypočítá jako průměr ročních cílů pro specifické emise stanovených v souladu s částí A bodem 6.3 nebo částí B přílohy I za tříleté období, nebo pokud je výrobci udělena výjimka podle článku 10, v souladu s uvedenou výjimkou, vážený podle počtu nově registrovaných vozidel výrobce v každém kalendářním roce. Pro každý kalendářní rok, v němž byl výrobce členem sdružení, jsou roční průměrné specifické emise CO2 a roční cíl pro specifické emise, který má být použit pro tyto výpočty, hodnotami pro toto sdružení.“ |
2) |
v čl. 6 odst. 2 se doplňuje nový pododstavec, který zní: „Odchylně od prvního pododstavce lze uzavřít dohodu o vytvoření sdružení na kalendářní rok 2025 nebo 2026 až do 31. prosince 2027.“ ; |
3) |
v čl. 8 odst. 1 se doplňuje nový pododstavec, který zní: „Odchylně od prvního pododstavce, pokud jde o kalendářní roky 2025 až 2027, uloží Komise poplatek za překročení emisí každému výrobci, jehož průměrné specifické emise CO2 za tyto tři roky překračují jeho cíl pro specifické emise za období 2025 až 2027.“ |
Článek 2
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
Ve Štrasburku dne 17. června 2025.
Za Evropský parlament
předsedkyně
R. METSOLA
Za Radu
předseda
A. SZŁAPKA
(1) Stanovisko ze dne 29. dubna 2025 (dosud nezveřejněné v Úředním věstníku).
(2) Postoj Evropského parlamentu ze dne 8. května 2025 (dosud nezveřejněný v Úředním věstníku) a rozhodnutí Rady ze dne 27. května 2025.
(3) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 ze dne 17. dubna 2019, kterým se stanoví výkonnostní normy pro emise CO2 pro nové osobní automobily a pro nová lehká užitková vozidla a kterým se zrušují nařízení (ES) č. 443/2009 a (EU) č. 510/2011 ( Úř. věst. L 111, 25.4.2019, s. 13, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/631/oj).
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/1214/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)