(EU) 2025/1117Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/1117 ze dne 3. dubna 2025, kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2015/68 a (EU) 2015/208, pokud jde o požadavky na brzdění vozidel a požadavky na funkční bezpečnost zemědělských a lesnických vozidel
Publikováno: | Úř. věst. L 1117, 12.6.2025 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 3. dubna 2025 | Autor předpisu: | |
Platnost od: | 15. června 2025 | Nabývá účinnosti: | 15. června 2025 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
![]() |
Úřední věstník |
CS Řada L |
2025/1117 |
12.6.2025 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2025/1117
ze dne 3. dubna 2025,
kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2015/68 a (EU) 2015/208, pokud jde o požadavky na brzdění vozidel a požadavky na funkční bezpečnost zemědělských a lesnických vozidel
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 167/2013 ze dne 5. února 2013 o schvalování zemědělských a lesnických vozidel a dozoru nad trhem s těmito vozidly (1), a zejména na čl. 17 odst. 5 a čl. 49 odst. 3 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Aby bylo možné používat čepová spojovací zařízení u tažených vozidel s nevýkyvnou ojí, je nezbytné zajistit jejich funkční bezpečnost. Pro takové soupravy traktorů s taženými vozidly je proto nutné zavést požadavky na brzdění. |
(2) |
V provozu je stále značný počet tažených vozidel s jednohadicovými spojovacími zařízeními. Aby se předešlo nehodám způsobeným nesprávně připojenými brzdovými systémy a zajistilo se, aby tažená vozidla s jednohadicovým systémem správně fungovala, když jsou připojena k traktorům vybaveným dvouhadicovým ovládacím vedením, měly by být pro tyto soupravy stanoveny požadavky, které prostřednictvím požadavků na schválení typu zajistí patřičnou úroveň bezpečnosti. |
(3) |
Předpis OSN č. 148 spojuje ustanovení předpisů OSN č. 4, 6, 7, 23, 38, 50, 77, 87 a 91 do jediného předpisu s cílem zjednodušit předpisy OSN týkající se osvětlení a světelné signalizace a zlepšit srozumitelnost, provést konsolidaci a ubrat na složitosti požadavků snížením počtu předpisů OSN prostřednictvím redakčních zásahů, aniž by se měnily podrobné technické požadavky, které jsou již v platnosti před vstupem předpisu OSN č. 148 v platnost. Předpis OSN č. 148 by proto měl být zařazen na seznam použitelných předpisů OSN jako alternativní požadavek. |
(4) |
Předpis OSN č. 149 spojuje ustanovení předpisů OSN č. 19, 98, 112, 113, 119 a 123 do jediného předpisu s cílem zjednodušit předpisy OSN týkající se osvětlení a světelné signalizace a zlepšit srozumitelnost, provést konsolidaci a ubrat na složitosti požadavků snížením počtu předpisů OSN prostřednictvím redakčních zásahů, aniž by se měnily podrobné technické požadavky, které jsou již v platnosti před vstupem předpisu OSN č. 149 v platnost. Předpis OSN č. 149 by proto měl být zařazen na seznam použitelných předpisů OSN jako alternativní požadavek. |
(5) |
Předpis OSN č. 150 spojuje ustanovení předpisů OSN č. 3, 27, 69, 70 a 104 do jediného předpisu s cílem zjednodušit předpisy OSN týkající se osvětlení a světelné signalizace a zlepšit srozumitelnost, provést konsolidaci a ubrat na složitosti požadavků snížením počtu předpisů OSN prostřednictvím redakčních zásahů, aniž by se měnily podrobné technické požadavky, které jsou již v platnosti před vstupem předpisu OSN č. 150 v platnost. Předpis OSN č. 150 by proto měl být zařazen na seznam použitelných předpisů OSN jako alternativní požadavek. |
(6) |
Změny nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2015/68 (2) a (EU) 2015/208 (3) souvisejí s bezpečností a odrážejí technologický vývoj. Z těchto důvodů je vhodné je přijmout v jediném aktu. |
(7) |
Aby byl zohledněn technický pokrok, je vhodné zavést požadavky na elektrickou bezpečnost, které již byly vypracovány pro jiné kategorie vozidel s elektrickým hnacím ústrojím, po nichž budou následovat další požadavky, pokud jde o mechanické vlivy, životnost, kybernetickou bezpečnost a aktualizace softwaru. |
(8) |
Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2015/68 a (EU) 2015/208 by proto měla být odpovídajícím způsobem změněna. |
(9) |
Změny článků 16 a 17 nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2015/68 odrážejí skutečný stav technického vývoje. Pokud by se od výrobců vozidel vyžadovalo zavést úpravy ve výrobě jen na krátkou dobu do vyhlášení tohoto nařízení, znamenalo by to pro ně zbytečnou administrativní zátěž. Je proto odůvodněné, aby toto nařízení bylo použitelné co nejdříve a zpětně, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Změny nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2015/68
Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2015/68 se mění takto:
1) |
v článku 2 se bod 25 nahrazuje tímto:
|
2) |
článek 16 se nahrazuje tímto: „Článek 16 Požadavky použitelné na brzdová zařízení umožňující hydraulické spojení jednohadicového typu a na vozidla vybavená těmito spojeními 1. Výkonnostní požadavky na traktory s brzdovými zařízeními umožňujícími hydraulické spojení jednohadicového typu jsou stanoveny v příloze XIII. 2. Po 31. prosinci 2024 nesmí výrobci vozidel montovat do nových traktorů brzdové systémy, které jsou vhodné pouze k hydraulickému spojení jednohadicového typu.“ |
3) |
v článku 17 se čtvrtý pododstavec nahrazuje tímto: „S účinkem ode dne 1. ledna 2025 zakážou vnitrostátní orgány, aby byly na trh dodávány, registrovány nebo uváděny do provozu nové traktory vybavené brzdovými systémy, které jsou vhodné pouze k hydraulickému spojení jednohadicového typu.“; |
4) |
příloha XIII se mění v souladu s přílohou I tohoto nařízení. |
Článek 2
Změny nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2015/208
Přílohy I a XXIV se mění v souladu s přílohou II tohoto nařízení.
Článek 3
Vstup v platnost
Toto nařízení vstupuje v platnost třetím dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 3. dubna 2025.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 60, 2.3.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/167/oj.
(2) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2015/68 ze dne 15. října 2014, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 167/2013, pokud jde o požadavky na brzdění vozidel pro účely schvalování zemědělských a lesnických vozidel (Úř. věst. L 17, 23.1.2015, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2015/68/oj).
(3) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2015/208 ze dne 8. prosince 2014, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 167/2013, pokud jde o požadavky na funkční bezpečnost vozidel pro účely schvalování zemědělských a lesnických vozidel (Úř. věst. L 42, 17.2.2015, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2015/208/oj).
PŘÍLOHA I
Příloha XIII nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2015/68 se mění takto:
1) |
název se nahrazuje tímto: „ Požadavky na hydraulické brzdové systémy umožňující hydraulické spojení jednohadicového typu “; |
2) |
bod 1.1 se nahrazuje tímto:
|
PŘÍLOHA II
Přílohy I a XXIV nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2015/208 se mění takto:
1) |
v příloze I se do tabulky doplňují tyto řádky:
|
2) |
v příloze XXIV se bod 3 nahrazuje tímto:
Všechna výhradně elektrická vozidla kategorií T nebo C, hybridní elektrická vozidla a vozidla, která poskytují elektrický výkon třídy napětí od 32 V do 60 V stejnosměrného proudu a/nebo od 21 V do 30 V střídavého proudu, musí splňovat požadavky přílohy IV nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 3/2014, s výjimkou bodů 2.1.1 a 2.1.2 o třídách IP, bodu 2.1.6.3 o barevném označení a bodu 2.3 o izolačním odporu. (*1) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 3/2014 ze dne 24. října 2013, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013, pokud jde o požadavky týkající se funkční bezpečnosti vozidel pro schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek (Úř. věst. L 7, 10.1.2014, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2014/3/oj).“." |
(*1) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 3/2014 ze dne 24. října 2013, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013, pokud jde o požadavky týkající se funkční bezpečnosti vozidel pro schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek (Úř. věst. L 7, 10.1.2014, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2014/3/oj).“.“
(1) Jako alternativu k předpisům OSN č. 4, 6, 7, 23, 38, 50, 77, 87 a 91 lze použít předpis OSN č. 148.
(2) Jako alternativu k předpisům OSN č. 19, 98, 112, 113, 119 a 123 lze použít předpis OSN č. 149.
(3) Jako alternativu k předpisům OSN č. 3, 27, 69, 70 a 104 lze použít předpis OSN č. 150.“
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/1117/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)