(EU) 2025/927Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/927 ze dne 20. května 2025, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES, pokud jde o opatření přijatá Mezinárodní organizací pro civilní letectví pro monitorování, vykazování a ověřování emisí z letectví pro účely provádění celosvětového tržního opatření, a kterým se zrušuje nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/1603
Publikováno: | Úř. věst. L 927, 31.7.2025 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 20. května 2025 | Autor předpisu: | |
Platnost od: | 3. srpna 2025 | Nabývá účinnosti: | 3. srpna 2025 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
![]() |
Úřední věstník |
CS Řada L |
2025/927 |
31.7.2025 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2025/927
ze dne 20. května 2025,
kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES, pokud jde o opatření přijatá Mezinárodní organizací pro civilní letectví pro monitorování, vykazování a ověřování emisí z letectví pro účely provádění celosvětového tržního opatření, a kterým se zrušuje nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/1603
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na směrnici Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES ze dne 13. října 2003 o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v Unii a o změně směrnice Rady 96/61/ES (1), a zejména na článek 28c uvedené směrnice,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Činnosti v oblasti letectví jsou zahrnuty do systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v Unii (dále jen „EU ETS“) zřízeného směrnicí 2003/87/ES. |
(2) |
Směrnice 2003/87/ES byla změněna směrnicí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/958 (2) s cílem zvýšit příspěvek letectví k cíli Unie v oblasti snižování emisí v celém hospodářství a odpovídajícím způsobem provést program kompenzace a snižování emisí oxidu uhličitého v mezinárodním civilním letectví (CORSIA) Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO). Tato změna zachovává oblast působnosti systému EU ETS pro vnitroevropské lety do roku 2026 a uplatňuje program CORSIA na lety provozovatelů letadel se sídlem v Evropském hospodářském prostoru (EHP), kromě letů v rámci EHP a letů mezi EHP a Švýcarskem a Spojeným královstvím. |
(3) |
Program CORSIA funguje od roku 2019 za účelem monitorování, vykazování a ověřování emisí oxidu uhličitého. Má se stát celosvětově uplatňovaným tržním nástrojem, jehož cílem je od ledna 2021 kompenzovat emise oxidu uhličitého z mezinárodní letecké dopravy. |
(4) |
Dne 27. června 2018 přijala Rada Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) první vydání přílohy 16 svazku IV Úmluvy o mezinárodním civilním letectví podepsané dne 7. prosince 1944, kterou se stanoví mezinárodní normy a doporučené postupy v oblasti ochrany životního prostředí pro program CORSIA (normy a doporučené postupy pro program CORSIA). Unie a její členské státy v relevantních případech provádějí program CORSIA od začátku období 2021–2023 v souladu s rozhodnutím Rady (EU) 2020/954 (3). ICAO přijala druhé vydání norem a doporučených postupů pro program CORSIA dne 20. března 2023. Nabylo účinnosti dne 31. července 2023 a vstoupilo v platnost dne 1. ledna 2024. |
(5) |
Podle článku 28c směrnice 2003/87/ES bylo přijato nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/1603 (4) za účelem prozatímního provádění pravidel programu CORSIA pro monitorování, vykazování a ověřování emisí z letecké dopravy. Směrnice 2003/87/ES byla následně změněna za účelem náležitého provedení programu CORSIA do práva Unie. Prozatímní pravidla stanovená v nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/1603 by proto měla být aktualizována, aby byla uvedena v soulad s nejnovějšími ustanoveními směrnice 2003/87/ES. Toto uvedení v soulad vyžaduje odpovídající regulaci monitorování, vykazování a ověřování použití paliv způsobilých pro program CORSIA a zrušení emisních jednotek pro kompenzaci v rámci programu CORSIA. S ohledem na rozsah změn a v zájmu jasnosti by mělo být nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/1603 nahrazeno tímto nařízením. |
(6) |
Pro účely systému EU ETS se uplatní ujednání o monitorování a vykazování emisí i o ověřování výkazů emisí v souladu s prováděcími nařízeními Komise (EU) 2018/2066 (5) a (EU) 2018/2067 (6). Z důvodu administrativní účinnosti a minimalizace nákladů provozovatelů na dodržování předpisů je vhodné uplatňovat stejná ustanovení pro provádění programu CORSIA organizace ICAO a v příslušných případech stanovit v tomto nařízení odlišná pravidla. |
(7) |
Aby byl zajištěn soulad s příslušnými nástroji přijatými ICAO a aby se zabránilo jakémukoli narušení hospodářské soutěže, mělo by se toto nařízení s výjimkou mezinárodních letů, na něž se vztahuje příloha I směrnice 2003/87/ES, vztahovat rovněž na lety, které odlétají z letiště nacházejícího se v jedné ze zámořských zemí a území uvedených v příloze II Smlouvy o fungování Evropské unie, nebo které na takové letiště přilétají. |
(8) |
Mělo by být možné certifikovat dávku alternativních leteckých paliv v rámci několika systémů, pokud splňuje kritéria pro každý z těchto systémů. Aby se zabránilo dvojímu nárokování, měli by provozovatelé letadel předložit prohlášení, v němž uvedou všechny systémy pro snižování emisí skleníkových plynů, jichž se účastní, a potvrdí, že žádné množství alternativního leteckého paliva není vykázáno více než jednou. Prováděcí nařízení (EU) 2018/2066 zejména zavedlo zásadu proporcionality u pravidel pro vykazování použití alternativních leteckých paliv. Pokud alternativní letecká paliva nelze na určitém letišti fyzicky přiřadit ke konkrétnímu letu, měl by provozovatel letadel vykázat palivo v rámci systému EU ETS v poměru ke svým emisím z letů, na něž se systém EU ETS vztahuje. V tomto případě by provozovatel letadel měl mít možnost vykazovat a nárokovat zbývající alternativní letecká paliva v rámci programu CORSIA. |
(9) |
V zájmu zajištění transparentnosti by členské státy měly předat příslušné údaje sekretariátu ICAO ve lhůtách stanovených v tomto nařízení. Konkrétně by členské státy měly předložit seznam provozovatelů letadel, který spravují, jakož i seznam ověřovatelů, kteří získali akreditaci programu CORSIA od vnitrostátního akreditačního orgánu v daném členském státě. Kromě toho by členské státy měly pro účely výpočtu ročního faktoru růstu odvětví prováděného sekretariátem ICAO předávat ověřené údaje o emisích týkající se všech mezinárodních letů provozovatelů letadel, které spravují. Uvedené vykazování nedefinuje objem emisí použitý pro výpočet kompenzačních požadavků programu CORSIA podle prováděcího nařízení Komise (EU) 2024/1879 (7). Kromě toho by členské státy měly na konci každého období programu CORSIA rovněž předat příslušné ověřené údaje sekretariátu ICAO týkající se zrušení emisních jednotek dokončeného provozovateli letadel, které spravují. |
(10) |
Pro výpočet konečných kompenzačních požadavků pro účely programu CORSIA za rok 2024 podle prováděcího nařízení (EU) 2024/1879 mají členské státy zohlednit veškerá snížení z paliv způsobilých pro program CORSIA použitých v roce 2024. Toto nařízení by se proto mělo vztahovat na emise a použití paliv způsobilých pro program CORSIA, k nimž došlo od 1. ledna 2024. |
(11) |
Aby bylo zajištěno včasné uplatňování pravidel stanovených v tomto nařízení, mělo by toto nařízení neprodleně vstoupit v platnost. |
(12) |
Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/1603 by proto mělo být zrušeno, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Oblast působnosti
1. Toto nařízení se vztahuje na provozovatele letadel, kteří splňují podmínky stanovené v čl. 12 odst. 6 třetím a čtvrtém pododstavci směrnice 2003/87/ES.
2. Toto nařízení se vztahuje na následující mezinárodní lety ve smyslu čl. 2 bodu 1 prováděcího nařízení (EU) 2024/1879, které uvedený provozovatel letadel provádí během vykazovaného období a za něž je odpovědný:
a) |
lety, na něž se vztahuje příloha I směrnice 2003/87/ES; |
b) |
lety, které odlétají z letiště nacházejícího se v jedné ze zámořských zemí a území uvedených v příloze II Smlouvy o fungování Evropské unie, nebo které na takové letiště přilétají. |
3. Toto nařízení se vztahuje na nového provozovatele letadel vstupujícího na trh, který splňuje podmínky stanovené v čl. 12 odst. 6 třetím a čtvrtém pododstavci směrnice 2003/87/ES.
Článek 2
Definice
Pro účely tohoto nařízení se použijí tyto definice:
1) |
„palivem způsobilým pro program CORSIA“ se rozumí letecké palivo certifikované systémy certifikace udržitelnosti uvedenými v příloze I tohoto nařízení jako palivo způsobilé pro program CORSIA (program kompenzace a snižování emisí oxidu uhličitého v mezinárodním civilním letectví); |
2) |
„emisní jednotkou“ se rozumí emisní jednotka uvedená v čl. 11a odst. 1 směrnice 2003/87/ES pro účely čl. 12 odst. 9 uvedené směrnice; |
3) |
„programem emisních jednotek“ se rozumí program, který obstarává emisní jednotky. |
Článek 3
Členský stát správy
1. Provozovatel letadel, který je uveden v příloze nařízení Komise (ES) č. 748/2009 (8), vykazuje své emise svému členskému státu správy stanovenému v uvedené příloze.
2. Provozovatel letadel, který není uveden v příloze nařízení (ES) č. 748/2009, vykazuje své emise členskému státu, který mu vydal osvědčení leteckého provozovatele, nebo pokud provozovatel letadel nemá osvědčení leteckého provozovatele vydáno žádným členským státem, vykazuje své emise členskému státu, ve kterém je provozovatel letadel soudně registrován.
3. Do 30. listopadu každého roku předloží členské státy sekretariátu Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) seznam provozovatelů letadel, které spravují podle odstavce 1 nebo 2, nebo v příslušných případech aktualizovaný seznam.
Článek 4
Monitorování a vykazování emisí
Provozovatelé letadel monitorují a vykazují emise z letů uvedených v čl. 1 odst. 2 tohoto nařízení a vztahují se na ně stejné požadavky, jaké jsou stanoveny v prováděcím nařízení (EU) 2018/2066, není-li v tomto nařízení stanoveno jinak.
Článek 5
Monitorování a vykazování paliv způsobilých pro program CORSIA
1. Provozovatel letadel, který má v úmyslu nárokovat snížení za použití paliv způsobilých pro program CORSIA v souladu s čl. 4 odst. 3 prováděcího nařízení (EU) 2024/1879, monitoruje a vykazuje množství nakoupených čistých paliv způsobilých pro program CORSIA (vyjádřeno v tunách).
2. Pro účely vykazování paliv způsobilých pro program CORSIA se na provozovatele letadel vztahují stejné požadavky, jaké jsou stanoveny v prováděcím nařízení (EU) 2018/2066, s výjimkou článků 53a, 54a a 54c uvedeného prováděcího nařízení.
3. Pokud letecké palivo není certifikováno jako palivo způsobilé pro program CORSIA, nezapočítá se jako palivo způsobilé pro program CORSIA a považuje se za fosilní letecké palivo uvedené v tabulce 1 přílohy III prováděcího nařízení (EU) 2018/2066.
4. Provozovatelé letadel určí celkové množství použitých paliv způsobilých pro program CORSIA tak, že od celkového množství koupených paliv způsobilých pro program CORSIA odečtou veškerá paliva způsobilá pro program CORSIA, která byla prodána třetím stranám.
5. Provozovatelé letadel ke svému ročnímu výkazu emisí, který má být předložen podle čl. 68 odst. 1 prováděcího nařízení (EU) 2018/2066, připojí prohlášení, v němž uvedou všechny systémy pro snižování emisí skleníkových plynů, jichž se účastní, pokud lze nárokovat snížení za použití paliv způsobilých pro program CORSIA nebo jiných alternativních leteckých paliv ve smyslu čl. 3 bodu 23b prováděcího nařízení (EU) 2018/2066, v němž potvrdí, že pro stejné dávky paliv způsobilých pro program CORSIA v rámci těchto jiných systémů nebyly uplatněny žádné nároky.
6. Provozovatelé letadel vykazují použití paliv způsobilých pro program CORSIA v ročním výkazu emisí, který má být předložen podle čl. 68 odst. 1 prováděcího nařízení (EU) 2018/2066. Provozovatelé letadel vykazují u veškerého paliva způsobilého pro program CORSIA nakoupeného do konce vykazovaného období tyto informace:
a) |
typ paliva, včetně druhu paliva, vstupní suroviny a konverzního procesu; |
b) |
celková nárokovaná hmotnost čistých paliv způsobilých pro program CORSIA (vyjádřená v tunách) podle typu paliva; |
c) |
hodnoty emisí vznikajících během životního cyklu; |
d) |
snížení nárokovaná za použití jednotlivých paliv způsobilých pro program CORSIA vypočtená v souladu s čl. 4 odst. 3 prováděcího nařízení (EU) 2024/1879; |
e) |
celková snížení nárokovaná za použití všech paliv způsobilých pro program CORSIA. |
7. Provozovatelé letadel připojí k ročnímu výkazu emisí, který má být předložen podle čl. 68 odst. 1 prováděcího nařízení (EU) 2018/2066, rovněž doplňující informace uvedené v příloze II tohoto nařízení ke snížení nárokovanému za použití každého paliva způsobilého pro program CORSIA.
8. Provozovatelé letadel zajistí, aby osobně nebo prostřednictvím určeného zástupce měli právo provést audit záznamů o výrobě všech paliv způsobilých pro program CORSIA, která nakoupili.
Článek 6
Ověřování údajů o emisích a palivech způsobilých pro program CORSIA
1. Ověřování údajů o emisích, na které se vztahuje povinnost v oblasti vykazování podle článku 4 tohoto nařízení, a akreditace ověřovatelů, kteří ověřování provádí, podléhá stejným požadavkům, jaké jsou stanoveny v prováděcím nařízení (EU) 2018/2067, není-li v tomto nařízení stanoveno jinak.
2. Bez ohledu na odstavec 1 tohoto článku jsou ověřovatelé provádějící ověřování údajů o emisích vykázaných podle článku 4 tohoto nařízení a paliv způsobilých pro program CORSIA vykazovaných podle čl. 5 odst. 6 tohoto nařízení akreditováni pro daný účel podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 765/2008 (9) a podle tohoto nařízení vnitrostátním akreditačním orgánem členského státu. Vnitrostátní akreditační orgány stanoví veškeré zvláštní požadavky, které musí ověřovatelé splnit, aby získali akreditaci.
3. Pro účely ověřování použití paliv způsobilých pro program CORSIA a snížení za použití paliv způsobilých pro program CORSIA vykázaných podle čl. 5 odst. 6 tohoto nařízení se nepoužijí ustanovení čl. 17 odst. 6 prováděcího nařízení (EU) 2018/2067.
4. Ověřování použití paliv způsobilých pro program CORSIA a snížení za použití paliv způsobilých pro program CORSIA vychází ze záznamů o nákupu paliva, zpráv o transakcích, záznamů o mísení paliva a dokumentů o certifikaci paliv způsobilých pro program CORSIA.
5. Pokud ověřovatel provádí ověřování paliv způsobilých pro program CORSIA vykázaných podle čl. 5 odst. 6, zajistí, aby mu provedené ověřovací činnosti umožnily dospět k závěru o těchto cílech:
a) |
množství snížení nárokovaných za použití paliv způsobilých pro program CORSIA je věcně spravedlivé, přesně vystihuje snížení během vykazovaného období a je podloženo dostatečnými a vhodnými interními a externími důkazy; |
b) |
nárokované dávky paliv způsobilých pro program CORSIA též nebyly během příslušného období programu CORSIA, jakož i v průběhu období programu CORSIA bezprostředně předcházejícímu uvedenému období nárokovány provozovatelem letadel v rámci žádných jiných dobrovolných nebo povinných systémů pro snižování emisí skleníkových plynů, jichž se zúčastnil (pokud lze nárokovat paliva způsobilá pro program CORSIA); |
c) |
provozovatel letadel monitoroval, vypočítal a vykázal použití paliv způsobilých pro program CORSIA během vykazovaného období v souladu s článkem 5. |
6. Když ověřovatel provádí ověřování paliv způsobilých pro program CORSIA vykázaných podle čl. 5 odst. 6, zajistí, aby rozsah ověřování zahrnoval:
a) |
veškeré vnitřní postupy provozovatelů letadel pro paliva způsobilá pro program CORSIA, včetně kontrol provozovatelů letadel s cílem zajistit, aby nárokovaná paliva způsobilá pro program CORSIA byla jako taková certifikována systémy certifikace udržitelnosti uvedenými v příloze I tohoto nařízení; |
b) |
kontroly, zda neexistuje dvojí nárokování stejné dávky paliva způsobilého pro program CORSIA nebo jiného alternativního leteckého paliva, a zejména zda použití paliva způsobilého pro program CORSIA nebo jiných nakoupených alternativních leteckých paliva nejsou nárokována v předchozím výkazu nebo v jiném systému pro snižování emisí skleníkových plynů. Jakýkoli nesoulad mimo tuto povinnou kontrolu by měl být zahrnut do ověřovací zprávy, aby jej mohl členský stát dále posoudit; |
c) |
posouzení ověřovacího rizika se zavedením vhodných změn plánu ověřování; |
d) |
posouzení, zda existuje dostatečný přístup k příslušným interním a externím informacím, aby bylo možné získat dostatečnou důvěru v každý nárok na palivo způsobilé pro program CORSIA. |
7. Pokud ověřovatel provádí ověřování paliv způsobilých pro program CORSIA vykázaných podle čl. 5 odst. 6 tohoto nařízení, ověřovací zpráva vydaná podle článku 27 prováděcího nařízení (EU) 2018/2067 obsahuje potvrzení, že byly provedeny kontroly uvedené v odstavci 6 tohoto článku, jakož i závěry o cílech uvedených v odstavci 5 tohoto článku.
8. Do 30. listopadu každého roku předloží členské státy sekretariátu ICAO seznam ověřovatelů, kteří jsou akreditováni vnitrostátním akreditačním orgánem daného členského státu podle odstavce 2, nebo v příslušných případech předloží aktualizovaný seznam.
Článek 7
Vykazování zrušení emisních jednotek
1. Pokud množství celkového konečného kompenzačního požadavku pro emise CO2 oznámeného členskými státy v souladu s čl. 4 odst. 7 prováděcího nařízení (EU) 2024/1879 není nulové, předloží provozovatelé letadel svému členskému státu správy zprávu o zrušení emisních jednotek, která je ověřena v souladu s článkem 8 tohoto nařízení, a kopii související ověřovací zprávy do 30. dubna 2025 za období CORSIA 2021–2023 a do 30. dubna 2028 za období CORSIA 2024–2026.
2. Zpráva o zrušení emisních jednotek obsahuje alespoň informace uvedené v příloze III tohoto nařízení.
3. Aby mohly být emisní jednotky vykázány jako zrušené, provozovatelé letadel zruší emisní jednotky v registru určeném programem emisních jednotek a požádají, aby v každém registru byly na jeho veřejně přístupných internetových stránkách viditelně uvedeny informace o každé zrušené emisní jednotce provozovatele letadel za příslušné období programu CORSIA. Tyto informace zahrnují pro každou dávky zrušených emisních jednotek alespoň konsolidované identifikační údaje uvedené v bodě 5 písm. a) až i) a l) přílohy III tohoto nařízení.
Článek 8
Ověřování zpráv o zrušení emisních jednotek
1. Ověřování zpráv o zrušení emisních jednotek předložených podle článku 7 tohoto nařízení, a akreditace ověřovatelů, kteří ověřování provádí, podléhá stejným požadavkům, jaké jsou stanoveny v prováděcím nařízení (EU) 2018/2067, není-li v tomto nařízení stanoveno jinak.
2. Bez ohledu na odstavec 1 tohoto článku jsou ověřovatelé provádějící ověřování zpráv o zrušení emisních jednotek předložených podle článku 7 tohoto nařízení akreditováni pro daný účel podle nařízení (ES) č. 765/2008 a podle tohoto nařízení vnitrostátním akreditačním orgánem členského státu. Vnitrostátní akreditační orgány stanoví veškeré zvláštní požadavky, které musí ověřovatelé splnit, aby získali akreditaci.
3. U všech ověření zpráv o zrušení emisních jednotek se vyžaduje přiměřená úroveň jistoty.
4. Ověřovatel zajistí, aby mohl na základě provedených ověřovacích činností dospět k závěru o těchto cílech:
a) |
provozovatel letadel přesně vykázal zrušení emisních jednotek v souladu s článkem 7; |
b) |
vykázaný počet zrušených emisních jednotek je dostatečný ke splnění celkových konečných kompenzačních požadavků provozovatele letadla oznámených členskými státy v souladu s čl. 4 odst. 7 prováděcího nařízení (EU) 2024/1879 v souvislosti s příslušným obdobím programu CORSIA a provozovatel letadel může prokázat výlučné právo na použití těchto zrušených emisních jednotek; |
c) |
emisní jednotky, které provozovatel letadel zrušil za účelem splnění svých konečných kompenzačních požadavků, nevyužil ke kompenzaci jakýchkoli jiných emisí. |
5. Rozsah ověřování zohledňuje období a informace, které jsou zahrnuty ve zprávě o zrušení emisních jednotek, a ověřovatel potvrdí, že zrušené emisní jednotky použité ke splnění konečných kompenzačních požadavků provozovatele letadel nebyly použity ke kompenzaci jakýchkoli jiných emisí.
6. Při ověřování se ověřovatelé nespoléhají na odběr vzorků.
7. Pokud ověřovatelé provádějí pouze ověření zprávy o zrušení emisních jednotek, mohou rozhodnout, že neprovedou prohlídku na místě. Toto rozhodnutí vychází z výsledku analýzy rizik a je učiněno poté, co je stanoveno, že ke všem relevantním údajům lze získat dálkový přístup. O svém rozhodnutí ověřovatelé informují provozovatele letadel bez zbytečného odkladu.
8. Ověřovací zpráva související se zprávou o zrušení emisních jednotek musí obsahovat alespoň informace uvedené v příloze IV.
Článek 9
Předávání údajů od členských států organizaci ICAO
1. Za účelem usnadnění výpočtu faktoru růstu odvětví předají členské státy do 31. července každého roku sekretariátu ICAO příslušné údaje, které byly vykázány podle článku 14 směrnice 2003/87/ES a podle tohoto nařízení. Před předáním těchto údajů provedou příslušné orgány kontroly, zda údaje řádově odpovídají. Současně členské státy předávají tyto údaje také Komisi. Tyto relevantní údaje obsahují v příslušných případech alespoň informace uvedené v příloze V tohoto nařízení.
2. Na žádost členského státu může Komise požádat o pomoc organizaci Eurocontrol se záměrem zvýšit přesnost údajů o emisích s ohledem na jejich předávání v souladu s odstavcem 1.
3. Pokud příslušný členský stát, ověřovatel nebo provozovatel letadel zjistí chybu v údajích vykázaných provozovatelem letadel po předložení vykázaných údajů podle odstavce 1 tohoto článku, členský stát vykázané údaje aktualizuje, aby chybu odstranil. Členský stát posoudí veškeré důsledky, pokud jde o kompenzační požadavky provozovatele letadel vypočtené v souladu s čl. 3 odst. 3 prováděcího nařízení (EU) 2024/1879 v předchozích letech, a v případě potřeby provede úpravu s cílem kompenzovat chybu během období programu CORSIA, v němž byla chyba zjištěna.
4. Členské státy předají sekretariátu ICAO informace o zrušení emisních jednotek pro období programu CORSIA 2021–2023 do 31. července 2025 a pro období programu CORSIA 2024–2026 do 31. července 2028. Před předáním těchto údajů provedou příslušné orgány kontroly, zda údaje řádově odpovídají. Současně členské státy předávají tyto údaje také Komisi. Předávané údaje musí obsahovat alespoň informace uvedené v příloze VI.
Článek 10
Zrušení
Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/1603 se zrušuje.
Odkazy na zrušené nařízení v přenesené pravomoci se považují za odkazy na toto nařízení v souladu se srovnávací tabulkou obsaženou v příloze VII.
Článek 11
Přechodné ustanovení
Emise a použití paliv způsobilých pro program CORSIA, k nimž došlo od 1. ledna 2024, se monitorují, vykazují a ověřují v souladu s tímto nařízením.
Článek 12
Vstup v platnost a použitelnost
Toto nařízení vstupuje v platnost třetím dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 20. května 2025.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 275, 25.10.2003, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/oj.
(2) Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/958 ze dne 10. května 2023, kterou se mění směrnice 2003/87/ES, pokud jde o příspěvek letectví k cíli Unie snížit emise v celém hospodářství a o řádné zavedení celosvětového tržního opatření (Úř. věst. L 130, 16.5.2023, s. 115, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2023/958/oj).
(3) Rozhodnutí Rady (EU) 2020/954 ze dne 25. června 2020 o postoji, který má být jménem Evropské unie zaujat v Mezinárodní organizaci pro civilní letectví (ICAO), pokud jde o oznamování dobrovolné účasti v programu kompenzace a snižování emisí oxidu uhličitého v mezinárodním civilním letectví (CORSIA) od 1. ledna 2021 a o zvolenou možnost výpočtu kompenzačních požadavků vztahujících se na provozovatele letounů pro období 2021–2023 (Úř. věst. L 212, 3.7.2020, s. 14, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2020/954/oj).
(4) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/1603 ze dne 18. července 2019, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES, pokud jde o opatření přijatá Mezinárodní organizací pro civilní letectví pro monitorování, vykazování a ověřování emisí z letectví pro účely provádění celosvětového tržního opatření (Úř. věst. L 250, 30.9.2019, s. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2019/1603/oj).
(5) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2018/2066 ze dne 19. prosince 2018 o monitorování a vykazování emisí skleníkových plynů podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES a o změně nařízení Komise (EU) č. 601/2012 (Úř. věst. L 334, 31.12.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/2066/oj).
(6) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2018/2067 ze dne 19. prosince 2018 o ověřování údajů a akreditaci ověřovatelů podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES (Úř. věst. L 334, 31.12.2018, s. 94, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/2067/oj).
(7) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2024/1879 ze dne 9. července 2024, kterým se stanoví prováděcí pravidla ke směrnici Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES, pokud jde o výpočet kompenzačních požadavků pro účely programu CORSIA (Úř. věst. L, 2024/1879, 10.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/1879/oj).
(8) Nařízení Komise (ES) č. 748/2009 ze dne 5. srpna 2009 o seznamu provozovatelů letadel, kteří ke dni 1. ledna 2006 nebo po tomto datu vykonávali činnost v oblasti letectví uvedenou v příloze I směrnice 2003/87/ES, s uvedením členského státu správy u jednotlivých provozovatelů letadel (Úř. věst. L 219, 22.8.2009, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/748/oj).
(9) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 765/2008 ze dne 9. července 2008, kterým se stanoví požadavky na akreditaci a kterým se zrušuje nařízení (EHS) č. 339/93 (Úř. věst. L 218, 13.8.2008, s. 30, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2008/765/oj).
PŘÍLOHA I
Systémy certifikace udržitelnosti schválené programem CORSIA
1) |
Mezinárodní certifikace udržitelnosti a uhlíku (ISCC) |
2) |
Režim „Roundtable on Sustainable Biomaterials“ (RSB) |
3) |
Systém certifikace udržitelnosti ClassNK |
PŘÍLOHA II
Minimální obsah doplňujících informací k ročnímu výkazu emisí provozovatele letadel ke snížením nárokovaným za použití jednotlivých paliv způsobilých pro program CORSIA
1) |
Informace provozovatele letadel a vykazované informace:
|
2) |
Datum nákupu čistého paliva způsobilého pro program CORSIA. |
3) |
Identifikace výrobce čistého paliva způsobilého pro program CORSIA:
|
4) |
Výroba paliva:
|
5) |
Typ paliva:
|
6) |
Nakoupené palivo:
|
7) |
Doklad, že palivo je palivem způsobilým pro program CORSIA podle čl. 2 bodu 1), tj. platný dokument o certifikaci paliva způsobilého pro program CORSIA. |
8) |
Hodnoty emisí vznikajících během životního cyklu u paliva způsobilého pro program CORSIA uvedené v dokumentu o certifikaci paliva způsobilého pro program CORSIA:
|
9) |
Prostředník nákupu:
|
10) |
Strana odpovědná za dopravu čistého paliva způsobilého pro program CORSIA ke směšovacímu zařízení paliva:
|
11) |
Směšovací zařízení paliva:
|
12) |
Místo, kde se čisté palivo způsobilé pro program CORSIA mísí s leteckým palivem. |
13) |
Datum přijetí čistého paliva způsobilého pro program CORSIA směšovacím zařízením. |
14) |
Hmotnost přijatého čistého paliva způsobilého pro program CORSIA (v tunách). |
15) |
Směšovací poměr čistého paliva způsobilého pro program CORSIA a leteckého paliva (zaokrouhleno na nejbližší procento). |
16) |
Dokumentace dokládající, že dávka nebo dávky paliva způsobilého pro program CORSIA byly smíseny s leteckým palivem (např. následný certifikát o analýze smíšeného paliva). |
17) |
Hmotnost nárokovaného čistého paliva způsobilého pro program CORSIA (v tunách). |
PŘÍLOHA III
Minimální obsah zprávy o zrušení emisních jednotek od provozovatele letadel pro členský stát správy
1) |
Informace o provozovateli letadel:
|
2) |
Rok (roky) ve vykazovaném období programu CORSIA, za které jsou v této zprávě vyrovnány kompenzační požadavky. |
3) |
Celkové konečné kompenzační požadavky provozovatele letadel (v tunách), jak o nich informoval členský stát podle čl. 4 odst. 7 prováděcího nařízení (EU) 2024/1879. |
4) |
Celkové množství zrušených emisních jednotek k vyrovnání celkových konečných kompenzačních požadavků podle bodu 3). |
5) |
Konsolidované identifikační údaje pro každou dávku zrušených emisních jednotek:
|
PŘÍLOHA IV
Minimální obsah ověřovací zprávy související se zprávou o zrušení emisních jednotek od provozovatele letadel pro členský stát správy
1) |
Jméno nebo název ověřovatele a jména členů ověřovacího týmu. |
2) |
Časový příděl (včetně jakýchkoli revizí a dat). |
3) |
Rozsah ověřování. |
4) |
Hlavní výsledky posouzení nestrannosti a zamezení střetu zájmů. |
5) |
Kritéria, podle nichž byla zpráva o zrušení emisních jednotek ověřována. |
6) |
Informace a údaje provozovatele letadel použité ověřovacím týmem ke křížové kontrole údajů a provedení dalších ověřovacích činností. |
7) |
Hlavní výsledky strategické analýzy a posouzení rizik. |
8) |
Zjištěné neshody a nesprávně uvedené informace (včetně popisu, jak byly vyřešeny). |
9) |
Závěry týkající se ověření zprávy o zrušení emisních jednotek (včetně závěru o každém z cílů ověřování uvedených v čl. 8 odst. 4). |
10) |
Odůvodnění ověřovacího posudku vypracovaného ověřovacím týmem. |
11) |
Výsledky nezávislého přezkumu a jméno osoby provádějící nezávislý přezkum. |
12) |
Závěrečný ověřovací posudek. |
PŘÍLOHA V
Obsah výkazu od členského státu pro sekretariát ICAO
Část 1
Roční výkaz emisí od členského státu pro sekretariát ICAO
1) |
Celkové roční emise CO2 za každou dvojici států souhrnně za všechny provozovatele letadel, kteří podávají výkaz členskému státu. |
2) |
Celkové roční emise CO2 za každého provozovatele letadel, který podává výkaz členskému státu:
|
3) |
Celkové souhrnné roční emise CO2 za všechny dvojice států, na něž se vztahují kompenzační požadavky, pro každého provozovatele letadel, který podává výkaz členskému státu (v tunách) pro účely výpočtu ročního faktoru růstu odvětví (SGF) v rámci CORSIA ve smyslu čl. 2 bodu 4 prováděcího nařízení (EU) 2024/1879. Jedná se o emise z mezinárodních letů mezi všemi státy uvedenými v dokumentu nazvaném „CORSIA States for Chapter 3 State Pairs“, který každoročně zveřejňuje sekretariát ICAO. |
4) |
Celkové souhrnné roční emise CO2 za všechny dvojice států, na které se nevztahují kompenzační požadavky, pro každého provozovatele letadel, který podává výkaz členskému státu (v tunách). Jedná se o emise z jiných mezinárodních letů, než které jsou uvedeny v bodě 3). |
Část 2
Doplňující informace o palivech způsobilých pro program CORSIA k ročnímu výkazu emisí od členského státu pro sekretariát ICAO
1) |
Výroba:
|
2) |
Dávka paliva způsobilého pro program CORSIA:
|
3) |
Nárokované palivo způsobilé pro program CORSIA:
|
4) |
Celková snížení nárokovaná za použití paliva způsobilého pro program CORSIA (v tunách), podle typu paliva. |
5) |
Celková snížení nárokovaná všemi provozovateli letadel, kteří podávají výkaz členskému státu správy, za použití veškerého paliva způsobilého pro program CORSIA (v tunách). |
PŘÍLOHA VI
Obsah zprávy o zrušení emisních jednotek od členského státu pro sekretariát ICAO
1) |
Provozovatelé letadel s kompenzačními požadavky ve vykazovaném období programu CORSIA; kteří spadají pod správu členského státu. |
2) |
Rok (roky) ve vykazovaném období programu CORSIA, za které jsou ve zprávě vyrovnány kompenzační požadavky. |
3) |
Celkové konečné kompenzační požadavky provozovatele letadel (v tunách), jak o nich informoval členský stát v souladu s čl. 4 odst. 7 prováděcího nařízení (EU) 2024/1879. |
4) |
Celkové souhrnné množství zrušených emisních jednotek k vyrovnání celkových konečných kompenzačních požadavků podle bodu 3). |
5) |
Konsolidované identifikační údaje pro každou dávku zrušených emisních jednotek:
|
PŘÍLOHA VII
Srovnávací tabulka
Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/1603 |
Toto nařízení |
Čl. 1 odst. 1 |
Čl. 1 odst. 1 |
Čl. 1 odst. 2 |
Čl. 1 odst. 1 |
Čl. 2 odst. 1 |
Čl. 1 odst. 2 |
Čl. 2 odst. 2 |
— |
Čl. 2 odst. 3 |
— |
Čl. 2 odst. 4 |
Čl. 1 odst. 2 |
Čl. 3 odst. 1 |
Článek 4 |
Čl. 3 odst. 2 |
— |
Článek 4 |
Čl. 6 odst. 1 |
Článek 5 |
Čl. 3 odst. 1 a 2 |
Článek 6 |
Čl. 9 odst. 2 |
Článek 7 |
Čl. 9 odst. 1 |
Článek 8 |
— |
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/927/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)