(EU) 2025/864Prováděcí nařízení Komise (EU) 2025/864 ze dne 30. dubna 2025, kterým se provádí odpočet z rybolovné kvóty pro lososa obecného, jež byla přidělena Finsku pro rok 2025, z důvodu přečerpání kvóty v roce 2024

Publikováno: Úř. věst. L 864, 6.5.2025 Druh předpisu: Prováděcí nařízení
Přijato: 30. dubna 2025 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 13. května 2025 Nabývá účinnosti: 13. května 2025
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



European flag

Úřední věstník
Evropské unie

CS

Řada L


2025/864

6.5.2025

PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2025/864

ze dne 30. dubna 2025,

kterým se provádí odpočet z rybolovné kvóty pro lososa obecného, jež byla přidělena Finsku pro rok 2025, z důvodu přečerpání kvóty v roce 2024

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Rady (ES) č. 1224/2009 ze dne 20. listopadu 2009 o zavedení kontrolního režimu Unie k zajištění dodržování pravidel společné rybářské politiky, o změně nařízení (ES) č. 847/96, (ES) č. 2371/2002, (ES) č. 811/2004, (ES) č. 768/2005, (ES) č. 2115/2005, (ES) č. 2166/2005, (ES) č. 388/2006, (ES) č. 509/2007, (ES) č. 676/2007, (ES) č. 1098/2007, (ES) č. 1300/2008 a (ES) č. 1342/2008 a o zrušení nařízení (EHS) č. 2847/93, (ES) č. 1627/94 a (ES) č. 1966/2006 (1), a zejména na čl. 105 odst. 1 a 2 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

1.   Nařízení Rady, kterými se Finsku přidělují rybolovné kvóty pro roky 2023, 2024 a 2025

(1)

Pro rybářský hospodářský rok 2024 byla nařízením Rady (EU) 2023/2638 (2) Finsku přidělena rybolovná kvótu ve výši 13 945 kusů lososa obecného (Salmo salar) ve vodách Unie subdivizí ICES 22 až 31 (SAL/3BCD-F) (dále jen „losos obecný v hlavní pánvi“).

(2)

V souladu s tabulkou 8 prvním pododstavcem poznámky pod čarou č. 2 přílohy nařízení (EU) 2023/2638 byly rybolovné kvóty lososa obecného v hlavní pánvi určeny výhradně pro vedlejší úlovky a cílený rybolov nebyl povolen. K tomuto pravidlu existovaly dvě odchylky.

(3)

První odchylka byla v uvedené tabulce 8 stanovena druhým pododstavcem téže poznámky pod čarou č. 2, podle něhož mohou být na lososa obecného zaměřeny rybolovné operace, jejichž účelem je výhradně vědecký výzkum, za předpokladu, že je takový výzkum prováděn v souladu s podmínkami stanovenými v článku 25 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1241 (3).

(4)

Druhá odchylka byla v uvedené tabulce 8 stanovena třetím pododstavcem téže poznámky pod čarou č. 2, podle něhož byl rybářským plavidlům Unie v subdivizi ICES 31 povolen cílený rybolov v oblastech v pásmu čtyř námořních mil měřeno od základních linií v období od 1. května do 31. srpna 2024.

(5)

Ustanovením čl. 10 odst. 1 nařízení (EU) 2023/2638 byl zakázán rekreační rybolov lososa obecného v hlavní pánvi v subdivizích ICES 22 až 31. K tomuto pravidlu rovněž existovaly dvě odchylky.

(6)

První odchylka byla stanovena v čl. 10 odst. 2, podle něhož se za určitých podmínek povoloval rekreační rybolov jednoho kusu lososa obecného zbaveného tukové ploutvičky na rekreačního rybáře a den.

(7)

Druhá odchylka byla stanovena v čl. 10 odst. 3, podle něhož se v období od 1. května do 31. srpna 2024 povoloval rekreační rybolov v subdivizi ICES 31 v pásmu čtyř námořních mílí měřeno od základních linií.

(8)

Pro rybářský hospodářský rok 2023 byla nařízením Rady (EU) 2022/2090 (4) stanovena mimo jiné rybolovná práva pro lososa obecného v hlavní pánvi. Na rozdíl od rybářského hospodářského roku 2024 bylo v tabulce 8 v poznámce pod čarou č. 2 třetím pododstavci přílohy uvedeného nařízení k hospodářskému roku 2023 stanoveno, že cílený rybolov kvót lososa obecného v hlavní pánvi je povolen rybářským plavidlům Unie na sever až k 59° 30′ s. š. (tj. v subdivizích ICES 29 sever, 30 a 31) v oblastech v pásmu čtyř námořních mil měřeno od základních linií v období od 1. května do 31. srpna 2023.

(9)

Za rok 2023 nahlásilo Finsko Komisi odlov 4 394 kusů lososa obecného v subdivizích ICES 29 sever a 30.

(10)

Pro rybářský hospodářský rok 2025 je nařízením Rady (EU) 2024/2903 (5) Finsku přidělena rybolovná kvóta 8 989 kusů lososa obecného v hlavní pánvi.

2.   Výměny informací s Finskem a posouzení Vědeckotechnickým a hospodářským výborem pro rybářství

2.1.   Informace Finska

(11)

Dne 26. února 2024 informovalo Finsko Komisi o plánovaném výzkumu rybolovných činností týkajících se lososa obecného, které mají být provedeny pro účely vědeckého výzkumu v subdivizích ICES 29 sever a 30. Do výzkumu by bylo možné zapojit 45 obchodních plavidel plujících pod vlajkou Finska a neurčený počet rekreačních rybářů, kteří by každého uloveného volně žijícího lososa změřili a odebrali z něj vzorky šupin. Výzkum by byl prováděn ve finských vodách v pásmu čtyř námořních mil měřeno od základních linií od 27. května do 31. srpna 2024. Finsko očekávalo odlovy přibližně 4 300 kusů lososa obecného.

(12)

Vzhledem k tomu, že do výzkumu by bylo zapojeno více než šest obchodních plavidel, vyžádala si Komise v souladu s čl. 25 odst. 1 písm. e) nařízení (EU) 2019/1241 poradenství Vědeckotechnického a hospodářského výbor pro rybářství (VTHVR) s cílem potvrdit odůvodněnost takové míry účasti z vědeckého hlediska.

2.2.   75. plenární zasedání VTHVR v březnu 2024

(13)

Na svém 75. plenárním zasedání, které se konalo ve dnech 11. až 15. března 2024 (6), výbor VTHVR ve svých závěrech uvedl, že cíl a přidaná hodnota navrhovaného vědeckého rybolovu nejsou jasné a že původně plánovaná úroveň účasti na výzkumu není odůvodněná na základě následujících vědeckých důvodů.

(14)

Za prvé, výbor VTHVR uvedl, že „počet plavidel a předpokládaná úroveň intenzity rybolovu jsou téměř rovnocenné úrovním komerčního rybolovu v předchozích letech. V návaznosti na předchozí hodnocení žádostí o vědecký rybolov VTHVR připomíná, že cílem vědeckého rybolovu by neměla být simulace rybolovu v plném rozsahu, nýbrž shromáždění reprezentativního vzorku populace, který by vyhovoval účelu vědeckých zkoušek.“

(15)

Zadruhé výbor VTHVR uvedl, že „nemusí být nezbytně nutné obsáhnout celou oblast a zahrnout celé rybolovné období, a navrhuje, aby k určení intenzity odběru vzorků mohly být využity již stávající poznatky o prostorovém a časovém rozšíření lososů z řeky Ljungan v moři“.

(16)

Zatřetí výbor VTHVR uvedl, že „přidaná hodnota údajů vyplývajících z vědeckého průzkumu bude zřejmě omezená“.

(17)

Začtvrté výbor VTHVR uvedl, že byť „odhad podílu lososa obecného z řeky Ljungan vyžaduje odběr vzorků ve velkém rozsahu (...), i úlovky malého počtu lososů z této populace by mohly mít na danou populaci významný dopad“.

(18)

Zapáté výbor VTHVR uvedl, že „z důvodu meziročních, vnitroročních a prostorových rozdílů ve smíšeném složení populací (...) by nebylo možné vyvodit z navrženého odběru vzorků obecné závěry“.

(19)

Zašesté výbor VTHVR uvedl, že „v souvislosti s vědeckým rybolovem by možností, jak přinést stejné vědecké výsledky a zároveň omezit riziko škodlivých dopadů na vyčerpanou populaci, mohlo být vypouštění volně žijícího lososa obecného zpět do moře“. Takový postup je odůvodněný, „neboť se prokázalo, že schopnost přežití lososa obecného je u lapadlových sítí vyšší než 70 %“.

(20)

S ohledem na výše uvedené úvahy dospěl výbor VTHVR k závěru, že cíl navrhovaného vědeckého rybolovu je nejasný stejně jako jeho přidaná hodnota, neboť počet plavidel nebyl vědecky odůvodněn. Rovněž navrhl zvážit vypuštění volně žijícího lososa obecného zpět do moře s cílem snížit potenciální dopad programu odběru vzorků. Výbor VTHVR uvedl následující úvahy pro hypotetickou situaci, že vědecký rybolov je odůvodněn na základě vědeckých důvodů: „[J]e-li takový rybolov povolen, výbor VTHVR navrhuje, aby po jasném upřesnění cíle mohly počet kusů pro odlov i počet plavidel stanovit finské orgány na základě již stávajících poznatků o prostorovém a časovém rozšíření lososa obecného. Výbor VTHVR dospěl k závěru, že v případě povolení rybolovu by bylo vhodné upřesnit zavedená opatření, aby bylo zajištěno dodržování vědeckého protokolu komerčními rybáři.“

2.3.   Výměny informací s Finskem v návaznosti na 75. plenární zasedání VTHVR v březnu 2024

(21)

Dne 30. dubna 2024 informovalo Finsko Komisi, že změnilo podmínky výzkumu. Pozměněný výzkum vyloučil rekreační rybolov a snížil počet zúčastněných obchodních plavidel plujících pod vlajkou Finska ze 45 na 32 (sestávajících ze všech obchodních plavidel plujících pod vlajkou Finska, která v letech 2022 nebo 2023 jednotlivě ulovila alespoň 64 lososů). Podle Finska to odpovídalo přibližně 50 % obchodních plavidel plujících pod vlajkou Finska, která v letech 2022 nebo 2023 prováděla odlov lososa obecného v hlavní pánvi s odhadovaným celkovým úlovkem 3 650 kusů. Finsko tvrdilo, že k získání reprezentativního vzorku populací lososa obecného v hlavní pánvi bylo zapotřebí 32 obchodních plavidel. Finsko dále tvrdilo, že jedním z důvodů, který brání vypuštění úlovků lososa obecného v hlavní pánvi zpět do moře, je skutečnost, že to „není alternativou, neboť odběr vzorků šupin volně žijících lososů má zásadní význam pro shromažďování příslušných informací o jejich říčním původu. Vzorky šupin nelze odebrat, aniž by to volně žijícím lososům ublížilo a aniž by se zvýšilo riziko vysoké úmrtnosti lososů vypuštěných zpět do moře.“

(22)

Dne 14. května 2024 informovala Komise Finsko, že s ohledem na doporučení výboru VTHVR z března 2024 má pochybnosti, zda je míra účasti na pozměněném výzkumu podložena vědeckými důvody. I kdyby se počet plavidel účastnících se pozměněného výzkumu snížil ze 45 na 32 plavidel, podobné snížení se neočekávalo, pokud jde o očekávaný počet lososů, kteří mají být uloveni. Komise Finsko rovněž informovala, že má pochybnosti o tom, zda by vypouštění uloveného lososa zpět do moře nemělo být považováno za alternativu. Komise proto požádala Finsko, aby odložilo provádění výzkumu, „který by překračoval rámec toho, co je podle odhadů výboru VTHVR vědecky opodstatněné“, dokud výbor VTHVR na svém příštím plenárním zasedání v červenci 2024 neobdrží doporučení týkající se pozměněného výzkumu.

(23)

Dne 24. května 2024 Finsko informovalo Komisi, že nahradí dvě z 32 zúčastněných obchodních plavidel plujících pod vlajkou Finska dvěma jinými plavidly. Finsko dále tvrdilo, že: i) „druhé a zpětné posouzení výborem VTHVR není v souladu s čl. 25 odst. 1 písm. e) [nařízení (EU) 2019/1241], v němž je stanoven požadavek informovat Komisi nejméně tři měsíce předem. Takové obnovené posouzení nepožaduje ani zpráva VTHVR 24–01“; ii) čekat na druhé doporučení VTHVR v červenci by bylo „časově nepříhodné“, protože „migrující lososi v polovině července již propluli pobřežními oblastmi v subdivizích 29N a 30 a vědecký rybolov lososa je víceméně dokončen.“; iii) „v letech 2019–2022 byl úlovek lososa obecného v subdivizích 29N a 30 přibližně 6 000 až 9 000 kusů, z nichž přibližně 70 % bylo volně žijících (4 200–6 300). Předpokládaný úlovek 2 550 kusů volně žijícího lososa obecného v rámci vědeckého rybolovu je tedy výrazně menší než při běžném rybolovu v plném rozsahu“ a iv) „měření délky a hmotnosti a určení pohlaví živého volně žijícího lososa, a zejména odběr dostatečného množství šupin z jednotlivých lososů a jejich následné vypuštění zpět do moře, se zdá být porušením čl. 3 odst. 3 nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2024/1296 (7), v němž se požaduje při výmětu okamžité vypuštění lososa obecného zpět do moře, a nebylo by to v souladu s našimi právními předpisy o dobrých životních podmínkách zvířat. (...) Uvedené nařízení navíc neumožňuje vypouštění lososa obecného z pevných sítí“.

(24)

Dne 27. května 2024 začalo Finsko provádět pozměněný výzkum a zapojilo do něj 32 obchodních plavidel.

(25)

Dne 14. června 2024 požádala Komise Finsko, aby provádění tohoto pozměněného výzkumu pozastavilo, dokud výbor VTHVR na svém příštím plenárním zasedání v červenci 2024 neobdrží k uvedenému výzkumu příslušné doporučení.

(26)

Dne 20. června 2024 informovalo Finsko Komisi, že provádění pozměněného výzkumu nepozastaví, protože podle Finska: „vědecký rybolov byl připravován v plném souladu s příslušnými ustanoveními společné rybářské politiky“ a ii) „zjevně chybí údaje o původu odloveného volně žijícího lososa obecného v našem pobřežním rybolovu. Údaje o původu lososa jsou potřebné jak pro budoucí rozhodnutí o řízení rybolovu lososa obecného, tak pro zvážení možných opatření pro zachování jeho slabších populací“.

2.4.   76. plenární zasedání VTHVR v červenci 2024

(27)

Na svém 76. plenárním zasedání, které se uskutečnilo ve dnech 8. až 12. července 2024 (8), výbor VTHVR potvrdil, že míra účasti na pozměněném výzkumu není odůvodněná na základě následujících vědeckých důvodů.

(28)

Zaprvé výbor VTHVR uvedl, že míra účasti se týká „stále přibližně 50 % všech plavidel používaných při komerčním rybolovu lososa obecného v této oblasti v letech 2022–2023“ a že „celkový úlovek by se stále blížil 70 % odlovených 5 300 kusů lososa obecného nahlášených z oblasti během rybářské sezóny 2022.“

(29)

Za druhé, výbor VTHVR uvedl, že „odběr vzorků pro vědecké účely musí být řádově menší než komerční rybolov“, zatímco „očekávané úlovky dosahují až 70 % komerčních úlovků v předchozích letech“.

(30)

Za třetí, Finsko „zahrnulo v roce 2023 do vzorku při posuzování AU 3 pouze 394 kusů (99 v subdivizi 29 a 295 v subdivizi 30 – ICES 2024a)“.

(31)

Začtvrté, „cíle požadovaného vědeckého rybolovu jsou stále nejasné“.

(32)

Zapáté, „možná úmrtnost po vypuštění do moře v důsledku postupů odběru vzorků je zásadně nižší než 100% úmrtnost úlovků uchovávaných na palubě a úlovků, jež jsou předmětem vykládky“.

2.5.   Výměny informací s Finskem v návaznosti na 76. zasedání VTHVR v červenci 2024

(33)

V tiskové zprávě ze dne 4. září 2024 (9) a v dopise Komisi ze dne 2. října 2024 Finsko uvedlo, že plavidla účastnící se pozměněného výzkumu ulovila celkem 3 162 kusů lososa obecného. Tento údaj je v souladu s oficiálními údaji o úlovcích, které Finsko vykázalo v systému Komise pro hlášení intenzity rybolovu a úlovků.

(34)

Dne 18. února 2025 informovala Komise Finsko dopisem o svém záměru přijmout odpočet ve výši 3 162 kusů lososa obecného v hlavní pánvi z finské kvóty dostupné pro tuto populaci na rok 2025 podle čl. 105 odst. 1 a 2 nařízení (ES) č. 1224/2009.

(35)

Ve dnech 3. a 6. března 2025 se za účelem projednání této záležitosti uskutečnila jednání mezi komisařem pro rybolov a oceány, finským ministrem zemědělství a lesnictví a finskými orgány.

(36)

Dne 7. března 2025 zaslalo Finsko své připomínky k dopisu ze dne 18. února 2025. Za prvé, Finsko zpochybnilo právní základ pro navrhovaný odpočet a tvrdilo, že „právní základ čl. 105 odst. 1 a 2 nařízení (ES) č. 1224/2009 je neplatný, neboť finský úlovek lososa obecného v roce 2024 činil 11 519 kusů, a Finsko tudíž svou kvótu pro lososa obecného ve výši 16 661 kusů nepřekročilo“. Zadruhé, Finsko tvrdilo, že pozměněný výzkum je „zcela v souladu s doporučením VTHVR z jeho březnového plenárního zasedání 24-01 a s článkem 25 nařízení (EU) 2019/1241, v němž jsou stanovena podrobná pravidla pro vědecký rybolov, včetně poradenství výboru VTHVR.“ Zatřetí, Finsko zpochybnilo právní základ pro doporučení výboru VTHVR z července 2024 a uvedlo, že „znění nařízení (EU) 2019/1241 nezahrnuje možnost požádat VTHVR o druhé a opožděné doporučení“.

3.   Podrobná analýza

(37)

Z níže uvedených důvodů dospěla Komise k závěru, že: i) pozměněný výzkum nebyl proveden v souladu s podmínkami stanovenými v článku 25 nařízení (EU) 2019/1241; a v důsledku toho ii) nebyly splněny podmínky pro použití odchylky stanovené v tabulce 8 v poznámce pod čarou č. 2 druhém pododstavci přílohy nařízení (EU) 2023/2638.

3.1.   Pozměněný výzkum Finska s ohledem na podmínky stanovené v článku 25 nařízení (EU) 2019/1241

(38)

Pozměněný výzkum Finska nebyl proveden v souladu s podmínkami stanovenými v článku 25 nařízení (EU) 2019/1241 z následujících důvodů.

(39)

Zaprvé, ve svém doporučení z března 2024 (viz výše uvedený (13). bod odůvodnění) usoudil výbor VTHVR, že původně plánovaná míra účasti na výzkumu není na základě vědeckých důvodů odůvodněná.

(40)

Zadruhé, byť ve dnech 30. dubna a 24. května 2024 Finsko informovalo Komisi, že změnilo podmínky výzkumu a snížilo míru účasti na 32 plavidel, není snížená úroveň účasti stále vědecky odůvodněna. Jak je uvedeno v doporučení výboru VTHVR z března 2024, cílem vědeckého rybolovu by neměla být simulace rybolovu v plném rozsahu, nýbrž shromáždění reprezentativního vzorku populace, který by vyhovoval účelu vědeckých zkoušek. Jak je však uvedeno v doporučení výboru VTHVR z července 2024, na jedné straně by 32 obchodních plavidel provedlo odlov, který by se celkově rovnal „téměř 70 % úlovku ve výši 5 300 kusů lososa obecného nahlášených z dané oblasti během rybářské sezóny 2022“, zatímco odběr vzorků pro vědecké účely musí být řádově menší než komerční rybolov“. Na druhé straně 3 650 kusů lososa obecného, které měly být podle Finska odloveny v rámci pozměněného výzkumu, odpovídalo podílu, který se pohyboval v průměrném rozmezí přibližně jedné třetiny celkového finského odlovu lososa obecného v hlavní pánvi uskutečněného v subdivizích ICES 29 sever a 30 přinejmenším od roku 2019.

(41)

Finsko ve svých dopisech z 30. dubna 2024, 24. května 2024, 20. června 2024 a 7. března 2025 zpochybnilo závěr Komise, že pozměněný výzkum nebyl proveden v souladu s podmínkami stanovenými v článku 25 nařízení (EU) 2019/1241. Komise však trvá na svém závěru z následujících důvodů:

(42)

Zaprvé, k získání reprezentativního vzorku populace lososa obecného v hlavní pánvi (viz výše uvedený (40). bod odůvodnění) nebylo zapotřebí 32 obchodních plavidel.

(43)

Zadruhé, vypouštění úlovků lososa obecného v hlavní pánvi zpět do moře by bylo alternativou. Je tomu tak proto, že i) jak uvedl výbor VTHVR v doporučení z března 2024, „prokázalo, že schopnost přežití lososa je u lapadlových sítí vyšší než 70 %“; ii) jak uvedl VTHVR v doporučení z července 2024, „možná úmrtnost po vypuštění v důsledku postupů odběru vzorků je zásadně nižší než 100% úmrtnost úlovků uchovávaných na palubě a úlovků, jež jsou předmětem vykládky“, a iii) Komise nebyla informována o tom, která ustanovení finských „právních předpisů o dobrých životních podmínkách zvířat“ údajně brání vypouštění uloveného lososa obecného zpět do moře.

(44)

Zatřetí, Komise měla právo požádat VTHVR o druhé doporučení vzhledem k tomu, že: i) v čl. 25 odst. 1 písm. e) nařízení (EU) 2019/1241 se požaduje, aby členský stát změnil podmínky plánovaného vědeckého výzkumu podle poradenství VTHVR, a ii) Komise měla pochybnosti, zda je míra účasti na pozměněném výzkumu odůvodněná s ohledem na doporučení výboru VTHVR z března 2024, a že tedy Finsko odpovídajícím způsobem změnilo podmínky původního výzkumu.

(45)

Začtvrté, Komise Finsko nepožádala, aby odložilo veškerý výzkum do doby, než bude od VTHVR získáno druhé doporučení, nýbrž dne 14. května 2024 požádala Komise Finsko, aby odložilo provedení jakéhokoli výzkumu, „který by překračoval rámec toho, co je podle odhadů výboru VTHVR vědecky opodstatněné“ podle doporučení z března 2024.

3.2.   Pozměněný výzkum Finska s ohledem na podmínky pro použití odchylky stanovené v tabulce 8 v poznámce pod čarou č. 2 druhém pododstavci přílohy nařízení (EU) 2023/2638

(46)

Z níže uvedených důvodů Finsko překročilo rybolovnou kvótu, jež mu byla pro rok 2024 přidělena podle tabulky 8 přílohy nařízení (EU) 2023/2638 pro lososa obecného v hlavní pánvi.

(47)

Zaprvé, podle tabulky 8 poznámky pod čarou č. 2 prvního odstavce přílohy nařízení (EU) 2023/2638 byla kvóta Finska pro lososa obecného v hlavní pánvi určena výhradně pro vedlejší úlovky a cílený rybolov nebyl povolen, pokud nebyla splněna jedna ze dvou odchylek stanovených ve druhém nebo třetím pododstavci uvedené poznámky pod čarou č. 2.

(48)

Za druhé, při pozměněném výzkumu nebylo možné využít odchylku pro cílený rybolov stanovenou v tabulce 8 poznámce pod čarou č. 2 druhém pododstavci přílohy nařízení (EU) 2023/2638. Jak je vysvětleno v oddíle 3.1 výše, pozměněný výzkum nebyl proveden v souladu s podmínkami stanovenými v článku 25 nařízení (EU) 2019/1241.

(49)

Za třetí, při pozměněném výzkumu nebylo možné využít ani odchylku pro cílený rybolov stanovenou v tabulce 8 poznámce pod čarou č. 2 třetím pododstavci přílohy nařízení (EU) 2023/2638. Tato odchylka byla použitelná pouze v subdivizi ICES 31, zatímco pozměněný výzkum byl prováděn v subdivizích ICES 29 sever a 30.

(50)

V důsledku toho byla u veškerého cíleného rybolovu lososa obecného v hlavní pánvi, který Finsko provádělo v roce 2024 v subdivizích ICES 29 sever a 30, překročena kvóta, která mu byla přidělena podle tabulky 8 přílohy nařízení (EU) 2023/2638. Jak je však vysvětleno výše v oddíle 2.5, plavidla účastnící se pozměněného výzkumu ulovila přímo celkem 3 162 kusů lososa obecného.

3.3.   Odpočet z rybolovné kvóty pro lososa obecného přidělené Finsku pro rok 2025 z důvodu přečerpání kvóty v roce 2024

(51)

Podle čl. 105 odst. 1 nařízení (ES) č. 1224/2009 platí, že zjistí-li Komise, že členský stát překročil přidělené rybolovné kvóty, provede odpočty z budoucích rybolovných kvót tohoto členského státu. V čl. 105 odst. 2 uvedeného nařízení se stanoví, že v případě přečerpání kvóty, přídělu nebo podílu na populaci nebo skupině populací v daném roce pro daný stát provede Komise v následujícím roce nebo následujících letech odpočty z roční kvóty, přídělu nebo podílu členského státu, který je přečerpal.

(52)

Nařízením (EU) 2024/2903 je Finsku přidělena pro rok 2025 rybolovná kvóta 8 989 kusů lososa obecného v hlavní pánvi. Jedná se o tutéž populaci, u níž Finsko překročilo svou kvótu pro rok 2024.

(53)

V souladu s bodem 1 prvním pododstavcem pokynů Komise pro odpočet kvót podle čl. 105 odst. 1, 2 a 5 nařízení (ES) č. 1224/2009 (10) by celkový odpočet měl být proběhnout v roce, který následuje po přečerpání. Je proto vhodné provést odpočty od rybolovné kvóty pro tuto populaci přidělené Finsku pro rok 2025.

(54)

V souladu s čl. 105 odst. 2 nařízení (ES) č. 1224/2009 se tyto odpočty provedou pomocí násobících koeficientů, které jsou stanoveny v daném nařízení. V souladu s čl. 105 odst. 2 druhou větou by se měl použít násobící koeficient rovnající se 1,00, neboť 3 162 kusů lososa obecného v hlavní pánvi váží méně než 100 tun.

4.   Závěr

(55)

Je proto vhodné odečíst z kvóty pro lososa obecného v hlavní pánvi, která byla pro rok 2025 přidělena Finsku nařízením (EU) 2024/2903, 3 162 kusů lososa obecného,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Rybolovná kvóta pro lososa obecného (Salmo salar) ve vodách Unie subdivizí 22–31, která byla přidělena Finsku pro rok 2025 nařízením (EU) 2024/2903, se snižuje v souladu s přílohou tohoto nařízení.

Článek 2

Toto nařízení vstupuje v platnost sedmým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 30. dubna 2025.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)   Úř. věst. L 343, 22.12.2009, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/1224/oj.

(2)  Nařízení Rady (EU) 2023/2638 ze dne 20. listopadu 2023, kterým se pro rok 2024 stanoví rybolovná práva pro některé populace ryb a skupiny populací ryb v Baltském moři a kterým se mění nařízení (EU) 2023/194, pokud jde o některá rybolovná práva v jiných vodách (Úř. věst. L, 2023/2638, 22.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2638/oj).

(3)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1241 ze dne 20. června 2019 o zachování rybolovných zdrojů a ochraně mořských ekosystémů pomocí technických opatření o změně nařízení Rady (ES) č. 1967/2006, (ES) č. 1224/2009 a nařízení (EU) č. 1380/2013, (EU) 2016/1139, (EU) 2018/973, (EU) 2019/472 a (EU) 2019/1022 Evropského parlamentu a Rady, a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 894/97, (ES) č. 850/98, (ES) č. 2549/2000, (ES) č. 254/2002, (ES) č. 812/2004 a (ES) č. 2187/2005 (Úř. věst. L 198, 25.7.2019, s. 105, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1241/oj).

(4)  Nařízení Rady (EU) 2022/2090 ze dne 27. října 2022, kterým se pro rok 2023 stanoví rybolovná práva pro některé rybí populace a skupiny rybích populací v Baltském moři a mění nařízení (EU) 2022/109, pokud jde o některá rybolovná práva v jiných vodách (Úř. věst. L 281, 31.10.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/2090/oj).

(5)  Nařízení Rady (EU) 2024/2903 ze dne 18. listopadu 2024, kterým se pro rok 2025 stanoví rybolovná práva pro některé populace ryb a skupiny populací ryb v Baltském moři a kterým se mění nařízení (EU) 2024/257, pokud jde o některá rybolovná práva v jiných vodách (Úř. věst. L, 2024/2903, 19.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2903/oj).

(6)  Vědeckotechnický a hospodářský výbor pro rybářství (VTHVR) – Zpráva z 75. plenárního zasedání (STECF-PLEN-2024-01), Úřad pro publikace Evropské unie, Lucemburk, 2024, s. 101.

(7)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2024/1296 ze dne 28. února 2024, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1139, pokud jde o výjimku z uplatňování povinnosti vykládky lososa obecného v Baltském moři na období 2024–2026 (Úř. věst. L, 2024/1296, 7.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/1296/oj).

(8)  VTHVR – Zpráva z 76. plenárního zasedání (STECF-PLEN-2024-02), Úřad pro publikace Evropské unie, Lucemburk, 2024, s. 133.

(9)   Ensimmäiset tulokset lohen tieteellisestä kalastuksesta tukevat Suomen rannikkokalastuksen sallimista – ePressi.

(10)  Sdělení Komise o pokynech pro odpočet kvót podle čl. 105 odst. 1, 2 a 5 nařízení (ES) č. 1224/2009 kterým se nahrazuje sdělení Komise 2012/C 72/07 2022/C 369/03 (Úř. věst. C 369, 27.9.2022, s. 3).


PŘÍLOHA

Členský stát

Kód druhu

Kód oblasti

Název druhu

Název oblasti

Původní kvóta pro rok 2024 (v počtu kusů ryb) pouze pro vedlejší úlovky, s výjimkou rybolovu prováděného

i)

výhradně pro vědecký výzkum v souladu s článkem 25 nařízení (EU) 2019/1241;

ii)

v pobřežních vodách subdivize ICES 31 v pásmu čtyř námořních mil od základních linií a od 1. května do 31. srpna 2024

Upravená kvóta pro rok 2024 (v počtu kusů ryb) (1) pouze pro vedlejší úlovky, s výjimkou rybolovu prováděného

i)

výhradně pro vědecký výzkum v souladu s článkem 25 nařízení (EU) 2019/1241;

ii)

v pobřežních vodách subdivize ICES 31 v pásmu čtyř námořních mil od základních linií a od 1. května do 31. srpna 2024

Celkové úlovky v roce 2024 (v počtu kusů ryb)

Přečerpání kvóty v důsledku nepovolených úlovků (v počtu kusů ryb)

Násobící koeficient (2)

Dodatečný násobící koeficient (3)

Odpočty, které se mají uplatnit z kvóty pro rok 2025 (v počtu kusů)

FI

SAL

3BCD-F

Losos obecný

Vody Unie subdivizí 22–31

13 945

16 661

11 519

3 162

1,00

/

3 162


(1)  Kvóty dostupné členskému státu podle příslušných nařízení o rybolovných právech po zohlednění výměny rybolovných práv v souladu s čl. 16 odst. 8 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1380/2013 ze dne 11. prosince 2013 o společné rybářské politice, o změně nařízení Rady (ES) č. 1954/2003 a (ES) č. 1224/2009 a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 2371/2002 a (ES) č. 639/2004 a rozhodnutí Rady 2004/585/ES (Úř. věst. L 354, 28.12.2013, s. 22, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1380/oj), převodu kvót z roku 2023 do roku 2024 v souladu s čl. 4 odst. 2 nařízení Rady (ES) č. 847/96 ze dne 6. května 1996, kterým se stanoví dodatečné podmínky pro meziroční řízení celkových přípustných odlovů a kvót (Úř. věst. L 115, 9.5.1996, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1996/847/oj) a s čl. 15 odst. 9 nařízení (EU) č. 1380/2013 nebo přerozdělení a odpočtu rybolovných práv v souladu s články 37 a 105 nařízení (ES) č. 1224/2009.

(2)  Podle čl. 105 odst. 2 nařízení (ES) č. 1224/2009. Ve všech případech přečerpání nepřevyšujícího 100 tun se uplatní odpočet ve výši přečerpání * 1,00.

(3)  Podle čl. 105 odst. 3 nařízení (ES) č. 1224/2009 a za předpokladu, že rozsah přečerpání překročí 10 %.


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/864/oj

ISSN 1977-0626 (electronic edition)


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU