(EU) 2025/422Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/422 ze dne 17. prosince 2024, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1114, pokud jde o regulační technické normy upřesňující obsah, metodiky a prezentaci informací týkajících se ukazatelů udržitelnosti ve vztahu k nepříznivým dopadům na klima a jiným nepříznivým dopadům na životní prostředí

Publikováno: Úř. věst. L 422, 31.3.2025 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 17. prosince 2024 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 20. dubna 2025 Nabývá účinnosti: 20. dubna 2025
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



European flag

Úřední věstník
Evropské unie

CS

Řada L


2025/422

31.3.2025

NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2025/422

ze dne 17. prosince 2024,

kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1114, pokud jde o regulační technické normy upřesňující obsah, metodiky a prezentaci informací týkajících se ukazatelů udržitelnosti ve vztahu k nepříznivým dopadům na klima a jiným nepříznivým dopadům na životní prostředí

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1114 ze dne 31. května 2023 o trzích kryptoaktiv a o změně nařízení (EU) č. 1093/2010 a (EU) č. 1095/2010 a směrnic 2013/36/EU a (EU) 2019/1937 (1), a zejména na čl. 6 odst. 12 čtvrtý pododstavec, čl. 19 odst. 11 čtvrtý pododstavec, čl. 51 odst. 15 čtvrtý pododstavec a čl. 66 odst. 6 čtvrtý pododstavec uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Transakce související s kryptoaktivy, včetně jejich vydávání, jsou validovány a zaznamenávány prostřednictvím mechanismů konsensu, tedy pravidel a postupů, podle nichž je dosaženo dohody o validaci transakce mezi síťovými uzly technologie distribuovaného registru („DLT“), které jsou také odpovědné za uchovávání záznamů o všech transakcích v distribuovaném registru. Dosažení konsensu, které vyžaduje použití materiálů a výpočetního výkonu, s sebou nese dopady na klima a životní prostředí, které se u jednotlivých DLT liší v závislosti na jejich specifických vlastnostech.

(2)

Adekvátní identifikace a zveřejňování informací o nepříznivých dopadech na klima a životní prostředí spojených s používáním mechanismů konsensu pro vydávání kryptoaktiv je proto velmi důležité pro rozhodování těch, kteří do kryptoaktiv investují.

(3)

Je důležité, aby investoři dostávali přesné, korektní, jasné, nezavádějící, jednoduché, stručné a srovnatelné informace o dopadech technologií, na nichž je založeno vydávání kryptoaktiv, na klima a životní prostředí. V tomto ohledu však může být vzhledem k distribuované povaze dané technologie obtížné získat a zveřejnit přesné a spolehlivé informace. Je proto nezbytné vypracovat seznam ukazatelů, který tato omezení zohlední a investorům poskytne srozumitelné a srovnatelné informace o nepříznivých dopadech mechanismů konsensu na základě dostupných a spolehlivých údajů, včetně odhadů, pokud jsou nezbytné a řádně odůvodněné.

(4)

Informace uvedené v čl. 6 odst. 1 prvním pododstavci písm. j), čl. 19 odst. 1 prvním pododstavci písm. h), čl. 51 odst. 1 písm. g) a čl. 66 odst. 5 nařízení (EU) 2023/1114, které mají být zahrnuty do bílých knih kryptoaktiv a zveřejněny na internetových stránkách poskytovatelů služeb souvisejících s kryptoaktivy, se týkají nepříznivých dopadů mechanismů konsensu na klima a dalších nepříznivých dopadů těchto mechanismů na životní prostředí, a proto spolu úzce souvisejí. Aby byla zajištěna konzistentnost, soudržnost a srovnatelnost těchto informací, je vhodné je upravit jediným nařízením.

(5)

Aby se zajistila konzistentnost informací obsažených v bílých knihách kryptoaktiv vydávaných prostřednictvím téhož mechanismu konsensu, jakož i proporcionalita při dodržování tohoto nařízení, mělo by být umožněno, aniž by byly dotčeny příslušné právní povinnosti subjektů, opakovaně použít informace o mechanismu konsensu, které jsou relevantní pro kryptoaktivum, pro něž se vypracovává bílá kniha kryptoaktiva, pokud již tyto informace byly zveřejněny v rámci jiné bílé knihy kryptoaktiv.

(6)

Vzhledem k tomu, že všechny subjekty zveřejňující informace jsou za informace, které zveřejňují, i nadále odpovědné, a to i v případě, že informace získávají z již vydaných bílých knih kryptoaktiv, měly by být informace obsažené v bílých knihách a informace zveřejněné na internetových stránkách poskytovatelů služeb souvisejících s kryptoaktivy pravidelně revidovány a odpovídajícím způsobem aktualizovány. Vzhledem k tomu, že subjekty zveřejňující informace mohou k získání nebo ověření informací, které mají být zveřejněny, využívat nezávislé třetí strany, měly by být informace o využití těchto nezávislých třetích stran pro tyto účely zveřejněny a příslušná nezávislá třetí strana by měla být identifikována.

(7)

Aby se investorům usnadnila možnost porovnávat nepříznivé dopady mechanismů konsensu, na jejichž základě jsou vydávána různá kryptoaktiva, měly by informace na internetových stránkách poskytovatelů služeb souvisejících s kryptoaktivy umožnit veřejnosti porovnat nepříznivé dopady mechanismů konsensu a jejich pobídkových struktur na klima a další nepříznivé dopady na životní prostředí u všech kryptoaktiv, ve vztahu k nimž poskytovatel služeb souvisejících s kryptoaktivy poskytuje služby související s kryptoaktivy.

(8)

Pro posouzení dopadu mechanismu konsensu používaného k vydávání jednotlivých kryptoaktiv na klima a dalších dopadů na životní prostředí je vhodné vzít v úvahu jak validaci každé transakce s příslušným kryptoaktivem s přihlédnutím k síťovým uzlům DLT aktivně zapojeným do validace, tak udržování integrity DLT všemi síťovými uzly DLT.

(9)

Klíčové ukazatele by měly být použity tak, aby bylo snadné pochopit dopady mechanismů konsensu na klima a na životní prostředí. Aby bylo možné motivovat k používání mechanismů konsensu, které jsou šetrnější ke klimatu a životnímu prostředí, a zabránit praktikám lakování nazeleno (tzv. greenwashingu), je nezbytné se v co největší míře opírat o kvantitativní ukazatele. Kvantitativní ukazatele by měly poskytovat informace o hrubé spotřebě energie a o emisích, aniž by zohledňovaly potenciální kompenzační mechanismy.

(10)

Jako klíčový povinný ukazatel by měla být použita roční spotřeba energie, protože je považována za ukazatel, který investory nejsrozumitelněji informuje o dopadu mechanismů konsensu. Vzhledem k tomu, že v provozu sítí DLT má klíčovou úlohu elektřina, měla by být spotřeba elektřiny považována za vhodný zástupný ukazatel spotřeby energie.

(11)

Aby byl zajištěn přiměřený přístup k informacím o udržitelnosti, je vhodné požadovat dodatečné informace týkající se mechanismů konsensu, pokud jde o jejich významnější nepříznivé dopady na klima a jiné nepříznivé dopady na životní prostředí, zejména v případě, že překračují určitou úroveň spotřeby energie. Proto by se u kryptoaktiv vydávaných prostřednictvím mechanismů konsensu s vyšší úrovní roční spotřeby energie měly používat doplňkové klíčové ukazatele energie a emisí skleníkových plynů, díky nimž investoři lépe porozumí nepříznivým dopadům těchto mechanismů konsensu.

(12)

Kromě povinných a doplňkových klíčových ukazatelů by mělo být umožněno dobrovolně uvádět ve zvláštní části bílých knih nebo na internetových stránkách poskytovatelů služeb souvisejících s kryptoaktivy informace o klimatických a dalších environmentálních ukazatelích, jejichž posouzení může být složitější nebo pro něž může být obtížnější najít relevantní údaje, například v souvislosti s produkcí odpadů a využíváním přírodních zdrojů, jako je voda.

(13)

Aby se zabránilo lakování nazeleno (tzv. greenwashingu) a zajistila se srovnatelnost informací, které mají být uvedeny v bílých knihách kryptoaktiv a na internetových stránkách poskytovatelů služeb souvisejících s kryptoaktivy, měla by se na informace týkající se nepovinných ukazatelů vztahovat stejná harmonizovaná pravidla pro prezentaci informací a pro metodiky, jako se vztahují na informace týkající se povinných a doplňkových ukazatelů. To se týká například nepřímých emisí skleníkových plynů, jako jsou emise v předcházejících částech hodnotového řetězce v souvislosti s nákupem zařízení síťovými uzly DLT nebo emise v navazujících částech hodnotového řetězce v souvislosti s nakládáním s odpady.

(14)

V zájmu podpory konzistentnosti zveřejňovaných informací v případě, že neexistuje konsensus ohledně konkrétního souboru spolehlivých metodik pro výpočet určených ukazatelů, by se v této fázi nicméně měly uplatňovat harmonizované zásady, díky nimž se zajistí srovnatelnost zveřejňovaných informací, zabrání se případnému metodickému zkreslení a zajistí se soulad používaných metodik s metodikami uvedenými v rámci pro uplatňování směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2464 (2). V důsledku toho by informace o spotřebě energie a o emisích skleníkových plynů měly být v souladu s pokyny pro výpočet stanovenými v nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2023/2772 (3), přičemž by měly být zveřejněny informace o metodice použité pro výpočet jednotlivých kvantitativních ukazatelů a o veškerých odchylkách od těchto pokynů pro výpočet.

(15)

Pokud nejsou informace týkající se ukazatelů k dispozici v přiměřeném časovém horizontu, měly by být zveřejněny odhady společně s přiměřenými předpoklady, které byly použity pro výpočet těchto odhadů, a s podrobnými údaji o maximálním úsilí vynaloženém k získání těchto informací. Proto v případech, kdy nelze určit polohu uzlů, která je potřebná pro účely zveřejnění určitých informací, by měly být dle potřeby a vhodnosti použity místní, regionální nebo globální údaje. Tyto údaje by měly být zveřejněny společně s podrobnými údaji o maximálním úsilí vynaloženém k získání těchto informací.

(16)

Toto nařízení vychází z návrhů regulačních technických norem, jež Komisi předložil Evropský orgán pro cenné papíry a trhy („ESMA“) ve spolupráci s Evropským orgánem pro bankovnictví.

(17)

Orgán ESMA uskutečnil otevřené veřejné konzultace o návrzích regulačních technických norem, z nichž toto nařízení vychází, analyzoval potenciální související náklady a přínosy a požádal o stanovisko skupinu subjektů působících v oblasti cenných papírů a trhů zřízenou podle článku 37 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1095/2010 (4),

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Definice

Pro účely tohoto nařízení se rozumí:

a)

„pobídkovou strukturou“ soubor pobídek a sankcí zavedených jako součást mechanismu konsensu, které mají ekonomicky motivovat síťové uzly technologií distribuovaného registru („DLT“) ke spolupráci při uplatňování pravidel a postupů mechanismu konsensu za účelem validace transakcí s kryptoaktivy;

b)

„emisemi skleníkových plynů“ emise plynů uvedených v části 2 přílohy V nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1999 (5) vyjádřené v tunách ekvivalentu CO2;

c)

„klimatickými a dalšími environmentálními ukazateli“ ukazatele uvedené v oddíle „Povinný klíčový ukazatel spotřeby energie“ v tabulce 2 přílohy, v oddíle „Doplňkové klíčové ukazatele spotřeby energie a emisí skleníkových plynů“ v tabulce 3 přílohy a v oddíle „Nepovinné ukazatele“ v tabulce 4 přílohy;

d)

„emisemi skleníkových plynů DLT rámce 1“ emise skleníkových plynů vyprodukované zdroji kontrolovanými síťovými uzly technologie distribuovaného registru (DLT) využívajícími mechanismus konsensu;

e)

„emisemi skleníkových plynů DLT rámce 2“ emise skleníkových plynů ze spotřeby zakoupené elektřiny, páry nebo jiných zdrojů energie produkované v předcházejících částech hodnotového řetězce ve vztahu k síťovým uzlům DLT využívajícím mechanismus konsensu;

f)

„emisemi skleníkových plynů DLT rámce 3“ všechny nepřímé emise skleníkových plynů, emise skleníkových plynů v předcházejících a navazujících částech hodnotového řetězce, které nejsou zahrnuty v písmenech d) a e) a které vznikají v hodnotovém řetězci síťových uzlů DLT využívajících mechanismus konsensu;

g)

„energií z obnovitelných zdrojů“ nebo „obnovitelnou energií“ energie z obnovitelných zdrojů nebo obnovitelná energie ve smyslu čl. 2 bodu 1 směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/2001 (6);

h)

„odpadem“ odpad ve smyslu čl. 2 bodu 23 směrnice (EU) 2018/2001;

i)

„odpadním elektrickým a elektronickým zařízením (OEEZ)“ odpadní elektrické nebo elektronické zařízení ve smyslu v čl. 3 odst. 1 písm. e) směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/19/EU (7);

j)

„nerecyklovaným odpadem“ veškerý nerecyklovaný odpad ve smyslu definice „recyklace“ obsažené v čl. 3 bodu 17 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES (8);

k)

„nebezpečným odpadem“ nebezpečný odpad ve smyslu čl. 3 bodu 2 směrnice 2008/98/ES;

l)

„přírodními zdroji“ přírodní zdroje definované v tabulce 2 přílohy II nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2023/2772.

Článek 2

Prezentace informací v bílých knihách kryptoaktiv

1.   Informace v bílých knihách kryptoaktiv uvedené v čl. 6 odst. 1 prvním pododstavci písm. j), čl. 19 odst. 1 prvním pododstavci písm. h) nebo čl. 51 odst. 1 prvním pododstavci písm. g) nařízení (EU) 2023/1114 jsou pravidelně revidovány a aktualizovány.

2.   Pokud lze informace uvedené v odstavci 1 nalézt v jiných bílých knihách kryptoaktiv vydaných prostřednictvím stejného mechanismu konsensu, lze tyto informace získat z těchto jiných bílých knih kryptoaktiv.

Článek 3

Obecné zásady prezentace informací poskytovateli služeb souvisejících s kryptoaktivy

1.   Na informace, které mají poskytovatelé služeb souvisejících s kryptoaktivy zveřejnit na svých internetových stránkách v souladu s čl. 66 odst. 5 nařízení (EU) 2023/1114, se vztahují následující požadavky:

a)

informace jsou poskytovány zdarma;

b)

mají podobu souboru ke stažení a jsou prezentovány způsobem, který je snadno čitelný, obsahují znaky čitelné velikosti a jsou psány stylem, který usnadňuje porozumění těmto informacím a porovnávání informací týkajících se jednotlivých kryptoaktiv, ve vztahu k nimž poskytovatel služeb souvisejících s kryptoaktivy poskytuje služby.

2.   Informace uvedené v odstavci 1 poskytovatelé služeb souvisejících s kryptoaktivy pravidelně, nejméně jednou ročně, revidují a aktualizují. V případě podstatných změn jsou informace aktualizovány neprodleně a jsou v nich jasně vyznačeny provedené změny. Datum zveřejnění informací a datum poslední revize nebo aktualizace musí být jasně uvedeno na internetových stránkách poskytovatelů služeb souvisejících s kryptoaktivy.

3.   Informace uvedené v odstavci 1 musí být poskytnuty nejméně v jednom z úředních jazyků domovského členského státu poskytovatele služeb souvisejících s kryptoaktivy nebo v jazyce obvyklém v oblasti mezinárodních financí.

Pokud poskytovatel služeb souvisejících s kryptoaktivy poskytuje služby související s kryptoaktivy ve vztahu ke konkrétnímu kryptoaktivu v jiném členském státě, než je jeho domovský členský stát, informace uvedené v odstavci 1 pro toto kryptoaktivum musí být rovněž poskytnuty v úředním jazyce tohoto hostitelského členského státu nebo v jazyce obvyklém v oblasti mezinárodních financí.

Článek 4

Informace, které je třeba uvést v bílých knihách kryptoaktiv

1.   Osoby, které vypracovávají bílé knihy kryptoaktiv podle článků 6, 19 nebo 51 nařízení (EU) 2023/1114, uvedou v těchto bílých knihách informace uvedené v čl. 6 odst. 1 prvním pododstavci písm. j), čl. 19 odst. 1 prvním pododstavci písm. h) a čl. 51 odst. 1 prvním pododstavci písm. g) nařízení (EU) 2023/1114, jak je stanoveno v tabulce 2 přílohy, ve formátu stanoveném v dané tabulce.

2.   Osoby uvedené v odstavci 1 poskytnou v bílé knize rovněž informace uvedené v tabulce 3 přílohy ve formátu stanoveném v dané tabulce, pokud roční spotřeba energie vykázaná v tabulce 2, poli S.8, této přílohy přesáhne 500 000 kilowatthodin.

Pokud není splněna podmínka stanovená v prvním pododstavci, mohou osoby uvedené v odstavci 1 v bílé knize uvést informace o jednom nebo více doplňkových ukazatelích uvedených v tabulce 3 přílohy ve formátu vzorů v ní uvedených. S poskytnutými informacemi je třeba také uvést odpovídající informace o zdrojích a metodikách uvedených v dané tabulce.

3.   Osoby uvedené v odstavci 1 mohou v bílé knize poskytnout informace o jednom nebo více ukazatelích uvedených v tabulce 4 přílohy, ve formátu stanoveném v dané tabulce. S poskytnutými informacemi je třeba také uvést odpovídající informace o zdrojích a metodikách uvedených v dané tabulce.

Článek 5

Informace, které je třeba uvést na internetových stránkách poskytovatelů služeb souvisejících s kryptoaktivy

1.   Poskytovatelé služeb souvisejících s kryptoaktivy v souladu s čl. 66 odst. 5 nařízení (EU) 2023/1114 zveřejní na svých internetových stránkách informace uvedené v tabulce 2 přílohy ve formátu, který je v dané tabulce stanoven.

2.   Poskytovatelé služeb souvisejících s kryptoaktivy v souladu s čl. 66 odst. 5 nařízení (EU) 2023/1114 zveřejní na svých internetových stránkách informace uvedené v tabulce 3 přílohy ve formátu, který je v dané tabulce stanoven, pokud jsou splněny obě následující podmínky:

a)

poskytovatel služeb souvisejících s kryptoaktivy poskytuje jednu nebo více služeb uvedených v čl. 3 bodě 1 a bodě 16 písm. b), c) a d) nařízení (EU) 2023/1114;

b)

roční spotřeba energie vykázaná v tabulce 2, poli S.8, přílohy překročí 500 000 kilowatthodin.

Pokud podmínky stanovené v prvním pododstavci nejsou splněny, může poskytovatel služeb souvisejících s kryptoaktivy na svých internetových stránkách poskytnout informace o jednom nebo více doplňkových ukazatelích uvedených v tabulce 3 přílohy ve formátu, který je v dané tabulce stanoven. S poskytnutými informacemi je třeba také uvést odpovídající informace o zdrojích a metodikách uvedených v dané tabulce.

3.   Poskytovatelé služeb souvisejících s kryptoaktivy v souladu s čl. 66 odst. 5 nařízení (EU) 2023/1114 mohou zveřejnit na svých internetových stránkách informace o jednom nebo více nepovinných ukazatelích uvedených v tabulce 4 přílohy ve formátu, který je v dané tabulce stanoven. S poskytnutými informacemi je třeba také uvést odpovídající informace o zdrojích a metodikách uvedených v dané tabulce.

Článek 6

Pravidla pro zveřejňování informací

1.   Osoby, které vypracovávají bílé knihy kryptoaktiv uvedené v článcích 6, 19 a 51 nařízení (EU) 2023/1114, a poskytovatelé služeb souvisejících s kryptoaktivy zveřejní v oddíle „Obecné informace“ v tabulce 2 přílohy všechny následující informace:

a)

název a identifikační kód právnické osoby osoby, která vyhotovuje bílou knihu kryptoaktiva, nebo poskytovatele služeb souvisejících s kryptoaktivy, jak jsou vykázány v souladu s prováděcím nařízením Komise (EU) 2024/2984 (9) nebo s nařízením Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/305 (10);

b)

informace o vlastnostech mechanismů konsensu používaných k validaci transakcí a zachování integrity distribuovaného registru transakcí a o pobídkové struktuře, jak jsou oznámeny v souladu s prováděcím nařízením (EU) 2024/2984;

c)

referenční období oznámení a období, za které se používají odhady.

2.   Pokud podle čl. 2 odst. 2 osoby, které vypracovávají bílé knihy kryptoaktiv, použijí pro splnění požadavků článku 4 informace získané z jiných bílých knih kryptoaktiv, uvedou v oddíle „Zdroje a metodiky“ příslušné tabulky přílohy název a příslušný identifikační kód osoby, která tuto jinou bílou knihu kryptoaktiva vypracovala.

3.   Pokud podle čl. 66 odst. 5 nařízení (EU) 2023/1114 poskytovatelé služeb souvisejících s kryptoaktivy použijí pro splnění požadavků článku 5 informace získané z bílých knih kryptoaktiv, uvedou v oddíle „Zdroje a metodiky“ příslušné tabulky přílohy název a příslušný identifikační kód osoby, která tuto bílou knihu vypracovala.

4.   Pokud byly informace uvedené v tabulkách 2, 3 nebo 4 přílohy ověřeny jednou nebo více třetími stranami, uvedou se názvy těchto třetích stran v oddíle „Zdroje a metodiky“ příslušné tabulky přílohy.

5.   Metodiky používané pro výpočet klimatických a dalších environmentálních ukazatelů musí být důsledné, systematické, objektivní, ověřitelné a průběžně používané.

Informace uvedené v tabulce 2 poli S.8, tabulce 3 polích S.10 a S.11 a tabulce 4 polích S.17 a S.18 přílohy se vypočítají v souladu s pokyny pro výpočet v bodě AR 32 dodatku A k evropskému standardu pro podávání zpráv o udržitelnosti (ESRS) E1 v příloze I nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2023/2772.

Informace uvedené v tabulce 3 polích S.12, S.13 a S.14 a v tabulce 4 polích S.19, S.20 a S.21 přílohy se vypočítají v souladu s pokyny pro výpočet v bodech AR 39, 43, 45, 46 a 47 dodatku A k evropskému standardu pro podávání zpráv o udržitelnosti (ESRS) E1 v příloze I nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2023/2772.

6.   Pokud síťové uzly DLT využívají mechanismy pro kompenzaci své spotřeby energie a emisí skleníkových plynů, mohou být informace o použití těchto mechanismů zveřejněny zvlášť v oddíle „Zdroje a metodiky“ tabulek 2, 3 a 4 přílohy. Účinek těchto kompenzačních mechanismů se nezohledňuje při výpočtu klimatických a dalších environmentálních ukazatelů.

7.   Pokud informace týkající se klimatických a dalších environmentálních ukazatelů nejsou snadno dostupné, informace uvedené v čl. 6 odst. 1 prvním pododstavci písm. j), čl. 19 odst. 1 prvním pododstavci písm. h), čl. 51 odst. 1 písm. g) nebo čl. 66 odst. 5 nařízení (EU) 2023/1114 obsahují odhady společně s podrobnými údaji o maximálním úsilí vynaloženém k získání těchto informací, a to mimo jiné prostřednictvím provedení dodatečného průzkumu, spolupráce s poskytovateli údajů, kteří jsou třetími stranami, nebo externími odborníky nebo formulování přiměřených předpokladů.

Tyto podrobné údaje se uvádějí v oddíle „Zdroje a metodiky“ tabulek 2, 3 a 4 přílohy a zahrnují:

a)

skutečnost, že byly použity odhady, a jasné informace o tom, které ukazatele udržitelnosti jsou založeny na odhadech;

b)

metodiku použitou pro výpočet klimatických a dalších environmentálních ukazatelů, včetně popisu odchylek od pokynů pro výpočet uvedených v odst. 5 druhém a třetím pododstavci, vysvětlení důvodů těchto odchylek a hlavních předpokladů a zásad předběžné opatrnosti, z nichž tyto odhady vycházejí.

8.   V oddíle „Zdroje a metodiky“ tabulek 2, 3 a 4 přílohy lze uvést následující informace:

a)

metodiku pro odhad chybějících, nenahlášených nebo nedostatečně nahlášených ukazatelů;

b)

externí soubory údajů použité při odhadu chybějících, nenahlášených nebo nedostatečně nahlášených ukazatelů;

c)

v příslušných případech název a hypertextový odkaz na internetové stránky externího poskytovatele údajů, na nichž jsou odhady založeny, a

d)

v příslušných případech metodiku použitou pro kompenzaci spotřeby energie v souladu s odstavcem 6.

Pokud informace uvedené v písmenech a) až d) nejsou poskytnuty, musí být jasně uvedeno, že tyto informace nejsou uvedeny.

Článek 7

Vstup v platnost

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 17. prosince 2024.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)   Úř. věst. L 150, 9.6.2023, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.

(2)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2464 ze dne 14. prosince 2022, kterou se mění nařízení (EU) č. 537/2014, směrnice 2004/109/ES, směrnice 2006/43/ES a směrnice 2013/34/EU, pokud jde o podávání zpráv podniků o udržitelnosti (Úř. věst. L 322, 16.12.2022, s. 15, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2022/2464/oj).

(3)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2023/2772 ze dne 31. července 2023, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/34/EU, pokud jde o standardy pro podávání zpráv o udržitelnosti (Úř. věst. L, 2023/2772, 22.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2023/2772/oj).

(4)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1095/2010 ze dne 24. listopadu 2010 o zřízení Evropského orgánu dohledu (Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy), o změně rozhodnutí č. 716/2009/ES a o zrušení rozhodnutí Komise 2009/77/ES (Úř. věst. L 331, 15.12.2010, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).

(5)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1999 ze dne 11. prosince 2018 o správě energetické unie a opatření v oblasti klimatu, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 663/2009 a (ES) č. 715/2009, směrnice Evropského parlamentu a Rady 94/22/ES, 98/70/ES, 2009/31/ES, 2009/73/ES, 2010/31/EU, 2012/27/EU a 2013/30/EU, směrnice Rady 2009/119/ES a (EU) 2015/652 a zrušuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 525/2013 (Úř. věst. L 328, 21.12.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1999/oj).

(6)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/2001 ze dne 11. prosince 2018 o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů (Úř. věst. L 328, 21.12.2018, s. 82, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2018/2001/oj).

(7)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/19/EU ze dne 4. července 2012 o odpadních elektrických a elektronických zařízeních (OEEZ) (Úř. věst. L 197, 24.7.2012, s. 38, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2012/19/oj).

(8)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES ze dne 19. listopadu 2008 o odpadech a o zrušení některých směrnic (Úř. věst. L 312, 22.11.2008, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2008/98/oj).

(9)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2024/2984 ze dne 29. listopadu 2024, kterým se stanoví prováděcí technické normy pro uplatňování nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1114, pokud jde o formuláře, formáty a vzory pro bílé knihy kryptoaktiv (Úř. věst. L, 2024/2984, 3.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/2984/oj).

(10)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2024/305 ze dne 31. října 2024, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1114, pokud jde o regulační technické normy upřesňující informace, které mají být uvedeny v žádosti o povolení poskytovatele služeb souvisejících s kryptoaktivy (Úř. věst. L, 2025/305, 31.3.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/305/oj).


PŘÍLOHA

Vzor pro prezentaci informací o hlavních nepříznivých dopadech na klima a o dalších nepříznivých dopadech na životní prostředí v bílé knize kryptoaktiva a na internetových stránkách poskytovatele služeb souvisejících s kryptoaktivy

Tabulka 1

Legenda pro tabulky 2, 3 a 4

SYMBOL

TYP ÚDAJŮ

DEFINICE

{DATEFORMAT}

Formát data podle ISO 8601

Data se uvádějí v následujícím tvaru: RRRR-MM-DD

{DECIMAL-n/m}

Celkem až n-místné desetinné číslo, z toho až m míst může být zlomková část čísla

Numerické pole pro kladné i záporné hodnoty.

Desetinný oddělovač je „.“ (tečka),

před zápornými čísly je znaménko „–“ (minus),

hodnoty se zaokrouhlují, nikoli zkracují.


Tabulka 2

Povinné informace o hlavních nepříznivých dopadech mechanismu konsensu na klima a o dalších nepříznivých dopadech tohoto mechanismu na životní prostředí

Č.

Pole

Obsah, který má být oznámen

Formáty a standardy, které mají být použity

Obecné informace

S.1

Název

Název uvedený v příloze II prováděcího nařízení Komise (EU) 2024/2984 (1) tabulce 2, polích A.1, B.2 nebo C.1, tabulce 3, poli A.1, nebo tabulce 4, nebo název poskytovatele služeb souvisejících s kryptoaktivy

Volný alfanumerický text

S.2

Identifikační kód příslušné právnické osoby

Identifikační kód uvedený v příloze II prováděcího nařízení (EU) 2024/2984 tabulce 2, poli A.6 nebo A.7, B.7 nebo B.8 nebo C.6 nebo C.7, tabulce 3, polích A.7 a A.8 nebo tabulce 4, polích A.7 a A.8 nebo identifikační kód poskytovatele služeb souvisejících s kryptoaktivy uvedený v článku 1 nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/305 (2)

Volný alfanumerický text

S.3

Název kryptoaktiva

Název kryptoaktiva, jak je uveden v příloze II prováděcího nařízení (EU) 2024/2984 tabulce 2, poli D.2, tabulce 3, poli B.1, případně tabulce 4, poli B.1

Volný alfanumerický text

S.4

Mechanismus konsensu

Mechanismus konsensu, jak je uveden v příloze II prováděcího nařízení (EU) 2024/2984 tabulce 2, poli H.4, tabulce 3, poli E.4, nebo případně tabulce 4, poli E.5, včetně informací uvedených v čl. 6 odst. 1 písm. b) tohoto nařízení.

Volný alfanumerický text

S.5

Pobídkové mechanismy a příslušné poplatky

Mechanismy pobídek k zajištění transakcí a jakékoli související poplatky, jak jsou uvedeny v příloze II prováděcího nařízení (EU) 2024/984 tabulce 2, poli H.5, tabulce 3, poli E.5, případně tabulce 4, poli E.6.

V případě osob, které vypracovávají bílou knihu kryptoaktiva podle článků 6, 19 nebo 51 nařízení (EU) 2023/1114, mohou být informace poskytnuty uvedením křížového odkazu na výše uvedená pole.

Volný alfanumerický text

S.6

Počátek období, k němuž se zveřejňované informace vztahují

Datum začátku období, k němuž se zveřejňované informace vztahují

{DATEFORMAT}

S.7

Konec období, k němuž se zveřejňované informace vztahují

Datum konce období, k němuž se zveřejňované informace vztahují

{DATEFORMAT}

Povinný klíčový ukazatel spotřeby energie

S.8

Spotřeba energie

Celkové množství energie spotřebované na validaci transakcí a zachování integrity distribuovaného registru, vyjádřené v kilowatthodinách za kalendářní rok

Množství v kilowatthodinách (kWh) {DECIMAL-18/5}

Zdroje a metodiky

S.9

Zdroje a metodiky pro ukazatel spotřeby energie

Zdroje a metodiky použité ve vztahu k informacím uvedeným v poli S.8

Volný alfanumerický text


Tabulka 3

Doplňující informace o hlavních nepříznivých dopadech mechanismu konsensu na klima a o dalších nepříznivých dopadech tohoto mechanismu na životní prostředí

Č.

Pole

Obsah, který má být oznámen

Formáty a standardy, které mají být použity

Doplňkové klíčové ukazatele spotřeby energie a emisí skleníkových plynů

S.10

Spotřeba obnovitelné energie

Podíl energie z obnovitelných zdrojů spotřebované na validaci transakcí a zachování integrity distribuovaného registru, vyjádřený jako procento z celkového množství energie spotřebované za kalendářní rok

Procento {DECIMAL-11/10}

S.11

Energetická náročnost

Průměrné množství energie spotřebované na jednu validovanou transakci

Množství v kWh {DECIMAL-18/5}

S.12

Emise skleníkových plynů DLT rámce 1 – řízené

Emise skleníkových plynů rámce 1 za kalendářní rok související s validací transakcí a zachováním integrity distribuovaného registru

Množství v tunách (t) ekvivalentu oxidu uhličitého (CO2e) {DECIMAL-18/5}

S.13

Emise skleníkových plynů DLT rámce 2 – nakoupené

Emise skleníkových plynů rámce 2, vyjádřené v tCO2e, za kalendářní rok související s validací transakcí a zachováním integrity distribuovaného registru

Množství v tCO2e {DECIMAL-18/5}

S.14

Intenzita skleníkových plynů

Průměrné emise skleníkových plynů (rámce 1 a rámce 2) na validovanou transakci

Množství v kilogramech (kg) CO2e (Tx) {DECIMAL-18/5}

Zdroje a metodiky

S.15

Klíčové zdroje a metodiky pro ukazatele spotřeby energie

Zdroje a metodiky použité ve vztahu k informacím uvedeným v polích S.10 a S.11

Volný alfanumerický text

S.16

Klíčové zdroje a metodiky pro ukazatele emisí skleníkových plynů

Zdroje a metodiky použité ve vztahu k informacím uvedeným v polích S.12, S.13 a S.14

Volný alfanumerický text


Tabulka 4

Nepovinné informace o hlavních nepříznivých dopadech mechanismu konsensu na klima a o dalších nepříznivých dopadech tohoto mechanismu na životní prostředí

Č.

Pole

Obsah, který má být oznámen

Formáty a standardy, které mají být použity

Nepovinné ukazatele

S.17

Skladba zdrojů energie

Popis relativního podílu jednotlivých primárních energetických zdrojů používaných při validaci transakcí a zachování integrity distribuovaného registru, vyjádřený v procentech

Procento {DECIMAL-11/10}

S.18

Snížení spotřeby energie

Cíle nebo závazky v oblasti snížení spotřeby energie, vyjádřené absolutním nebo relativním snížením spotřeby energie za jeden kalendářní rok

Množství v kWh {DECIMAL-18/5} nebo procento {DECIMAL-11/10}

S.19

Uhlíková náročnost

Uhlíková náročnost energie spotřebované při validaci transakcí a zachování integrity distribuovaného registru

Množství v kgCO2e na kWh {DECIMAL-18/5}

S.20

Emise skleníkových plynů DLT rámce 3 – hodnotový řetězec

Emise skleníkových plynů rámce 3 související s validací transakcí a zachováním integrity distribuovaného registru za kalendářní rok

Množství v tCO2e {DECIMAL-18/5}

S.21

Cíle nebo závazky v oblasti snížení emisí skleníkových plynů

Cíle nebo závazky v oblasti snížení emisí skleníkových plynů, vyjádřené absolutním nebo relativním snížením emisí skleníkových plynů za jeden kalendářní rok

Volný alfanumerický text

S.22

Produkce odpadních elektrických a elektronických zařízení (OEEZ)

Celkové množství zařízení OEEZ vyprodukované při validaci transakcí a zachování integrity distribuovaného registru za kalendářní rok

Částka v t {DECIMAL-18/5}

S.23

Podíl nerecyklovaných zařízení OEEZ

Podíl nerecyklovaných zařízení OEEZ na jejich celkovém množství vyprodukovaném při validaci transakcí a zachování integrity distribuovaného registru za kalendářní rok

Procento {DECIMAL-11/10}

S.24

Produkce nebezpečného odpadu

Celkové množství nebezpečného odpadu vyprodukovaného při validaci transakcí a zachování integrity distribuovaného registru za kalendářní rok

Částka v t {DECIMAL-18/5}

S.25

Produkce odpadu (všech druhů)

Celkové množství odpadu vyprodukovaného při validaci transakcí a zachování integrity distribuovaného registru

Částka v t {DECIMAL-18/5}

S.26

Podíl nerecyklovaného odpadu (všech druhů)

Podíl nerecyklovaného odpadu na celkovém množství odpadu vyprodukovaného při validaci transakcí a zachování integrity distribuovaného registru za kalendářní rok

Procento {DECIMAL-11/10}

S.27

Intenzita odpadu (všech druhů)

Celkové množství vyprodukovaného odpadu na jednu validovanou transakci

Množství v gramech (g) na Tx {DECIMAL-18/5}

S.28

Cíle nebo závazky v oblasti snížení množství odpadu (všech druhů)

Cíle nebo závazky v oblasti snížení množství odpadu, vyjádřené absolutním nebo relativním snížením produkce odpadu za jeden kalendářní rok

Volný alfanumerický text

S.29

Dopad používání zařízení na přírodní zdroje

Popis dopadu výroby, používání a likvidace zařízení síťových uzlů DLT na přírodní zdroje

Volný alfanumerický text

S.30

Cíle nebo závazky v oblasti omezení využívání přírodních zdrojů

Cíle nebo závazky v oblasti omezení využívání přírodních zdrojů, vyjádřené absolutním nebo relativním omezením využívání přírodních zdrojů za jeden kalendářní rok

Volný alfanumerický text

S.31

Spotřeba vody

Celková spotřeba vody spojená s validací transakcí a zachováním integrity distribuovaného registru, vyjádřená v metrech krychlových

Množství v metrech krychlových {DECIMAL-18/5}

S.32

Podíl nerecyklované vody

Podíl vody, která nebyla recyklována a znovu použita, na celkové spotřebě vody spojené s validací transakcí a zachováním integrity distribuovaného registru za kalendářní rok, vyjádřený v procentech

Procento {DECIMAL-11/10}

Zdroje a metodiky

S.33

Další zdroje a metodiky pro ukazatele energie

Zdroje a metodiky použité ve vztahu k informacím uvedeným v polích S.17 a S.18

Volný alfanumerický text

S.34

Další zdroje a metodiky pro ukazatele emisí skleníkových plynů

Zdroje a metodiky použité ve vztahu k informacím uvedeným v polích S.19, S.20 a S.21

Volný alfanumerický text

S.35

Zdroje a metodiky pro ukazatele odpadu

Zdroje a metodiky použité ve vztahu k informacím uvedeným v polích S.22, S.23, S.24, S.25, S.26, S.27 a S.28

Volný alfanumerický text

S.36

Zdroje a metodiky pro ukazatele přírodních zdrojů

Zdroje a metodiky použité ve vztahu k informacím uvedeným v polích S.29, S.30, S.31 a S.32

Volný alfanumerický text


(1)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2024/2984 ze dne 29. listopadu 2024, kterým se stanoví prováděcí technické normy k uplatňování nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1114, pokud jde o formuláře, formáty a vzory pro bílé knihy kryptoaktiv (Úř. věst. L, 2024/2984, 3.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/2984/oj).

(2)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/305 ze dne 31. října 2024, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1114, pokud jde o regulační technické normy upřesňující informace, které mají být uvedeny v žádosti o povolení poskytovatele služeb souvisejících s kryptoaktivy (Úř. věst. L, 2025/305, 31.3.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/305/oj).


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/422/oj

ISSN 1977-0626 (electronic edition)


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU