(EU) 2025/192Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/192 ze dne 9. září 2024 o postupech akreditace ověřovatelů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1805 o využívání obnovitelných a nízkouhlíkových paliv v námořní dopravě a o změně směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/16/ES
Publikováno: | Úř. věst. L 192, 29.1.2025 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 9. září 2024 | Autor předpisu: | |
Platnost od: | 18. února 2025 | Nabývá účinnosti: | 18. února 2025 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Tisk Export Skrýt přehled Celkový přehled Skrýt názvy Zobrazit názvy |
Provádí předpisy
Oblasti
Věcný rejstřík
Třídění
- Deskriptor EUROVOC:
lodní palivo; námořní doprava; obnovitelné zdroje; opatření na kontrolu znečištění; skleníkový plyn; snižování plynných emisí; zdroje energie; znečištění způsobené loďmi - Oblast:
Doprava; Paliva; Znečištění - Kód oblastí:
07 DOPRAVNÍ POLITIKA; 07.30 Námořní doprava; 15 OCHRANA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ, SPOTŘEBITELŮ A ZDRAVÍ; 15.10 Životní prostředí; 15.10.20 Znečištění a škodlivé vlivy; 15.10.20.30 Kontrola znečištění ovzduší
Normy
Předpisy EU
Úřední věstník |
CS Řada L |
2025/192 |
29.1.2025 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2025/192
ze dne 9. září 2024
o postupech akreditace ověřovatelů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1805 o využívání obnovitelných a nízkouhlíkových paliv v námořní dopravě a o změně směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/16/ES
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1805 ze dne 13. září 2023 o využívání obnovitelných a nízkouhlíkových paliv v námořní dopravě a o změně směrnice 2009/16/ES (1), a zejména na čl. 14 odst. 5 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Nařízení (EU) 2023/1805 o využívání obnovitelných a nízkouhlíkových paliv v námořní dopravě a o změně směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/16/ES (2) obsahuje v článku 14 ustanovení o akreditaci ověřovatelů. |
(2) |
Podle čl. 14 odst. 5 nařízení (EU) 2023/1805 je Komisi svěřena pravomoc přijímat akty v přenesené pravomoci, jimiž doplní uvedené nařízení stanovením dalších metod a kritérií pro akreditaci ověřovatelů, alespoň pokud jde o tyto prvky: i) žádost o akreditaci pro ověřovací činnosti v oblasti působnosti uvedeného nařízení; ii) posouzení ověřovatelů vnitrostátními akreditačními orgány; iii) činnosti dozoru vykonávané vnitrostátními akreditačními orgány za účelem potvrzení trvání platnosti akreditace; iv) správní opatření pro případ neplnění požadavků uvedeného nařízení ověřovatelem a v) požadavky na vnitrostátní akreditační orgány za účelem kompetentnosti při akreditování ověřovatelů pro ověřovací činnosti v oblasti působnosti uvedeného nařízení včetně odkazu na harmonizované normy. |
(3) |
Ustanovení čl. 14 odst. 5 nařízení (EU) 2023/1805 rovněž stanoví, že metody a kritéria uvedené v těchto aktech v přenesené pravomoci musí vycházet ze zásad ověřování, které jsou stanoveny v článcích 11, 12 a 13, a z relevantních mezinárodně uznávaných norem. |
(4) |
Článek 28 nařízení (EU) 2023/1805 obsahuje ustanovení o výkonu přenesené pravomoci. |
(5) |
Nařízení (EU) 2023/1805 o využívání obnovitelných a nízkouhlíkových paliv v námořní dopravě a o změně směrnice 2009/16/ES obsahuje ustanovení o obecných povinnostech a zásadách pro ověřovatele (článek 12) a ustanovení o postupech ověřování (článek 13). Nařízení rovněž stanoví příslušné ověřovací činnosti, včetně posouzení plánu monitorování a pozměněného plánu monitorování (článek 11), výpočtů a ověření zprávy FuelEU (článek 16), zaznamenávání informací do databáze FuelEU (článek 19), schválení použití mechanismů flexibility (články 20 a 21) a vydání dokumentu o souladu FuelEU (článek 22). |
(6) |
Pravidla pro ověřovací činnosti uvedené v nařízení (EU) 2023/1805 jsou dále upřesněna v prováděcím nařízení Komise (EU) 2024/2027 (3) (dále „prováděcí nařízení o ověřovacích činnostech FuelEU“). |
(7) |
Měl by být zaveden spolehlivý a transparentní systém monitorování, vykazování a ověřování s cílem sledovat soulad s ustanoveními nařízení (EU) 2023/1805. Tento systém by se měl uplatňovat nediskriminačním způsobem vůči všem lodím a měl by vyžadovat ověření třetí stranou, aby byla zajištěna přesnost údajů předložených v rámci tohoto systému. |
(8) |
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 765/2008 (4) stanoví komplexní rámec pro akreditaci subjektů posuzování shody, jež provádějí činnosti posuzování shody. Podle čl. 14 odst. 2 nařízení (EU) 2023/1805 se příslušná ustanovení nařízení (ES) č. 765/2008 použijí v případech, kdy nařízení (EU) 2023/1805 žádná zvláštní ustanovení týkající se akreditace ověřovatelů neobsahuje. |
(9) |
Za účelem zajištění nestrannosti a efektivity by ověřovatelé měli být nezávislé a kvalifikované právní subjekty akreditované vnitrostátními akreditačními orgány zřízenými podle nařízení (ES) č. 765/2008. Ověřovatelé by měli být vybaveni zdroji, prostředky a zaměstnanci v rozsahu odpovídajícím velikosti flotily, pro kterou podle tohoto nařízení provádějí ověřovací činnosti. Ověření by mělo zajistit přesnost a úplnost monitorování a vykazování společnostmi a soulad s tímto nařízením. |
(10) |
Vnitrostátní akreditační orgán jmenovaný v souladu s nařízením (ES) č. 765/2008 by měl být oprávněn akreditovat odbornou způsobilost ověřovatele k provádění ověřovacích činností podle prováděcího nařízení o ověřovacích činnostech FuelEU a vydávat k této odborné způsobilosti oficiální stanoviska, přijímat správní opatření, jako je pozastavení nebo odnětí akreditace, a vykonávat dozor nad ověřovateli. |
(11) |
Usilovalo se rovněž o soulad tohoto nařízení v přenesené pravomoci s nařízením Komise v přenesené pravomoci (EU) 2023/2917 (5). |
(12) |
Při přípravě tohoto nařízení Komise konzultovala pracovní skupinu pro provádění nařízení o Iniciativě pro námořní paliva FuelEU, která působí jako podskupina Evropského fóra pro udržitelnou lodní dopravu (ESSF). Tato skupina byla zřízena v souladu s obvyklou praxí Komise konzultovat odborníky při přípravě návrhů aktů v přenesené pravomoci a sdružovat odborníky z členských států. |
(13) |
Kromě toho byl konzultován ESSF, který zahrnuje také průmysl a další příslušné organizace, včetně občanské společnosti. Návrh tohoto nařízení v přenesené pravomoci se konzultoval rovněž s podskupinou ESSF pro udržitelnou alternativní energii pro lodní dopravu, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
KAPITOLA I
AKREDITACE OVĚŘOVATELŮ
Článek 1
Akreditace ověřovatelů
1. Neobsahuje-li toto nařízení nebo nařízení (EU) 2023/1805 žádná zvláštní ustanovení pro akreditaci ověřovatelů, použijí se příslušná ustanovení nařízení (ES) č. 765/2008.
2. Na minimální požadavky na akreditaci a požadavky na akreditační orgány se vztahuje harmonizovaná norma podle nařízení (ES) č. 765/2008 týkající se obecných požadavků na akreditační orgány, které akreditují subjekty posuzování shody (6).
Článek 2
Rozsah akreditace
Rozsah akreditace ověřovatelů zahrnuje činnosti související s posuzováním plánů monitorování, ověřováním zpráv FuelEU a částečných zpráv FuelEU, ověřováním shody s požadavky na intenzitu emisí skleníkových plynů výpočtem intenzity emisí skleníkových plynů z energie spotřebované na palubě lodi, bilance souladu, zastávek v přístavu, které nejsou v souladu s požadavky, a vydáním dokumentu o souladu FuelEU, jak je stanoveno v nařízení (EU) 2023/1805.
Článek 3
Cíle procesu akreditace
V průběhu procesu akreditace akreditovaných ověřovatelů a každoročního dozoru nad nimi v souladu s články 6 až 11 vnitrostátní akreditační orgány posoudí, zda ověřovatel a jeho pracovníci provádějící ověřovací činnosti:
a) |
mají pravomoc posuzovat plány monitorování, ověřovat zprávy FuelEU a částečné zprávy FuelEU, ověřovat shodu s požadavky na intenzitu emisí skleníkových plynů výpočtem intenzity emisí skleníkových plynů z energie spotřebované na palubě lodi, bilanci souladu a zastávky v přístavu, které nejsou v souladu s požadavky, a vydávat dokument o souladu FuelEU, jak je stanoveno v nařízení (EU) 2023/1805; |
b) |
uplatňují úplné a účinné metody ověřování při posuzování plánů monitorování, ověřování zpráv FuelEU a částečných zpráv FuelEU, ověřování shody s požadavky na intenzitu emisí skleníkových plynů výpočtem intenzity emisí skleníkových plynů z energie spotřebované na palubě lodi, bilance souladu, zastávek v přístavu, které nejsou v souladu s požadavky, a vydání dokumentu o souladu FuelEU, jak je stanoveno v nařízení (EU) 2023/1805; |
c) |
splňují požadavky na ověřovatele uvedené v kapitole IV prováděcího nařízení o ověřovacích činnostech FuelEU, včetně těch, které se týkají nestrannosti a nezávislosti. |
Článek 4
Žádosti o akreditaci
1. Žádosti o akreditaci obsahují informace vyžadované harmonizovanou normou uvedenou v čl. 1 odst. 2.
2. Před zahájením posuzování podle článku 5 poskytne ověřovatel žádající o akreditaci (dále jen „žadatel“) vnitrostátnímu akreditačnímu orgánu také informace o:
a) |
postupech a procesech uvedených v čl. 35 odst. 1 prováděcího nařízení o ověřovacích činnostech FuelEU a systému řízení kvality podle čl. 35 odst. 3 prováděcího nařízení o ověřovacích činnostech FuelEU; |
b) |
kritériích odborné způsobilosti uvedených v čl. 30 odst. 2 písm. a) a b) prováděcího nařízení o ověřovacích činnostech FuelEU, výsledcích procesu ověřování trvalé odborné způsobilosti podle uvedeného článku a další příslušné dokumentaci týkající se odborné způsobilosti všech pracovníků podílejících se na ověřovacích činnostech podle článků 32 a 33; |
c) |
procesu pro zajištění trvalé nestrannosti a nezávislosti podle článku 38 prováděcího nařízení o ověřovacích činnostech FuelEU, včetně příslušných záznamů o nestrannosti a nezávislosti žadatele a jeho zaměstnanců; |
d) |
technických odbornících a klíčových pracovnících zapojených do posuzování plánů monitorování, ověřování zpráv FuelEU a částečných zpráv FuelEU a ověřování shody s požadavky na intenzitu emisí skleníkových plynů výpočtem intenzity emisí skleníkových plynů z energie spotřebované na palubě lodi, bilance souladu a zastávek v přístavech, které nejsou v souladu s požadavky; |
e) |
postupech a procesech pro zajištění náležitého ověřování, včetně postupů a procesů týkajících se interní dokumentace o ověření uvedené v článku 36 prováděcího nařízení o ověřovacích činnostech FuelEU; |
f) |
příslušných záznamech podle článku 37 prováděcího nařízení o ověřovacích činnostech FuelEU; |
g) |
veškerých dalších skutečnostech, jež vnitrostátní akreditační orgán požaduje. |
Článek 5
Posouzení
1. Pro účely posouzení podle článku 3 posuzovací tým jmenovaný v souladu s článkem 12 alespoň:
a) |
přezkoumá všechny příslušné dokumenty a záznamy předložené žadatelem podle článku 4; |
b) |
provede prohlídku na místě, aby přezkoumal reprezentativní vzorek interní dokumentace o ověření, a posoudí provádění systému řízení kvality žadatele a postupy či procesy pro ověřovací činnosti uvedené v článku 35 prováděcího nařízení o ověřovacích činnostech FuelEU; |
c) |
pozoruje výkonnost a způsobilost reprezentativního počtu zaměstnanců žadatele, kteří se podílejí na:
|
2. Posuzovací tým provádí činnosti uvedené v odstavci 1 v souladu s požadavky harmonizované normy uvedené v čl. 1 odst. 2.
3. Posuzovací tým sdělí svá zjištění a neshody žadateli a vyžádá si vyjádření v souladu s požadavky harmonizované normy uvedené v čl. 1 odst. 2.
4. Žadatel přijme k odstranění všech neshod ohlášených podle odstavce 3 nápravná opatření a ve svém vyjádření uvede, jaká opatření k jejich vyřešení přijal nebo plánuje přijmout ve lhůtě stanovené vnitrostátním akreditačním orgánem.
5. Vnitrostátní akreditační orgán přezkoumá vyjádření žadatele podle odstavce 4.
6. Pokud vnitrostátní akreditační orgán shledá vyjádření žadatele nebo přijatá opatření nedostatečnými nebo neúčinnými, požádá žadatele, aby předložil další informace nebo přijal další opatření.
7. Vnitrostátní akreditační orgán může také požadovat důkazy nebo provést následné posouzení, aby posoudil skutečné provedení nápravných opatření.
Článek 6
Rozhodnutí o akreditaci a osvědčení o akreditaci
1. Při přípravě a rozhodování, zda udělit, prodloužit nebo obnovit akreditaci žadatele, vnitrostátní akreditační orgán zohlední požadavky harmonizované normy uvedené v čl. 1 odst. 2.
2. Pokud vnitrostátní akreditační orgán rozhodl o udělení nebo obnovení akreditace žadatele, vydá za tímto účelem osvědčení o akreditaci. Osvědčení se uděluje pro všechny ověřovací činnosti podle nařízení (EU) 2023/1805.
3. Osvědčení o akreditaci obsahuje alespoň informace vyžadované harmonizovanou normou uvedenou v čl. 1 odst. 2.
4. Osvědčení o akreditaci je platné po dobu nejvýše pěti let od data, kdy vnitrostátní akreditační orgán toto osvědčení vydal.
Článek 7
Každoroční dozor
1. Vnitrostátní akreditační orgán vykonává každoroční dozor nad každým ověřovatelem, kterému vydal osvědčení o akreditaci. Tento dozor sestává alespoň z:
a) |
prohlídky na místě podle čl. 5 odst. 1 písm. b); |
b) |
pozorování výkonnosti a posouzení odborné způsobilosti reprezentativního počtu zaměstnanců ověřovatele v souladu s čl. 5 odst. 1 písm. c). |
2. Vnitrostátní akreditační orgán vykoná první dozor nad ověřovatelem v souladu s odstavcem 1 do dvanácti měsíců ode dne, kdy bylo vystaveno osvědčení o akreditaci.
3. Plánování dozoru umožní vnitrostátnímu akreditačnímu orgánu posoudit reprezentativní vzorky činností ověřovatele a jeho zaměstnanců podílejících se na ověřovacích činnostech v rámci osvědčení o akreditaci v souladu s požadavky harmonizované normy uvedené v čl. 1 odst. 2.
4. Na základě výsledků dozoru rozhodne vnitrostátní akreditační orgán, zda potvrdí pokračování akreditace.
5. Pokud ověřovatel provádí ověření u společnosti spadající pod jiný stát vykonávající správu, než je členský stát vnitrostátního akreditačního orgánu, který ověřovatele akreditoval, může vnitrostátní akreditační orgán, který ověřovatele akreditoval, požádat vnitrostátní akreditační orgán státu vykonávajícího správu o provádění činností dozoru jeho jménem a na jeho odpovědnost.
Článek 8
Opětovné posouzení
1. Ověřovatel požádá o obnovení akreditace, aby vnitrostátní akreditační orgán mohl opětovně posoudit ověřovatele a určit, zda lze certifikát prodloužit před datem skončení platnosti.
2. Vnitrostátní akreditační orgán před skončením platnosti osvědčení o akreditaci, které vydal, opětovně posoudí dotčeného ověřovatele, aby zjistil, zda lze osvědčení prodloužit.
3. Plánování opětovného posouzení zajistí, že vnitrostátní akreditační orgán posoudí reprezentativní vzorek činností ověřovatele, na které se vztahuje osvědčení.
4. Při plánování a provádění opětovného posouzení musí vnitrostátní akreditační orgán splnit požadavky harmonizované normy uvedené v čl. 1 odst. 2.
Článek 9
Mimořádné posouzení
1. Vnitrostátní akreditační orgán může kdykoliv provést mimořádné posouzení ověřovatele, aby zajistil, že nadále splňuje požadavky tohoto nařízení.
2. Aby mohl vnitrostátní akreditační orgán posoudit potřebu mimořádného posouzení, informuje ověřovatel neprodleně tento orgán o jakýchkoliv zásadních změnách týkajících se jeho akreditace s ohledem na jeho postavení nebo činnost.
3. Mezi tyto zásadní změny patří i změny zmíněné v harmonizované normě uvedené v čl. 1 odst. 2.
Článek 10
Administrativní opatření
1. Vnitrostátní akreditační orgán může pozastavit nebo odejmout akreditaci ověřovatele, pokud ověřovatel nesplňuje požadavky tohoto nařízení.
2. Vnitrostátní akreditační orgán pozastaví nebo odejme akreditaci ověřovateli, pokud o to ověřovatel požádá.
3. Vnitrostátní akreditační orgán vytvoří, zdokumentuje, zavede a spravuje postup pozastavení a odnětí akreditace v souladu s harmonizovanou normou uvedenou v čl. 1 odst. 2.
4. Vnitrostátní akreditační orgán pozastaví akreditaci ověřovatele, pokud ověřovatel:
a) |
závažným způsobem porušil požadavky tohoto nařízení; |
b) |
trvale a opakovaně neplní požadavky tohoto nařízení; |
c) |
porušil jakékoliv jiné specifické podmínky stanovené vnitrostátním akreditačním orgánem. |
5. Vnitrostátní akreditační orgán odejme ověřovateli akreditaci, pokud:
a) |
ověřovatel neodstranil důvody, pro které bylo vydáno rozhodnutí o pozastavení osvědčení o akreditaci; |
b) |
člen nejvyššího vedení ověřovatele nebo zaměstnanec ověřovatele zapojený do ověřovacích činností podle tohoto nařízení byl uznán vinným z podvodu; |
c) |
ověřovatel úmyslně poskytl nepravdivé informace nebo informace úmyslně zatajil. |
6. Proti rozhodnutím vnitrostátního akreditačního orgánu o pozastavení nebo odejmutí akreditace podle odstavců 1, 4 a 5 lze v souladu s postupy stanovenými členskými státy podle čl. 5 odst. 5 nařízení (ES) č. 765/2008 podat opravný prostředek.
7. Rozhodnutí vnitrostátního akreditačního orgánu o pozastavení nebo odnětí akreditace nabývají účinku poté, co byla ověřovateli oznámena. Vnitrostátní akreditační orgán zváží s ohledem na povahu nesouladu dopad činností provedených před těmito rozhodnutími.
8. Vnitrostátní akreditační orgán ukončí pozastavení osvědčení o akreditaci, pokud obdrží uspokojivé informace a dospěje k závěru, že ověřovatel splňuje požadavky tohoto nařízení.
KAPITOLA II
POŽADAVKY NA VNITROSTÁTNÍ AKREDITAČNÍ ORGÁNY
Článek 11
Požadavky na vnitrostátní akreditační orgány
1. Neobsahuje-li toto nařízení nebo nařízení (EU) 2023/1805 žádná zvláštní ustanovení pro požadavky na vnitrostátní akreditační orgány, použijí se příslušná ustanovení nařízení (ES) č. 765/2008.
2. Pro účely tohoto nařízení vykonává vnitrostátní akreditační orgán jmenovaný podle čl. 4 odst. 1 nařízení (ES) č. 765/2008 své povinnosti v souladu s požadavky harmonizované normy uvedené v čl. 1 odst. 2.
Článek 12
Posuzovací tým
1. Vnitrostátní akreditační orgán jmenuje posuzovací tým pro každé posouzení prováděné podle požadavků harmonizované normy, jež je uvedena v čl. 1 odst. 2.
2. Posuzovací tým se skládá z vedoucího posuzovatele odpovědného za provedení posouzení v souladu s tímto nařízením, a popřípadě vhodného počtu posuzovatelů nebo technických odborníků s příslušnými znalostmi a zkušenostmi v daném rozsahu akreditace.
3. Alespoň jedna osoba v posuzovacím týmu musí mít níže uvedené kompetence:
a) |
dostatečné znalosti nařízení (EU) 2023/1805 a souvisejících sekundárních právních předpisů a příslušných pokynů uvedených v čl. 32 odst. 2 písm. a) prováděcího nařízení o ověřovacích činnostech FuelEU; |
b) |
odbornou způsobilost a znalosti potřebné k posouzení ověření a znalost vlastností různých typů plavidel a monitorování a vykazování emisí skleníkových plynů, spotřeby paliva a dalších příslušných informací podle nařízení (EU) 2023/1805. |
Článek 13
Požadavky na způsobilost posuzovatelů
1. Posuzovatelé musí být způsobilí provádět činnosti podle článků 5 až 10. Za tímto účelem posuzovatel:
a) |
splňuje požadavky harmonizované normy uvedené v čl. 1 odst. 2; |
b) |
má dostatečné znalosti o auditu údajů a informací v souladu s čl. 32 odst. 2 písm. b) prováděcího nařízení o ověřovacích činnostech FuelEU získané odbornou přípravou nebo přístup k osobě, která má znalosti takovýchto údajů a informací a zkušenosti s nimi; |
c) |
má dostatečnou znalost příslušných právních předpisů, jakož i použitelných pokynů podle čl. 32 odst. 2 písm. a) prováděcího nařízení o ověřovacích činnostech FuelEU. |
2. Vedle požadavků na odbornou způsobilost podle odstavce 1 musí vedoucí posuzovatelé prokázat způsobilost k vedení posuzovacího týmu a k převzetí odpovědnosti za provedení posouzení v souladu s tímto nařízením.
3. Kromě požadavků na způsobilost uvedených v odstavci 1 musí mít osoby provádějící vnitřní nezávislý přezkum a osoby rozhodující o udělení, prodloužení nebo obnovení akreditace dostatečné znalosti a zkušenosti pro vyhodnocení akreditace.
Článek 14
Techničtí odborníci
1. Vnitrostátní akreditační orgán může do posuzovacího týmu přizvat technické odborníky k zajištění podrobných odborných znalostí a vědomostí týkajících se konkrétní problematiky, kteří slouží jako podpora posuzovateli nebo vedoucímu posuzovateli.
2. Technický odborník má odbornou způsobilost, pomocí níž zajistí vedoucímu posuzovateli a posuzovateli účinnou podporu ohledně daného předmětu, pro který jsou jeho vědomosti a odborné znalosti vyžadovány. Technický odborník má rovněž:
a) |
dostatečnou znalost příslušných právních předpisů, jakož i použitelných pokynů podle čl. 32 odst. 2 písm. a) prováděcího nařízení o ověřovacích činnostech FuelEU; |
b) |
dostatečnou znalost ověřovacích činností. |
3. Techničtí odborníci provádí konkrétní úkoly pod vedením dotčeného vedoucího posuzovatele, jenž má za toto provádění plnou odpovědnost.
Článek 15
Stížnosti
Pokud vnitrostátní akreditační orgán obdrží od příslušného orgánu státu vykonávajícího správu, rejdařské společnosti, dotčeného státu vlajky u plavidel plujících pod vlajkou členského státu či jiných zúčastněných stran stížnost týkající se ověřovatele, v přiměřené lhůtě, nejpozději však do tří měsíců ode dne jejího obdržení:
a) |
rozhodne o platnosti stížnosti; |
b) |
zajistí, aby dotčenému ověřovateli byla dána příležitost vyjádřit se; |
c) |
přijme odpovídající opatření k vyřízení stížnosti; |
d) |
provede záznam o stížnosti a přijatých opatřeních; |
e) |
odpoví stěžovateli. |
Článek 16
Vzájemné hodnocení
1. Pokud vnitrostátní akreditační orgány podléhají pravidelnému vzájemnému hodnocení v souladu s článkem 10 nařízení (ES) č. 765/2008, orgán uznaný podle článku 14 nařízení (ES) č. 765/2008 zavede vhodná kritéria vzájemného hodnocení a účinný a nezávislý postup vzájemného hodnocení s cílem posoudit, zda:
a) |
vnitrostátní akreditační orgán, který je vzájemnému hodnocení podroben, provedl akreditační činnosti v souladu s kapitolou I; |
b) |
vnitrostátní akreditační orgán, který je vzájemnému hodnocení podroben, splnil požadavky stanovené v této kapitole. |
2. Kritéria zahrnují požadavky na odbornou způsobilost pro vzájemné hodnotitele a týmy vzájemného hodnocení, které jsou specifické pro nařízení (EU) 2023/1805.
3. Orgán uznaný podle článku 14 nařízení (ES) č. 765/2008 zveřejní výsledek vzájemného hodnocení vnitrostátního akreditačního orgánu uvedeného v odstavci 1 a sdělí ho Komisi, vnitrostátním orgánům odpovědným za vnitrostátní akreditační orgány v členských státech a příslušným orgánům státu vykonávajícího správu nebo kontaktnímu místu podle článku 19.
4. Bez ohledu na článek 10 nařízení (ES) č. 765/2008 platí, že pokud se vnitrostátní akreditační orgán úspěšně podrobí vzájemnému hodnocení uspořádanému orgánem uznaným podle článku 14 nařízení (ES) č. 765/2008 před vstupem tohoto nařízení v platnost, je tomuto vnitrostátnímu akreditačnímu orgánu udělena výjimka z povinnosti podrobit se novému vzájemnému hodnocení po vstupu tohoto nařízení v platnost v případě, že prokáže shodu s tímto nařízením.
5. Za tímto účelem předloží dotčený vnitrostátní akreditační orgán orgánu uznanému podle článku 14 nařízení (ES) č. 765/2008 žádost a potřebnou dokumentaci.
6. Orgán uznaný podle článku 14 nařízení (ES) č. 765/2008 rozhodne, zda podmínky pro udělení výjimky byly splněny.
7. Výjimka platí po dobu nejvýše tří let ode dne oznámení rozhodnutí vnitrostátnímu akreditačnímu orgánu.
Článek 17
Vzájemné uznávání ověřovatelů
Bez ohledu na čl. 11 odst. 2 nařízení (ES) č. 765/2008 platí, že pokud vnitrostátní akreditační orgán neprojde celým procesem vzájemného hodnocení, přijmou členské státy osvědčení o akreditaci ověřovatelů akreditovaných tímto vnitrostátním akreditačním orgánem za předpokladu, že orgán uznaný podle článku 14 nařízení (ES) č. 765/2008 zahájí s tímto vnitrostátním akreditačním orgánem proces vzájemného hodnocení a nezjistí nesoulad tohoto vnitrostátního akreditačního orgánu s tímto nařízením.
Článek 18
Monitorování poskytovaných služeb
1. Pokud členský stát v průběhu inspekce prováděné v souladu s čl. 31 odst. 4 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/123/ES (7) zjistí, že ověřovatel nedodržuje toto nařízení, příslušný orgán státu vykonávajícího správu nebo vnitrostátní akreditační orgán daného členského státu o tom uvědomí vnitrostátní akreditační orgán, který danému ověřovateli udělil akreditaci.
2. Vnitrostátní akreditační orgán, který ověřovatele akreditoval, posoudí sdělení těchto informací jako stížnost ve smyslu článku 15 a přijme odpovídající opatření a zašle odpověď příslušnému orgánu státu vykonávajícího správu nebo vnitrostátnímu akreditačnímu orgánu v souladu s čl. 22 odst. 3 druhým pododstavcem.
KAPITOLA III
VÝMĚNA INFORMACÍ
Článek 19
Výměna informací a kontaktní místa
1. Členské státy zavedou účinnou výměnu příslušných informací a účinnou spolupráci mezi svým vnitrostátním akreditačním orgánem a příslušným orgánem státu vykonávajícího správu.
2. Pokud je v členském státě určen více než jeden orgán podle článku 27 nařízení (EU) 2023/1805, schválí členský stát jeden z těchto orgánů jako kontaktní místo pro výměnu informací, pro koordinaci spolupráce podle odstavce 1 a pro činnosti uvedené v této kapitole.
Článek 20
Akreditační pracovní program a zpráva o činnosti
1. Vnitrostátní akreditační orgán do 31. prosince každého roku poskytne příslušnému orgánu státu vykonávajícího správu akreditační pracovní program, který obsahuje seznam ověřovatelů akreditovaných tímto vnitrostátním akreditačním orgánem. Akreditační pracovní program obsahuje tyto informace k jednotlivým ověřovatelům:
a) |
informace o činnostech, které vnitrostátní akreditační orgán pro daného ověřovatele naplánoval, včetně činností týkajících se dozoru a opětovného posouzení; |
b) |
data předpokládaných svědeckých auditů, které budou provedeny vnitrostátním akreditačním orgánem za účelem posouzení ověřovatele; |
c) |
informace o tom, zda vnitrostátní akreditační orgán požádal vnitrostátní akreditační orgán jiného členského státu o provádění dozorových činností podle čl. 7 odst. 5. |
2. Dojde-li ke změně informací uvedených v prvním pododstavci, vnitrostátní akreditační orgán předloží příslušnému orgánu státu vykonávajícího správu do 31. ledna každého roku aktualizovaný pracovní program.
3. Po předložení akreditačního pracovního programu v souladu s odstavcem 1 poskytne příslušný orgán státu vykonávajícího správu vnitrostátnímu akreditačnímu orgánu veškeré příslušné informace, včetně veškerých použitelných vnitrostátních právních předpisů a pokynů.
4. Vnitrostátní akreditační orgán zpřístupní příslušnému orgánu státu vykonávajícího správu do 1. června každého roku zprávu o činnosti. Zpráva o činnosti obsahuje ve vztahu k jednotlivým ověřovatelům, kteří byli tímto vnitrostátním akreditačním orgánem akreditováni, tyto informace:
a) |
podrobné údaje o akreditaci ověřovatelů, kteří byli tímto vnitrostátním akreditačním orgánem nově akreditováni; |
b) |
souhrnné výsledky činností týkajících se dozoru a opětovného posouzení prováděných vnitrostátním akreditačním orgánem; |
c) |
souhrnné výsledky uskutečněných mimořádných posouzení včetně důvodů pro jejich provedení; |
d) |
všechny stížnosti podané na ověřovatele od poslední zprávy o činnosti a opatření přijatá vnitrostátním akreditačním orgánem; |
e) |
podrobné informace o opatřeních přijatých vnitrostátním akreditačním orgánem v reakci na informace sdílené příslušným orgánem státu vykonávajícího správu. |
Článek 21
Výměna informací o správních opatřeních
Pokud vnitrostátní akreditační orgán uložil ověřovateli správní opatření podle článku 10 nebo pokud bylo ukončeno pozastavení akreditace nebo bylo na základě rozhodnutí o odvolání zrušeno rozhodnutí vnitrostátního akreditačního orgánu o uložení správních opatření podle článku 10, vnitrostátní akreditační orgán o tom uvědomí příslušný orgán státu vykonávajícího správu a vnitrostátní akreditační orgány jednotlivých členských států.
Článek 22
Výměna informací příslušným orgánem státu vykonávajícího správu
1. Kdykoli jsou zjištěny neshody nebo nedostatky, příslušný orgán státu vykonávajícího správu odpovědný za společnosti, u nichž ověřovatel provádí ověřování, sdělí vnitrostátnímu akreditačnímu orgánu, který tohoto ověřovatele akreditoval, alespoň jednou ročně:
a) |
příslušné výsledky kontroly zprávy FuelEU, částečných zpráv FuelEU, ověření shody s požadavky na intenzitu emisí skleníkových plynů výpočtem intenzity emisí skleníkových plynů z energie spotřebované na palubě lodi, bilance souladu, zastávek v přístavech, které nejsou v souladu s požadavky, a ověřovacích zpráv v případě, že příslušný orgán státu vykonávajícího správu provedl dodatečné kontroly podle článku 17 nařízení (EU) 2023/1805; |
b) |
výsledky dodatečných kontrol provedených u rejdařské společnosti, jak je stanoveno v článku 17 nařízení (EU) 2023/1805, pokud jsou pro vnitrostátní akreditační orgán významné ve vztahu k akreditaci ověřovatele a dozoru nad ním nebo zahrnují zjištěný problém týkající se údajů, které nesplňovaly požadavky podle nařízení (EU) 2023/1805, směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES (8), prováděcího nařízení o ověřovacích činnostech FuelEU nebo tohoto nařízení; |
c) |
výsledky hodnocení interní dokumentace o ověření tohoto ověřovatele, pokud příslušný orgán státu vykonávajícího správu dokumentaci vyhodnotil; |
d) |
stížnosti týkající se tohoto ověřovatele, které příslušný orgán státu vykonávajícího správu obdržel. |
2. Pokud informace uvedené v odstavci 1 obsahují důkaz o tom, že příslušný orgán zjistil problémy ve vykázaných údajích, které nesplňovaly požadavky podle nařízení (EU) 2023/1805, směrnice 2003/87/ES a prováděcího nařízení o ověřovacích činnostech FuelEU, považuje vnitrostátní akreditační orgán sdělení těchto informací za stížnost příslušného orgánu státu vykonávajícího správu ohledně daného ověřovatele ve smyslu článku 15.
3. Vnitrostátní akreditační orgán přijme vhodná opatření k řešení těchto problémů a zašle příslušnému orgánu státu vykonávajícího správu odpověď v přiměřené lhůtě, avšak nejpozději do tří měsíců od jejich obdržení. Ve své odpovědi vnitrostátní akreditační orgán informuje příslušný orgán státu vykonávajícího správu o opatřeních, která přijal, a případně o správních opatřeních, která ověřovateli uložil.
Článek 23
Výměna informací o dozoru
1. Pokud byl vnitrostátní akreditační orgán členského státu, do jehož odpovědnosti spadá společnost, u níž ověřovatel ověření provádí, požádán podle čl. 7 odst. 5 o provádění dozorových činností, podává zprávy o svých zjištěních vnitrostátnímu akreditačnímu orgánu, který ověřovatele akreditoval, nedohodnou-li se oba vnitrostátní akreditační orgány jinak.
2. Vnitrostátní akreditační orgán, který ověřovatele akreditoval, vezme tato zjištění podle odstavce 1 v úvahu při posuzování toho, zda ověřovatel splňuje požadavky tohoto nařízení.
3. Pokud se na základě zjištění podle odstavce 1 prokáže, že ověřovatel není s tímto nařízením v souladu, přijme vnitrostátní akreditační orgán, který jej akreditoval, odpovídající opatření podle tohoto nařízení a informuje vnitrostátní akreditační orgán, který vykonává dozorové činnosti:
a) |
o tom, jaká opatření přijal vnitrostátní akreditační orgán, který ověřovatele akreditoval; |
b) |
případně o tom, jaká opatření přijal ověřovatel ohledně daných zjištění; |
c) |
případně o tom, jaká správní opatření byla ověřovateli uložena. |
Článek 24
Výměna informací s členským státem usazení ověřovatele
Pokud ověřovatel získal akreditaci od vnitrostátního akreditačního orgánu jiného členského státu, než v jakém je usazen, akreditační pracovní program a zpráva o činnosti podle článku 20 budou poskytnuty rovněž příslušnému orgánu členského státu, v němž je ověřovatel usazen.
Článek 25
Databáze akreditovaných ověřovatelů
1. Vnitrostátní akreditační orgány zřídí a spravují databázi, která je veřejně přístupná a obsahuje níže uvedené informace:
a) |
název, číslo akreditace a adresu každého ověřovatele akreditovaného daným vnitrostátním akreditačním orgánem; |
b) |
datum udělení akreditace a datum skončení její platnosti; |
c) |
informace o správních opatřeních, která byla ověřovateli uložena. |
2. Jakákoliv změna v postavení ověřovatelů se sdělí Komisi pomocí příslušné standardní šablony.
3. Orgán uznaný podle článku 14 nařízení (ES) č. 765/2008 přístup k vnitrostátním databázím usnadní a harmonizuje s cílem umožnit účinnou a nákladově efektivní komunikaci mezi vnitrostátními akreditačními orgány, ověřovateli, rejdařskými společnostmi a příslušnými orgány státu vykonávajícího správu. Subjekt může tyto databáze sloučit do jediné a centralizované databáze.
Článek 26
Oznámení učiněné ověřovatelem
1. Aby mohl vnitrostátní akreditační orgán vypracovat akreditační pracovní program a zprávu o činnosti podle článku 20, zašle ověřovatel do 15. listopadu každého roku vnitrostátnímu akreditačnímu orgánu, který jej akreditoval, tyto informace:
a) |
plánovanou dobu a místo ověření, která ověřovatel hodlá provést; |
b) |
adresu sídla a kontaktní údaje rejdařských společností, jejichž plány monitorování, zprávy FuelEU a dílčí zprávy FuelEU jsou předmětem jeho ověření; |
c) |
jména členů ověřovacího týmu. |
2. Dojde-li ke změně informací uvedených v odstavci 1, ověřovatel tyto změny oznámí akreditačnímu orgánu ve lhůtě, kterou tento vnitrostátní akreditační orgán schválí.
Článek 27
Vstup v platnost
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 9. září 2024.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 234, 22.9.2023, s. 48, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1805/oj.
(2) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/16/ES ze dne 23. dubna 2009 o státní přístavní inspekci (Úř. věst. L 131, 28.5.2009, s. 57, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/16/oj).
(3) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2024/2027 ze dne 26. července 2024 o ověřovacích činnostech podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1805 o využívání obnovitelných a nízkouhlíkových paliv v námořní dopravě a o změně směrnice 2009/16/ES (Úř. věst. L, 2024/2027, 29.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/2027/oj).
(4) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 765/2008 ze dne 9. července 2008, kterým se stanoví požadavky na akreditaci a kterým se zrušuje nařízení (EHS) č. 339/93 (Úř. věst. L 218, 13.8.2008, s. 30, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2008/765/oj).
(5) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2023/2917 ze dne 20. října 2023 o ověřovacích činnostech, akreditaci ověřovatelů a schvalování plánů monitorování správními orgány podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/757 o monitorování, vykazování a ověřování emisí skleníkových plynů z námořní dopravy a o zrušení nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2016/2072 (Úř. věst. L, 2023/2917, 29.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2023/2917/oj).
(6) ISO/IEC 17029:2019 o posuzování shody – Obecné zásady a požadavky na validační a ověřovací subjekty uvedené v příloze II prováděcího rozhodnutí Komise (EU) 2020/1835 ze dne 3. prosince 2020 o harmonizovaných normách pro akreditaci a posuzování shody (Úř. věst. L 408, 4.12.2020, s. 6).
(7) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/123/ES ze dne 12. prosince 2006 o službách na vnitřním trhu (Úř. věst. L 376, 27.12.2006, s. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2006/123/oj).
(8) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES ze dne 13. října 2003 o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v Unii a o změně směrnice Rady 96/61/ES (Úř. věst. L 275, 25.10.2003, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/oj).
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/192/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)