(EU) 2025/134Prováděcí nařízení Komise (EU) 2025/134 ze dne 28. ledna 2025, kterým se mění nařízení (EU) č. 1178/2011, pokud jde o zavedení průkazu způsobilosti pilota vírníku
Publikováno: | Úř. věst. L 134, 29.1.2025 | Druh předpisu: | Prováděcí nařízení |
Přijato: | 28. ledna 2025 | Autor předpisu: | |
Platnost od: | 18. února 2025 | Nabývá účinnosti: | 18. února 2026 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Tisk Export Skrýt přehled Celkový přehled Skrýt názvy Zobrazit názvy |
Předpisem se mění
Provádí předpisy
Oblasti
Věcný rejstřík
Třídění
- Deskriptor EUROVOC:
bezpečnostní norma; civilní letectví; dopravní licence; dopravní předpisy; letadlo; letecký provoz; odborná kvalifikace; posádka; vzdušná bezpečnost - Oblast:
Doprava - Kód oblastí:
07 DOPRAVNÍ POLITIKA; 07.40 Letecká doprava; 07.40.30 Bezpečnost letecké dopravy
Úřední věstník |
CS Řada L |
2025/134 |
29.1.2025 |
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2025/134
ze dne 28. ledna 2025,
kterým se mění nařízení (EU) č. 1178/2011, pokud jde o zavedení průkazu způsobilosti pilota vírníku
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1139 ze dne 4. července 2018 o společných pravidlech v oblasti civilního letectví a o zřízení Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví, kterým se mění nařízení (ES) č. 2111/2005, (ES) č. 1008/2008, (EU) č. 996/2010, (EU) č. 376/2014 a směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/30/EU a 2014/53/EU a kterým se zrušuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 552/2004 a (ES) č. 216/2008 a nařízení Rady (EHS) č. 3922/91 (1), a zejména na čl. 23 odst. 1 a čl. 27 odst. 1 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Nařízení Komise (EU) č. 1178/2011 (2) stanoví požadavky na piloty zapojené do provozu letadel vymezených v čl. 2 odst. 1 písm. b) bodech i) a ii) nařízení (EU) 2018/1139. |
(2) |
Vzhledem k probíhajícímu vývoji vírníků, které s ohledem na jejich maximální certifikovanou vzletovou hmotnost přesahující 600 kg spadají do oblasti působnosti nařízení (EU) 2018/1139, je nezbytné zahrnout do nařízení (EU) č. 1178/2011 požadavky na získání průkazu způsobilosti pilota vírníků. Jelikož vytvoření komplexního rámce pro komerční provoz vírníků bude trvat delší dobu, měly by se tyto požadavky prozatím vztahovat jen na práva nekomerčních pilotů. |
(3) |
Nový regulační rámec Unie pro vydávání průkazů způsobilosti letovým posádkám vírníků by měl pokud možno zohledňovat standardy a osvědčené postupy stanovené ve vnitrostátních požadavcích na vydávání průkazů způsobilosti pilotům vírníků a měl by dále stanovit zápočty pro držitele vnitrostátních průkazů způsobilosti pilota vírníku, když žádají o vydání unijního průkazu způsobilosti pilota vírníku. |
(4) |
Na podporu plnění požadavků Unie na vydávání průkazů způsobilosti pro letové posádky vírníků, zejména pokud jde o odbornou způsobilost prvních instruktorů vírníků v Unii, by žadatelům o unijní průkaz způsobilosti pilota vírníku a o související kvalifikace a osvědčení mělo být po omezenou dobu a za určitých podmínek umožněno získat zápočty na základě hlášení o zápočtu za předpokladu, že jsou držiteli příslušného vnitrostátního průkazu způsobilosti pilota vírníku a souvisejících kvalifikací nebo osvědčení nebo zahájili výcvik za účelem jejich vydání. |
(5) |
Držitelé unijních průkazů způsobilosti pilota vírníku by pro bezúplatný neobchodní provoz měli mít stejné letecké osvědčení zdravotní způsobilosti, jaké mají soukromí piloti jiných kategorií letadel v souladu s nařízením (EU) č. 1178/2011. |
(6) |
Požadavky na příslušné úřady a organizace pro výcvik by měly být upraveny tak, aby v příslušných případech zahrnovaly výcvik a vydávání průkazů způsobilosti pro piloty vírníků. |
(7) |
Nařízení (EU) č. 1178/2011 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
(8) |
Opatření stanovená tímto nařízením vycházejí ze stanoviska č. 04/2024 (3) vydaného Agenturou Evropské unie pro bezpečnost letectví v souladu s čl. 75 odst. 2 písm. b) a čl. 76 odst. 1 nařízení (EU) 2018/1139. |
(9) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem výboru zřízeného podle článku 127 nařízení (EU) 2018/1139, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Nařízení (EU) č. 1178/2011 se mění takto:
1) |
v článku 4 se odstavec 2 nahrazuje tímto: „2. Průkazy způsobilosti, které nejsou v souladu se společnými leteckými předpisy, včetně všech souvisejících kvalifikací, osvědčení, povolení nebo odborných způsobilostí, které byly vydány či uznány členským státem před datem použitelnosti tohoto nařízení, budou změněny na průkazy způsobilosti podle části FCL členským státem, který průkaz způsobilosti vydal. Odchylně od tohoto odstavce se na průkazy způsobilosti pilota vírníků použije článek 4 g.“ |
2) |
vkládá se nový článek 4 g, který zní: „Článek 4 g Zvláštní požadavky na žadatele o průkaz způsobilosti pilota vírníku 1. Do dne 18. února 2028 obdrží žadatelé, kteří jsou držiteli průkazu způsobilosti pilota vírníku a souvisejících kvalifikací a osvědčení vydaných v souladu s vnitrostátními požadavky na průkaz způsobilosti členů letové posádky vírníků nebo kteří zahájili výcvik v souladu s těmito požadavky, zápočty pro účel vydání průkazu způsobilosti pilota vírníku a souvisejících kvalifikací a osvědčení v souladu s tímto nařízením na základě zprávy o zápočtu vypracované členským státem po konzultaci s agenturou EASA. Zpráva o zápočtu musí být v souladu s čl. 9 odst. 3. 2. Při sestavování hlášení o zápočtu podle odstavce 1 členské státy:
|
3) |
příloha I (část FCL) se mění v souladu s přílohou I tohoto nařízení; |
4) |
příloha IV (část MED) se mění v souladu s přílohou II tohoto nařízení; |
5) |
příloha VI (část ARA) se mění v souladu s přílohou III tohoto nařízení; |
6) |
příloha VIII (část DTO) se mění v souladu s přílohou IV tohoto nařízení. |
Článek 2
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Použije se ode dne 18. února 2026.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 28. ledna 2025.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 212, 22.8.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1139/2021-07-25.
(2) Nařízení Komise (EU) č. 1178/2011 ze dne 3. listopadu 2011, kterým se stanoví technické požadavky a správní postupy týkající se posádek v civilním letectví podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008 ( Úř. věst. L 311, 25.11.2011, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2011/1178/oj).
(3) https://www.easa.europa.eu/document-library/opinions/opinion-no-042024.
PŘÍLOHA I
Příloha I (část FCL) nařízení (EU) č. 1178/2011 se mění takto:
1) |
v bodě FCL.010 se vkládá nová definice, která zní:
|
2) |
článek FCL.025 se mění takto:
|
3) |
v bodě FCL.035 písm. a) se doplňuje nový bod 5, který zní:
|
4) |
v bodě FCL.055 se písmeno a) nahrazuje tímto:
|
5) |
v bodě FCL.060 se úvodní věta písmene b) nahrazuje tímto:
|
6) |
název hlavy C se nahrazuje tímto: „HLAVA C – PRŮKAZ ZPŮSOBILOSTI SOUKROMÉHO PILOTA (PPL) A PRŮKAZ ZPŮSOBILOSTI PILOTA VÍRNÍKU (GPL)“; |
7) |
bod FCL.200 se nahrazuje tímto: „FCL.200 Minimální věk Žadatelům o průkaz PPL nebo GPL musí být nejméně 17 let.“ |
8) |
bod FCL.205 se nahrazuje tímto: „FCL.205 Podmínky
|
9) |
bod FCL.210 se nahrazuje tímto: „FCL.210 Výcvikový kurz
|
10) |
v bodě FCL.215 se úvodní věta nahrazuje tímto: „Žadatelé o průkaz PPL nebo GPL musí prokázat úroveň teoretických znalostí odpovídající uděleným právům vykonáním zkoušky z těchto předmětů:“; |
11) |
v bodě FCL.235 se písmeno a) nahrazuje tímto:
|
12) |
doplňuje se nový oddíl 5, který zní: „ ODDÍL 5 Specifické požadavky na průkaz způsobilosti pilota vírníku (GPL) FCL.205.G GPL – práva
FCL.210.G GPL – požadavky na praxi a započtení praxe
Za požadavky písm. a) bodu 2 se zápočty neudělí v žádném případě. FCL.235.G GPL – Práva pro třídy, typy a verze vírníku
FCL.240.G GPL – požadavky na rozlétanost
|
13) |
v bodě FCL.700 se písmeno a) nahrazuje tímto:
|
14) |
článek FCL.810 se mění takto:
|
15) |
v bodě FCL.905.FI se písmeno a) nahrazuje tímto:
|
16) |
v bodě FCL.910.FI písm. c) se doplňuje nový bod 4, který zní:
|
17) |
článek FCL.915.FI se mění takto:
|
18) |
článek FCL.930.FI se mění takto:
|
19) |
v bodě FCL.940.FI se písmeno a) mění takto:
|
20) |
v bodě FCL.1005.FE se doplňuje nové písmeno d), které zní:
|
21) |
v bodě FCL.1005.FIE se písmeno c) nahrazuje tímto:
|
22) |
v bodě FCL.1010.FIE se doplňuje nové písmeno d), které zní:
|
23) |
v dodatku 1 oddílu A se bod 1 mění takto:
|
PŘÍLOHA II
Příloha IV (část MED) nařízení (EU) č. 1178/2011 v bodě MED.A.030 písm. c) se bod 2 nahrazuje tímto:
„2) |
průkazem způsobilosti soukromého pilota (PPL) nebo průkazem způsobilosti pilota vírníku (GPL) musí být pilot držitelem alespoň platného osvědčení zdravotní způsobilosti 2. třídy;“. |
PŘÍLOHA III
Příloha VI (část ARA) nařízení (EU) č. 1178/2011 v dodatku I se vzor formuláře za písmenem c) mění takto:
a) |
Věta „Tento průkaz způsobilosti je v souladu se standardy ICAO, s výjimkou práv spojených s LAPL a BIR, nebo je-li přiloženo osvědčení zdravotní způsobilosti pro průkaz LAPL.“ se nahrazuje tímto: „Tento průkaz způsobilosti je v souladu se standardy ICAO, s výjimkou práv spojených s LAPL, GPL a BIR, nebo je-li přiloženo osvědčení zdravotní způsobilosti pro průkaz LAPL.“; |
b) |
slova „formulář 141 EASA, 2. vydání“ se nahrazují tímto: „ formulář 141 EASA, 3. vydání “. |
PŘÍLOHA IV
Příloha VIII (část DTO) nařízení (EU) č. 1178/2011 v bodě DTO.GEN.110 písm. a) se doplňuje nový bod 5, který zní:
„5) |
pro vírníky:
|
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/134/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)