(EU) 2025/134Prováděcí nařízení Komise (EU) 2025/134 ze dne 28. ledna 2025, kterým se mění nařízení (EU) č. 1178/2011, pokud jde o zavedení průkazu způsobilosti pilota vírníku

Publikováno: Úř. věst. L 134, 29.1.2025 Druh předpisu: Prováděcí nařízení
Přijato: 28. ledna 2025 Autor předpisu:
Platnost od: 18. února 2025 Nabývá účinnosti: 18. února 2026
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
 Obsah   Tisk   Export  Skrýt přehled Celkový přehled   Skrýt názvy Zobrazit názvy  

Předpisem se mění

(EU) č. 1178/2011;

Provádí předpisy

(EU) 2018/1139;

Oblasti

Věcný rejstřík

Původní znění předpisu

European flag

Úřední věstník
Evropské unie

CS

Řada L


2025/134

29.1.2025

PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2025/134

ze dne 28. ledna 2025,

kterým se mění nařízení (EU) č. 1178/2011, pokud jde o zavedení průkazu způsobilosti pilota vírníku

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1139 ze dne 4. července 2018 o společných pravidlech v oblasti civilního letectví a o zřízení Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví, kterým se mění nařízení (ES) č. 2111/2005, (ES) č. 1008/2008, (EU) č. 996/2010, (EU) č. 376/2014 a směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/30/EU a 2014/53/EU a kterým se zrušuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 552/2004 a (ES) č. 216/2008 a nařízení Rady (EHS) č. 3922/91 (1), a zejména na čl. 23 odst. 1 a čl. 27 odst. 1 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Nařízení Komise (EU) č. 1178/2011 (2) stanoví požadavky na piloty zapojené do provozu letadel vymezených v čl. 2 odst. 1 písm. b) bodech i) a ii) nařízení (EU) 2018/1139.

(2)

Vzhledem k probíhajícímu vývoji vírníků, které s ohledem na jejich maximální certifikovanou vzletovou hmotnost přesahující 600 kg spadají do oblasti působnosti nařízení (EU) 2018/1139, je nezbytné zahrnout do nařízení (EU) č. 1178/2011 požadavky na získání průkazu způsobilosti pilota vírníků. Jelikož vytvoření komplexního rámce pro komerční provoz vírníků bude trvat delší dobu, měly by se tyto požadavky prozatím vztahovat jen na práva nekomerčních pilotů.

(3)

Nový regulační rámec Unie pro vydávání průkazů způsobilosti letovým posádkám vírníků by měl pokud možno zohledňovat standardy a osvědčené postupy stanovené ve vnitrostátních požadavcích na vydávání průkazů způsobilosti pilotům vírníků a měl by dále stanovit zápočty pro držitele vnitrostátních průkazů způsobilosti pilota vírníku, když žádají o vydání unijního průkazu způsobilosti pilota vírníku.

(4)

Na podporu plnění požadavků Unie na vydávání průkazů způsobilosti pro letové posádky vírníků, zejména pokud jde o odbornou způsobilost prvních instruktorů vírníků v Unii, by žadatelům o unijní průkaz způsobilosti pilota vírníku a o související kvalifikace a osvědčení mělo být po omezenou dobu a za určitých podmínek umožněno získat zápočty na základě hlášení o zápočtu za předpokladu, že jsou držiteli příslušného vnitrostátního průkazu způsobilosti pilota vírníku a souvisejících kvalifikací nebo osvědčení nebo zahájili výcvik za účelem jejich vydání.

(5)

Držitelé unijních průkazů způsobilosti pilota vírníku by pro bezúplatný neobchodní provoz měli mít stejné letecké osvědčení zdravotní způsobilosti, jaké mají soukromí piloti jiných kategorií letadel v souladu s nařízením (EU) č. 1178/2011.

(6)

Požadavky na příslušné úřady a organizace pro výcvik by měly být upraveny tak, aby v příslušných případech zahrnovaly výcvik a vydávání průkazů způsobilosti pro piloty vírníků.

(7)

Nařízení (EU) č. 1178/2011 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno.

(8)

Opatření stanovená tímto nařízením vycházejí ze stanoviska č. 04/2024 (3) vydaného Agenturou Evropské unie pro bezpečnost letectví v souladu s čl. 75 odst. 2 písm. b) a čl. 76 odst. 1 nařízení (EU) 2018/1139.

(9)

Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem výboru zřízeného podle článku 127 nařízení (EU) 2018/1139,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Nařízení (EU) č. 1178/2011 se mění takto:

1)

v článku 4 se odstavec 2 nahrazuje tímto:

„2.   Průkazy způsobilosti, které nejsou v souladu se společnými leteckými předpisy, včetně všech souvisejících kvalifikací, osvědčení, povolení nebo odborných způsobilostí, které byly vydány či uznány členským státem před datem použitelnosti tohoto nařízení, budou změněny na průkazy způsobilosti podle části FCL členským státem, který průkaz způsobilosti vydal. Odchylně od tohoto odstavce se na průkazy způsobilosti pilota vírníků použije článek 4 g.“

;

2)

vkládá se nový článek 4 g, který zní:

„Článek 4 g

Zvláštní požadavky na žadatele o průkaz způsobilosti pilota vírníku

1.   Do dne 18. února 2028 obdrží žadatelé, kteří jsou držiteli průkazu způsobilosti pilota vírníku a souvisejících kvalifikací a osvědčení vydaných v souladu s vnitrostátními požadavky na průkaz způsobilosti členů letové posádky vírníků nebo kteří zahájili výcvik v souladu s těmito požadavky, zápočty pro účel vydání průkazu způsobilosti pilota vírníku a souvisejících kvalifikací a osvědčení v souladu s tímto nařízením na základě zprávy o zápočtu vypracované členským státem po konzultaci s agenturou EASA. Zpráva o zápočtu musí být v souladu s čl. 9 odst. 3.

2.   Při sestavování hlášení o zápočtu podle odstavce 1 členské státy:

a)

udělí pouze zápočty za dobu letu, kterou žadatelé absolvovali ve vírnících s maximální vzletovou hmotností nejméně 450 kg;

b)

pro účel vydání průkazu způsobilosti pilota vírníku v souladu s tímto nařízením udělí pouze zápočty, jejichž množství není vyšší než množství zápočtů, jež mohly být uděleny v souladu s bodem FCL.210.G písm. c) přílohy I. V takových případech žadatelé vykonají doplňkový letecký výcvik ve schválené organizaci pro výcvik (ATO) nebo ohlášené organizaci pro výcvik (DTO) na vírníku, který byl certifikován v souladu s nařízením (EU) 2018/1139 a prováděcími akty a akty v přenesené pravomoci přijatými na jeho základě, a to předtím, než ATO nebo DTO tyto žadatele doporučí ke zkoušce dovednosti.“

;

3)

příloha I (část FCL) se mění v souladu s přílohou I tohoto nařízení;

4)

příloha IV (část MED) se mění v souladu s přílohou II tohoto nařízení;

5)

příloha VI (část ARA) se mění v souladu s přílohou III tohoto nařízení;

6)

příloha VIII (část DTO) se mění v souladu s přílohou IV tohoto nařízení.

Článek 2

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Použije se ode dne 18. února 2026.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 28. ledna 2025.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)   Úř. věst. L 212, 22.8.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1139/2021-07-25.

(2)  Nařízení Komise (EU) č. 1178/2011 ze dne 3. listopadu 2011, kterým se stanoví technické požadavky a správní postupy týkající se posádek v civilním letectví podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008 ( Úř. věst. L 311, 25.11.2011, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2011/1178/oj).

(3)   https://www.easa.europa.eu/document-library/opinions/opinion-no-042024.


PŘÍLOHA I

Příloha I (část FCL) nařízení (EU) č. 1178/2011 se mění takto:

1)

v bodě FCL.010 se vkládá nová definice, která zní:

 

„ „Vírníkem“ se rozumí typ rotorového letadla schopného letu působením aerodynamických sil vznikajících na až dvou rotorech, které volně rotují na v podstatě svislých osách.“;

2)

článek FCL.025 se mění takto:

a)

v písmenu b) se bod 4 nahrazuje tímto:

„4)

Pokud žadatelé o vydání průkazu způsobilosti pilota lehkých letadel (LAPL), průkazu způsobilosti soukromého pilota (PPL), základní přístrojové kvalifikace (BIR) nebo průkazu způsobilosti pilota vírníku (GPL) neuspějí u některé písemné zkoušky z teoretických znalostí ani na čtvrtý pokus, nebo neuspějí u všech zkoušek ve lhůtě stanovené v písm. b) bodě 2, musí celý soubor písemných zkoušek z teoretických znalostí vykonat znovu.“;

b)

v písm. c) bodě 1 se bod i) nahrazuje tímto:

„i)

v případě vydání průkazu způsobilosti pilota lehkých letadel, průkazu způsobilosti soukromého pilota nebo průkazu způsobilosti pilota vírníku po dobu 24 měsíců;“

3)

v bodě FCL.035 písm. a) se doplňuje nový bod 5, který zní:

„5)

Všechny hodiny letu ve vírnících, které spadají do oblasti působnosti přílohy I nařízení (EU) 2018/1139 a které mají maximální schválenou vzletovou hmotnost nejméně 450 kg, se plně započítávají do doby letu odpovídající 12 hodinám a 12 vzletům a přistáním v souladu s bodem FCL.240.G písm. a), avšak nezapočítávají se do požadavku uvedeného v bodě FCL.240.G písm. a) bodě 1 bodě ii).“;

4)

v bodě FCL.055 se písmeno a) nahrazuje tímto:

„a)

Obecné. Piloti letounů, vrtulníků, letadel s pohonem vztlaku, vzducholodí a vírníků, u nichž se vyžaduje, aby obsluhovali radiotelefonní zařízení, nesmějí vykonávat práva udělená jejich průkazem způsobilosti a kvalifikacemi, pokud nemají ve svém průkazu způsobilosti uvedenu jazykovou doložku buď v anglickém jazyce, nebo v jazyce používaném při radiotelefonní komunikaci příslušného letu. V doložce musí být uveden jazyk, úroveň způsobilosti a datum platnosti a tato doložka musí být získána v souladu s postupem zavedeným příslušným úřadem. Minimální přijatelná úroveň způsobilosti je provozní úroveň (úroveň 4) v souladu s dodatkem 2 této přílohy.“;

5)

v bodě FCL.060 se úvodní věta písmene b) nahrazuje tímto:

„b)

Letouny, vrtulníky, letadla s pohonem vztlaku, vzducholodě, letadla schopná VTOL (VCA) a vírníky. Pilot nesmí provozovat letadlo v obchodní letecké dopravě ani provozovat letadlo k přepravě cestujících:“;

6)

název hlavy C se nahrazuje tímto:

„HLAVA C – PRŮKAZ ZPŮSOBILOSTI SOUKROMÉHO PILOTA (PPL) A PRŮKAZ ZPŮSOBILOSTI PILOTA VÍRNÍKU (GPL)“;

7)

bod FCL.200 se nahrazuje tímto:

„FCL.200 Minimální věk

Žadatelům o průkaz PPL nebo GPL musí být nejméně 17 let.“

8)

bod FCL.205 se nahrazuje tímto:

„FCL.205 Podmínky

a)

Žadatelé o průkaz PPL musí splňovat požadavky na třídní nebo typovou kvalifikaci pro letadlo použité při zkoušce dovednosti, jak je stanoveno v hlavě H.

b)

Žadatelé o průkaz GPL musí splňovat požadavky pro třídu nebo typ letadla použitého při zkoušce dovednosti.“;

9)

bod FCL.210 se nahrazuje tímto:

„FCL.210 Výcvikový kurz

a)

Žadatelé o průkaz PPL nebo GPL musí podstoupit výcvikový kurz ve schválené organizaci pro výcvik (ATO) nebo v ohlášené organizaci pro výcvik (DTO).

b)

Kurz musí zahrnovat výuku teoretických znalostí a letový výcvik, jež odpovídají právům uděleným průkazem PPL nebo GPL, o nějž se žádá.

c)

Výuku teoretických znalostí a letový výcvik lze absolvovat v jiné ohlášené nebo schválené organizaci pro výcvik než tam, kde žadatelé výcvik zahájili.“;

10)

v bodě FCL.215 se úvodní věta nahrazuje tímto:

„Žadatelé o průkaz PPL nebo GPL musí prokázat úroveň teoretických znalostí odpovídající uděleným právům vykonáním zkoušky z těchto předmětů:“;

11)

v bodě FCL.235 se písmeno a) nahrazuje tímto:

„a)

Žadatelé o průkaz PPL nebo GPL musí vykonáním zkoušky dovednosti prokázat svou schopnost provádět ve funkci velícího pilota v příslušné kategorii letadel příslušné postupy a manévry s kvalifikovaností odpovídající uděleným právům.“;

12)

doplňuje se nový oddíl 5, který zní:

ODDÍL 5

Specifické požadavky na průkaz způsobilosti pilota vírníku (GPL)

FCL.205.G GPL – práva

a)

Držitel průkazu GPL má práva k výkonu velícího pilota ve vírnících:

1)

bez úplaty v neobchodním provozu;

2)

k přepravě cestujících pouze v případě, že po vydání průkazu způsobilosti absolvoval ve vírnících dobu letu odpovídající 10 hodinám ve funkci velícího pilota.

b)

Bez ohledu na písm. a) bod 1 může držitel průkazu GPL s právy instruktora nebo examinátora obdržet úplatu za:

1)

poskytování letového výcviku pro získání průkazu GPL;

2)

provádění zkoušek dovednosti a přezkoušení odborné způsobilosti pro průkaz GPL;

3)

výcvik, zkoušky a přezkušování pro kvalifikace a práva spojené s průkazem způsobilosti instruktora nebo examinátora.

c)

Držitelé průkazu GPL vykonávají práva GPL pouze tehdy, pokud splňují příslušné požadavky na rozlétanost, a pouze v případě, že jejich osvědčení zdravotní způsobilosti, jež odpovídá vykonávaným právům, je platné.

FCL.210.G GPL – požadavky na praxi a započtení praxe

a)

Žadatelé o průkaz GPL musí absolvovat alespoň 35 hodin letového výcviku ve vírnících, z nichž pět hodin může být vykonáno na FSTD, včetně alespoň:

1)

20 hodin letového výcviku ve dvojím řízení a

2)

8 hodin samostatného letu pod dozorem včetně alespoň čtyř hodin samostatného navigačního letu, přičemž alespoň jeden navigační let musí mít délku alespoň 150 km (80 NM) a během něj musí být provedeno přistání s úplným zastavením na jiných dvou letištích, než je letiště odletu.

b)

Započtení. Žadateli, který je držitelem průkazu způsobilosti pilota pro jinou kategorii letadla s výjimkou balónů, se započte 10 % jejich celkové doby letu ve funkci velícího pilota v takovém letadle až do výše deseti hodin. Za požadavky písm. a) bodu 2 se zápočty neudělí v žádném případě.

c)

Žadatelé s předchozí praxí ve funkci velícího pilota na vírnících s maximální vzletovou hmotností nejméně 450 kg mohou získat zápočty podle požadavků písmene a). O výši zápočtu rozhodne ohlášená nebo schválená organizace pro výcvik, ve které žadatel vykonává výcvikový kurz, na základě výsledků předvstupní letové zkoušky, v žádném případě však nesmí přesáhnout:

1)

celkovou dobu letu ve funkci velícího pilota;

2)

50 % hodin požadovaných v písmeni a).

Za požadavky písm. a) bodu 2 se zápočty neudělí v žádném případě.

FCL.235.G GPL – Práva pro třídy, typy a verze vírníku

a)

Pro účel vydávání průkazů způsobilosti pilota vírníku v souladu s touto přílohou se vírníky dělí do těchto tříd a typů:

1)

třída jednovrtulových vírníků (SPG): jednopilotní vírníky, jejichž středový pohonný systém je řízen jedním regulátorem tahu a poháněn jedním z těchto typů motorů:

a)

pístovým motorovým systémem, který se může skládat z více než jednoho pístového motoru, pokud je tak stanoveno postupem certifikace v souladu s nařízením Komise (EU) č. 748/2012;

b)

elektrickým motorovým systémem, který se může skládat z více než jednoho elektrického motoru, pokud je tak stanoveno postupem certifikace v souladu s nařízením Komise (EU) č. 748/2012;

c)

pokud je tak stanoveno postupem certifikace v souladu s nařízením Komise (EU) č. 748/2012, hybridním motorovým systémem sestávajícím z pístových a elektrických motorů;

2)

typy vírníků, které vyžadují práva pro tento jednotlivý typ, jak je stanoveno postupem certifikace v souladu s nařízením Komise (EU) č. 748/2012.

b)

Žadatelům o průkaz GPL se udělí práva pro třídu nebo typ vírníku, v nichž byla vykonána zkouška dovednosti. Pokud chtějí držitelé průkazu GPL rozšířit svá práva na jinou třídu nebo typ, musí v této jiné třídě nebo typu vykonat vše níže uvedené:

1)

není-li v údajích provozní vhodnosti stanovených v souladu s přílohou I (část 21) nařízení Komise (EU) č. 748/2012 uvedeno jinak a v případech, kdy je to relevantní, tři hodiny letového výcviku, který zahrnuje:

i)

10 vzletů a přistání ve dvojím řízení a

ii)

10 samostatných vzletů a přistání pod dozorem;

2)

zkoušku dovednosti, která prokáže odpovídající úroveň praktických dovedností v nové třídě nebo typu. Během této zkoušky dovednosti musí žadatel rovněž examinátorovi prokázat odpovídající úroveň teoretických znalostí pro tuto jinou třídu nebo typ v těchto předmětech:

i)

provozní postupy;

ii)

provedení a plánování letu;

iii)

obecné znalosti o letadlech.

c)

Pokud chce pilot rozšířit svá práva na jinou verzi v rámci třídy nebo typu, musí absolvovat rozdílový nebo seznamovací výcvik. V případech, kdy je to relevantní, musí tento rozdílový nebo seznamovací výcvik být v souladu s údaji provozní způsobilosti stanovenými v souladu s přílohou I (část 21) nařízení Komise (EU) č. 748/2012. Údaje o rozdílovém výcviku se zanesou do zápisníku letů pilota nebo rovnocenného dokumentu a instruktor je potvrdí podpisem. Při rozšíření práv pro třídu SPG na verzi s jiným typem motoru, jak je uvedeno v písm. a) bodě 1, se rozdílový výcvik skládá z letového výcviku ve dvojím řízení a výuky teoretických znalostí, která zahrnuje, pokud jde o tento jiný typ motoru a související systémy letadla, alespoň všechny následující předměty:

1)

provozní postupy;

2)

provedení a plánování letu;

3)

obecné znalosti o letadlech.

FCL.240.G GPL – požadavky na rozlétanost

a)

Držitelé průkazu GPL smějí vykonávají práva udělená jejich průkazem způsobilosti v uvedené třídě nebo typu vírníku pouze tehdy, pokud v posledních dvou letech splnili jako piloti vírníku kteroukoli z následujících podmínek:

1)

absolvovali dobu letu odpovídající alespoň 12 hodinám ve funkci velícího pilota nebo lety ve dvojím řízení nebo samostatné lety pod dozorem instruktora, a to včetně:

i)

12 vzletů a přistání;

ii)

udržovacího výcviku v délce alespoň jedné hodiny celkové doby letu s instruktorem a ke spokojenosti instruktora, který vybere taková letová cvičení, která žadateli umožní osvěžit si svou způsobilost k bezpečnému řízení letadla a použití normálních, mimořádných a nouzových postupů;

2)

prošli přezkoušením odborné způsobilosti pro vydání průkazu GPL s examinátorem. Program přezkoušení odborné způsobilosti je založen na zkoušce dovednosti pro vydání průkazu GPL.

b)

Držitelé průkazu GPL s právy pro třídu SPG, kteří v souladu s bodem FCL.235.G písm. c) rozšířili svá práva na verzi s jiným typem motoru, jak je uvedeno v bodě FCL.235.G písm. a), musí, pokud v předchozích dvou letech v této verzi nelétali, před výkonem svých práv na této verzi absolvovat některou z následujících činností:

1)

další rozdílový výcvik v souladu s bodem FCL.235.G písm. c);

2)

přezkoušení odborné způsobilosti;

3)

udržovací výcvik v souladu s písm. a) bodem 1 bodem ii).

c)

Lety ve dvojím řízení a samostatné lety pod dozorem uvedené v návětí písm. a) bodu 1, udržovací výcvik podle písm. a) bodu 1 bodu ii) a písm. b) bodu 3 a přezkoušení odborné způsobilosti podle písm. a) bodu 2 a písm. b) bodu 2 se zanesou do zápisníku letů pilota nebo rovnocenného dokumentu a instruktor nebo případně examinátor je potvrdí podpisem.“;

13)

v bodě FCL.700 se písmeno a) nahrazuje tímto:

„a)

Držitelé průkazu způsobilosti pilota smějí pracovat jako piloti letadla, pouze pokud mají platnou a odpovídající třídní nebo typovou kvalifikaci, ledaže by platila některá z těchto podmínek:

1)

vykonávají práva udělená průkazem LAPL nebo GPL;

2)

podstupují zkoušky dovednosti nebo přezkoušení odborné způsobilosti pro obnovu třídní nebo typové kvalifikace;

3)

podstupují letový výcvik;

4)

jsou držiteli kvalifikace pro zkušební létání vydané v souladu s článkem FCL.820.“;

14)

článek FCL.810 se mění takto:

a)

písmeno b) se mění takto:

1)

bod 2 se nahrazuje tímto:

„2)

absolvovat výcvikový kurz v ohlášené organizaci pro výcvik nebo ve schválené organizaci pro výcvik. Kurz musí být absolvován během šesti měsíců a zahrnuje:

i)

5 hodin výuky teoretických znalostí,

ii)

deset hodin přístrojového výcviku ve dvojím řízení ve vrtulnících a

iii)

dobu letu v noci odpovídající pěti hodinám a zahrnující alespoň tři hodiny výcviku ve dvojím řízení, včetně alespoň jedné hodiny navigačního letu a pěti samostatných nočních okruhů. Každý okruh musí zahrnovat vzlet a přistání.

Uchazeči, který je nebo byl držitelem přístrojové kvalifikace pro letouny nebo TMG, se započte pět hodin do požadavků uvedených v bodě 2 bodě ii) výše.“;

2)

bod 3 se zrušuje.

b)

doplňuje se nové písmeno c), které zní:

„c)

Vírníky. Pokud jsou práva udělená průkazem GPL vykonávána za podmínek VFR v noci, žadatel musí:

1)

po vydání průkazu způsobilosti absolvovat dobu letu odpovídající alespoň 50 hodinám ve funkci pilota vírníku, včetně alespoň 20 hodin ve funkci velícího pilota ve vírnících a 20 hodin navigačního letu;

2)

absolvovat výcvikový kurz v ohlášené organizaci pro výcvik nebo ve schválené organizaci pro výcvik. Kurz musí být absolvován během šesti měsíců a zahrnovat:

i)

5 hodin výuky teoretických znalostí,

ii)

3 hodiny přístrojového výcviku ve dvojím řízení ve vírníku a

iii)

dobu letu v noci odpovídající pěti hodinám a zahrnující alespoň tři hodiny výcviku ve dvojím řízení, včetně alespoň jedné hodiny navigačního letu a pěti samostatných nočních okruhů; každý okruh musí zahrnovat vzlet a přistání.

Uchazeči, který je nebo byl držitelem přístrojové kvalifikace pro letouny nebo vrtulníky, se započtou dvě hodiny do požadavků uvedených v bodě 2 bodě ii) výše. Žadatel, který je držitelem kvalifikace pro noční lety v letounu, vrtulníku nebo TMG, obdrží plný zápočet pro prvek uvedený v bodě 2 bodě i).“;

15)

v bodě FCL.905.FI se písmeno a) nahrazuje tímto:

„a)

průkazu PPL, LAPL a GPL příslušné kategorie letadla;“

16)

v bodě FCL.910.FI písm. c) se doplňuje nový bod 4, který zní:

„4)

v případě instruktora FI(G):

i)

100 hodin letového výcviku ve vírnících a dále dohled nad nejméně 25 samostatnými lety;

ii)

v případě instruktora FI(G), který je rovněž držitelem osvědčení FI(A) nebo FI(H) a splňuje požadavky bodu 1 nebo 2, 25 hodin letového výcviku ve vírnících a dále dohled nad nejméně 10 samostatnými lety pilotů-žáků.“;

17)

článek FCL.915.FI se mění takto:

a)

v písmenu a) se uvozující věta nahrazuje tímto:

„a)

v případě instruktora FI(A), FI(H) a FI(G):“;

b)

vkládá se nové písmeno ca), které zní:

„ca)

navíc v případě instruktora FI(G) absolvovat dobu letu odpovídající alespoň 150 hodinám na vírnících, z nichž alespoň 100 hodin ve funkci velícího pilota;“

18)

článek FCL.930.FI se mění takto:

a)

v písm. b) bodě 3 se bod i) nahrazuje tímto:

„i)

v případě instruktora FI(A), (H) a (G) alespoň 30 hodin letového výcviku, z nichž 25 hodin tvoří letový výcvik ve dvojím řízení, z nichž pět hodin může být vykonáno na FFS, FNPT I nebo II nebo na FTD 2/3;“

b)

v písmenu b) se zrušuje bod 4;

c)

písmeno c) se nahrazuje tímto:

„c)

Žadatelům o osvědčení FI pro jinou kategorii letadla, kteří jsou nebo byli držiteli osvědčení FI(A), (H), (As) nebo (G), se započte 55 hodin do požadavku uvedeného v písm. b) bodě 2.“;

d)

doplňují se nová písmena d) a e), která znějí:

„d)

Žadatelům o osvědčení FI(G), kteří jsou nebo byli držiteli osvědčení FI(A), (H) nebo (As), se započte 15 hodin do požadavku uvedeného v písm. b) bodě 3 bodě i), z nichž se do doby výcviku ve dvojím řízení započte maximálně 10 hodin.

e)

Žadatelé o osvědčení FI, kteří jsou nebo byli držiteli jakéhokoli jiného osvědčení instruktora vydaného v souladu s touto přílohou, se považují za splňující požadavky uvedené v písm. b) bodě 1.“;

19)

v bodě FCL.940.FI se písmeno a) mění takto:

a)

v bodě 1 bodě i) se doplňuje nové písmeno C), které zní:

„C)

v případě FI(G) alespoň 50 hodin letového výcviku ve vírnících jako letoví instruktoři nebo examinátoři;“

b)

bod 2 se nahrazuje tímto:

„2)

Alespoň při každém druhém prodloužení platnosti osvědčení FI(A), FI(H) nebo FI(G) nebo při každém třetím prodloužení platnosti osvědčení FI(As) musí držitel příslušného osvědčení FI projít hodnocením odborné způsobilosti v souladu s článkem FCL.935.“;

20)

v bodě FCL.1005.FE se doplňuje nové písmeno d), které zní:

„d)

FE(G). Examinátor FE pro vírníky má práva k provádění zkoušek dovednosti a přezkoušení odborné způsobilosti pro vydání průkazu GPL a pro související práva pro třídy a typy vírníků za předpokladu, že FE absolvoval dobu letu odpovídající alespoň 500 hodinám ve funkci pilota vírníků, včetně alespoň 100 hodin letového výcviku, z nichž až 40 hodin může být letový výcvik prováděný jako FI(A) nebo FI(H).“;

21)

v bodě FCL.1005.FIE se písmeno c) nahrazuje tímto:

„c)

FIE(As) a FIE(G). Examinátor FIE ve vzducholodích a vírnících má práva provádět hodnocení odborné způsobilosti pro vydávání, prodloužení platnosti nebo obnovu osvědčení instruktora pro příslušnou kategorii letadla, jestliže je držitelem příslušného osvědčení instruktora.“;

22)

v bodě FCL.1010.FIE se doplňuje nové písmeno d), které zní:

„d)

FIE(G). Žadatelé o osvědčení FIE pro vírníky musí:

1)

být držiteli osvědčení instruktora FI(G);

2)

absolvovat dobu letu odpovídající 1 000 hodinám ve funkci pilota ve vírnících a

3)

absolvovat dobu letu odpovídající alespoň 100 hodinám výcviku žadatelů o osvědčení FI(G). U žadatelů, kteří jsou držiteli osvědčení FIE(A) nebo FIE(H), se tento požadavek zkracuje na 50 hodin.“;

23)

v dodatku 1 oddílu A se bod 1 mění takto:

a)

nadpis bodu 1 se nahrazuje tímto:

„1.

LAPL, PPL a GPL“;

b)

doplňuje se nový bod 1.5, který zní:

„1.5.

Pro účely vydání průkazu GPL se držiteli průkazu způsobilosti pilota letounů nebo vrtulníků podle tohoto nařízení do požadavků na výuku a zkoušku teoretických znalostí plně započtou teoretické znalosti v těchto předmětech:

a)

letecké právo a postupy řízení letového provozu;

b)

lidská výkonnost;

c)

meteorologie;

d)

komunikace;

e)

navigace.“


PŘÍLOHA II

Příloha IV (část MED) nařízení (EU) č. 1178/2011 v bodě MED.A.030 písm. c) se bod 2 nahrazuje tímto:

„2)

průkazem způsobilosti soukromého pilota (PPL) nebo průkazem způsobilosti pilota vírníku (GPL) musí být pilot držitelem alespoň platného osvědčení zdravotní způsobilosti 2. třídy;“.


PŘÍLOHA III

Příloha VI (část ARA) nařízení (EU) č. 1178/2011 v dodatku I se vzor formuláře za písmenem c) mění takto:

a)

Věta „Tento průkaz způsobilosti je v souladu se standardy ICAO, s výjimkou práv spojených s LAPL a BIR, nebo je-li přiloženo osvědčení zdravotní způsobilosti pro průkaz LAPL.“ se nahrazuje tímto:

„Tento průkaz způsobilosti je v souladu se standardy ICAO, s výjimkou práv spojených s LAPL, GPL a BIR, nebo je-li přiloženo osvědčení zdravotní způsobilosti pro průkaz LAPL.“;

b)

slova „formulář 141 EASA, 2. vydání“ se nahrazují tímto:

formulář 141 EASA, 3. vydání “.


PŘÍLOHA IV

Příloha VIII (část DTO) nařízení (EU) č. 1178/2011 v bodě DTO.GEN.110 písm. a) se doplňuje nový bod 5, který zní:

„5)

pro vírníky:

a)

výuka teoretických znalostí pro získání průkazu GPL;

b)

letový výcvik pro získání průkazu GPL;

c)

výcvik směřující k získání práv pro třídy a typy jednopilotních vírníků;

d)

výcvik směřující k získání kvalifikace pro let v noci.“


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/134/oj

ISSN 1977-0626 (electronic edition)


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU