(EU) 2025/2459Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2025/2459 ze dne 26. listopadu 2025, kterou se mění směrnice 1999/62/ES, pokud jde o prodloužení doby, po kterou mohou těžká vozidla s nulovými emisemi využívat výrazně snížené sazby poplatků za pozemní komunikace nebo poplatků za užívání nebo osvobození od jejich placení (Text s významem pro EHP)
| Publikováno: | Úř. věst. L 2459, 4.12.2025 | Druh předpisu: | Směrnice |
| Přijato: | 26. listopadu 2025 | Autor předpisu: | Evropský parlament; Rada Evropské unie |
| Platnost od: | 24. prosince 2025 | Nabývá účinnosti: | 24. prosince 2025 |
| Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Tisk Skrýt přehled Celkový přehled Skrýt názvy Zobrazit názvy
|
|||
Předpisem se mění
Provádí předpisy
Oblasti
Věcný rejstřík
Třídění
- Deskriptor EUROVOC:
daň z motorových vozidel; dopravní infrastruktura; motorové vozidlo; mýto; prevence znečištění; užitkové vozidlo - Oblast:
Doprava; Přibližování práva; Vnitřní trh - zásady; Zdanění - Kód oblastí:
07 DOPRAVNÍ POLITIKA; 07.10 Dopravní infrastruktura; 07.10.30 Zpoplatnění používání infrastruktury
Normy
Předpisy EU
|
Úřední věstník |
CS Řada L |
|
2025/2459 |
4.12.2025 |
SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2025/2459
ze dne 26. listopadu 2025,
kterou se mění směrnice 1999/62/ES, pokud jde o prodloužení doby, po kterou mohou těžká vozidla s nulovými emisemi využívat výrazně snížené sazby poplatků za pozemní komunikace nebo poplatků za užívání nebo osvobození od jejich placení
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÝ PARLAMENT A RADA EVROPSKÉ UNIE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie, a zejména na čl. 91 odst. 1 této smlouvy,
s ohledem na návrh Evropské komise,
po předložení návrhu legislativního aktu vnitrostátním parlamentům,
s ohledem na stanovisko Evropského hospodářského a sociálního výboru (1),
po konzultaci s Výborem regionů,
v souladu s řádným legislativním postupem (2),
vzhledem k těmto důvodům:
|
(1) |
Počet registrací nových těžkých vozidel s nulovými emisemi v Unii se v poslední době zvýšil, ale stále je příliš nízký na to, aby bylo možné dosáhnout cílů snížení emisí CO2 v odvětví dopravy stanovených ve sdělení Komise ze dne 9. prosince 2020 nazvaném „Strategie pro udržitelnu a inteligentní mobilitu - nasměrování evropské dopravy do budoucnosti“. Jednou z hlavních překážek většího rozšíření těžkých vozidel s nulovými emisemi jsou vysoké počáteční náklady na pořízení takového vozidla. Zajistit pádnější ekonomické argumenty pro investice do vozidel s nulovými emisemi znamená usilovat o vyrovnání nákladů s konvenčními vozidly. Celkové náklady na vlastnictví se skládají z počáteční investice do pořízení vozidla a z provozních nákladů vzniklých během životnosti vozidla. Rozdíl mezi celkovými náklady na vlastnictví konvenčních vozidel a vozidel s nulovými emisemi lze zmenšit snížením provozních nákladů vozidel s nulovými emisemi. Tyto náklady zahrnují silniční poplatky. |
|
(2) |
Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/362 (3) změnila směrnici Evropského parlamentu a Rady 1999/62/ES (4) mimo jiné tím, že umožnila stanovit silniční poplatky podle emisí CO2 z vozidel. Zavedla možnost rozlišovat poplatky za pozemní komunikace a za užívání nebo internalizovat externí náklady na emise CO2. Obě opatření mají vliv na provozní náklady vozidel. Rozlišování poplatků snižuje provozní náklady méně znečišťujících vozidel, zatímco poplatky za externí náklady zvyšují provozní náklady více znečišťujících vozidel. Obě opatření snižují rozdíl v celkových nákladech na vlastnictví mezi vozidly s nulovými emisemi a konvenčními vozidly. Obě opatření jsou důležitá k posílení ekonomických argumentů pro investice do vozidel s nulovými emisemi. |
|
(3) |
Ustanovení čl. 7ga odst. 1 pátého pododstavce směrnice 1999/62/ES v současné době dává členským státům možnost uplatňovat snížené sazby poplatků za pozemní komunikace či poplatků za užívání bez stanovení stropu pro tato snížení nebo uplatňovat úplné osvobození od těchto poplatků, a to do 31. prosince 2025. Členské státy byly povinny provést směrnici (EU) 2022/362 ve vnitrostátním právu do 25. března 2024. Tato lhůta pro provedení ve vnitrostátním právu znamená velmi krátkou dobu provádění, která je kratší než dva roky, což je příliš krátká doba na to, aby se výrazněji stimulovala poptávka po nových těžkých vozidlech s nulovými emisemi. Doba provádění by proto měla být prodloužena, aby se vytvořily vhodné podmínky pro rozsáhlejší zavádění vozidel s nulovými emisemi. |
|
(4) |
Rozlišování silničních poplatků ovlivňuje investiční rozhodnutí dopravců, kteří si pořizují nové vozidlo. Má tedy vliv na poptávku na trhu nových těžkých vozidel. Výrobci těžkých vozidel představují nabídkovou stranu téhož trhu. Jejich cílem je snížit emise CO2 o 43 % do roku 2030, jak je stanoveno v nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1242 (5). K dosažení tohoto cíle sice přispívají i účinná konvenční vozidla, je ale rovněž nutné více zavádět vozidla s nulovými emisemi. Prvním rokem, kdy mají výrobci tohoto cíle dosáhnout, je vykazované období 2030 s termínem do 30. června 2031. |
|
(5) |
Aby byl zajištěn jasný a soudržný právní rámec a aby bylo možné podpořit společnosti z Unie působící v automobilovém průmyslu při plnění jejich cílů v oblasti snižování emisí CO2, mělo by být načasování opatření na stranách poptávky a nabídky na trhu těžkých vozidel sladěno. Datum, do kterého mohou členské státy uplatňovat výrazně snížené sazby poplatků za pozemní komunikace nebo poplatků za užívání nebo osvobozovat vozidla s nulovými emisemi od těchto poplatků, by proto mělo být odloženo do 30. června 2031. |
|
(6) |
Nepovinná povaha pozměněného ustanovení znamená, že členské státy nejsou povinny tuto směrnici provést. Měly by nicméně neprodleně informovat Komisi, pokud využijí možnosti udělovat po 31. prosinci 2025 vozidlům s nulovými emisemi výrazně snížené sazby poplatků za pozemní komunikace a poplatků za užívání nebo výjimky z hrazení těchto poplatků, |
PŘIJALY TUTO SMĚRNICI:
Článek 1
V čl. 7ga odst. 1 pátém pododstavci směrnice 1999/62/ES se datum „31. prosince 2025“ nahrazuje datem „30. června 2031“ a datum „1. ledna 2026“ se nahrazuje datem „1. července 2031“.
Článek 2
Členské státy neprodleně uvědomí Komisi o opatřeních přijatých na základě této směrnice.
Článek 3
Tato směrnice vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Článek 4
Tato směrnice je určena členským státům.
Ve Štrasburku dne 26. listopadu 2025.
Za Evropský parlament
předsedkyně
R. METSOLA
Za Radu
předsedkyně
M. BJERRE
(1) Stanovisko ze dne 18. září 2025 (dosud nezveřejněné v Úředním věstníku).
(2) Postoj Evropského parlamentu ze dne 7. října 2025 (dosud nezveřejněný v Úředním věstníku) a rozhodnutí Rady ze dne 27. října 2025.
(3) Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/362 ze dne 24. února 2022, kterou se mění směrnice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EU) 2019/520, pokud jde o výběr poplatků pro vozidla za užívání určitých pozemních komunikací (Úř. věst. L 69, 4.3.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2022/362/oj).
(4) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/62/ES ze dne 17. června 1999 o výběru poplatků za užívání pozemních komunikací vozidly (Úř. věst. L 187, 20.7.1999, s. 42, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1999/62/oj).
(5) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1242 ze dne 20. června 2019, kterým se stanoví výkonnostní normy pro emise CO2 pro nová těžká vozidla a kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 595/2009 a (EU) 2018/956 a směrnice Rady 96/53/ES (Úř. věst. L 198, 25.7.2019, s. 202, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1242/oj).
ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2025/2459/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)
Obsah
Tisk
Skrýt přehled
Skrýt názvy