(EU) 2025/1801Směrnice Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/1801 ze dne 23. června 2025 o přizpůsobení příloh I a II směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/1999 o jednotných postupech kontroly při silniční přepravě nebezpečných věcí vědeckému a technickému pokroku
Publikováno: | Úř. věst. L 1801, 13.10.2025 | Druh předpisu: | Směrnice v přenesené pravomoci |
Přijato: | 23. června 2025 | Autor předpisu: | |
Platnost od: | 2. listopadu 2025 | Nabývá účinnosti: | 2. listopadu 2025 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Předpisem se mění
Provádí předpisy
Oblasti
Věcný rejstřík
Třídění
- Deskriptor EUROVOC:
bezpečnost dopravy; doprava v rámci EU; Evropská dohoda o mezinárodní silniční dopravě nebezpečného zboží; mezinárodní silniční doprava; policejní kontrola; přeprava nebezpečného nákladu; přepravní předpisy; technologická změna; vědecký pokrok - Oblast:
Doprava; Přibližování práva - Kód oblastí:
07 DOPRAVNÍ POLITIKA; 07.20 Pozemní doprava; 07.20.40 Sbližování struktur; 07.20.40.10 Technické podmínky a bezpečnost
Normy
Předpisy EU
![]() |
Úřední věstník |
CS Řada L |
2025/1801 |
13.10.2025 |
SMĚRNICE KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2025/1801
ze dne 23. června 2025
o přizpůsobení příloh I a II směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/1999 o jednotných postupech kontroly při silniční přepravě nebezpečných věcí vědeckému a technickému pokroku
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/1999 ze dne 19. října 2022 o jednotných postupech kontroly při silniční přepravě nebezpečných věcí (1), a zejména na článek 10 uvedené směrnice,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Podle oddílu I.1 přílohy I směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/68/ES (2) se na vnitrostátní přepravu v rámci Unie vztahují přílohy A a B Dohody o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR) uzavřené v Ženevě dne 30. září 1957 (3). |
(2) |
Směrnice 2008/68/ES zmocňuje Komisi k přijímání aktů v přenesené pravomoci, kterými se mění přílohy uvedené směrnice s cílem zohlednit změny ADR, zejména změny týkající se vědeckého a technického pokroku. Podle směrnice (EU) 2022/1999 je Komise zmocněna k přijímání aktů v přenesené pravomoci, kterými se mění přílohy uvedené směrnice, zejména s ohledem na změny směrnice 2008/68/ES, a v důsledku toho i na změny ADR. |
(3) |
Přílohy směrnice 2008/68/ES, a zejména příloha I, která se týká silniční přepravy nebezpečných věcí, byly devětkrát změněny, naposledy směrnicí Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/149 (4). |
(4) |
Aby se zajistilo, že v současnosti platná pravidla týkající se přepravy nebezpečných věcí budou náležitě prosazována, měl by být kontrolní seznam používaný pro silniční kontroly, který je stanoven v příloze I směrnice (EU) 2022/1999, uveden do souladu s ADR podle oddílu I.1 přílohy I směrnice 2008/68/ES. |
(5) |
Zejména kapitola 1.4 přílohy A ADR stanoví příslušné bezpečnostní povinnosti účastníků přepravního řetězce nebezpečných věcí, konkrétně odesílatelů, dopravců, příjemců, nakládců, baličů, plničů, provozovatelů cisteren a vykládců, čímž se jejich konkrétní povinnosti stávají jasnými, transparentními a vymahatelnými. Kontrolní seznam stanovený v příloze I směrnice (EU) 2022/1999 by měl odrážet tato ustanovení ADR tím, že určí účastníky přepravního řetězce, kteří mohou nést odpovědnost za dané porušení předpisů. Tyto informace mohou sloužit jako podklad pro další kontroly prováděné vnitrostátními orgány. |
(6) |
Odkazy na konkrétní ustanovení ADR by měly být uvedeny v kontrolním seznamu stanoveném v příloze I směrnice (EU) 2022/1999, aby pomohly donucovacím orgánům a účastníkům dopravního řetězce identifikovat aktualizovaná právní ustanovení ADR. |
(7) |
V souladu s čl. 9 odst. 1 směrnice (EU) 2022/1999 mají členské státy zasílat Komisi zprávy o kontrolách prováděných každý kalendářní rok, včetně počtu zjištěných protiprávních jednání podle kategorií rizik stanovených v příloze II uvedené směrnice. Pro usnadnění tohoto hlášení by měla být kategorie rizika zjištěného protiprávního jednání, stanovená v souladu s přílohou II, uvedena v kontrolním seznamu stanoveném v příloze I. |
(8) |
Příloha II směrnice (EU) 2022/1999 klasifikuje nedodržení předpisů ADR podle úrovně rizik, která způsobují. Tento seznam by měl být aktualizován s ohledem na změny ADR použitelné podle oddílu I.1 přílohy I směrnice 2008/68/ES. |
(9) |
Oddíl 9 přílohy I nařízení Komise (EU) 2016/403 (5) klasifikuje nedodržení ustanovení oddílu I.1 přílohy I směrnice 2008/68/ES podle jejich dopadu na dobrou pověst dopravců. Tento oddíl byl vypracován v souladu s přílohou II směrnice (EU) 2022/1999. Je proto nezbytné, aby znění nové přílohy II směrnice (EU) 2022/1999 bylo v souladu s oddílem 9 přílohy I nařízení (EU) 2016/403. |
(10) |
Přílohy I a II směrnice (EU) 2022/1999 by proto měly být odpovídajícím způsobem změněny a z důvodu srozumitelnosti by měly být nahrazeny. |
(11) |
Členské státy se v souladu se společným politickým prohlášením členských států a Komise ze dne 28. září 2011 o informativních dokumentech (6) zavázaly, že v odůvodněných případech doplní oznámení o opatřeních přijatých za účelem provedení směrnice ve vnitrostátním právu o jeden či více dokumentů s informacemi o vztahu mezi jednotlivými složkami směrnice a příslušnými částmi vnitrostátních nástrojů přijatých za účelem provedení směrnice ve vnitrostátním právu, |
PŘIJALA TUTO SMĚRNICI:
Článek 1
Změny směrnice (EU) 2022/1999
Přílohy I a II směrnice (EU) 2022/1999 se nahrazují zněním v příloze této směrnice.
Článek 2
Provedení ve vnitrostátním právu
1. Členské státy přijmou a zveřejní právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí nejpozději do 23. června 2026. Neprodleně sdělí jejich znění Komisi.
Tyto předpisy použijí od 24. června 2026.
Tyto předpisy přijaté členskými státy musí obsahovat odkaz na tuto směrnici nebo musí být takový odkaz učiněn při jejich úředním vyhlášení. Způsob odkazu si stanoví členské státy.
2. Členské státy sdělí Komisi znění hlavních ustanovení vnitrostátních právních předpisů, které přijmou v oblasti působnosti této směrnice.
Článek 3
Vstup v platnost
Tato směrnice vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Článek 4
Určení
Tato směrnice je určena členským státům.
V Bruselu dne 23. června 2025.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 274, 24.10.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2022/1999/oj.
(2) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/68/ES ze dne 24. září 2008 o pozemní přepravě nebezpečných věcí (Úř. věst. L 260, 30.9.2008, s. 13, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2008/68/oj).
(3) https://unece.org/transport/standards/transport/dangerous-goods/adr-2023-agreement-concerning-international-carriage.
(4) Směrnice Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/149 ze dne 15. listopadu 2024, kterou se mění přílohy směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/68/ES za účelem zohlednění vědeckého a technického pokroku (Úř. věst. L, 2025/149, 24.1.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir_del/2025/149/oj).
(5) Nařízení Komise (EU) 2016/403 ze dne 18. března 2016, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1071/2009, pokud jde o klasifikaci závažných porušení pravidel Unie, která mohou vést ke ztrátě dobré pověsti podnikatele v silniční dopravě, a kterým se mění příloha III směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/22/ES (Úř. věst. L 74, 19.3.2016, s. 8, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/403/oj).
PŘÍLOHA
„PŘÍLOHA I
Kontrolní seznam pro silniční kontroly
PŘÍLOHA II
Protiprávní jednání
Pro účely této směrnice představuje následující nevyčerpávající seznam, rozdělený do tří kategorií rizik (kategorie I představuje nejvyšší riziko), návod k určení, co se považuje za protiprávní jednání.
Příslušná kategorie rizika se určí s ohledem na konkrétní okolnosti protiprávního jednání a podle uvážení kontrolního orgánu, což znamená, že kategorie rizika protiprávního jednání může být zvýšena nebo snížena.
Protiprávní jednání, která nejsou uvedena na seznamu, se klasifikují podle popisu kategorií rizik.
Pokud je v rámci jedné dopravní jednotky zjištěno více protiprávních jednání, použije se pro účely podání zprávy (v souladu se vzorem stanoveným v příloze III) pouze kategorie nejzávažnějšího rizika.
1. Kategorie rizik I
Týká se případů nedodržení ustanovení ADR, které představují vysoké riziko úmrtí, vážné újmy na zdraví nebo významného poškození životního prostředí. Pokud jsou taková nedodržení zjištěna při silniční kontrole, vede to obvykle k okamžitým a vhodným nápravným opatřením, jako je například odstavení vozidla; pokud jsou tato nedodržení zjištěna při kontrolách v provozovnách, vztahují se na ně obvykle jiná vhodná opatření.
Do této kategorie spadají následující nedostatky:
1. |
přeprava nebezpečných věcí, jejichž přeprava je zakázána; |
2. |
přeprava nebezpečných věcí v zakázaných nebo neschválených obalech, čímž jsou ohroženy životy nebo životní prostředí v takovém rozsahu, který vede k rozhodnutí o odstavení vozidla; |
3. |
přeprava nebezpečných věcí v neoznačeném vozidle, čímž jsou ohroženy životy nebo životní prostředí v takovém rozsahu, který vede k rozhodnutí o odstavení vozidla; |
4. |
únik nebezpečných věcí; |
5. |
přeprava zakázaným způsobem; |
6. |
přeprava ve volně loženém stavu ve vozidle nebo kontejneru, které nejsou konstrukčně provozuschopné; |
7. |
přeprava věcí ve vozidle bez odpovídajícího osvědčení o schválení; |
8. |
provoz vozidla, které již neodpovídá normám pro schválení a představuje bezprostřední nebezpečí (jinak spadá do kategorie rizik II); |
9. |
používání neschválených obalů, cisteren, kontejnerů nebo vozidel; |
10. |
používání obalu, který není v souladu s platnými pokyny pro balení; používání cisteren, vozidel a kontejnerů, které nejsou v souladu s platnými ustanoveními; |
11. |
nedodržení zvláštních ustanovení pro společné balení; |
12. |
nedodržení pravidel pro upevnění a uložení nákladu; |
13. |
nedodržení pravidel pro potraviny, poživatiny a krmiva; |
14. |
nedodržení pravidel pro společnou nakládku kusů; |
15. |
nedodržení ustanovení omezujících množství povolená pro přepravu v jedné dopravní jednotce, včetně přípustných stupňů plnění cisteren nebo obalů; |
16. |
přeprava nebezpečných věcí bez potřebných dokladů, dostupných ve vozidle nebo ve vhodném elektronickém formátu, pokud je to povoleno; |
17. |
přeprava nebezpečných věcí v obalech, které nejsou opatřeny potřebným značením, bezpečnostní značkou nebo jinými identifikačními značeními; |
18. |
přeprava nebezpečných věcí bez velkých bezpečnostních značek, označení (včetně označení oranžovou tabulkou) nebo jiných identifikačních značení na vozidle; |
19. |
neúplné nebo nesprávné informace o přepravované látce, které umožňují určit kategorii rizik I pro přepravovanou látku (například UN číslo, oficiální pojmenování pro přepravu, obalová skupina); |
20. |
řidič není držitelem platného osvědčení o školení řidiče; |
21. |
použití ohně nebo nechráněného zdroje světla; |
22. |
nedodržení zákazu kouření; |
23. |
nejmenování bezpečnostního poradce pro každý podnik, pokud je to vyžadováno; |
24. |
nedodržení kapitoly 1.10 ADR o bezpečnostních předpisech, pokud je to vyžadováno. |
2. Kategorie rizik II
Týká se nedodržení ustanovení ADR, které představuje riziko újmy na zdraví nebo poškození životního prostředí. Pokud jsou taková nedodržení zjištěna při silniční kontrole, musí být obvykle přijata vhodná nápravná opatření, jako je náprava na místě, pokud je to možné, jinak nejpozději při ukončení probíhající přepravy; pokud jsou tato nedodržení zjištěna při kontrolách v provozovnách, vztahují se na ně obvykle jiná vhodná opatření.
Do této kategorie spadají následující nedostatky:
1. |
provozování dopravní jednotky zahrnující více než jedno přípojné vozidlo; |
2. |
provozování vozidla, které již neodpovídá normám pro schválení, ale nepředstavuje bezprostřední nebezpečí; |
3. |
nepřítomnost funkčních hasicích přístrojů, které jsou vyžadovány ve vozidle; hasicí zařízení nejsou v souladu s konkrétními ustanoveními; |
4. |
nepřítomnost výbavy požadované podle ADR nebo podle písemných pokynů ve vozidle; |
5. |
nedodržení termínů zkoušek a inspekcí a doby používání obalů, IBC, velkých obalů, cisteren, vozidel nebo kontejnerů; |
6. |
přeprava kusů s poškozeným obalem, IBC nebo velkým obalem nebo přeprava poškozených prázdných nevyčištěných obalů; |
7. |
přeprava kusů ve vozidle nebo kontejneru, které nejsou konstrukčně provozuschopné; |
8. |
nedostatečné uzavření cisteren / cisternových kontejnerů, vozidel, kontejnerů nebo kusů (včetně prázdných a nevyčištěných); |
9. |
kusy, cisterny, vozidla a/nebo kontejnery mají nesprávné bezpečnostní značky, označení (včetně označení oranžovou tabulkou), velké bezpečnostní značky nebo jiné identifikační značení; |
10. |
chybějící písemné pokyny v souladu s ADR; |
11. |
nedodržení řádného dozoru nad vozidly nebo jejich řádného zaparkování; |
12. |
přeprava osob jiných než členů osádky v dopravních jednotkách přepravujících nebezpečné věci; |
13. |
nedodržení ustanovení uvedených v ADR 7.5.10 o preventivních opatřeních proti elektrickým nábojům při plnění a vyprazdňování; |
14. |
nedodržení příslušných ustanovení při příjezdu na místo nakládky a vykládky; |
15. |
nedodržení příslušných ustanovení týkajících se úlohy, povinností a osvědčení bezpečnostního poradce pro každý podnik, pokud je to vyžadováno; |
16. |
nedodržení příslušných ustanovení o minimální době uchovávání přepravního dokladu pro nebezpečné věci a dodatečných informací a dokumentace, jak je uvedeno v ADR; |
17. |
nedodržení příslušných ustanovení o školení osob podílejících se na přepravě nebezpečných věcí; |
18. |
nepředložení požadovaných dokumentů a/nebo zpráv příslušným orgánům. |
3. Kategorie rizik III
Týká se nedodržení ustanovení ADR, které představuje nízké riziko újmy na zdraví nebo poškození životního prostředí, a pokud vhodná nápravná opatření není třeba provést na místě, lze je provést později dopravcem; pokud jsou tato nedodržení zjištěna při kontrolách v provozovnách, vztahují se na ně obvykle jiná vhodná opatření.
Do této kategorie spadají následující nedostatky:
1. |
nedodržení předpisů týkajících se velikosti velkých bezpečnostních značek nebo bezpečnostních značek nebo velikosti písmen, číslic nebo symbolů na velkých bezpečnostních značkách nebo bezpečnostních značkách; |
2. |
v přepravní dokumentaci nejsou k dispozici informace, s výjimkou informací spadajících do kategorie rizika I; |
3. |
nepřítomnost osvědčení o školení řidiče ve vozidle, ale existuje důkaz o tom, že řidič je držitelem tohoto osvědčení; |
4. |
ne každý člen osádky vozidla má u sebe průkaz totožnosti s fotografií; |
5. |
nesprávné umístění velkých bezpečnostních značek a označení (včetně označení oranžovou tabulkou) nebo jiných identifikačních značení; |
6. |
pozdní předložení požadovaných dokumentů a/nebo zpráv příslušným orgánům.“ |
ELI: http://data.europa.eu/eli/dir_del/2025/1801/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)