(SZBP) 2025/904Rozhodnutí Rady (SZBP) 2025/904 ze dne 13. května 2025, kterým se mění rozhodnutí 2014/145/SZBP o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem narušujícím nebo ohrožujícím územní celistvost, svrchovanost a nezávislost Ukrajiny
Publikováno: | Úř. věst. L 904, 14.5.2025 | Druh předpisu: | Rozhodnutí |
Přijato: | 13. května 2025 | Autor předpisu: | |
Platnost od: | 15. května 2025 | Nabývá účinnosti: | 15. května 2025 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Předpisem se mění
Provádí předpisy
Oblasti
Věcný rejstřík
Třídění
- Deskriptor EUROVOC:
; fyzická osoba; hospodářské sankce; mezinárodní sankce; obchodní omezení; omezující opatření EU; právnická osoba; Rusko; Ukrajina; územní spor - Oblast:
Společná zahraniční a bezpečnostní politika - Kód oblastí:
18 SPOLEČNÁ ZAHRANIČNÍ A BEZPEČNOSTNÍ POLITIKA
Předpisy EU
![]() |
Úřední věstník |
CS Řada L |
2025/904 |
14.5.2025 |
ROZHODNUTÍ RADY (SZBP) 2025/904
ze dne 13. května 2025,
kterým se mění rozhodnutí 2014/145/SZBP o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem narušujícím nebo ohrožujícím územní celistvost, svrchovanost a nezávislost Ukrajiny
RADA EVROPSKÉ UNIE,
s ohledem na Smlouvu o Evropské unii, a zejména na článek 29 této smlouvy,
s ohledem na návrh vysoké představitelky Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Dne 17. března 2014 přijala Rada rozhodnutí 2014/145/SZBP (1). |
(2) |
Rada dospěla k závěru, že mezi vládou Ruské federace a předními podnikateli působícími v Rusku existuje vzájemně prospěšný vztah a podpora. Prominentním ruským podnikatelům vláda Ruské federace především systematicky umožňovala kumulovat bohatství díky využívání přírodních a jiných veřejných zdrojů. V tomto prostředí byla poskytnuta politická podpora a privilegovaný přístup ke státním zdrojům předním podnikatelům výměnou za jejich loajalitu a sladění jejich činnosti se zájmy režimu; tato podpora měla zásadní význam pro ekonomický úspěch těchto podnikatelů. Rozhodnutí Rady proti některým předním podnikatelům vycházela mimo jiné z posouzení významu jejich činností pro ruskou ekonomiku a jejich sociálně-ekonomického postavení zjištěného v době jejich prvotního zařazení na seznam. |
(3) |
Rada dospěla k závěru, že přední podnikatelé působící v Rusku mají od uložení omezujících opatření Unií v reakci na útočnou válku Ruska proti Ukrajině i nadále prospěch z vlády Ruské federace a naopak. Tento prospěch má základ zejména v rozhodnutích vlády Ruské federace, jejichž cílem je zmírnit dopad omezujících opatření Unie vůči osobám a subjektům uvedeným na seznamech. Mezi tato rozhodnutí patří právní předpisy, které těmto osobám a subjektům umožňují zastírat relevantní vlastnické struktury a účinně chránit jejich majetek a zájmy, což dále dokládá trvalý vztah vzájemné závislosti mezi předními podnikateli a vládou Ruské federace. Kromě toho se stále více omezuje přístup k podnikovým rejstříkům, což omezuje možnosti získávání spolehlivých informací o obchodních podílech a činnostech v Rusku. Vzhledem k tomu, že orgány Unie nemají v Rusku vyšetřovací pravomoci, vycházejí jejich posouzení z veřejně dostupných zdrojů informací. Za těchto konkrétních okolností Rada zaznamenala rostoucí obtíže při získávání konkrétních důkazů a objektivních informací o hospodářském významu, kapitálových účastech, podnikatelských činnostech nebo profesní a socioekonomické situaci osob, které Rada po únoru 2022 označila za přední podnikatele. V případech, kdy ruské právní předpisy umožňují potlačování nebo zatajování informací z vnitrostátních veřejných rejstříků nebo databází nebo vkládání nepravdivých či zavádějících informací do těchto rejstříků nebo databází, je vhodné za přesné považovat poslední dostupné informace z doby před 24. únorem 2022, pokud nejsou k dispozici novější a spolehlivější informace. |
(4) |
Rada rovněž zjistila, že někteří přední podnikatelé systematicky převádějí akcie nebo odstupují z vedoucích funkcí, často s cílem skrýt svůj majetek nebo obejít omezující opatření Unie a zároveň si zachovat kontrolu nad prostředky, které mají k dispozici. Rada se proto domnívá, že podle potřeby by měly být na seznam zařazeny rovněž osoby, které se podílely na převodu vlastnictví nebo kontroly obchodních zájmů předních podnikatelů působících v Rusku nebo na převodu ekonomického prospěchu z těchto obchodních zájmů anebo které tyto převody jinak umožňovaly, s cílem jednak zabránit maření omezujících opatření Unie, jednak zvýšit tlak na vládu Ruské federace, aby ukončila svou útočnou válku proti Ukrajině. |
(5) |
Dále je rovněž vhodné předpokládat, že změny vlastnických struktur nebo pozic předních podnikatelů po jejich prvotním zařazení na seznam nemají vliv na jejich socioekonomickou situaci, jak bylo prokázáno v době prvotního zařazení na seznam. Je rovněž vhodné předpokládat, že převody, k nimž došlo dne 24. února 2022 nebo po tomto datu a do nichž byli přímo či nepřímo zapojeni přední podnikatelé, usnadnily zastírání vlastnických podílů nebo kontroly, a tím významně mařily omezující opatření Unie. |
(6) |
Je proto odůvodněné zachovat zařazení na seznam předních podnikatelů podle kritérií uvedených v čl. 1 odst. 1 písm. e) a čl. 2 odst. 1 písm. g) rozhodnutí 2014/145/SZBP, ledaže jsou tvrzení týkající se převodů akcií, odstoupení z funkcí nebo podobných činností podložena nedávnými a spolehlivými informacemi, které lze důvodně považovat za dostatečné k tomu, aby bylo možné se domnívat, že se situace dotčených osob zařazených na seznam odpovídajícím způsobem změnila, čímž se prokáže, že již nesplňují příslušná kritéria. Za takovou změnu situace by bylo možné například považovat to, že by dotčené osoby již nebyly považovány za významné a vlivné zejména s ohledem na jejich profesní postavení, význam jejich hospodářských činností, rozsah jejich kapitálových účastí nebo jejich funkcí v rámci jednoho nebo několika podniků, v nichž tyto činnosti vykonávají. Rada by rovněž měla zohlednit, zda dotčená osoba jednoznačně odsoudila útočnou válku Ruska proti Ukrajině, která představuje zjevné porušení Charty Organizace spojených národů, a činnosti a politiky, jež narušují nebo ohrožují územní celistvost, svrchovanost a nezávislost Ukrajiny. |
(7) |
Rozhodnutí 2014/145/SZBP by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno, |
PŘIJALA TOTO ROZHODNUTÍ:
Článek 1
Rozhodnutí 2014/145/SZBP se mění takto:
1) |
V čl. 1 odst. 1 se doplňuje nové písmeno, které zní:
|
2) |
V čl. 2 odst. 1 se vkládá nové písmeno, které zní:
; |
3) |
Doplňuje se nový článek, který zní: „Článek 2b Přední podnikatelé působící v Rusku, kteří jsou uvedeni na seznamu v příloze podle čl. 1 odst. 1 písm. e) a čl. 2 odst. 1 písm. g) a kteří tvrdí, že dne 24. února 2022 nebo po tomto datu převedli vlastnictví nebo kontrolu svých obchodních zájmů nebo hospodářský prospěch ze svých obchodních zájmů, jsou nadále považováni za přední podnikatele a zůstávají na seznamu uvedeném v příloze, ledaže z dostatečných, nedávných a spolehlivých informací vyplývá, že již nesplňují kritéria stanovená v čl. 1 odst. 1 písm. e) a čl. 2 odst. 1 písm. g).“ |
Článek 2
Toto rozhodnutí vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
V Bruselu dne 13. května 2025.
Za Radu
předseda
A. DOMAŃSKI
(1) Rozhodnutí Rady 2014/145/SZBP ze dne 17. března 2014 o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem narušujícím nebo ohrožujícím územní celistvost, svrchovanost a nezávislost Ukrajiny (Úř. věst. L 78, 17.3.2014, s. 16 ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2014/145(1)/oj).
ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2025/904/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)