(EU) 2024/3214Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2024/3214 ze dne 16. října 2024, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/757, pokud jde o pravidla pro monitorování emisí skleníkových plynů z pobřežních lodí a nulový emisní faktor udržitelných paliv

Publikováno: Úř. věst. L 3214, 27.12.2024 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 16. října 2024 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 30. prosince 2024 Nabývá účinnosti: 1. ledna 2024
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



European flag

Úřední věstník
Evropské unie

CS

Řada L


2024/3214

27.12.2024

NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2024/3214

ze dne 16. října 2024,

kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/757, pokud jde o pravidla pro monitorování emisí skleníkových plynů z pobřežních lodí a nulový emisní faktor udržitelných paliv

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/757 ze dne 29. dubna 2015 o monitorování, vykazování a ověřování emisí skleníkových plynů z námořní dopravy a o změně směrnice 2009/16/ES (1), a zejména na čl. 5 odst. 2 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Nařízení (EU) 2015/757 stanoví pravidla pro přesné monitorování, vykazování a ověřování emisí skleníkových plynů a dalších příslušných informací pocházejících z lodí, které připlouvají do přístavů spadajících do jurisdikce některého členského státu, nacházejí se v těchto přístavech nebo z nich odplouvají, s cílem podpořit nákladově efektivní snižování emisí skleníkových plynů z námořní dopravy.

(2)

Příloha I nařízení (EU) 2015/757 stanoví metody monitorování emisí skleníkových plynů na základě spotřeby paliva. Příloha II nařízení (EU) 2015/757 stanoví pravidla monitorování dalších příslušných informací.

(3)

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/957 (2) změnilo nařízení (EU) 2015/757, zejména s cílem zajistit zahrnutí emisí skleníkových plynů z pobřežních lodí do oblasti působnosti uvedeného nařízení od 1. ledna 2025. Vyjasnění pojmu „pobřežní lodě“ je však nezbytné k zajištění jednotného uplatňování, pokud jde o stanovení emisí skleníkových plynů, na něž se nařízení vztahuje, nad rámec emisí, které jsou již zahrnuty v souvislosti s pohyby lodí a činnostmi sloužícími k přepravě nákladu nebo cestujících pro obchodní účely. Proto by měla být stanovena pravidla, která by zajistila jasnost ohledně toho, které lodě a emise skleníkových plynů by měly být zahrnuty do oblasti působnosti nařízení. Při určování, zda je dotčená loď navržena nebo certifikována k provádění servisních činností na moři nebo v zařízeních na moři, by měla být zohledněna zákonná osvědčení lodě nebo jakákoli jiná příslušná dokumentace, včetně označení tříd.

(4)

Od 1. ledna 2027 jsou pobřežní lodě o hrubé prostornosti 5 000 rejstříkových tun a více zahrnuty do oblasti působnosti činností námořní dopravy, na něž se vztahuje příloha I směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES. (3) Podle čl. 3gg odst. 5 uvedené směrnice by Komise měla nejpozději do 31. prosince 2026 předložit Evropskému parlamentu a Radě zprávu, v níž by měla posoudit proveditelnost a hospodářské, environmentální a sociální dopady zahrnutí emisí z lodí, včetně lodí na volném moři, do uvedené směrnice, a to o hrubé prostornosti 5 000 rejstříkových tun, avšak ne nižší než 400 rejstříkových tun. V uvedené zprávě by se rovněž měly zvážit vzájemné vazby mezi směrnicí 2003/87/ES a nařízením (EU) 2015/757 a bude se v ní vycházet ze zkušeností získaných jejich uplatňováním. K této zprávě mohou být případně připojeny legislativní návrhy vycházející ze zkušeností získaných v prvních letech zahrnutí emisí skleníkových plynů z pobřežních lodí do oblasti působnosti nařízení (EU) 2015/757.

(5)

Pravidla uvedená v příloze II nařízení (EU) 2015/757 by měla být aktualizována tak, aby byla dále sladěna s pravidly platnými pro jiná odvětví systému obchodování s emisemi (ETS), pokud jde o paliva způsobilá pro nulový emisní faktor podle směrnice 2003/87/ES, zejména s cílem zahrnout možnost syntetických nízkouhlíkových paliv s nulovým emisním faktorem.

(6)

Nařízení (EU) 2015/757 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno.

(7)

Vzhledem k tomu, že emise skleníkových plynů z pobřežních lodí jsou od 1. ledna 2025 zahrnuty do nařízení (EU) 2015/757, měla by se odpovídajícím způsobem použít příslušná pravidla stanovená v tomto nařízení, a to ode dne 1. ledna 2025.

(8)

Emise skleníkových plynů z námořní dopravy jsou zahrnuty do systému EU ETS od vykazovaného období počínajícího dnem 1. ledna 2024. Pravidla platná pro jiná odvětví ETS, pokud jde o paliva způsobilá pro nulový emisní faktor podle směrnice 2003/87/ES, podle prováděcího nařízení Komise (EU) 2018/2066 (4) ve znění prováděcího nařízení Komise (EU) 2024/2493 (5), se použijí ode dne 1. ledna 2024. V zájmu zajištění soudržnosti, jasnosti a rovných podmínek by se proto pravidla pro monitorování a vykazování emisí z obnovitelných paliv nebiologického původu s nulovým emisním faktorem, recyklovaných paliv s obsahem uhlíku a syntetických nízkouhlíkových paliv stanovená v tomto nařízení měla rovněž použít ode dne 1. ledna 2024,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Nařízení (EU) 2015/757 se mění takto:

1)

V příloze I se za část A vkládá nová část AA, která zní:

„AA.

EMISE SKLENÍKOVÝCH PLYNŮ Z POBŘEŽNÍCH LODÍ

Emise skleníkových plynů z pobřežních lodí zahrnují emise skleníkových plynů uvolněné během plaveb z posledního přístavu určení do přístavu určení spadajícího do jurisdikce některého členského státu a z přístavu určení spadajícího do jurisdikce některého členského státu do dalšího přístavu určení, jakož i uvnitř přístavů určení spadajících do jurisdikce některého členského státu následujícími loděmi, jinými než ledoborce, navrženými nebo certifikovanými k provádění servisních činností na moři nebo v zařízeních na moři:

a)

kotevní remorkéry;

b)

pobřežní zásobovací lodě;

c)

posádková/zásobovací plavidla;

d)

lodě na přepravu potrubí;

e)

lodě na zásobování plošin;

f)

vrtné lodě;

g)

plovoucí těžební, skladovací a vykládkové jednotky (FPSO), ropa;

h)

lodě na zpracování plynu;

i)

plovoucí skladovací a vykládkové jednotky (FSO), plyn;

j)

plovoucí skladovací a vykládkové jednotky (FSO), ropa;

k)

ubytovací lodě;

l)

podpůrná plavidla pro potápěče;

m)

pobřežní stavební plavidla;

n)

pobřežní podpůrná plavidla;

o)

plavidla na zahrabávání potrubí;

p)

plavidla na pokládání potrubí;

q)

jeřábová plavidla na pokládání potrubí;

r)

plavidla pro zkušební vrty;

s)

pohotovostní bezpečnostní plavidla;

t)

podpůrná plavidla na hloubení výkopů;

u)

plavidla ke stimulaci vrtů;

v)

plavidla pro pokládání kabelů;

w)

kabelová opravárenská loď;

x)

těžební plavidla;

y)

plavidla pro instalaci větrných turbín;

z)

plavidla CSOV;

aa)

plavidla SOV;

ab)

pracovní/opravárenská plavidla;

ac)

výzkumná a průzkumná plavidla;

ad)

plovoucí bagry;

ae)

plovoucí sací rypadla.“.

2)

V části C bodě 1.2 přílohy II se druhý pododstavec nahrazuje tímto:

„Odchylně od bodu 1.1 společnosti neuplatňují pravidla stanovená v části A přílohy I tohoto nařízení, pokud jde o stanovení emisních faktorů CO2, pokud společnost používá paliva z obnovitelných zdrojů nebiologického původu (RFNBO), recyklovaná paliva s obsahem uhlíku (RCF) nebo syntetická nízkouhlíková paliva. V takových případech se emisní faktor CO2 stanoví v souladu s prováděcím nařízením (EU) 2018/2066.“

Článek 2

Toto nařízení vstupuje v platnost třetím dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Použije se ode dne 1. ledna 2025.

Ustanovení čl. 1 bodu 2 se však použije ode dne 1. ledna 2024.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 16. října 2024.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)   Úř. věst. L 123, 19.5.2015, s. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/757/oj.

(2)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/957 ze dne 10. května 2023, kterým se mění nařízení (EU) 2015/757 s cílem zajistit, aby byly do systému EU pro obchodování s emisemi začleněny činnosti v oblasti námořní dopravy a aby byly monitorovány, vykazovány a ověřovány emise dalších skleníkových plynů a emise z dalších typů lodí (Úř. věst. L 130, 16.5.2023, s. 105, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/957/oj).

(3)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES ze dne 13. října 2003 o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v Unii a o změně směrnice Rady 96/61/ES (Úř. věst. L 275, 25.10.2003, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/oj).

(4)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2018/2066 ze dne 19. prosince 2018 o monitorování a vykazování emisí skleníkových plynů podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES a o změně nařízení Komise (EU) č. 601/2012 (Úř. věst. L 334, 31.12.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/2066/oj).

(5)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2024/2493 ze dne 23. září 2024, kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2018/2066, pokud jde o aktualizaci monitorování a vykazování emisí skleníkových plynů podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES (Úř. věst. L, 2024/2493, 27.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/2493/oj).


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/3214/oj

ISSN 1977-0626 (electronic edition)


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU