(EU) 2024/3214Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2024/3214 ze dne 16. října 2024, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/757, pokud jde o pravidla pro monitorování emisí skleníkových plynů z pobřežních lodí a nulový emisní faktor udržitelných paliv
Publikováno: | Úř. věst. L 3214, 27.12.2024 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 16. října 2024 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 30. prosince 2024 | Nabývá účinnosti: | 1. ledna 2024 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
![]() |
Úřední věstník |
CS Řada L |
2024/3214 |
27.12.2024 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2024/3214
ze dne 16. října 2024,
kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/757, pokud jde o pravidla pro monitorování emisí skleníkových plynů z pobřežních lodí a nulový emisní faktor udržitelných paliv
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/757 ze dne 29. dubna 2015 o monitorování, vykazování a ověřování emisí skleníkových plynů z námořní dopravy a o změně směrnice 2009/16/ES (1), a zejména na čl. 5 odst. 2 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Nařízení (EU) 2015/757 stanoví pravidla pro přesné monitorování, vykazování a ověřování emisí skleníkových plynů a dalších příslušných informací pocházejících z lodí, které připlouvají do přístavů spadajících do jurisdikce některého členského státu, nacházejí se v těchto přístavech nebo z nich odplouvají, s cílem podpořit nákladově efektivní snižování emisí skleníkových plynů z námořní dopravy. |
(2) |
Příloha I nařízení (EU) 2015/757 stanoví metody monitorování emisí skleníkových plynů na základě spotřeby paliva. Příloha II nařízení (EU) 2015/757 stanoví pravidla monitorování dalších příslušných informací. |
(3) |
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/957 (2) změnilo nařízení (EU) 2015/757, zejména s cílem zajistit zahrnutí emisí skleníkových plynů z pobřežních lodí do oblasti působnosti uvedeného nařízení od 1. ledna 2025. Vyjasnění pojmu „pobřežní lodě“ je však nezbytné k zajištění jednotného uplatňování, pokud jde o stanovení emisí skleníkových plynů, na něž se nařízení vztahuje, nad rámec emisí, které jsou již zahrnuty v souvislosti s pohyby lodí a činnostmi sloužícími k přepravě nákladu nebo cestujících pro obchodní účely. Proto by měla být stanovena pravidla, která by zajistila jasnost ohledně toho, které lodě a emise skleníkových plynů by měly být zahrnuty do oblasti působnosti nařízení. Při určování, zda je dotčená loď navržena nebo certifikována k provádění servisních činností na moři nebo v zařízeních na moři, by měla být zohledněna zákonná osvědčení lodě nebo jakákoli jiná příslušná dokumentace, včetně označení tříd. |
(4) |
Od 1. ledna 2027 jsou pobřežní lodě o hrubé prostornosti 5 000 rejstříkových tun a více zahrnuty do oblasti působnosti činností námořní dopravy, na něž se vztahuje příloha I směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES. (3) Podle čl. 3gg odst. 5 uvedené směrnice by Komise měla nejpozději do 31. prosince 2026 předložit Evropskému parlamentu a Radě zprávu, v níž by měla posoudit proveditelnost a hospodářské, environmentální a sociální dopady zahrnutí emisí z lodí, včetně lodí na volném moři, do uvedené směrnice, a to o hrubé prostornosti 5 000 rejstříkových tun, avšak ne nižší než 400 rejstříkových tun. V uvedené zprávě by se rovněž měly zvážit vzájemné vazby mezi směrnicí 2003/87/ES a nařízením (EU) 2015/757 a bude se v ní vycházet ze zkušeností získaných jejich uplatňováním. K této zprávě mohou být případně připojeny legislativní návrhy vycházející ze zkušeností získaných v prvních letech zahrnutí emisí skleníkových plynů z pobřežních lodí do oblasti působnosti nařízení (EU) 2015/757. |
(5) |
Pravidla uvedená v příloze II nařízení (EU) 2015/757 by měla být aktualizována tak, aby byla dále sladěna s pravidly platnými pro jiná odvětví systému obchodování s emisemi (ETS), pokud jde o paliva způsobilá pro nulový emisní faktor podle směrnice 2003/87/ES, zejména s cílem zahrnout možnost syntetických nízkouhlíkových paliv s nulovým emisním faktorem. |
(6) |
Nařízení (EU) 2015/757 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
(7) |
Vzhledem k tomu, že emise skleníkových plynů z pobřežních lodí jsou od 1. ledna 2025 zahrnuty do nařízení (EU) 2015/757, měla by se odpovídajícím způsobem použít příslušná pravidla stanovená v tomto nařízení, a to ode dne 1. ledna 2025. |
(8) |
Emise skleníkových plynů z námořní dopravy jsou zahrnuty do systému EU ETS od vykazovaného období počínajícího dnem 1. ledna 2024. Pravidla platná pro jiná odvětví ETS, pokud jde o paliva způsobilá pro nulový emisní faktor podle směrnice 2003/87/ES, podle prováděcího nařízení Komise (EU) 2018/2066 (4) ve znění prováděcího nařízení Komise (EU) 2024/2493 (5), se použijí ode dne 1. ledna 2024. V zájmu zajištění soudržnosti, jasnosti a rovných podmínek by se proto pravidla pro monitorování a vykazování emisí z obnovitelných paliv nebiologického původu s nulovým emisním faktorem, recyklovaných paliv s obsahem uhlíku a syntetických nízkouhlíkových paliv stanovená v tomto nařízení měla rovněž použít ode dne 1. ledna 2024, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Nařízení (EU) 2015/757 se mění takto:
1) |
V příloze I se za část A vkládá nová část AA, která zní:
|
2) |
V části C bodě 1.2 přílohy II se druhý pododstavec nahrazuje tímto: „Odchylně od bodu 1.1 společnosti neuplatňují pravidla stanovená v části A přílohy I tohoto nařízení, pokud jde o stanovení emisních faktorů CO2, pokud společnost používá paliva z obnovitelných zdrojů nebiologického původu (RFNBO), recyklovaná paliva s obsahem uhlíku (RCF) nebo syntetická nízkouhlíková paliva. V takových případech se emisní faktor CO2 stanoví v souladu s prováděcím nařízením (EU) 2018/2066.“ |
Článek 2
Toto nařízení vstupuje v platnost třetím dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Použije se ode dne 1. ledna 2025.
Ustanovení čl. 1 bodu 2 se však použije ode dne 1. ledna 2024.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 16. října 2024.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 123, 19.5.2015, s. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/757/oj.
(2) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/957 ze dne 10. května 2023, kterým se mění nařízení (EU) 2015/757 s cílem zajistit, aby byly do systému EU pro obchodování s emisemi začleněny činnosti v oblasti námořní dopravy a aby byly monitorovány, vykazovány a ověřovány emise dalších skleníkových plynů a emise z dalších typů lodí (Úř. věst. L 130, 16.5.2023, s. 105, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/957/oj).
(3) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES ze dne 13. října 2003 o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v Unii a o změně směrnice Rady 96/61/ES (Úř. věst. L 275, 25.10.2003, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/oj).
(4) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2018/2066 ze dne 19. prosince 2018 o monitorování a vykazování emisí skleníkových plynů podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES a o změně nařízení Komise (EU) č. 601/2012 (Úř. věst. L 334, 31.12.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/2066/oj).
(5) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2024/2493 ze dne 23. září 2024, kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2018/2066, pokud jde o aktualizaci monitorování a vykazování emisí skleníkových plynů podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES (Úř. věst. L, 2024/2493, 27.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/2493/oj).
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/3214/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)