(EU) 2024/3118Nařízení Komise (EU) 2024/3118 ze dne 10. prosince 2024, kterým se mění nařízení (EU) č. 1408/2013 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis v odvětví zemědělství
Publikováno: | Úř. věst. L 3118, 13.12.2024 | Druh předpisu: | Nařízení |
Přijato: | 10. prosince 2024 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 16. prosince 2024 | Nabývá účinnosti: | 16. prosince 2024 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
![]() |
Úřední věstník |
CS Řada L |
2024/3118 |
13.12.2024 |
NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2024/3118
ze dne 10. prosince 2024,
kterým se mění nařízení (EU) č. 1408/2013 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis v odvětví zemědělství
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie, a zejména na čl. 108 odst. 4 této smlouvy,
s ohledem na nařízení Rady (EU) 2015/1588 ze dne 13. července 2015 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na určité kategorie horizontální státní podpory (1), a zejména na čl. 2 odst. 1 uvedeného nařízení,
po konzultaci s Poradním výborem pro státní podpory,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Vzhledem ke zkušenostem získaným při používání nařízení Komise (EU) č. 1408/2013 (2) je vhodné zvýšit strop podpory de minimis, kterou může obdržet jeden podnik od jednoho členského státu v kterémkoli tříletém období, na 50 000 EUR. Tento revidovaný strop zohledňuje několik faktorů včetně získaných zkušeností, specifické inflace v odvětví zemědělství, k níž došlo od změny nařízení (EU) č. 1408/2013 (3) v roce 2019, a odhadovaného vývoje během doby platnosti nařízení (EU) č. 1408/2013. Tento strop je nutný k zajištění toho, aby žádné opatření spadající do oblasti působnosti nařízení (EU) č. 1408/2013 nemohlo být považováno za opatření, které ovlivňuje obchod mezi členskými státy a narušuje nebo může narušit hospodářskou soutěž. |
(2) |
S ohledem na povinnost registrovat informace o poskytnuté podpoře de minimis v centrálním registru na vnitrostátní úrovni nebo na úrovni Unie je vhodné vypočítat limit pro členský stát jako 2 % průměru tří nejvyšších hodnot roční produkce na členský stát. Je rovněž vhodné upravit výpočet limitu pro členský stát tak, aby zohledňoval poslední roky v souladu s dobou platnosti nařízení (EU) č. 1408/2013. V důsledku toho by období použité pro výpočet průměru nejvyšších hodnot roční zemědělské produkce mělo být stanoveno od roku 2012 do roku 2023. |
(3) |
V souladu se zvýšenými stropy podpory de minimis by tudíž měla být odpovídajícím způsobem upravena kritéria pro výpočet hrubého grantového ekvivalentu u půjček a záruk. |
(4) |
Aby byl zajištěn soulad s nařízením Komise (EU) 2023/2831 (4), období, které má být bráno v úvahu pro účely posouzení souladu se stropy stanovenými v nařízení (EU) č. 1408/2013, by mělo být změněno ze tří po sobě jdoucích jednoletých účetních období na období v délce tří let. Toto období by mělo být posuzováno průběžně. U každého nového poskytnutí podpory de minimis je třeba vzít v úvahu celkovou výši podpory de minimis poskytnuté v předchozích třech letech. |
(5) |
Komise má povinnost zajistit dodržování pravidel státní podpory a soulad se zásadou loajální spolupráce stanovenou v čl. 4 odst. 3 Smlouvy o Evropské unii. Členské státy by měly plnění tohoto úkolu usnadnit tím, že zavedením nezbytných nástrojů zajistí, aby celková výše podpory de minimis poskytnuté podle pravidla de minimis jednomu podniku, jakož i kumulativní výše podpory de minimis poskytnuté v jednotlivých členských státech (dále jen „limit pro členský stát“) nepřekročily celkové povolené stropy. Členské státy by měly poskytnutou podporu monitorovat, aby zajistily, že uvedené stropy nebudou překročeny a že budou dodržena pravidla kumulace. Aby této povinnosti dostály a aby byl zajištěn soulad s nařízením (EU) 2023/2831, měly by členské státy nejpozději od 1. ledna 2027 poskytovat úplné informace o poskytnuté podpoře de minimis v centrálním registru na vnitrostátní úrovni nebo na úrovni Unie a kontrolovat, že žádná nově poskytnutá podpora nepřekročí strop podpory de minimis ani limit pro členský stát stanovené v nařízení (EU) č. 1408/2013. Centrální registr pomůže snížit administrativní zátěž podniků. Podniky již nebudou povinny sledovat a ohlašovat veškeré další obdržené podpory de minimis, jakmile bude centrální registr obsahovat údaje za období tří let. Pro účely nařízení (EU) č. 1408/2013 by kontrola dodržování stropů v něm stanovených měla být v zásadě založena na informacích obsažených v centrálním registru. |
(6) |
Každý členský stát může zřídit vnitrostátní centrální registr. Stávající vnitrostátní centrální registry, které splňují požadavky stanovené v nařízení (EU) č. 1408/2013, mohou být nadále používány. Komise zřídí centrální registr na úrovni Unie, který mohou členské státy používat od 1. ledna 2026. |
(7) |
Vzhledem k tomu, že administrativní zátěž a regulační překážky představují pro většinu malých a středních podniků problém a že Komise si klade za cíl snížit zátěž vyplývající z požadavků na podávání zpráv o 25 % (5), měl by být každý centrální registr zřízen tak, aby se administrativní zátěž snížila. Jako reference pro zřízení a provoz centrálního registru na úrovni Unie a vnitrostátních centrálních registrů mohou být použity osvědčené správní postupy, například postupy stanovené v nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1724 (6). |
(8) |
Stejně tak se Komise domnívá, že administrativní zátěž zvyšuje monitorování limitu pro odvětví, zejména v případě malých a středních podniků. V zájmu snížení administrativní zátěže vyplývající z požadavků na podávání zpráv je proto vhodné, aby Komise monitorování limitu pro odvětví již nevyžadovala. |
(9) |
Cílem pravidel transparentnosti je zajistit lepší dodržování předpisů, větší odpovědnost, vzájemné hodnocení a v konečném důsledku efektivnější vynakládání veřejných prostředků. Zveřejnění jména příjemce podpory v centrálním registru slouží oprávněnému zájmu o transparentnost poskytováním informací veřejnosti o použití prostředků členského státu. Pokud je zveřejnění osobních údajů v centrálním registru v souladu s pravidly Unie o ochraně údajů (7), nezasahuje nepřiměřeně do práva příjemců na ochranu jejich osobních údajů. Členské státy by měly mít možnost konkrétní záznamy pseudonymizovat, je-li to nezbytné pro dosažení souladu s pravidly Unie o ochraně údajů. |
(10) |
Toto nařízení nepokrývá všechny situace, kdy dané opatření obchod mezi členskými státy případně vůbec neovlivní a nenaruší nebo nemůže narušit hospodářskou soutěž. Mohou nastat situace, kdy příjemce dodává zboží či poskytuje služby na omezeném území (například v ostrovním nebo nejvzdálenějším regionu) jednoho členského státu a je nepravděpodobné, že by tento příjemce přilákal zákazníky z jiných členských států, a lze předpokládat, že toto opatření bude mít na podmínky pro přeshraniční investice nebo usazování pouze nepatrný vliv. Taková opatření by měla být posuzována individuálně. |
(11) |
S ohledem na zvýšenou potřebu využívání podpory de minimis a vzhledem k tomu, že stávající stropy jsou zbytečně omezující, je nezbytné nařízení (EU) č. 1408/2013 změnit a prodloužit dobu jeho platnosti do dne 31. prosince 2032. |
(12) |
S cílem umožnit co nejrychlejší uplatňování opatření stanovených tímto nařízením by toto nařízení mělo vstoupit v platnost třetím dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie. |
(13) |
Nařízení (EU) č. 1408/2013 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Nařízení (EU) č. 1408/2013 se mění takto:
1) |
v čl. 1 odst. 1 písm. b) se poznámka pod čarou nahrazuje tímto:
|
2) |
v článku 2 se zrušují odstavce 3 a 4; |
3) |
článek 3 se nahrazuje tímto: „Článek 3 Podpora de minimis 1. Má se za to, že opatření podpory nesplňují všechna kritéria stanovená v čl. 107 odst. 1 Smlouvy, a proto jsou vyňata z oznamovací povinnosti podle čl. 108 odst. 3 Smlouvy, jestliže splňují podmínky stanovené v tomto nařízení. 2. Celková výše podpory de minimis, kterou členský stát poskytne jednomu podniku, nesmí v žádném tříletém období překročit částku 50 000 EUR. 3. Kumulativní výše podpory de minimis, kterou členský stát poskytne podnikům působícím v prvovýrobě zemědělských produktů v kterémkoli tříletém období, nesmí překročit limit pro členský stát stanovený v příloze. 4. Podpora de minimis se považuje za poskytnutou v okamžiku, kdy podnik získá podle platného vnitrostátního právního režimu na podporu právní nárok, a to bez ohledu na to, kdy byla podpora de minimis danému podniku vyplacena. 5. Strop podpory de minimis a limit pro členský stát uvedené v odstavcích 2 a 3 se uplatní nezávisle na formě podpory de minimis a jejím sledovaném cíli a nezávisle na tom, zda je podpora poskytnutá členským státem zcela nebo částečně financována ze zdrojů Unie. 6. Pro účely stropu podpory de minimis a limitu pro členský stát uvedených v odstavcích 2 a 3 se podpora vyjadřuje jako grant v hotovosti. U všech použitých částek se jedná o hrubé částky, tj. před srážkou daně nebo jiného poplatku. Je-li podpora poskytnuta jinak než formou grantu, stanoví se její výše jako hrubý grantový ekvivalent podpory. 7. Podpora vyplácená v několika splátkách se diskontuje na svou hodnotu v okamžiku poskytnutí. Úroková sazba, která se použije pro účely diskontace, je diskontní sazba platná v době poskytnutí podpory. 8. Jestliže by poskytnutí nové podpory de minimis vedlo k překročení stropu podpory de minimis nebo limitu pro členský stát uvedených v odstavcích 2 a 3, toto nařízení se na tuto novou podporu nevztahuje. 9. V případě spojení či nabytí je třeba přihlédnout k veškerým podporám de minimis, které byly všem podnikům účastnícím se spojení poskytnuty dříve, aby se zjistilo, zda žádnou novou podporou de minimis poskytnutou nově vzniklému či nabývajícímu podniku nedošlo k překročení příslušného stropu podpory de minimis nebo příslušného limitu pro členský stát. Oprávněnost podpory de minimis poskytnuté před spojením či nabytím zůstává i nadále zachována. 10. V případě rozdělení jednoho podniku na dva či více samostatných podniků se podpora de minimis poskytnutá před rozdělením přidělí podniku, který byl jejím příjemcem, což je v zásadě podnik, který převzal činnosti, na něž byla podpora de minimis použita. Pokud by takové přidělení nebylo možné, přidělí se podpora de minimis poměrným způsobem na základě účetní hodnoty vlastního kapitálu nových podniků k datu účinku rozdělení.“ |
4) |
článek 4 se mění takto:
|
5) |
článek 5 se mění takto:
|
6) |
článek 6 se nahrazuje tímto: „Článek 6 Monitorování a vykazování 1. Členské státy zajistí, aby od 1. ledna 2027 byly informace o poskytnuté podpoře de minimis registrovány v centrálním registru na vnitrostátní úrovni nebo na úrovni Unie. Informace v centrálním registru musí zahrnovat identifikační údaje příjemce, výši podpory, datum poskytnutí podpory, orgán poskytující podporu, nástroj podpory a dotčené odvětví na základě statistické klasifikace ekonomických činností v Unii („klasifikace NACE“). Centrální registr se zřídí tak, aby umožňoval snadný přístup veřejnosti k informacím a zároveň zajišťoval soulad s pravidly Unie o ochraně údajů, a to i prostřednictvím pseudonymizace konkrétních záznamů, je-li to nezbytné. 2. Členské státy musí v centrálním registru zaregistrovat informace uvedené v odstavci 1 o podpoře de minimis poskytnuté kterýmkoli orgánem v dotčeném členském státě do dvaceti pracovních dnů od poskytnutí podpory. Členské státy přijmou vhodná opatření k zajištění přesnosti údajů obsažených v centrálním registru. 3. Členské státy musí uchovávat záznamy o zaregistrovaných informacích o podporách de minimis po dobu deseti let ode dne, kdy byla podpora poskytnuta. 4. Členský stát smí poskytnout novou podporu de minimis v souladu s tímto nařízením teprve po ověření toho, zda nová podpora de minimis nezvýší celkovou částku podpory de minimis, která byla dotčenému podniku poskytnuta, nad stropy stanovené v čl. 3 odst. 2 a 3 a zda jsou splněny veškeré podmínky stanovené v tomto nařízení. 5. Členské státy používající centrální registr na vnitrostátní úrovni předloží do 30. června každého roku Komisi souhrnné údaje o podpoře de minimis poskytnuté za předchozí rok. Souhrnné údaje musí obsahovat počet příjemců, celkovou výši poskytnuté podpory de minimis a celkovou výši poskytnuté podpory de minimis podle odvětví (s využitím „klasifikace NACE“). První údaje se předloží pro podporu de minimis poskytnutou od 1. ledna do 31. prosince 2027. Členské státy mohou Komisi předložit údaje o dřívějších obdobích, jsou-li k dispozici souhrnné údaje. 6. Na písemnou žádost Komise poskytne dotčený členský stát Komisi do dvaceti pracovních dnů nebo v delší lhůtě, jež je v žádosti stanovena, všechny informace, které Komise považuje za nezbytné k posouzení toho, zda byly dodrženy podmínky tohoto nařízení, zejména celková výše podpory de minimis, kterou podnik obdržel ve smyslu tohoto nařízení a jiných nařízení o podpoře de minimis.“ |
7) |
článek 7 se mění takto:
|
8) |
v článku 8 se druhý pododstavec nahrazuje tímto: „Použije se do dne 31. prosince 2032.“; |
9) |
příloha I se nahrazuje zněním uvedeným v příloze tohoto nařízení; |
10) |
příloha II se zrušuje. |
Článek 2
Toto nařízení vstupuje v platnost třetím dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 10. prosince 2024.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 248, 24.9.2015, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/1588/oj.
(2) Nařízení Komise (EU) č. 1408/2013 ze dne 18. prosince 2013 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis v odvětví zemědělství (Úř. věst. L 352, 24.12.2013, s. 9, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1408/oj).
(3) Nařízením Komise (EU) 2019/316 ze dne 21. února 2019, kterým se mění nařízení (EU) č. 1408/2013 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis v odvětví zemědělství (Úř. věst. L 51I, 22.2.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/316/oj).
(4) Nařízení Komise (EU) 2023/2831 ze dne 13. prosince 2023 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis (Úř. věst. L, 2023/2831, 15.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2831/oj).
(5) Sdělení Komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů – Balíček opatření na pomoc malým a středním podnikům (COM(2023) 535 final ze dne 12. září 2023).
(6) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1724 ze dne 2. října 2018, kterým se zřizuje jednotná digitální brána pro poskytování přístupu k informacím, postupům a k asistenčním službám a službám pro řešení problémů a kterým se mění nařízení (EU) č. 1024/2012 (Úř. věst. L 295, 21.11.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1724/oj).
(7) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) (Úř. věst. L 119, 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj); nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1725 ze dne 23. října 2018 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů orgány, institucemi a jinými subjekty Unie a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení nařízení (ES) č. 45/2001 a rozhodnutí č. 1247/2002/ES (Úř. věst. L 295, 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
PŘÍLOHA
Maximální kumulativní výše podpory de minimis poskytnuté v jednotlivých členských státech podnikům působícím v prvovýrobě zemědělských produktů podle čl. 3 odst. 3
Členský stát |
Maximální výše podpory de minimis (*1) (v milionech EUR) |
Belgie |
226,23 |
Bulharsko |
113,84 |
Česko |
141,28 |
Dánsko |
260,65 |
Německo |
1 415,42 |
Estonsko |
26,97 |
Irsko |
227,86 |
Řecko |
264,88 |
Španělsko |
1 220,06 |
Francie |
1 820,07 |
Chorvatsko |
59,25 |
Itálie |
1 375,67 |
Kypr |
16,45 |
Lotyšsko |
38,45 |
Litva |
81,70 |
Lucembursko |
11,28 |
Maďarsko |
199,62 |
Malta |
2,70 |
Nizozemsko |
680,95 |
Rakousko |
195,56 |
Polsko |
682,85 |
Portugalsko |
214,27 |
Rumunsko |
447,18 |
Slovinsko |
30,11 |
Slovensko |
56,89 |
Finsko |
99,45 |
Švédsko |
148,40 |
Spojené království s ohledem na Severní Irsko |
59,96 |
(*1) Maximální výše podpory se vypočítá jako 2 % průměru tří nejvyšších hodnot roční zemědělské produkce každého členského státu v období 2012–2023.
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/3118/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)