(EU) 2024/2711Nařízení Komise (EU) 2024/2711 ze dne 22. října 2024, kterým se mění přílohy II a V nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 396/2005, pokud jde o maximální limity reziduí pro thiakloprid v některých produktech a na jejich povrchu
Publikováno: | Úř. věst. L 2711, 23.10.2024 | Druh předpisu: | Nařízení |
Přijato: | 22. října 2024 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 12. listopadu 2024 | Nabývá účinnosti: | 12. května 2025 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Úřední věstník |
CS Řada L |
2024/2711 |
23.10.2024 |
NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2024/2711
ze dne 22. října 2024,
kterým se mění přílohy II a V nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 396/2005, pokud jde o maximální limity reziduí pro thiakloprid v některých produktech a na jejich povrchu
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 396/2005 ze dne 23. února 2005 o maximálních limitech reziduí pesticidů v potravinách a krmivech rostlinného a živočišného původu a na jejich povrchu a o změně směrnice Rady 91/414/EHS (1), a zejména na čl. 14 odst. 1 písm. a), čl. 18 odst. 1 a čl. 49 odst. 2 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Maximální limity reziduí (MLR) pro účinnou látku thiakloprid byly stanoveny v příloze II nařízení (ES) č. 396/2005. Evropský úřad pro bezpečnost potravin (dále jen „úřad“) tyto MLR přezkoumal v souladu s článkem 12 nařízení (ES) č. 396/2005 a doporučil MLR, které byly shledány pro spotřebitele bezpečnými (2). Nařízením Komise (EU) 2015/1200 (3) byly tyto MLR zařazeny do přílohy II nařízení (ES) č. 396/2005. |
(2) |
V roce 2020 nebylo schválení této účinné látky obnoveno (4) na základě nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1107/2009 (5) vzhledem ke kritickým obavám, které úřad uvedl v závěrech vzájemného hodnocení v souvislosti s kontaminací podzemních vod potenciálními karcinogenními metabolity thiaklopridu (6), a jeho klasifikaci jako látky toxické pro reprodukci kategorie 1B v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1272/2008 (7). Vzhledem k tomu, že látka nesplňovala kritéria pro schválení, nepovažoval úřad za nutné dokončit posouzení možných vlastností thiaklopridu vyvolávajících narušení činnosti endokrinního systému na základě nejnovějších kritérií uvedených v bodech 3.6.5 a 3.8.2 přílohy II nařízení (ES) č. 1107/2009 (8). Úřad však konstatoval, že thiakloprid byl považován za látku splňující kritéria pro vlastnosti vyvolávající narušení činnosti endokrinního systému stanovená v roce 2013 (9) a definici WHO pro endokrinní disruptory (10), neboť má nepříznivé účinky na reprodukční a endokrinní systém prostřednictvím endokrinního způsobu účinku. |
(3) |
Veškerá stávající povolení přípravků na ochranu rostlin obsahujících thiakloprid byla zrušena. V souladu s článkem 17 ve spojení s čl. 14 odst. 1 písm. a) nařízení (ES) č. 396/2005 je proto vhodné stávající MLR stanovené pro tuto účinnou látku v příloze II zmíněného nařízení zrušit. S ohledem na nové toxikologické referenční hodnoty, zejména nižší akutní referenční dávku, jak je navrženo v závěru vzájemného hodnocení, požádala Komise úřad, aby předložil prohlášení podle článku 43 nařízení (ES) č. 396/2005 obsahující krátkodobé (akutní) posouzení rizika z dietárního příjmu pro MLR, které jsou založeny na použitích mimo EU, tj. těch, které jsou založeny na žádostech o přípustnou odchylku pro dovoz a které jsou založeny na maximálních limitech reziduí stanovených Codexem (CXL) stanovených v roce 2007. |
(4) |
Ve svém stanovisku (11) úřad zjistil riziko pro spotřebitele, pokud jde o CXL u broskví a papriky seté. Je proto vhodné MLR pro uvedené produkty snížit na limity stanovitelnosti specifické pro daný produkt. V případě MLR pro papáju a čaje, které byly odvozeny z přípustných odchylek pro dovoz, a MLR pro kdoule, mišpule, mišpule japonské / lokváty, meruňky, třešně, švestky, jahody, „ovoce z keřů“, „ostatní bobulové a drobné ovoce“, kiwi, brambory, rajčata, lilky/baklažány, „tykvovité s jedlou slupkou“, melouny cukrové, melouny vodní, semena řepky olejky, hořčičná semena, rýži, pšenici, „produkty z tkání (svalovina, játra, ledviny a jedlé droby) zvířat (prasat, skotu, ovcí, koní a jiných hospodářských zvířat)“, drůbež (svalovina, játra a jedlé droby), mléko a vejce, které jsou založeny na CXL, úřad nezjistil akutní riziko pro spotřebitele, ale dospěl k závěru, že je nezbytné, aby subjekty, které se zabývají řízením rizika, provedly další posouzení. |
(5) |
Posouzení rizik provedené úřadem vycházelo ze stávajících toxikologických referenčních hodnot. Tyto toxikologické referenční hodnoty nemusí nutně odrážet účinky související s endokrinní činností, protože nebyly posouzeny podle nových kritérií EU stanovených v roce 2018(8). Kromě toho se při nízkých dávkách často vyskytují účinky související s endokrinním systémem a látky narušující činnost endokrinního systému často nemají bezpečnou prahovou hodnotu (12). V důsledku toho přetrvávají oprávněné důvody k obavám, že MLR, které jsou založeny na použitích mimo EU, mají potenciálně škodlivé účinky na lidské zdraví a nejsou v souladu s vysokou úrovní ochrany spotřebitele v Unii. Komise proto požádala úřad, aby provedl dodatečné posouzení thiaklopridu s přihlédnutím k nejnovějším kritériím pro endokrinní disruptory. |
(6) |
Do uzavření tohoto dodatečného posouzení rizik úřadem a vzhledem k dostupným relevantním informacím týkajícím se potenciálně škodlivých účinků na lidské zdraví je vhodné dočasně snížit MLR, které jsou založeny na použitích mimo EU. Tyto MLR budou přezkoumány, jakmile úřad dokončí hodnocení. |
(7) |
Komise konzultovala potřebu přizpůsobit některé meze stanovitelnosti s referenčními laboratořemi Evropské unie pro rezidua thiaklopridu. Zmíněné laboratoře navrhly meze stanovitelnosti specifické pro daný produkt, které jsou analyticky dosažitelné pro všechny produkty. |
(8) |
Obchodní partneři Unie byli prostřednictvím Světové obchodní organizace konzultováni ohledně nových MLR a jejich připomínky byly zohledněny. |
(9) |
Nařízení (ES) č. 396/2005 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
(10) |
Aby se umožnilo běžné uvádění na trh, zpracování a spotřeba produktů, nemělo by se toto nařízení vztahovat na produkty, které byly uvedeny na trh v Unii před tím, než se nové MLR stanou použitelnými, s výjimkou hrušek, broskví, malin (červených a žlutých), papriky seté, zelí čínského / pe-tsai a lociky seté, u nichž bylo zjištěno akutní riziko pro spotřebitele. Toto přechodné opatření je odůvodněné a přiměřené vzhledem k omezenému sortimentu produktů, na něž by se toto období účinně vztahovalo (zejména produkty s dlouhou trvanlivostí, a nikoli čerstvé produkty podléhající rychlé zkáze), a nízké expozici spotřebitelů z těchto produktů, o čemž svědčí nejnovější údaje z monitorování reprezentativní pro trh shromážděné úřadem (13). |
(11) |
Před tím, než se změněné MLR stanou použitelnými, měla by být členským státům, třetím zemím a provozovatelům potravinářských podniků poskytnuta přiměřená doba, která jim umožní připravit se na plnění nových požadavků, které ze změny MLR vyplynou. |
(12) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Stálého výboru pro rostliny, zvířata, potraviny a krmiva, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Přílohy II a V nařízení (ES) č. 396/2005 se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení.
Článek 2
Na produkty uvedené na trh v Unii přede dnem 12. května 2025 se nadále použije nařízení (ES) č. 396/2005 v jeho podobě před tím, než bylo změněno tímto nařízením, s výjimkou hrušek, broskví, malin (červených a žlutých), papriky seté, zelí pekingského / pe-tsai a lociky seté.
Článek 3
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Použije se ode dne 12. května 2025.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 22. října 2024.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 70, 16.3.2005, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2005/396/2024-02-26.
(2) EFSA (Evropský úřad pro bezpečnost potravin), 2014. Reasoned opinion on the review of the existing maximum residue levels (MRLs) for thiacloprid according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005. EFSA Journal 2014;12(3):3617, https://doi:10.2903/j.efsa.2014.,3617.
(3) Nařízení Komise (EU) 2015/1200 ze dne 22. července 2015, kterým se mění přílohy II a III nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 396/2005, pokud jde o maximální limity reziduí pro amidosulfuron, fenhexamid, kresoxim-methyl, thiakloprid a trifloxystrobin v některých produktech a na jejich povrchu (Úř. věst. L 195, 23.7.2015, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/1200/oj).
(4) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2020/23 ze dne 13. ledna 2020, kterým se v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1107/2009 o uvádění přípravků na ochranu rostlin na trh neobnovuje schválení účinné látky thiakloprid a kterým se mění příloha prováděcího nařízení Komise (EU) č. 540/2011 (Úř. věst. L 8, 14.1.2020, s. 8, ELI: ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2020/23/oj).
(5) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1107/2009 ze dne 21. října 2009 o uvádění přípravků na ochranu rostlin na trh a o zrušení směrnic Rady 79/117/EHS a 91/414/EHS (Úř. věst. L 309, 24.11.2009, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/1107/2022-11-21).
(6) EFSA (Evropský úřad pro bezpečnost potravin), 2019. Závěr o vzájemném hodnocení pesticidů. Peer review of the pesticide risk assessment of the active substance thiacloprid (Vzájemný přezkum posouzení rizik účinné látky thiakloprid z hlediska pesticidů). EFSA Journal 2019;17(3): e05595, https://doi.org/10.2903/j.efsa.2019.5595.
(7) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1272/2008 ze dne 16. prosince 2008 o klasifikaci, označování a balení látek a směsí, o změně a zrušení směrnic 67/548/EHS a 1999/45/ES a o změně nařízení (ES) č. 1907/2006 (Úř. věst. L 353, 31.12.2008, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2008/1272/2023-12-01).
(8) Nařízení Komise (EU) 2018/605 ze dne 19. dubna 2018, kterým se mění příloha II nařízení (ES) č. 1107/2009 a stanoví se vědecká kritéria pro určení vlastností vyvolávajících narušení činnosti endokrinního systému (Úř. věst. L 101, 20.4.2018, s. 33, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/605/2018-04-20).
(9) Vědecký výbor EFSA (Evropský úřad pro bezpečnost potravin), 2013. Scientific Opinion on the hazard assessment of endocrine disruptors: scientific criteria for identification of endocrine disruptors and appropriateness of existing test methods for assessing effects mediated by these substances on human health and the environment (Vědecké stanovisko k posouzení rizik endokrinních disruptorů: vědecká kritéria pro identifikaci endokrinních disruptorů a vhodnost stávajících metod testování pro hodnocení účinků těchto látek na lidské zdraví a životní prostředí). EFSA Journal 2013;11(3):3132.84, https://doi: 10.2903/j.efsa.2013.3132.
(10) WHO/IPCS (Světová zdravotnická organizace / Mezinárodní program chemické bezpečnosti), 2002. Global Assessment of the State-of-the-science of Endocrine Disruptors (Celkové posouzení nejnovějšího vývoje v oblasti endokrinních disruptorů). WHO/PCS/EDC/02.2, https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/67357/WHO_PCS_EDC_02.2.pdf?sequence=1.
(11) EFSA (Evropský úřad pro bezpečnost potravin), 2023; Statement on the short-term (acute) dietary risk assessment and evaluation of confirmatory data for certain maximum residue levels (MRLs) for thiacloprid. EFSA Journal 2023;21(3):7888, https://doi.org/10.2903/j.efsa.2023.7888.
(12) EFSA (Evropský úřad pro bezpečnost potravin), 2010; Vědecká zpráva pracovní skupiny pro endokrinně aktivní látky. EFSA Journal 2010;8(11):1932, https://doi.org/10.2903/j.efsa.2010.1932.
(13) EFSA (Evropský úřad pro bezpečnost potravin), 2024; Zpráva Evropské unie z roku 2022 o reziduích pesticidů v potravinách. EFSA Journal 2024;22:e8753, https://doi.org/10.2903/j.efsa.2024.8753.
PŘÍLOHA
Přílohy II a V nařízení (ES) č. 396/2005 se mění takto:
1) |
v příloze II se zrušuje sloupec pro thiakloprid; |
2) |
v příloze V se vkládá nový sloupec pro thiakloprid, který zní: "Rezidua pesticidů a maximální limity reziduí (mg/kg)
|
(*1) Označuje mez stanovitelnosti.
(1) Pokud jde o úplný seznam produktů rostlinného a živočišného původu, na něž se vztahují MLR, je třeba odkázat k příloze I.
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2711/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)