(EU) 2024/2619Nařízení Komise (EU) 2024/2619 ze dne 8. října 2024, kterým se mění přílohy II a III nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 396/2005, pokud jde o maximální limity reziduí pro fosetyl, fosfonáty draselné a fosforitan disodný v některých produktech a na jejich povrchu
Publikováno: | Úř. věst. L 2619, 9.10.2024 | Druh předpisu: | Nařízení |
Přijato: | 8. října 2024 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 29. října 2024 | Nabývá účinnosti: | 29. dubna 2025 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Úřední věstník |
CS Řada L |
2024/2619 |
9.10.2024 |
NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2024/2619
ze dne 8. října 2024,
kterým se mění přílohy II a III nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 396/2005, pokud jde o maximální limity reziduí pro fosetyl, fosfonáty draselné a fosforitan disodný v některých produktech a na jejich povrchu
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 396/2005 ze dne 23. února 2005 o maximálních limitech reziduí pesticidů v potravinách a krmivech rostlinného a živočišného původu a na jejich povrchu a o změně směrnice Rady 91/414/EHS (1), a zejména na čl. 14 odst. 1 písm. a) uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Maximální limity reziduí (dále jen „MLR“) pro fosetyl, fosfonáty draselné a fosforitan disodný byly stanoveny v příloze III části A nařízení (ES) č. 396/2005. |
(2) |
Komise požádala Evropský úřad pro bezpečnost potravin (dále jen „úřad“), aby provedl přezkum všech stávajících MLR pro fosetyl, fosfonáty draselné a fosforitan disodný v souladu s čl. 12 odst. 1 nařízení (ES) č. 396/2005. Jelikož se tyto tři účinné látky rozkládají na kyselinu fosforitou, bylo vhodné společně posoudit jejich rezidua. |
(3) |
Fosfonáty draselné jsou kromě použití jako účinné látky v přípravcích na ochranu rostlin také složkami v jiných produktech, které mají význam pro zemědělství (např. hnojiva, posilující prostředky pro rostliny, hnůj, úpravy půdy). Povolené ošetření rostlin takovými produkty proto může vést ke zjištění reziduí kyseliny fosforité v příslušných zemědělských produktech a při stanovování příslušných MLR je vhodné zvážit přínos takovýchto použití, jiných než jsou použití pro ochranu rostlin. Komise proto požádala úřad, aby v souladu s článkem 43 nařízení (ES) č. 396/2005 vydal odůvodněné stanovisko ke společnému přezkumu MLR pro fosetyl, fosfonáty draselné a fosforitan disodný, a to rovněž s ohledem na rezidua ze zdrojů jiných, než je používání přípravků na ochranu rostlin. |
(4) |
Úřad předložil odůvodněné stanovisko ke společnému přezkumu MLR pro fosetyl, fosforitan disodný a fosfonáty draselné v souladu s čl. 12 odst. 1 a článkem 43 nařízení (ES) č. 396/2005 (2). Ve svém stanovisku navrhl změnit definici rezidua pro účely prosazování u tří účinných látek z „Fosetyl-Al (suma fosetylu, kyseliny fosforité a jejich solí, vyjádřeno jako fosetyl)“ na „kyselina fosforitá a její soli, vyjádřeno jako kyselina fosforitá“ a navrhl nové MLR na základě uvedené definice reziduí. Komise považuje za vhodné stanovit tuto novou definici reziduí a stanovit MLR na úrovni určené úřadem. |
(5) |
Zástupci úředních laboratoří a provozovatelé potravinářských podniků Komisi informovali, že za určitých okolností lze v některých plodinách nalézt rezidua mateřské látky „fosetyl“ a že pokud by měl být „fosetyl“ odstraněn z definice reziduí pro účely prosazování u tří účinných látek, mělo by to nezamýšlený důsledek, že by se na tato rezidua vztahoval standardní MLR ve výši 0,01 mg/kg. |
(6) |
Zjištění týkající se fosetylu by proto neměla být brána v úvahu a standardní hodnota 0,01 mg/kg podle čl. 18 odst. 1 písm. b) nařízení (ES) č. 396/2005 se nepoužije. MLR se použije na jeho metabolit, kyselinu fosforitou. |
(7) |
Referenční laboratoře Evropské unie uvedly, že tyto meze stanovitelnosti jsou technicky dosažitelné: 0,1 mg/kg v matricích rostlinného původu s vysokým obsahem vody a kyselin, 0,2 mg/kg v matricích rostlinného původu s vysokým obsahem tuku a suchého škrobu / s vysokým obsahem škrobu, 0,05 mg/kg v mléce, 0,2 mg/kg v tuku a 0,5 mg/kg v játrech, ledvinách a svalovině. Vzhledem k přetrvávání reziduí těchto látek a k možnému velkému množství zdrojů reziduí se však považovalo za vhodné zachovat stávající nejnižší MLR na úrovni 2 mg/kg, upravený na úroveň 1,5 mg/kg, aby byla zohledněna revidovaná definice reziduí. U čajů, kávy, bylinných čajů, kakaa a rohovníku je vhodné stanovit nejnižší MLR v hodnotě 20 mg/kg, aby se zohlednil výskyt kyseliny fosforité z těchto jiných zdrojů. |
(8) |
Pokud jde o MLR pro pomeranče, grapefruity, jablka, hrušky, ananas, tykvovité s nejedlou slupkou a suchý hrách, dospěl úřad k závěru, že některé informace o pokusech týkajících se reziduí nejsou k dispozici, a proto je nezbytné, aby subjekty, které se zabývají řízením rizika, provedly další posouzení toho, zda uvedené MLR mohou být stanoveny, či nikoli. Vzhledem k tomu, že neexistuje žádné riziko pro spotřebitele, měly by být uvedené MLR stanoveny. MLR pro tyto produkty budou proto přezkoumány; přezkum zohlední informace dostupné během dvou let od vyhlášení tohoto nařízení. |
(9) |
Úřad dospěl k závěru, že pokud jde o MLR pro datle, fíky, kumquaty/kumkváty, karamboly, hřebíčkovec šabrejový / jambolan, liči, mučenky/passiflory, opuncie, zlatolisty, tomel viržinský / kaki, papáju, anonu šeroplodou / láhevník čerimoja, kvajávu hruškovou, chlebovník, durian cibetkový, anonu ostnitou / láhevník ostnitý / guanabanu, kořeny manioku jedlého / kasavu, jamy, marantu třtinovou, topinambury, pastináky, petržel kořenovou, kozí bradu, brukev řepku tuřín, brukev řepák vodnici, proskurník jedlý / ibišek jedlý / okru / bamii, listy révy vinné a podobných druhů, potočnici lékařskou / řeřichu potoční, čerstvá vyluštěná fazolová semena, čerstvou čočku, kardy, miřík celer, fenykl sladký, bambusové výhonky, palmové vegetační vrcholy, mechy a lišejníky, řasy a prokaryota, suchou čočku, suchý hrách, suchá semena lupiny bílé, olejnatá semena, jádra plodů palem, plody palem, vlnovce pětimužného / kapok, ječmen, kukuřici, proso, oves, čirok, kávová zrna, bylinné čaje (z květů, kořenů), kakaové boby, rohovník obecný, koření (kůru, kořeny a oddenky, pupeny, květinové pestíky, semenné míšky), řepu cukrovku (kořen) a cukrovou třtinu, některé informace týkající se údajů z monitorování nebyly k dispozici, a proto bylo nezbytné, aby subjekty, které se zabývají řízením rizika, dále posoudily, zda uvedené MLR mohou být stanoveny, či nikoli. Vzhledem k tomu, že neexistuje žádné riziko pro spotřebitele, měly by být uvedené MLR stanoveny. MLR pro uvedené produkty budou přezkoumány; přezkum zohlední informace dostupné během pěti let od vyhlášení tohoto nařízení. |
(10) |
Pokud jde o MLR pro brambory, dospěl úřad k závěru, že některé informace o studiích týkajících se zpracování v oblasti procesního odpadu a sušené buničiny nejsou k dispozici, a že je proto nezbytné, aby subjekty, které se zabývají řízením rizika, provedly další posouzení, zda lze tento MLR stanovit, či nikoli. Vzhledem k tomu, že neexistuje žádné riziko pro spotřebitele, měl by být tento MLR stanoven. MLR pro brambory bude přezkoumán; přezkum zohlední informace dostupné během dvou let od vyhlášení tohoto nařízení. |
(11) |
Úřad ve svém odůvodněném stanovisku nedoporučoval specifické MLR pro kategorie „ostatní“ různých skupin rostlinných a živočišných produktů. Vzhledem k přetrvávání reziduí těchto látek a k možnému velkému množství zdrojů reziduí je proto vhodné stanovit uvedené MLR na nejnižší MLR vztahující se na jeden z produktů v rámci téže skupiny produktů. |
(12) |
Pokud jde o MLR pro „lilkovité a slézovité, ostatní“, jeden členský stát informoval Komisi, že na jeho státním území existuje povolení pro fosetyl pro skupinu plodové zeleniny lilkovitých. Je proto vhodné odpovídajícím způsobem stanovit uvedený MLR na 70 mg/kg. |
(13) |
Pokud jde o MLR pro „salát a ostatní salátové rostliny, ostatní“, informoval jeden členský stát Komisi, že na jeho státním území existuje povolení pro uvedené látky pro skupinu salátu a ostatních salátových rostlin. Je proto vhodné odpovídajícím způsobem stanovit uvedený MLR na 150 mg/kg. |
(14) |
Úřad ve svém odůvodněném stanovisku nedoporučoval specifické MLR pro kategorie „poživatelné droby (jiné než játra a ledviny)“ různých skupin živočišných produktů. Aby se zajistilo, že uvedené MLR budou stanoveny na reálné úrovni, je vhodné je stanovit na nejvyšší MLR použitelný na jeden z produktů v rámci téže skupiny produktů. |
(15) |
Úřad ve svém odůvodněném stanovisku nedoporučil specifické MLR pro skupinu „ostatní suchozemská zvířata ve farmovém chovu“. Vzhledem k tomu, že uvedené MLR jsou obvykle stanoveny ve stejných hodnotách jako u skupiny „skot“, je proto vhodné uvedené MLR odpovídajícím způsobem stanovit. |
(16) |
Jelikož nebylo zjištěno žádné riziko pro spotřebitele, MLR pro fosetyl, fosfonáty draselné a fosforitan disodný by měly být stanoveny v příloze II nařízení (ES) č. 396/2005. |
(17) |
Zatímco posuzování fosetylu, fosforitanu disodného a fosfonátů draselných podle čl. 12 odst. 1 a článku 43 nařízení (ES) č. 396/2005 probíhalo a než byla právně stanovena navrhovaná nová definice rezidua pro účely prosazování, bylo podle čl. 6 odst. 1 nařízení (ES) č. 396/2005 předloženo několik žádostí o změnu stávajících MLR pro fosetyl, fosfonáty draselné a fosforitan disodný pro citrusové plody, meruňky, třešně, švestky, mangold, bylinné čaje z listů a nadzemních částí rostlin a med. |
(18) |
V souladu s články 8 a 9 nařízení (ES) č. 396/2005 dotčené členské státy všechny uvedené žádosti vyhodnotily a předaly hodnotící zprávy Komisi. |
(19) |
Úřad žádosti a hodnotící zprávy posoudil. Zkoumal zejména rizika pro spotřebitele a v příslušných případech pro zvířata a k navrhovaným MLR (3) vydal odůvodněná stanoviska. Tato odůvodněná stanoviska úřad předal žadatelům, Komisi a členským státům a zpřístupnil je veřejnosti. |
(20) |
Ve svých odůvodněných stanoviscích dospěl úřad k závěru, že údaje předložené žadatelem ohledně účinných látek v meruňkách nepostačují ke stanovení nového MLR. Pokud jde o ostatní produkty, dospěl úřad k závěru, že ke stanovení vhodných MLR s ohledem na stanovenou definici reziduí pro účely prosazování je třeba zvážit řízení rizik. Jelikož úřad navrhl změnit definici rezidua pro účely prosazování u tří účinných látkek z „Fosetyl-Al (suma fosetylu, kyseliny fosforité a jejich solí, vyjádřeno jako fosetyl)“ na „kyselina fosforitá a její soli, vyjádřeno jako kyselina fosforitá“, je vhodné stanovit nová MLR na základě uvedené definice reziduí. |
(21) |
Navíc vzhledem k tomu, že posouzení byla provedena souběžně a vycházela z různých správných zemědělských praxí a souborů údajů, navrhl úřad v některých svých odůvodněných stanoviscích rozdílné hodnoty MLR pro stejný produkt. Komise proto požádala úřad o dodatečné pokyny týkající se vhodných MLR, které je třeba zvážit pro fosetyl, fosfonáty draselné a fosforitan disodný v případech, kdy byly v samostatných odůvodněných stanoviscích odvozeny různé hodnoty, a s ohledem na novou definici reziduí pro účely prosazování „kyselina fosforitá a její soli, vyjádřeno jako kyselina fosforitá“ navrženou úřadem. Úřad byl rovněž požádán, aby znovu posoudil MLR pro fosetyl v aktinidiích/kiwi (zelených, červených a žlutých), který byl nedávno stanoven nařízením Komise (EU) 2022/1324 (4) s ohledem na navrhovanou novou definici rezidua. |
(22) |
Úřad předložil vědecké prohlášení (5) o MLR pro fosetyl, fosforitan disodný a fosfonáty draselné v souladu s článkem 31 nařízení Evroprského parlamentu a Rady (ES) č. 178/2002 (6) pro všechny produkty, na něž se vztahují příslušná odůvodněná stanoviska, s výjimkou meruněk, u nichž úřad dříve dospěl k závěru, že poskytnuté údaje nepostačují ke stanovení nového MLR. |
(23) |
Ve svém prohlášení dospěl úřad k závěru, že u všech změn MLR pro uvedené látky, o které požádali žadatelé pro citrusové plody, třešně, švestky, mangold, bylinné čaje z listů a nadzemních části rostlin a med, byly všechny požadavky na údaje splněny a že tyto změny jsou přijatelné, pokud jde o bezpečnost spotřebitelů, na základě hodnocení expozice spotřebitelů pro 27 konkrétních evropských skupin spotřebitelů. Úřad zohlednil nejnovější informace o toxikologických vlastnostech daných látek. Ani celoživotní expozice uvedeným látkám prostřednictvím konzumace všech potravinářských produktů, které je mohou obsahovat, ani krátkodobá expozice v důsledku vysoké konzumace příslušných produktů neprokazují riziko, že by mohl být překročen přijatelný denní příjem nebo akutní referenční dávka. |
(24) |
Následně byla podána další žádost podle čl. 6 odst. 1 nařízení (ES) č. 396/2005 požadující změny stávajících MLR pro uvedené účinné látky u póru a cibule jarní / zelené cibulky a cibule zimní / sečky. |
(25) |
V souladu s články 8 a 9 nařízení (ES) č. 396/2005 dotčený členský stát tuto žádost vyhodnotil a předal hodnotící zprávu Komisi. |
(26) |
Úřad žádost a hodnotící zprávu posoudil. Zkoumal zejména rizika pro spotřebitele a v příslušných případech pro zvířata a k navrhovaným MLR vydal odůvodněné stanovisko (7). Toto odůvodněné stanovisko úřad předal žadateli, Komisi a členským státům a zpřístupnil je veřejnosti. |
(27) |
Ve svém odůvodněném stanovisku dospěl úřad k závěru, že u všech změn MLR pro uvedené látky, o které žadatel požádal, byly splněny všechny požadavky na údaje a že tyto změny jsou přijatelné, pokud jde o bezpečnost spotřebitelů, na základě hodnocení expozice spotřebitelů pro 27 konkrétních evropských skupin spotřebitelů. Úřad zohlednil nejnovější informace o toxikologických vlastnostech daných látek. Ani celoživotní expozice uvedeným látkám prostřednictvím konzumace všech potravinářských produktů, které je mohou obsahovat, ani krátkodobá expozice v důsledku vysoké konzumace příslušných produktů neprokazují riziko, že by mohl být překročen přijatelný denní příjem nebo akutní referenční dávka. |
(28) |
Na základě odůvodněných stanovisek a prohlášení úřadu a s přihlédnutím k relevantním faktorům uvedeným v čl. 14 odst. 2 nařízení (ES) č. 396/2005 se dospělo k závěru, že navržené změny MLR jsou přijatelné. |
(29) |
Obchodní partneři Unie byli prostřednictvím Světové obchodní organizace konzultováni ohledně nových MLR a jejich připomínky byly zohledněny. |
(30) |
Nařízení (ES) č. 396/2005 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
(31) |
V zájmu běžného uvádění na trh, zpracování a spotřeby produktů by toto nařízení mělo pro všechny účinné látky, jichž se týká, stanovit přechodné ustanovení týkající se produktů, které byly uvedeny na trh v Unii před změnami MLR a u kterých je zachována vysoká úroveň ochrany spotřebitele. |
(32) |
Před tím, než se změněné MLR stanou použitelnými, je třeba poskytnout členským státům, třetím zemím a provozovatelům potravinářských podniků přiměřené období, které jim umožní připravit se na plnění nových požadavků, jež ze změn vyplynou. |
(33) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Stálého výboru pro rostliny, zvířata, potraviny a krmiva, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Přílohy II a III nařízení (ES) č. 396/2005 se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení.
Článek 2
Na produkty, které byly uvedeny na trh v Unii před dnem 29. dubna 2025, se nadále použije nařízení (ES) č. 396/2005 v jeho podobě před tím, než bylo změněno tímto nařízením.
Článek 3
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Použije se ode dne 29. dubna 2025.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 8. října 2024.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 70, 16.3.2005, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2005/396/oj.
(2) Reasoned opinion on the joint review of maximum residue levels (MRLs) for fosetyl, disodium phosphonate and potassium phosphonates according to Articles 12 and 43 of Regulation (EC) No 396/2005 (EFSA Journal 2021; 19(8):6782).
(3) Reasoned Opinion on the modification of the existing MRLs for potassium phosphonates in lemons, limes and mandarins and in herbal infusions from leaves and herbs (EFSA Journal 2021; 19(6):6673).
Reasoned Opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fosetyl/phosphonic acid in citrus fruits resulting from the use of potassium phosphonates (EFSA Journal 2021; 19(11):6926).
Reasoned Opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fosetyl/phosphonic acid in chards/beet leaves and honey resulting from the use of potassium phosphonates (EFSA Journal 2022; 20(1):6992).
Reasoned Opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fosetyl/phosphonic acid in apricots, cherries and plums resulting from the use of potassium phosphonates (EFSA Journal 2022; 20(1):7106).
(4) Nařízení Komise (EU) 2022/1324 ze dne 28. července 2022, kterým se mění přílohy II a III nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 396/2005, pokud jde o maximální limity reziduí pro benzovindiflupyr, boskalid, fenazachin, fluazifop-P, flupyradifuron, fluxapyroxad, fosetyl-Al, isofetamid, metaflumizon, pyraklostrobin, spirotetramat, thiabendazol a tolklofos-methyl v některých produktech a na jejich povrchu (Úř. věst. L 200, 29.7.2022, s. 68, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/1324/oj).
(5) Vědecké prohlášení o maximálních limitech reziduí pro fosfonáty draselné (EFSA Journal 2022; 20(7):7400).
(6) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 178/2002 ze dne 28. ledna 2002, kterým se stanoví obecné zásady a požadavky potravinového práva, zřizuje se Evropský úřad pro bezpečnost potravin a stanoví postupy týkající se bezpečnosti potravin (Úř. věst. L 31, 1.2.2002, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2002/178/oj).
(7) Reasoned Opinion on the modification of the existing maximum residue levels in leeks and spring onions/green onions/Welsh onions resulting from the use of potassium phosphonates (EFSA Journal 2023; 21(5):8033).
PŘÍLOHA
Přílohy II a III nařízení (ES) č. 396/2005 se mění takto:
1) |
v příloze II se doplňují nové sloupce pro fosetyl a kyselinu fosforitou, které znějí: „Rezidua pesticidů a maximální limity reziduí (mg/kg)
|
2) |
v části A přílohy III se zrušuje sloupec pro fosetyl-Al. |
(*1) Označuje mez stanovitelnosti.
(1) Pokud jde o úplný seznam produktů rostlinného a živočišného původu, na něž se vztahují MLR, je třeba odkázat k příloze I.
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2619/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)