(EU) 2024/2516Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/2516 ze dne 18. září 2024, kterým se mění nařízení (EU) 2019/1009, pokud jde o digitální označování hnojivých výrobků EU (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 2516, 30.9.2024 | Druh předpisu: | Nařízení |
Přijato: | 18. září 2024 | Autor předpisu: | Evropský parlament; Rada Evropské unie |
Platnost od: | 20. října 2024 | Nabývá účinnosti: | 1. května 2027 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Úřední věstník |
CS Řada L |
2024/2516 |
30.9.2024 |
NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2024/2516
ze dne 18. září 2024,
kterým se mění nařízení (EU) 2019/1009, pokud jde o digitální označování hnojivých výrobků EU
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÝ PARLAMENT A RADA EVROPSKÉ UNIE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie, a zejména na článek 114 této smlouvy,
s ohledem na návrh Evropské komise,
po postoupení návrhu legislativního aktu vnitrostátním parlamentům,
s ohledem na stanovisko Evropského hospodářského a sociálního výboru (1),
v souladu s řádným legislativním postupem (2),
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Příloha III nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1009 (3) stanoví požadavky na označování hnojivých výrobků EU. Informace uvedené v uvedené příloze mají být uvedeny na etiketě ve fyzické podobě připevněné k obalu nebo v případě prvků označení, které nelze uvést na etiketě z důvodu příliš malých rozměrů obalu, v samostatném příbalovém letáku, který je k obalu přiložen (dále jen „fyzická etiketa“), zatímco k výrobkům bez obalu je přiložen příbalový leták. Požadavky na označování se týkají parametrů souvisejících s agronomickou účinností hnojivých výrobků EU, jako je obsah živin, jakož i dalších parametrů souvisejících s těmito výrobky, jako je množství. Požadavky na označování se týkají také informací nezbytných pro ochranu lidského zdraví a životního prostředí při používání hnojivých výrobků EU, jako jsou informace nezbytné pro správné uplatňování směrnice Rady 91/676/EHS (4), a informací nezbytných pro správné zacházení s těmito výrobky a jejich používání po zakoupení výrobku, například informace o podmínkách skladování. |
(2) |
Podoba označení hnojivých výrobků EU v souladu s nařízením (EU) 2019/1009 by měla být přizpůsobena technologickým a společenským změnám v oblasti digitalizace. Toho by mělo být dosaženo, aniž by byla ohrožena kvalita nebo přístupnost informací, a s cílem poskytovat lepší informace, přičemž je současně třeba zohlednit dopady a přínosy pro hospodářské subjekty a konečné uživatele. |
(3) |
Uvádění informací na etiketě v digitální podobě (dále jen „digitální etiketa“) má jasné přínosy. Digitální označování může zlepšit poskytování prvků označení jednak tím, že zamezí tomu, aby byly fyzické etikety přehlceny informacemi, a jednak tím, že uživatelé mohou využívat různé možnosti čtení, které jsou k dispozici pouze u digitálních formátů, jako je zvětšené písmo, automatické vyhledávání, hlasitá reprodukce nebo překlad do jiných jazyků. Digitální označování hnojivých výrobků EU navíc může přispět k probíhajícímu pokroku v oblasti digitální a ekologické transformace evropského zemědělského odvětví tím, že sníží množství obalového odpadu a usnadní zemědělcům plnění povinnosti podávat zprávy o používání těchto výrobků. Digitální označování může rovněž vést k účinnější správě povinností hospodářských subjektů v oblasti označování tím, že usnadní aktualizaci informací na etiketách a umožní poskytovat uživatelům cílenější informace. Používání digitálních etiket by ve srovnání s fyzickými etiketami mohlo překonat prostorová omezení tím, že umožní sledovatelnost informací, a díky nižším nákladům na označování by mohlo snížit ceny hnojiv, je však třeba se vyhnout poskytování irelevantních nebo zbytečných informací, aby byla zajištěna co nejlepší kvalita základních informací pro uživatele. Kromě toho může digitální označování přispět ke snížení nákladů na označování v celém dodavatelském řetězci, protože etikety hnojivých výrobků EU mohou být v návaznosti na transakci mezi hospodářskými subjekty změněny, a to předtím než se dostanou ke konečným uživatelům. |
(4) |
Digitální označování však může také přinést nové výzvy. Je například možné, že digitální označování bude problematické pro zranitelné skupiny obyvatel, zejména pro osoby bez digitálních dovedností nebo s nedostatečnými digitálními dovednostmi nebo bez přístupu k digitálním službám nezbytným pro vyhledání digitálních etiket nebo s nedostatečným přístupem k těmto službám a pro osoby se zdravotním postižením. Digitální označování by těmto skupinám mohlo znesnadnit přístup k zásadním informacím o agronomické účinnosti hnojivých výrobků EU, jakož i k pokynům pro bezpečné používání a ochranu zdraví lidí, zvířat i rostlin a životního prostředí, a tím v konečném důsledku prohloubit digitální propast. Digitální označování by proto mělo být zavedeno v nařízení (EU) 2019/1009 za určitých podmínek a digitální etikety by měly být snadno srozumitelné a přístupné pro zranitelné skupiny a osoby se zdravotním postižením, a to s ohledem na potřebu zajistit vysokou úroveň ochrany zdraví lidí, zvířat i rostlin a životního prostředí a digitální připravenost, aniž by došlo k nadměrnému zvýšení nákladů. Je nezbytné, aby při zvyšování uživatelské vstřícnosti označováním pomocí digitálních prostředků nebyla ohrožena bezpečnost uživatelů a aby byly zohledněny možnosti a dovednosti malých a středních podniků, pokud jde o digitalizaci etiket. |
(5) |
Hospodářské subjekty by měly mít i nadále možnost volby, zda chtějí poskytovat digitální, nebo fyzickou etiketu. Tím se zajistí, že si budou moci zvolit pravidla, která jsou pro jejich situaci nejvhodnější. Zvláště důležité je, aby nevznikaly neodůvodněné náklady pro malé a střední podniky, pro které by vzhledem k menšímu objemu nebo omezenému počtu druhů hnojivých výrobků EU, s nimiž nakládají, mohlo být digitální označování problematické. Je rovněž důležité poskytovat podporu v podobě poradenských a školicích programů, aby tyto podniky mohly rozvíjet odpovídající dovednosti a schopnosti nezbytné pro dodržování tohoto nařízení. |
(6) |
Volba poskytnutí digitální etikety je především na výrobcích a dovozcích odpovědných za splnění požadavků na označování stanovených v příloze III nařízení (EU) 2019/1009. To je důležité pro zajištění toho, aby mohli činit informovaná rozhodnutí přizpůsobená jejich sortimentu výrobků a zamýšleným zákazníkům. Aby se však digitální etikety využívaly co nejvíce, a tím se zlepšilo poskytování informací uživatelům, měli by mít i distributoři možnost digitalizovat etikety hnojivých výrobků EU, které dodávají na trh, a to na základě informací poskytnutých výrobcem. Používání digitálních etiket by mělo zajistit konzistentní tok přesných informací v rámci celého dodavatelského řetězce. Rozsah digitálního označování by měl záviset na dvou faktorech: zda jsou hnojivé výrobky EU dodávány hospodářským subjektům, nebo konečným uživatelům a zda jsou výrobky dodávány s obalem, nebo bez obalu. |
(7) |
Hospodářským subjektům by mělo být umožněno uvádět všechny prvky označení uvedené v příloze III nařízení (EU) 2019/1009 na digitální etiketě pouze u hnojivých výrobků EU dodávaných jiným hospodářským subjektům, a to s obalem nebo bez obalu. Použití digitálních etiket v takových případech může snížit množství obalového odpadu a náklady na označování v dodavatelském řetězci. Dovozci nebo distributoři budou mít možnost opatřit hnojivý výrobek EU fyzickou etiketou přímo v úředních jazycích, které jsou potřebné pro jejich konkrétní situaci. Kromě toho se lze vyhnout nákladům na označování v případě výroby blendů, balení nebo přebalování hnojivých výrobků EU, protože výrobky je možné označit fyzickou etiketou pouze jednou, předtím než se dostanou ke konečným uživatelům. Vzhledem k tomu, že takové výrobky jsou dodávány hospodářským subjektům, na poskytování informací konečným uživatelům nemá používání pouze digitálních etiket vliv. Pokud se hospodářské subjekty rozhodnou poskytnout kromě digitální etikety i fyzickou etiketu, měly by mít možnost se rozhodnout, které prvky označení na této fyzické etiketě uvedou v souladu s nařízením (EU) 2019/1009. |
(8) |
Fyzické etikety zůstávají pro konečné uživatele přednostním způsobem získávání nejdůležitějších informací o používání hnojivých výrobků EU, protože jsou připevněny k obalu a umožňují okamžitý a spolehlivý přístup k informacím. Převážnou většinu hnojivých výrobků EU dostupných na trhu kromě toho používají profesionální uživatelé, například zemědělci a zemědělští dodavatelé. Profesionální uživatelé jsou s hnojivými výrobky dobře obeznámeni a při plánování hnojení často vycházejí z poradenství, ale patří spíše k pokročilejším věkovým skupinám s omezenějšími digitálními dovednostmi a mohou mít problémy s přístupem k digitálním etiketám. Kromě toho by mohla v méně rozvinutých venkovských regionech kolísat kvalita internetového připojení na polích nebo na pozemcích zemědělských podniků. |
(9) |
Pokud se tedy hospodářské subjekty rozhodnou pro digitální označování hnojivých výrobků EU dodávaných v obalu konečným uživatelům, měly by zajistit, aby byl minimální soubor nejdůležitějších informací o agronomické účinnosti a používání výrobku k dispozici také na fyzické etiketě. V této souvislosti a s ohledem na další specifická pravidla pro výrobky dodávané v obalu by obal v souladu s nařízením Komise (EU) č. 142/2011 (5) neměl obsahovat více než 1 000 kg výrobku, aby se zajistilo, že s většími množstvími, která jsou obvykle používána v průmyslovém prostředí, bude zacházeno jinak než s baleními obvykle poskytovanými spotřebitelům. Výrobky dodávané v obalu, jejichž hmotnost tento limit překračuje, by měly být pro účely nařízení (EU) 2019/1009 považovány za výrobky dodávané bez obalu. Tím se vyřeší i problémy, s nimiž by se mohly potýkat zranitelné skupiny. Konkrétní informace, které by hospodářské subjekty měly mít možnost uvádět pouze na digitální etiketě, by proto měly odrážet současný stav digitalizace společnosti a konkrétní situaci uživatelů hnojivých výrobků EU a měly by zohledňovat různorodou uživatelskou základnu. Aby bylo všem konečným uživatelům umožněno před nákupem hnojivých výrobků EU přijímat informovaná rozhodnutí a zajistit bezpečné zacházení s těmito výrobky a jejich používání všemi skupinami konečných uživatelů, měly by být na fyzické etiketě vždy uvedeny informace týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví lidí, zvířat i rostlin a životního prostředí, jakož i minimální informace o agronomické účinnosti hnojivých výrobků EU, o jejich obsahu a správném použití. Digitální etikety by mohly rovněž obsahovat informace o emisích skleníkových plynů souvisejících s výrobním procesem, environmentálním dopadu hnojivého výrobku, včetně jeho výrobního procesu a agroekologické účinnosti. V nařízení (EU) 2019/1009 by mělo být jasně vymezeno, které informace mohou být uváděny pouze v digitální podobě. |
(10) |
U hnojivých výrobků EU dodávaných bez obalu mají hospodářské subjekty uvádět prvky označení v příbalovém letáku, aby bylo zajištěno, že i bez přímého obalu jsou základní informace stále přístupné uživateli, včetně těch, kteří nemají základní dovednosti v oblasti gramotnosti. Na rozdíl od fyzických etiket nemá příbalový leták žádnou fyzickou vazbu na samotný výrobek, a proto neposkytuje při manipulaci s daným výrobkem bezprostřední přístup k informacím, které jsou pro něj relevantní. Příbalový leták by proto měl sloužit jako spojovací prvek mezi výrobkem a uživatelem a zajišťovat, aby nedošlo ke ztrátě zásadně důležitých údajů. Poskytování stejných prvků označení v digitální podobě by znamenalo úpravu způsobu vyhledávání informací. Taková úprava by byla odůvodněná, jakmile by byla rizika pro uživatele řádně ošetřena a zmírněna. Digitální formát by měl být flexibilní, harmonizovaný a aktualizovaný v reálném čase a měl by zajistit, aby uživatelé mohli mít přístup k nejaktuálnějším informacím. Hospodářské subjekty by proto měly mít možnost uvádět všechny prvky označení uvedené v příloze III nařízení (EU) 2019/1009 na digitální etiketě pouze u hnojivých výrobků EU dodávaných bez obalu. Pokud se hospodářské subjekty rozhodnou poskytnout kromě digitální etikety i příbalový leták, měly by mít možnost se rozhodnout, které prvky označení chtějí na tomto příbalovém letáku uvést. |
(11) |
V zájmu zajištění rovných podmínek pro hospodářské subjekty, které dodávají na trh hnojivé výrobky EU, a v zájmu ochrany konečných uživatelů při manipulaci s těmito výrobky by měly být stanoveny harmonizované požadavky na digitální označování. |
(12) |
Aby bylo zajištěno, že uživatelé obdrží všechny nezbytné prvky označení na digitální etiketě a nebudou nuceni shromažďovat informace z fyzické i digitální etikety, měly by mít hospodářské subjekty používající digitální etiketu povinnost uvést na digitální etiketě všechny tyto prvky označení, přestože jsou uvedeny i na fyzické etiketě, aby se zajistil jeden zdroj všech nezbytných informací. Jelikož informace umožňující konečným uživatelům identifikovat a kontaktovat výrobce a dovozce hnojivých výrobků EU patří mezi základní informace, měly by být tyto informace na digitálních etiketách rovněž uvedeny, neboť je v zájmu posílení důvěry a transparentnosti nezbytné mít přímý komunikační kanál a digitální poskytnutí těchto informací usnadní vytvoření vazby mezi výrobkem a digitální etiketou, jakož i mezi výrobcem nebo dovozcem a konečným uživatelem. Vzhledem k tomu, že hnojivé výrobky jsou uváděny na trh také jako neharmonizované výrobky, je kromě toho zásadní uvádět na digitální etiketě označení CE a případný odpovídající odkaz na oznámený subjekt, aby koneční uživatelé mohli již pouze na základě digitální etikety odvodit, že výrobek je uváděn na trh v souladu s nařízením (EU) 2019/1009. Aby se však usnadnila aktualizace některých informací, které mají výrobci uvádět, které se často mění a jež koneční uživatelé nepoužívají denně, zejména číslo šarže a datum výroby, měli by mít výrobci možnost rozhodnout se, zda budou tyto informace uvádět ve fyzické, nebo digitální podobě. Tato flexibilita by měla vést k rychlejším a přesnějším aktualizacím. Hospodářské subjekty by rovněž měly mít možnost neuvádět na digitální etiketě informace o množství, pokud jsou tyto informace již poskytnuty ve fyzické podobě, a to s ohledem na skutečnost, že tento prvek označení se může v rámci dodavatelského řetězce změnit nebo při každé transakci lišit v případě výrobků dodávaných bez obalu. Připomíná se, že pro konečného uživatele je rovněž zásadně důležité, aby měl k dispozici nezbytné informace uvedené v nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/988 (6), které mu umožní identifikovat a kontaktovat osobu odpovědnou za výrobky uvedené na trh Unie. |
(13) |
Vzhledem k tomu, že digitální etikety jsou podobně jako fyzické etikety prostředkem, jak uživatelům poskytovat povinné informace o hnojivých výrobcích EU, měly by hospodářské subjekty zajistit k digitálním etiketám volný přístup po dobu deseti let ode dne uvedení dotčeného hnojivého výrobku EU na trh. S cílem zvýšit pravděpodobnost, že uživatelé budou moci informace vyhledat, je dále potřeba, aby byly informace uvedené na digitální etiketě konečným uživatelům v Unii snadno dostupné prostřednictvím běžně používaných digitálních technologií kompatibilních se všemi hlavními operačními systémy a prohlížeči, aby přístup k etiketě nevyžadoval hesla, registraci ani žádnou zvláštní aplikaci a aby byly zohledněny potřeby zranitelných skupin. Nosič údajů by měl vést přímo k digitální etiketě, aniž by to vyžadovalo předchozí registraci, procházení internetových stránek, stažení nebo instalaci aplikací či zadání hesla, a přístup k informacím by neměl být podmíněn zeměpisnou oblastí na území Unie. Hospodářské subjekty by neměly směšovat informace požadované nařízením (EU) 2019/1009 s jinými informacemi, které uvedené nařízení nevyžaduje, jako jsou marketingová nebo obchodní prohlášení. Jelikož digitální etikety nemají žádná prostorová omezení typická pro fyzické etikety připevněné k obalu, je důležité, aby prvky označení uváděné v souladu s nařízením (EU) 2019/1009 byly soustředěny na jednom místě namísto toho, aby byly uváděny spolu s jinými informacemi poskytovanými hospodářskými subjekty, což by ztížilo jejich vyhledání. Hospodářské subjekty by také měly zajistit, aby digitální etikety byly prezentovány způsobem, který zohledňuje potřeby zranitelných skupin, a dále tak omezily problémy, kterým mohou tyto skupiny, a zejména osoby se zdravotním postižením, čelit. Skutečnost, že digitální etikety nejsou prostorově omezeny, zároveň umožňuje poskytovat další informace o používání hnojivého výrobku EU, jako jsou doporučení a osvědčené postupy k omezení ztrát živin. Hospodářské subjekty by proto měly mít možnost poskytovat tyto informace na digitální etiketě. |
(14) |
S ohledem na zájem uživatelů mít přístup k informacím o hnojivých výrobcích EU s poměrně dlouhou dobou použitelnosti i na zájem hospodářských subjektů vyhnout se zbytečným nákladům by hospodářské subjekty měly zajistit, aby digitální etiketa byla dostupná po dobu deseti let ode dne uvedení hnojivého výrobku EU na trh. |
(15) |
S cílem snížit případná rizika, jimž mohou zranitelné skupiny kvůli nedostupnosti digitální etikety čelit, zejména pokud jde o hnojivé výrobky EU dodávané bez obalu konečným uživatelům, kdy mohou být všechny prvky označení poskytnuty digitálně, by hospodářské subjekty měly být odpovědné za poskytnutí prvků označení konečným uživatelům na jejich žádost alternativními prostředky. Potenciální koneční uživatelé by měli mít bez ohledu na nákup právo obdržet informace alternativními prostředky, aby mohli učinit informované rozhodnutí. Je-li digitální etiketa dočasně nedostupná, měly by být informace vždy poskytovány alternativními prostředky i bez vyžádání. Kromě toho u výrobků dodávaných konečným uživatelům bez obalu a pouze s digitální etiketou by informace poskytované v souladu s přílohou III nařízení (EU) 2019/1009 měly být rovněž viditelně umístěny v místě prodeje v provozovnách. To přispěje k zajištění toho, aby byli případní koneční uživatelé řádně informováni a mohli při nákupu činit informovaná rozhodnutí. Byl by tím zajištěn také přímý přístup k informacím relevantním z hlediska ochrany zdraví lidí, zvířat i rostlin a životního prostředí, jako jsou informace o obsahu dusíku požadované v zájmu provádění vnitrostátních právních předpisů, kterými se provádí směrnice Rady 91/676/EHS. |
(16) |
Požadavky na technickou dokumentaci stanovené v příloze IV nařízení (EU) 2019/1009 by měly být upraveny tak, aby zohledňovaly zavedení digitálních etiket. Vzhledem k vyvíjející se povaze digitálních platforem a potřebě jednotné dostupnosti by měly být tyto úpravy pravidelně přezkoumávány. Dále s ohledem na možnost poskytovat pouze digitální etiketu hnojivých výrobků EU, která je k dispozici výrobcům blendů, by v zájmu usnadnění dozoru nad trhem technická dokumentace blendů hnojivých výrobků měla obsahovat vzor informací poskytovaných podle přílohy III nařízení (EU) 2019/1009 v případě složkových hnojivých výrobků EU, aby se zajistilo, že všechny zúčastněné strany jasně chápou, jaký daný výrobek obsahuje složky, a původ těchto složek. |
(17) |
Za účelem zajištění souladu nařízení (EU) 2019/1009 s technickým pokrokem, novými vědeckými poznatky a vývojem digitalizace společnosti by měla být na Komisi přenesena pravomoc přijímat akty v souladu s článkem 290 Smlouvy o fungování Evropské unie s cílem doplnit požadavky na digitální označování a změnit přílohu III uvedeného nařízení, pokud jde o to, které prvky označení mohou hospodářské subjekty, jež na trh dodávají konečným uživatelům hnojivé výrobky EU v obalu, uvádět pouze na digitální etiketě. Je obzvláště důležité, aby Komise v rámci přípravné činnosti vedla odpovídající konzultace, a to i na odborné úrovni, a aby tyto konzultace probíhaly v souladu se zásadami stanovenými v interinstitucionální dohodě ze dne 13. dubna 2016 o zdokonalení tvorby právních předpisů (7). Rovněž je obzvláště důležité, aby Komise v rámci přípravné činnosti zohlednila názory všech zúčastněných stran. Pro zajištění rovné účasti při vypracovávání aktů v přenesené pravomoci zejména obdrží Evropský parlament a Rada veškeré dokumenty současně s odborníky z členských států a jejich odborníci mají automaticky přístup na zasedání skupin odborníků Komise, jež se věnují přípravě aktů v přenesené pravomoci. |
(18) |
Při stanovování podrobnějších pravidel pro digitální označování by Komise měla věnovat zvláštní pozornost ostatním pravidlům Unie týkajícím se poskytování informací o výrobcích nebo látkách a směsích v digitální podobě. Aby měli uživatelé snadný přístup ke všem nezbytným informacím, mělo by být možné mít ke všem informacím požadovaným různými předpisy Unie přístup v jednom digitálním prostoru. To by zjednodušilo uživatelskou zkušenost a podpořilo důvěru v digitální informační zdroje. Navíc by to poskytlo komplexnější a uživatelsky přívětivější rozhraní, které by podpořilo transparentnost pro spotřebitele a jejich informované rozhodování. |
(19) |
Při rozhodování o tom, které prvky označení mohou hospodářské subjekty, jež na trh dodávají konečným spotřebitelům hnojivé výrobky EU v obalu, uvádět pouze digitálně, by Komise měla zohlednit úroveň digitální připravenosti uživatelů hnojivých výrobků EU a potřebu zajistit bezpečnost používání těchto výrobků v zájmu zdraví lidí, zvířat i rostlin a životního prostředí, jakož i potřebu zajistit dostupnost digitální etikety alespoň po dobu deseti let ode dne uvedení hnojivého výrobku EU na trh. Kromě toho by mělo být zohledněno vyvíjející se digitální prostředí s cílem zajistit, aby digitální označování bylo v souladu s technologickým pokrokem i nadále přístupné a uživatelsky vstřícné. Je nezbytné posuzovat zpětnou vazbu od koncových uživatelů a zúčastněných stran, aby se zajistilo, že systém digitálního označování bude odpovídat jejich potřebám a řešit případné nové problémy. |
(20) |
Nařízení (EU) 2019/1009 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
(21) |
Vzhledem k tomu, že toto nařízení zavádí možnost splnit požadavky na označování stanovené v příloze III nařízení (EU) 2019/1009 plně nebo částečně pouze prostřednictvím digitálních etiket, měla by být jeho použitelnost odložena, aby byl poskytnut dostatek času na vypracování doplňujících požadavků týkajících se digitálního označování. |
(22) |
Jelikož cílů tohoto nařízení, totiž zlepšení čitelnosti etiket hnojivých výrobků EU a usnadnění správy těchto etiket ze strany hospodářských subjektů za účelem zajištění fungování vnitřního trhu, nemůže být dosaženo uspokojivě členskými státy, ale spíše jich, z důvodu jejich rozsahu a účinků, může být lépe dosaženo na úrovni Unie, může Unie přijmout opatření v souladu se zásadou subsidiarity stanovenou v článku 5 Smlouvy o Evropské unii. V souladu se zásadou proporcionality stanovenou v uvedeném článku nepřekračuje toto nařízení rámec toho, co je nezbytné pro dosažení těchto cílů, |
PŘIJALY TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Nařízení (EU) 2019/1009 se mění takto:
1) |
Článek 2 se mění takto:
|
2) |
Článek 6 se mění takto:
|
3) |
V článku 8 se odstavec 4 nahrazuje tímto: „4. Dovozci zajistí, aby byly hnojivé výrobky EU opatřeny prvky označení požadovanými podle přílohy III, a to v příslušné formě stanovené v článku 11a. Tyto prvky označení musí být:
|
4) |
Vkládají se nové články, které znějí: „Článek 11a Formy označování 1. Pokud jsou hnojivé výrobky EU dodávány na trh hospodářským subjektům v obalu, musí být opatřeny prvky označení stanovenými v příloze III v této formě:
2. Pokud jsou hnojivé výrobky EU dodávány na trh hospodářským subjektům bez obalu, musí být opatřeny prvky označení stanovenými v příloze III v této formě:
3. Pokud jsou hnojivé výrobky EU dodávány na trh konečným uživatelům v obalu, musí být opatřeny prvky označení stanovenými v příloze III v této formě:
Odchylně od písmene b) prvního pododstavce nemusí být na fyzické etiketě duplicitně uvedeny prvky označení označené v příloze III hvězdičkou. 4. Pokud jsou hnojivé výrobky EU dodávány na trh konečným uživatelům bez obalu, musí být opatřeny prvky označení stanovenými v příloze III v této formě:
5. Pokud hospodářské subjekty poskytují digitální etiketu v souladu s tímto článkem, zajistí jednotné označování v případě duplicity a dodrží požadavky stanovené v článcích 11b a 11c. Článek 11b Požadavky na digitální etikety 1. Digitální etiketa musí obsahovat:
2. Digitální etiketa může obsahovat doporučení a osvědčené postupy pro používání hnojivého výrobku EU. 3. Informace podle odstavce 1 musí být uvedeny společně na jednom místě a odděleně od informací podle odstavce 2 a všech informací, které nejsou poskytovány podle tohoto nařízení. 4. Digitální etiketa musí být:
Pokud je digitální etiketa k dispozici ve více než jednom jazyce, nesmí být volba jazyků závislá na zeměpisné poloze. 5. Nosič údajů použitý pro digitální etiketu musí být vytištěn nebo fyzicky umístěn na obalu, nebo pokud jsou hnojivé výrobky EU dodávány na trh bez obalu, v dokladu přiloženém k výrobku nebo příbalovém letáku tak, aby byl zvenku viditelný, čitelný a přístupný pro zranitelné skupiny, včetně osob se zdravotním postižením, a aby umožňoval automatické zpracování nosiče údajů digitálními zařízeními. Článek 11c Povinnosti hospodářských subjektů poskytujících digitální etiketu 1. Hospodářské subjekty poskytující digitální etiketu nesmějí sledovat, analyzovat ani využívat žádné informace o používání k jiným účelům, než které jsou nezbytně nutné pro poskytování příslušných informací v digitální podobě. 2. Na žádost konečných uživatelů a nezávisle na nákupu, nebo i bez takové žádosti, pokud je digitální etiketa v době nákupu dočasně nedostupná, poskytnou hospodářské subjekty, které dodávají hnojivé produkty EU na trh těmto konečným uživatelům, informace uvedené na digitální etiketě alternativními prostředky a bezplatně. 3. Pokud jsou hnojivé výrobky EU dodávány na trh s digitální etiketou v souladu s čl. 11a odst. 4 písm. a), zveřejní hospodářský subjekt, který tyto hnojivé výrobky EU dodává konečným uživatelům, informace z etikety uvedené v čl. 11b odst. 1 na viditelném místě v místě prodeje.“ |
5) |
V článku 42 se doplňují nové odstavce, které znějí: „9. Do 1. května 2027 přijme Komise akty v přenesené pravomoci v souladu s článkem 44 s cílem doplnit články 11b a 11c stanovením zvláštních požadavků na digitální označování hnojivých výrobků EU a podmínek pro splnění povinností hospodářských subjektů poskytujících digitální etiketu. V rámci uvedených požadavků stanoví zejména typy elektronických technických řešení, která mohou hospodářské subjekty používat pro poskytování digitálních etiket, a alternativní prostředky pro poskytování informací podle čl. 11c odst. 2. Při přijímání aktů v přenesené pravomoci Komise:
10. Komisi je svěřena pravomoc přijímat akty v přenesené pravomoci v souladu s článkem 44 s cílem změnit přílohu III, pokud jde o prvky označení, které se hospodářské subjekty rozhodnou v souladu s odchylkou stanovenou v čl. 11a odst. 3 druhém pododstavci uvádět pouze na digitální etiketě, a přizpůsobit ji technickému a vědeckému pokroku nebo úrovni digitální připravenosti konečných uživatelů hnojivých výrobků EU. Při přijímání těchto aktů v přenesené pravomoci Komise zohlední potřebu zajistit vysokou úroveň bezpečnosti a ochrany zdraví lidí, zvířat i rostlin a životního prostředí.“ |
6) |
Vkládá se nový článek, který zní: „Článek 49a Hodnocení Do 21. října 2031 provede Komise hodnocení digitálního označování hnojivých výrobků EU zavedeného nařízením (EU) 2024/2516 (*1). V rámci tohoto hodnocení posoudí zejména:
Komise vypracuje zprávu o hlavních zjištěních a předloží ji Evropskému parlamentu, Radě a Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru. Členské státy poskytnou Komisi informace nezbytné pro vypracování této zprávy. Ke zprávě se případně připojí legislativní návrh. (*1) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/2516 ze dne 18. září 2024, kterým se mění nařízení (EU) 2019/1009, pokud jde o digitální označování hnojivých výrobků EU (Úř. věst. L, 2024/2516, 30.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2516/oj).“ " |
7) |
Příloha III se mění v souladu s přílohou I tohoto nařízení. |
8) |
Příloha IV se mění v souladu s přílohou II tohoto nařízení. |
Článek 2
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Použije se od 1. května 2027.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
Ve Štrasburku dne 18. září 2024.
Za Evropský parlament
předsedkyně
R. METSOLA
Za Radu
předseda
BÓKA J.
(1) Úř. věst. C 293, 18.8.2023, s. 108.
(2) Postoj Evropského parlamentu ze dne 12. března 2024 (dosud nezveřejněný v Úředním věstníku) a rozhodnutí Rady ze dne 22. července 2024.
(3) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1009 ze dne 5. června 2019, kterým se stanoví pravidla pro dodávání hnojivých výrobků EU na trh a kterým se mění nařízení (ES) č. 1069/2009 a (ES) č. 1107/2009 a zrušuje nařízení (ES) č. 2003/2003 (Úř. věst. L 170, 25.6.2019, s. 1).
(4) Směrnice Rady 91/676/EHS ze dne 12. prosince 1991 o ochraně vod před znečištěním dusičnany ze zemědělských zdrojů (Úř. věst. L 375, 31.12.1991, s. 1).
(5) Nařízení Komise (EU) č. 142/2011 ze dne 25. února 2011, kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1069/2009 o hygienických pravidlech pro vedlejší produkty živočišného původu a získané produkty, které nejsou určeny k lidské spotřebě, a provádí směrnice Rady 97/78/ES, pokud jde o určité vzorky a předměty osvobozené od veterinárních kontrol na hranici podle uvedené směrnice (Úř. věst. L 54, 26.2.2011, s. 1).
(6) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/988 ze dne 10. května 2023 o obecné bezpečnosti výrobků, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1025/2012 a směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/1828 a o zrušení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/95/ES a směrnice Rady 87/357/EHS (Úř. věst. L 135, 23.5.2023, s. 1).
PŘÍLOHA I
Příloha III nařízení (EU) 2019/1009 se mění takto:
1) |
Část I se mění takto:
|
2) |
Část II se mění takto:
|
PŘÍLOHA II
Část II přílohy IV nařízení (EU) 2019/1009 se mění takto:
1) |
V oddíle „MODUL A – INTERNÍ ŘÍZENÍ VÝROBY“ se bod 2.2 mění takto:
|
2) |
V oddíle „MODUL A 1 – INTERNÍ ŘÍZENÍ VÝROBY SPOLU SE ZKOUŠENÍM VÝROBKŮ POD DOHLEDEM“ se bod 2.2 mění takto:
|
3) |
V oddíle „MODUL B – EU PŘEZKOUŠENÍ TYPU“ se bod 2.2 mění takto:
|
4) |
V oddíle „MODUL D1 – ZABEZPEČOVÁNÍ KVALITY VÝROBNÍHO PROCESU“ se bod 2.2 mění takto:
|
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2516/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)