(EU) 2024/2499Prováděcí nařízení Komise (EU) 2024/2499 ze dne 26. září 2024, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 1217/2009, pokud jde o finanční příspěvky na prováděcí náklady členských států při zřizování Datové sítě pro udržitelnost zemědělských podniků
Publikováno: | Úř. věst. L 2499, 27.9.2024 | Druh předpisu: | Prováděcí nařízení |
Přijato: | 26. září 2024 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 28. září 2024 | Nabývá účinnosti: | 28. září 2024 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Úřední věstník |
CS Řada L |
2024/2499 |
27.9.2024 |
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2024/2499
ze dne 26. září 2024,
kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 1217/2009, pokud jde o finanční příspěvky na prováděcí náklady členských států při zřizování Datové sítě pro udržitelnost zemědělských podniků
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Rady (ES) č. 1217/2009 ze dne 30. listopadu 2009 o zřízení Datové sítě pro udržitelnost zemědělských podniků (1), a zejména na čl. 19 odst. 4 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Ustanovení čl. 19 odst. 2 nařízení (ES) č. 1217/2009 stanoví, že finanční příspěvky z Evropského zemědělského záručního fondu (EZZF) se poskytují členským státům na pokrytí prováděcích nákladů členských států při zavedení systému sběru proměnných týkajících se témat uvedených v příloze I nařízení (ES) č. 1217/2009, zejména environmentálních a sociálních proměnných, s cílem splnit požadavky uvedeného nařízení, včetně požadavků na školení a zajištění interoperability mezi systémy sběru údajů. |
(2) |
Za tímto účelem je nezbytné stanovit zejména podrobné postupy týkající se finančních příspěvků Unie uvedených v čl. 19 odst. 2 nařízení (ES) č. 1217/2009 a kritéria, na jejichž základě jsou příspěvky jednotlivým členským státům přidělovány. |
(3) |
Rozpočet Unie na rok 2024 v rámci finančního krytí EZZF zahrnuje částku 50 milionů EUR na finanční příspěvky uvedené v čl. 19 odst. 2 nařízení (ES) č. 1217/2009 s cílem podpořit členské státy při zřizování Datové sítě pro udržitelnost zemědělských podniků (FSDN). |
(4) |
Aby bylo možné reagovat na úsilí, které každý členský stát potřebuje k převedení svého počítačového systému pro sběr údajů a jejich vykazování tak, aby splňoval požadavky sítě FSDN, a zjednodušit finanční řízení příspěvků Unie, měly by být finanční příspěvky Unie uvedené v čl. 19 odst. 2 nařízení (ES) č. 1217/2009 zpřístupněny členským státům ve formě jednorázového příspěvku na pokrytí způsobilých nákladů, jako jsou náklady související s rozvojem informačních technologií a interoperabilitou mezi různými zdroji údajů uvedenými v čl. 4 odst. 2 nařízení (ES) č. 1217/2009. |
(5) |
Po důkladném posouzení se Komise domnívá, že jednorázové částky jsou nejvhodnější formou příspěvku, protože povaha zřizovacího opatření umožňuje předem odhadnout náklady, včetně nákladů na související činnosti, které mají vést k provoznímu zřízení sítě FSDN. Kromě toho se odhaduje, že existuje nízké riziko nesrovnalostí nebo podvodů, neboť příjemci jsou veřejné subjekty. Očekává se rovněž, že používání jednorázových příspěvků výrazně zjednoduší provádění pro Komisi a členské státy, neboť odpadne potřeba účetního vykazování a ověřování. |
(6) |
Aby se zjednodušilo finanční řízení příspěvku Unie, měly by být jednorázové částky, které mají být poskytnuty, založeny na odhadovaném rozpočtu, který předloží každý členský stát, s výhradou maximálních částek, které jsou přiměřené zemědělskému obyvatelstvu, rozmanitosti struktur v rámci zemědělského odvětví a výši příspěvku každého členského státu k zemědělské produkci Unie. |
(7) |
Vzhledem k tomu, že neexistuje žádné zvláštní přechodné období umožňující jasně odlišitelnou fázi přípravy před provedením, měly by být nové požadavky zavedené nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2674 (2), kterým se mění nařízení (ES) č. 1217/2009, uplatňovány členskými státy postupně od začátku prvního cyklu sběru údajů po vstupu nařízení (EU) 2023/2674 v platnost, tj. cyklu vztahujícího se k vykazovanému roku 2025. To znamená, že členské státy se vyzývají, aby začaly své systémy upravovat ihned po vstupu nových požadavků v platnost počátkem roku 2024 tak, aby mohly zavést první úpravy do konce října 2024, kdy začne cyklus sběru nových údajů. V zájmu dodržení této lhůty a úspěšného provedení nových požadavků se členské státy vyzývají, aby pokročily v provádění opatření nezbytných pro přechod na síť FSDN. V důsledku toho a aby se zabránilo penalizaci členských států za to, že začaly nové požadavky provádět co nejdříve v roce 2024, měly by být členské státy oprávněny považovat náklady vzniklé od 1. ledna 2024 za způsobilé pro finanční příspěvky Unie uvedené v čl. 19 odst. 2 nařízení (ES) č. 1217/2009. |
(8) |
Zřízení sítě FSDN v každém členském státě, a tedy způsobilost příspěvku Unie, by mělo být ověřováno pomocí zpráv členských států o provádění skutečně přijatých opatření vedoucích k provoznímu zřízení sítě FSDN. Skutečně přijatá opatření by se od původně plánovaných opatření mohla lišit v případě, že by byla nahrazena příslušnými alternativními opatřeními. |
(9) |
Aby se urychlil přechod na síť FSDN, mělo by být členským státům před 31. prosincem 2024 poskytnuto předběžné financování. |
(10) |
Komise, Úřad evropského veřejného žalobce (EPPO) ve vztahu k členským státům účastnícím se posílené spolupráce podle nařízení (EU) 2017/1939 (3), Evropský úřad pro boj proti podvodům (OLAF) a Účetní dvůr mají mít pravomoc vykonávat své příslušné pravomoci, včetně provádění auditů, kontrol na místě a vyšetřování týkajících se využívání finančních příspěvků Unie poskytnutých podle tohoto nařízení. |
(11) |
Aby mohly členské státy co nejdříve předložit Komisi návrh stanovující výši požadovaných jednorázových příspěvků, mělo by toto nařízení vstoupit v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie. |
(12) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro Datovou síť pro udržitelnost zemědělských podniků, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Dostupný rozpočet a maximální finanční příděl na členský stát
1. Celková dostupná částka poskytnutá z Evropského zemědělského záručního fondu (EZZF) v rámci výdajů na přímé řízení podle čl. 5 odst. 3 písm. c) nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2116 (4) na financování finančních příspěvků uvedených v čl. 19 odst. 2 nařízení (ES) č. 1217/2009 v roce 2024 činí 50 milionů EUR.
2. Finanční příspěvky Unie uvedené v čl. 19 odst. 2 nařízení (ES) č. 1217/2009 se přidělují členským státům tak, jak je stanoveno v příloze tohoto nařízení, a jsou omezeny na částky stanovené v uvedené příloze.
Článek 2
Jednorázová částka
Finanční příspěvky Unie uvedené v čl. 19 odst. 2 nařízení (ES) č. 1217/2009 mají podobu jednorázových příspěvků pokrývajících způsobilé náklady spojené se zřízením Datové sítě pro udržitelnost zemědělských podniků (FSDN) v členských státech, jak je uvedeno v článku 3 tohoto nařízení, a nepřekročí maximální částku na členský stát uvedenou v čl. 1 odst. 2 tohoto nařízení.
Článek 3
Způsobilé činnosti a náklady
1. Jednorázové příspěvky uvedené v článku 2 tohoto nařízení mohou pokrývat způsobilé náklady spojené s jednou nebo více z těchto kategorií činností:
a) |
vývoj počítačového systému členských států pro sběr, kontrolu, zpracování a vykazování údajů s cílem splnit požadavky nařízení (ES) č. 1217/2009, který bude zprovozněn do 31. prosince 2027; |
b) |
budování kapacit členských států pro využívání zdrojů údajů a propojení souborů údajů uvedených v čl. 4 odst. 2 a v čl. 4a odst. 1 nařízení (ES) č. 1217/2009, včetně nákladů spojených se spoluprací mezi kontaktními orgány; |
c) |
vypracování metodik a inovativních přístupů, včetně digitálně založených řešení, s cílem přizpůsobit počítačový systém členských států pro sběr, kontrolu, zpracování a vykazování údajů poskytující zpětnou vazbu a srovnávací služby pro zemědělce požadavkům nařízení (ES) č. 1217/2009; |
d) |
nábor a odborná příprava odborníků, zejména v kontaktních orgánech, s cílem sladit kapacitu lidských zdrojů s rostoucími požadavky sítě FSDN, včetně cestovních a denních příspěvků; |
e) |
motivování zemědělců k účasti v síti FSDN, mimo jiné zvyšováním jejich povědomí o přínosech účasti v datové síti. |
2. Finanční příspěvek Unie na členský stát nepřesáhne 95 % způsobilých nákladů odhadovaných členským státem.
3. Způsobilé náklady mohou zahrnovat přímé i nepřímé náklady.
4. Nepřímé náklady se vypočítají použitím maximální paušální sazby ve výši 7 % celkových způsobilých přímých nákladů s výjimkou nákladů na subdodávky.
5. Mzdové náklady na zaměstnance vnitrostátních správních orgánů jsou způsobilé v rozsahu, v jakém souvisejí s náklady na činnosti uvedené v odstavci 1, které by příslušný orgán veřejné správy nevykonával, kdyby nebyla síť FSDN zřízena.
6. Náklady financované v rámci jiných opatření Unie nejsou způsobilé.
Článek 4
Postup pro stanovení jednorázových příspěvků
1. Každý členský stát předloží Komisi návrh, v němž stanoví výši požadovaného jednorázového příspěvku na základě jeho odhadovaného rozpočtu nezbytného pro zřízení sítě FSDN. Návrh obsahuje rozpis odhadovaných nákladů s uvedením podílu podle kategorií činností uvedených v čl. 3 odst. 1. Návrh rovněž popíše činnosti spadající do každé kategorie a související zdroje.
2. Podrobný odhad nákladů podle kategorií uvedených v odstavci 1 tohoto článku zahrnuje pouze náklady, které:
a) |
vznikly v období od 1. ledna 2024 do 31. prosince 2027; |
b) |
jsou nezbytné pro činnosti uvedené v čl. 3 odst. 1; |
c) |
jsou v souladu s běžnými postupy členského státu v oblasti nákladů; |
d) |
jsou v souladu s platnými vnitrostátními daňovými a pracovněprávními předpisy a právními předpisy v oblasti sociálního zabezpečení; |
e) |
splňují zásadu řádného finančního řízení, zejména pokud jde o hospodárnost a účelnost. |
3. Odhadované způsobilé náklady se člení podle těchto rozpočtových kategorií:
a) |
osobní náklady; |
b) |
náklady na subdodávky; |
c) |
náklady na nákup; |
d) |
ostatní kategorie nákladů; |
e) |
nepřímé náklady. |
4. Členské státy vypracují svůj návrh za použití příslušného vzoru poskytnutého Komisí a předloží jej do jednoho měsíce od vstupu tohoto nařízení v platnost a v každém případě nejpozději 4. listopadu 2024, podle toho, co nastane dříve.
5. Komise posoudí odhadovaný rozpočet navržený členskými státy s přihlédnutím k činnostem, které členské státy navrhly. Nezpůsobilé náklady budou odstraněny a příspěvek Unie může Komise patřičně upravit.
Článek 5
Zprávy o provádění
1. Členské státy Komisi předloží tyto zprávy o provádění:
a) |
průběžnou zprávu nejpozději do 31. března 2026; |
b) |
závěrečnou zprávu nejpozději do 31. března 2028. |
Odchylně od prvního pododstavce může Německo předložit Komisi zprávy o provádění do 15 týdnů po uplynutí příslušných lhůt uvedených v prvním pododstavci.
2. Zprávy o provádění musí obsahovat popis činností uvedených v čl. 3 odst. 1, které byly provedeny:
a) |
od 1. ledna 2024 do 31. prosince 2025, pokud jde o průběžnou zprávu uvedenou v odst. 1 písm. a); |
b) |
od 1. ledna 2024 do 31. prosince 2027, pokud jde o závěrečnou zprávu uvedenou v odst. 1 písm. b). |
Závěrečná zpráva uvedená v odst. 1 písm. b) musí prokázat provozní zřízení sítě FSDN a uvést, jak činnosti popsané v návrhu podle čl. 4 odst. 1 nebo jakékoli relevantní alternativní činnosti přispěly ke zřízení sítě FSDN.
3. Členské státy předkládají své zprávy o provádění za použití příslušného vzoru poskytnutého Komisí.
Článek 6
Platby
1. Po schválení návrhu členského státu Komisí se členskému státu vyplatí platba předběžného financování ve výši 100 % schváleného jednorázového příspěvku.
2. Platba předběžného financování se zúčtuje v okamžiku konečné platby, pouze pokud je Komise s provozním zřízením sítě FSDN členským státem spokojena a schválí závěrečnou zprávu o provádění prokazující provozní zřízení sítě FSDN.
3. Komise může v okamžiku konečné platby nebo později finanční příspěvek pro členský stát snížit, pokud členský stát porušil své povinnosti podle tohoto nařízení, včetně nesprávného provedení, nedodržení podmínek způsobilosti, předložení nepravdivých informací, neposkytnutí požadovaných informací, závažných chyb, nesrovnalostí nebo podvodů.
4. Výše snížení bude úměrná závažnosti a době trvání chyb, nesrovnalostí nebo podvodů či porušení povinností, tj. uplatní se individuální míra snížení schváleného finančního příspěvku Unie. Komise si vyhrazuje právo získat zpět veškeré neoprávněně vyplacené částky.
Článek 7
Vstup v platnost
Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 26. září 2024.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 328, 15.12.2009, s. 27, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/1217/oj.
(2) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2674 ze dne 22. listopadu 2023, kterým se mění nařízení Rady (ES) č. 1217/2009, pokud jde o přechod ze zemědělské účetní datové sítě na datovou síť pro udržitelnost zemědělských podniků (Úř. věst. L, 2023/2674, 29.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2674/oj).
(3) Nařízení Rady (EU) 2017/1939 ze dne 12. října 2017, kterým se provádí posílená spolupráce za účelem zřízení Úřadu evropského veřejného žalobce (Úř. věst. L 283, 31.10.2017, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/1939/oj).
(4) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2116 ze dne 2. prosince 2021 o financování, řízení a monitorování společné zemědělské politiky a zrušení nařízení (EU) č. 1306/2013 (Úř. věst. L 435, 6.12.2021, s. 187, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/2116/oj).
PŘÍLOHA
Maximální příděly členských států na zřízení Datové sítě pro udržitelnost zemědělských podniků podle článku 1
|
EUR (v běžných cenách) |
BELGIE |
1 056 000 |
BULHARSKO |
1 092 568 |
ČESKO |
1 033 904 |
DÁNSKO |
1 196 202 |
NĚMECKO |
4 513 608 |
ESTONSKO |
655 304 |
IRSKO |
1 143 549 |
ŘECKO |
2 188 568 |
ŠPANĚLSKO |
4 979 273 |
FRANCIE |
5 963 231 |
CHORVATSKO |
995 604 |
ITÁLIE |
5 034 307 |
KYPR |
663 014 |
LOTYŠSKO |
786 887 |
LITVA |
951 572 |
LUCEMBURSKO |
611 660 |
MAĎARSKO |
1 436 663 |
MALTA |
607 896 |
NIZOZEMSKO |
2 178 215 |
RAKOUSKO |
1 138 913 |
POLSKO |
4 269 601 |
PORTUGALSKO |
1 567 936 |
RUMUNSKO |
2 577 741 |
SLOVINSKO |
801 960 |
SLOVENSKO |
762 344 |
FINSKO |
854 106 |
ŠVÉDSKO |
939 374 |
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/2499/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)