(EU) 2024/2391Prováděcí nařízení Komise (EU) 2024/2391 ze dne 10. září 2024, kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2017/1185, pokud jde o některé požadavky na podávání zpráv, některá oznámení informací Komisi a dokumenty v odvětví zemědělských trhů
Publikováno: | Úř. věst. L 2391, 11.9.2024 | Druh předpisu: | Prováděcí nařízení |
Přijato: | 10. září 2024 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 18. září 2024 | Nabývá účinnosti: | 18. prosince 2024 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Úřední věstník |
CS Řada L |
2024/2391 |
11.9.2024 |
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2024/2391
ze dne 10. září 2024,
kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2017/1185, pokud jde o některé požadavky na podávání zpráv, některá oznámení informací Komisi a dokumenty v odvětví zemědělských trhů
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013 ze dne 17. prosince 2013, kterým se stanoví společná organizace trhů se zemědělskými produkty a zrušují nařízení Rady (EHS) č. 922/72, (EHS) č. 234/79, (ES) č. 1037/2001 a (ES) č. 1234/2007 (1), a zejména na čl. 223 odst. 3 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Požadavky na podávání zpráv hrají klíčovou roli při zajišťování řádného monitorování a správného vymáhání právních předpisů. Je však důležité tyto požadavky zefektivnit, aby bylo zajištěno, že splňují účel, pro který byly určeny, a aby se omezila administrativní zátěž. |
(2) |
Prováděcí nařízení Komise (EU) 2017/1185 (2) stanoví prováděcí pravidla k nařízení (EU) č. 1308/2013, pokud jde o povinnosti členských států oznamovat Komisi příslušné informace a dokumenty. Uvedené prováděcí nařízení obsahuje řadu požadavků na podávání zpráv v oblasti transparentnosti zemědělských a potravinářských trhů, které by proto měly být zjednodušeny v souladu se sdělením Komise „Dlouhodobá konkurenceschopnost EU: výhled po roce 2030“ (3). |
(3) |
Zajištění kvality shromažďovaných a šířených údajů má zásadní význam pro sledování a zajištění odpovídající transparentnosti trhu. Členské státy jsou proto povinny oznamovat Komisi údaje potřebné k dosažení těchto cílů. |
(4) |
I když je i nadále odpovědností členských států přijmout nezbytná opatření k zajištění toho, aby informace oznamované Komisi byly pro dotčený trh relevantní, přesné a úplné, Komise by měla využít svých odborných znalostí v daném odvětví k určení toho, které údaje mají být zveřejněny a v jaké formě nebo na jaké úrovni agregace. |
(5) |
Prováděcí nařízení (EU) 2017/1185 bylo změněno prováděcím nařízením Komise (EU) 2019/1746 (4), kterým se zavedly nové oznamovací povinnosti pro členské státy s cílem zlepšit sběr statistických údajů nezbytných pro analýzu mechanismů tvorby cen v zemědělském a potravinovém dodavatelském řetězci a pomoci tak hospodářským subjektům a orgánům veřejné správy činit informovanější rozhodnutí. |
(6) |
Po ruské invazi na Ukrajinu dne 24. února 2022 bylo prováděcí nařízení (EU) 2017/1185 změněno prováděcím nařízením Komise (EU) 2022/791 (5), kterým se zavedly nové oznamovací povinnosti pro členské státy, pokud jde o úroveň zásob obilovin, olejnatých semen a rýže, včetně produkce a úrovně zásob certifikovaného osiva. |
(7) |
Po více než třech letech uplatňování prováděcího nařízení (EU) 2017/1185 ve znění prováděcího nařízení (EU) 2019/1746 a po roce a půl uplatňování prováděcího nařízení (EU) 2017/1185 ve znění prováděcího nařízení (EU) 2022/791 se ukazuje, že některá ustanovení prováděcího nařízení (EU) 2017/1185 je třeba vyjasnit nebo upravit, aby se zlepšila kvalita shromažďovaných údajů a účinnost jejich shromažďování. |
(8) |
Zveřejněním údajů o produkci cukru v Unii na úrovni členských států pro všechny členské státy, včetně těch, které mají méně než tři hospodářské subjekty, by se zvýšila transparentnost trhu, protože by tak zemědělci, včetně pěstitelů cukrové řepy, měli přístup k informacím, které jsou nezbytné pro lepší výklad tržních signálů a zvládání zvýšené volatility trhu. Rovněž by se snížila informační asymetrie a zlepšilo postavení těchto zemědělců při vyjednávání smluv o dodávkách s výrobci cukru. Aby se předešlo jakémukoli riziku, pokud jde o důvěrnost údajů a narušení hospodářské soutěže, zejména riziku koluze mezi hospodářskými subjekty, měly by být údaje o produkci zveřejňovány po přijetí příslušných rozhodnutí o úrovni produkce pro následující hospodářský rok. |
(9) |
Dále by měly být vyjasněny lhůty, ve kterých mají členské státy oznamovat metodiky použité k určení poskytovaných informací. |
(10) |
Ukázalo se, že pro značný počet členských států je obtížné shromažďovat maloobchodní nákupní ceny. Ačkoli jsou tyto informace i nadále důležité, zejména v souvislosti s nedávnými protesty zemědělců a diskusemi o posílení postavení zemědělců v potravinovém řetězci, měla by pro účely sledování cen stačit měsíční oznámení. Týdenní oznamování povinné pro některé produkty by se proto mělo změnit na měsíční, čímž by se sjednotila periodicita oznamování všech maloobchodních nákupních cen. Členské státy, které si přejí poskytovat dodatečné informace v podobě týdenních nákupních cen, by měly mít možnost tak činit. |
(11) |
Vzhledem k nedostatečnému sladění s požadavky na podávání zpráv stanovenými v nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/891 (6) a mezi metodikami používanými členskými státy není zajištěna dostatečná srovnatelnost údajů, což snižuje hodnotu oznámených informací týkajících se ovoce a zeleniny. Je proto nezbytné zlepšit srozumitelnost údajů, které mají být poskytovány v rámci celého dodavatelského řetězce, aby se zvýšila transparentnost trhu, a doplnit podávání zpráv o cenách ovoce a zeleniny až na konec dodavatelského řetězce, včetně požadavku na oznamování cen v maloobchodních prodejních cenách. Aby se omezila administrativní zátěž členských států, frekvence oznamování nákupních a prodejních maloobchodních cen by měla být omezena na jednou za měsíc. |
(12) |
Vzhledem k významu konzumních brambor na trhu Unie a k tomu, že tvoří důležitou součást stravy, by měly být konzumní brambory také nově zařazeny mezi produkty, jejichž ceny by měly být oznamovány. Významná část celkové produkce některých druhů ovoce a zeleniny je určena ke zpracování. Získávání aktuálních informací o vyprodukovaném množství určeném pro přímou spotřebu je klíčové pro zajištění transparentnosti trhu vzhledem k dopadu vyprodukovaného množství na dostupná množství a ceny. Proto je nutné doplnit tyto informace o produkci do požadovaných oznámení. |
(13) |
Aby bylo možné zveřejnit váženou průměrnou nákupní cenu cukru na úrovni Unie, je nezbytné, aby byly nákupní ceny cukru oznámené Komisi podle bodu 3 přílohy II prováděcího nařízení (EU) 2017/1185 doplněny informacemi o množstvích cukru nakoupeného různými typy hospodářských subjektů, která těmto cenám odpovídají. |
(14) |
Odvětví konopí by mělo mít stejnou úroveň transparentnosti trhu jako ostatní odvětví přadných plodin, tedy lnu a bavlny. Aby bylo možné snížit pracovní zátěž související s novými oznámeními v odvětví konopí, měly by se průměrné ceny lnu ze závodu oznamovat jednou za rok, nikoli jednou za měsíc. |
(15) |
Tržní význam některých jiných produktů z révy vinné než těch, které jsou uvedeny v bodě 1 části II přílohy VII nařízení (EU) č. 1308/2013, vyžaduje rozšíření produktů z révy vinné, které podléhají sledování cen a oznamování, tak, aby zahrnovaly také některá „šumivá vína“ uvedená v bodech 4, 5 a 6 uvedené části II. Vzhledem k rozšiřování plochy vinic v rámci ekologického zemědělství v Unii v souladu s ambicemi a cíli stanovenými pro ekologickou produkci v Unii, která v roce 2020 představovala 13 % celkové plochy vinic, a k rostoucímu významu ekologických produktů pro výrobce a spotřebitele je navíc nezbytné, aby producentské členské státy sledovaly a oznamovaly ceny reprezentativních ekologicky produkovaných vín. |
(16) |
Dále by měly být přezkoumány požadavky na oznamování s ohledem na specifičnost trhu s rýží. V některých případech je sběr údajů kvůli malému rozsahu odvětví rýže ve většině členských států příliš obtížný. Aby se snížila zátěž zúčastněných stran a statistických úřadů členských států, je nezbytné omezit oznámení na celkové měsíční stavy zásob rýže odrůd „Japonica“ a „Indica“ bez rozlišování na základě kódů KN. Kromě toho by již nemělo být nutné rozlišovat mezi dováženou a vnitrostátně produkovanou rýží. |
(17) |
V rámci oznamovacího období pro certifikované zásoby osiva se zachycují údaje v okamžiku, když jsou tyto zásoby na maximální úrovni, tedy po sklizni a před setím. V tomto období jsou údaje nejrelevantnější a nejúplnější a poskytují jasné informace o dostupnosti certifikovaného osiva pro účely posouzení stavu potravinového zabezpečení Unie. Únorová lhůta pro oznámení v tomto ohledu nevyvolává žádné problémy. Lhůta pro podávání zpráv v polovině kalendářního roku by však měla odrážet rozdíly v termínech setí a sklizně mezi jednotlivými členskými státy a plodinami, které mohou být v tomto období značné. Aby byly údaje relevantní, přesné a úplné, měly by členské státy co nejdříve po ukončení sklizně a před zahájením setí každé plodiny oznámit certifikované zásoby osiva v polovině kalendářního roku. V rámci svých oznámení o metodice použité ke stanovení poskytovaných informací by měly členské státy Komisi sdělit očekávanou lhůtu pro oznámení těchto certifikovaných zásob osiva v polovině kalendářního roku pro každou plodinu. Lhůta pro podání zpráv by mělo připadat nejpozději na září každého roku. |
(18) |
Obsah oznámení o zásobách cukru a isoglukózy by měl být dále upřesněn, aby bylo zřejmé, že je třeba zahrnout dovezená množství. |
(19) |
Údaje o produkci vína a další informace o trhu, včetně zásob, jsou v současné době členskými státy hlášeny každoročně. Oznámená produkce a zásoby vycházejí z prohlášení producentů a jiných hospodářských subjektů uvedených v článcích 31 a 32 nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2018/273 (7) a ze zvláštních pravidel stanovených v prováděcím nařízení Komise (EU) 2018/274 (8). Tato roční frekvence je sice vhodná pro sledování produkce, ale není dostatečná pro sledování vývoje stavu zásob, který silně ovlivňuje situaci na trhu v průběhu hospodářského roku. Podrobnější rozdělení produkce a zásob podle barev a druhů vína na základě oznámení by usnadnilo posouzení rozdílných situací na trhu na úrovni Unie a umožnilo by zvážit politická opatření, která odpovídají konkrétním potřebám. |
(20) |
Prováděcí nařízení (EU) 2017/1185 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
(21) |
Je vhodné stanovit datum použitelnosti tohoto nařízení, které by členským státům umožnilo přizpůsobit se novým požadavkům na oznamování. Za tímto účelem by se změny stávajících oznamovacích povinností měly použít po třech měsících od vstupu tohoto nařízení v platnost. V případě nových oznamovacích povinností by mělo datum použitelnosti záviset na tom, jak složité je pro členské státy vypracovat vhodnou metodiku a opatření pro sběr údajů. Nové oznamovací povinnosti týkající se maloobchodních prodejních cen konzumních brambor a ovoce a zeleniny by se měly použít od šesti měsíců od vstupu tohoto nařízení v platnost. Nové oznamovací povinnosti týkající se cen konopí by se měly použít od 1. října 2025. Nové oznamovací povinnosti týkající se množství ovoce a zeleniny určených k přímé spotřebě by se měly použít od 1. března 2026. Upravený systém oznamování produkce vína a situace na trhu by se měl použít od 1. července 2025 a nový systém oznamování cen vína by se měl použít od 1. října 2025. |
(22) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro společnou organizaci zemědělských trhů, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Prováděcí nařízení (EU) 2017/1185 se mění takto:
1) |
V článku 4 se doplňuje nový odstavec 5, který zní: „5. Odstavec 4 se nepoužije v případě výroby cukru v členských státech s méně než třemi hospodářskými subjekty, pokud příslušný členský stát souhlasí s tím, aby Komise tyto informace zveřejnila. Komise tyto informace nezveřejní dříve než v březnu hospodářského roku následujícího po daném hospodářském roce.“ |
2) |
Článek 9 se mění takto:
|
3) |
Přílohy I, II a III se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení. |
Článek 2
Toto nařízení vstupuje v platnost sedmým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Ustanovení čl. 1 bodu 3 se použije ode dne 18. prosince 2024.
Oznamovací povinnosti uvedené v následujících bodech příloh prováděcího nařízení (EU) 2017/1185 ve znění tohoto nařízení se však použijí od následujících dat:
a) |
oznamovací povinnost týkající se konzumních brambor uvedená v bodě 5 písm. a) přílohy I a oznamovací povinnost týkající se maloobchodních prodejních cen uvedená v bodě 8 písm. e) přílohy II se použijí ode dne 18. března 2025; |
b) |
oznamovací povinnost týkající se cen vína uvedená v bodě 6 přílohy II a oznamovací povinnost týkající se cen konopí uvedená v bodě 3 písm. i) přílohy III se použijí ode dne 1. října 2025; |
c) |
oznamovací povinnost týkající se výroby vína a situace na trhu uvedená v bodě 7 přílohy III se použije ode dne 1. července 2025; |
d) |
oznamovací povinnost týkající se množství ovoce a zeleniny vyprodukovaného k přímé spotřebě uvedená v bodě 7a přílohy III se použije ode dne 1. března 2026. |
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 10. září 2024.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 347, 20.12.2013, s. 671, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1308/oj?locale=cs.
(2) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2017/1185 ze dne 20. dubna 2017, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1307/2013 a (EU) č. 1308/2013, pokud jde o oznamování informací a dokumentů Komisi, a kterým se mění a ruší několik nařízení Komise (Úř. věst. L 171, 4.7.2017, s. 113, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2017/1185/oj?locale=cs).
(3) Sdělení Komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů – Dlouhodobá konkurenceschopnost EU: výhled po roce 2030 (COM(2023) 168).
(4) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/1746 ze dne 1. října 2019, kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2017/1185, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1307/2013 a (EU) č. 1308/2013, pokud jde o oznamování informací a dokumentů Komisi (Úř. věst. L 268, 22.10.2019, s. 6, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/1746/oj?locale=cs).
(5) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2022/791 ze dne 19. května 2022, kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2017/1185, pokud jde o oznamování úrovní zásob obilovin, olejnatých semen a rýže (Úř. věst. L 141, 20.5.2022, s. 15, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2022/791/oj?locale=cs).
(6) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/891 ze dne 13. března 2017, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013, pokud jde o odvětví ovoce a zeleniny a odvětví výrobků z ovoce a zeleniny, a doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1306/2013, pokud jde o sankce uplatňované v uvedených odvětvích, a kterým se mění prováděcí nařízení Komise (EU) č. 543/2011 (Úř. věst. L 138, 25.5.2017, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2017/891/oj?locale=cs).
(7) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2018/273 ze dne 11. prosince 2017, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013, pokud jde o systém povolení pro výsadbu révy, registr vinic, průvodní doklady a certifikaci, evidenční knihu vstupů a výstupů, povinná prohlášení, oznámení a zveřejňování oznamovaných informací, doplňuje se nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1306/2013, pokud jde o příslušné kontroly a sankce, mění se nařízení Komise (ES) č. 555/2008, (ES) č. 606/2009 a (ES) č. 607/2009 a zrušuje se nařízení Komise (ES) č. 436/2009 a nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2015/560 (Úř. věst. L 58, 28.2.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2018/273/oj?locale=cs).
(8) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2018/274 ze dne 11. prosince 2017, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013, pokud jde o systém povolení pro výsadbu révy, certifikaci, evidenční knihu vstupů a výstupů, povinná prohlášení a oznámení, a k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1306/2013, pokud jde o příslušné kontroly, a zrušuje prováděcí nařízení Komise (EU) 2015/561 (Úř. věst. L 58, 28.2.2018, s. 60, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/274/oj?locale=cs).
PŘÍLOHA
Přílohy I, II a III prováděcího nařízení (EU) 2017/1185 se mění takto:
1) |
Příloha I se mění takto:
|
2) |
Příloha II se mění takto:
|
3) |
Příloha III se mění takto:
|
(*1) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/891 ze dne 13. března 2017, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013, pokud jde o odvětví ovoce a zeleniny a odvětví výrobků z ovoce a zeleniny, a doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1306/2013, pokud jde o sankce uplatňované v uvedených odvětvích, a kterým se mění prováděcí nařízení Komise (EU) č. 543/2011 (Úř. věst. L 138, 25.5.2017, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2017/891/oj?locale=cs).“;“
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/2391/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)