(EU) 2024/2220Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2024/2220 ze dne 26. července 2024, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144 stanovením podrobných pravidel týkajících se zvláštních zkušebních postupů a technických požadavků pro schvalování typu těžkých nákladních motorových vozidel z hlediska jejich zapisovače údajů o události a pro schvalování typu těchto systémů jako samostatných technických celků a kterým se mění příloha II uvedeného nařízení
Publikováno: | Úř. věst. L 2220, 2.10.2024 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 26. července 2024 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 22. října 2024 | Nabývá účinnosti: | 7. ledna 2026 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Úřední věstník |
CS Řada L |
2024/2220 |
2.10.2024 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2024/2220
ze dne 26. července 2024,
kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144 stanovením podrobných pravidel týkajících se zvláštních zkušebních postupů a technických požadavků pro schvalování typu těžkých nákladních motorových vozidel z hlediska jejich zapisovače údajů o události a pro schvalování typu těchto systémů jako samostatných technických celků a kterým se mění příloha II uvedeného nařízení
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144 ze dne 27. listopadu 2019 o požadavcích pro schvalování typu motorových vozidel a jejich přípojných vozidel a systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla z hlediska obecné bezpečnosti a ochrany cestujících ve vozidle a zranitelných účastníků silničního provozu, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 a o zrušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 78/2009, (ES) č. 79/2009 a (ES) č. 661/2009 a nařízení Komise (ES) č. 631/2009, (EU) č. 406/2010, (EU) č. 672/2010, (EU) č. 1003/2010, (EU) č. 1005/2010, (EU) č. 1008/2010, (EU) č. 1009/2010, (EU) č. 19/2011, (EU) č. 109/2011, (EU) č. 458/2011, (EU) č. 65/2012, (EU) č. 130/2012, (EU) č. 347/2012, (EU) č. 351/2012, (EU) č. 1230/2012 a (EU) 2015/166 (1), a zejména na čl. 4 odst. 6 a čl. 6 odst. 6 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Nařízení (EU) 2019/2144 stanoví obecnou povinnost vybavení motorových vozidel některými vyspělými systémy vozidel. Příloha II uvedeného nařízení by měla obsahovat seznam požadavků pro schválení typu motorových vozidel z hlediska zapisovačů údajů o události, jakož i pro schválení typu těchto systémů jako samostatných technických celků. Je nezbytné tyto požadavky doplnit stanovením podrobných harmonizovaných pravidel týkajících se zvláštních zkušebních postupů a technických požadavků pro takové schválení typu. |
(2) |
Technické požadavky a zkušební postupy stanovené tímto nařízením se týkají kategorií motorových vozidel M2, M3, N2 a N3, v souladu s příslušnými daty pro odmítnutí udělení EU schválení typu pro kategorie motorových vozidel stanovené v nařízení (EU) 2019/2144. |
(3) |
V souladu s čl. 3 bodem 13 nařízení (EU) 2019/2144 je zapisovačem údajů o události systém, jehož jediným účelem je zaznamenávat a uchovávat kritické parametry a informace týkající se nárazu krátce před srážkou, v jejím průběhu a bezprostředně po ní, za účelem k získání přesnějších a podrobnějších údajů o nehodách, které členským státům umožní provést analýzu bezpečnosti silničního provozu a posoudit účinnost konkrétních opatření. |
(4) |
Zkušební postupy a podrobné technické požadavky pro schvalování typu vozidel z hlediska zapisovačů údajů o události podléhají ustanovením předpisu OSN č. 169 (2). Uvedený předpis OSN by proto měl být doplněn na seznam platných požadavků uvedených v čl. 4 odst. 5 nařízení (EU) 2019/2144. |
(5) |
Předpis OSN č. 169 obsahuje požadavky týkající se prvků údajů, které mají zapisovače údajů o události zaznamenávat, formát těchto údajů, požadavky na sběr a zaznamenávání údajů a uchovávání údajů ve vozidle, jakož i požadavky na odolnost. |
(6) |
Aby bylo zajištěno, že výrobci vozidel přijmou vhodná opatření k zajištění ochrany údajů zapisovače údajů o události před manipulací a dostupnosti údajů zapisovače údajů o události prostřednictvím standardizovaného rozhraní, a aby byla umožněna anonymizace těchto údajů, měly by být uvedené požadavky doplněny o další požadavky na získávání údajů, ochranu soukromí a zabezpečení údajů. |
(7) |
Aby bylo zajištěno, že údaje zaznamenané zapisovači údajů o události zůstanou anonymizovány, měli by být výrobci povinni přijmout vhodná opatření, která zabrání tomu, aby tyto údaje byly předávány nebo získány společně s jakýmikoli informacemi týkajícími se fyzické osoby. |
(8) |
Dokud nebudou prostřednictvím aktu Komise v přenesené pravomoci zavedeny standardizované komunikační protokoly pro přístup k údajům o události a jejich získávání, měli by výrobci vozidel poskytnout příslušným stranám informace o tom, jak získat přístup k údajům v zapisovači údajů o události, jak je získat a interpretovat. |
(9) |
Správný provozní stav zapisovače údajů o události, jakož i jeho správné fungování a integrita softwaru by měly být ověřovány pravidelnými technickými prohlídkami vozidel. |
(10) |
Tabulka obsahující seznam požadavků v příloze II nařízení (EU) 2019/2144 neobsahuje žádný odkaz na regulační akty, pokud jde o zapisovače údajů o události pro kategorie M2, M3, N2 a N3. Je proto nezbytné vložit do uvedené přílohy odkaz na toto nařízení a na předpis OSN č. 169. |
(11) |
Nařízení (EU) 2019/2144 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
(12) |
Ustanovení tohoto nařízení jsou úzce propojena, jelikož tato ustanovení stanoví pravidla týkající se technických požadavků pro schvalování typu motorových vozidel z hlediska zapisovače údajů o události, jakož i pro schvalování typu zapisovačů údajů o události jako samostatného technického celku. V důsledku pravidel stanovených v tomto nařízení je nutné vložit odkaz na toto nařízení a předpis OSN č. 169 do přílohy II nařízení (EU) 2019/2144. Je proto vhodné stanovit tato ustanovení v rámci jediného nařízení v přenesené pravomoci. |
(13) |
Jelikož se požadavky nařízení (EU) 2019/2144, pokud jde o zapisovače údajů o události pro vozidla kategorií M2, M3, N2 a N3, mají použít ode dne 7. ledna 2026, mělo by se toto nařízení použít od téhož data, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Oblast působnosti
Toto nařízení se použije pro vozidla kategorií M2, M3, N2 a N3 definovaných v článku 4 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 (3).
Článek 2
Použitelné technické požadavky
1. Systém zapisovače údajů o události vozidla musí splňovat technické požadavky stanovené v:
a) |
předpise OSN č. 169 a |
b) |
článcích 3, 4 a 5 tohoto nařízení. |
2. Schválení typu zapisovače údajů o události jako samostatného technického celku je podmíněno samostatným technickým celkem splňujícím požadavky, které se shodují s požadavky uvedenými v bodě 5.3 (úvodní pododstavec) a bodech 5.3.3, 5.3.4, 5.3.5 a 5.5 předpisu OSN č. 169.
3. Je-li motorové vozidlo vybaveno zapisovačem údajů o události schváleným jako samostatný technický celek, musí vozidlo a jeho zapisovač údajů o události splňovat technické požadavky uvedené v odstavci 1 tohoto článku. Avšak pokud jde o bod 5 předpisu OSN č. 169, musí splňovat požadavky stanovené v bodech 5.1, 5.2, 5.3.1, 5.3.2, a 5.4 uvedeného předpisu.
Článek 3
Zabezpečení údajů
1. Údaje týkající se nárazu, které zapisovač údajů o události zaznamenává a uchovává, musí být chráněny před manipulací splněním příslušných technických požadavků a přechodných ustanovení předpisu OSN č. 155 (4) v původním znění a ve znění jeho jakýchkoli pozdějších změn.
2. Aktualizace softwaru prováděné u zapisovače údajů o události musí být chráněny tak, aby se přiměřeně zabránilo jejich narušení a aby se přiměřeně zabránilo neplatným aktualizacím.
Článek 4
Získání údajů
1. Údaje týkající se nárazu zaznamenané zapisovači údajů o události se zpřístupní k získání přes sériové rozhraní normalizovaného konektoru datové linky uvedeného v bodě 2.9 přílohy X nařízení (EU) 2018/858. Pokud sériové rozhraní po srážce již není funkční, musí být možné získat údaje přímým připojením k zapisovači údajů o události.
2. Výrobce vozidla poskytne schvalovacímu orgánu a na žádost schvalovacího orgánu i jakémukoli zúčastněnému výrobci nebo opravně konstrukčních částí, diagnostických nástrojů nebo zkušebních zařízení informace o možnostech přístupu k údajům, jejich získávání a interpretování.
3. Vozidla a jejich zapisovače údajů o události musí být konstruovány tak, aby nástroj k získání údajů mohl vytvářet hlášení o událostech, která obsahují tyto prvky údajů:
a) |
každý z povinných prvků údajů, které vyžaduje předpis OSN č. 169; |
b) |
přesný typ, variantu a verzi vozidla (včetně namontovaných systémů aktivní bezpečnosti a předcházení nehodám), ve kterém se nachází zapisovač údajů o události. |
Výrobce musí prokázat, že údaje uvedené v písmenu b) výše jsou k dispozici po nárazu podle bodu 5.4.1 předpisu OSN č. 169.
4. Údaje zaznamenané zapisovačem údajů o události nesmí být k dispozici pro získání prostřednictvím rozhraní, která jsou přístupná bez odemknutí vozidla nebo použití nástrojů, nebo prostřednictvím rozhraní vozidla pro bezdrátová připojení.
5. Údaje zapisovače údajů o události zpřístupněné podle odstavce 1:
a) |
musí být k dispozici ve strojově čitelném formátu; |
b) |
nesmí obsahovat žádné informace umožňující přiřazení uvedených údajů určité fyzické osobě ani nesmí být s takovými informacemi zpřístupněny. |
Článek 5
Ustanovení o technických prohlídkách
Pro účely pravidelných technických prohlídek vozidel musí být možné ověřit tyto vlastnosti systému zapisovače údajů o události:
1) |
jeho správný provozní stav, vizuálním pozorováním stavu výstražného signálu poruchy po aktivaci hlavního spínače ovládání vozidla a případnou kontrolou žárovky. Zobrazuje-li se výstražný signál poruchy na společné ploše (plocha, na níž mohou být zobrazeny nejméně dvě informační funkce/symboly, nikoli však současně), musí se nejprve zkontrolovat, zda je společná plocha funkční, a teprve potom se zkontroluje stav výstražného signálu poruchy; |
2) |
jeho správnou funkci a integritu softwaru, prostřednictvím elektronického rozhraní vozidla, jako je rozhraní stanovené v části I bodě 14 přílohy III směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/45/EU (5), pokud to umožňují technické vlastnosti vozidla a jsou zpřístupněna nezbytná data. Výrobci zajistí, aby byly k dispozici technické informace pro použití elektronického rozhraní vozidla v souladu s článkem 6 prováděcího nařízení Komise (EU) 2019/621 (6). |
Článek 6
Změna nařízení (EU) 2019/2144
Příloha II nařízení (EU) 2019/2144 se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení.
Článek 7
Vstup v platnost a datum použitelnosti
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Použije se ode dne 7. ledna 2026.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 26. července 2024.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 325, 16.12.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/2144/oj.
(2) Úř. věst. L, 2024/1218, 23.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1218/oj.
(3) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 ze dne 30. května 2018 o schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla a o dozoru nad trhem s nimi, o změně nařízení (ES) č. 715/2007 a (ES) č. 595/2009 a o zrušení směrnice 2007/46/ES (Úř. věst. L 151, 14.6.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/858/oj).
(4) Předpis OSN č. 155 – Jednotná ustanovení pro schvalování vozidel z hlediska kybernetické bezpečnosti a systému řízení kybernetické bezpečnosti [2021/387] (Úř. věst. L 82, 9.3.2021, s. 30, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/387/oj).
(5) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/45/EU ze dne 3. dubna 2014 o pravidelných technických prohlídkách motorových vozidel a jejich přípojných vozidel a o zrušení směrnice 2009/40/ES (Úř. věst. L 127, 29.4.2014, s. 51, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/45/oj).
(6) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/621 ze dne 17. dubna 2019 o technických informacích nezbytných pro technické prohlídky kontrolovaných položek, o používání doporučených metod technických prohlídek a o stanovení podrobných pravidel týkajících se formátu údajů a postupů pro přístup k příslušným technickým informacím (Úř. věst. L 108, 23.4.2019, s. 5, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/621/oj).
PŘÍLOHA
Změna nařízení (EU) 2019/2144
V příloze II části E se řádek pro požadavek E5 nahrazuje tímto:
Předmět |
Regulační akty |
Doplňková zvláštní technická ustanovení |
M1 |
M2 |
M3 |
N1 |
N2 |
N3 |
O1 |
O2 |
O3 |
O4 |
Zvláštní technické celky |
Konstrukční část |
„E5 Zapisovač údajů o události |
Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2022/545 (*1) Předpis OSN č. 160 |
|
B |
|
|
B |
|
|
|
|
|
|
B |
|
Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2024/2220 (*2) Předpis OSN č. 169 |
|
|
D |
D |
|
D |
D |
|
|
|
|
D |
|
(*1) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2022/545 ze dne 26. ledna 2022, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144 stanovením podrobných pravidel týkajících se zvláštních zkušebních postupů a technických požadavků pro schvalování typu motorových vozidel z hlediska jejich zapisovače údajů o události a pro schvalování typu těchto systémů jako samostatných technických celků a kterým se mění příloha II uvedeného nařízení (Úř. věst. L 107, 6.4.2022, s. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2022/545/oj).
(*2) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2024/2220 ze dne 26. července 2024, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144 stanovením podrobných pravidel týkajících se zvláštních zkušebních postupů a technických požadavků pro schvalování typu těžkých nákladních motorových vozidel z hlediska jejich zapisovače údajů o události a pro schvalování typu těchto systémů jako samostatných technických celků a kterým se mění příloha II uvedeného nařízení (Úř. věst. L, 2024/2220, 2.10.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/2220/oj).“
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/2220/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)