(EU) 2024/2108Prováděcí nařízení Komise (EU) 2024/2108 ze dne 29. července 2024, kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2015/1998, pokud jde o některá naléhavá opatření na ochranu letectví před protiprávními činy týkající se zařízení pro bezpečnostní detekční kontrolu kapalin, aerosolů a gelů

Publikováno: Úř. věst. L 2108, 31.7.2024 Druh předpisu: Prováděcí nařízení
Přijato: 29. července 2024 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 1. srpna 2024 Nabývá účinnosti: 1. září 2024
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



European flag

Úřední věstník
Evropské unie

CS

Řada L


2024/2108

31.7.2024

PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2024/2108

ze dne 29. července 2024,

kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2015/1998, pokud jde o některá naléhavá opatření na ochranu letectví před protiprávními činy týkající se zařízení pro bezpečnostní detekční kontrolu kapalin, aerosolů a gelů

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 300/2008 ze dne 11. března 2008 o společných pravidlech v oblasti ochrany civilního letectví před protiprávními činy a o zrušení nařízení (ES) č. 2320/2002 (1), a zejména na čl. 4 odst. 3 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Bod 12 přílohy prováděcího nařízení Komise (EU) 2015/1998 (2) stanoví postupy pro schvalování a používání bezpečnostního vybavení v civilním letectví, které splňuje normy stanovené v uvedené příloze.

(2)

Zařízení systémů detekce výbušnin pro kabinová zavazadla (EDSCB) splňující normu C3, jak je stanoveno v doplňku 12-B přílohy prováděcího nařízení (EU) 2015/1998, jsou určena k detekční kontrole kabinových zavazadel obsahujících kapaliny, aerosoly a gely společně s přenosnými počítači a dalšími velkými elektrickými předměty. Používání této inovativní a provozně výkonné technologie umožňuje letišti, které ji využívá, odstranit stávající omezení uplatňovaná na přepravu tekutin, aerosolů a gelů v kabinových zavazadlech odlétajících cestujících.

(3)

Komise zařízení EDSCB normy C3 schválila a udělila mu označení „známka EU“ (3) poté, co obdržela zkušební protokoly nebo protokoly úrovně 2 v rámci společného postupu hodnocení Evropské konference civilního letectví (ECAC), které prokazují, že zařízení splňuje požadované detekční normy.

(4)

Z technických informací, které Komise obdržela a které potvrdily státy a laboratoře ECAC, vyplývá, že stávající konfigurace zařízení EDSCB normy C3, kterým Komise udělila označení „známka EU“ nebo „známka EU dosud neudělena“, je třeba revidovat, aby se zlepšila jejich výkonnost.

(5)

V zájmu zachování ochrany letecké dopravy před protiprávními činy by mělo být jako preventivní opatření zavedeno omezení maximálního objemu jednotlivých nádob s tekutinami, aerosoly a gely, které mohou být podrobeny detekční kontrole kteroukoli z v současnosti schválených konfigurací zařízení EDSCB normy C3.

(6)

Všechny schválené konfigurace zařízení EDSCB normy C3 uvedené v bodě 12.4.2.8 přílohy prováděcího nařízení (EU) 2015/1998, které obdržely označení „známka EU“ před datem vstupu tohoto nařízení v platnost, by měly být od nynějška používány v souladu s provozní koncepcí zařízení EDSCB normy C3, avšak s detekčním omezením, kdy maximální objem jednotlivých nádob s tekutinami, aerosoly a gely nesmí přesáhnout 100 ml.

(7)

Rozhodnutí Komise (EU) 2024/1177 (4) by mělo být zrušeno, neboť na konfiguraci, která byla předmětem uvedeného rozhodnutí, by se nyní mělo vztahovat omezení vztahující se na všechny schválené konfigurace zařízení EDSCB normy C3.

(8)

Příslušní výrobci zařízení by měli přezkoumat v současnosti používané konfigurace a podrobit je požadovaným zkouškám v laboratořích v rámci společného postupu hodnocení ECAC.

(9)

Omezení zavedené tímto nařízením může být zrušeno, jakmile Komise obdrží zkušební protokoly nebo protokoly úrovně 2 v rámci společného hodnotícího procesu ECAC, které prokáží, že revidované individuální konfigurace zařízení EDSCB normy C3 splňují požadované detekční normy.

(10)

Aby se navíc zkrátila doba trvání provozního omezení zavedeného tímto nařízením a zajistilo rychlejší testování nových konfigurací, měly by konfigurace zařízení schválené v rámci vnitrostátních mechanismů uplatňovaných členskými státy a řádně oznámených Komisi v souladu s bodem 12.0.5 přílohy prováděcího nařízení (EU) 2015/1998 být za určitých podmínek považovány za způsobilé získat označení „známka EU“.

(11)

A konečně zkušenosti získané při uplatňování bodu 12.0.4.2 přílohy prováděcího nařízení (EU) 2015/1998 ukázaly, že je třeba revidovat jeho stávající formulaci, aby provozovatelé mohli zavádět nové kusy zařízení v konfiguraci, pro kterou bylo označení „známka EU“ nebo označení „známka EU dosud neudělena“ pozastaveno, za předpokladu, že u nich budou uplatněna požadovaná kompenzační opatření.

(12)

Prováděcí nařízení (EU) 2015/1998 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno.

(13)

Jelikož je letištím provozujícím konfigurace zařízení EDSCB normy C3 nutné dát přiměřený čas na to, aby se připravila na zavedení zmírňujících opatření stanovených v příloze, mělo by být uplatňování tohoto nařízení odloženo do 1. září 2024.

(14)

Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem výboru zřízeného podle článku 19 nařízení (ES) č. 300/2008,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Příloha prováděcího nařízení (EU) 2015/1998 se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení.

Článek 2

Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Použije se ode dne 1. září 2024.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 29. července 2024.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)   Úř. věst. L 97, 9.4.2008, s. 72, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2008/300/oj

(2)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2015/1998 ze dne 5. listopadu 2015, kterým se stanoví prováděcí opatření ke společným základním normám letecké bezpečnosti (Úř. věst. L 299, 14.11.2015, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2015/1998/oj

(3)  Rozhodnutí Komise (EU) 2021/2147 ze dne 3. prosince 2021 o schválení bezpečnostního vybavení v oblasti civilního letectví s označením „známka EU“ (Úř. věst. L 433, 6.12.2021, s. 25, ELI http://data.europa.eu/eli/dec/2021/2147/oj)

(4)  Rozhodnutí Komise (EU) 2024/1177 ze dne 23. dubna 2024 o pozastavení schválení bezpečnostního vybavení v oblasti civilního letectví s označením „známka EU“ (Úř. věst. L, 2024/1177, 25.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/1177/oj).


PŘÍLOHA

Příloha se mění takto:

1)

bod 12.0.4.2 se nahrazuje tímto:

„12.0.4.2.

Bezpečnostní vybavení, jehož označení „známka EU“ nebo „známka EU dosud neudělena“ bylo pozastaveno, může být provozováno za předpokladu, že se v příslušných případech uplatní dodatečná kompenzační opatření. Je-li status označení „známka EU“ nebo „známka EU dosud neudělena“ pozastaveno, může Komise uvést, zda nové kusy vybavení, u nichž byl status označení pozastaven, mohou být zavedeny a provozovány s uplatněním stejných kompenzačních opatření.“;

2)

doplňuje se nový bod 12.0.5.4, který zní:

„12.0.5.4.

Komise může bezpečnostnímu vybavení uvedenému v bodě 12.0.5.3 udělit status označení „známka EU“ pod podmínkou, že obdrží důkazy předložené členským státem, že toto bezpečnostní vybavení splňuje normy stanovené v této kapitole.“;

3)

body 12.4.2.8 a 12.4.2.9 se nahrazují tímto:

„12.4.2.8.

Všechna zařízení EDS určená k detekční kontrole kabinových zavazadel obsahujících přenosné počítače, jiná velká elektrická zařízení a tekutiny, aerosoly a gely odpovídají alespoň standardu C3.

12.4.2.9.

Pro účely detekční kontroly tekutin, aerosolů a gelů se všechna zařízení EDS, která odpovídají standardu C3, považují za rovnocenná zařízením systémů pro detekci kapalných výbušnin, která odpovídají standardu 2.“;

4)

doplňuje se nový bod 12.4.2.10, který zní:

„12.4.2.10.

Zařízení standardu C3 určená k detekční kontrole kabinových zavazadel, která obdržela označení „známka EU“ nebo „známka EU dosud neudělena“ přede dnem 1. srpna 2024, smí být používána k detekční kontrole tekutin, aerosolů a gelů s pouze detekčním omezením, kdy maximální objem jednotlivých nádob s tekutinami, aerosoly a gely nesmí přesáhnout 100 ml.“


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/2108/oj

ISSN 1977-0626 (electronic edition)


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU