(EU) 2024/2018Prováděcí nařízení Komise (EU) 2024/2018 ze dne 26. července 2024, pokud jde o revizi poplatků a plateb splatných Agentuře Evropské unie pro železnice a podmínky jejich úhrady
Publikováno: | Úř. věst. L 2018, 29.7.2024 | Druh předpisu: | Prováděcí nařízení |
Přijato: | 26. července 2024 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 18. srpna 2024 | Nabývá účinnosti: | 1. října 2024 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Úřední věstník |
CS Řada L |
2024/2018 |
29.7.2024 |
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2024/2018
ze dne 26. července 2024,
pokud jde o revizi poplatků a plateb splatných Agentuře Evropské unie pro železnice a podmínky jejich úhrady
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/796 ze dne 11. května 2016 o Agentuře Evropské unie pro železnice a o zrušení nařízení (ES) č. 881/2004 (1), a zejména na čl. 80 odst. 1 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Prováděcí nařízení Komise (EU) 2018/764 (2) stanoví poplatky a platby splatné Agentuře Evropské unie pro železnice (dále jen „agentura“) za vykonávání určitých činností a poskytování dalších služeb uvedených v nařízení (EU) 2016/796. Podle čl. 80 odst. 3 nařízení (EU) 2016/796 má být výše poplatků a plateb stanovena na úrovni, která zajistí, aby příjmy z nich postačovaly ke krytí celkových nákladů na poskytované služby. |
(2) |
Článek 10 prováděcího nařízení (EU) 2018/764 vyžaduje, aby Komise v každém rozpočtovém roce posoudila režim poplatků a plateb na základě finančních výsledků agentury a odhadů budoucích výdajů a příjmů a v případě potřeby tyto poplatky a platby revidovala. Prováděcí nařízení (EU) 2018/764 má být poté přezkoumáno s ohledem na informace poskytnuté agenturou v jejích výročních zprávách. |
(3) |
Do konce roku 2023 agentura povolila více než 65 000 vozidel, vydala téměř 200 jednotných osvědčení o bezpečnosti a akceptovala technická řešení pro více než 10 traťových realizací evropského systému řízení železničního provozu (ERTMS). Tyto postupy umožnily agentuře nashromáždit údaje nezbytné k vymezení dalších fixních poplatků za konkrétní typy aplikací a služeb. |
(4) |
Rostoucí počet povolení k uvedení vozidel na trh vydávaných agenturou vede k rostoucí pracovní zátěži, zejména pokud jde o zpracování oznámení o změnách povolených vozidel v souladu s čl. 16 odst. 4 prováděcího nařízení Komise (EU) 2018/545 (3) a vyřizování žádostí o vložení údajů o nových typech vozidel a variantách typů vozidel do evropského registru povolených typů vozidel (ERATV). V zájmu transparentnosti a předvídatelnosti pro žadatele a zajištění plné náhrady souvisejících nákladů by měly být zavedeny fixní poplatky za zpracování těchto oznámení a žádostí. |
(5) |
V případě žádostí týkajících se povolení k uvedení na trh nákladních vozů definovaných v bodě 2.1 přílohy nařízení Komise (EU) č. 321/2013 (4), pokud je oblastí použití celá Unie, je jediným orgánem vydávajícím povolení agentura. Zavedení fixního poplatku za tyto žádosti je proto vhodné. |
(6) |
Výše fixních poplatků by měla být vypočtena na základě průměrné pracovní zátěže spojené se zpracováním příslušného typu žádosti nebo oznámení. |
(7) |
Podle čl. 5 odst. 1 prováděcího nařízení (EU) 2018/764 vystaví agentura žadateli konečnou fakturu do 30 kalendářních dnů od svého rozhodnutí. Není však stanovena žádná podobná lhůta pro předložení výkazů nákladů vnitrostátními bezpečnostními orgány, které se účastní posouzení agentury. Chybějící výkazy nákladů zpožďují vystavení konečné faktury agenturou. Proto je nezbytné revidovat harmonogram vystavování faktur agenturou a zahrnout lhůty pro předložení výkazů nákladů vnitrostátními bezpečnostními orgány. |
(8) |
Zkušenosti s uplatňováním prováděcího nařízení (EU) 2018/764 ukázaly, že několik ustanovení vyžaduje vyjasnění, aby se zabránilo nedorozuměním a dále se zjednodušilo vyřizování faktur. Za tímto účelem by měly být zavedeny změny, které by agentuře umožnily vystavovat měsíční nebo vícenásobné faktury a odrazovaly od opožděných žádostí o uplatnění snížení u mikropodniků a malých a středních podniků. |
(9) |
Zatímco zavedení fixních poplatků za určité činnosti agentury mělo pozitivní výsledky, pokud jde o zvýšení transparentnosti nákladů na železničním trhu, ve zbývajících oblastech nemusí být fixní poplatky vhodné vzhledem ke zvláštnostem jednotlivých žádostí, což způsobuje značnou variabilitu objemu práce potřebné k jejich zpracování, jakož i v důsledku rozdílů v souvisejících nákladech. Tak je tomu zejména v případě, kdy je agentura povinna konzultovat vnitrostátní bezpečnostní orgány, a konečný poplatek hrazený žadatelem proto obsahuje proměnlivou část odrážející poplatky účtované vnitrostátními bezpečnostními orgány, z nichž většina dosud uplatňuje hodinové sazby. |
(10) |
Komise se proto domnívá, že není třeba stanovit konkrétní lhůtu pro revizi prováděcího nařízení (EU) 2018/764 s cílem zavést další fixní poplatky. Požadavek postupného přechodu z variabilních na fixní poplatky by měl být zachován, avšak další revize poplatků a plateb by se neměly řídit lhůtou, ale měly by být prováděny tam, kde jsou odůvodněné a nezbytné. |
(11) |
V souladu s čl. 10 odst. 1a prováděcího nařízení (EU) 2018/764 má roční indexace poplatků a plateb agentury zohlednit každoroční aktualizaci odměn a důchodů zaměstnanců agentury, jakož i míru inflace v Unii. Agentura indexované poplatky a platby na následující rok pravidelně zveřejňuje na svých internetových stránkách a jejich uplatňování nevyžaduje revizi prováděcího nařízení. Vzhledem k tomu, že toto nařízení doplňuje nové položky pro konkrétní druhy poplatků, které se vypočítávají na základě hodinové sazby agentury indexované na hodnoty roku 2024, má Komise za to, že všechny hodnoty stanovené tímto nařízením by měly být aktualizovány tak, aby odrážely skutečnou výši poplatků a plateb za rok 2024. |
(12) |
Aby měli žadatelé a agentura dostatek času na přizpůsobení se novým pravidlům, je vhodné stanovit datum použitelnosti tohoto nařízení. Navíc vzhledem k tomu, že činnosti prováděné agenturou mohou vyžadovat dlouhou dobu, mohou některé činnosti ke dni použitelnosti tohoto nařízení ještě probíhat. Je proto vhodné rovněž stanovit přechodná ustanovení, podle nichž by se na výpočet poplatků za žádosti a oznámení podané před uvedeným datem měla vztahovat pravidla stanovená ve znění prováděcího nařízení (EU) 2018/764 platném před datem použitelnosti tohoto nařízení. |
(13) |
Prováděcí nařízení (EU) 2018/764 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
(14) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem výboru uvedeného v článku 81 nařízení (EU) 2016/796, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Prováděcí nařízení (EU) 2018/764 se mění takto:
1) |
V čl. 1 odst. 3 se písmeno c) nahrazuje tímto:
|
2) |
V článku 2 se odstavce 1 a 2 nahrazují tímto: „1. Agentura ukládá poplatky v těchto případech:
Agentura může uložit poplatky za zrušení povolení k uvedení na trh, pokud se následně zjistí nesoulad používaného vozidla nebo typu vozidla se základními požadavky podle článku 26 směrnice (EU) 2016/797 nebo pokud v souladu s čl. 17 odst. 5 a 6 směrnice 2016/798 držitel jednotného osvědčení o bezpečnosti již nesplňuje podmínky pro udělení osvědčení. 2. Žádosti a oznámení uvedené v odst. 1 prvním pododstavci písm. a) a b) se týkají:
|
3) |
v článku 3 se odstavce 2 až 5 nahrazují tímto: „2. Aniž je dotčen odstavec 3 písm. a), výše poplatků za zpracování žádostí uvedených v čl. 2 odst. 2 písm. a), c), d) a e) a za výkon činností uvedených v čl. 2 odst. 1 prvním pododstavci písm. c) a v čl. 2 odst. 1 druhém pododstavci, je rovna celkovému součtu těchto položek:
3. Výše poplatků za podání a zpracování následujících žádostí a oznámení je rovna příslušné fixní částce uvedené v bodě 3 tabulky B přílohy a případně zahrnuje poplatek za použití jednotného kontaktního místa uvedený v odstavci 1 tohoto článku:
Fixní částka uvedená v prvním pododstavci je splatná v okamžiku podání žádosti nebo oznámení. 4. Výše plateb za služby uvedené v čl. 2 odst. 3 tohoto nařízení je rovna počtu hodin strávených zaměstnanci agentury a externími odborníky vynásobenému hodinovou sazbou agentury uvedenou v bodě 1 přílohy. U služeb uvedených v článku 43 nařízení (EU) 2016/796 je poplatek za jednotlivého účastníka roven výsledku vydělení této výše poplatků odhadovaným počtem účastníků asistenční činnosti agentury, není-li dohodnuto jinak. 5. V případě mikropodniků a malých nebo středních podniků může žadatel požádat o 20% snížení částky ukládané agenturou za žádost nebo oznámení uvedené v čl. 2 odst. 1. Pro účely tohoto nařízení se mikropodnikem a malým nebo středním podnikem rozumí samostatný železniční podnik, provozovatel infrastruktury, držitel nebo výrobce vozidla, který je usazen nebo má sídlo v členském státě Evropského hospodářského prostoru a který splňuje podmínky stanovené v doporučení Komise 2003/361/ES (*2). Žadatel do 1 měsíce ode dne podání žádosti nebo oznámení předloží doklad o tom, že splňuje kritéria pro uznání statusu mikropodniku malého nebo středního podniku. Agentura předložené důkazy posoudí a v případě pochybností nebo nedostatečného odůvodnění může žádost o uznání statusu mikropodniku či malého nebo středního podniku zamítnout. (*1) Nařízení Komise (EU) č. 321/2013 ze dne 13. března 2013 o technické specifikaci pro interoperabilitu subsystému „kolejová vozidla – nákladní vozy“ železničního systému v Evropské unii a o zrušení rozhodnutí Komise 2006/861/ES (Úř. věst. L 104, 12.4.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/321/oj ). " (*2) Doporučení Komise ze dne 6. května 2003 o definici mikropodniků a malých a středních podniků (Úř. věst. L 124, 20.5.2003, s. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/reco/2003/361/oj).“;" |
4) |
Článek 4 se mění takto:
|
5) |
Článek 5 se mění takto:
|
6) |
V článku 10 se odstavec 3 nahrazuje tímto: „3. S ohledem na příslušné informace poskytnuté agenturou v jejích výročních zprávách se toto nařízení přezkoumá s cílem zavést fixní poplatky.“ |
7) |
příloha se nahrazuje zněním uvedeným v příloze tohoto nařízení. |
Článek 2
Toto nařízení se nevztahuje na žádosti a oznámení předložené agentuře přede dnem použitelnosti.
Článek 3
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Použije se ode dne 1. října 2024.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 26. července 2024.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 138, 26.5.2016, s. 1, ELI: https://data.europa.eu/eli/reg/2016/796/oj.
(2) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2018/764 ze dne 2. května 2018 o poplatcích a platbách splatných Agentuře Evropské unie pro železnice a o podmínkách jejich úhrady (Úř. věst. L 129, 25.5.2018, s. 68, ELI: https://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/764/oj).
(3) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2018/545 ze dne 4. dubna 2018, kterým se stanoví praktická pravidla pro postup povolování železničních vozidel a typu železničních vozidel v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/797 (Úř. věst. L 90, 6.4.2018, s. 66, ELI: https://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/545/oj).
(4) Nařízení Komise (EU) č. 321/2013 ze dne 13. března 2013 o technické specifikaci pro interoperabilitu subsystému „kolejová vozidla – nákladní vozy“ železničního systému v Evropské unii a o zrušení rozhodnutí Komise 2006/861/ES (Úř. věst. L 104, 12.4.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/321/oj).
PŘÍLOHA
„PŘÍLOHA
1.
Agentura uplatňuje hodinovou sazbu ve výši 265 EUR.
2.
Fixní poplatky agentuře za využívání jednotného kontaktního místa jsou následující:Tabulka A
|
Skupina nákladů jednotného kontaktního místa |
Částka (v EUR) |
Částka (v EUR) Podání žádosti agentuře o: |
||
1. |
jednotné osvědčení o bezpečnosti |
464 |
2. |
povolení typu vozidla |
464 |
3. |
povolení vozidla jiné než povolení ve shodě s typem |
464 |
4. |
schválení traťového systému ERTMS |
464 |
5. |
proces přípravné komunikace |
464 |
3.
Fixní poplatky za podávání a zpracování žádostí a oznámení v souladu s článkem 3 jsou tyto:Tabulka B
|
Skupina nákladů |
Částka (v EUR) |
||||||||||||||
Podání žádosti o rozhodnutí o povolení vozidel ve shodě s typem a její zpracování agenturou: |
||||||||||||||||
1. |
|
865 |
||||||||||||||
2. |
|
1 082 |
||||||||||||||
3. |
motorové nebo elektrické jednotky s vlastním pohonem |
1 244 |
||||||||||||||
Podání žádosti o rozhodnutí o povolení vozidel ve shodě s typem a její zpracování agenturou: |
||||||||||||||||
4. |
nákladní vozy, je-li oblastí použití celá Unie |
26 500 |
||||||||||||||
Žádost o registraci nové verze typu vozidla nebo nové verze varianty typu vozidla do Evropského registru schválených typů vozidel (ERATV): |
||||||||||||||||
5. |
|
398 |
||||||||||||||
6. |
|
451 |
||||||||||||||
7. |
motorové nebo elektrické jednotky s vlastním pohonem |
504 |
||||||||||||||
Zpracování oznámení, včetně rozhodnutí agentury v souladu s čl. 16 odst. 4 prováděcího nařízení (EU) 2018/545: |
||||||||||||||||
8. |
všechny typy vozidel |
3 710 |
4.
Roční míra inflace uvedená v čl. 10 odst. 1a se stanoví takto:
Roční míra inflace, která bude použita: |
„Eurostat HICP (harmonizovaný index spotřebitelských cen) (všechny položky) – všechny země Evropské unie“ (2015 = 100) Procentní změna/průměr za 12 měsíců |
Hodnota míry inflace, která se má vzít v úvahu: |
hodnota míry inflace tři měsíce před provedením indexace |
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/2018/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)