(EU) 2024/1879Prováděcí nařízení Komise (EU) 2024/1879 ze dne 9. července 2024, kterým se stanoví prováděcí pravidla ke směrnici Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES, pokud jde o výpočet kompenzačních požadavků pro účely programu CORSIA

Publikováno: Úř. věst. L 1879, 10.7.2024 Druh předpisu: Prováděcí nařízení
Přijato: 9. července 2024 Autor předpisu:
Platnost od: 30. července 2024 Nabývá účinnosti: 30. července 2024
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
 Obsah   Tisk   Export  Skrýt přehled Celkový přehled   Skrýt názvy Zobrazit názvy  

Provádí předpisy

2003/87/ES;

Oblasti

Věcný rejstřík

Předpisy EU

12016EN02; (EU) 2018/2066; (EU) 2019/1603; (EU) 2020/954; (EU) 2023/958;
Původní znění předpisu

European flag

Úřední věstník
Evropské unie

CS

Řada L


2024/1879

10.7.2024

PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2024/1879

ze dne 9. července 2024,

kterým se stanoví prováděcí pravidla ke směrnici Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES, pokud jde o výpočet kompenzačních požadavků pro účely programu CORSIA

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na směrnici Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES ze dne 13. října 2003 o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v Unii a o změně směrnice Rady 96/61/ES (1), a zejména na čl. 12 odst. 8 uvedené směrnice,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Směrnice 2003/87/ES byla v roce 2023 změněna směrnicí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/958 (2) s cílem zvýšit příspěvek letectví k cíli Unie v oblasti snižování emisí v celém hospodářství a odpovídajícím způsobem provést program kompenzace a snižování emisí oxidu uhličitého v mezinárodním civilním letectví (CORSIA) Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO). Tato změna zachovává oblast působnosti systému EU pro obchodování s emisemi pro vnitroevropské lety a v případě jiných letů než letů v rámci EHP a letů mezi EHP a Švýcarskem a Spojeným královstvím uplatňuje program CORSIA.

(2)

Program CORSIA funguje od roku 2019 za účelem monitorování, vykazování a ověřování emisí. Má se stát celosvětově uplatňovaným tržním nástrojem, jehož cílem je od ledna 2021 kompenzovat emise oxidu uhličitého z mezinárodní letecké dopravy. Výchozí hodnotou pro kompenzaci pro rok 2023 je úroveň emisí z letecké dopravy za rok 2019. Výchozí hodnotou pro kompenzaci uplatňovanou od roku 2024 je 85 % úrovně emisí z letecké dopravy za rok 2019. Kompenzace nad rámec výchozí hodnoty má být provedena zrušením některých kompenzačních kreditů a používáním leteckých paliv vykazovaných v souladu s ustanoveními aktu v přenesené pravomoci přijatého podle článku 28c směrnice 2003/87/ES (dále jen „paliva způsobilá pro program CORSIA“).

(3)

Dne 27. června 2018 přijala Rada Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) na desáté schůzi svého 214. zasedání první vydání přílohy 16 svazku IV Úmluvy o mezinárodním civilním letectví podepsané dne 7. prosince 1944 – CORSIA, kterou se stanoví mezinárodní normy a doporučené postupy v oblasti ochrany životního prostředí pro program CORSIA (normy a doporučené postupy pro program CORSIA). Unie a její členské státy v relevantních případech program CORSIA od začátku období 2021–2023 provádějí v souladu s rozhodnutím Rady (EU) 2020/954 (3). ICAO přijala druhé vydání norem a doporučených postupů pro program CORSIA dne 20. března 2023. Nabylo účinnosti dne 31. července 2023 a vstoupilo v platnost dne 1. ledna 2024.

(4)

Podle článku 28c směrnice 2003/87/ES bylo přijato nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/1603 (4) za účelem náležitého provádění programu CORSIA pro monitorování, vykazování a ověřování emisí z letecké dopravy. Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/1603 má být aktualizováno tak, aby náležitě regulovalo vykazování paliv způsobilých pro program CORSIA certifikovaných certifikačními orgány programu CORSIA a podávání zpráv a ověřování zrušení způsobilých jednotek pro kompenzaci v rámci programu CORSIA.

(5)

Dne 7. října 2022 se 41. shromáždění ICAO rozhodlo změnit předchozí výchozí hodnotu programu CORSIA z průměrných emisí CO2 za roky 2019 a 2020 za období 2021–2023 na emise CO2 za rok 2019 a za období 2024–2035 na 85 % emisí CO2 v roce 2019.

(6)

Při výpočtu kompenzačních požadavků v souvislosti s programem CORSIA by členské státy měly zohlednit seznam států, u nichž se má za to, že uplatňují program CORSIA přijatý Komisí podle čl. 25a odst. 3 a zveřejněný pro příslušný rok. Tento seznam států se liší od seznamu zveřejněného sekretariátem ICAO, neboť vylučuje země EHP, Švýcarsko a Spojené království a zohledňuje pouze ty státy, které jsou považovány za státy provádějící program CORSIA pro účely směrnice 2003/87/ES. Kromě toho by výpočet neměl zahrnovat trasy vyňaté podle čl. 25a odst. 7 směrnice 2003/87/ES z důvodu rovného zacházení s provozovateli se sídlem v Unii.

(7)

Podle norem a doporučených postupů pro program CORSIA by noví provozovatelé letadel vstupující na trh a provozovatelé letadel s malým množstvím emisí, jež se mají kompenzovat, neměli být v rámci programu CORSIA předmětem kompenzačních požadavků, přičemž provozovatelé letadel s malým množstvím emisí, jež se mají kompenzovat, by měli mít nepovinnou možnost kompenzace. Prahové hodnoty pro tyto výjimky jsou stanoveny tak, aby se týkaly minimálního množství emisí. Ustanovení čl. 12 odst. 8 směrnice 2003/87/ES vyžaduje, aby se pravidla definující metodiku výpočtu kompenzačních požadavků programu CORSIA maximálně řídila normami a doporučenými postupy pro program CORSIA, a to s ohledem na příslušná ustanovení uvedené směrnice. V zájmu zajištění rovných podmínek pro evropský letecký průmysl by měly být stejné výjimky zahrnuty do provádění programu CORSIA v Unii.

(8)

V souladu s čl. 12 odst. 7 a 9 směrnice 2003/87/ES by toto nařízení mělo stanovit výpočet kompenzačních požadavků v souvislosti s programem CORSIA týkajících se emisí, k nimž dochází od 1. ledna 2023 do 31. prosince 2026. Během tohoto období by výpočet faktoru růstu měl být založen pouze na růstu odvětví.

(9)

Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro změnu klimatu,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Působnost

Toto nařízení se vztahuje na provozovatele letadel, kteří splňují podmínky stanovené v čl. 12 odst. 6 třetím a čtvrtém pododstavci směrnice 2003/87/ES.

Článek 2

Definice

Pro účely tohoto nařízení se použijí tyto definice:

1)

„mezinárodním letem“ se rozumí provoz letounu od vzletu na letišti státu nebo jeho území a přistání na letišti jiného státu nebo jeho území;

2)

„palivem způsobilým pro program CORSIA“ se rozumí letecké palivo, které bylo vykázáno v souladu s ustanoveními aktu v přenesené pravomoci přijatého podle článku 28c směrnice 2003/87/ES, a které proto může provozovatel letadel použít ke snížení svého kompenzačního požadavku v souladu s čl. 3 odst. 3;

3)

„kompenzačním požadavkem“ se rozumí množství emisí CO2, které má být kompenzováno podle čl. 12 odst. 9 směrnice 2003/87/ES;

4)

„faktorem růstu odvětví“ neboli „SGF“ se rozumí multiplikátor, který je zveřejněn v dokumentu Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) nazvaném „CORSIA Annual Sector’s Growth Factor (SGF)“ (CORSIA – Roční faktor růstu odvětví (SGF)) a vypočítán sekretariátem ICAO podle této metodiky:

a)

SGF použitelný pro emise CO2, k nimž dochází v období do 31. prosince 2023:

SGFy = (SEy SEB,y )/SEy

kde:

SEy

=

celkové odvětvové emise CO2 z mezinárodních letů prováděných provozovateli letadel mezi dvěma státy účastnícími se programu kompenzace a snižování emisí oxidu uhličitého v mezinárodním civilním letectví (CORSIA) v daném roce y a

SEB,y

=

celkové roční odvětvové emise CO2 v roce 2019 z mezinárodních letů prováděných provozovateli letadel mezi státy účastnícími se programu CORSIA v daném roce y;

b)

SGF použitelný pro emise CO2, k nimž dochází v období od 1. ledna 2024 do 31. prosince 2026:

SGFy = (SEy SEB,y )/SEy

kde:

SEy

=

celkové odvětvové emise CO2 z mezinárodních letů prováděných provozovateli letadel mezi státy účastnícími se programu CORSIA v daném roce y a

SEB,y

=

85 procent celkových ročních odvětvových emisí CO2 v roce 2019 z mezinárodních letů prováděných provozovateli letadel mezi dvěma státy účastnícími se programu CORSIA v daném roce y.

Článek 3

Roční kompenzační požadavky pro CO2

1)   Členské státy vypočítají každoročně kompenzační požadavky za předchozí kalendářní rok, pokud jde o lety na trasách mezi členským státem a státy, které jsou uvedeny v prováděcím aktu přijatém podle čl. 25a odst. 3 směrnice 2003/87/ES, jakož i lety mezi státy, které jsou uvedeny v prováděcím aktu přijatém podle čl. 25a odst. 3 směrnice 2003/87/ES, a lety mezi Švýcarskem nebo Spojeným královstvím a státy, které jsou uvedeny v prováděcím aktu přijatém podle čl. 25a odst. 3 směrnice 2003/87/ES, s výjimkou tras vyňatých podle čl. 25a odst. 7 směrnice 2003/87/ES.

2)   Členské státy mohou každoročně vypočítat kompenzační požadavky za předchozí kalendářní rok u mezinárodních letů mezi letištěm nacházejícím se v jedné ze zámořských zemí a území uvedených v příloze II Smlouvy o fungování Evropské unie a letištěm nacházejícím se v členském státě, v jiné ze zámořských zemí a území, Švýcarsku, Spojeném království nebo státech, které jsou uvedeny v prováděcím aktu přijatém podle čl. 25a odst. 3 směrnice 2003/87/ES.

3)   Členské státy každoročně vypočítají pro každého provozovatele letadel, který jim vykázal emise podle aktu v přenesené pravomoci přijatého podle článku 28c směrnice 2003/87/ES, kompenzační požadavky v daném roce v období od 1. ledna 2023 do 31. prosince 2026 před zvážením použití paliv způsobilých pro program CORSIA takto:

ORy = OEy * SGFy

kde:

ORy

=

kompenzační požadavky provozovatele letadel v daném roce y;

OEy

=

emise CO2 provozovatele letadel z mezinárodních letů zahrnutých do daného roku y;

SGFy

=

faktor růstu odvětví.

Od 1. ledna 2023 do 31. prosince 2026 považují členské státy emise CO2 provozovatele letadel zahrnuté v daném roce y za emise z letů mezi členským státem a státy, které jsou uvedeny v prováděcím aktu přijatém podle čl. 25a odst. 3 směrnice 2003/87/ES, jakož i letů mezi státy, které jsou uvedeny v prováděcím aktu přijatém podle čl. 25a odst. 3 směrnice 2003/87/ES, a letů mezi Švýcarskem nebo Spojeným královstvím a státy, které jsou uvedeny v prováděcím aktu přijatém podle čl. 25a odst. 3 směrnice 2003/87/ES.

Členské státy mohou navíc zohlednit emise CO2 zahrnuté v daném roce y z mezinárodních letů uvedených v odstavci 2.

4)   Tento článek se nepoužije na nového provozovatele letadel vstupujícího na trh po dobu tří let počínaje rokem, kdy splňuje požadavky definice provozovatele letadel, nebo dokud jeho roční emise CO2 nepřesáhnou 0,1 % celkových emisí CO2 z mezinárodních letů oznámených ICAO a zveřejněných ICAO v roce 2019, podle toho, co nastane dříve. Tento článek se poté použije na tyto provozovatele v následujícím roce.

5)   Do 30. listopadu 2024, 30. listopadu 2025, 30. listopadu 2026 a 30. listopadu 2027 informují členské státy provozovatele letadel, kteří jim vykázali emise podle aktu v přenesené pravomoci přijatého podle článku 28c směrnice 2003/87/ES, o jejich kompenzačních požadavcích za předchozí rok.

Článek 4

Celkové konečné kompenzační požadavky pro CO2 za dané období se snížením z důvodu používání paliv způsobilých pro program CORSIA

1)   Členské státy vypočítají celkové konečné kompenzační požadavky pro CO2 odděleně za období 2021–2023 a 2024–2026.

2)   Členské státy vypočítají celkové konečné kompenzační požadavky pro CO2 pro provozovatele letadel po zohlednění snížení z důvodu používání paliv způsobilých pro program CORSIA takto:

FORc = (OR 1,c + OR 2,c + OR 3,c ) – (ER 1,c + ER 2,c + ER 3,c )

kde:

FORc

=

celkové konečné kompenzační požadavky pro CO2 provozovatele letadla v daném období c;

ORy,c

=

kompenzační požadavky provozovatele letadla v daném roce y (kde y = 1, 2 nebo 3) období c a

ERy,c

=

snížení z důvodu používání paliv způsobilých pro program CORSIA v daném roce y (kde y = 1, 2 nebo 3) období c.

3)   Při výpočtu snížení z důvodu používání paliv způsobilých pro program CORSIA použijí členské státy tento vzorec:

Formula

kde:

ERy

=

snížení z důvodu používání paliv způsobilých pro program CORSIA v daném roce y (v tunách);

EF

=

emisní faktor podle tabulky 1 přílohy III prováděcího nařízení Komise (EU) 2018/2066 (5);

MSf,y

=

celková hmotnost čistého paliva způsobilého pro program CORSIA deklarovaná v daném roce y (v tunách), jež byla vykázána v souladu s ustanoveními aktu v přenesené pravomoci přijatého podle článku 28c směrnice 2003/87/ES;

LCEF

=

hodnota životního cyklu emisí pro palivo způsobilé pro program CORSIA (v gCO2e/MJ) vykázaná v souladu s ustanoveními prováděcího aktu přijatého podle článku 28c směrnice 2003/87/ES a

LC

=

výchozí hodnoty životního cyklu emisí pro letecké palivo, které se rovnají 89 gCO2e/MJ pro palivo Jet-A, palivo Jet-A1 nebo palivo Jet-B a 95 gCO2e/MJ pro letecký benzin.

4)   Pokud je součet kompenzačních požadavků provozovatele letadel za tři roky daného období (OR1,C + OR2,C + OR3,C) nižší než 3 000 tun CO2, mohou členské státy na žádost provozovatele letadel pro daného provozovatele letadel vypočítat nulové kompenzační požadavky pro uvedené období.

5)   Pokud je celkový konečný kompenzační požadavek provozovatele letadel pro emise CO2 během určitého období (FORc) záporný, nemá provozovatel letadel pro toto období žádné kompenzační požadavky. Tyto negativní kompenzační požadavky se nepřevedou do následujícího období.

6)   Celkové konečné kompenzační požadavky provozovatele letadel pro CO2 za určité období (FORc) se zaokrouhlí nahoru na nejbližší tunu CO2.

7)   Členské státy informují provozovatele letadel o jeho celkových konečných kompenzačních požadavcích pro emise CO2 pro období programu CORSIA 2021–2023 do 30. listopadu 2024 a pro období programu CORSIA 2024–2026 do 30. listopadu 2027.

Article 5

Vstup v platnost

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 9. července 2024.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)   Úř. věst. L 275, 25.10.2003, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/oj.

(2)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/958 ze dne 10. května 2023, kterou se mění směrnice 2003/87/ES, pokud jde o příspěvek letectví k cíli Unie snížit emise v celém hospodářství a o řádné zavedení celosvětového tržního opatření (Úř. věst. L 130, 16.5.2023, s. 115, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2023/958/oj).

(3)  Rozhodnutí Rady (EU) 2020/954 ze dne 25. června 2020 o postoji, který má být jménem Evropské unie zaujat v Mezinárodní organizaci pro civilní letectví (ICAO), pokud jde o oznamování dobrovolné účasti v programu kompenzace a snižování emisí oxidu uhličitého v mezinárodním civilním letectví (CORSIA) od 1. ledna 2021 a o zvolenou možnost výpočtu kompenzačních požadavků vztahujících se na provozovatele letounů pro období 2021–2023 (Úř. věst. L 212, 3.7.2020, s. 14, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2020/954/oj).

(4)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/1603 ze dne 18. července 2019, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES, pokud jde o opatření přijatá Mezinárodní organizací pro civilní letectví pro monitorování, vykazování a ověřování emisí z letectví pro účely provádění celosvětového tržního opatření (Úř. věst. L 250, 30.9.2019, s. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2019/1603/oj).

(5)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2018/2066 ze dne 19. prosince 2018 o monitorování a vykazování emisí skleníkových plynů podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES a o změně nařízení Komise (EU) č. 601/2012 (Úř. věst. L 334, 31.12.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/2066/oj).


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/1879/oj

ISSN 1977-0626 (electronic edition)


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU