(EU) 2024/1849Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1849 ze dne 13. června 2024, kterým se mění nařízení (EU) 2017/852 o rtuti, pokud jde o zubní amalgám a další výrobky s přidanou rtutí, na které se vztahují omezení vývozu, dovozu a výrobyText s významem pro EHP.
Publikováno: | Úř. věst. L 1849, 10.7.2024 | Druh předpisu: | Nařízení |
Přijato: | 13. června 2024 | Autor předpisu: | Evropský parlament; Rada Evropské unie |
Platnost od: | 30. července 2024 | Nabývá účinnosti: | 30. července 2024 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Úřední věstník |
CS Řada L |
2024/1849 |
10.7.2024 |
NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2024/1849
ze dne 13. června 2024,
kterým se mění nařízení (EU) 2017/852 o rtuti, pokud jde o zubní amalgám a další výrobky s přidanou rtutí, na které se vztahují omezení vývozu, dovozu a výroby
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÝ PARLAMENT A RADA EVROPSKÉ UNIE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie, a zejména na čl. 192 odst. 1 této smlouvy,
s ohledem na návrh Evropské komise,
po postoupení návrhu legislativního aktu vnitrostátním parlamentům,
s ohledem na stanovisko Evropského hospodářského a sociálního výboru (1),
po konzultaci s Výborem regionů,
v souladu s řádným legislativním postupem (2),
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
V souladu s čl. 19 odst. 1 a 2 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/852 (3) měla Komise posoudit potřebu, aby Unie regulovala emise rtuti a jejích sloučenin z krematorií, proveditelnost postupného ukončení používání zubního amalgámu v Unii v dlouhodobém horizontu, pokud možno do roku 2030, a přínosy pro životní prostředí a proveditelnost zákazu výroby a vývozu dalších výrobků s přidanou rtutí, které je zakázáno uvádět na trh Unie a dovážet do Unie, a podat o tom zprávu. |
(2) |
Rtuť je chemickou látkou vzbuzující celosvětové obavy o životní prostředí z důvodu svého atmosférického přenosu na velké vzdálenosti, svého přetrvávání po člověkem způsobeném vstupu do životního prostředí a své schopnosti bioakumulace v ekosystémech. Rtuť má rovněž významné negativní účinky na lidské zdraví a dochází k jejímu přenosu z matek na děti prostřednictvím placenty nebo kojením. Znečištění životního prostředí rtutí může být důsledkem antropogenních činností, včetně nedostatečného nakládání s odpadní rtutí, kremace nebo nesprávného používání povinných separátorů amalgámu v zubních ordinacích. |
(3) |
Komise na základě závěrů, k nimž dospěla ve zprávě ze dne 17. srpna 2020 o přezkumech požadovaných podle čl. 19 odst. 1 nařízení (EU) 2017/852 o používání rtuti v zubním amalgámu a zubních výrobcích, předložila v souladu s čl. 19 odst. 3 uvedeného nařízení legislativní návrh na postupné ukončení používání zubního amalgámu a zákaz výroby a vývozu zubního amalgámu a některých světelných zdrojů obsahujících rtuť. |
(4) |
Používání výrobků s přidanou rtutí, včetně používání zubního amalgámu a světelných zdrojů obsahujících rtuť, představuje nejvýznamnější přetrvávající záměrné používání rtuti v Unii. Bezrtuťové alternativy se však staly ekonomicky a technicky proveditelnými a jsou snadno dostupné. |
(5) |
Vzhledem k tomu, že Unie a její členské státy ratifikovaly Minamatskou úmluvu o rtuti (4) z roku 2013 (dále jen „úmluva“), a k tomu, že by smluvní strany úmluvy měly přijmout opatření na podporu prevence zubních kazů a podporu zdraví a tím minimalizovat potřebu oprav zubů jakožto jedno z dalších opatření na podporu postupného ukončení používání zubního amalgámu, a vzhledem k dostupnosti a cenové dostupnosti bezrtuťových alternativ a k současnému přechodu na tyto alternativy v mnoha členských státech je vhodné v Unii používání zubního amalgámu ke stomatologickému ošetření zakázat a zároveň zachovat možnost použít zubní amalgám u pacientů se specifickými zdravotními potřebami, pokud to zubní lékař považuje za naprosto nezbytné. |
(6) |
Při plném respektování odpovědnosti členských států za organizaci zdravotnictví a poskytování zdravotní péče a za účelem omezení socioekonomického dopadu postupného ukončení používání zubního amalgámu, zejména na pacienty s nízkými příjmy, by členské státy, v nichž je zubní amalgám podle vnitrostátního práva jediným materiálem hrazeným nejméně z 90 % z veřejného zdravotního pojištění a v nichž takové hrazení u bezrtuťových alternativ od 1. ledna 2025 ještě není možné, měly mít odchylně od požadavku postupně ukončit používání zubního amalgámu k uvedenému dni, stanoveného v tomto nařízení, na nalezení vhodných řešení pro přizpůsobení svého systému zdravotní péče více času, a proto by jim mělo být umožněno pozdější datum ukončení používání zubního amalgámu. Postupné ukončení používání zubního amalgámu by mělo případně doprovázet proškolení stomatologů, aby se přizpůsobili používání nových technik. |
(7) |
Členské státy využívající odchylku od postupného ukončení používání stanovenou v tomto nařízení by měly mít možnost povolit používání zubního amalgámu za velmi specifických okolností do 30. června 2026. V důsledku toho by měly být dovoz a výroba zubního amalgámu zakázány od 1. července 2026. Od 1. července 2026 by však dovoz a výroba zubního amalgámu měly být nadále možné pouze tehdy, je-li používání tohoto amalgámu nezbytné k pokrytí specifických zdravotních potřeb. |
(8) |
S cílem posoudit potřebu dalšího používání zubního amalgámu v případě specifických zdravotních potřeb by měli dovozci a výrobci každoročně informovat příslušné orgány o tom, jaká množství byla pro tyto zdravotní potřeby dovezena nebo vyrobena. Kromě toho by Komise měla do 31. prosince 2029 posoudit, zda je nadále nutné zachovat odchylku vztahující se na dovoz a výrobu zubního amalgámu používaného u pacientů se specifickými zdravotními potřebami, přičemž se zohlední dostupnost bezrtuťových alternativ pro příslušné skupiny pacientů. |
(9) |
Významným zdrojem emisí rtuti do ovzduší jsou krematoria, a bez ohledu na postupné ukončení používání zubního amalgámu stanovené v tomto nařízení budou krematoria ke znečišťování ovzduší, vody a půdy rtutí nadále přispívat. Je nezbytné vypracovat pokyny k technologiím pro snížení emisí rtuti a jejích sloučenin z krematorií a shromažďovat informace o opatřeních provedených na základě těchto pokynů v členských státech za účelem dosažení vhodné prevence znečištění a zmírnění dopadu na lidské zdraví a životní prostředí. |
(10) |
Rtuť a sloučeniny rtuti se v celosvětovém měřítku nadále nezákonně používají v kosmetických přípravcích. Páté zasedání konference smluvních stran úmluvy (dále jen „konference smluvních stran“) proto v rozhodnutí MC-5/5 vyzvalo smluvní strany úmluvy k poskytnutí informací o výzvách, s nimiž se potýkají při zamezování vývozu, dovozu a výrobě kosmetických přípravků uvedených v části I přílohy A úmluvy. Vzhledem ke škodlivým účinkům rtuti a sloučenin rtuti na lidské zdraví a životní prostředí je třeba expozici a emise dále co nejvíce omezit až na minimum. Z nedávných zpráv vyplývá, že společnosti působící v Unii vyrábějí a vyvážejí sloučeniny rtuti vedoucí k nepovolenému použití rtuti, zejména v kosmetice. Komise by proto měla podat zprávu o vývoji v rámci úmluvy, pokud jde o postupné ukončení nezákonného používání rtuti v kosmetických přípravcích, s přihlédnutím k informacím smluvních stran úmluvy v souladu s rozhodnutím MC-5/5. Komise by měla dále posoudit zbývající způsoby použití rtuti a jejích sloučenin, jako je použití při porozimetrii, u majáků a v očkovacích látkách, a také potřebu rozšířit seznam velkých zdrojů odpadu a případně navrhnout opatření k postupnému ukončení těchto použití a regulovat vývoz, dovoz a výrobu pro tyto účely. |
(11) |
Členské státy mají zajistit, aby byly zavedeny řádné systémy sběru výrobků s přidanou rtutí v elektronickém i jiném než elektronickém odpadu, a zajistit sběr těchto výrobků tříděný a šetrný k životnímu prostředí, v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2012/19/EU (5). |
(12) |
Ustanovení čl. 4 odst. 1 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/65/EU (6) zakazuje uvádění některých elektrických a elektronických zařízení obsahujících rtuť na trh Unie a jejich dovoz do Unie. Příloha III uvedené směrnice uvádí mimo jiné seznam některých světelných zdrojů s přidanou rtutí, které jsou do dat v ní stanovených z uvedeného zákazu vyňaty. Platnost této výjimky skončila v případě netrubicových zářivek s halofosfátovými luminofory již 13. dubna 2016, v případě některých kompaktních zářivek 24. února 2023 a v případě trubicových zářivek pro všeobecné osvětlení 24. srpna 2023. V případě netrubicových zářivek s třípásmovými luminofory skončí platnost výjimky 24. února 2025. V případě většiny vysokotlakých sodíkových výbojek pro všeobecné osvětlení se zlepšeným podáním barev platnost výjimky skončila 24. února 2023, zatímco v případě zbývajících vysokotlakých sodíkových výbojek pro všeobecné osvětlení uvedených v položce 4 přílohy III směrnice 2011/65/EU platnost výjimky skončí 24. února 2027. |
(13) |
Mimoto byly některé trubicové zářivky pro všeobecné osvětlení uvedeny na seznamu výhledově zakázaných světelných zdrojů v rozhodnutí MC-4/3 přijatém na čtvrtém zasedání konference smluvních stran, které se konalo ve dnech 21. až 25. března 2022, a data postupného ukončení jejich používání byla stanovena rozhodnutím MC-5/4, přijatým na pátém zasedání konference smluvních stran, které se konalo ve dnech 30. října až 3. listopadu 2023. Uvedená rozhodnutí podpořila Unie rozhodnutími Rady (EU) 2022/549 (7) a (EU) 2023/2417 (8). |
(14) |
Jelikož je vhodné zakázat co nejdříve vývoz zbývajících světelných zdrojů s přidanou rtutí z Unie a jelikož některé z těchto světelných zdrojů nejsou v současné době obsaženy v části A přílohy II nařízení (EU) 2017/852, měly by do ní být pro účely souladu zařazeny, aby byla zakázána jejich výroba a vývoz od dat uvedených v příloze III směrnice 2011/65/EU, a nikoli později, než k nejambicióznějším datům uvedeným v rozhodnutí MC-4/3. Kromě toho lze významných vedlejších přínosů dosáhnout tím, že se postupně co nejdříve ukončí vývoz světelných zdrojů s přidanou rtutí, protože bezrtuťové alternativy jsou energeticky účinnější, a zamezily by tudíž uvolňování tun emisí CO2. |
(15) |
Jelikož cílů tohoto nařízení nemůže být dosaženo uspokojivě členskými státy, ale spíše jich, z důvodu jejich rozsahu a účinků, může být lépe dosaženo na úrovni Unie, může Unie přijmout opatření v souladu se zásadou subsidiarity stanovenou v článku 5 Smlouvy o Evropské unii. V souladu se zásadou proporcionality stanovenou v uvedeném článku nepřekračuje toto nařízení rámec toho, co je nezbytné pro dosažení těchto cílů. |
(16) |
Nařízení (EU) 2017/852 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno, |
PŘIJALY TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Nařízení (EU) 2017/852 se mění takto:
1) |
Článek 10 se mění takto:
|
2) |
Článek 18 se mění takto:
|
3) |
Článek 19 se mění takto:
|
4) |
Příloha II se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení. |
Článek 2
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 13. června 2024.
Za Evropský parlament
předsedkyně
R. METSOLA
Za Radu
předseda
M. MICHEL
(1) Úř. věst. C, C/2024/894, 6.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/894/oj.
(2) Postoj Evropského parlamentu ze dne 10. dubna 2024 (dosud nezveřejněný v Úředním věstníku) a rozhodnutí Rady ze dne 30. května 2024.
(3) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/852 ze dne 17. května 2017 o rtuti a o zrušení nařízení (ES) č. 1102/2008 (Úř. věst. L 137, 24.5.2017, s. 1).
(4) Rozhodnutí Rady (EU) 2017/939 ze dne 11. května 2017 o uzavření Minamatské úmluvy o rtuti jménem Evropské unie (Úř. věst. L 142, 2.6.2017, s. 4).
(5) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/19/EU ze dne 4. července 2012 o odpadních elektrických a elektronických zařízeních (OEEZ) (Úř. věst. L 197, 24.7.2012, s. 38).
(6) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/65/EU ze dne 8. června 2011 o omezení používání některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních (Úř. věst. L 174, 1.7.2011, s. 88).
(7) Rozhodnutí Rady (EU) 2022/549 ze dne 17. března 2022 o postoji, který má být zaujat jménem Evropské unie na druhé části čtvrtého zasedání konference smluvních stran Minamatské úmluvy o rtuti, pokud jde o přijetí rozhodnutí, kterým se mění přílohy A a B uvedené úmluvy (Úř. věst. L 107, 6.4.2022, s. 78).
(8) Rozhodnutí Rady (EU) 2023/2417 ze dne 23. října 2023 o postoji, který má být zaujat jménem Evropské unie na pátém zasedání konference smluvních stran Minamatské úmluvy o rtuti, pokud jde o přijetí rozhodnutí, kterým se mění přílohy A a B uvedené úmluvy (Úř. věst. L, 2023/2417, 6.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/2417/oj).
PŘÍLOHA
Část A přílohy II nařízení (EU) 2017/852 se mění takto:
1) |
Vkládá se nová položka, která zní:
|
2) |
Vkládají se nové položky, které znějí:
|
3) |
Vkládá se nová položka, která zní:
|
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1849/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)