(EU) 2024/1504Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2024/1504 ze dne 22. února 2024, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1114 stanovením procesních pravidel pro výkon pravomoci Evropského orgánu pro bankovnictví ukládat pokuty nebo penále vydavatelům významných tokenů vázaných na aktiva a vydavatelům významných elektronických peněžních tokenů

Publikováno: Úř. věst. L 1504, 30.5.2024 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 22. února 2024 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 19. června 2024 Nabývá účinnosti: 19. června 2024
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



European flag

Úřední věstník
Evropské unie

CS

Řada L


2024/1504

30.5.2024

NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2024/1504

ze dne 22. února 2024,

kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1114 stanovením procesních pravidel pro výkon pravomoci Evropského orgánu pro bankovnictví ukládat pokuty nebo penále vydavatelům významných tokenů vázaných na aktiva a vydavatelům významných elektronických peněžních tokenů

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1114 ze dne 31. května 2023 o trzích kryptoaktiv a o změně nařízení (EU) č. 1093/2010 a (EU) č. 1095/2010 a směrnic 2013/36/EU a (EU) 2019/1937 (1), a zejména na čl. 134 odst. 10 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Aby měla osoba vyšetřovaná ohledně údajného porušení povinnosti uvedeného v příloze V nebo VI nařízení (EU) 2023/1114 příležitost se k vyšetřovaným záležitostem vyjádřit, měla by mít tato osoba právo předložit písemné připomínky ke zprávě o nálezu v rámci vyšetřování v přiměřené lhůtě nejméně čtyř týdnů předtím, než vyšetřující úředník předloží svá zjištění orgánu EBA. Vyšetřované osobě by mělo být umožněno, aby jí byl během vyšetřování nápomocen právní zástupce podle vlastního výběru. Vyšetřující úředník by měl zvážit, zda je v návaznosti na podání předložená vyšetřovanou osobou nezbytné zprávu o nálezu před jejím předložením orgánu EBA pozměnit.

(2)

Orgán EBA by měl zkontrolovat úplnost spisu předloženého vyšetřujícím úředníkem na základě seznamu dokumentů. Aby vyšetřovaná osoba mohla náležitě připravit svou obhajobu, měl by jí orgán EBA před přijetím konečného rozhodnutí o pokutách nebo opatřeních v oblasti dohledu poskytnout právo na podání dalších písemných připomínek.

(3)

Aby se zajistilo, že vyšetřovaná osoba bude spolupracovat, měl by orgán EBA mít možnost přijmout určitá donucovací opatření. Pokud orgán EBA přijal rozhodnutí vyžadující, aby vyšetřovaná osoba porušování povinnosti ukončila, nebo ji požádal o poskytnutí úplných informací nebo o předložení úplných záznamů, údajů nebo jiných materiálů nebo přijal rozhodnutí o provedení kontroly na místě, může uložit penále s cílem tuto osobu přimět, aby přijatému rozhodnutí vyhověla. Před uložením penále by měl orgán EBA vyšetřované osobě poskytnout příležitost k předložení písemných podání.

(4)

Vzhledem k tomu, že vyšetřující úředník vykonává svou práci nezávisle, neměl by být orgán EBA vázán spisem, který vyšetřující úředník připravil. Aby se však zajistilo, že vyšetřovaná osoba bude moci odpovídajícím způsobem připravit svou obhajobu, ať už orgán EBA souhlasí, nebo nesouhlasí se všemi nálezy vyšetřujícího úředníka nebo s jejich částí, měla by o nich být informována a měla by jí být poskytnuta příležitost reagovat.

(5)

Pokud orgán EBA přijme prozatímní rozhodnutí podle čl. 135 odst. 2 nařízení (EU) 2023/1114, měl by vyšetřované osobě poskytnout příležitost vyjádřit se co nejdříve po přijetí prozatímního rozhodnutí a před přijetím potvrzujícího rozhodnutí. V rámci tohoto procesu by však vyšetřovaná osoba měla mít právo vyjádřit se předem v době, když je vyšetřování vedeno vyšetřujícím úředníkem.

(6)

Pravomoc orgánu EBA ukládat penále má být vykonávána s náležitým ohledem na právo na obhajobu a nemá být uplatňována déle než po dobu nezbytnou. Pokud orgán EBA rozhodne o uložení penále, měla by dotčená osoba dostat příležitost se k záležitosti vyjádřit a od okamžiku, kdy dotčená osoba splní jí určené rozhodnutí orgánu EBA, by již žádné penále nemělo být vyžadováno.

(7)

Spisy připravené orgánem EBA a vyšetřujícím úředníkem obsahují informace, které jsou pro dotčenou osobu při přípravě soudního nebo správního řízení nezbytné. Vyšetřovaná osoba by proto poté, co obdrží oznámení o zprávě o nálezu buď od vyšetřujícího úředníka, nebo od orgánu EBA, měla mít nárok na přístup ke spisu s výhradou oprávněného zájmu jiných osob na ochraně jejich obchodních tajemství. Použití dokumentů ze zpřístupněného spisu by mělo být povoleno pouze v případě soudních nebo správních řízení v souvislosti s porušením nařízení (EU) 2023/1114.

(8)

Pravomoc ukládat pokuty a penále i pravomoc vymáhat pokuty a penále by měly podléhat promlčecí lhůtě. Z důvodů soudržnosti by promlčecí lhůty pro ukládání a vymáhání pokut a penále měly zohledňovat stávající právní předpisy Unie upravující ukládání sankcí dohlíženým subjektům a vymáhání těchto sankcí a zkušenosti orgánu EBA při uplatňování těchto právních předpisů.

(9)

Aby orgán EBA zajistil bezpečnou úschovu vybraných pokut a penále, měl by je uložit na úročené účty, které jsou otevřeny výlučně za účelem jednorázových pokut nebo penále, jejichž cílem je ukončit jediné porušení povinností. Z důvodu rozpočtové obezřetnosti by měl orgán EBA převést částky na Komisi až poté, co jsou rozhodnutí pravomocná z důvodu vyčerpání nebo zániku práva na odvolání.

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Procesní pravidla v řízeních o porušení povinnosti před vyšetřujícím úředníkem

1.   Po dokončení vyšetřování údajného porušení povinnosti uvedeného v příloze V nebo VI nařízení (EU) 2023/1114 a před předáním spisu Evropskému orgánu pro bankovnictví (EBA) podle čl. 134 odst. 2 uvedeného nařízení vyšetřující úředník písemně informuje vyšetřovanou osobu o svém nálezu a poskytne jí příležitost učinit písemná podání v souladu s čl. 134 odst. 5 uvedeného nařízení.

2.   Zpráva o nálezu uvádí skutečnosti, které mohou představovat jedno nebo více porušení uvedených v příloze V nebo VI nařízení (EU) 2023/1114, včetně posouzení povahy a závažnosti těchto porušení s přihlédnutím ke kritériím stanoveným v čl. 130 odst. 3 uvedeného nařízení.

3.   Ve zprávě o nálezu se stanoví přiměřená lhůta, v níž může vyšetřovaná osoba učinit svá písemná podání. V jiných vyšetřováních než těch, která jsou uvedena v článku 4, činí tato lhůta nejméně čtyři týdny. Vyšetřující úředník není povinen zohledňovat písemná vyjádření doručená po uplynutí této lhůty.

4.   Ve svých písemných podáních může vyšetřovaná osoba uvést veškeré skutečnosti, které jsou jí známy a jsou relevantní pro její obhajobu, a pokud je to možné, přiloží k nim dokumenty na důkaz uvedených skutečností. Vyšetřovaná osoba může navrhnout, aby vyšetřující úředník vyslechl další osoby, které mohou potvrdit skutečnosti uvedené v podáních vyšetřované osoby. Vyšetřované osobě může být při přípravě písemných podání nápomocen právní zástupce podle jejího vlastního výběru.

5.   Vyšetřující úředník může vyšetřovanou osobu, jíž byla adresována zpráva o nálezu, vyzvat, aby se dostavila k ústnímu slyšení. Vyšetřovaným osobám může být nápomocen právní zástupce podle jejich vlastního výběru. Ústní slyšení nejsou veřejná.

Článek 2

Procesní pravidla v řízeních o porušení povinnosti před orgánem EBA v souvislosti s pokutami a opatřeními v oblasti dohledu

1.   Úplný spis, který má vyšetřující úředník předložit orgánu EBA, obsahuje tyto dokumenty:

a)

zprávu o nálezu a její kopii určenou vyšetřované osobě, jakož i jakékoli pozměněné zprávy o nálezu v důsledku podání vyšetřované osoby;

b)

kopii písemných podání vyšetřované osoby;

c)

v příslušných případech zápis z ústního slyšení.

2.   Pokud je spis neúplný, orgán EBA podá vyšetřujícímu úředníkovi odůvodněnou žádost o doplňující dokumenty.

3.   Pokud má orgán EBA za to, že skutečnosti popsané ve zprávě o nálezu vyšetřujícího úředníka nezakládají porušení povinnosti uvedené v příloze V nebo VI nařízení (EU) 2023/1114, rozhodne o ukončení vyšetřování a toto rozhodnutí oznámí vyšetřované osobě.

4.   Pokud orgán EBA se všemi nebo některými nálezy vyšetřujícího úředníka souhlasí, informuje o tom vyšetřovanou osobu. V rámci této komunikace se stanoví alespoň dvoutýdenní lhůta v případě, že orgán EBA souhlasí se všemi nálezy, a alespoň čtyřtýdenní lhůta v případě, že orgán EBA nesouhlasí se všemi nálezy, během níž může vyšetřovaná osoba učinit písemná podání. Orgán EBA není pro přijetí rozhodnutí o porušení povinnosti a o opatřeních v oblasti dohledu a uložení pokuty v souladu s články 130 a 131 nařízení (EU) 2023/1114 povinen zohledňovat písemná podání doručená po uplynutí uvedené lhůty.

5.   Orgán EBA může vyšetřovanou osobu, jíž byla adresována zpráva o nálezu, vyzvat, aby se dostavila k ústnímu slyšení. Vyšetřované osobě může být nápomocen právní zástupce podle jejího vlastního výběru. Ústní slyšení nejsou veřejná.

6.   Jestliže orgán EBA rozhodne, že se vyšetřovaná osoba dopustila jednoho nebo více porušení povinnosti uvedených v příloze V nebo VI nařízení (EU) 2023/1114, a přijal rozhodnutí o uložení pokuty v souladu s článkem 131 uvedeného nařízení, ihned takové rozhodnutí oznámí vyšetřované osobě.

Článek 3

Procesní pravidla v řízeních o porušení povinnosti před orgánem EBA v souvislosti s penále

1.   Předtím, než přijme rozhodnutí o uložení penále podle článku 132 nařízení (EU) 2023/1114, předloží orgán EBA vyšetřované osobě zprávu o nálezu odůvodňující uložení penále a uvádějící výši penále za každý den nedodržení povinnosti.

Ve zprávě o nálezu se stanoví alespoň čtyřtýdenní lhůta, v níž může vyšetřovaná osoba učinit písemná podání. Orgán EBA není pro přijetí rozhodnutí o penále povinen zohledňovat písemná podání doručená po uplynutí uvedené lhůty.

2.   Orgán EBA může účastníka řízení vyzvat, aby se dostavil k ústnímu slyšení. Účastníku řízení může být nápomocen právní zástupce podle vlastního výběru. Ústní slyšení nejsou veřejná.

3.   Rozhodnutí orgánu EBA o uložení penále musí uvádět právní základ a odůvodnění rozhodnutí, výši penále a datum zahájení jeho platby.

4.   Jakmile osoba podléhající příslušnému rozhodnutí uvedenému v čl. 132 odst. 1 nařízení (EU) 2023/1114 uvedenému rozhodnutí vyhoví, penále se již dále neukládá.

Článek 4

Procesní pravidla pro prozatímní rozhodnutí o opatřeních v oblasti dohledu

1.   Pokud orgán EBA přijme prozatímní rozhodnutí uvedené v čl. 135 odst. 2 nařízení (EU) 2023/1114 o uložení opatření v oblasti dohledu podle článku 130 uvedeného nařízení, neprodleně toto prozatímní rozhodnutí oznámí dotčené osobě.

Orgán EBA stanoví alespoň čtyřtýdenní lhůtu, v níž může osoba, jíž se prozatímní rozhodnutí týká, k uvedenému rozhodnutí učinit písemná podání. Orgán EBA není povinen zohledňovat písemná podání doručená po uplynutí uvedené lhůty.

Pokud je o to požádán, umožní orgán EBA osobě, jíž se prozatímní rozhodnutí týká, přístup ke spisu. Dokumenty ze zpřístupněného spisu se použijí pouze pro účely soudních nebo správních řízení, jejichž předmětem je uplatňování nařízení (EU) 2023/1114.

Orgán EBA může osobu, jíž se prozatímní rozhodnutí týká, vyzvat, aby se dostavila k ústnímu slyšení. Osobám, jichž se prozatímní rozhodnutí týká, může být nápomocen právní zástupce podle vlastního výběru. Ústní slyšení nejsou veřejná.

2.   Co nejdříve po přijetí prozatímního rozhodnutí orgán EBA přijme konečné rozhodnutí.

Pokud má orgán EBA po vyslechnutí osoby, jíž se prozatímní rozhodnutí týká, za to, že se tato osoba dopustila porušení povinnosti uvedeného v přílohách V nebo VI nařízení (EU) 2023/1114, přijme potvrzující rozhodnutí o uložení jednoho nebo více opatření v oblasti dohledu stanovených v článku 130 nařízení (EU) 2023/1114. Orgán EBA toto rozhodnutí ihned oznámí osobě, jíž se prozatímní rozhodnutí týká.

3.   Pokud orgán EBA přijme konečné rozhodnutí, které nepotvrzuje prozatímní rozhodnutí, považuje se prozatímní rozhodnutí za zrušené.

Článek 5

Přístup ke spisu a používání dokumentů

1.   Pokud je o to požádán, umožní orgán EBA vyšetřované osobě, které vyšetřující úředník nebo orgán EBA zaslali zprávu o nálezu, přístup ke spisu. Přístup se udělí po oznámení o jakékoli zprávě o nálezu v souladu s čl. 134 odst. 7 nařízení (EU) 2023/1114.

2.   Dokumenty ze zpřístupněného spisu použije osoba uvedená v odstavci 1 pouze pro účely soudních nebo správních řízení, jejichž předmětem je uplatňování nařízení (EU) 2023/1114.

Článek 6

Promlčecí lhůty v případě ukládání pokut a penále

1.   Na pokuty a penále ukládané vyšetřovaným osobám se vztahuje pětiletá promlčecí lhůta.

2.   Promlčecí lhůta uvedená v odstavci 1 začíná běžet dnem následujícím po dni, kdy došlo k porušení povinnosti. V případě trvalého nebo opakovaného porušení povinnosti začíná tato promlčecí lhůta běžet dnem, kdy bylo takové porušení ukončeno.

3.   Jakékoli opatření přijaté orgánem EBA nebo příslušným orgánem jednajícím na žádost orgánu EBA v souladu s čl. 138 odst. 1 nařízení (EU) 2023/1114 za účelem šetření v souvislosti s porušením povinnosti uvedeným v příloze V nebo VI nařízení (EU) 2023/1114 přerušuje promlčecí lhůtu pro uložení pokut a penále. Uvedená promlčecí lhůta se přerušuje s účinkem ode dne, kdy je opatření oznámeno osobě vyšetřované v souvislosti s porušením povinnosti uvedeným v příloze V nebo VI nařízení (EU) 2023/1114.

4.   Každé přerušení podle odstavce 3 vede k novému začátku promlčecí lhůty. Promlčecí lhůta uplyne nejpozději dnem, kdy uplynula doba rovnající se dvojnásobku promlčecí lhůty, aniž by orgán EBA uložil pokutu nebo penále. Uvedená lhůta se prodlužuje o dobu, po kterou je promlčení pozastaveno podle odstavce 5.

5.   Promlčecí lhůta pro uložení pokut a penále se pozastaví na dobu, po kterou je rozhodnutí orgánu EBA předmětem probíhajícího řízení před odvolacím senátem uvedeným v článku 60 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1093/2010 (2) nebo podléhá přezkumu Soudním dvorem Evropské unie v souladu s článkem 136 nařízení (EU) 2023/1114.

Článek 7

Promlčecí lhůty pro vymáhání sankcí

1.   Na pravomoc EBA vymáhat rozhodnutí přijatá podle článků 131 a 132 nařízení (EU) 2023/1114 se vztahuje pětiletá promlčecí lhůta.

2.   Promlčecí lhůta uvedená v odstavci 1 se počítá ode dne následujícího po dni, kdy je rozhodnutí pravomocné.

3.   Promlčecí lhůta pro vymáhání sankcí se přerušuje jakýmkoli opatřením orgánu EBA nebo příslušného orgánu jednajícího na žádost orgánu EBA v souladu s článkem 138 nařízení (EU) 2023/1114, jehož účelem je vymáhání platby nebo prosazování platebních podmínek pokuty nebo penále.

4.   Každé přerušení podle odstavce 3 vede k novému začátku promlčecí lhůty.

5.   Promlčecí lhůta pro vymáhání sankcí se pozastaví:

a)

po dobu lhůty pro zaplacení;

b)

po dobu, po kterou je vymáhání platby pozastaveno v očekávání rozhodnutí odvolacího senátu orgánu EBA v souladu s článkem 60 nařízení (EU) č. 1093/2010 a přezkumu ze strany Soudního dvora Evropské unie v souladu s článkem 136 nařízení (EU) 2023/1114.

Článek 8

Výběr pokut a penále

1.   Částky pokut a penále vybrané orgánem EBA se uloží na úročený účet otevřený tímto orgánem do doby, než o nich bude pravomocně rozhodnuto. V případě, že je orgánem EBA vybíráno souběžně více pokut a penále, orgán EBA zajistí, aby byly uloženy na různé účty nebo podúčty. Zaplacené pokuty a penále se nezahrnují do rozpočtu orgánu EBA ani se neevidují jako rozpočtové částky.

2.   Jakmile orgán EBA zjistí, že o pokutách nebo penále bylo po vyčerpání všech práv na odvolání pravomocně rozhodnuto, převede tyto částky spolu s případnými připsanými úroky Komisi. Tyto částky se poté zanesou do souhrnného rozpočtu Unie.

3.   Orgán EBA Komisi pravidelně podává zprávy o výši uložených pokut a penále a o jejich stavu.

Článek 9

Vstup v platnost

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 22. února 2024.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)   Úř. věst. L 150, 9.6.2023, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.

(2)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1093/2010 ze dne 24. listopadu 2010 o zřízení Evropského orgánu dohledu (Evropského orgánu pro bankovnictví), o změně rozhodnutí č. 716/2009/ES a o zrušení rozhodnutí Komise 2009/78/ES (Úř. věst. L 331, 15.12.2010, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1093/oj).


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/1504/oj

ISSN 1977-0626 (electronic edition)


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU