(EU) 2024/1400Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2024/1400 ze dne 13. března 2024, kterým se mění nařízení (EU) č. 139/2014, pokud jde o bezpečnost letišť, změnu provozovatele letiště a hlášení událostí
Publikováno: | Úř. věst. L 1400, 24.5.2024 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 13. března 2024 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 13. června 2024 | Nabývá účinnosti: | 24. května 2025 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Úřední věstník |
CS Řada L |
2024/1400 |
24.5.2024 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2024/1400
ze dne 13. března 2024,
kterým se mění nařízení (EU) č. 139/2014, pokud jde o bezpečnost letišť, změnu provozovatele letiště a hlášení událostí
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1139 ze dne 4. července 2018 o společných pravidlech v oblasti civilního letectví a o zřízení Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví, kterým se mění nařízení (ES) č. 2111/2005, (ES) č. 1008/2008, (EU) č. 996/2010, (EU) č. 376/2014 a směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/30/EU a 2014/53/EU a kterým se zrušuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 552/2004 a (ES) č. 216/2008 a nařízení Rady (EHS) č. 3922/91 (1), a zejména na čl. 39 odst. 1 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Nařízení Komise (EU) č. 139/2014 (2) stanoví požadavky a správní postupy týkající se letišť, včetně jejich řízení, provozu, certifikace a dozoru nad nimi. |
(2) |
Pokud provozovatel letiště, který získal osvědčení v souladu s nařízením (EU) č. 139/2014, ukončí svou činnost a jeho úkoly přebírá nový provozovatel, měla by změna proběhnout tak, aby bylo zajištěno bezpečné a hladké předání letištního provozu. |
(3) |
Systém hlášení událostí provozovatelů letišť a poskytovatelů služeb řízení provozu na odbavovací ploše by měl být uveden do souladu s ustanoveními nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 376/2014 (3), aby mezi těmito nařízeními panovala soudržnost. |
(4) |
Pokud provozovatelé letišť poskytují rovněž letové provozní služby, měly by být požadavky na sledování souladu sjednoceny s odpovídajícími ustanoveními prováděcího nařízení Komise (EU) 2017/373 (4), aby bylo možné sledování souladu snáze začlenit do jednotného systému řízení. |
(5) |
Nařízení (EU) č. 139/2014 vyžaduje, aby provozovatelé letišť vytvořili a vedli bezpečnostní programy a bezpečnostní výbory. Kromě toho dokument č. 9981 Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) „Postupy pro letové navigační služby – letiště“ doplnil zvláštní ustanovení týkající se složení a činnosti těchto výborů. Ustanovení o činnosti místních týmů pro bezpečnost dráhy a dalších výborů pro bezpečnost letišť by proto měla být změněna tak, aby odrážela tento vývoj v rámci ICAO. |
(6) |
Provozovatel letiště by měl vypracovat plán na odstranění letadel neschopných pohybu, aby byl zajištěn koordinační mechanismus a přístup ke zdrojům a vybavení. |
(7) |
Na základě standardů a doporučených postupů ICAO by měly být stanoveny minimální společné požadavky na bezpečnost práce na letištích a vyšetřování bezpečnostních událostí a z tohoto důvodu by měl být zaveden postup pro řízení bezpečnosti prací na letištích, jehož součástí jsou oprávnění, oznámení, bezpečnostní opatření, dohled a kontrola. |
(8) |
Dráhy a pojezdové dráhy nebo jejich části, které jsou dočasně nebo trvale uzavřeny, by měly být náležitě označeny, aby se zabránilo jejich použití letadly. |
(9) |
Použití letiště letadlem, které překračuje certifikované konstrukční vlastnosti letiště, by mělo podléhat posouzení a předchozímu schválení příslušným úřadem, aby bylo zajištěno, že byla řádně posouzena a zmírněna všechna bezpečnostní rizika. |
(10) |
Na pohybové ploše by měla být určena místa, kde došlo k srážce nebo k narušení dráhy nebo kde takové riziko hrozí, a tato místa by měla být označena za kritické body a související rizika by měla být zmírněna, aby se zabránilo riziku narušení dráhy, jakož i riziku srážky mezi letadly a mezi letadly a mobilními prostředky. |
(11) |
Pozastavení provozu dráhy nebo její uzavření by mělo být prováděno bezpečným a koordinovaným způsobem, a provozovatel letiště by proto měl stanovit a uplatňovat vhodné postupy. |
(12) |
Při nadměrném používání těžkými letadly může dojít k poškození vozovky, a proto by měly být zavedeny vhodné postupy pro provoz při přetížení, aby byl provoz těchto letadel regulován a zabránilo se neúměrnému zhoršování stavu vozovky. |
(13) |
Nařízení (EU) č. 139/2014 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
(14) |
Aby bylo zajištěno hladké provádění opatření zavedených tímto nařízením a zároveň byla zachována vysoká a jednotná úroveň bezpečnosti civilního letectví v Unii, měl by být odvětví a příslušným úřadům členských států ponechán dostatek času na přizpůsobení se opatřením zavedeným tímto nařízením, a proto by se toto nařízení mělo začít používat 12 měsíců od svého vstupu v platnost, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Změny nařízení (EU) č. 139/2014
Nařízení (EU) č. 139/2014 se mění takto:
(1) |
V článku 7 se doplňuje odstavec 4, který zní: „4. Jsou-li splněny podmínky uvedené v odstavcích 1 a 3, převede se dokument DAAD připojený k osvědčení na nového provozovatele letiště, na něhož se provoz letiště převádí.“ |
(2) |
Přílohy I, II, III a IV se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení. |
Článek 2
Vstup v platnost a použitelnost
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Použije se ode dne 24. května 2025.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 13. března 2024.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 212, 22.8.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1139/oj.
(2) Nařízení Komise (EU) č. 139/2014 ze dne 12. února 2014, kterým se stanoví požadavky a správní postupy týkající se letišť podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008 (Úř. věst. L 44, 14.2.2014, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/139/oj).
(3) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 376/2014 ze dne 3. dubna 2014 o hlášení událostí v civilním letectví, analýze těchto hlášení a navazujících opatřeních a o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 996/2010 a zrušení směrnic Evropského parlamentu a Rady 2003/42/ES, nařízení Komise (ES) č. 1321/2007 a nařízení Komise (ES) č. 1330/2007 (Úř. věst. L 122, 24.4.2014, s. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/376/oj).
(4) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2017/373 ze dne 1. března 2017, kterým se stanoví společné požadavky na poskytovatele služeb v oblasti uspořádání letového provozu/letových navigačních služeb a jiných funkcí sítě uspořádání letového provozu a dohled nad nimi, zrušují nařízení (ES) č. 482/2008, prováděcí nařízení (EU) č. 1034/2011, (EU) č. 1035/2011 a (EU) 2016/1377 a mění nařízení (EU) č. 677/2011 (Úř. věst. L 62, 8.3.2017, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2017/373/oj).
PŘÍLOHA
Přílohy I, II, III, a IV nařízení (EU) č. 139/2014 se mění takto:
1) |
Příloha I se mění takto:
|
2) |
Příloha II se mění takto:
|
3) |
Příloha III se mění takto:
|
4) |
Příloha IV se mění takto:
|
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/1400/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)