(EU) 2024/1321Oprava prováděcího nařízení Komise (EU) 2024/1321 ze dne 8. května 2024, kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2018/2067, pokud jde o ověřování údajů a akreditaci ověřovatelů (Úřední věstník Evropské unie L, 2024/1321, 13. května 2024)
Publikováno: | Úř. věst. L 90300, 15.5.2024 | Druh předpisu: | Prováděcí nařízení;Oprava |
Přijato: | 15. května 2024 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 15. května 2024 | Nabývá účinnosti: | 15. května 2024 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Úřední věstník |
CS Řada L |
2024/1321 |
15.5.2024 |
Oprava prováděcího nařízení Komise (EU) 2024/1321 ze dne 8. května 2024, kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2018/2067, pokud jde o ověřování údajů a akreditaci ověřovatelů
( Úřední věstník Evropské unie L, 2024/1321, 13. května 2024 )
Znění prováděcího nařízení (EU) 2024/1321 se nahrazuje tímto:
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2024/90300
ze dne 8. května 2024,
kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2018/2067, pokud jde o ověřování údajů a akreditaci ověřovatelů
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
S ohledem na směrnici Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES ze dne 13. října 2003 o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v Unii a o změně směrnice Rady 96/61/ES (1), a zejména na čl. 15 třetí pododstavec a čl. 30f odst. 1 a 5 druhý pododstavec uvedené směrnice,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
V návaznosti na změnu směrnice 2003/87/ES směrnicí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/959 (2) je třeba změnit prováděcí nařízení Komise (EU) 2018/2067 (3) tak, aby zahrnovalo pravidla pro ověřování emisí skleníkových plynů ze zařízení na spalování komunálního odpadu s celkovým jmenovitým tepelným příkonem vyšším než 20 MW. Aby se zajistily harmonizované přístupy ke všem zařízením provádějícím spalovací činnosti, měly by se na ověřování zařízení na spalování komunálního odpadu vztahovat stejné požadavky jako na jiná spalovací zařízení. Pokud členský stát nepožadoval, aby zařízení na spalování komunálního odpadu mělo povolení k vypouštění emisí skleníkových plynů, jak je uvedeno v článku 4 směrnice 2003/87/ES, ověřovatel by měl své posouzení zaměřit na dodržování plánu pro monitorování. |
(2) |
Směrnice (EU) 2023/959 rozšířila rozsah činností uvedených v příloze I směrnice 2003/87/ES na výrobu ropy, výrobu železa, výrobu hliníku a oxidu hlinitého, výrobu vodíku a přepravu CO2 jinými prostředky než potrubím. Aby se zajistil soulad mezi přílohou I směrnice 2003/87/ES a rozsahem činností, pro něž by ověřovatel měl být akreditován, aby mohl provádět ověřování v těchto odvětvích, je třeba aktualizovat rozsah akreditace v příloze I prováděcího nařízení (EU) 2018/2067. |
(3) |
V návaznosti na zavedení povinnosti v čl. 10a odst. 1 třetím pododstavci směrnice 2003/87/ES, které podmiňuje přidělování bezplatných povolenek prováděním opatření ke zvýšení energetické účinnosti, byla do nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/331 (4) zahrnuta nová pravidla, která stanoví, kdy jsou doporučení ze zpráv o energetických auditech nebo certifikovaných systémů hospodaření s energií v souladu s článkem 8 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/27/EU (5) považována za provedená. Klíčovým předpokladem pro prokázání provedení těchto doporučení je, že ověřovatel během ověřování potvrdí výkaz základních údajů nebo v příslušných případech roční výkaz úrovně činnosti ve smyslu, že bylo dokončeno provádění doporučení týkajících se energetické účinnosti. Proto je nezbytné stanovit soubor harmonizovaných pravidel pro kontroly, které má ověřovatel provádět, aby mohl potvrdit dokončení provádění doporučení týkajících se energetické účinnosti. |
(4) |
Pokud provádění doporučení týkajících se energetické účinnosti nebylo dokončeno, má ověřovatel v souladu s čl. 22a odst. 3 nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/331 zkontrolovat, zda se uplatní výjimka z podmíněnosti podle čl. 22a odst. 1 druhého pododstavce nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/331. Aby se zajistila právní jistota a rovné zacházení u srovnatelných případů, je nezbytné stanovit harmonizovaná pravidla pro posuzování uplatňování těchto výjimek ověřovatelem. |
(5) |
Aby ověřovatel mohl provádět nezbytné kontroly provádění doporučení týkajících se energetické účinnosti nebo uplatňování výjimek z podmíněnosti, provozovatel by měl ověřovateli poskytnout příslušné důkazy a informace týkající se provádění doporučení týkajících se energetické účinnosti a uplatňování výjimek v příslušných fázích ověřování. |
(6) |
Aby bylo možné poskytnout příslušnému orgánu informace nezbytné pro přijetí rozhodnutí, zda byly splněny podmínky pro přidělování bezplatných povolenek v souladu s článkem 22a nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/331 a zda je třeba snížit počet povolenek na emise, je třeba zavést zvláštní pravidla, podle kterých bude ověřovatel vykazovat výsledky kontrol, jejichž účelem je potvrzení, a veškeré připomínky učiněné během těchto potvrzujících kontrol. |
(7) |
Článek 10a směrnice 2003/87/ES umožňuje provozovatelům zrušit snížení počtu bezplatných povolenek poté, co dokončili provádění doporučení týkajících se energetické účinnosti. Předpokladem tohoto zrušení je, že ověřovatel v rámci ověření ročního výkazu úrovně činnosti potvrdí, že bylo dokončeno provedení doporučení týkajících se energetické účinnosti. Aby se podpořilo zavedení ročního cyklu pro tyto účely, je důležité, aby byly dále sledovány připomínky, které ověřovatel učinil během předchozích ověřování týkajících se provádění doporučení, a aby toto další sledování ověřovatelé kontrolovali při následných ověřeních. |
(8) |
Články 4 a 6 nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/331 vyžadují, aby příslušný orgán schválil metodický plán pro monitorování. Ustanovení týkající se validace metodiky monitorování ověřovatelem bez schválení příslušným orgánem jsou zastaralá, a proto by měla být zrušena. |
(9) |
Zkušenosti s uplatňováním prováděcího nařízení (EU) 2018/2067 ukázaly, že je třeba vyjasnit požadavek na ověřovatele zkontrolovat dodržování kritérií udržitelnosti a úspor skleníkových plynů stanovenými v čl. 29 odst. 2 až 7 a 10 směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/2001 (6) v případě, že jsou použita paliva z biomasy. V zájmu jasnosti by mělo být doplněno ustanovení, které bude vyžadovat, aby ověřovatelé kontrolovali dodržování těchto kritérií. |
(10) |
Zkušenosti ukázaly, že je třeba vyjasnit, kdy jsou prováděny virtuální prohlídky na místě, z jakého důvodu a kdy byla provedena poslední fyzická prohlídka na místě. Tyto informace umožňují příslušným orgánům a vnitrostátním akreditačním orgánům sledovat dodržování požadavků týkajících se virtuálních prohlídek na místě. V zájmu jasnosti a transparentnosti by tyto informace měly být zahrnuty do ověřovací zprávy. |
(11) |
V zájmu jasnosti je důležité sladit přístup, jakým bude ověřovatel identifikovat zlepšení výkonnosti provozovatele v oblasti monitorování a vykazování údajů o povolenkách s přístupem, kterým se identifikují příležitosti ke zlepšení monitorování a vykazování emisí. Doporučení týkající se údajů o povolenkách by měla zahrnovat zlepšení, jejichž cílem je dosáhnout nejvyšší úrovně přesnosti, pokud jde o zdroje údajů uvedené v příloze VII nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/331. |
(12) |
Zkušenosti s uplatňováním podmínek pro upuštění od prohlídek na místě podle čl. 32 odst. 1 prováděcího nařízení (EU) 2018/2067 ukázaly, že zařízení kategorie A a B využívající zemní plyn nebo jeden či více minimálních zdrojových toků, kdy je zemní plyn monitorován prostřednictvím fiskálního měření a pro výpočtové faktory zemního plynu se používají standardní hodnoty, představují podobná rizika jako situace, kdy jsou výpočtové faktory stanoveny přepravcem plynu bez jakéhokoli vstupu nebo zpracování ze strany provozovatele. Je proto vhodné povolit upuštění od prohlídek na místě i v případech, kdy je výpočtový faktor určen přepravcem plynu pomocí on-line analyzátorů, na něž se vztahuje vhodný právní režim pro kontrolu fiskálních analyzátorů bez jakéhokoli vstupu ze strany provozovatele. |
(13) |
V návaznosti na změnu směrnice 2003/87/ES směrnicí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/958 (7) byla zavedena nová pravidla pro přidělování bezplatných povolenek provozovatelům letadel. Počet povolenek již nebude založen na vykázaných údajích o tunokilometrech. Všechna ustanovení týkající se ověřování údajů o tunokilometrech se proto stala zastaralými a měla by být odpovídajícím způsobem zrušena, čímž se sníží administrativní zátěž. |
(14) |
V návaznosti na změny směrnice (EU) 2023/958 stanoví prováděcí nařízení Komise 2018/2066 (8) pravidla pro monitorování a vykazování, pokud jde o přiřazování udržitelných leteckých paliv a jejich emisí letům, a, pokud udržitelné letecké palivo nelze fyzicky přiřadit konkrétnímu letu, poměrné přiřazení těchto paliv a jejich emisí letům odlétajícím z letišť. V zájmu právní jistoty a ekologické vyváženosti je vhodné stanovit pro ověřovatele soubor harmonizovaných pravidel, která jim umožní kontrolovat, zda jsou udržitelná letecká paliva a jejich emise správně přiřazeny a zda byly splněny příslušné požadavky prováděcího nařízení (EU) 2018/2066. |
(15) |
Údaje v odvětví letectví jsou do značné míry zpracovávány a zaznamenávány v automatizovaných systémech, což umožňuje přístup k údajům na dálku. To s výjimkou okolností vyšší moci odůvodňuje použití virtuálních prohlídek na místě v odvětví letectví. Aby se zajistila spolehlivost ověřování, měly by být virtuální prohlídky na místě povoleny pouze za přísných podmínek. Uplatňování těchto podmínek a výkonnost ověřovatelů během těchto prohlídek na místě by vnitrostátní akreditační orgány měly sledovat v rámci každoročního dohledu nad ověřovateli. |
(16) |
Směrnice (EU) 2023/959 zavedla samostatný, avšak paralelní systém obchodování s emisemi použitelný na paliva propuštěná ke spotřebě v odvětvích budov a silniční dopravy, jakož i v dalších odvětvích, která odpovídají průmyslovým činnostem, na něž se nevztahuje příloha I směrnice 2003/87/ES (dále jen „budovy, silniční doprava a další odvětví“). Do prováděcího nařízení (EU) 2018/2066 byla zahrnuta nová ustanovení týkající se monitorování a vykazování emisí v těchto odvětvích. V důsledku těchto změn by měla být doplněna harmonizovaná pravidla pro ověřování emisí v těchto odvětvích a akreditaci ověřovatelů provádějících toto ověřování. Stávající pravidla a ustanovení o ověřování emisí by měla být odpovídajícím způsobem upravena. |
(17) |
Ověřování emisí skleníkových plynů a akreditace ověřovatelů v souladu s články 15 a 30f směrnice 2003/87/ES a přílohou V uvedené směrnice, definice v článku 3, povinnost v článku 4 a uplatňování požadavků kapitol II a III prováděcího nařízení (EU) 2018/2066 by měly být rozšířeny tak, aby zahrnovaly ověřování výkazů regulovaných subjektů, pokud zvláštní charakteristiky systému obchodování s emisemi vztahující se na paliva propuštěná ke spotřebě v budovách, silniční dopravě a v dalších odvětvích nevyžadují jiná nebo lépe uzpůsobená pravidla. Obdobně by se na tento samostatný systém obchodování s emisemi měly vztahovat požadavky na akreditaci ověřovatelů uvedené v kapitole V prováděcího nařízení (EU) 2018/2066 a požadavky na spolupráci a výměnu informací mezi vnitrostátními akreditačními orgány a příslušnými orgány uvedenými v kapitole VI uvedeného nařízení. |
(18) |
Je důležité vymezit úlohy a povinnosti ověřovatele a příslušného orgánu, pokud jde o ověřování výkazů regulovaných subjektů. V souladu se zásadami přílohy V směrnice 2003/87/ES by měl ověřovatel posoudit úplnost a soulad informací ve výkazech regulovaného subjektu s požadavky uvedenými v přílohách X a Xb prováděcího nařízení (EU) 2018/2066, možnosti zlepšení procesu monitorování a vykazování a přesnost údajů o emisích. Podobně jako při ověřování výkazu provozovatele by měl ověřovatel vycházet z plánu pro monitorování schváleného příslušným orgánem a posoudit, jak regulovaný subjekt tento plán dodržuje. Pokud uvedený plán pro monitorování nebude schválen, nebude úplný nebo se podstatně změnil, aniž by byly tyto změny schváleny, je důležité, aby regulovaný subjekt získal souhlas příslušného orgánu. Jakýkoli nesoulad plánu pro monitorování s požadavky stanovenými v prováděcím nařízení (EU) 2018/2066, který ověřovatel zjistil a který regulovaný subjekt neopravil před vydáním ověřovací zprávy, by měl být uveden v ověřovací zprávě. |
(19) |
V souladu s přílohou V částí C body 1 až 5 a bodem 7 směrnice 2003/87/ES má ověřovatel provést prohlídku na místě, aby zkontroloval hranice monitorování regulovaného subjektu, posoudil provoz měřicích zařízení, systémů a procesů, které regulované subjekty používají ke stanovení množství paliva propuštěného ke spotřebě, vedl pohovory a provedl další činnosti. Aby se zabránilo tomu, že ověřovatelé budou muset navštívit místa v nádržích nebo skladovacích zařízeních, pokud množství paliva propuštěného ke spotřebě určují, zpracovávají a kontrolují třetí strany nebo pokud se naměřené údaje nepoužívají ke stanovení a zpracování údajů o emisích regulovaného subjektu, měla by být uvedena definice termínu „místo“. Která z těchto míst v sídle regulovaného subjektu budou navštívena, určí analýza rizika ověřovatele. Od prohlídky na místě by ověřovatel měl upustit pouze za zvláštních podmínek. |
(20) |
Je zásadní, aby si regulovaný subjekt a ověřovatel vyměňovali relevantní informace ve všech fázích procesu ověřování, zejména ve fázi před uzavřením smlouvy, při provádění strategické analýzy ověřovatelem a po celou dobu ověřování. Je nezbytné stanovit harmonizované požadavky, kterými by se toto poskytování informací mezi regulovaným subjektem a ověřovatelem mělo řídit. |
(21) |
Aby se zabránilo dvojímu započtení emisí, na něž se vztahuje systém obchodování s emisemi pro odvětví budov, silniční dopravy a další odvětví a systém obchodování s emisemi pro stacionární zařízení a leteckou a námořní dopravu v souladu s čl. 30f odst. 5 směrnice 2003/87/ES, musí regulované subjekty v souladu s prováděcím nařízením (EU) 2018/2066 použít svůj postup monitorování a vykazování a od celkového množství paliv propuštěných ke spotřebě odečíst množství paliv, která jsou použita ve stejném vykazovaném roce pro činnosti, na něž se vztahuje příloha I směrnice 2003/87/ES. Informace od provozovatelů, provozovatelů letadel a rejdařských společností o dodaných palivech a dodavatelském řetězci v souladu s přílohou Xa prováděcího nařízení (EU) 2018/2066 jsou nezbytné pro určení množství paliva, které by mělo být odečteno od celkového množství propuštěného paliva. Aby regulovaný subjekt a ověřovatelé provádějící ověřování výkazu regulovaného subjektu získali dostatečnou jistotu, pokud jde o přesnost informací uvedených v příloze Xa prováděcího nařízení (EU) 2018/2066, je vhodné, aby ověřovatelé výkazů provozovatele nebo provozovatele letadel tyto informace posoudili v rámci ověřování těchto výkazů a potvrdili, že paliva použitá od dodavatele nepřekračují množství, které provozovatel nebo provozovatel letadel získal od tohoto dodavatele, přičemž zohlední množství skladovaná na skladě podle metodiky uvedené ve schváleném plánu pro monitorování. |
(22) |
Pro zajištění plné transparentnosti, pokud jde o přesnost informací uvedených v příloze Xa prováděcího nařízení (EU) 2018/2066, je nezbytné, aby ověřovatel provádějící ověření výkazů provozovatele nebo provozovatele letadel vykazoval výsledky posouzení informací uvedených v příloze Xa prováděcího nařízení (EU) 2018/2066 a v ověřovací zprávě popsal veškeré připomínky, včetně veškerých zjištěných a neopravených nepřesností, neshod a nesouladu s prováděcím nařízením (EU) 2018/2066 nebo veškerých doporučení ke zlepšení. Tyto informace by měl provozovatel nebo provozovatel letadel zpřístupnit příslušnému regulovanému subjektu spolu s informacemi uvedenými v příloze Xa v souladu s čl. 75v odst. 2 prováděcího nařízení (EU) 2018/2066. |
(23) |
Tyto informace umožňují ověřovateli provádějícímu ověřování výkazů regulovaného subjektu provést kontroly souladu mezi informacemi uvedenými v příloze Xa prováděcího nařízení (EU) 2018/2066 a informacemi o spotřebovaných palivech uvedenými v příloze Xb uvedeného nařízení a následně určit, zda jsou množství paliva odečtená v souladu s čl. 75v odst. 4 uvedeného nařízení přesná a celkové emise skleníkových plynů vykázané regulovaným subjektem neobsahují závažné nepřesnosti. Jsou zapotřebí harmonizovaná pravidla pro kontroly, které mají být prováděny v rámci ověřování údajů a posuzování metodiky monitorování a relevantního podílu. |
(24) |
Aby bylo možné naplánovat ověření výkazu regulovaného subjektu a podpořit posouzení ověřovatele, zda má nepřesnost, neshoda nebo nesoulad významný dopad na údaje o emisích, měla by být pro ověření výkazu regulovaného subjektu stanovena vhodná úroveň závažnosti. Aby se snížila administrativní zátěž a zároveň zajistila ekologická vyváženost systému a spolehlivost ověřování, má přísnější úroveň závažnosti platit pouze pro regulované subjekty s nejvyššími úrovněmi emisí, konkrétně ročními emisemi nad 500 kilotun CO2. |
(25) |
Ověřovatel má povinnost – stejně jako v případě ověřování výkazů provozovatele – posoudit, zda nepřesnost, neshoda nebo nesoulad s prováděcím nařízením 2018/2066, sám o sobě nebo ve spojení s ostatními, překračuje platnou úroveň závažnosti a měl by proto být považován za podstatný. I v případě, že úroveň závažnosti není překročena, ověřovatel by měl určit, zda má příslušný problém vzhledem ke své povaze, velikosti a konkrétním okolnostem daného konkrétního problému významný dopad. |
(26) |
Aby se zajistilo řádné fungování postupu monitorování a vykazování, mělo by být součástí ověřovacích činností prováděných ověřovatelem poskytování doporučení pro trvalé zlepšování monitorování a vykazování ze strany regulovaného subjektu. |
(27) |
Je důležité, aby ověřovatelé byli pro provádění ověřování výkazů regulovaných subjektů způsobilí. Aby ověřovatel mohl posoudit konkrétní hranice monitorování a vykazování regulovaného subjektu a aspekty související se systémem obchodování s emisemi pro budovy, silniční dopravu a další odvětví, měla by být pro ověřovatele provádějící ověřování výkazů regulovaného subjektu stanovena zvláštní kritéria odborné způsobilosti. Za tímto účelem by měla být vytvořena samostatná akreditační oblast, aby akreditační orgány mohly na základě těchto konkrétních kritérií hodnotit odbornou způsobilost a výkonnost ověřovatele a na základě této konkrétní oblasti ověřovatele akreditovat. |
(28) |
Aby se snížilo riziko ohrožení nestrannosti ověřovatele, vedoucí auditor by měl být vystřídán, poté co prováděl ověřování výkazu téhož regulovaného subjektu po dobu pěti po sobě jdoucích let. Tento požadavek nebrání ověřovateli v tom, aby ke snížení rizika ohrožení nestrannosti přijmul dodatečná opatření. |
(29) |
Monitorování a vykazování nového systému obchodování s emisemi pro odvětví budov, silniční dopravy a další odvětví začne dne 1. ledna 2025. V souladu s článkem 30f směrnice 2003/87/ES má být první ověřený výkaz regulovaného subjektu ohledně vykazovaného roku 2025 předložen příslušnému orgánu do dne 30. dubna 2026. Je proto vhodné, aby se příslušná ustanovení týkající se ověřování výkazů regulovaného subjektu pro nový systém obchodování s emisemi stala použitelnými na ověřování emisí skleníkových plynů regulovaného subjektu ode dne 1. ledna 2025. Příslušná ustanovení týkající se ověřování informací uvedených v příloze Xa prováděcího nařízení (EU) 2018/2066 by měla být také použitelná od vykazovaného roku 2025. |
(30) |
Změny týkající se ověřování základních údajů a kontrol ověřovatelů týkajících se provádění doporučení v oblasti energetické účinnosti a uplatňování výjimek z podmíněnosti by měly vstoupit v platnost co nejdříve, neboť ověřené výkazy základních údajů předkládané v rámci uplatňování bezplatných povolenek musí být předloženy do dne 30. května 2024, jak vyžaduje čl. 4 odst. 1 nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/331, a proto by toto nařízení mělo vstoupit v platnost prvním dnem po vyhlášení. |
(31) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro změnu klimatu, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Prováděcí nařízení (EU) 2018/2067 se mění takto:
1) |
v článku 1 se druhý pododstavec nahrazuje tímto: „Toto nařízení rovněž, aniž je dotčeno nařízení (ES) č. 765/2008, obsahuje ustanovení o vzájemném uznávání ověřovatelů a vzájemném hodnocení vnitrostátních akreditačních orgánů podle článků 15 a 30f směrnice 2003/87/ES.“ |
2) |
Článek 2 se nahrazuje tímto: „Článek 2 Oblast působnosti Toto nařízení se vztahuje na:
|
3) |
Článek 3 se mění takto:
|
4) |
Článek 4 se nahrazuje tímto: „Článek 4 Předpoklad shody Pokud ověřovatel prokáže, že splňuje kritéria stanovená v příslušných harmonizovaných normách ve smyslu čl. 2 bodu 9 nařízení (ES) č. 765/2008 nebo v jeho částech, na něž byly zveřejněny odkazy v Úředním věstníku Evropské unie, předpokládá se, s výjimkou čl. 7 odst. 1 a 4, článku 22, čl. 27 odst. 1, článků 28, 31, 32, čl. 43b odst. 4, článků 43v a 43w tohoto nařízení, že splňuje požadavky stanovené v kapitolách II, III a IIIa tohoto nařízení, pokud se tyto platné harmonizované normy vztahují na uvedené požadavky.“ |
5) |
Název kapitoly II se nahrazuje tímto: „KAPITOLA II OVĚŘENÍ VÝKAZŮ PROVOZOVATELE NEBO PROVOZOVATELE LETADEL“ ; |
6) |
V článku 6 se první pododstavec nahrazuje tímto: „Ověřený výkaz emisí, výkaz základních údajů, výkaz údajů nového účastníka na trhu nebo roční výkaz úrovně činnosti musí být pro uživatele spolehlivý. Věrně znázorňuje to, co tvrdí, že znázorňuje, nebo o čem lze přiměřeně předpokládat, že znázorňuje.“ |
7) |
V článku 7 se odstavec 4 mění takto:
|
8) |
V čl. 9 odst. 1 se písmeno e) nahrazuje tímto:
|
9) |
Čl. 10 odst. 1 se mění takto:
|
10) |
Článek 11 se mění takto:
|
11) |
V čl. 13 odst. 1 se písmeno c) nahrazuje tímto:
|
12) |
Čl. 16 odst. 2 se mění takto:
|
13) |
Článek 17 se mění takto:
|
14) |
Vkládají se nové články 17a a 17b, které znějí: „Článek 17a Kontroly týkající se doporučení v oblasti energetické účinnosti 1. V souladu s požadavky podmíněnosti podle článku 22a nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/331 ověřovatel zkontroluje provádění doporučení z energetických auditů nebo certifikovaných systémů hospodaření s energií podle čl. 22a odst. 3 nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/331 a potvrdí, že provádění těchto doporučení bylo dokončeno. 2. Aby ověřovatel mohl potvrdit dokončení provádění doporučení, jak je uvedeno v odstavci 1, ověřovatel zkontroluje, zda:
Článek 17b Kontrola uplatňování odchylek uvedených v čl. 22a odst. 1 druhém pododstavci nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/331 1. Pokud provádění doporučení uvedených v článku 17a tohoto nařízení dokončeno nebylo, ověřovatel posoudí důkazy provozovatele a zkontroluje, zda:
2. Není-li doba návratnosti uvedená v čl. 22a odst. 1 druhém pododstavci písm. a) nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/331 uvedena ve zprávě o energetickém auditu, certifikovaném systému hospodaření s energií nebo v čestném prohlášení energetického auditora, ověřovatel zkontroluje:
3. Pro účely posouzení provádění opatření uvedených v odst. 1 písm. f) ověřovatel zkontroluje a potvrdí, zda:
|
15) |
V čl. 22 odst. 3 se druhý pododstavec nahrazuje tímto: „Ověřovatel určí, zda mají neopravené nepřesnosti samy o sobě nebo ve spojení s jinými nepřesnostmi významný vliv na celkově vykázané emise nebo na údaje relevantní pro přidělování bezplatných povolenek. Při posuzování závažnosti nepřesností vezme ověřovatel v úvahu jejich rozsah a povahu a konkrétní okolnosti jejich vzniku.“ |
16) |
V článku 23 se zrušuje odstavec 3. |
17) |
V čl. 26 odst. 1 se písmeno c) nahrazuje tímto:
|
18) |
Článek 27 se mění takto:
|
19) |
V článku 28 se bod e) nahrazuje tímto:
|
20) |
V čl. 30 odst. 1 se písmena d) a e) nahrazují tímto:
|
21) |
Vkládá se nový článek 30a, který zní: „Článek 30a Řešení připomínek k provádění doporučení v oblasti energetické účinnosti Pokud byly připomínky nebo zjištění vykázány v ověřovací zprávě uvedené v čl. 27 odst. 3 písm. rc), ověřovatel během ověřování ročního výkazu úrovně činnosti v následujícím roce zkontroluje, jaké opatření provozovatel v důsledku těchto připomínek přijal a zda to má dopad na potvrzení ověřovatele, že provedení zbývajících doporučení pro účely použití čl. 22a odst. 1 nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/331 bylo dokončeno.“ |
22) |
V čl. 32 odst. 1 se písmeno c) nahrazuje tímto:
|
23) |
V článku 33 se odstavec 1 nahrazuje tímto: „1. Odchylně od čl. 21 odst. 1 tohoto nařízení může ověřovatel rozhodnout, že neprovede prohlídku na místě u provozovatele letadel, který používá zjednodušené nástroje uvedené v čl. 55 odst. 2 prováděcího nařízení (EU) 2018/2066, pokud ověřovatel na základě své analýzy rizik dospěl k závěru, že ověřovatel má ke všem relevantním údajům přístup na dálku.“ |
24) |
V článku 34a se název nahrazuje tímto: „Článek 34a Virtuální prohlídky na místě za účelem ověření výkazu provozovatele nebo provozovatele letadel“ |
25) |
Vkládá se nový článek 34b, který zní: „Článek 34b Virtuální prohlídky na místě za účelem ověření výkazů emisí provozovatele letadel 1. Odchylně od čl. 21 odst. 1 může ověřovatel rozhodnout, že provede virtuální prohlídku na místě za účelem ověření výkazu provozovatele letadel v jiných případech, než na které se vztahuje článek 34a. Rozhodnutí ověřovatele provést virtuální prohlídku na místě závisí na výsledku analýzy rizik a určení, že ověřovatel má ke všem relevantním údajům přístup na dálku. O svém rozhodnutí provést virtuální prohlídku na místě ověřovatel bez zbytečného odkladu informuje provozovatele letadel. 2. Ověřovatel přijme opatření ke snížení ověřovacího rizika na přijatelnou úroveň, aby tak získal přiměřené ujištění, že výkaz provozovatele letadel neobsahuje závažné nepřesnosti. 3. V jiných případech, než na které se vztahuje článek 34a, provede ověřovatel vždy fyzickou prohlídku na místě ve všech těchto situacích:
4. Odst. 3 písm. d) se nepoužije, pokud je provozovatel letadel způsobilý pro zjednodušené ověření v souladu s čl. 33 odst. 2.“ (*2) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/1122 ze dne 12. března 2019, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES, pokud jde o fungování registru Unie (Úř. věst. L 177, 2.7.2019, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2019/1122/oj).“ " |
26) |
V čl. 36 odst. 6 se druhý pododstavec nahrazuje tímto: „Odborně způsobilý hodnotitel sleduje tyto auditory při ověřování výkazu provozovatele nebo provozovatele letadel nebo výkazu regulovaného subjektu v místě zařízení, v místě provozovatele letadel nebo v příslušných případech regulovaného subjektu, aby určil, zda splňují kritéria odborné způsobilosti.“ |
27) |
V čl. 37 odst. 5 se první pododstavec nahrazuje tímto: „5. V ověřovacím týmu je alespoň jedna osoba s technickou odbornou způsobilostí a znalostmi nezbytnými k posouzení specifických technických aspektů monitorování a vykazování, které se týkají činností uvedených v příloze I a které provádí zařízení, provozovatel letadel nebo regulovaný subjekt. V ověřovacím týmu je jedna osoba se schopností komunikovat v jazyce požadovaném pro ověření výkazu provozovatele nebo provozovatele letadel v členském státě, v němž ověřovatel toto ověření provádí.“ |
28) |
V čl. 38 odst. 1 se písmeno c) nahrazuje tímto:
|
29) |
Vkládá se nová kapitola IIIa, která zní: „KAPITOLA IIIa OVĚŘOVÁNÍ VÝKAZŮ REGULOVANÝCH SUBJEKTŮ Článek 43a Spolehlivost ověřování výkazů regulovaných subjektů 1. Ověřený výkaz regulovaného subjektu musí být pro uživatele spolehlivý. Věrně znázorňuje to, co tvrdí, že znázorňuje, nebo o čem lze přiměřeně předpokládat, že znázorňuje. 2. Postup ověřování výkazu regulovaného subjektu je účinným a spolehlivým nástrojem podporujícím postupy zabezpečení kvality a kontroly kvality a zároveň poskytuje informace, na jejichž základě může regulovaný subjekt jednat tak, aby při monitorování a vykazování emisí zlepšil svou výkonnost. Článek 43b Obecné povinnosti ověřovatele 1. Ověřovatel provádí ověření a činnosti vyžadované touto kapitolou s cílem předložit ověřovací zprávu, z níž vyplývá přiměřené ujištění, že výkaz regulovaného subjektu neobsahuje závažné nepřesnosti. 2. Ověřovatel si při plánování a provádění ověření zachovává profesní skepsi, která připouští, že mohou existovat okolnosti způsobující, že informace ve výkazu regulovaného subjektu obsahují závažné nepřesnosti. 3. Ověřovatel musí ověření provádět ve veřejném zájmu a být nezávislý na regulovaném subjektu a příslušných orgánech odpovědných za směrnici 2003/87/ES. 4. Během ověřování ověřovatel posoudí, zda:
Pro účely prvního pododstavce písm. c) ověřovatel získá od regulovaného subjektu jasné a objektivní důkazy, které prokáží vykázané souhrnné emise s přihlédnutím ke všem ostatním informacím uvedeným ve výkazu regulovaného subjektu. 5. Ověřovatel oznámí regulovanému subjektu, aby od příslušného orgánu získal nezbytné schválení, pokud:
Po získání schválení ze strany příslušného orgánu ověřovatel pokračuje v ověřovacích činnostech nebo je opakuje či odpovídajícím způsobem přizpůsobuje. Pokud nebylo schválení získáno před vydáním ověřovací zprávy, ověřovatel tuto skutečnost v ověřovací zprávě uvede. 6. Pokud ověřovatel zjistí, že regulovaný subjekt nedodržuje prováděcí nařízení (EU) 2018/2066, uvede tuto nesrovnalost v ověřovací zprávě i v případě, že příslušný orgán dotčený plán pro monitorování schválil. Článek 43c Povinnosti před uzavřením smlouvy 1. Před schválením ověřovací povinnosti ověřovatel získá o regulovaném subjektu dostatečné znalosti a posoudí, zda může ověření provést. Pro tento účel ověřovatel alespoň:
2. Regulovaný subjekt poskytne ověřovateli veškeré relevantní informace, které ověřovateli umožní provádět činnosti uvedené v odstavci 1. Článek 43d Přidělení lhůty 1. Při určování přidělené lhůty pro ověřovací povinnost podle čl. 43c odst. 1 písm. f) ověřovatel zohlední alespoň:
2. Ověřovatel zajistí, aby smlouva o ověření stanovila možnost účtovat lhůtu, která přesahuje rámec lhůty původně sjednané v této smlouvě, pokud se ukáže, že tato dodatečná lhůta je nezbytná pro provedení strategické analýzy, analýzy rizik nebo jiné ověřovací činnosti. Situace, kdy může být tato dodatečná lhůta nutná, jsou minimálně tyto:
3. Ověřovatel zaznamená přidělenou lhůtu v interní dokumentaci o ověření. Článek 43e Informace od regulovaného subjektu 1. Před provedením strategické analýzy a v dalších fázích ověřování poskytne regulovaný subjekt ověřovateli tyto následující informace:
2. Předtím, než ověřovatel vydá ověřovací zprávu, regulovaný subjekt mu poskytne konečný schválený a interně validovaný výkaz regulovaného subjektu. Článek 43f Strategická analýza 1. Na začátku ověřování posoudí ověřovatel pravděpodobnou povahu, rozsah a složitost ověřovacích úkolů provedením strategické analýzy všech činností vztahujících se k příslušnému regulovanému subjektu. 2. Pro účely porozumění činnostem prováděným regulovaným subjektem ověřovatel shromáždí a přezkoumá informace potřebné k posouzení, zda je ověřovací tým dostatečně odborně způsobilý pro provedení ověření, k rozhodnutí, zda byla správně stanovena přidělená lhůta uvedená ve smlouvě, a k ujištění, že je schopen provést nezbytnou analýzu rizik. Tyto informace obsahují alespoň:
3. Při přezkumu informací uvedených v odstavci 1 ověřovatel posoudí alespoň následující prvky:
4. Při provádění strategické analýzy ověřovatel zkontroluje:
Článek 43g Analýza rizik 1. Za účelem navržení, naplánování a provedení účinného ověření ověřovatel určí a analyzuje tyto prvky:
2. Při určování a analýze prvků uvedených v odstavci 1 tohoto článku ověřovatel zohlední alespoň:
3. Pokud ověřovatel zjistí, že regulovaný subjekt ve svém posouzení rizik neidentifikoval příslušná inherentní a kontrolní rizika, informuje o tom regulovaný subjekt. 4. Na základě informací získaných při ověřování provede ověřovatel v případě potřeby revizi analýzy rizik a přizpůsobí nebo znovu provede příslušné ověřovací činnosti. Článek 43h Plán ověřování 1. Ověřovatel vypracuje návrh plánu ověřování, který odpovídá získaným informacím a rizikům zjištěným během strategické analýzy a analýzy rizik a který obsahuje alespoň:
2. Ověřovatel vypracuje plán zkoušek uvedený v odst. 1 písm. b) tohoto článku tak, aby mu umožnil určit míru spolehlivosti příslušných kontrolních činností pro účely posouzení souladu s požadavky stanovenými v čl. 43b odst. 4 písm. b) a c). Při stanovení velikosti výběrového souboru a činností týkajících se odběru vzorků pro zkoušení kontrolních činností vezme ověřovatel v úvahu tyto prvky:
3. Při určování velikosti výběrového souboru a činností týkajících se odběru vzorků pro odběr vzorku údajů podle odst. 1 písm. c) ověřovatel zohlední tyto prvky:
4. Ověřovatel vypracuje a provede plán ověřování tak, aby bylo ověřovací riziko sníženo na přijatelnou úroveň, a aby získal přiměřené ujištění, že výkaz regulovaného subjektu neobsahuje závažné nepřesnosti. 5. Pokud ověřovatel zjistí při ověřování další rizika, která je třeba snížit, nebo pokud existuje ve skutečnosti méně rizik, než původně předpokládal, aktualizuje analýzu rizik a plán ověřování a přizpůsobí podle nich ověřovací činnosti. Článek 43i Ověřovací činnosti Ověřovatel provede plán ověřování a na základě analýzy rizik zkontroluje provedení plánu pro monitorování schváleného příslušným orgánem. Za tímto účelem ověřovatel provede alespoň zkoušky věcné správnosti založené na analytických postupech, ověření údajů akontrole metodiky monitorování a zkontroluje následující:
Pro účely druhého pododstavce písm. a) ověřovatel sleduje tok dat na základě posloupnosti a interakce činností týkajících se toku dat od primárního zdroje údajů až po vyhotovení výkazu regulovaného subjektu. Článek 43j Analytické postupy 1. Ověřovatel použije pro posouzení věrohodnosti a úplnosti údajů analytické postupy, jsou-li tyto analytické postupy nutné ke stanovení inherentního rizika, kontrolního rizika a povahy kontrolních činností regulovaného subjektu. 2. Při provádění analytických postupů podle odstavce 1 posoudí ověřovatel vykazované údaje, aby zjistil potenciální rizikové oblasti a následně potvrdil a přizpůsobil plánované ověřovací činnosti. Ověřovatel alespoň:
3. Při použití analytických postupů podle odstavce 1 ověřovatel provede následující postupy:
4. Pokud ověřovatel zjistí extrémní hodnoty, výkyvy, trendy, mezery v údajích nebo údaje, které nejsou v souladu s jinými relevantními informacemi nebo které se významně liší od předpokládaných hodnot či poměrů, vyžádá si od regulovaného subjektu vysvětlení podložené dalšími relevantními důkazy. Na základě tohoto vysvětlení a dalších předložených důkazů ověřovatel posoudí dopad na plán ověřování a ověřovací činnosti, které mají být provedeny. Článek 43k Ověřování údajů 1. Ověřovatel ověří údaje ve výkazu regulovaného subjektu tím, že údaje podrobně otestuje, mimo jiné sleduje údaje zpět k primárnímu zdroji údajů, provede křížovou kontrolu údajů s externími zdroji údajů, provede sesouhlasení, zkontroluje prahové hodnoty týkající se příslušných údajů a provede přepočty. 2. Při ověřování údajů uvedených v odstavci 1 a s přihlédnutím ke schválenému plánu pro monitorování a postupům popsaných v tomto plánu ověřovatel zkontroluje:
Článek 43l Ověření správného používání metodiky monitorování 1. Ověřovatel kontroluje správné používání a provedení metodiky monitorování schválené příslušným orgánem v plánu pro monitorování včetně specifických podrobností této metodiky monitorování. 2. Pro účely ověření výkazu emisí regulovaného subjektu ověřovatel zkontroluje správné uplatňování a provedení plánu odběru vzorků uvedeného v článcích 33 a 75k prováděcího nařízení (EU) 2018/2066 schváleného příslušným orgánem. 3. Pokud prováděcí nařízení (EU) 2018/2066 vyžaduje, aby regulovaný subjekt prokázal soulad s prahovými hodnotami nejistoty pro údaje o činnosti a výpočtové faktory, ověřovatel potvrdí platnost informací použitých pro výpočet úrovní nejistoty uvedených ve schváleném plánu pro monitorování. 4. Při kontrole metodiky monitorování uvedené v odstavci 1 tohoto článku ověřovatel zkontroluje správné uplatňování a provedení metody pro stanovení příslušného relevantního podílu, jak je stanoveno v plánu monitorování schváleném příslušným orgánem podle kapitoly VIIa prováděcího nařízení (EU) 2018/2066. 5. Ověřovatel zkontroluje důkazy regulovaného subjektu, z nichž vyplývá, že palivo bylo propuštěno ke spotřebě v odvětvích, na něž se vztahuje kapitola III směrnice 2003/87/ES. 6. Aby mohl ověřovatel posoudit, zda byla paliva propuštěná ke spotřebě v odvětvích, na něž se vztahuje kapitola III směrnice 2003/87/ES, použita ve stejném vykazovaném roce a lze je odečíst v souladu s čl. 75v odst. 4 prováděcího nařízení (EU) 2018/2066, ověřovatel zkontroluje, zda jsou informace uvedené v čl. 43e odst. 1 písm. g) tohoto nařízení v souladu s informacemi ve výkazu regulovaného subjektu vztahujícími se na přílohu Xb prováděcího nařízení (EU) 2018/2066. Článek 43m Ověřování metod uplatňovaných v případě chybějících údajů 1. Pokud byly metody uvedené v plánu pro monitorování schváleném příslušným orgánem použity pro doplnění chybějících údajů podle článků 66 a 75o prováděcího nařízení (EU) 2018/2066, ověřovatel zkontroluje, zda použité metody odpovídaly dané situaci a zda byly uplatněny správně. Pokud regulovaný subjekt získal souhlas příslušného orgánu s použitím jiných metod než metod uvedených v prvním pododstavci tohoto odstavce v souladu s články 66 a 75o prováděcího nařízení (EU) 2018/2066, ověřovatel zkontroluje, zda byl schválený přístup použit správně a náležitě zdokumentován. Pokud regulovaný subjekt nemůže takový souhlas získat včas, ověřovatel zkontroluje, zda přístup použitý regulovaným subjektem k doplnění chybějících údajů zajišťuje, aby emise nebyly podhodnoceny a aby tento přístup nevedl k závažným nepřesnostem. 2. Ověřovatel zkontroluje, zda jsou účinné kontrolní činnosti provedené regulovaným subjektem s cílem zamezit vyskytnutí problému chybějících údajů podle článků 66 a 75o prováděcího nařízení (EU) 2018/2066. Článek 43n Výběr vzorku 1. Při kontrole shody kontrolních činností a postupů uvedených v čl. 43i písm. b) a c) nebo při provádění kontrol uvedených v článcích 43j a 43k může ověřovatel použít metody odběru vzorků specifické pro regulovaný subjekt za předpokladu, že na základě analýzy rizik je odběr vzorků opodstatněný. 2. Pokud ověřovatel v průběhu odběru vzorků zjistí neshodu nebo nepřesnost, vyžádá si od regulovaného subjektu vysvětlení hlavních příčin této neshody nebo nepřesnosti, aby mohl posoudit jejich dopad na vykazované údaje. Na základě výsledku tohoto posouzení ověřovatel určí, zda je nutné provést další ověřovací činnosti, zda je třeba zvětšit velikost výběrového souboru a jakou část základního souboru údajů musí regulovaný subjekt opravit. 3. Ověřovatel zanese výsledek kontrol podle článků 43i až 43l včetně podrobností dalších vzorků do interní dokumentace o ověřování. Článek 43o Řešení nepřesností, neshod a nesouladu 1. Pokud ověřovatel během ověřování zjistí nepřesnosti, neshody nebo nesoulad s prováděcím nařízením (EU) 2018/2066, včas o tom informuje regulovaný subjekt a požádá o příslušné opravy. Regulovaný subjekt opraví veškeré sdělené nepřesnosti nebo neshody. Pokud byl zjištěn nesoulad s prováděcím nařízením (EU) 2018/2066, regulovaný subjekt o tom informuje příslušný orgán a v případě potřeby tento nesoulad bez zbytečného odkladu opraví. 2. Ověřovatel zanese do interní dokumentace o ověření veškeré nepřesnosti, neshody nebo nesoulad s prováděcím nařízením (EU) 2018/2066, které regulovaný subjekt během ověřování opraví, a označí je za vyřešené. 3. Pokud regulovaný subjekt nenapraví nepřesnosti nebo neshody, které mu ověřovatel sdělil v souladu s odstavcem 1 předtím, než ověřovatel vydá ověřovací zprávu, ověřovatel požádá regulovaný subjekt o vysvětlení hlavních příčin nesouladu nebo nepřesnosti, aby mohl posoudit dopad neshod nebo nepřesností na vykazované údaje. Ověřovatel určí, zda mají neopravené nepřesnosti samy o sobě nebo ve spojení s jinými nepřesnostmi závažný vliv na celkové vykázané emise. Při posuzování závažnosti nepřesností vezme ověřovatel v úvahu jejich rozsah a povahu a konkrétní okolnosti jejich vzniku. Ověřovatel posoudí, zda mají neopravené neshody samy o sobě nebo ve spojení s jinými neshodami vliv na vykázané údaje a zda to vede k závažné nepřesnosti. Pokud regulovaný subjekt neopraví nesoulad s prováděcím nařízením (EU) 2018/2066 v souladu s odstavcem 1 předtím, než ověřovatel vydá ověřovací zprávu, ověřovatel posoudí, zda má neopravený nesoulad dopad na vykázané údaje a zda to vede k závažné nepřesnosti. Ověřovatel může považovat nepřesnosti za závažné i v případě, kdy jsou tyto nepřesnosti samy o sobě nebo ve spojení s jinými nepřesnostmi pod úrovní závažnosti stanovenou v článku 43p, pokud takový úsudek opodstatňuje rozsah a povaha nepřesností a konkrétní okolnosti jejich vzniku. Článek 43p Úroveň závažnosti 1. U regulovaných subjektů s ročními emisemi spojenými s palivy propuštěnými ke spotřebě v objemu nejvýše 500 000 tun CO2e činí úroveň závažnosti pro účely ověření výkazů regulovaného subjektu 5 % celkových vykázaných emisí ve vykazovaném období, které je předmětem ověřování. 2. U regulovaných subjektů s ročními emisemi spojenými s palivy propuštěnými ke spotřebě v objemu výše než 500 000 tun CO2e činí úroveň závažnosti pro účely ověření výkazů regulovaného subjektu 2 % celkových vykázaných emisí ve vykazovaném období, které je předmětem ověřování. Článek 43q Uzavření ověřování, nezávislého přezkumu a zaznamenávání 1. Při dokončování ověření a posuzování informací, které byly v jeho průběhu získány, ověřovatel:
2. Ověřovatel provede nezávislý přezkum v souladu s článkem 25. 3. Ověřovatel připraví a vypracuje interní dokumentaci o ověření obsahující alespoň:
Pro účely ověřování výkazů regulovaných subjektů se použije čl. 26 odst. 2 a 3. Článek 43r Ověřovací zpráva 1. Na základě informací shromážděných během ověřování vydá ověřovatel regulovanému subjektu ověřovací zprávu o každém výkazu emisí, který byl předmětem ověření. V ověřovací zprávě se uvede, zda:
Pro účely prvního pododstavce písm. a) lze výkaz regulovaného subjektu po ověření označit jako uspokojivý pouze v případě, že výkaz regulovaného subjektu neobsahuje závažné nepřesnosti. 2. Regulovaný subjekt předloží příslušnému orgánu ověřovací zprávu společně s výkazem dotčeného regulovaného subjektu. 3. Ověřovací zpráva obsahuje alespoň tyto prvky:
4. Ověřovatel uvede v ověřovací zprávě dostatečně podrobně nepřesnosti, neshody a nesoulad s prováděcím nařízením (EU) 2018/2066, a umožní tak regulovanému subjektu a příslušnému orgánu porozumět:
Článek 43s Omezení rozsahu Ověřovatel může dospět k závěru, že rozsah ověřování uvedený v čl. 43r odst. 1 písm. c) je příliš omezený, a to v následujících situacích:
Článek 43t Řešení nevyřízených nezávažných neshod 1. V příslušných případech ověřovatel posoudí, zda regulovaný subjekt opravil neshody uvedené v ověřovací zprávě za předchozí období monitorování v souladu s požadavky na regulovaný subjekt uvedenými v čl. 75q odst. 4 prováděcího nařízení (EU) 2018/2066. Pokud regulovaný subjekt neopraví nesoulad podle čl. 75q odst. 4 prováděcího nařízení (EU) 2018/2066, ověřovatel zváží, zda toto opomenutí zvyšuje nebo může zvýšit riziko vzniku nepřesností. Ověřovatel v ověřovací zprávě uvede, zda regulovaný subjekt tyto neshody vyřešil. 2. Ověřovatel zaznamená v interní dokumentaci o ověření podrobnosti o tom, kdy a jak regulovaný subjekt zjištěné neshody během ověřování vyřešil. Článek 43u Zlepšení procesu monitorování a vykazování 1. Pokud ověřovatel zjistí oblasti, ve kterých lze zlepšit výkonnost regulovaného subjektu vztahující se k písmenům a) až d) tohoto odstavce, zahrne do ověřovací zprávy doporučení ke zlepšení výkonnosti regulovaného subjektu v těchto oblastech:
2. Při ověřování následujícím po roce, v němž byla v ověřovací zprávě uvedena doporučení ke zlepšení, ověřovatel zkontroluje, zda a jakým způsobem regulovaný subjekt uvedená doporučení ke zlepšení provedl. Pokud regulovaný subjekt uvedená doporučení neprovedl nebo je neprovedl správně, ověřovatel posoudí, jaký to má vliv na riziko vzniku nepřesností a neshod. Článek 43v Prohlídky na místě a zjednodušené ověřování 1. Ověřovatel provede během ověřovacího postupu v jednom nebo několika vhodných termínech prohlídku na místě s cílem posoudit provoz měřicích přístrojů a systémů monitorování, provést dotazování, vykonat činnosti požadované touto kapitolou a shromáždit dostatečné informace a důkazy, jež mu umožní dospět k závěru, že výkaz regulovaného subjektu neobsahuje závažné nepřesnosti. Při provádění prohlídek na místě v souladu s prvním pododstavcem ověřovatel rovněž posoudí úplnost toků propuštěného paliva a množství propuštěného paliva. 2. Regulovaný subjekt poskytne ověřovateli na svá místa přístup. 3. Pro účely ověřování výkazu emisí regulovaného subjektu ověřovatel na základě analýzy rizik rozhodne, zda jsou nutné prohlídky dalších míst, a to včetně případů, kdy jsou prováděny příslušné části činností týkajících se toku dat a kontrolních činností v jiných místech, např. v sídle společnosti a jiných pracovištích mimo místo. 4. Odchylně od odstavce 1 se ověřovatel může rozhodnout, že u regulovaných subjektů prohlídky na místě neprovede. Toto rozhodnutí přijme na základě těchto kritérií:
O svém rozhodnutí ověřovatel regulovaný subjekt informuje bez zbytečného odkladu. 5. Regulovaný subjekt předloží příslušnému orgánu žádost o schválení rozhodnutí ověřovatele o neprovedení prohlídky na místě. Žádost obsahuje alespoň následující informace:
Schválení příslušným orgánem se nevyžaduje u regulovaných subjektů s nízkými emisemi, jak je uvedeno v čl. 75n odst. 1 prováděcího nařízení (EU) 2018/2066. 6. S přihlédnutím k informacím uvedeným v odst. 5 písm. a) až d) příslušný orgán rozhodne, zda schválí či neschválí rozhodnutí ověřovatele neprovést prohlídku na místě. Pokud příslušný orgán neodpověděl na žádost regulovaného subjektu uvedenou v odstavci 5 do dvou měsíců od jejího obdržení, považuje se rozhodnutí ověřovatele za schválené. 7. Prohlídky na místě provede ověřovatel vždy v následujících situacích:
Článek 43w Podmínky pro neprovedení prohlídek na místě Podmínky pro neprovedení prohlídek na místě jsou tyto:
Článek 43x Plán zjednodušeného ověřování a virtuální prohlídky na místě Články 34 a 34a se použijí na ověřování emisí regulovaných subjektů, na něž se vztahuje kapitola IVa směrnice 2003/87/ES. Za tímto účelem se jakýkoli odkaz na provozovatele, zařízení a provozovatele letadel považuje za odkaz na regulovaný subjekt. Článek 43y Rozsah akreditace Ověřovatel vydá ověřovací zprávu pouze regulovanému subjektu, který vykonává činnost spadající do skupiny činností č. 1c v příloze I tohoto nařízení, pro kterou byla ověřovateli udělena akreditace v souladu s nařízením (ES) č. 765/2008 a tímto nařízením. Článek 43z Postupy a dokumentace ověřovatele 1. Ověřovatel zavede, dokumentuje, provádí a zachovává jeden nebo více postupů pro ověřovací činnosti, jak je stanoveno v kapitole IIIa, a postupy a procesy vyžadované v příloze II tohoto nařízení. Při zavádění a provádění těchto postupů a procesů ověřovatel vykonává činnosti uvedené v příloze II tohoto nařízení v souladu s harmonizovanou normou uvedenou ve zmíněné příloze. 2. Na ověřování emisí regulovaných subjektů, na něž se vztahuje kapitola IVa směrnice 2003/87/ES, se použijí čl. 41 odst. 2 a čl. 42 odst. 1 tohoto nařízení. 3. Ověřovatel pravidelně zpřístupní informace regulovanému subjektu a dalším příslušným stranám v souladu s harmonizovanou normou uvedenou v příloze II tohoto nařízení. Článek 43za Nestrannost a nezávislost 1. Ověřovatel je při provádění svých ověřovacích činností nezávislý na regulovaném subjektu a nestranný. Aby se zajistila nezávislost a nestrannost, nesmí být ověřovatel ani žádná část stejného právního subjektu regulovaným subjektem, vlastníkem regulovaného subjektu ani jejich vlastnictvím a ověřovatel nesmí mít s regulovaným subjektem vztahy, které by mohly jeho nezávislost a nestrannost ovlivnit. Ověřovatel je rovněž nezávislý na orgánech, které obchodují s povolenkami na emise podle systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů zřízeného podle článku 19 směrnice 2003/87/ES. 2. Ověřovatel je organizován tak, aby byla zajištěna jeho objektivita, nezávislost a nestrannost. Pro účely tohoto nařízení se použijí příslušné požadavky na strukturu a organizaci ověřovatele stanovené v harmonizované normě uvedené v příloze II. 3. Ověřovatel nesmí provádět ověřovací činnosti u regulovaného subjektu, který pro jeho nestrannost představuje riziko nebo který jej uvádí do střetu zájmů. Při ověřování výkazu regulovaného subjektu nesmí ověřovatel využívat zaměstnance ani smluvní subjekty, které jsou ve skutečném nebo potenciálním střetu zájmů. Ověřovatel dále zajistí, aby činnosti zaměstnanců nebo organizací neovlivňovaly důvěrnost, objektivitu, nezávislost a nestrannost ověřování. Za tímto účelem ověřovatel monitoruje rizika ohrožující nestrannost a k odstranění těchto rizik přijímá náležitá opatření. Má se za to, že nepřijatelné riziko ohrožující nestrannost nebo riziko střetu zájmů podle první věty prvního pododstavce vzniká zejména v některém z následujících případů:
4. Má se za to, že ke střetu zájmů ověřovatele ve vztazích mezi ním a regulovaným subjektem došlo zejména v těchto následujících případech:
Pro účely prvního pododstavce písm. b) se nestrannost ověřovatele považuje za ohroženou, pokud jsou vztahy mezi ním a poradenským orgánem, orgánem technické podpory nebo jinou organizací založeny na společném vlastnictví, společné správě, společném řízení nebo společných zaměstnancích, sdílených zdrojích, společných financích, společných smlouvách nebo marketingu a společných platbách prodejní provize nebo jiných finančních pobídkách za doporučení nových klientů. 5. Ověřovatel nesmí externě zadat uzavření dohody mezi regulovaným subjektem a ověřovatelem ani nezávislý přezkum či vydání ověřovací zprávy. Pro účely tohoto nařízení ověřovatel při externím zadání jiných ověřovacích činností splňuje příslušné požadavky stanovené v harmonizované normě uvedené v příloze II. Uzavírání smluv se subjekty na provedení ověřovacích činností však externí zadání pro účely prvního pododstavce nepředstavuje, pokud ověřovatel při uzavírání smluv s těmito osobami převezme plně odpovědnost za ověřovací činnosti vykonávané najatým personálem. Při uzavírání smluv se subjekty na provedení ověřovacích činností ověřovatel požaduje, aby tyto subjekty podepsaly písemnou dohodu, že dodrží postupy ověřovatele a že při provádění těchto ověřovacích činností nedochází ke střetu zájmů. 6. Ověřovatel vytvoří, zdokumentuje, zavede a zachovává proces, kterým se zajistí trvalá nestrannost a nezávislost ověřovatele, částí stejného právního subjektu, jako je ověřovatel, a jiných organizací uvedených v odstavci 4 a všech zaměstnanců a smluvních subjektů, kteří se podílejí na ověřování. Tento proces zahrnuje mechanismus pro zajištění nestrannosti a nezávislosti ověřovatele a splňuje příslušné požadavky stanovené v harmonizované normě uvedené v příloze II. 6a. Pokud ověřovatel ověřuje stejný regulovaný subjekt jako v předchozím roce, zváží riziko ohrožující nestrannost a přijme opatření ke snížení tohoto rizika ohrožující nestrannost. 7. Pokud vedoucí auditor systému EU ETS provádí u daného regulovaného subjektu roční ověřování emisí, na něž se vztahuje kapitola IVa směrnice 2003/87/ES, má počínaje rokem 2026 poskytování ověřovacích služeb stejnému regulovanému subjektu přerušit na dobu tří po sobě následujících let.“ (*3) Směrnice Rady 2003/96/ES ze dne 27. října 2003, kterou se mění struktura rámcových předpisů Společenství o zdanění energetických produktů a elektřiny (Úř. věst. L 283, 31.10.2003, s. 51, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/96/oj)." (*4) Směrnice Rady (EU) 2020/262 ze dne 19. prosince 2019, kterou se stanoví obecná úprava spotřebních daní (Úř. věst. L 58, 27.2.2020, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2020/262/oj)." |
30) |
V článku 44 se první pododstavec nahrazuje tímto: „Ověřovatel, který vydává ověřovací zprávu regulovanému subjektu, je akreditován pro rozsah činností uvedených v příloze I, pro které ověřovatel provádí ověřování výkazu provozovatele nebo provozovatele letadel nebo výkazu regulovaného subjektu.“ |
31) |
Článek 45 se nahrazuje tímto: „Článek 45 Cíle akreditace Během procesu akreditace a monitorování akreditovaných ověřovatelů každý vnitrostátní akreditační orgán posoudí, zda ověřovatel a jeho zaměstnanci provádějící ověřovací činnosti:
|
32) |
V čl. 48 odst. 1 se písmeno c) nahrazuje tímto:
|
33) |
V článku 56 se první pododstavec nahrazuje tímto: „Pokud členský stát usoudí, že jmenovat vnitrostátní akreditační orgán nebo poskytovat akreditační služby ve smyslu článků 15 nebo 30f směrnice 2003/87/ES není hospodářsky smysluplné nebo udržitelné, obrátí se o pomoc na vnitrostátní akreditační orgán jiného členského státu.“ |
34) |
V čl. 58 odst. 2 se druhý pododstavec nahrazuje tímto: „V posuzovacím týmu je alespoň jedna osoba se znalostmi monitorování a vykazování emisí skleníkových plynů podle prováděcího nařízení (EU) 2018/2066, jež mají význam pro rozsah akreditace, a s odbornou způsobilostí a znalostmi nutnými k posouzení ověřovacích činností v rámci zařízení, provozovatele letadel nebo regulovaného subjektu pro daný rozsah, a nejméně jedna osoba se znalostmi příslušných vnitrostátních právních předpisů a pokynů.“ |
35) |
V článku 62 se úvodní věta nahrazuje tímto: „Pokud vnitrostátní akreditační orgán obdrží od příslušného orgánu, provozovatele, provozovatele letadel, regulovaného subjektu nebo jiných zúčastněných stran stížnost týkající se ověřovatele, vnitrostátní akreditační orgán v přiměřené lhůtě, avšak nejpozději do tří měsíců ode dne jejího obdržení:“ |
36) |
Článek 69 se nahrazuje tímto: „Článek 69 Výměna elektronických údajů a použití automatizovaných systémů 1. Členské státy mohou požadovat, aby ověřovatelé používali k vypracování ověřovacích zpráv elektronické šablony nebo specifické formáty souborů v souladu s čl. 74 odst. 1 nebo článkem 75u prováděcího nařízení (EU) 2018/2066 nebo v souladu s článkem 13 nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/331. 2. Pro další typy komunikace mezi provozovatelem, provozovatelem letadel, regulovaným subjektem, ověřovatelem, příslušným orgánem a vnitrostátním akreditačním orgánem mohou být v souladu s čl. 74 odst. 2 nebo článkem 75u prováděcího nařízení (EU) 2018/2066 zpřístupněny normalizované elektronické šablony nebo specifikace formátu souborů.“ |
37) |
V čl. 71 odst. 1 se písmeno a) nahrazuje následujícím:
|
38) |
V čl. 73 odst. 1 se písmena a) a b) nahrazují tímto:
|
39) |
V článku 76 se odstavec 1 nahrazuje tímto: „1. Vnitrostátní akreditační orgány nebo případně vnitrostátní orgány uvedené v čl. 55 odst. 2 vytvoří a spravují databázi a zpřístupní tuto databázi jiným vnitrostátním akreditačním orgánům, vnitrostátním orgánům, ověřovatelům, provozovatelům, provozovatelům letadel, regulovaným subjektům a příslušným orgánům. Orgán uznaný podle článku 14 nařízení (ES) č. 765/2008 přístup k databázím usnadní a harmonizuje s cílem umožnit účinnou a nákladově efektivní komunikaci mezi vnitrostátními akreditačními orgány, vnitrostátními orgány, ověřovateli, provozovateli, provozovateli letadel, regulovanými subjekty a příslušnými orgány a může tyto databáze sjednotit do jediné centralizované databáze.“ |
40) |
Čl. 77 odst. 1 se mění takto:
|
41) |
Přílohy I a II prováděcího nařízení (EU) 2018/2067 se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení. |
Článek 2
Vstup v platnost a použitelnost
Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Ustanovení čl. 1 bodu 4, 7 písm. a) podbodu i), bodu 12 písm. d), bodu 13 písm. d), bodu 18 písm. b), bodu 18 písm. c) bodu vii), bodů 26 až 29, 38, 40 písm. b) a c) a bodu 2 písm. a) přílohy se použijí ode dne 1. ledna 2025.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 8. května 2024.
Za Komisi
Předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
PŘÍLOHA
Přílohy I a II prováděcího nařízení (EU) 2018/2067 se mění takto:
1) |
Příloha I se mění takto:
|
2) |
Příloha II se mění takto:
|
(*1) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/331 ze dne 19. prosince 2018, kterým se stanoví přechodná pravidla harmonizovaného přidělování bezplatných povolenek na emise platná v celé Unii podle článku 10a směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES (Úř. věst. L 59, 27.2.2019, s. 8, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2019/331/oj).“;
(*2) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/1122 ze dne 12. března 2019, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES, pokud jde o fungování registru Unie (Úř. věst. L 177, 2.7.2019, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2019/1122/oj).“
(*3) Směrnice Rady 2003/96/ES ze dne 27. října 2003, kterou se mění struktura rámcových předpisů Společenství o zdanění energetických produktů a elektřiny (Úř. věst. L 283, 31.10.2003, s. 51, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/96/oj).
(*4) Směrnice Rady (EU) 2020/262 ze dne 19. prosince 2019, kterou se stanoví obecná úprava spotřebních daní (Úř. věst. L 58, 27.2.2020, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2020/262/oj).
(1) Úř. věst. L 275, 25.10.2003, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/oj .
(2) Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/959 ze dne 10. května 2023, kterou se mění směrnice 2003/87/ES o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v Unii a rozhodnutí (EU) 2015/1814 o vytvoření a uplatňování rezervy tržní stability pro systém Unie pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů (Úř. věst. L 130, 16.5.2023, s. 134, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2023/959/oj).
(3) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2018/2067 ze dne 19. prosince 2018 o ověřování údajů a akreditaci ověřovatelů podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES (Úř. věst. L 334, 31.12.2018, s. 94, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/2067/oj).
(4) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/331 ze dne 19. prosince 2018, kterým se stanoví přechodná pravidla harmonizovaného přidělování bezplatných povolenek na emise platná v celé Unii podle článku 10a směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES (Úř. věst. L 59, 27.2.2019, s. 8, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2019/331/oj).
(5) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/27/EU ze dne 25. října 2012 o energetické účinnosti, o změně směrnic 2009/125/ES a 2010/30/EU a o zrušení směrnic 2004/8/ES a 2006/32/ES (Úř. věst. L 315, 14.11.2012, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2012/27/oj).
(6) Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/2001 ze dne 11. prosince 2018 o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů (Úř. věst. L 328, 21.12.2018, s. 82, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2018/2001/oj).
(7) Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/958 ze dne 10. května 2023, kterou se mění směrnice 2003/87/ES, pokud jde o příspěvek letectví k cíli Unie snížit emise v celém hospodářství a o řádné zavedení celosvětového tržního opatření (Úř. věst. L 130, 16.5.2023, s. 115, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2023/958/oj).
(8) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2018/2066 ze dne 19. prosince 2018 o monitorování a vykazování emisí skleníkových plynů podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES a o změně nařízení Komise (EU) č. 601/2012 (Úř. věst. L 334, 31.12.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/2066/oj).
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024//corrigendum/2024-05-15/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)