(EU) 2024/1317Nařízení Komise (EU) 2024/1317 ze dne 15. května 2024, kterým se mění nařízení (EU) 2023/1803, pokud jde o Mezinárodní účetní standard 7 a Mezinárodní standard účetního výkaznictví 7

Publikováno: Úř. věst. L 1317, 16.5.2024 Druh předpisu: Nařízení
Přijato: 15. května 2024 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 5. června 2024 Nabývá účinnosti: 1. ledna 2024
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



European flag

Úřední věstník
Evropské unie

CS

Řada L


2024/1317

16.5.2024

NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2024/1317

ze dne 15. května 2024,

kterým se mění nařízení (EU) 2023/1803, pokud jde o Mezinárodní účetní standard 7 a Mezinárodní standard účetního výkaznictví 7

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1606/2002 ze dne 19. července 2002 o uplatňování mezinárodních účetních standardů (1), a zejména na čl. 3 odst. 1 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Nařízením Komise (EU) 2023/1803 (2) byly přijaty některé mezinárodní účetní standardy a interpretace, které existovaly ke dni 8. září 2022.

(2)

Dne 25. května 2023 vydala Rada pro mezinárodní účetní standardy některé změny Mezinárodního účetního standardu 7 Výkaz peněžních toků („IAS 7“) a Mezinárodního standardu účetního výkaznictví 7 Finanční nástroje: zveřejňování („IFRS 7“). Uvedenými změnami byly zavedeny požadavky na zveřejnění informací o ujednáních společnosti o financování dodavatelů.

(3)

Tyto nové požadavky mají uživatelům účetní závěrky poskytnout informace, které jim umožní posoudit dopad ujednání o financování dodavatelů na závazky a peněžní toky společnosti a pochopit dopad ujednání o financování dodavatelů na expozici společnosti vůči riziku likvidity, jakož i způsob, jakým by společnost mohla být ovlivněna, pokud by těmito ujednáními již nedisponovala.

(4)

Na základě konzultace s Evropskou poradní skupinou pro účetní výkaznictví (EFRAG) došla Komise k závěru, že změny IAS 7 a IFRS 7 splňují podmínky pro přejímání stanovené v čl. 3 odst. 2 nařízení (ES) č. 1606/2002.

(5)

Nařízení (EU) 2023/1803 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno.

(6)

Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Regulativního výboru pro účetnictví,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

V příloze nařízení (EU) 2023/1803 se Mezinárodní účetní standard 7 Výkaz peněžních toků a Mezinárodní standard účetního výkaznictví 7 Finanční nástroje: zveřejňování mění tak, jak je stanoveno v příloze tohoto nařízení.

Článek 2

Změny uvedené v článku 1 začnou jednotlivé společnosti uplatňovat nejpozději prvním dnem prvního účetního období, které začíná dne 1. ledna 2024 nebo po tomto datu.

Článek 3

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 15. května 2024.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)   Úř. věst. L 243, 11.9.2002, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2002/1606/2008-04-10.

(2)   Úř. věst. L 237, 26.9.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1803/oj.


PŘÍLOHA

Ujednání o financování dodavatelů

Změny IAS 7 a IFRS 7

Změny IAS 7 Výkaz peněžních toků

Vkládají se odstavce 44F–44H a příslušný nadpis a doplňují se odstavce 62–63. Pro snadnější čtení nebyly tyto odstavce a jejich nadpisy podtrženy. Mění se nadpis nad odstavcem 53.

Ujednání o financování dodavatelů

44F

Účetní jednotka zveřejní informace o svých ujednáních o financování dodavatelů (jak jsou popsána v odstavci 44G), které uživatelům účetní závěrky umožní posoudit vliv těchto ujednání na závazky a peněžní toky účetní jednotky a na expozici účetní jednotky vůči riziku likvidity.

44G

Ujednání o financování dodavatelů se vyznačují tím, že jeden nebo více poskytovatelů financování nabízí uhrazení částek, které účetní jednotka dluží svým dodavatelům, a účetní jednotka se zavazuje, že zaplatí v souladu s podmínkami ujednání ke stejnému datu, k němuž dostanou zaplaceno dodavatelé, nebo později. Díky těmto ujednáním získává účetní jednotka prodloužení lhůty splatnosti nebo její dodavatelé získávají dřívější splacení oproti souvisejícímu datu splatnosti faktury. Ujednání o financování dodavatelů se často označují jako financování v rámci dodavatelských řetězců, financování závazků nebo ujednání o reverzním faktoringu. Ujednání, která pro účetní jednotku představují pouze úvěrová posílení (například finanční záruky včetně akreditivů používaných jako záruky), nebo nástroje, které účetní jednotka používá k přímé úhradě dlužných částek dodavateli (například kreditní karty), nejsou ujednáními o financování dodavatelů.

44H

Aby účetní jednotka splnila cíle uvedené v odstavci 44F, zveřejní souhrnně za svá ujednání o financování dodavatelů:

a)

podmínky ujednání (například prodloužení doby splatnosti a poskytnuté jistoty nebo záruky). V případě ujednání, jejichž podmínky se vzájemně liší, zveřejní účetní jednotka tyto podmínky odděleně;

b)

k začátku a ke konci účetního období:

i)

účetní hodnoty finančních závazků, které jsou součástí ujednání o financování dodavatelů, a související řádkové položky výkazu o finanční pozici účetní jednotky;

ii)

účetní hodnoty finančních závazků zveřejněných podle bodu i), které již poskytovatelé financí dodavatelům uhradili, a související řádkové položky;

iii)

rozpětí dob splatnosti (například 30–40 dnů po datu faktury) jak u finančních závazků zveřejněných podle bodu i), tak u srovnatelných obchodních závazků, které nejsou součástí ujednání o financování dodavatelů. Srovnatelnými obchodními závazky jsou například obchodní závazky účetní jednotky, které spadají do stejné linie podnikání nebo jurisdikce jako finanční závazky zveřejněné podle bodu i). Jsou-li rozpětí dob splatnosti široká, zveřejní účetní jednotka k těmto rozpětím vysvětlující informace nebo zveřejní další rozpětí (například rozčleněná rozpětí);

c)

druh a vliv nepeněžních změn účetních hodnot finančních závazků zveřejněných podle písm. b) bodu i). Mezi nepeněžní změny patří například vliv podnikových kombinací, kurzových rozdílů nebo jiných transakcí, které nevyžadují použití peněžních prostředků nebo peněžních ekvivalentů (viz odstavec 43).

...

Datum účinnosti a přechodná ustanovení

...

62

Dokumentem Ujednání o financování dodavatelů, vydaným v květnu 2023, byly vloženy odstavce 44F–44H. Účetní jednotka použije tyto změny pro roční účetní období začínající 1. ledna 2024 nebo později. Dřívější použití je povoleno. Pokud účetní jednotka použije uvedené změny pro dřívější období, tuto skutečnost zveřejní.

63

Při použití Ujednání o financování dodavatelů není účetní jednotka povinna zveřejnit:

a)

srovnávací informace za účetní období prezentovaná před začátkem ročního účetního období, v němž účetní jednotka tyto změny poprvé použije;

b)

informace jinak požadované podle odst. 44H písm. b) bodů ii)–iii) k začátku ročního účetního období, v němž účetní jednotka tyto změny poprvé použije;

c)

informace jinak požadované podle odstavců 44F–44H za jakékoli mezitímní období prezentované v rámci ročního účetního období, v němž účetní jednotka tyto změny poprvé použije.

Změny IFRS 7 Finanční nástroje: zveřejňování

Vkládá se nový odstavec 44JJ. V dodatku B se mění odstavec B11F.

Datum účinnosti a přechodná ustanovení

...

44JJ

Dokumentem Ujednání o financování dodavatelů, který byl vydán v květnu 2023 a který mění rovněž IAS 7, byl změněn odstavec B11F. Účetní jednotka použije tuto změnu, když použije změny IAS 7.

...


Dodatek B

Aplikační příručka

...

POVAHA A MÍRA RIZIK VYPLÝVAJÍCÍCH Z FINANČNÍCH NÁSTROJŮ (ODSTAVCE 31–42)

...

Kvantitativní zveřejňované údaje u rizika likvidity (odst. 34 písm. a) a odst. 39 písm. a) a b))

...

B11F

Níže jsou uvedeny další faktory, které účetní jednotka může zvážit při poskytování zveřejňovaných údajů v souladu s odst. 39 písm. c), přičemž se nemusí omezovat pouze na tyto faktory. Mezi tyto faktory patří, zda účetní jednotka má:

a)

závazné úvěrové rámce (např. obchodní cenné papíry) nebo jiné úvěrové linky (např. pohotovostní úvěrové rámce), k nimž má přístup za účelem plnění potřeb týkajících se likvidity;

b)

vklady v centrální bance za účelem plnění potřeb týkajících se likvidity;

c)

diverzifikované zdroje financování;

d)

podstatně soustředěné riziko likvidity buď v aktivech, nebo ve zdrojích financování;

e)

zavedeny vnitřní kontrolní postupy a nouzové plány pro účely řízení rizika likvidity;

f)

nástroje, které obsahují zrychlené podmínky splácení (např. na spodní hranici úvěrového hodnocení účetní jednotky);

g)

nástroj, který by mohl vyžadovat složení jistoty (např. výzva k dodatkové úhradě u derivátů);

h)

nástroje, které umožňují účetní jednotce, aby si zvolila, zda uhradí své finanční závazky poskytnutím hotovosti (nebo jiného finančního aktiva) nebo poskytnutím vlastních akcií;

i)

nástroje, které podléhají smlouvám o celkovém zápočtu, nebo

j)

v rámci ujednání o financování dodavatelů (jak jsou popsána v odstavci 44G v IAS 7) k dispozici možnost, díky níž sama získává prodloužení lhůty splatnosti nebo její dodavatelé získávají dřívější splatnost, nebo již tuto možnost využila.


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1317/oj

ISSN 1977-0626 (electronic edition)


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU