(EU) 2024/1110Prováděcí nařízení Komise (EU) 2024/1110 ze dne 10. dubna 2024, kterým se mění nařízení (EU) č. 748/2012, pokud jde o počáteční letovou způsobilost bezpilotních systémů podléhajících certifikaci, a prováděcí nařízení (EU) 2019/947, pokud jde o pravidla a postupy pro provoz bezpilotních systémů

Publikováno: Úř. věst. L 1110, 23.5.2024 Druh předpisu: Prováděcí nařízení
Přijato: 10. dubna 2024 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 12. června 2024 Nabývá účinnosti: 1. května 2025
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



European flag

Úřední věstník
Evropské unie

CS

Řada L


2024/1110

23.5.2024

PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2024/1110

ze dne 10. dubna 2024,

kterým se mění nařízení (EU) č. 748/2012, pokud jde o počáteční letovou způsobilost bezpilotních systémů podléhajících certifikaci, a prováděcí nařízení (EU) 2019/947, pokud jde o pravidla a postupy pro provoz bezpilotních systémů

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1139 ze dne 4. července 2018 o společných pravidlech v oblasti civilního letectví a o zřízení Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví, kterým se mění nařízení (ES) č. 2111/2005, (ES) č. 1008/2008, (EU) č. 996/2010, (EU) č. 376/2014 a směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/30/EU a 2014/53/EU a kterým se zrušuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 552/2004 a (ES) č. 216/2008 a nařízení Rady (EHS) č. 3922/91 (1), a zejména na článek 57 a čl. 62 odst. 14 písm. a) uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Součástí bezpilotního systému (UAS) je řídicí a monitorovací jednotka (CMU) a její součásti, na něž by se měl vztahovat systém pro analýzu informací souvisejících s bezpečností zavedený Agenturou Evropské unie pro bezpečnost letectví (dále jen „agentura“), aby bylo možné poskytovat příslušným úřadům členských států a Komisi veškeré informace, včetně doporučení nebo nápravných opatření, která je nutno přijmout za účelem reakce na bezpečnostní problém a nebo incident nebo zranitelnost v oblasti bezpečnosti informací s možným dopadem na bezpečnost letectví.

(2)

Pro účely udělení oprávnění k provozu podle článku 12 prováděcího nařízení Komise (EU) 2019/947 (2) by měl příslušný úřad posoudit podmínky uvedené v letových podmínkách stanovených a schválených v souladu s nařízením Komise (EU) č. 748/2012 (3) v případě, že bezpilotní letadlo, jehož projekt je certifikován, nesplňuje platné požadavky na letovou způsobilost nebo jejich splnění nebylo prokázáno.

(3)

Aby bylo zajištěno jednotné provádění požadavků na letovou způsobilost při provozu bezpilotního systému a soulad s těmito požadavky v případech, kdy provozní riziko u bezpilotního systému ve „specifické“ kategorii, jak stanoví článek 5 prováděcího nařízení (EU) 2019/947, lze zmírnit pouze použitím bezpilotního systému, pro jehož projekt bylo vydáno typové osvědčení nebo typové osvědčení pro zvláštní účely, mělo by být vyžadováno osvědčení letové způsobilosti nebo osvědčení letové způsobilosti pro zvláštní účely. Kromě toho by se mělo vyžadovat i osvědčení hlukové způsobilosti v případech, kdy agentura stanovila požadavky na ochranu životního prostředí.

(4)

Za účelem výměny informací o bezpečnosti v souladu s článkem 19 prováděcího nařízení (EU) 2019/947 by měl být provozovatel bezpilotního systému v případě bezpilotního letadla, jehož projekt je certifikován, povinen hlásit držiteli schválení projektu bezpilotního systému nebo letadlového celku veškeré události nebo stav bezpilotního systému nebo letadlového celku s dopadem na bezpečnost, které zjistila organizace v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 376/2014 (4).

(5)

S cílem přispět ke zlepšení bezpečnosti by měl provozovatel bezpilotního systému v případě bezpilotního letadla, jehož projekt je certifikován nebo které používá certifikovaný letadlový celek bezpilotního systému, provádět veškerá bezpečnostní opatření nařízená příslušným úřadem nebo příslušné povinné informace o bezpečnosti vydané agenturou, včetně příkazů k zachování letové způsobilosti v souladu s požadavky na zachování letové způsobilosti bezpilotních systémů stanovenými v nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2024/1107 (5).

(6)

Nařízení (EU) č. 748/2012 a prováděcí nařízení (EU) 2019/947 by proto měla být odpovídajícím způsobem změněna.

(7)

S cílem poskytnout zúčastněným stranám dostatek času na zajištění shody s novým rámcem pro počáteční letovou způsobilost certifikovaných bezpilotních systémů by se toto nařízení mělo začít používat od 1. května 2025.

(8)

Agentura připravila návrh prováděcích pravidel a předložila jej v souladu s čl. 75 odst. 2 písm. b) a c) a čl. 76 odst. 1 nařízení (EU) 2018/1139 ve formě stanoviska č. 03/2023 (6).

(9)

Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem výboru zřízeného čl. 127 odst. 1 nařízení (EU) 2018/1139,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Změny nařízení (EU) č. 748/2012

Příloha I (část 21) nařízení (EU) č. 748/2012 se mění v souladu s přílohou I tohoto nařízení.

Článek 2

Změny prováděcího nařízení (EU) 2019/947

Prováděcí nařízení (EU) 2019/947 se mění takto:

1)

nadpis se nahrazuje tímto:

Prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/947 ze dne 24. května 2019 o pravidlech a postupech pro provoz bezpilotních systémů “;

2)

článek 2 se mění takto:

i)

první pododstavec se zrušuje;

ii)

v druhém pododstavci se návětí nahrazuje tímto:

„Pro účely tohoto nařízení se rozumí:“;

iii)

bod 1 se nahrazuje tímto:

„1)

„bezpilotním systémem (UAS)“ bezpilotní letadlo ve smyslu definice v čl. 3 odst. 30 nařízení (EU) 2018/1139 a jeho řídicí a monitorovací jednotka;“

iv)

body 26 a 27 se nahrazují tímto:

„26)

„řídicí a monitorovací jednotkou (CMU)“ zařízení pro řízení a monitorování bezpilotních letadel na dálku, jak je definováno v čl. 3 bodě 32 nařízení (EU) 2018/1139;

27)

„C2 spojem“ datové spojení mezi bezpilotním letadlem a řídicí a monitorovací jednotkou pro účely řízení letu;“

v)

doplňuje se nový bod 35, který zní:

„35)

„letadlovým celkem UAS“ jakýkoli motor, vrtule nebo část bezpilotního letadla nebo jakýkoli prvek řídicí a monitorovací jednotky;“

3)

v článku 7 se vkládá nový odstavec 2a, který zní:

„2a.   Provozovatel bezpilotního systému, který splňuje podmínky uvedené v čl. 40 odst. 1 písm. d) nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/945, obdrží tato osvědčení:

i)

osvědčení letové způsobilosti nebo osvědčení letové způsobilosti pro zvláštní účely vydané v souladu s hlavou H přílohy I (část 21) nařízení Komise (EU) č. 748/2012 (*1);

ii)

osvědčení hlukové způsobilosti vydané v souladu s hlavou I přílohy I (část 21) nařízení Komise (EU) č. 748/2012, pokud se na bezpilotní letadlo vztahují požadavky na ochranu životního prostředí stanovené v bodě 21.B.85 nařízení (EU) č. 748/2012.

(*1)  * Nařízení Komise (EU) č. 748/2012 ze dne 3. srpna 2012 , kterým se stanoví prováděcí pravidla pro certifikaci letové způsobilosti letadel a souvisejících výrobků, letadlových částí a zařízení a certifikaci ochrany životního prostředí, jakož i pro certifikaci projekčních a výrobních organizací (Úř. věst. L 224, 21.8.2012, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2012/748/oj).“;"

4)

článek 12 se mění takto:

i)

odstavec 2 se nahrazuje tímto:

„2.   Příslušný úřad udělí oprávnění k provozu, pokud:

a)

hodnocení provedené podle odstavce 1 dospělo k závěru, že:

i)

cíle bezpečnosti provozu zohledňují rizika provozu;

ii)

kombinace zmírňujících opatření týkajících se provozních podmínek pro provádění provozu, způsobilosti zapojeného personálu a technických vlastností bezpilotního letadla je odpovídající a dostatečně robustní pro zachování bezpečného provozu s ohledem na zjištěná rizika na zemi i ve vzduchu;

b)

u bezpilotních systémů, které jsou nebo budou certifikovány podle čl. 40 odst. 1 písm. d) nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/945, tyto bezpilotní systémy mají:

i)

platné osvědčení letové způsobilosti nebo osvědčení letové způsobilosti pro zvláštní účely a, pokud se na bezpilotní letadlo vztahují požadavky na ochranu životního prostředí stanovené v bodě 21.B.85 nařízení (EU) č. 748/2012, platné osvědčení hlukové způsobilosti, nebo

ii)

pokud bezpilotní letadlo nesplňuje platné požadavky na letovou způsobilost nebo jejich splnění nebylo prokázáno, letové podmínky schválené podle hlavy P přílohy I (část 21) nařízení (EU) č. 748/2012;

c)

provozovatel bezpilotních systémů poskytl příslušnému úřadu prohlášení potvrzující, že zamýšlený provoz vyhovuje platným předpisům Unie a vnitrostátním předpisům, které se na něj vztahují, zejména pokud jde o soukromí, ochranu údajů, právní odpovědnost, pojištění, ochranu před protiprávními činy a ochranu životního prostředí.“

;

ii)

v odst. 4 písm. c) se doplňují nové body vii) a viii), které znějí:

„vii)

osvědčení letové způsobilosti nebo osvědčení letové způsobilosti pro zvláštní účely a osvědčení hlukové způsobilosti, pokud byla tato osvědčení vydána;

viii)

letové podmínky schválené v souladu s nařízením (EU) č. 748/2012, pokud bezpilotní systém splňuje podmínky stanovené v čl. 40 odst. 1 písm. d) nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/945 a bezpilotní letadlo nesplňuje příslušné požadavky na letovou způsobilost nebo jejich splnění nebylo prokázáno.“;

5)

v článku 19 se doplňuje nový odstavec 6, který zní:

„6.   Bez ohledu na nařízení (EU) č. 376/2014 je provozovatel bezpilotního systému v případě pilotního letadla, jehož projekt je certifikován, povinen hlásit držiteli schválení návrhu bezpilotního systému nebo letadlového celku UAS veškeré události nebo stav bezpilotního systému nebo letadlového celku UAS s dopadem na bezpečnost, které organizace zjistila. Provozovatel bezpilotního systému zejména ohlásí každou nehodu nebo vážný incident týkající se bezpilotního systému nebo letadlového celku UAS, které ohrožují nebo, nejsou-li řádně napraveny či vyřešeny, by mohly ohrozit bezpilotní systém nebo jakoukoli fyzickou či právnickou osobu.“

;

6)

příloha se mění v souladu s přílohou II tohoto nařízení.

Článek 3

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Použije se ode dne 1. května 2025.

Ustanovení přílohy I bodu 2 se však použije ode dne 22. února 2026.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 10. dubna 2024.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)   Úř. věst. L 212, 22.8.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1139/oj.

(2)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/947 ze dne 24. května 2019 o pravidlech a postupech pro provoz bezpilotních letadel (Úř. věst. L 152, 11.6.2019, s. 45, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/947/oj).

(3)  Nařízení Komise (EU) č. 748/2012 ze dne 3. srpna 2012, kterým se stanoví prováděcí pravidla pro certifikaci letové způsobilosti letadel a souvisejících výrobků, letadlových částí a zařízení a certifikaci ochrany životního prostředí, jakož i pro certifikaci projekčních a výrobních organizací (Úř. věst. L 224, 21.8.2012, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2012/748/oj).

(4)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 376/2014 ze dne 3. dubna 2014 o hlášení událostí v civilním letectví, analýze těchto hlášení a navazujících opatřeních a o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 996/2010 a zrušení směrnic Evropského parlamentu a Rady 2003/42/ES, nařízení Komise (ES) č. 1321/2007 a nařízení Komise (ES) č. 1330/2007 (Úř. věst. L 122, 24.4.2014, s. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/376/oj).

(5)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2024/1107 ze dne 13. března 2024, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1139 stanovením podrobných pravidel pro zachování letové způsobilosti certifikovaných bezpilotních systémů a jejich letadlových celků a pro schvalování organizací a personálu zapojených do těchto úkolů (Úř. věst. L, 2024/1107, 17.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/1107/oj).

(6)   Stanovisko č. 03/2023 – Introduction of a regulatory framework for the operation of drones — Enabling innovative air mobility with MVCA, the initial airworthiness of UAS subject to certification, and the continuing airworthiness of those UAS operated in the 'specific' category (Zavedení regulačního rámce pro provoz dronů – Umožnění inovativní letecké mobility díky letadlům s posádkou schopným svislého vzletu a přistání, počáteční letová způsobilost bezpilotních systémů (UAS) podléhajících osvědčování a zachování letové způsobilosti bezpilotních systémů provozovaných ve „specifické“ kategorii)| EASA (europa.eu)


PŘÍLOHA I

Příloha I (část 21) nařízení (EU) č. 748/2012 se mění takto:

1)

v bodě 21.B.20 se písmeno b) nahrazuje tímto:

„b)

Agentura zavede systém, jehož prostřednictvím je možné náležitě analyzovat veškeré příslušné informace týkající se bezpečnosti, které obdrží, a neprodleně poskytovat příslušnému úřadu členských států a Komisi jakékoli informace, včetně doporučení nebo nápravných opatření, která je nutno přijmout, jež jsou nezbytné k tomu, aby členské státy a Komise mohly včas reagovat na bezpečnostní problém týkající se výrobků, letadlových částí, zařízení, řídicích a monitorovacích jednotek, letadlových částí řídicích a monitorovacích jednotek a osob nebo organizací, na něž se vztahuje nařízení (EU) 2018/1139 a jeho akty v přenesené pravomoci a prováděcí akty.“;

2)

v bodě 21.B.20 A (1) se písmeno b) nahrazuje tímto:

„b)

Agentura zavede systém, jehož prostřednictvím je možné náležitě analyzovat veškeré příslušné informace významné z hlediska bezpečnosti, které obdrží v souladu s bodem 21.B.15 písm. c), a neprodleně členským státům a Komisi poskytovat veškeré informace, včetně doporučení nebo nápravných opatření, která je nutno přijmout a která jsou nezbytná k tomu, aby členské státy a Komise mohly včas reagovat na incident nebo zranitelnost v oblasti bezpečnosti informací s možným dopadem na bezpečnost letectví týkající se výrobků, letadlových částí, řídicích a monitorovacích jednotek, letadlových částí řídicích a monitorovacích jednotek, neinstalovaného zařízení a osob nebo organizací, na něž se vztahuje nařízení (EU) 2018/1139 a jeho akty v přenesené pravomoci a prováděcí akty.“;

3)

v bodě 21.B.120 se písmeno a) nahrazuje tímto:

„a)

Po obdržení žádosti o vydání schvalovacího dopisu za účelem prokázání shody jednotlivých výrobků, letadlových částí, zařízení, řídicích a monitorovacích jednotek (CMU) a součástí CMU ověří příslušný úřad, zda žadatel splňuje příslušné požadavky.“;

4)

v bodě 21.B.125 písm. d) se úvodní odstavec nahrazuje tímto:

„d)

Je-li nález zjištěn během dozoru nebo jinak, příslušný úřad, aniž jsou dotčena další opatření požadovaná nařízením (EU) 2018/1139 a jeho akty v přenesené pravomoci a prováděcími akty, tento nález písemně sdělí organizaci a požaduje nápravná opatření s cílem vyřešit zjištěný nesoulad. Pokud se nález úrovně 1 přímo týká letadla nebo řídicí a monitorovací jednotky (CMU), příslušný úřad informuje příslušný úřad členského státu, v němž je letadlo nebo bezpilotní letadlo řízené uvedenou CMU zapsáno do rejstříku.“;

5)

bod 21.B.135 se mění takto:

a)

návětí a písmeno a) se nahrazují tímto:

„Příslušný úřad je povinen zachovat platnost schvalovacího dopisu, pokud:

a)

výrobce používá správně formulář 52 EASA (viz dodatek VIII) jako prohlášení o shodě celého letadla a formulář 1 EASA (viz dodatek I) pro výrobky jiné než celé letadlo, letadlové části, zařízení, řídicí a monitorovací jednotky (CMU) a součásti CMU a“;

b)

v písmenu b) se bod 1 nahrazuje tímto:

„1.

souhlas zahrnuje schvalovaný výrobek, letadlovou část, zařízení, řídicí a monitorovací jednotku (CMU) nebo součást CMU a zůstává platný;“

6)

v bodě 21.B.222 se písm. b) bod 1 podbod ii) nahrazuje tímto:

„ii)

produktové audity relevantního vzorku výrobků, letadlových částí, zařízení, řídicích a monitorovacích jednotek (CMU) a součástí CMU, které spadají do působnosti organizace;“.


(1)  Použije se ode dne 22. února 2026 — prováděcí nařízení Komise (EU) 2023/203 ze dne 27. října 2022, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1139, pokud jde o požadavky na řízení rizik v oblasti bezpečnosti informací s možným dopadem na bezpečnost letectví pro organizace, na které se vztahují nařízení Komise (EU) č. 1321/2014, (EU) č. 965/2012, (EU) č. 1178/2011, (EU) 2015/340, prováděcí nařízení Komise (EU) 2017/373 a (EU) 2021/664, a pro příslušné orgány, na které se vztahují nařízení Komise (EU) č. 748/2012, (EU) č. 1321/2014, (EU) č. 965/2012, (EU) č. 1178/2011, (EU) 2015/340 a (EU) č. 139/2014, prováděcí nařízení Komise (EU) 2017/373 a (EU) 2021/664, a kterým se mění nařízení Komise (EU) č. 1178/2011, (EU) č. 748/2012, (EU) č. 965/2012, (EU) č. 139/2014, (EU) č. 1321/2014, (EU) 2015/340 a prováděcí nařízení Komise (EU) 2017/373 a (EU) 2021/664 (Úř. věst. L 31, 2.2.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/203/oj).


PŘÍLOHA II

Příloha (PROVOZ BEZPILOTNÍCH SYSTÉMŮ V „OTEVŘENÉ“ A „SPECIFICKÉ“ KATEGORII) prováděcího nařízení (EU) 2019/947 se mění takto:

1)

v části B (PROVOZ BEZPILOTNÍCH SYSTÉMŮ VE „SPECIFICKÉ“ KATEGORII) se bod UAS.SPEC.100 nahrazuje tímto:

UAS.SPEC.100 Používání certifikovaného vybavení a certifikovaných bezpilotních letadel

1)

Pokud provozovatel bezpilotních systémů používá letadlo, jemuž bylo vydáno osvědčení letové způsobilosti nebo osvědčení letové způsobilosti pro zvláštní účely, musí zajistit, aby bezpilotní letadlo bylo v souladu s nařízením v přenesené pravomoci (EU) 2024/1107.

2)

Pokud provozovatel bezpilotních systémů používá certifikované vybavení na bezpilotním letadle, kterému nebylo vydáno osvědčení letové způsobilosti ani osvědčení letové způsobilosti pro zvláštní účely, musí provádět všechny tyto úkoly:

i)

zaznamenat dobu provozu nebo služby v souladu s pokyny nebo postupy vztahujícími se na toto certifikované vybavení;

ii)

řídit se pokyny uvedenými v osvědčení vybavení a rovněž veškerými platnými příkazy k zachování letové způsobilosti vydanými agenturou;

iii)

provést veškerá bezpečnostní opatření, která uložil příslušný úřad v souladu s čl. 19 odst. 4;

iv)

uplatnit veškeré relevantní povinné bezpečnostní informace vydané agenturou.“;

2)

dodatek 1 se mění takto:

a)

v bodě UAS.STS-01.040 bodě 2 se písmeno f) nahrazuje tímto:

„f)

nepředá kontrolu nad bezpilotním letadlem jiné řídicí a monitorovací jednotce;“

b)

v bodě UAS.STS-02.040 bodě 2 se písmeno e) nahrazuje tímto:

„e)

nepředá kontrolu nad bezpilotním letadlem jiné řídicí a monitorovací jednotce;“.


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/1110/oj

ISSN 1977-0626 (electronic edition)


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU