(EU) 2024/1061Prováděcí nařízení Komise (EU) 2024/1061 ze dne 10. dubna 2024, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858, pokud jde o bezpečnou výměnu údajů z prohlášení o shodě v elektronickém formátu a přístup k prohlášení o shodě pouze pro čtení, a kterým se mění prováděcí nařízení Komise (EU) 2021/133

Publikováno: Úř. věst. L 1061, 11.4.2024 Druh předpisu: Prováděcí nařízení
Přijato: 10. dubna 2024 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 1. května 2024 Nabývá účinnosti: 5. července 2025
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



European flag

Úřední věstník
Evropské unie

CS

Řada L


2024/1061

11.4.2024

PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2024/1061

ze dne 10. dubna 2024,

kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858, pokud jde o bezpečnou výměnu údajů z prohlášení o shodě v elektronickém formátu a přístup k prohlášení o shodě pouze pro čtení, a kterým se mění prováděcí nařízení Komise (EU) 2021/133

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 ze dne 30. května 2018 o schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla a o dozoru nad trhem s nimi, o změně nařízení (ES) č. 715/2007 a č. 595/2009 a o zrušení směrnice 2007/46/ES (1), a zejména na čl. 37 odst. 8 písm. b), d), e) a f) uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Prováděcí nařízení Komise (EU) 2021/133 (2) stanoví požadavky na formát a strukturu údajů z prohlášení o shodě v elektronickém formátu a rovněž stanoví, že k výměně těchto údajů slouží Evropský informační systém vozidel a řidičských oprávnění (EUCARIS) (3). Toto nařízení stanoví další požadavky, aby byla zajištěna bezpečná výměna prohlášení o shodě v elektronickém formátu tím, že bude zaručena odpovídající úroveň bezpečnosti prostředků elektronické identifikace, a aby byly stanoveny prostředky, které schvalovacím orgánům umožní poskytnout přístup k prohlášení o shodě pouze pro čtení.

(2)

Aby byla zajištěna vysoká úroveň bezpečnosti s cílem zabránit neoprávněnému přístupu a poškození údajů, zaručit odpovídající úroveň ochrany údajů a zabránit zdvojování vyměňovaných zpráv a údajů, je nezbytné stanovit požadavky na příslušné elektronické aplikace a systémy, které se používají k výměně zpráv s počátečními informacemi o vozidle (IVI) vytvořených v rámci systému EUCARIS, jež probíhá mezi výrobci a vnitrostátními přístupovými místy.

(3)

Aby se zajistilo, že se při výměně mezi výrobci, vnitrostátními přístupovými místy a systémem EUCARIS bude u zpráv IVI používat správný formát a struktura, měl by být pro tyto zprávy a údaje stanoven ověřovací postup, který by se opíral o internetové aplikace a systémy, které zmíněné subjekty používají k výměně těchto zpráv IVI.

(4)

Aby se usnadnil přístup ke strukturovaným údajům z prohlášení o shodě v elektronickém formátu, je nezbytné zavést jedinečný identifikátor vozidla, který bude snadno přístupný a jímž budou opatřena všechna vozidla.

(5)

Aby mohly schvalovací orgány poskytnout veřejnosti přístup k prohlášení o shodě v elektronickém formátu pouze pro čtení, měly by být stanoveny požadavky k zajištění toho, že internetové aplikace nebo systémy poskytující prohlášení o shodě v elektronickém formátu budou uvedený typ přístupu podporovat.

(6)

Vzhledem k tomu, že prováděcí nařízení (EU) 2021/133 stanoví požadavky na složení údajů obsažených v prohlášení o shodě, je vhodné pro účely právní jistoty a jasnosti změnit uvedené nařízení tak, aby zohledňovalo změny formátu a struktury těchto údajů, a tato ustanovení tudíž byla obsažena v témže nařízení. Je proto nezbytné změnit prováděcí nařízení (EU) 2021/133 tak, aby zahrnovalo výjimku pro výrobce zvláštních kategorií vozidel a typů vozidel vyráběných v malých sériích.

(7)

Aby mohly schvalovací orgány, orgány pro dozor nad trhem a registrační orgány členských států, jakož i výrobci provést nezbytné změny ve svých elektronických systémech a připravit se na uplatňování tohoto nařízení, mělo by být datum použitelnosti tohoto nařízení odloženo.

(8)

Datum použitelnosti ustanovení o výjimce pro výrobce zvláštních kategorií vozidel a typů vozidel vyráběných v malých sériích není nutné odkládat, neboť k provedení uvedených požadavků nejsou zapotřebí dodatečné lhůty.

(9)

Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Technického výboru – motorová vozidla,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Požadavky na bezpečnou výměnu údajů

1.   Při výměně údajů používají výrobci a vnitrostátní přístupová místa Evropského informačního systému vozidel a řidičských oprávnění (EUCARIS) zabezpečený odkaz na místní webové stránky a zásady a strukturu schématu XML.

2.   Výrobci a vnitrostátní přístupová místa systému EUCARIS používají internetové stránky, jež jsou zabezpečeny kvalifikovaným certifikátem pro autentizaci internetových stránek splňujícím požadavky stanovené v příloze IV nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 910/2014 (4).

3.   Výměna zpráv mezi výrobci a vnitrostátními přístupovými místy systému EUCARIS a v rámci tohoto systému je zabezpečena elektronickým podpisem ve smyslu nařízení (EU) č. 910/2014 a protokoly pro šifrování údajů.

4.   Vnitrostátní přístupová místa systému EUCARIS a subjekt pověřený provozem systému EUCARIS zajistí ověření elektronických podpisů tím, že ověří a potvrdí, že v době podpisu byly splněny požadavky stanovené v článku 26 nařízení (EU) č. 910/2014.

5.   Vnitrostátní přístupová místa systému EUCARIS zajistí sledovatelnost zpráv vyměňovaných prostřednictvím tohoto systému tím, že zajistí záznam informací o této výměně a poskytnou prostředky k prohlížení a vyhledávání těchto informací.

Článek 2

Požadavky na jedinečný identifikátor vozidla

1.   Jedinečným identifikátorem vozidla je identifikační číslo vozidla (VIN).

2.   Aniž je dotčen čl. 12 odst. 2 prováděcího nařízení Komise (EU) 2021/535 (5), musí VIN splňovat požadavky stanovené v části 2 oddíle A bodě 2 přílohy II uvedeného nařízení.

Článek 3

Přístup pouze pro čtení

1.   Pro účely čl. 37 odst. 5 nařízení (EU) 2018/858 poskytne schvalovací orgán každého členského státu přístup k prohlášení o shodě pouze pro čtení prostřednictvím internetové aplikace nebo systému, které umožňují přístup ke strukturovaným údajům z prohlášení o shodě v elektronickém formátu za použití jedinečného identifikátoru vozidla uvedeného v článku 2.

2.   Internetová aplikace nebo systém podle odstavce 1 poskytuje přístup pouze pro čtení k prohlášení o shodě v elektronickém formátu z internetových aplikací nebo systémů zřízených schvalovacími orgány v kterémkoli členském státě.

Článek 4

Změna prováděcího nařízení (EU) 2021/133

V prováděcím nařízení (EU) 2021/133 se vkládá nový článek 3a, který zní:

„Článek 3a

Výjimky pro výrobce zvláštních kategorií vozidel a typů vozidel vyráběných v malých sériích

Odchylně od článků 1 a 2 je v případě výrobců zvláštních kategorií vozidel a typů vozidel vyráběných v malých sériích dostačující, když údaje z elektronické verze prohlášení o shodě zpřístupní manuálním zadáním nebo nahráním souboru IVI XML.“

Článek 5

Vstup v platnost a použitelnost

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Použije se ode dne 5. července 2025.

Ustanovení článku 4 se však použije ode dne 1. května 2024.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 10. dubna 2024.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)   Úř. věst. L 151, 14.6.2018, s. 1.

(2)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2021/133 ze dne 4. února 2021, kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858, pokud jde o základní formát, strukturu a způsob výměny údajů z prohlášení o shodě v elektronickém formátu (Úř. věst. L 42, 5.2.2021, s. 1).

(3)  Konsolidované znění smlouvy o Evropském informačním systému vozidel a řidičských oprávnění (EUCARIS) včetně změn podepsaných stranami dne 8. června 2017.

(4)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 910/2014 ze dne 23. července 2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu a o zrušení směrnice 1999/93/ES (Úř. věst. L 257, 28.8.2014, s. 73).

(5)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2021/535 ze dne 31. března 2021, kterým se stanoví pravidla pro uplatňování nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144, pokud jde o jednotné postupy a technické specifikace pro schvalování typu vozidel a systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla, pokud jde o jejich obecné konstrukční vlastnosti a bezpečnost (Úř. věst. L 117, 6.4.2021, s. 1).


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/1061/oj

ISSN 1977-0626 (electronic edition)


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU