(EU) 2024/994Prováděcí nařízení Komise (EU) 2024/994 ze dne 2. dubna 2024, kterým se stanoví provozní podrobnosti databáze výrobků zřízené podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/1369

Publikováno: Úř. věst. L 994, 2.4.2024 Druh předpisu: Prováděcí nařízení
Přijato: 2. dubna 2024 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 22. dubna 2024 Nabývá účinnosti: 22. října 2024
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



European flag

Úřední věstník
Evropské unie

CS

Řada L


2024/994

2.4.2024

PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2024/994

ze dne 2. dubna 2024,

kterým se stanoví provozní podrobnosti databáze výrobků zřízené podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/1369

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/1369 ze dne 4. července 2017, kterým se stanoví rámec pro označování energetickými štítky a zrušuje směrnice 2010/30/EU (1), a zejména na čl. 12 odst. 12 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

S cílem vytvořit databázi výrobků zavedla Komise v souladu s článkem 12 nařízení (EU) 2017/1369 systém Evropského registru výrobků s energetickým označením (EPREL). Systém EPREL se skládá ze dvou částí: veřejného systému, který poskytuje volný přístup k veřejným informacím o modelech výrobků uváděných na trh Unie, a systému pro zajištění souladu, v němž dodavatelé poskytují informace pro veřejnost i technické informace o těchto modelech výrobků a který je přístupný orgánům dozoru nad trhem členských států.

(2)

Systém EPREL poskytuje informace o výrobcích spojených se spotřebou energie, na které se vztahují nařízení v přenesené pravomoci přijatá podle nařízení (EU) 2017/1369 a směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/30/EU (2), a o pneumatikách, na něž se vztahuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/740 (3).

(3)

Aby bylo možné zaručit pravost informací a zajistit, že pocházejí ze zdrojů v dobré víře, musí být zaveden systém pro ověřování totožnosti a oprávnění registrovat modely výrobků v registru EPREL. Vzhledem k tomu, že v registru EPREL registrují modely výrobků tisíce dodavatelů z různých členských států, mělo by se ověřování jejich totožnosti v souladu s příslušnými právními předpisy EU a mezinárodními normami provádět elektronicky. Jak je stanoveno v článku 2 nařízení (EU) 2017/1369, dodavatelé musí být usazeni v Unii. Doklad o usazení dodavatele v Unii by měl být předložen rovněž elektronicky. Registrovat nové modely výrobků, měnit stávající registrace nebo provádět jakékoli jiné úkony s modely, které registrovali, by měli mít možnost pouze dodavatelé, kteří úspěšně dokončili proces ověřování v registru EPREL a prokázali svou totožnost a zemi usazení.

(4)

Pro elektronické ověřování totožnosti právnických a fyzických osob existují postupy, normy a právní předpisy. Kromě toho by měl být důkaz o usazení dodavatelů v Unii poskytnut prostřednictvím dokladu vydaného obchodním nebo živnostenským rejstříkem členského státu v souladu s článkem 16 směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/1132 (4) („obchodní rejstřík“). Důkaz o usazení by měl být rovněž ověřen kvalifikovaným poskytovatelem služeb vytvářejících důvěru prostřednictvím certifikátu v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 910/2014 (5) (eIDAS).

(5)

Podmínka, že dodavatel je buď fyzická, nebo právnická osoba, by měla být chápána v souladu s vnitrostátními právními předpisy. Dodavatelé by měli provést proces elektronického ověřování s cílem prokázat svou totožnost a usazení v Unii, aby mohli zaregistrovat příslušné modely před uvedením jakéhokoli kusu těchto modelů výrobků na trh Unie.

(6)

Fyzické osoby by měly být považovány za dodavatele v registru EPREL pouze tehdy, pokud předloží důkaz o výkonu hospodářské činnosti slučitelné s uváděním výrobků na trh Unie a pokud prokážou, že jsou usazeny v Unii. V případě fyzických osob jednajících jako dodavatelé mohou být jako krok k úspěšnému dokončení procesu elektronického ověřování dodavatele přijímány v souladu s nařízením (EU) č. 910/2014 kvalifikované elektronické podpisy. Protože však kvalifikované elektronické podpisy neposkytují důkaz o usazení fyzické osoby v členském státě, měly by fyzické osoby v každém případě poskytnout důkaz o svém usazení v Unii v souvislosti se svou profesní činností, a to prostřednictvím jejich registrace v obchodním nebo živnostenském rejstříku členského státu nebo v rejstříku profesního sdružení, která jim umožňuje vykonávat jejich povolání a kterou může potvrdit příslušný orgán nebo kvalifikovaný poskytovatel služeb vytvářejících důvěru.

(7)

Kvalifikovaný elektronický podpis fyzické osoby jednající jako právní zástupce právnické osoby by neměl být přijatelný pro ověření, zda tato právnická osoba může jednat jako dodavatel, protože neposkytuje důkaz o usazení této právnické osoby v Unii. Norma EN 319 412-1 obsahuje syntax a sémantiku pro kvalifikované elektronické pečetě a kvalifikované podpisy, jak je stanoveno v nařízení (EU) č. 910/2014.

(8)

Kvalifikovaní poskytovatelé služeb vytvářejících důvěru by měli mít ode dne použitelnosti tohoto nařízení přiměřenou lhůtu na to, aby v případě potřeby upravili své postupy a software k vytváření kvalifikovaných certifikátů pro elektronické pečetě, které obsahují informace nezbytné k ověření totožnosti dodavatelů i jejich usazení v EU. Po uplynutí této lhůty by měly být do procesu ověřování EPREL přijímány pouze kvalifikované certifikáty pro elektronické pečetě včetně důkazu o usazení v Unii. Pokud právnická osoba spadá do oblasti působnosti směrnice (EU) 2017/1132, měly by registrační číslo a identifikátor rejstříku odpovídat evropskému jedinečnému identifikačnímu kódu (EUID) v rámci systému propojení rejstříků uvedeného ve zmíněné směrnici, známého též jako systém propojení obchodních rejstříků (BRIS) (6).

(9)

Měla by být stanovena dodatečná a pozdější lhůta, která umožní právnickým osobám, které již provedly ověření, a to i dobrovolně před datem použitelnosti tohoto nařízení, za použití kvalifikované elektronické pečetě, jež neobsahuje registrační číslo ve vnitrostátním obchodním rejstříku, aby předložily novou kvalifikovanou elektronickou pečeť podpořenou kvalifikovaným certifikátem pro elektronickou pečeť, která toto číslo obsahuje. Po uplynutí této dodatečné lhůty by se dodavatelé, kteří nepředložili doklad o usazení v Unii, měli stát „neověřenými dodavateli“.

(10)

Z důvodu bezpečnosti a spolehlivosti informací zpřístupněných registrem EPREL by ve výsledcích vyhledávání na veřejných internetových stránkách EPREL neměl být uveden žádný model výrobku registrovaný osobou, která po uplynutí lhůty stanovené v tomto nařízení stále není ověřena, nebo se na základě ustanovení tohoto nařízení stane neověřenou. Při skenování QR kódu na štítku takového modelu by se měla zobrazit zpráva upozorňující na tuto situaci. Model by měl zůstat viditelný v části věnované zajištění souladu, kde je status dodavatele viditelný i pro orgány dozoru nad trhem členských států.

(11)

Databáze EPREL by v případě dodavatelů registrujících modely měla zpracovávat omezené množství osobních údajů představující naprosté minimum, které zaručí, že informace o modelech vložené do databáze třetími stranami pocházejí ze zdroje v dobré víře (pravost) a že je možné identifikovat hospodářský subjekt usazený v Unii, vůči němuž lze zajistit prosazování. Veškeré osobní údaje vložené do databáze by měly být zpracovávány výhradně v souladu s cílem Komise plnit své úkoly související s údržbou databáze a poskytovat podporu orgánům dozoru nad trhem při plnění jejich úkolů. Osobní údaje požadované pro uživatelské profily by neměly duplikovat údaje vytvořené nebo poskytnuté za účelem přístupu k jakýmkoli elektronickým zdrojům údajů Komise.

(12)

K posílení fungování registru EPREL může být zapotřebí, aby vnitrostátní orgány dozoru nad trhem byly v přímém kontaktu s dodavateli za účelem vyžádání dodatečných technických informací nebo nápravy případů nesouladu. Dodavatelé by proto měli v části registru EPREL pro zajištění souladu uvést pro každý model výrobku specifické kontaktní místo.

(13)

Aby byla zajištěna odpovídající úroveň ochrany koncových uživatelů v Unii, měli by dodavatelé uvést kontaktní místo pro veřejnost, které nabízí zákaznickou podporu. Pro každý region, zemi nebo jazykovou oblast může být zajištěno jiné kontaktní místo.

(14)

Poskytování kontaktních míst ze strany dodavatelů by nemělo zahrnovat poskytování osobních údajů, neboť osoba, která pro dodavatele plní tento konkrétní úkol, se může v průběhu času měnit. Měly by být poskytnuty obecné kontaktní údaje, jako je funkční e-mailová schránka a telefonní číslo služby, aby byla zajištěna kontinuita kontaktních míst v registru EPREL v průběhu času a aby se omezilo zpracování osobních údajů.

(15)

Vzhledem k možné citlivosti neveřejných údajů a dokumentace související se zaznamenanými modely by uživatelské účty orgánů dozoru nad trhem měly umožňovat identifikaci osoby, která tyto účty spravuje. Poté, co daná osoba již tento profesní úkol nevykonává, měly by být veškeré osobní údaje vymazány s výjimkou případů, kdy je uchovávání nezbytné k zajištění sledovatelnosti podle čl. 12 odst. 8 písm. e) nařízení (EU) 2017/1369. Podobně by měl dodavatel nebo Komise nejpozději jeden rok po zablokování účtu vymazat osobní údaje související s uživatelskými účty dodavatelů za předpokladu, že je stále možné dodavatele právně identifikovat a uživatel neprovedl operace, které mají být zaznamenány.

(16)

Pro subjekty, které neprošly ověřením před uplynutím lhůty stanovené v tomto nařízení, by měla být stanovena možnost převést jejich registrované modely výrobků na ověřeného dodavatele, který povinnosti související s těmito modely převezme. Možnost tohoto převodu má i kterýkoli ověřený dodavatel v případě organizačních změn, jako je fúze, rozdělení nebo prodej celého dodavatele nebo jeho části, ukončení činnosti nebo jiné okolnosti.

(17)

Technické informace mohou případně obsahovat důvěrné údaje a na jejich obsah se mohou vztahovat práva duševního vlastnictví. Vnitrostátní orgány by proto měly omezit přístup k těmto informacím na základě zásady „vědět jen to nejnutnější“.

(18)

Dříve než bude možné registrovat jakýkoli model, by se měla osoba jednající jménem dodavatele, pro kterého pracuje, zaregistrovat jako „dodavatel EPREL“ a projít celým procesem ověřování. V případě právnických osob by měla mít stejná osoba možnost spravovat vytváření uživatelských profilů a přístupová práva pro další osoby za téhož dodavatele.

(19)

Komise by měla být oprávněna přezkoumávat situaci dodavatelů, zejména pokud jde o změny vyplývající z jejich zápisu do vnitrostátních veřejných rejstříků, a měla by být oprávněna požádat o aktualizaci jakékoli příslušné změny, pokud nebyla spontánně oznámena prostřednictvím obnoveného certifikátu.

(20)

Dodavatelé, kteří nereagují, neboť možná ukončili svou činnost, případně se dostali do úpadku nebo do obdobné situace, by měli být považováni za neověřené. Datum ukončení uvádění všech jejich registrovaných modelů na trh by mělo být stanoveno systémem EPREL a mělo by být označeno tak, jak je stanoveno v systému.

(21)

Je vhodné usnadnit spotřebitelům výběr zajištěním správné identifikace a diferenciace produktů v registru EPREL, a to i s ohledem na zadávání veřejných zakázek podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/852 (7). Toho by mělo být dosaženo tím, že se dodavatelům nabídne možnost dobrovolně zadávat hodnoty příslušných parametrů, které nejsou uvedeny v informačním listu výrobku, jako je globální identifikační číslo obchodní jednotky, členský stát (členské státy), v němž (nichž) uvádějí kusy daného modelu výrobku na trh, nebo informace týkající se připravenosti pro chytrá řešení. V řádně odůvodněných případech by mohly být doplněny parametry nezbytné k rozlišení mezi různými modely s odlišným zamýšleným použitím. Tyto dodatečné parametry by měly být do registru EPREL zahrnuty po konzultaci s příslušnými zúčastněnými stranami. Uvedené parametry by neměly zvyšovat pracovní zátěž pro dodavatele a v oblasti dozoru nad trhem a neměly by být součástí posouzení a ověření souladu.

(22)

Při registraci modelu dodavatel nemusí uvádět datum ukončení jeho uvádění na trh. V souladu s čl. 4 odst. 4 nařízení (EU) 2017/1369 by však dodavatelé měli v databázi uvést, že již neuvádějí na trh kusy daného modelu. Registrace modelu by proto měla být podle těchto informací aktualizována v přiměřené lhůtě poté, co dodavatel přijme rozhodnutí neuvádět nadále kusy daného modelu na trh. Datum ukončení jejich uvádění na trh je rovněž možným orientačním bodem ve vztahu k povinnostem týkajícím se dostupnosti náhradních dílů, softwaru, aktualizací firmwaru a jakékoli podobné povinnosti stanovené v nařízení pro tuto skupinu výrobků přijatém podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/125/ES (8). Data zahájení a ukončení uvádění na trh by měla být veřejně přístupná v registru EPREL.

(23)

Článek 5 nařízení (EU) 2017/1369 vyžaduje, aby obchodníci viditelným způsobem vystavili štítek poskytnutý dodavatelem, a to i při internetovém prodeji na dálku, a aby zpřístupňovali zákazníkům informační listy výrobků. Pro jednotlivé skupiny výrobků jsou stanoveny rovněž zvláštní požadavky týkající se informací, které mají být poskytovány ve vizuální reklamě, technických propagačních materiálech, při prodeji na dálku a telemarketingu, včetně internetového prodeje na dálku. Pro usnadnění plnění těchto povinností by dodavatelé měli obchodníkům nebo distributorům sdělit registrační číslo EPREL, které je nezbytné pro elektronické načtení správného štítku a informačního listu výrobku, které je v registru EPREL k dispozici ve všech úředních jazycích.

(24)

Pokud obchodníci vystavují štítek poskytnutý dodavatelem, zejména pokud nevystavují štítek obsažený v krabici, ale jeho kopii, měli by zajistit, aby byl QR kód, je-li k dispozici, viditelný a čitelný, aby spotřebitelé mohli získat příslušné informace v registru EPREL a využívat mobilní aplikace k porovnávání.

(25)

Dodavatelé mohou používat automatizované systémy pro hromadné nahrávání mnoha registrací modelů najednou, přičemž používají specifickou strukturu dat a sémantiku, tzv. „model výměny dat“, který poskytuje Komise. Změna modelu výměny dat ze strany Komise může zahrnovat vývoj a testování softwaru dodavatelem nebo jeho poskytovatelem služeb, což by mělo být v přiměřené lhůtě oznámeno.

(26)

Dodavatelům a orgánům dozoru nad trhem by měla být pro používání registru EPREL poskytnuta technická podpora. Kromě pokynů a instrukcí zpřístupněných prostřednictvím online portálu by proto v pracovních dnech Komise měla být dostupná i asistenční služba, a to nejméně od 9:00 do 17:00 hodin středoevropského času (SEČ), případně středoevropského letního času (SELČ). Dodavatelé by měli mít k dispozici jasné a správné informace o dnech dostupnosti asistenční služby.

(27)

Informace důležité pro koncové uživatele a obchodníky by měly být zveřejněny ve veřejné části registru EPREL jako otevřená data, aby se usnadnily srovnávací nástroje pro koncové uživatele. Jednoduchý přímý přístup k veřejné části registru EPREL by měly usnadnit nástroje umožňující softwarovým komponentám vzájemnou komunikaci pomocí souboru definic a protokolů, jako jsou aplikační programovací rozhraní (API).

(28)

Komise by měla být schopna přijmout nezbytná opatření, pokud zjistí podvodnou činnost v registru EPREL, která může zahrnovat nepatřičné stahování informací.

(29)

Evropský inspektor ochrany údajů byl konzultován v souladu s čl. 42 odst. 2 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1725 (9) a dne 14. prosince 2023 vydal své stanovisko.

(30)

Záležitost byla projednána s konzultačním fórem zřízeným podle čl. 14 odst. 1 nařízení (EU) 2017/1369.

(31)

Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem výboru zřízeného podle článku 18 nařízení (EU) 2017/1369,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Předmět a oblast působnosti

1.   Toto nařízení stanoví provozní podrobnosti týkající se fungování databáze výrobků zřízené v souladu s článkem 12 nařízení (EU) 2017/1369 a podrobná pravidla vztahující se na dodavatele uvádějící výrobky na trh Unie:

a)

výrobky spojené se spotřebou energie, na které se vztahují akty v přenesené pravomoci doplňující nařízení (EU) 2017/1369 a směrnici 2010/30/EU;

b)

pneumatiky, na které se vztahuje nařízení (EU) 2020/740 nebo akty v přenesené pravomoci, kterými se toto nařízení doplňuje.

2.   Tyto provozní podrobnosti a pravidla se týkají:

a)

procesu ověřování, který umožňuje fyzickým a právnickým osobám stát se ověřenými dodavateli a zajistit důvěrnost, integritu a pravost jimi registrovaných informací;

b)

informací požadovaných k registraci modelů výrobků;

c)

modelů výměny dat a správy vydávání softwaru;

d)

dostupnosti systému a údajů.

Článek 2

Definice

Pro účely tohoto nařízení se použijí definice uvedené v bodech 5 „autentizace“, 12 „kvalifikovaný elektronický podpis“, 19 „poskytovatel služeb vytvářejících důvěru“, 20 „kvalifikovaný poskytovatel služeb vytvářejících důvěru“, 27 „kvalifikovaná elektronická pečeť“ a 30 „kvalifikovaný certifikát pro elektronickou pečeť“ článku 3 nařízení (EU) č. 910/2014 a v bodě 16 „distributor“ článku 3 nařízení (EU) 2020/740.

Platí také následující definice:

1)

„registrem EPREL“ nebo „Evropským registrem výrobků s energetickým označením“ se rozumí databáze výrobků zřízená a spravovaná Komisí v souladu s článkem 12 nařízení (EU) 2017/1369;

2)

„procesem ověřování“ se rozumí proces, při němž fyzická nebo právnická osoba prokazuje svou totožnost a usazení v Unii, což ji opravňuje k registraci výrobků v registru EPREL;

3)

„identifikátorem obchodního rejstříku“ nebo „ID rejstříku“ se rozumí alfanumerický identifikační kód, který orgán členského státu nebo osoba jednající jeho jménem přidělí konkrétní sekci nebo úřadu obchodního rejstříku, který přiděluje registrační číslo subjektu fyzickým nebo právnickým osobám vykonávajícím profesní činnost, jako je podnikání nebo živnost. Pokud právnická osoba spadá do oblasti působnosti směrnice (EU) 2017/1132, tvoří takové číslo součást jedinečného identifikačního kódu (EUID) uvedeného v čl. 16 odst. 1 uvedené směrnice a v bodě 9 přílohy prováděcího nařízení Komise (EU) 2021/1042 (10);

4)

„registračním číslem subjektu“ se rozumí alfanumerický kód přidělený obchodním rejstříkem na vnitrostátní úrovni právnické osobě nebo fyzické osobě vykonávající profesní činnost, jenž dokládá její totožnost a usazení v členském státě, v němž je rejstřík zřízen. Pokud osoba spadá do oblasti působnosti směrnice (EU) 2017/1132, tvoří takové číslo součást jedinečného identifikačního kódu (EUID) uvedeného v čl. 16 odst. 1 této směrnice a v bodě 9 přílohy prováděcího nařízení (EU) 2021/1042;

5)

„ověřeným dodavatelem“ se rozumí dodavatel EPREL, který úspěšně dokončil proces ověřování dodavatele v systému EPREL pro zajištění souladu podle článků 4, 5 a 6;

6)

„neověřeným dodavatelem“ se rozumí dodavatel EPREL, který dosud úspěšně nedokončil proces ověřování dodavatele v systému EPREL pro zajištění souladu, včetně dodavatelů, kteří si v požadované lhůtě neobnovili kvalifikovanou elektronickou pečeť;

7)

„dodavatelem EPREL“ se rozumí fyzická nebo právnická osoba, jež je v postavení dodavatele při registraci modelů výrobků v databázi výrobků;

8)

„modelem výměny dat“ se rozumí model XML, který se používá k definování struktury dat a sémantiky dat o výrobku pomocí značkovacího jazyka XML a který umožňuje import hodnot parametrů modelu výrobku z databáze dodavatele do databáze výrobku;

9)

„systémem EPREL pro zajištění souladu“ se rozumí databáze a software pro správu jejího obsahu, které jsou přístupné prostřednictvím internetové stránky EPREL pro zajištění souladu a podléhají autentizaci uživatele, umožňují dodavatelům registrovat veřejné údaje i údaje o souladu v databázi výrobků a rovněž umožňují orgánům dozoru nad trhem členských států vykonávat jejich činnosti;

10)

„internetovou stránkou EPREL pro zajištění souladu“ se rozumí internetová stránka poskytující přístup do databáze výrobků pro účely ověřování souladu, jež vyžaduje registraci a autentizaci uživatele, přičemž přístup ke všem veřejným a technickým informacím o registrovaných modelech výrobků a k informacím o dodavatelích EPREL mají pouze orgány dozoru nad trhem členských států a zaměstnanci Komise;

11)

„veřejným systémem EPREL“ se rozumí databáze a software pro přístup k jejímu obsahu, které jsou volně přístupné na veřejných internetových stránkách EPREL a umožňují návštěvníkům nahlížet do veřejných údajů o jakémkoli registrovaném modelu výrobku od data jeho uvedení na trh;

12)

„veřejnými internetovými stránkami EPREL“ se rozumí volně přístupné internetové stránky, které návštěvníkům umožňují nahlížet do veřejných údajů o jakémkoli registrovaném modelu výrobku od data jeho uvedení na trh;

13)

„API“ nebo „aplikačním programovacím rozhraním“ se rozumí soubor definic a protokolů pro vytváření a integraci aplikačního softwaru pro sdílení dat;

14)

„obchodním rejstříkem“ nebo „živnostenským rejstříkem“ se rozumí vnitrostátní subjekt veřejného sektoru členského státu, který přiděluje registrační čísla subjektu fyzickým nebo právnickým osobám vykonávajícím profesní činnost, jako je podnikání nebo živnost, a který dokládá jejich usazení v členském státě, v němž je vnitrostátní subjekt veřejného sektoru usazen;

15)

„číslem GTIN“ nebo „globálním identifikačním číslem obchodní jednotky“ se rozumí jedinečný a mezinárodně uznávaný identifikátor přidělený mezinárodní organizací GS1, který se používá k identifikaci obchodních položek pro usnadnění přesné identifikace. Čísla GTIN lze kódovat jako štítky s čárovým kódem připevněné k výrobkům nebo k jejich obalu nebo jako štítky RFID pro identifikaci na základě rádiové frekvence;

16)

„datem uvedení na trh“ se rozumí datum uvedení prvního kusu modelu výrobku na trh;

17)

„datem ukončení uvádění na trh“ se rozumí datum uvedení posledního kusu modelu výrobku na trh;

18)

„registrovaným modelem“ nebo „registrovaným modelem výrobku“ se rozumí model výrobku, jehož hodnoty parametrů byly zaneseny do databáze EPREL. Registrovaný model nemusí být nutně veřejně viditelný;

19)

„produkčním systémem EPREL pro zajištění souladu“ se rozumí kopie systému pro zajištění souladu, do níž Komise instaluje nejnovější verze softwaru a v níž dodavatelé registrují skutečné modely výrobků před jejich uvedením na trh;

20)

„akceptačním systémem EPREL pro zajištění souladu“ se rozumí systém, do něhož Komise instaluje nejnovější verze softwaru produkčního systému pro zajištění souladu a v němž mohou dodavatelé zaregistrovat fiktivního dodavatele a fiktivní modely výrobků pro testovací účely. Každá nová verze softwaru je nejdříve zpřístupněna v tomto systému a teprve po uplynutí příslušného testovacího a akceptačního období je zpřístupněna v produkčním systému EPREL pro zajištění souladu;

21)

„přenosovým protokolem“ se rozumí protokol pro elektronickou komunikaci přes internet za účelem bezpečné výměny informací mezi počítačovými systémy dodavatele a Komise;

22)

„online portálem“ se rozumí internetové stránky, které umožňují přístup k veřejné části a k části týkající se zajištění souladu registru EPREL a obsahují informace uvedené v bodě 2 přílohy I nařízení (EU) 2017/1369 a další příslušné informace o energetické účinnosti výrobků (11);

23)

„NTR“ se rozumí zkratka pro identifikaci založenou na identifikátoru z vnitrostátního obchodního rejstříku, jak je uvedeno v odstavci 5.1.4 normy EN 319 412-1.

Článek 3

Požadavek na ověřování dodavatelů

1.   Dodavatelé výrobků uvedených v čl. 1 odst. 1 písm. a) a b) musí být ověřenými dodavateli.

2.   Pouze ověření dodavatelé mohou registrovat modely výrobků v registru EPREL a provádět jakékoli změny týkající se stávajících modelů. To platí jak pro právnické, tak pro fyzické osoby.

Článek 4

Ověřování právnických osob

1.   Dodavatelé, kteří jsou právnickými osobami, předloží důkaz o své totožnosti a o svém usazení v Unii prostřednictvím kvalifikované elektronické pečetě podpořené kvalifikovaným certifikátem pro elektronickou pečeť, který vydal kvalifikovaný poskytovatel služeb vytvářejících důvěru podle nařízení (EU) č. 910/2014. Elektronický podpis zplnomocněného zástupce dodavatele, který je právnickou osobou, se neuznává, neboť neposkytuje důkaz o usazení této právnické osoby v Unii.

2.   Kvalifikovaný certifikát pro elektronickou pečeť podporující kvalifikovanou elektronickou pečeť musí obsahovat přesný název právnické osoby, jak je zapsán v obchodním rejstříku členského státu, včetně případné mezery, interpunkce nebo jiných zvláštních znaků. Certifikát musí být v souladu s normami EN 319 412-1 a EN 319 412-3.

3.   Pole „Subject“ v kvalifikovaném certifikátu pro elektronickou pečeť má atribut „organizationIdentifier“, který obsahuje informace s následující strukturou a pořadím:

a)

třímístný odkaz na typ identity právnické osoby nastavený na hodnotu „NTR“;

b)

dvoumístný kód země podle ISO 3166 (12), který označuje zemi usazení;

c)

spojovník „-“ (U+002D);

d)

identifikátor v souladu s odkazem na typ identity „NTR“ s použitím následující struktury a pořadí, uvedený v prováděcím nařízení (EU) 2021/1042 jako evropský jedinečný identifikační kód (EUID):

i)

identifikátor obchodního rejstříku pro konkrétní sekci nebo úřad veřejného rejstříku, který přidělil dané právnické osobě registrační číslo subjektu;

ii)

znak tečky “.“ (U+002E);

iii)

registrační číslo subjektu, které právnické osobě přidělil vnitrostátní obchodní rejstřík uvedený v bodě i) výše.

Kód země, který je součástí kódu EUID a předchází výše uvedeným třem polím, a ověřovací číslice jsou nepovinné.

4.   Fyzické osoby, které registrují modely dodavatelů, kteří jsou právnickými osobami, neprovádějí proces elektronického ověřování namísto těchto právnických osob.

Článek 5

Ověřování fyzických osob

1.   Dodavatelé, kteří jsou fyzickými osobami, prokazují svou totožnost kvalifikovaným elektronickým podpisem.

2.   Kvalifikovaný certifikát pro elektronický podpis podporující kvalifikovaný elektronický podpis obsahuje jméno fyzické osoby zapsané v obchodním nebo živnostenském rejstříku členského státu, včetně případné mezery, interpunkce nebo jiných zvláštních znaků. Certifikát je v souladu s normami EN 319 412-1 a EN 319 412-2.

3.   Dodavatel, který je fyzickou osobou, rovněž předloží důkaz o tom, že je usazen v Unii a případně že obdržel písemné pověření, aby jako zplnomocněný zástupce výrobce, který není usazen v Unii, jednal jeho jménem a registroval v registru EPREL modely výrobků tohoto výrobce, a to prostřednictvím těchto dodatečných informací:

a)

identifikátor obchodního rejstříku pro konkrétní sekci nebo úřad veřejného rejstříku, který dotčené fyzické osobě přidělil číslo obchodního nebo živnostenského rejstříku na vnitrostátní úrovni;

b)

registrační číslo subjektu přidělené fyzické osobě na vnitrostátní úrovni;

c)

písemné pověření od výrobce (výrobců) s uvedením všech obchodních značek/ochranných známek, na které se pověření vztahuje.

Výše uvedené informace v písmenech a) a b) se sdělují v dokumentu:

i)

digitálně podepsaném fyzickou osobou;

ii)

digitálně zapečetěném nebo digitálně podepsaném příslušným orgánem odpovědným na vnitrostátní úrovni za obchodní nebo živnostenský rejstřík nebo, pokud to není možné, digitálně zapečetěném s potvrzením pravdivosti od kvalifikovaného poskytovatele služeb vytvářejících důvěru.

Výše uvedené informace v písmeni c) se sdělují v dokumentu:

i)

digitálně zapečetěném každým výrobcem (všemi výrobci) ze zemí mimo EU nebo

ii)

digitálně podepsaném právním zástupcem (zástupci) tohoto výrobce (těchto výrobců) ze zemí mimo EU.

Článek 6

Přechodná opatření k dokončení elektronického ověřování právnickými osobami

1.   Odchylně od čl. 4 odst. 3 písm. a) a d) a do 22. dubna 2025 mohou dodavatelé, kteří jsou právnickými osobami, předkládat kvalifikovanou elektronickou pečeť, v níž může být třímístný odkaz na typ identity právnické osoby nastaven na jednu z následujících hodnot:

a)

„VAT“ pro identifikaci na základě vnitrostátního identifikačního čísla pro daň z přidané hodnoty;

b)

„PSD“ pro identifikaci na základě vnitrostátního autorizačního čísla poskytovatele platebních služeb podle směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/2366 (13) (směrnice o platebních službách);

c)

„LEI“ pro globální identifikační kód právnické osoby podle normy ISO 17442 (14). Dvoumístný kód země ISO 3166-1 se nastaví na „XG“;

d)

dva znaky podle místní definice v rámci konkrétní země a orgánu pro registraci názvů, které identifikují vnitrostátní systém, jenž je považován za vhodný pro vnitrostátní a evropskou úroveň, za nimiž následuje znak “:“ (dvojtečka).

Identifikátor (podle země a odkazu na typ identity) je v souladu s použitým třímístným odkazem na typ identity právnické osoby.

2.   Do 22. dubna 2027 dodavatelé, kteří byli ověřeni elektronickou pečetí podle formátu stanoveného v odstavci 1, obnoví své ověření předložením kvalifikované elektronické pečetě podle článku 4.

Článek 7

Modely výrobků registrované neověřenými dodavateli

1.   Modely registrované v registru EPREL subjekty, které nebyly ověřeny, nesmí být uvedeny ve výsledcích vyhledávání na veřejných internetových stránkách EPREL. Při načtení takového modelu z registru EPREL naskenováním kódu QR nebo jakýmkoli jiným způsobem se v textu uvede, že model byl registrován neověřeným dodavatelem.

2.   Informace o modelech registrovaných neověřenými dodavateli nesmí být exportovány prostřednictvím aplikačních programovacích rozhraní nebo jinými exportními funkcemi.

3.   Informace a jejich dostupnost v části věnované zajištění souladu zůstávají nezměněny.

Článek 8

Kontaktní místa dodavatelů pro veřejnost a pro zajištění souladu

1.   Dodavatelé uvedou ve veřejné části registru EPREL jako své kontaktní místo pro veřejnost kontaktní údaje útvaru nebo sektoru, který zajišťuje komunikaci s veřejností v souvislosti s používáním výrobku a související podporou, včetně obecné e-mailové adresy, která neobsahuje osobní údaje. Na internetových stránkách dodavatele mohou být dána k dispozici další kontaktní místa pro různé zeměpisné nebo jazykové oblasti či země.

2.   Dodavatelé rovněž uvedou v části registru EPREL věnované zajištění souladu jako své kontaktní místo pro zajištění souladu kontaktní údaje útvaru nebo sektoru, který zajišťuje spolupráci s orgány dozoru nad trhem, včetně telefonního čísla, fyzické adresy v EU a obecné e-mailové adresy, která neobsahuje osobní údaje.

3.   V části pro veřejnost a v části věnované zajištění souladu mohou být pro každý model výrobku uvedena různá kontaktní místa.

4.   Dodavatel odpovídá za správnost údajů o poskytnutých kontaktních místech a aktualizuje je.

Článek 9

Převod registrovaných modelů mezi dodavateli

Registrované modely výrobků lze převést na ověřeného dodavatele, který od uvedeného data převodu přebírá povinnosti předchozího dodavatele ve vztahu k těmto modelům výrobků.

Článek 10

Přístup orgánů dozoru nad trhem do registru EPREL

1.   Orgány dozoru nad trhem členských států mají přístup k části registru EPREL týkající se zajištění souladu prostřednictvím jednoho vnitrostátního správce, který je jedinou oficiální kontaktní osobou pro Komisi.

2.   Orgány dozoru nad trhem členských států sdělí Komisi jméno a kontaktní údaje tohoto jediného vnitrostátního správce a každou jejich změnu. Přístupová práva mohou na svou vlastní plnou odpovědnost s ohledem na bezpečnost, integritu a důvěrnost údajů dále delegovat.

3.   Osobní údaje obsažené v uživatelských profilech orgánu dozoru nad trhem spravuje Komise v souladu s nařízením o ochraně údajů (EU) 2018/1725 a budou vymazány, jakmile je vymazán příslušný účet EPREL, ledaže uživatel provedl operace, které musí být zaznamenány pro účely sledovatelnosti přístupu k technické dokumentaci dodavatelů.

Článek 11

Správa uživatelských profilů dodavatelů a jejich ověřování

1.   Každý dodavatel je odpovědný za správu přístupových práv ke svým vlastním údajům členy své vlastní organizace dodavatele EPREL. Alespoň jeden uživatel je jmenován jako odpovědný za dodavatele a za správu ostatních uživatelských profilů a s nimi spojených přístupových práv.

2.   S veškerými osobními údaji, které jsou zadány v rámci uživatelského profilu dodavatele, bude nakládáno v souladu s nařízením o ochraně údajů (EU) 2018/1725.

3.   Osobní údaje uživatelů se vymažou současně s vymazáním jejich uživatelského účtu, ledaže:

a)

jsou tyto údaje nezbytné k právní identifikaci dodavatele;

b)

jsou nezbytné pro sledování přístupu k technickým informacím o modelech.

4.   Uživatelský profil dodavatele EPREL, který je po dvojím upozornění e-mailem neaktivní déle než jeden rok, se zablokuje, ledaže je tento uživatelský profil jediným odpovědným za dodavatele. Osobní údaje uživatele se automaticky vymažou jeden rok ode dne zablokování účtu, ledaže:

a)

je uchovávání těchto údajů nezbytné k právní identifikaci dodavatele;

b)

uživatel provedl operace, které musí být zaznamenány v souladu s článkem 12 nařízení (EU) 2017/1369.

5.   Za řízení procesu elektronického ověřování odpovídá dodavatel.

6.   Dodavatel odpovídá za zajištění aktualizace údajů o dodavateli EPREL v případě jakékoli relevantní změny, včetně jakékoli změny právního zástupce.

7.   Komise může informace související s ověřovacím procesem v pravidelných intervalech přezkoumávat. Pokud již informace neodpovídají údajům zaregistrovaným v registru EPREL, požádá Komise dodavatele, aby do tří měsíců znovu prošel ověřovacím procesem.

8.   Dříve ověřený dodavatel status „ověřený“ ztratí, pokud se na základě záznamů o aktivitě zdá, že po dobu delší než jeden rok není aktivní a nereaguje ani po dvou e-mailových upozorněních. V takovém případě se použije článek 7.

9.   Pokud dodavatel ztratil status ověřeného dodavatele v souladu s odstavcem 8, datum ukončení uvádění všech jeho registrovaných modelů na trh stanoví systém EPREL a označí se tak, jak je stanoveno v systému.

Článek 12

Parametry nezbytné k identifikaci nebo rozlišení modelů výrobků

1.   Komise může dodavatelům poskytnout možnost, aby u každého registrovaného modelu výrobku dobrovolně poskytli hodnoty následujících parametrů, pokud již nejsou zahrnuty ve zvláštním nařízení v přenesené pravomoci o příslušné skupině výrobků podle nařízení (EU) 2017/1369 nebo v nařízení (EU) 2020/740:

a)

GTIN, je-li to relevantní;

b)

členské státy, v nichž uvádějí na trh své výrobky;

c)

v řádně odůvodněných případech a po konzultaci se zúčastněnými stranami další parametry, které nejsou součástí posouzení shody ze strany dodavatele a ověřování shody orgány dozoru nad trhem, které jsou nezbytné, v souladu s ustanovením čl. 12 odst. 11 nařízení (EU) 2017/1369;

d)

informace, které mají povahu informací uvedených v čl. 16 odst. 3 písm. d) nařízení (EU) 2017/1369.

2.   Parametry, které jsou uvedeny v odstavci 1, mohou být zpřístupněny na veřejných internetových stránkách EPREL jako doplňující informace k informačnímu listu výrobku.

Článek 13

Uvedení a ukončení uvádění modelů výrobků na trh

1.   Registrace modelu výrobku dodavatelem v registru EPREL se považuje za dokončenou až poté, co se pro každý model zadají všechny následující hodnoty parametrů a nahrají se příslušné dokumenty do registru EPREL:

a)

všechny hodnoty týkající se parametrů a dokumentů požadovaných podle nařízení (EU) 2017/1369, nařízení (EU) 2020/740 nebo jakéhokoli aktu v přenesené pravomoci přijatého podle těchto nařízení, který se na výrobek vztahuje;

b)

datum uvedení prvního kusu daného modelu na trh.

2.   Systém EPREL pro zajištění souladu potvrdí úplnost hodnot parametrů zadaných v rámci registrace modelu.

3.   Datum a čas uvedení na trh se určí na základě středoevropského času (SEČ) nebo středoevropského letního času (SELČ).

4.   Ode dne uvedeného v odstavci 3 se informace zadané dodavatelem stávají přístupnými orgánům dozoru nad trhem a veřejná část se stává veřejnou.

5.   Datum ukončení uvádění jednotlivých modelů výrobku na trh se může zadat jako budoucí datum nebo se do registru EPREL zadá do 90 dnů od vzniku této skutečnosti a v případě, že je model nadále uváděn na trh, jej dodavatel může změnit nebo vymazat.

Článek 14

Usnadnění přístupu k registracím modelů v registru EPREL

1.   Aby se usnadnilo vystavování štítků nebo příslušné třídy a rozsahu, a to i při on-line prodeji na dálku, ve vizuální reklamě, technických propagačních materiálech a na internetu, sdělí dodavatelé obchodníkům nebo případně distributorům registrační číslo EPREL příslušného modelu.

2.   Aby bylo možné nahlédnout do registrace modelu v registru EPREL, obchodník nebo distributor zajistí, aby byl QR kód při vystavování modelu výrobku nebo pneumatiky k prodeji čitelný.

Článek 15

Model výměny dat a správa vydávání softwaru

1.   Dodavatelé zaregistrují modely výrobků buď pomocí interaktivní internetové stránky EPREL pro zajištění souladu, nebo nahrají údaje o modelu pomocí nejnovější dostupné verze modelu výměny dat. To platí zejména pro informace v tabulkách v informačním listu výrobku a pro technické informace v příslušném aktu v přenesené pravomoci.

2.   Jakoukoli změnu modelu výměny dat, pokud vyžaduje úpravy softwaru používaného dodavateli, oznámí Komise a zpřístupní ji pro předběžné testování v akceptačním systému EPREL pro zajištění souladu nejméně dva měsíce před jejím zavedením do produkčního systému EPREL pro zajištění souladu.

3.   Předběžné oznámení se vyžaduje pouze v případě, že změna zahrnuje poruchu nebo chybu na straně dodavatele nebo nesprávné nahrání údajů do systému EPREL pro zajištění souladu.

4.   Povinnost nahrát údaje o modelech výrobků pomocí nového modelu výměny dat se vztahuje pouze na registraci nových modelů.

5.   Jakoukoli změnu přenosového protokolu, která vyžaduje úpravy softwaru používaného dodavateli, oznámí Komise a řádně zdokumentovanou ji zpřístupní v akceptačním systému EPREL pro zajištění souladu nejméně čtyři měsíce před jejím zavedením do produkčního systému EPREL pro zajištění souladu.

Článek 16

Údržba, dostupnost systému a dostupnost údajů

1.   Komise prostřednictvím online portálu zpřístupní pokyny a instrukce k registraci a správě modelů v systému EPREL pro zajištění souladu.

2.   Komise poskytuje asistenční službu, aby dodavatelům a orgánům dozoru nad trhem zajistila technickou podporu. Asistenční služba je k dispozici během pracovních dnů Komise a v běžné pracovní době, jak je každoročně stanoveno v rozhodnutí Komise o svátcích poskytovaných úředníkům a ostatním zaměstnancům Evropské unie v Bruselu a Lucemburku. Tyto pracovní dny se zveřejní na online portálu. Technická podpora pro naléhavé žádosti se však zajistí i od 27. do 31. prosince.

3.   Písemné výměny mezi dodavateli a asistenční službou se ukládají po dobu šesti měsíců po uzavření záležitosti a na požádání se zpřístupní orgánům dozoru nad trhem.

4.   Komise může v důsledku poruchy, kybernetického útoku nebo jakéhokoli naléhavého bezpečnostního opatření pozastavit dostupnost systému pro zajištění souladu nebo veřejného systému EPREL bez předchozího upozornění a ponechat systémy nedostupné až do obnovení bezpečné situace.

5.   V případě, že registraci brání dočasná nedostupnost nebo nesprávné fungování systému EPREL pro zajištění souladu, Komise zaznamená údaje a dobu nedostupnosti, uchovává záznam o nedostupnosti a na požádání jej zpřístupní orgánům dozoru nad trhem a dodavatelům, a to po dobu nejméně pěti let.

6.   Systém EPREL pro zajištění souladu i veřejný systém EPREL jsou vždy přístupné, s výjimkou nezbytných a předem oznámených období údržby, jako je zavádění nových verzí softwaru. Komise vydá předběžné oznámení o nedostupnosti na internetové stránce pro zajištění souladu nebo případně na veřejné internetové stránce.

7.   Komise ani dodavatelé nenesou odpovědnost za případnou ztrátu údajů vložených do registru EPREL z příčin nezávislých na jejich vůli.

Článek 17

Veřejná dostupnost údajů

Komise zpřístupní s výhradou přijetí podmínek používání veřejné hodnoty parametrů, štítek a informační list výrobku registrovaných modelů prostřednictvím aplikačních programovacích rozhraní (API).

Článek 18

Nepatřičné nebo podvodné použití registru EPREL

Pokud Komise zjistí nepatřičnou nebo podvodnou činnost, včetně té, která souvisí s masivním stahováním údajů, přijme nezbytná opatření, aby zabránila zneužití registru EPREL.

Článek 19

Osobní údaje

1.   Za účelem ověření totožnosti dodavatelů se v registru EPREL ukládají tyto osobní údaje:

a)

jméno a příjmení osoby, která je oprávněna jednat jako právní zástupce dodavatele;

b)

pracovní e-mailová adresa.

2.   Uživatelé účtů EPREL pro dodavatele a pro orgány dozoru nad trhem poskytnou tyto informace:

a)

jméno a příjmení;

b)

pracovní e-mailovou adresu.

3.   Osobní údaje shromážděné na základě tohoto nařízení se v příslušných případech zpracovávají v souladu s nařízením (EU) 2018/1725.

Článek 20

Vstup v platnost a použitelnost

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Použije se od téhož dne. Články 3, 4, 5, 7, 11 a 15 se použijí ode dne 22. října 2024.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 2. dubna 2024.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)   Úř. věst. L 198, 28.7.2017, s. 1.

(2)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/30/EU ze dne 19. května 2010 o uvádění spotřeby energie a jiných zdrojů na energetických štítcích výrobků spojených se spotřebou energie a v normalizovaných informacích o výrobku (Úř. věst. L 153, 18.6.2010, s. 1).

(3)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/740 ze dne 25. května 2020 o označování pneumatik s ohledem na palivovou účinnost a jiné parametry, o změně nařízení (EU) 2017/1369 a o zrušení nařízení (ES) č. 1222/2009 (Úř. věst. L 177, 5.6.2020, s. 1).

(4)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/1132 ze dne 14. června 2017 o některých aspektech práva obchodních společností (kodifikované změní) (Úř. věst. L 169, 30.6.2017, s. 46).

(5)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 910/2014 ze dne 23. července 2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu a o zrušení směrnice 1999/93/ES (Úř. věst. L 257, 28.8.2014, s. 73).

(6)  https://e-justice.europa.eu/489/CS/business_registers__search_for_a_company_in_the_eu

(7)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/852 ze dne 18. června 2020 o zřízení rámce pro usnadnění udržitelných investic (Úř. věst. L 198, 22.6.2020, s. 13).

(8)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/125/ES ze dne 21. října 2009 o stanovení rámce pro určení požadavků na ekodesign výrobků spojených se spotřebou energie (Úř. věst. L 285, 31.10.2009, s. 10).

(9)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1725 ze dne 23. října 2018 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů orgány, institucemi a jinými subjekty Unie a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení nařízení (ES) č. 45/2001 a rozhodnutí č. 1247/2002/ES (Úř. věst. L 295, 21.11.2018, s. 39).

(10)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2021/1042 ze dne 18. června 2021, kterým se stanoví prováděcí pravidla ke směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/1132, pokud jde o technické specifikace a postupy pro systém propojení rejstříků, a zrušuje prováděcí nařízení Komise (EU) 2020/2244 (Úř. věst. L 225, 25.6.2021, s. 7).

(11)  https://energy-efficient-products.ec.europa.eu/

(12)  ISO 3166-1: Kódy pro reprezentaci názvů zemí a jejich částí – část 1: Kód země.

(13)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/2366 ze dne 25. listopadu 2015 o platebních službách na vnitřním trhu, kterou se mění směrnice 2002/65/ES, 2009/110/ES a 2013/36/EU a nařízení (EU) č. 1093/2010 a zrušuje směrnice 2007/64/ES (Úř. věst. L 337, 23.12.2015, s. 35).

(14)  ISO 17442: Finanční služby – Identifikační kód právnické osoby (LEI).


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/994/oj

ISSN 1977-0626 (electronic edition)


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU