(EU) 2024/883Prováděcí nařízení Komise (EU) 2024/883 ze dne 21. března 2024, kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2021/535, pokud jde o místo pro montáž druhé zadní tabulky s registrační značkou u přípojných vozidel a hmotnost systémů pro uchovávání energie, a kterým se uvedené nařízení opravuje
Publikováno: | Úř. věst. L 883, 22.3.2024 | Druh předpisu: | Prováděcí nařízení |
Přijato: | 21. března 2024 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 11. dubna 2024 | Nabývá účinnosti: | 1. ledna 2025 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Úřední věstník |
CS Série L |
2024/883 |
22.3.2024 |
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2024/883
ze dne 21. března 2024,
kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2021/535, pokud jde o místo pro montáž druhé zadní tabulky s registrační značkou u přípojných vozidel a hmotnost systémů pro uchovávání energie, a kterým se uvedené nařízení opravuje
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144 ze dne 27. listopadu 2019 o požadavcích pro schvalování typu motorových vozidel a jejich přípojných vozidel a systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla z hlediska obecné bezpečnosti a ochrany cestujících ve vozidle a zranitelných účastníků silničního provozu, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 a o zrušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 78/2009, (ES) č. 79/2009 a (ES) č. 661/2009 a nařízení Komise (ES) č. 631/2009, (EU) č. 406/2010, (EU) č. 672/2010, (EU) č. 1003/2010, (EU) č. 1005/2010, (EU) č. 1008/2010, (EU) č. 1009/2010, (EU) č. 19/2011, (EU) č. 109/2011, (EU) č. 458/2011, (EU) č. 65/2012, (EU) č. 130/2012, (EU) č. 347/2012, (EU) č. 351/2012, (EU) č. 1230/2012 a (EU) 2015/166 (1), a zejména na čl. 4 odst. 7 a čl. 10 odst. 3 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Prováděcí nařízení Komise (EU) 2021/535 (2) stanoví pravidla týkající se jednotných postupů a technických specifikací pro schvalování typu vozidel a některých systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků, pokud jde o jejich obecnou bezpečnost. V této souvislosti prováděcí nařízení (EU) 2021/535 zavádí technický požadavek na místo pro montáž druhé zadní tabulky s registrační značkou u přípojných vozidel. Výrobci však potřebují více času na to, aby se přizpůsobili tomuto novému požadavku, pokud jde o místo pro montáž a připevnění druhé zadní tabulky s registrační značkou u vozidel kategorií O3 a O4. Přechodná ustanovení stanovená v prováděcím nařízení (EU) 2021/535 je proto třeba změnit, aby se zajistilo, že se tyto požadavky budou nejprve vztahovat na nové typy vozidel. Vozidla kategorie O2 by navíc měla být z tohoto požadavku vyňata z důvodu konstrukčních omezení a nedostatku prostoru. |
(2) |
Je vhodné stanovit pravidla pro vyznačování identifikačního čísla vozidla (VIN) na vozidle a pro zajištění sledovatelnosti vozidla prostřednictvím VIN. |
(3) |
Je rovněž vhodné stanovit určitou flexibilitu pro umístění přední tabulky s registrační značkou, aby se zohlednila případná technická a konstrukční omezení, pokud jde o snímače, radary a kamery, které mají být instalovány na přední části vozidla, pro bezpečnostní systémy stanovené nařízením (EU) 2019/2144. |
(4) |
Je nezbytné doplnit technické požadavky na systémy ostřikování čelního skla, aby se zohlednily případy, kdy jsou tyto systémy vybaveny funkcí ke zmírnění nadměrných tlaků při ucpání trysek. |
(5) |
Je rovněž vhodné optimalizovat zkušební postupy pro systémy odmrazování a odmlžování čelního skla tím, že se zajistí účinnější posloupnost činností ve zkušební komoře a flexibilita při výběru odmašťovače a zároveň se zajistí lepší zdravotní a pracovní podmínky pro osoby provádějící zkoušky. |
(6) |
Je nezbytné stanovit pravidla pro tažnou kapacitu uvízlých motorových vozidel, aby se zajistilo, že mohou být bezpečně odstraněna ze silnice, když překážejí silničnímu provozu. Kromě toho je třeba stanovit přechodná ustanovení, která zajistí, aby se nové požadavky týkající se tažné kapacity nejprve vztahovaly na nové typy vozidel. |
(7) |
Dodatečná hmotnost specifických systémů pro uchovávání energie používaných u vozidel s nulovými emisemi může způsobit, že referenční hmotnost těchto vozidel bude vyšší než u podobných konvenčních vozidel. Tuto zvýšenou referenční hmotnost je třeba zohlednit, aby vozidla s nulovými emisemi kategorie N, která by jinak nespadala do oblasti působnosti nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 (3), mohla být od 1. ledna 2025 brána v úvahu při výpočtu průměrných specifických emisí vozidel kategorie N1 u dotčených výrobců. Proto by měl být stanoven požadavek, aby byl do prohlášení o shodě zahrnut formální záznam o hmotnosti systému pro uchovávání energie, který má být zpřístupněn jako součást údajů ze sledování emisí CO2. |
(8) |
Po datu použitelnosti prováděcího nařízení (EU) 2021/535 byly zjištěny určité chyby v podobě nesprávných odkazů. |
(9) |
Prováděcí nařízení (EU) 2021/535 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno a opraveno. |
(10) |
Aby výrobci a schvalovací orgány členských států mohli provést nezbytné úpravy a připravit se na uplatňování požadavků týkajících se hmotnosti systémů pro uchovávání energie vozidel s nulovými emisemi, mělo by být datum použitelnosti příslušných ustanovení tohoto nařízení odloženo a sladěno s datem stanoveným v nařízení (EU) 2019/631. |
(11) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Technického výboru – motorová vozidla, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Změny prováděcího nařízení (EU) 2021/535
Prováděcí nařízení (EU) 2021/535 se mění takto:
1. |
Článek 12 se mění takto:
|
2. |
Přílohy II, III, IV, VI, VII a XIII se mění v souladu s přílohou I tohoto nařízení. |
Článek 2
Opravy prováděcího nařízení (EU) 2021/535
Prováděcí nařízení (EU) 2021/535 se opravuje takto:
1. |
V článku 6 se odstavce 3 a 4 nahrazují tímto: „3. V souladu s čl. 6 odst. 5 druhým pododstavcem nařízení (EU) 2018/858 může být EU schválení typu uděleno vozidlům, jejichž rozměry překračují maximální přípustné rozměry stanovené v příloze XIII části 2 oddíle C bodě 1.1, oddíle D bodě 1.1 a oddíle E bodě 1.1 tohoto nařízení; v takovém případě musí být v bodě 52 certifikátu schválení typu a prohlášení o shodě uvedena poznámka „Výjimka týkající se maximálních přípustných rozměrů. 4. EU schválení typu může být uděleno vozidlům určeným pro přepravu nedělitelných nákladů, jejichž rozměry překračují maximální přípustné rozměry stanovené v příloze XIII části 2 oddíle C bodě 1.1, oddíle D bodě 1.1 a oddíle E bodě 1.1 tohoto nařízení; v tomto případě musí být v certifikátu schválení typu a v prohlášení o shodě jasně uvedeno, že vozidlo je určeno pouze pro přepravu nedělitelných nákladů.“ |
2. |
Přílohy II, VIII, XIII a XIV se opravují v souladu s přílohou II tohoto nařízení. |
Článek 3
Vstup v platnost
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Bod 6 přílohy I se použije ode dne 1. ledna 2025.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 21. března 2024.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 325, 16.12.2019, s. 1.
(2) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2021/535 ze dne 31. března 2021, kterým se stanoví pravidla pro uplatňování nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144, pokud jde o jednotné postupy a technické specifikace pro schvalování typu vozidel a systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla, pokud jde o jejich obecné konstrukční vlastnosti a bezpečnost (Úř. věst. L 117, 6.4.2021, s. 1).
(3) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 ze dne 17. dubna 2019, kterým se stanoví výkonnostní normy pro emise CO2 pro nové osobní automobily a pro nová lehká užitková vozidla a kterým se zrušují nařízení (ES) č. 443/2009 a (EU) č. 510/2011 (Úř. věst. L 111, 25.4.2019, s. 13).
PŘÍLOHA I
Přílohy II, III, IV, VI, VII a XIII se mění takto:
1) |
v příloze II části 2 oddíle A se před bod 2.1 vkládají nové body, které znějí:
|
2) |
příloha III se mění takto:
|
3) |
v příloze IV se část 2 mění takto:
|
4) |
v příloze VI se část 2 mění takto:
|
5) |
v příloze VII části 2 se vkládají nové body 1.3 a 1.3.1, které znějí:
|
6) |
příloha XIII část 2 se mění takto:
|
(*1) V případě hybridních vozidel s palivovými články (FCHV) nebo výhradně elektrických motorových vozidel se uvede dodatečná hodnota hmotnosti. Tato hodnota vyplývá z celkové hmotnosti vysokonapěťové napájecí sady (sad) snížené o referenční hmotnost palivové nádrže (naplněné z 90 %). Hodnota se zaokrouhlí na celé kilogramy bez desetinných míst. V případě motorových vozidel vhodných pro výměnu baterií musí být uvedena hmotnost v době výroby motorového vozidla. Nevyrábí-li se žádné referenční vozidlo se spalovacím motorem, toto pole se nepoužije.“;
(*2) V případě hybridních vozidel s palivovými články (FCHV) nebo výhradně elektrických motorových vozidel se musí uvést dodatečná hmotnost. Tato hodnota vyplývá z celkové hmotnosti vysokonapěťové napájecí sady (sad) snížené o referenční hmotnost palivové nádrže (naplněné z 90 %). Hodnota se zaokrouhlí na celé kilogramy bez desetinných míst. V případě motorových vozidel vhodných pro výměnu baterií musí být uvedena hmotnost v době výroby motorového vozidla. Nevyrábí-li se žádné referenční vozidlo se spalovacím motorem, toto pole se nepoužije.“ “
PŘÍLOHA II
Přílohy II, VIII, XIII a XIV se opravují takto:
1) |
v příloze II části 2 oddíle C bodě 1.4 se řádek pro kontrolní číslici 7 v tabulce nahrazuje tímto:
|
2) |
v příloze VIII části 2 se bod 1.9 nahrazuje tímto:
|
3) |
příloha XIII se opravuje takto:
|
4) |
v příloze XIV části 1 se oddíly A a B nahrazují tímto: „ Oddíl A Informační dokument týkající se EU schválení typu vozidla z hlediska jeho vodíkového systému VZOR Informační dokument č. … týkající se EU schválení typu pro typ vozidla z hlediska jeho vodíkového systému Následující informace se spolu se soupisem obsahu předkládají v trojím vyhotovení. Předkládají-li se výkresy nebo obrázky, musí být dodány ve vhodném měřítku a s dostatečnými podrobnostmi na archu formátu A4, nebo musí být na tento formát složeny. Předkládají-li se fotografie, musí být dostatečně podrobné. 0. 0.1. 0.2. 0.2.1. 0.3. 0.3.1. 0.4. 0.5. 0.8. 0.9. 3.9. 3.9.1. 3.9.1.1. 3.9.1.2. 3.9.1.3. 3.9.1.11. 3.9.1.11.1. 3.9.1.11.2. 3.9.1.17. 3.9.1.17.1. 3.9.1.17.2. 3.9.2.6. Vysvětlivka: Tento informační dokument vychází ze vzoru stanoveného v příloze I prováděcího nařízení (EU) 2020/683 a doplní se o příslušné informace podle výše uvedených bodů, jak jsou definovány v uvedeném vzoru. Oddíl B Informační dokument týkající se EU schválení typu vodíkových konstrukčních částí VZOR Informační dokument č. … týkající se EU schválení typu vodíkové konstrukční části Následující informace se spolu se soupisem obsahu předkládají v trojím vyhotovení. Předkládají-li se výkresy nebo obrázky, musí být dodány ve vhodném měřítku a s dostatečnými podrobnostmi na archu formátu A4, nebo musí být na tento formát složeny. Předkládají-li se fotografie, musí být dostatečně podrobné. 0. 0.1. 0.2. 0.2.1. 0.5. 0.8. 0.9. 3.9. 3.9.1. 3.9.1.1. 3.9.1.2. 3.9.1.3. 3.9.1.4. 3.9.1.4.1. 3.9.1.4.2. 3.9.1.4.3. 3.9.1.4.4. 3.9.1.4.5. 3.9.1.4.6. 3.9.1.4.7. 3.9.1.4.8. 3.9.1.4.9. 3.9.1.4.10. 3.9.1.5. 3.9.1.5.1. 3.9.1.5.2. 3.9.1.5.3. 3.9.1.5.4. 3.9.1.5.5. 3.9.1.5.6. 3.9.1.5.7. 3.9.1.5.8. 3.9.1.5.9. 3.9.1.5.10. 3.9.1.6. 3.9.1.6.1. 3.9.1.6.2. 3.9.1.6.3. 3.9.1.6.4. 3.9.1.6.5. 3.9.1.6.6. 3.9.1.6.7. 3.9.1.6.8. 3.9.1.6.9. 3.9.1.6.10. 3.9.1.6.11. 3.9.1.15. 3.9.1.15.1. 3.9.1.15.2. 3.9.1.15.3. 3.9.1.15.4. 3.9.1.15.5. 3.9.1.15.6. 3.9.1.15.7. 3.9.1.15.8. 3.9.1.15.9. 3.9.1.15.10. 3.9.1.15.11. Vysvětlivka: Tento informační dokument vychází ze vzoru stanoveného v příloze I prováděcího nařízení (EU) 2020/683 a doplní se o příslušné informace podle výše uvedených bodů, jak jsou definovány v uvedeném vzoru.“ |
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/883/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)