(EU) 2024/584Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2024/584 ze dne 7. listopadu 2023, kterým se mění regulační technické normy stanovené v nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/1851, pokud jde o homogenitu podkladových expozic v jednoduchých, transparentních a standardizovaných sekuritizacích
Publikováno: | Úř. věst. L 584, 15.2.2024 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 7. listopadu 2023 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 6. března 2024 | Nabývá účinnosti: | 6. března 2024 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Úřední věstník |
CS Série L |
2024/584 |
15.2.2024 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2024/584
ze dne 7. listopadu 2023,
kterým se mění regulační technické normy stanovené v nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/1851, pokud jde o homogenitu podkladových expozic v jednoduchých, transparentních a standardizovaných sekuritizacích
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/2402 ze dne 12. prosince 2017, kterým se stanoví obecný rámec pro sekuritizaci a vytváří se zvláštní rámec pro jednoduchou, transparentní a standardizovanou sekuritizaci a kterým se mění směrnice 2009/65/ES, 2009/138/ES, 2011/61/EU a nařízení (ES) č. 1060/2009 a (EU) č. 648/2012 (1), a zejména na čl. 20 odst. 14 třetí pododstavec, čl. 24 odst. 21 třetí pododstavec a čl. 26b odst. 13 třetí pododstavec uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/1851 (2) stanoví jednotná kritéria pro určení homogenity podkladových expozic v jednoduchých, transparentních a standardizovaných (STS) sekuritizacích. |
(2) |
Nařízení (EU) 2017/2402 bylo změněno nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/557 (3) s cílem zajistit, aby sekuritizační rámec Unie poskytoval další nástroj na podporu hospodářského oživení po krizi COVID-19, mimo jiné zavedením možnosti, aby byly rozvahové sekuritizace uznány jako STS sekuritizace. |
(3) |
Na rozdíl od tradičních sekuritizací zůstávají sekuritizované expozice v případě rozvahové sekuritizace vždy v rozvaze původce. Aby byly expozice v sekuritizaci považovány za homogenní v souladu s kritériem homogenity uvedeným v čl. 1 písm. c) nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/1851, měly by se na sekuritizované expozice vztahovat podobné postupy obsluhy, včetně sledování, výběru a správy hotovostních pohledávek, bez ohledu na to, zda zůstávají v rozvaze původce, jako je tomu v případě rozvahových sekuritizací, nebo v rozvaze sekuritizační jednotky pro speciální účel, jako je tomu v případě sekuritizací tradičních. Z tohoto důvodu by měl být v čl. 1 písm. c) nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/1851 zrušen odkaz na „stranu aktiv sekuritizační jednotky pro speciální účel“. |
(4) |
Pokud mají podkladové expozice podobné vlastnosti a související podkladová rizika expozic vůči podnikům i expozic vůči fyzickým osobám jsou posuzována na základě společných metodik a parametrů, měly by být tyto expozice seskupeny do stejného druhu aktiv. |
(5) |
Původci nebo původní věřitelé mohou úvěrové riziko u půjček a leasingů na automobily a pohledávek z kreditních karet poskytnutých podnikům posuzovat s využitím přístupu, který se více podobá přístupu uplatňovanému na expozice vůči fyzickým osobám než na expozice vůči podnikům. Z tohoto důvodu je nezbytné změnit u těchto druhů aktiv seznam faktorů homogenity souvisejících s typem dlužníka. |
(6) |
Toto nařízení by se mělo vztahovat na sekuritizace emitované ke dni 6. března 2024 nebo po uvedeném datu. Aby však nedošlo k zásahu do stávajících smluv uzavřených před zavedením změněných kritérií homogenity, je nezbytné stanovit pro tyto smlouvy přechodný režim. |
(7) |
Jednou z hlavních zásad, z nichž vychází změna nařízení (EU) 2017/2402 nařízením (EU) 2021/557, bylo zajistit vysokou míru souladu mezi požadavky STS na rozvahové STS sekuritizace a již existujícími požadavky STS na sekuritizaci komerčních papírů zajištěných aktivy a sekuritizaci odlišnou od komerčních papírů zajištěných aktivy. Z toho vyplývá, že pravidla pro určení homogenity podkladových expozic v rozvahových STS sekuritizacích by měla být co nejvíce sladěna s pravidly, která již existují pro STS sekuritizaci komerčních papírů zajištěných aktivy a STS sekuritizaci odlišnou od komerčních papírů zajištěných aktivy. Aby se usnadnilo komplexní posouzení všech pravidel pro určení homogenity podkladových expozic a aby strany, na něž se vztahují příslušné povinnosti, měly k těmto pravidlům snadný přístup, je nezbytné spojit regulační technické normy týkající se homogenity pro STS sekuritizaci komerčních papírů zajištěných aktivy, STS sekuritizaci odlišnou od komerčních papírů zajištěných aktivy a rozvahovou STS sekuritizaci do jednoho nařízení. |
(8) |
Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/1851 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
(9) |
Toto nařízení je založeno na návrhu regulačních technických norem vypracovaném v úzké spolupráci s Evropským orgánem pro cenné papíry a trhy a Evropským orgánem pro pojišťovnictví a zaměstnanecké penzijní pojištění a předloženém Komisi Evropským orgánem pro bankovnictví. |
(10) |
Evropský orgán pro bankovnictví uskutečnil o návrhu regulačních technických norem, z něhož toto nařízení vychází, otevřené veřejné konzultace, analyzoval potenciální související náklady a přínosy a požádal o stanovisko skupinu subjektů působících v bankovnictví zřízenou podle článku 37 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1093/2010 (4), |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Změny nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/1851
Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/1851 se mění takto:
1. |
V článku 1 se první pododstavec mění takto:
|
2. |
Článek 2 se mění takto:
|
Článek 2
Existující STS sekuritizace
V případě STS sekuritizací, u nichž jsou cenné papíry emitovány nebo sekuritizované pozice vytvořeny v souladu s podmínkami již přijatých ujednání a které byly oznámeny orgánu ESMA v souladu s čl. 27 odst. 1 nařízení (EU) 2017/2402 přede dnem 6. března 2024, mohou původci, sponzoři a sekuritizační jednotky pro speciální účel nadále používat označení „STS“ či „jednoduché, transparentní a standardizované“ nebo označení, které na tyto pojmy přímo či nepřímo odkazuje, aniž by byly splněny požadavky stanovené v článku 1 tohoto nařízení pod podmínkou, že dané sekuritizace jsou v souladu s článkem 18 nařízení (EU) 2017/2402.
Článek 3
Vstup v platnost
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 7. listopadu 2023.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 347, 28.12.2017, s. 35.
(2) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/1851 ze dne 28. května 2019, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/2402, pokud jde o regulační technické normy týkající se homogenity podkladových expozic v sekuritizaci (Úř. věst. L 285, 6.11.2019, s. 1).
(3) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/557 ze dne 31. března 2021, kterým se mění nařízení (EU) 2017/2402, kterým se stanoví obecný rámec pro sekuritizaci a vytváří se zvláštní rámec pro jednoduchou, transparentní a standardizovanou sekuritizaci, s cílem napomoci oživení po krizi způsobené onemocněním COVID-19 (Úř. věst. L 116, 6.4.2021, s. 1).
(4) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1093/2010 ze dne 24. listopadu 2010 o zřízení Evropského orgánu dohledu (Evropského orgánu pro bankovnictví), o změně rozhodnutí č. 716/2009/ES a o zrušení rozhodnutí Komise 2009/78/ES (Úř. věst. L 331, 15.12.2010, s. 12).
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/584/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)