(EU) 2024/2810Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/2810 ze dne 23. října 2024 o strukturách zahrnujících akcie s násobným hlasovacím právem ve společnostech, které usilují o přijetí svých akcií k obchodování v mnohostranném obchodním systému (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 2810, 14.11.2024 | Druh předpisu: | Směrnice |
Přijato: | 23. října 2024 | Autor předpisu: | Evropský parlament; Rada Evropské unie |
Platnost od: | 4. prosince 2024 | Nabývá účinnosti: | 4. prosince 2024 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Tisk Export Skrýt přehled Celkový přehled Skrýt názvy Zobrazit názvy |
Oblasti
Věcný rejstřík
Třídění
- Deskriptor EUROVOC:
cenné papíry; emise cenných papírů; finanční právo; insider trading; kapitálový trh; malé a střední podniky; obchodní informace; ochrana investic; oficiální trh; zprostředkování dat - Oblast:
Malé a střední podniky; Svoboda usazování; Volný pohyb kapitálu - Kód oblastí:
06 PRÁVO USAZOVÁNÍ A VOLNÝ POHYB SLUŽEB; 06.20 Uplatnění v odvětvích; 06.20.20 Služby; 06.20.20.25 Burzy a jiné trhy cenných papírů; 10 HOSPODÁŘSKÁ A MĚNOVÁ POLITIKA A VOLNÝ POHYB KAPITÁLU; 10.40 Volný pohyb kapitálu; 17 PRÁVNÍ PŘEDPISY VZTAHUJÍCÍ SE K PODNIKŮM; 17.10 Právo obchodních společností
CZ-NACE
Předpisy EU
Úřední věstník |
CS Řada L |
2024/2810 |
14.11.2024 |
SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2024/2810
ze dne 23. října 2024
o strukturách zahrnujících akcie s násobným hlasovacím právem ve společnostech, které usilují o přijetí svých akcií k obchodování v mnohostranném obchodním systému
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÝ PARLAMENT A RADA EVROPSKÉ UNIE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie, a zejména na čl. 50 odst. 1 a odst. 2 písm. g) a na článek 114 této smlouvy,
s ohledem na návrh Evropské komise,
po postoupení návrhu legislativního aktu vnitrostátním parlamentům,
s ohledem na stanovisko Evropského hospodářského a sociálního výboru (1),
v souladu s řádným legislativním postupem (2),
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Aby se zvýšila atraktivita kotování v obchodních systémech, na něž se zaměřují především malé a střední podniky, jako jsou trhy pro růst malých a středních podniků a další mnohostranné obchodní systémy, a tím se zvýšila jejich schopnost získávat v rámci těchto systémů finanční prostředky, a aby se snížily nerovnosti pro společnosti usilující o přijetí k obchodování na vnitřním trhu, je nezbytné odstraňovat překážky bránící přístupu k těmto mnohostranným obchodním systémům, které vyplývají z regulace. |
(2) |
Pokud jde o vstup na veřejný trh, jako je například mnohostranný obchodní systém, má na ovládající akcionáře výrazný odrazující účinek strach ze ztráty kontroly nad společností. Přijetí akcií k obchodování obvykle znamená rozředění vlastnictví ovládajících akcionářů, čímž se snižuje jejich vliv na důležitá investiční a provozní rozhodnutí. Zachování kontroly nad společností může být zvláště důležité pro ovládající akcionáře začínajících podniků a společností s dlouhodobými projekty, které vyžadují značné počáteční náklady, jelikož by mohli chtít realizovat své vize, aniž by byli příliš vystaveni kolísání trhu. |
(3) |
Společnosti by měly mít možnost, s výhradou ochranných opatření stanovených podle unijního a vnitrostátního práva, zvolit si kapitálové a řídící struktury, které nejlépe vyhovují jejich fázi vývoje, včetně toho, že si ovládající akcionáři po vstupu do mnohostranných obchodních systémů, které zahrnují trhy pro růst malých a středních podniků, budou moci ponechat kontrolu nad společností a zároveň využívat výhod obchodování v těchto mnohostranných obchodních systémech za předpokladu, že budou zabezpečena práva akcionářů držících akcie s nižšími hlasovacími právy. |
(4) |
Struktura zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem je určitým mechanismem posilujícím kontrolu, který může ovládajícím akcionářům umožnit zachovat si rozhodovací pravomoc ve společnosti a zároveň získat finanční prostředky od veřejnosti. Struktura zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem zahrnuje nejméně dva různé druhy akcií, z nichž každý má odlišný počet hlasů na akcii. V rámci této struktury má nejméně jeden druh akcií nižší počet hlasů spojených s jednou akcií než jiný druh (nebo druhy) akcií s hlasovacími právy. Akcie s vyšším počtem hlasů je akcie s násobným hlasovacím právem. Struktura zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem ve smyslu této směrnice není strukturou, v níž jsou rozdíly ve hlasovacích právech určovány pouze různými jmenovitými hodnotami akcií. |
(5) |
Mechanismy posilující kontrolu využívající hlasovací práva jiné než struktury zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem, jako jsou akcie bez hlasovacího práva a akcie s právem veta v případě určitých rozhodnutí, by do oblasti působnosti této směrnice spadat neměly. |
(6) |
Věrnostní akcie udělují akcionáři, který akcie drží po stanovené období a splňuje určité podmínky, dodatečný počet hlasů. Věrnostní akcie jsou tudíž mechanismy posilující kontrolu, jejichž cílem je spíše podpořit u akcionářů dlouhodobě orientované vlastnictví než zvýšit atraktivitu získávání finančních prostředků od veřejnosti. Není proto vhodné zahrnout věrnostní akcie do oblasti působnosti této směrnice. |
(7) |
Mezi vnitrostátními předpisy o strukturách zahrnujících akcie s násobným hlasovacím právem v jednotlivých členských státech existují značné rozdíly. Některé členské státy je povolují, zatímco jiné je zakazují. V některých členských státech je tento zákaz omezen na kotované společnosti, zatímco v jiných se vztahuje na všechny společnosti. Tyto rozdíly ve vnitrostátních režimech brání volnému pohybu kapitálu v rámci vnitřního trhu a vytvářejí nerovné podmínky pro společnosti v různých členských státech. Pokud chtějí společnosti v členském státě, který zakazuje struktury zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem, přijmout takovou strukturu s cílem usilovat o přijetí svých akcií k obchodování na trhu, musí se přemístit do jiného členského státu nebo dokonce mimo Unii, a nést tak vyšší náklady. V některých případech by se kvůli těmto vyšším nákladům mohly společnosti rozhodnout finanční prostředky od veřejnosti nezískávat, což by mohlo omezovat jejich možnosti financování. Tyto aspekty jsou důležité zejména pro malé a střední podniky a začínající podniky, které nemají dostatek finančních prostředků na pokrytí těchto nákladů. |
(8) |
Aby se společnostem umožnilo usilovat o přijetí k obchodování v mnohostranném obchodním systému, aniž by se jejich ovládající akcionáři museli vzdát kontroly, měly by členské státy společnostem poskytnout možnost přijmout struktury zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem nebo je změnit s cílem usilovat o přijetí k obchodování v mnohostranném obchodním systému. Tato možnost by neměla být podmíněna poskytnutím posílených majetkových práv pro akcie, které nejsou akciemi s násobným hlasovacím právem. |
(9) |
Zatímco přijetí k obchodování na regulovaných trzích je vhodnější pro větší a vyspělejší společnosti, mnohostranné obchodní systémy jsou obecně vhodnější pro malé a střední podniky. Navíc trhy pro růst malých a středních podniků, které jsou podkategorií mnohostranných obchodních systémů, byly konkrétně navrženy jako obchodní systémy určené pro malé a střední podniky s regulační úpravou, která zohledňuje zvláštnosti malých a středních podniků. Ne všechny společnosti, jejichž cenné papíry jsou kotovány v mnohostranných obchodních systémech, však jsou malými a středními podniky. Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/65/EU (3) stanoví, že k tomu, aby byl mnohostranný obchodní systém registrován jako trh pro růst malých a středních podniků, mají malé a střední podniky tvořit alespoň 50 % emitentů, jejichž finanční nástroje jsou přijaty k obchodování na tomto trhu. Společnosti jiné než malé a střední podniky mají obecně likvidnější cenné papíry, a proto jejich přijetí do mnohostranných obchodních systémů těmto systémům umožňuje generovat vyšší poplatky za obchodování, aby si udržely ziskovost svého obchodního modelu. Aby však byla zajištěna jasnost pro investory, vztahují se v současné době na všechny emitenty na trzích pro růst malých a středních podniků bez ohledu na jejich velikost stejná pravidla. Totéž platí pro všechny emitenty v jiných mnohostranných obchodních systémech. Je proto vhodné, aby se zavedení práva přijmout nebo změnit struktury zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem s cílem usilovat o přijetí k obchodování vztahovalo na všechny typy společností uvedené v příloze II směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/1132 (4), pokud mohou takové společnosti podle vnitrostátního práva vydávat akcie a usilovat o přijetí jejich akcií k obchodování v mnohostranném obchodním systému. |
(10) |
Členské státy by měly mít možnost zavést nebo ponechat v platnosti vnitrostátní předpisy, které společnostem umožňují přijmout nebo změnit struktury zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem pro účely jiné než usilování o přijetí akcií k obchodování v mnohostranném obchodním systému. Součástí toho je mimo jiné umožnit společnostem, aby přijaly nebo změnily strukturu zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem, jestliže usilují o přijetí k obchodování na regulovaném trhu, nebo zajistit, aby nekotované společnosti mohly tyto struktury přijmout nebo změnit, aniž by měly v úmyslu požádat o přijetí svých akcií k obchodování. To zahrnuje i případy, kdy společnosti přecházejí z mnohostranného obchodního systému na regulovaný trh a zároveň si ponechávají akcie s násobným hlasovacím právem. Členské státy by rovněž měly mít možnost zakázat nebo omezit struktury zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem pro účely jiné než usilování o přijetí akcií k obchodování v mnohostranném obchodním systému. |
(11) |
Přijetí nebo změna struktury zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem s cílem usilovat o přijetí k obchodování obvykle vyžaduje změnu stanov společnosti. K zajištění spravedlivého zacházení s akcionáři by členské státy měly vyžadovat, aby přijetí nebo změna struktury zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem s cílem usilovat o přijetí k obchodování, jakož i jakékoli následné změny takové struktury způsobem, kterým jsou dotčena hlasovací práva, vyžadovaly přijetí rozhodnutí valné hromady akcionářů (dále jen „valná hromada“) alespoň kvalifikovanou většinou, jak ji stanoví vnitrostátní právo. Pokud existuje více druhů akcií, měla by tato rozhodnutí rovněž podléhat samostatnému hlasování v rámci každého druhu akcií, ve vztahu k nimž jsou dotčena práva s nimi spojená. |
(12) |
Společnosti by měly mít flexibilitu, pokud jde o načasování přijetí nebo změny struktur zahrnujících akcie s násobným hlasovacím právem, za podmínky, že účelem tohoto přijetí nebo změny je usilovat o přijetí k obchodování v mnohostranném obchodním systému. Členské státy by neměly bránit společnostem v tom, aby přijaly nebo změnily struktury zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem před tím, než budou akcie přijaty k obchodování v mnohostranném obchodním systému. Členské státy by však měly mít možnost požadovat, aby posílená hlasovací práva spojená s akciemi s násobným hlasovacím právem, která představují dodatečné hlasy oproti hlasům spojených s akciemi jiných druhů, bylo možné vykonávat až po přijetí akcií společnosti k obchodování v mnohostranném obchodním systému. V takovém případě by s akciemi s násobným hlasovacím právem měla být až do přijetí k obchodování spojena stejná hlasovací práva jako s jinými druhy akcií společnosti. Tím by se zajistilo, aby akcie s násobným hlasovacím právem konkrétně podpořily přijetí k obchodování v mnohostranném obchodním systému. |
(13) |
Struktura zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem by mohla zvýšit riziko, že ovládající akcionáři získají ze společnosti soukromé výhody. Členské státy, které již akcie s násobným hlasovacím právem povolují, stanoví ochranná opatření na ochranu akcionářů držících akcie s nižšími hlasovacími právy. Stávající ochranná opatření se v jednotlivých členských státech liší v důsledku vnitrostátních specifik a rozdílných systémů práva obchodních společností. Bez ohledu na tyto rozdíly a s ohledem na cíle vnitřního trhu stanovené zejména v čl. 50 odst. 2 písm. g) Smlouvy o fungování Evropské unie by přístupy ve vnitrostátním právu ke strukturám zahrnujícím akcie s násobným hlasovacím právem, pokud jde o ochranu zájmů akcionářů držících akcie s nižším hlasovacím právem, měly být koordinovány v případě společností uplatňujících své právo podle této směrnice přijmout nebo změnit strukturu zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem za účelem usilování o přijetí k obchodování v mnohostranném obchodním systému. |
(14) |
V rámci koordinovaného přístupu pro společnosti, které uplatňují své právo podle této směrnice přijmout nebo změnit strukturu zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem s cílem usilovat o přijetí k obchodování v mnohostranném obchodním systému, by členské státy měly zajistit spravedlivé zacházení s akcionáři tím, že zavedou omezení nastavení takových struktur, které stanoví maximální poměr počtu hlasů spojených s akciemi s násobným hlasovacím právem k počtu hlasů spojených s akciemi s nejnižšími hlasovacími právy. Alternativně, aniž je dotčena směrnice (EU) 2017/1132, by členské státy měly zavést omezení, pokud jde o rozhodnutí valné hromady přijímaná kvalifikovanou většinou odevzdaných hlasů, s výjimkou rozhodnutí týkajících se jmenování a odvolání členů správních, řídících a dozorčích orgánů společnosti, a provozních rozhodnutí, která mají být těmito orgány přijata a která jsou předložena ke schválení valné hromadě, a to stanovením požadavku, aby kvalifikovaná většina byla počítána z celkového počtu odevzdaných hlasů a buď ze základního kapitálu zastoupeného na valné hromadě, nebo z počtu akcií zastoupených na valné hromadě, anebo z celkového počtu odevzdaných hlasů a hlasů odevzdaných v rámci každého druhu akcií, který je takovým rozhodnutím dotčen. Pro účely této směrnice by se mělo mít za to, že určitý druh akcií je určitým rozhodnutím dotčen, pokud má dané rozhodnutí negativní dopad na práva akcionářů držících daný konkrétní druh akcií. |
(15) |
Členské státy by měly mít možnost zavést a zachovat další ochranná opatření, aby byla zajištěna přiměřená ochrana zájmů akcionářů, kteří nedrží akcie s násobným hlasovacím právem, jako například ustanovení o pozbytí platnosti. Členské státy by měly posoudit vhodnost takových ochranných opatření s ohledem na jejich účinnost při ochraně zájmů takových akcionářů a zároveň zajistit, aby tato ochranná opatření nenarušila účel struktur zahrnujících akcie s násobným hlasovacím právem, mimo jiné možnost, aby držitelé akcií s násobným hlasovacím právem ovlivňovali jmenování a odvolávání členů správních, řídících a dozorčích orgánů společnosti, a tím i provozní rozhodnutí společnosti. Při sdělování hlavních opatření podle vnitrostátních právních předpisů přijatých v oblasti působnosti této směrnice by členské státy měly Komisi sdělit rovněž veškerá další ochranná opatření, včetně jejich změn. O jakýchkoli dalších ochranných opatřeních má Komise informovat Evropský orgán dohledu (Evropský orgán pro cenné papíry a trhy) (ESMA) zřízený nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1095/2010 (5). |
(16) |
Zveřejňování přesných a úplných informací o společnostech je základem důvěry investorů a je nezbytné pro informované rozhodování o investicích. Takové informované investiční rozhodování je zapotřebí pro ochranu investorů i efektivnost trhu. Členské státy by proto měly od společností, které uplatňují své právo podle této směrnice přijmout nebo změnit strukturu zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem, požadovat, aby zveřejnily informace o své struktuře akcií v okamžiku přijetí k obchodování v mnohostranném obchodním systému v prospektu nebo v přijímacím dokumentu, pokud daná společnost tento prospekt nebo dokument zveřejní v souladu s příslušným právem. Členské státy by rovněž měly od společností, které uplatňují své právo podle této směrnice přijmout nebo změnit strukturu zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem s cílem usilovat o přijetí k obchodování v mnohostranném obchodním systému, vyžadovat, aby zveřejnily uvedené informace týkající se struktury jejich akcií v jakékoli výroční finanční zprávě vyžadované právem, jakmile jsou jejich akcie přijaty k obchodování, pokud tyto informace dosud zveřejněny nebyly nebo se od svého posledního zveřejnění změnily. |
(17) |
Členské státy by měly od společností vyžadovat, aby v rámci informací o struktuře akcií společnosti, které mají být obsaženy v prospektech, přijímacích dokumentech nebo výročních finančních zprávách, uvedly, zda je převoditelnost akcií nějakým způsobem omezena. V rámci těchto informací by také mělo být uvedeno, zda jsou nějakým způsobem omezena hlasovací práva, včetně omezení hlasovacích práv držitelů určitého procenta nebo počtu hlasů, lhůt pro výkon hlasovacích práv nebo systémů, jejichž prostřednictvím jsou majetková práva spojená s akciemi oddělena od držení akcií. Kromě toho by společnosti, které uplatňují své právo podle této směrnice přijmout nebo změnit strukturu zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem s cílem usilovat o přijetí k obchodování v mnohostranném obchodním systému, měly v rozsahu, který je společnosti znám, zveřejnit totožnost držitelů akcií s násobným hlasovacím právem, které představují více než 5 % hlasovacích práv všech akcií dané společnosti (dále jen „velcí akcionáři“), jakož i fyzických nebo právnických osob oprávněných vykonávat hlasovací práva jménem velkých akcionářů. To by investorům jakožto členům široké veřejnosti umožnilo činit informovaná rozhodnutí, čímž by se posílila jejich důvěra v dobře fungující kapitálové trhy. Pokud si ovládající akcionáři společnosti přejí zachovat rozhodovací pravomoci ve společnosti a zároveň získávat finanční prostředky na veřejném trhu, jsou nezbytné mimo jiné informace o velkých akcionářích, aby potenciální investoři mohli přijímat rozumná investiční rozhodnutí. Pokud se toto zveřejnění týká fyzických osob, měly by se informace o totožnosti omezit na jejich jméno. |
(18) |
V zájmu podpory transparentnosti, porozumění veřejnosti a informovaného rozhodování o investicích by měly být akcie společností se strukturami zahrnujícími akcie s násobným hlasovacím právem jasně identifikovány. Této identifikace by mohlo být dosaženo například tím, že součástí názvu akcií takových společností bude označení používané organizátory trhu nebo investičními podniky provozujícími mnohostranný obchodní systém. Aby byla zajištěna důsledná harmonizace, měl by orgán ESMA vypracovat návrhy regulačních technických norem s přihlédnutím k zavedeným tržním normám a dobře fungujícím postupům. Tyto návrhy regulačních technických norem by měly určovat pouze identifikaci takových akcií, a neměly by tudíž zasahovat do vnitrostátních systémů klasifikace akcií. Na Komisi by měla být přenesena pravomoc doplnit tuto směrnici přijetím uvedených návrhů regulačních technických norem prostřednictvím aktů v přenesené pravomoci podle článku 290 Smlouvy o fungování Evropské unie a v souladu s články 10 až 14 nařízení (EU) č. 1095/2010. |
(19) |
Rovněž je důležité, aby posílená hlasovací práva spojená s akciemi s násobným hlasovacím právem spadajícími do oblasti působnosti této směrnice nebyla využívána k tomu, aby společnostem bránila v dodržování platného práva Unie v oblasti životního prostředí nebo základních práv. |
(20) |
Touto směrnicí není dotčena ochrana osobních údajů, zejména nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 (6). |
(21) |
Jelikož cílů této směrnice, totiž zvýšení možností financování pro společnosti a zvýšení atraktivity mnohostranných obchodních systémů, nemůže být dosaženo uspokojivě členskými státy, ale spíše jich z důvodu rozsahu a účinků opatření může být lépe dosaženo na úrovni Unie, může Unie přijmout opatření v souladu se zásadou subsidiarity stanovenou v článku 5 Smlouvy o Evropské unii. V souladu se zásadou proporcionality stanovenou v uvedeném článku nepřekračuje tato směrnice rámec toho, co je nezbytné pro dosažení těchto cílů. |
(22) |
Aby se zohlednil vývoj na trhu a vývoj v jiných oblastech práva Unie nebo zkušenosti členských států s provedením této směrnice, měla by Komise tuto směrnici do čtyř let po jejím vstupu v platnost přezkoumat s cílem posoudit mimo jiné to, zda by bylo vhodné oblast její působnosti rozšířit. |
(23) |
Členské státy se v souladu se společným politickým prohlášením členských států a Komise ze dne 28. září 2011 o informativních dokumentech (7) zavázaly, že v odůvodněných případech doplní oznámení o opatřeních přijatých za účelem provedení směrnice ve vnitrostátním právu o jeden či více dokumentů s informacemi o vztahu mezi jednotlivými složkami směrnice a příslušnými částmi vnitrostátních nástrojů přijatých za účelem provedení směrnice ve vnitrostátním právu. V případě této směrnice považuje normotvůrce předložení těchto dokumentů za odůvodněné. |
(24) |
Evropský inspektor ochrany údajů byl konzultován v souladu s čl. 42 odst. 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1725 (8) a dne 6. února 2023 vydal své stanovisko (9), |
PŘIJALY TUTO SMĚRNICI:
Článek 1
Předmět a oblast působnosti
1. Tato směrnice stanoví společná pravidla pro struktury zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem ve společnostech, které usilují o přijetí svých akcií k obchodování v mnohostranných obchodních systémech, což zahrnuje trhy pro růst malých a středních podniků, a které nemají žádné akcie, které již jsou přijaty k obchodování v mnohostranném obchodním systému nebo na regulovaném trhu.
2. Ustanovení čl. 5 odst. 4 se použije rovněž na společnosti, které mají strukturu zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem a jejichž akcie jsou již přijaty k obchodování v mnohostranném obchodním systému.
Článek 2
Definice
Pro účely této směrnice se rozumí:
1) |
„společností“ právnická osoba založená jako v jedné z forem společností uvedených v příloze II směrnice (EU) 2017/1132, která může podle vnitrostátního práva vydávat akcie a usilovat o přijetí svých akcií k obchodování v mnohostranném obchodním systému; |
2) |
„akcií s násobným hlasovacím právem“ akcie náležející k odlišnému a samostatnému druhu akcií, v jehož rámci mají dané akcie více hlasů na akcii než v rámci jiného druhu akcií s hlasovacími právy v záležitostech, o nichž se rozhoduje na valné hromadě akcionářů; |
3) |
„strukturou zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem“ struktura akcií společnosti, která zahrnuje alespoň jeden druh akcií s násobným hlasovacím právem; |
4) |
„regulovaným trhem“ regulovaný trh vymezený v čl. 4 odst. 1 bodě 21 směrnice 2014/65/EU; |
5) |
„mnohostranným obchodním systémem“ mnohostranný obchodní systém vymezený v čl. 4 odst. 1 bodě 22 směrnice 2014/65/EU; |
6) |
„trhem pro růst malých a středních podniků“ trh pro růst malých a středních podniků vymezený v čl. 4 odst. 1 bodě 12 směrnice 2014/65/EU. |
Článek 3
Přijetí nebo změna struktury zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem před přijetím k obchodování
1. Členské státy zajistí, aby společnost, jejíž akcie nebyly doposud přijaty k obchodování na regulovaném trhu nebo v mnohostranném obchodním systému, měla právo přijmout strukturu zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem za účelem přijetí svých akcií k obchodování v mnohostranném obchodním systému. Členské státy zajistí, aby rozhodnutí společnosti přijmout strukturu zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem přijala valná hromada akcionářů (dále jen „valná hromada“) alespoň kvalifikovanou většinou, jak ji stanoví vnitrostátní právo. Členské státy nesmějí přijetí struktury zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem podmiňovat poskytnutím posílených majetkových práv pro akcie bez posílených hlasovacích práv.
Pro účely prvního pododstavce platí, že pokud existuje více druhů akcií, hlasuje se o rozhodnutích o přijetí struktury zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem odděleně v rámci každého druhu akcií, ve vztahu k nimž jsou dotčena práva s nimi spojená..
2. Právo přijmout strukturu zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem uvedené v odstavci 1 zahrnuje právo společnosti přijmout před usilováním o přijetí jejích akcií k obchodování v mnohostranném obchodním systému strukturu zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem.
3. Členské státy mohou výkon posílených hlasovacích práv spojených s akciemi s násobným hlasovacím právem podmínit přijetím akcií společnosti k obchodování v mnohostranném obchodním systému.
4. Členské státy zajistí, aby investiční podniky a organizátoři trhu provozující mnohostranný obchodní systém nebránili přijetí akcií společnosti k obchodování z důvodu, že společnost přijala strukturu zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem v souladu s odstavcem 1.
5. Tento článek se použije obdobně i na společnost, jejíž akcie dosud nejsou přijaty k obchodování na regulovaném trhu nebo v mnohostranném obchodním systému, pokud se tato společnost rozhodne změnit stávající strukturu zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem s cílem usilovat o přijetí svých akcií k obchodování v mnohostranném obchodním systému.
Článek 4
Ochranná opatření
1. Členské státy zajistí, aby společnosti se strukturou zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem, jejichž akcie mají být nebo jsou obchodovány v mnohostranném obchodním systému po uplatnění jejich práva podle článku 3, měly zavedena vhodná ochranná opatření zajišťující přiměřenou ochranu zájmů akcionářů, kteří nedrží akcie s násobným hlasovacím právem. Za tímto účelem členské státy:
a) |
zajistí, aby rozhodnutí této společnosti změnit strukturu zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem způsobem, kterým jsou dotčena hlasovací práva spojená s akciemi, přijímala valná hromada alespoň kvalifikovanou většinou, jak ji stanoví vnitrostátní právo, a aby se o takových rozhodnutích hlasovalo odděleně v rámci každého druhu akcií, ve vztahu k nimž jsou dotčena práva s nimi spojená; |
b) |
omezí dopad akcií s násobným hlasovacím právem na rozhodovací proces na valné hromadě zavedením alespoň jedné z následujících možností:
|
2. Členské státy mohou stanovit další ochranná opatření, aby byla zajištěna přiměřená ochrana zájmů akcionářů, kteří nedrží akcie s násobným hlasovacím právem. Tato ochranná opatření mohou zahrnovat zejména ustanovení bránící tomu, aby posílená hlasovací práva spojená s akciemi s násobným hlasovacím právem existovala po:
a) |
jejich převodu na třetí strany nebo při úmrtí nebo nezpůsobilosti původního držitele těchto akcií s násobným hlasovacím právem nebo jeho odchodu do důchodu (ustanovení o pozbytí platnosti na základě převodu); |
b) |
uplynutí stanovené doby (ustanovení o pozbytí platnosti na základě uplynutí určité doby); |
c) |
výskytu určité události (ustanovení o pozbytí platnosti na základě události). |
Článek 5
Transparentnost
1. Členské státy zajistí, aby společnosti se strukturou zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem, jejichž akcie mají být nebo jsou obchodovány na trhu pro růst malých a středních podniků po uplatnění jejich práva podle článku 3, zahrnuly informace uvedené v odstavci 3 tohoto článku do těchto dokumentů:
a) |
prospekt uvedený v článku 6 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/1129 (10), unijní emisní prospekt pro růst uvedený v článku 15a zmíněného nařízení, nebo přijímací dokument uvedený v čl. 33 odst. 3 písm. c) směrnice 2014/65/EU podle toho, který z dokumentů daná společnost zveřejní, a |
b) |
výroční finanční zpráva uvedená v čl. 78 odst. 2 písm. g) nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/565 (11) v případech, kdy došlo ke změně informací uvedených v odstavci 3 tohoto článku od posledního zveřejnění těchto informací v prospektu, unijním emisním prospektu pro růst nebo v přijímacím dokumentu uvedených v písmenu a) tohoto odstavce nebo v předchozí výroční finanční zprávě. |
2. Členské státy zajistí, aby společnosti se strukturami zahrnujícími akcie s násobným hlasovacím právem, jejichž akcie mají být nebo jsou obchodovány v mnohostranném obchodním systému jiném než registrovaném jako trh pro růst malých a středních podniků po uplatnění jejich práva podle článku 3, zahrnuly informace uvedené v odstavci 3 tohoto článku do těchto dokumentů:
a) |
prospekt uvedený v článku 6 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/1129, unijní emisní prospekt pro růst uvedený v článku 15a zmíněného nařízení, nebo jakýkoli přijímací dokument požadovaný vnitrostátním právem nebo pravidly daného mnohostranného obchodního systému v případech, kdy společnost takový prospekt nebo dokument zveřejňuje, a |
b) |
jakákoli výroční finanční zpráva požadovaná vnitrostátním právem v případech, kdy informace uvedené v odstavci 3 dosud nebyly zveřejněny nebo se od posledního zveřejnění v prospektu, unijním emisním prospektu pro růst nebo přijímacím dokumentu podle písmene a) tohoto odstavce nebo v předchozí výroční finanční zprávě změnily. |
3. Informace uvedené v odstavcích 1 a 2 sestávají z podrobných informací o:
a) |
struktuře akcií společnosti s uvedením různých druhů akcií, včetně akcií, které nejsou přijaty k obchodování, a u každého druhu akcií:
|
b) |
veškerých omezeních převodu akcií, včetně dohod mezi akcionáři, které jsou společnosti známy a které by k takovým omezením mohly vést; |
c) |
veškerých omezeních hlasovacích práv spojených s akciemi, včetně dohod mezi akcionáři, které jsou společnosti známy a které by k takovým omezením mohly vést; |
d) |
totožnosti akcionářů, kteří drží akcie s násobným hlasovacím právem, s nimiž je spojeno více než 5 % hlasovacích práv všech akcií společnosti, a případných fyzických nebo právnických osob oprávněných vykonávat hlasovací práva jménem těchto akcionářů, pokud je totožnost těchto akcionářů a osob společnosti známa. |
Pro účely písmene d) platí, že pokud jsou akcionáři nebo osoby oprávněné vykonávat hlasovací práva jejich jménem fyzické osoby, vyžaduje zveřejnění jejich totožnosti pouze uvedení jejich jmen.
4. Členské státy vyžadují, aby investiční podniky a organizátoři trhu provozující mnohostranný obchodní systém prostřednictvím dodržování regulačních technických norem přijatých v souladu s odstavcem 5 zajistili, aby akcie společností se strukturami zahrnujícími akcie s násobným hlasovacím právem, které jsou v daném mnohostranném obchodním systému přijaty k obchodování, byly těmito investičními podniky a organizátory trhu jasně identifikovány jako takové. Členské státy rovněž vyžadují, aby tyto společnosti v souladu s těmito regulačními technickými normami informovaly příslušné investiční podniky a organizátory trhu o existenci struktur zahrnujících akcie s násobným hlasovacím právem.
5. Evropský orgán pro cenné papíry a trhy (ESMA) vypracuje návrhy regulačních technických norem, v nichž upřesní, jak investiční podniky a organizátoři trhu uvedení v odstavci 4 identifikují akcie společností se strukturami zahrnujícími akcie s násobným hlasovacím právem. V těchto návrzích regulačních technických norem se rovněž upřesní, jak tyto společnosti o daných strukturách zahrnujících akcie s násobným hlasovacím právem informují příslušné investiční podniky a organizátory trhu. Při vypracovávání těchto návrhů regulačních technických norem, jejichž cílem je zajistit jasnou identifikaci uvedenou v odstavci 4, zohlední orgán ESMA zavedené tržní normy a dobře fungující postupy pro identifikaci společností se strukturami zahrnujícími akci s násobným hlasovacím právem.
Orgán ESMA předloží uvedené návrhy regulačních technických norem Komisi do 5. prosince 2025.
Na Komisi je přenesena pravomoc doplnit tuto směrnici přijetím regulačních technických norem uvedených v tomto odstavci v souladu s články 10 až 14 nařízení (EU) č. 1095/2010.
Článek 6
Přezkum
Do 5. prosince 2028 předloží Komise Evropskému parlamentu a Radě zprávu o provádění a účinnosti této směrnice, včetně posouzení toho, zda by bylo vhodné oblast působnosti této směrnice rozšířit. Za tímto účelem poskytne každý členský stát Komisi do 5. prosince 2027 informace zejména o těchto skutečnostech:
a) |
počet společností se strukturou zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem, které byly přijaty k obchodování v každém mnohostranném obchodním systému a na každém regulovaném trhu v daném členském státě ke dni 4. prosince 2026, a společností, které byly přijaty k obchodování v každém mnohostranném obchodním systému a na každém regulovaném trhu v daném členském státě po tomto dni; |
b) |
odvětví, v němž společnosti uvedené v písmenu a) působily, a příslušnou kapitalizaci v okamžiku přijetí k obchodování; |
c) |
opatření na ochranu investorů uplatňovaná společnostmi uvedenými v písmenu a) s ohledem na struktury zahrnující akcie s násobným hlasovacím právem, má-li členský stát tyto informace k dispozici. |
Článek 7
Provedení ve vnitrostátním právu
1. Členské státy uvedou v účinnost právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí do 5. prosince 2026. Neprodleně o nich uvědomí Komisi. Tyto předpisy přijaté členskými státy obsahují odkaz na tuto směrnici nebo je takový odkaz učiněn při jejich úředním vyhlášení. Způsob daného odkazu si stanoví členské státy.
2. Členské státy sdělí Komisi znění hlavních ustanovení vnitrostátních právních předpisů, které přijmou v oblasti působnosti této směrnice, včetně jakýchkoli ochranných opatření podle čl. 4 odst. 2.
Článek 8
Vstup v platnost
Tato směrnice vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Článek 9
Určení
Tato směrnice je určena členským státům.
Ve Štrasburku dne 23. října 2024.
Za Evropský parlament
předsedkyně
R. METSOLA
Za Radu
předseda
ZSIGMOND B. P.
(1) Úř. věst. C 184, 25.5.2023, s. 103.
(2) Postoj Evropského parlamentu ze dne 24. dubna 2024 (dosud nezveřejněný v Úředním věstníku) a rozhodnutí Rady ze dne 8. října 2024.
(3) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/65/EU ze dne 15. května 2014 o trzích finančních nástrojů a o změně směrnic 2002/92/ES a 2011/61/EU (Úř. věst. L 173, 12.6.2014, s. 349).
(4) Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/1132 ze dne 14. června 2017 o některých aspektech práva obchodních společností (kodifikované znění) (Úř. věst. L 169, 30.6.2017, s. 46).
(5) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1095/2010 ze dne 24. listopadu 2010 o zřízení Evropského orgánu dohledu (Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy), o změně rozhodnutí č. 716/2009/ES a o zrušení rozhodnutí Komise 2009/77/ES (Úř. věst. L 331, 15.12.2010, s. 84).
(6) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) (Úř. věst. L 119, 4.5.2016, s. 1).
(7) Úř. věst. C 369, 17.12.2011, s. 14.
(8) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1725 ze dne 23. října 2018 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů orgány, institucemi a jinými subjekty Unie a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení nařízení (ES) č. 45/2001 a rozhodnutí č. 1247/2002/ES (Úř. věst. L 295, 21.11.2018, s. 39).
(9) Úř. věst. C 65, 22.2.2023, s. 2.
(10) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/1129 ze dne 14. června 2017 o prospektu, který má být uveřejněn při veřejné nabídce nebo přijetí cenných papírů k obchodování na regulovaném trhu, a o zrušení směrnice 2003/71/ES (Úř. věst. L 168, 30.6.2017, s. 12).
(11) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/565 ze dne 25. dubna 2016, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/65/EU, pokud jde o organizační požadavky a provozní podmínky investičních podniků a o vymezení pojmů pro účely zmíněné směrnice (Úř. věst. L 87, 31.3.2017, s. 1).
ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/2810/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)