(EU) 2024/846Směrnice Komise v přenesené pravomoci (EU) 2024/846 ze dne 14. března 2024, kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/22/ES o minimálních podmínkách pro provedení nařízení (ES) č. 561/2006 a (EU) č. 165/2014 a směrnice 2002/15/ES, pokud jde o předpisy v sociální oblasti týkající se činností v silniční dopravě

Publikováno: Úř. věst. L 846, 31.5.2024 Druh předpisu: Směrnice v přenesené pravomoci
Přijato: 14. března 2024 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 20. června 2024 Nabývá účinnosti: 20. června 2024
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



European flag

Úřední věstník
Evropské unie

CS

Řada L


2024/846

31.5.2024

SMĚRNICE KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2024/846

ze dne 14. března 2024,

kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/22/ES o minimálních podmínkách pro provedení nařízení (ES) č. 561/2006 a (EU) č. 165/2014 a směrnice 2002/15/ES, pokud jde o předpisy v sociální oblasti týkající se činností v silniční dopravě

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na směrnici Evropského parlamentu a Rady 2006/22/ES ze dne 15. března 2006 o minimálních podmínkách pro provedení nařízení (ES) č. 561/2006 a (EU) č. 165/2014 a směrnice 2002/15/ES, pokud jde o předpisy v sociální oblasti týkající se činností v silniční dopravě a o zrušení směrnice Rady 88/599/EHS (1), a zejména na čl. 9 odst. 3 uvedené směrnice,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Podle čl. 9 odst. 1 směrnice 2006/22/ES by členské státy měly zavést systém hodnocení rizika dopravců na základě relativního počtu a závažnosti porušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 (2), nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 165/2014 (3) nebo vnitrostátních předpisů provádějících směrnici Evropského parlamentu a Rady 2002/15/ES (4), kterých se jednotlivý dopravce dopustil.

(2)

Jak je uvedeno v čl. 9 odst. 3 směrnice 2006/22/ES, seznam porušení nařízení (ES) č. 561/2006 a (EU) č. 165/2014 a jejich úrovně závažnosti jsou stanoveny v příloze III uvedené směrnice.

(3)

Aby bylo možno stanovit nebo aktualizovat úrovně závažnosti porušení nařízení (ES) č. 561/2006 nebo (EU) č. 165/2014, je Komisi svěřena pravomoc přijímat v souladu s článkem 15a směrnice 2006/22/ES akty v přenesené pravomoci, kterými se mění příloha III směrnice, s cílem zohlednit vývoj v oblasti regulace a bezpečnosti silničního provozu.

(4)

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/1054 (5) zavedlo nová ustanovení týkající se porušení právních předpisů, jež vedou k riziku vážných zranění nebo úmrtí nebo narušení hospodářské soutěže na trhu silniční dopravy. Příloha III směrnice 2006/22/ES by proto měla být změněna tak, aby zahrnovala tato nová porušení.

(5)

Kategorie nejzávažnějších porušení by měla zahrnovat případy, kdy nedodržení příslušných ustanovení nařízení (ES) č. 561/2006 a (EU) č. 165/2014 představuje vážné riziko smrti či těžké újmy na zdraví,

PŘIJALA TUTO SMĚRNICI:

Článek 1

Příloha III směrnice 2006/22/ES se nahrazuje zněním přílohy této směrnice.

Článek 2

Provedení

1.   Členské státy uvedou v účinnost právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí do 14. února 2025. Neprodleně sdělí Komisi jejich znění.

Tyto předpisy přijaté členskými státy musí obsahovat odkaz na tuto směrnici nebo musí být takový odkaz učiněn při jejich úředním vyhlášení. Způsob odkazu si stanoví členské státy.

2.   Členské státy sdělí Komisi znění hlavních ustanovení vnitrostátních právních předpisů, které přijmou v oblasti působnosti této směrnice.

Článek 3

Vstup v platnost

Tato směrnice vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Článek 4

Určení

Tato směrnice je určena členským státům.

V Bruselu dne 14. března 2024.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)   Úř. věst. L 102, 11.4.2006, s. 35.

(2)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 ze dne 15. března 2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy, o změně nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 a (ES) č. 2135/98 a o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 3820/85 (Úř. věst. L 102, 11.4.2006, s. 1).

(3)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 165/2014 ze dne 4. února 2014 o tachografech v silniční dopravě, o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 o záznamovém zařízení v silniční dopravě a o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy (Úř. věst. L 60, 28.2.2014, s. 1).

(4)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/15/ES ze dne 11. března 2002 o úpravě pracovní doby osob vykonávajících mobilní činnosti v silniční dopravě (Úř. věst. L 80, 23.3.2002, s. 35).

(5)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/1054 ze dne 15. července 2020, kterým se mění nařízení (ES) č. 561/2006, pokud jde o minimální požadavky na maximální denní a týdenní dobu řízení, minimální přestávky v řízení a denní a týdenní doby odpočinku, a nařízení (EU) č. 165/2014, pokud jde o určování polohy pomocí tachografů (Úř. věst. L 249, 31.7.2020, s. 1).


PŘÍLOHA

Příloha III směrnice 2006/22/ES se nahrazuje tímto:

„PŘÍLOHA III

1.   Skupiny porušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006  (*1) (doba řízení a doba odpočinku)

č.

PRÁVNÍ ZÁKLAD EU

TYP PORUŠENÍ

ÚROVEŇ ZÁVAŽNOSTI

NP

VZP

ZP

MP

A

Osádka

A1

Čl. 5 odst. 1

Nedodržení minimálního věku průvodčích

 

 

X

 

B

Doby řízení

B1

Čl. 6 odst. 1

Překročení denní doby řízení v délce 9 hodin, pokud není povoleno prodloužení této doby na 10 hodin

9 h < … < 10 h

 

 

 

X

B2

10 h ≤ … < 11 h

 

 

X

 

B3

11 h ≤ …

 

X

 

 

B4

Překročení denní doby řízení v délce 9 hodin o 50 % či více

13,5 h ≤ …

X

 

 

 

B5

Překročení prodloužené denní doby řízení v délce 10 hodin, pokud je povoleno prodloužení

10 h < … < 11 h

 

 

 

X

B6

11 h ≤ … < 12 h

 

 

X

 

B7

12 h ≤ …

 

X

 

 

B8

Překročení denní doby řízení v délce 10 hodin o 50 % či více

15 h ≤ …

X

 

 

 

B9

Čl. 6 odst. 2

Překročení týdenní doby řízení

56 h < … < 60 h

 

 

 

X

B10

60 h ≤ … < 65 h

 

 

X

 

B11

65 h ≤ … < 70 h

 

X

 

 

B12

Překročení týdenní doby řízení o 25 % či více

70 h ≤ …

X

 

 

 

B13

Čl. 6 odst. 3

Překročení maximální celkové doby řízení za období dvou po sobě následujících týdnů

90 h < … < 100 h

 

 

 

X

B14

100 h ≤ … < 105 h

 

 

X

 

B15

105 h ≤ … < 112,5 h

 

X

 

 

B16

Překročení maximální celkové doby řízení za období dvou po sobě následujících týdnů o 25 % či více

112,5 h ≤ …

X

 

 

 

C

Přestávky

C1

Článek 7

Překročení nepřerušené doby řízení v délce 4,5 hodiny před přestávkou

4,5 h < … < 5 h

 

 

 

X

C2

5 h ≤ … < 6 h

 

 

X

 

C3

6 h ≤ …

 

X

 

 

D

Doby odpočinku

D1

Čl. 8 odst. 2

Nedostatečná denní doba odpočinku v délce kratší než 11 hodin, pokud není povolena zkrácená denní doba odpočinku

10 h ≤ … < 11 h

 

 

 

X

D2

8,5 h ≤ … < 10 h

 

 

X

 

D3

… < 8,5 h

 

X

 

 

D4

Nedostatečná zkrácená denní doba odpočinku v délce kratší než 9 hodin, pokud je zkrácení povoleno

8 h ≤ … < 9 h

 

 

 

X

D5

7 h ≤ … < 8 h

 

 

X

 

D6

… < 7 h

 

X

 

 

D7

Nedostatečné rozdělení denní doby odpočinku na části kratší než 3 h + 9 h

3 h + [8 h ≤ … < 9 h]

 

 

 

X

D8

3 h + [7 h ≤ … < 8 h]

 

 

X

 

D9

3 h + [… < 7 h]

 

X

 

 

D10

Čl. 8 odst. 5

Nedostatečná denní doba odpočinku v délce kratší než 9 hodin v případě řízení vozidla více řidiči

8 h ≤ … < 9 h

 

 

 

X

D11

7 h ≤ … < 8 h

 

 

X

 

D12

… < 7 h

 

X

 

 

D13

Čl. 8 odst. 6

Nedostatečná zkrácená týdenní doba odpočinku v délce kratší než 24 hodin

22 h ≤ … < 24 h

 

 

 

X

D14

20 h ≤ … < 22 h

 

 

X

 

D15

… < 20 h

 

X

 

 

D16

Nedostatečná týdenní doba odpočinku v délce kratší než 45 hodin, pokud není povolena zkrácená týdenní doba odpočinku

42 h ≤ … < 45 h

 

 

 

X

D17

36 h ≤ … < 42 h

 

 

X

 

D18

… < 36 h

 

X

 

 

D19

Čl. 8 odst. 6

Překročení šesti po sobě jdoucích 24hodinových časových úseků následujících po předchozí týdenní době odpočinku

… < 3 h

 

 

 

X

D20

3 h ≤ … < 12 h

 

 

X

 

D21

12 h ≤ …

 

X

 

 

D22

Čl. 8 odst. 6b

Žádná náhrada za dvě po sobě jdoucí zkrácené týdenní doby odpočinku

 

 

X

 

 

D23

Čl. 8 odst. 8

Běžná týdenní doba odpočinku nebo jakákoli týdenní doba odpočinku delší než 45 hodin čerpaná ve vozidle

 

 

X

 

 

D24

Čl. 8 odst. 8

Zaměstnavatel nehradí náklady na ubytování mimo vozidlo

 

 

 

X

 

E

Odchylka od pravidla 12 dnů

E1

Čl. 8 odst. 6a

Překročení dvanácti po sobě jdoucích 24hodinových časových úseků následujících po předchozí běžné týdenní době odpočinku

… < 3 h

 

 

 

X

E2

3 h ≤ … < 12 h

 

 

X

 

E3

12 h ≤ …

 

X

 

 

E4

Čl. 8 odst. 6a písm. b) bod ii)

Týdenní doba odpočinku po dvanácti po sobě jdoucích 24hodinových časových úsecích

67 h < … < 69 h

 

 

 

X

E5

65 h < … ≤ 67 h

 

 

X

 

E6

… ≤ 65 h

 

X

 

 

E7

Čl. 8 odst. 6a písm. d)

Doba řízení probíhající mezi 22.00 hod. a 6.00 hod. trvající déle než 3 hodiny před přestávkou, pokud ve voze nejsou nejméně dva řidiči

3 h < … < 4,5 h

 

 

X

 

E8

4,5 h ≤ …

 

X

 

 

F

Organizace práce

F1

Čl. 8 odst. 8a

Dopravní podnik, který neorganizuje práci řidičů tak, aby se řidiči mohli vrátit do provozovny zaměstnavatele nebo do místa bydliště řidiče

 

 

X

 

 

F2

Čl. 10 odst. 1

Souvislost mezi mzdou/výplatou a ujetou vzdáleností, rychlostí dodání a/nebo objemem přepravovaného zboží

 

 

X

 

 

F3

Čl. 10 odst. 2

Žádná nebo nesprávná organizace práce řidiče, chybějící poučení řidiče umožňující mu dodržovat právní předpisy nebo nesprávné poučení

 

 

X

 

 


2.   Skupiny porušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 165/2014  (*2) (Tachograf)

č.

PRÁVNÍ ZÁKLAD

TYP PORUŠENÍ

ÚROVEŇ ZÁVAŽNOSTI

NP

VZP

ZP

G

Montáž tachografu

G1

Čl. 3 odst. 1, 4, 4a a článek 22

Není namontován a nepoužívá se typově schválený tachograf

X

 

 

H

Používání tachografu, karty řidiče nebo záznamového listu

H1

Čl. 23 odst. 1

Používání tachografu, jenž nebyl zkontrolován schválenou dílnou

 

X

 

H2

Článek 27

Řidič je držitelem více než jedné karty řidiče a/nebo používá více než jednu kartu řidiče

 

X

 

H3

Řidič používá kartu řidiče, jež byla zfalšována (považuje se za řízení bez karty řidiče)

X

 

 

H4

Řidič používá kartu řidiče, jejímž není držitelem (považuje se za řízení bez karty řidiče)

X

 

 

H5

Řidič používá kartu řidiče, která byla získána na základě nepravdivých prohlášení a/nebo padělaných dokladů (považuje se za řízení bez karty řidiče)

X

 

 

H6

Čl. 32 odst. 1

Nesprávné fungování tachografu (například: tachograf nebyl řádně zkontrolován, kalibrován a zaplombován)

 

X

 

H7

Čl. 32 odst. 1 a čl. 33 odst. 1

Nesprávné používání tachografu (např.: záměrné, dobrovolné nebo uložené zneužití, nedostatečné pokyny o správném používání atd.)

 

X

 

H8

Čl. 32 odst. 3

Ve vozidle se nachází a/nebo se používá klamný přístroj umožňující pozměnit záznamy tachografu

X

 

 

H9

Falšování, skrývání, potlačování nebo ničení údajů zaznamenaných na záznamových listech nebo uchovávaných v tachografu a/nebo na kartě řidiče a stažených z tachografu a/nebo karty řidiče

X

 

 

H10

Čl. 33 odst. 2

Podnik neuchovává záznamové listy, výtisky a stažené údaje

 

X

 

H11

Zaznamenané a uchovávané údaje nejsou k dispozici po dobu nejméně jednoho roku

 

X

 

H12

Čl. 34 odst. 1

Nesprávné používání záznamových listů / karet řidiče

 

X

 

H13

Nepovolené vyjmutí záznamových listů nebo karty řidiče, které má vliv na zaznamenávání příslušných údajů

 

X

 

H14

Záznamový list nebo karta řidiče se používají po dobu delší, než pro kterou jsou určeny, přičemž dochází ke ztrátě údajů

 

X

 

H15

Čl. 34 odst. 2

Používání ušpiněných nebo poškozených záznamových listů nebo karet řidiče, přičemž údaje nejsou čitelné

 

X

 

H16

Čl. 34 odst. 3

Nepoužití ručního zadání údajů v požadovaných případech

 

X

 

H17

Čl. 34 odst. 4

Nepoužití správného záznamového listu nebo nevložení karty řidiče do správného otvoru v tachografu (při řízení vozidla více řidiči)

 

 

X

H18

Čl. 34 odst. 5

Nesprávné používání přepínacího mechanismu

 

X

 

I

Předkládání informací

I1

Čl. 34 odst. 5 písm. b) bod v)

Nesprávné použití nebo nepoužití značky trajekt/vlak

 

 

X

I2

Čl. 34 odst. 6

Požadované informace nejsou zaneseny do záznamového listu

 

X

 

I3

Čl. 34 odst. 7

Záznamy neuvádějí symboly zemí, jejichž hranice řidič překročil během denní pracovní doby

 

 

X

I4

Čl. 34 odst. 7

Záznamy neuvádějí symboly zemí, ve kterých začala a skončila denní pracovní doba řidiče

 

 

X

I5

Článek 36

Odmítnutí kontroly

 

X

 

I6

Článek 36

Neschopnost předložit ručně provedené záznamy a výtisky pořízené v daném dni a v předchozích 28 dnech (do 30. prosince 2024)

Neschopnost předložit ručně provedené záznamy a výtisky pořízené v daném dni a v předchozích 56 dnech (od 31. prosince 2024)

 

X

 

I7

Článek 36

Neschopnost předložit kartu řidiče, pokud je řidič jejím držitelem

 

X

 

J

Chybná funkce

J1

Čl. 37 odst. 1 a čl. 22 odst. 1

Oprava tachografu nebyla provedena schváleným montérem nebo dílnou

 

X

 

J2

Čl. 37 odst. 2

V době, kdy je tachograf mimo provoz nebo nefunguje správně, řidič neuvede všechny požadované informace o časových úsecích, které už tachografem nebyly zaznamenávány

 

X

 


(*1)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 ze dne 15. března 2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy, o změně nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 a (ES) č. 2135/98 a o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 3820/85 (Úř. věst. L 102, 11.4.2006, s. 1).

(*2)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 165/2014 ze dne 4. února 2014 o tachografech v silniční dopravě, o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 o záznamovém zařízení v silniční dopravě a o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy (Úř. věst. L 60, 28.2.2014, s. 1).


ELI: http://data.europa.eu/eli/dir_del/2024/846/oj

ISSN 1977-0626 (electronic edition)


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU