(EU) 2024/1254Rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1254 ze dne 24. dubna 2024, kterým se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/12/ES, 2009/33/ES a (EU) 2022/1999 a směrnice Rady 96/67/ES, pokud jde o některé požadavky na podávání zpráv v oblasti silniční dopravy a letectví (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 1254, 30.4.2024 | Druh předpisu: | Rozhodnutí |
Přijato: | 24. dubna 2024 | Autor předpisu: | |
Platnost od: | 20. května 2024 | Nabývá účinnosti: | 20. května 2024 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
![]() |
Úřední věstník |
CS Řada L |
2024/1254 |
30.4.2024 |
ROZHODNUTÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2024/1254
ze dne 24. dubna 2024,
kterým se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/12/ES, 2009/33/ES a (EU) 2022/1999 a směrnice Rady 96/67/ES, pokud jde o některé požadavky na podávání zpráv v oblasti silniční dopravy a letectví
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÝ PARLAMENT A RADA EVROPSKÉ UNIE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie, a zejména na článek 91, čl. 100 odst. 2 a čl. 192 odst. 1 této smlouvy,
s ohledem na návrh Evropské komise,
po předložení návrhu legislativního aktu vnitrostátním parlamentům,
s ohledem na stanovisko Evropského hospodářského a sociálního výboru (1),
po konzultaci s Výborem regionů,
v souladu s řádným legislativním postupem (2),
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Požadavky na podávání zpráv hrají klíčovou úlohu při zajišťování řádného monitorování a správného prosazování právních předpisů. Je však důležité tyto požadavky zefektivnit s cílem zajistit, aby splňovaly účel, pro který byly určeny, a byla omezena administrativní zátěž. |
(2) |
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/12/ES (3), 2009/33/ES (4) a (EU) 2022/1999 (5) a směrnice Rady 96/67/ES (6) obsahují řadu požadavků na podávání zpráv v oblasti silniční dopravy a letectví, které by měly být zjednodušeny v souladu se sdělením Komise ze dne 16. března 2023 nazvaném „Dlouhodobá konkurenceschopnost EU: výhled po roce 2030“. |
(3) |
Směrnice 2009/12/ES se vztahuje na všechna letiště nacházející se na území, na než se vztahuje Smlouva a která jsou otevřena obchodní dopravě, jejíž roční objem přepravy přesahuje pět milionů odbavených cestujících, a na letiště s nejvyšším počtem odbavených cestujících v každém členském státě. Vyžaduje, aby členské státy zveřejňovaly seznam letišť na svém území, na něž se uvedená směrnice vztahuje, a aby tento seznam každoročně aktualizovaly. Vzhledem k tomu, že informace uvedené v tomto seznamu jsou zúčastněným stranám veřejně dostupné a snadno je lze od letišť, sdružení letišť a Eurostatu získat, a za účelem snížení administrativní zátěže je vhodné tuto povinnost zveřejňování zrušit. |
(4) |
Směrnice 2009/33/ES stanoví minimální cíle pro zadávání zakázek na čistá vozidla, vyjádřené jako minimální procentní podíly čistých vozidel na celkovém počtu silničních vozidel, na něž se vztahují zakázky zadané během dvou referenčních období. První z těchto referenčních období trvá od 2. srpna 2021 do 31. prosince 2025 a druhé od 1. ledna 2026 do 31. prosince 2030. |
(5) |
Směrnice 2009/33/ES vyžaduje, aby členské státy podaly zprávu o provádění uvedené směrnice do 18. dubna 2026 a aby ji poté podávaly každé tři roky. Zprávy členských států mají obsahovat počet a kategorie vozidel pořízených v oblasti působnosti směrnice 2009/33/ES. Směrnice 2009/33/ES dále vyžaduje, aby Komise do 18. dubna 2027 a poté každé tři roky předložila Evropskému parlamentu a Radě zprávu o provádění uvedené směrnice na základě zpráv předložených členskými státy podle uvedené směrnice. |
(6) |
Za účelem snížení administrativní zátěže a racionalizace harmonogramu podávání zpráv je vhodné snížit četnost podávání zpráv členskými státy podle směrnice 2009/33/ES a plně jej uvést do souladu s pětiletými referenčními obdobími stanovenými v uvedené směrnici. Vzhledem k této změně četnosti podávání zpráv již není vhodné nadále požadovat, aby takové podávání zpráv bylo připojeno ke zprávám uvedeným v čl. 83 odst. 3 druhém pododstavci směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/24/EU (7) a v čl. 99 odst. 3 druhém pododstavci směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/25/EU (8), přičemž oba články stanoví podávání zpráv každé tři roky. Vzhledem k tomu, že zprávy Komise Evropskému parlamentu a Radě vycházejí z vnitrostátních zpráv členských států, měla by být rovněž odpovídajícím způsobem upravena četnost těchto zpráv. |
(7) |
Směrnice (EU) 2022/1999 vyžaduje, aby členské státy zaslaly Komisi zprávu o uplatňování uvedené směrnice za každý kalendářní rok. Vzhledem k omezeným přínosům každoročního podávání zpráv a za účelem snížení administrativní zátěže a racionalizace harmonogramu podávání zpráv je vhodné snížit četnost těchto zpráv na každý druhý kalendářní rok. |
(8) |
Pokud jde o obsah těchto zpráv o uplatňování, směrnice (EU) 2022/1999 vyžaduje, aby do nich členské státy zahrnuly, je-li to možné, zjištěný nebo odhadnutý objem nebezpečných věcí přepravovaných po silnici v přepravovaných tunách nebo v tuno-kilometrech. Vzhledem k nepovinné povaze tohoto požadavku členské státy příslušné údaje neshromažďují nebo je nevykazují konzistentně. Současně Eurostat poskytuje jasné a konzistentní údaje o přepravě nebezpečných věcí, o něž se Komise opírá při vypracovávání tříleté zprávy pro Evropský parlament a Radu. Vzhledem k tomu, že Komise již má k těmto údajům přístup, je za účelem snížení administrativní zátěže vhodné zrušit povinnost vykazovat celkový objem nebezpečných věcí přepravovaných po silnici v členském státě. |
(9) |
Směrnice (EU) 2022/1999 rovněž vyžaduje, aby Komise poprvé v roce 1999 a následně každý třetí rok předložila Evropskému parlamentu a Radě zprávu o uplatňování této směrnice členskými státy. Za účelem snížení administrativní zátěže a racionalizace harmonogramu podávání zpráv je vhodné požadovat, aby tato zpráva byla předkládána každé čtyři roky. |
(10) |
Ustanovení čl. 1 odst. 4 směrnice 96/67/ES vyžaduje, aby Komise každoročně zveřejnila seznam letišť, která spadají do její oblasti působnosti, a aby členské státy předaly Komisi údaje nezbytné pro sestavení tohoto seznamu. Vzhledem k tomu, že uvedené informace jsou zúčastněným stranám veřejně dostupné a snadno je lze od letišť, sdružení letišť a Eurostatu získat, a za účelem snížení administrativní zátěže je vhodné tuto povinnost podávání zpráv a zveřejňování zrušit. |
(11) |
Směrnice 2009/12/ES, 2009/33/ES, (EU) 2022/1999 a 96/67/ES by proto měly být odpovídajícím způsobem změněny, |
PŘIJALY TOTO ROZHODNUTÍ:
Článek 1
Změna směrnice 2009/12/ES
V článku 1 směrnice 2009/12/ES se odstavec 3 zrušuje.
Článek 2
Změny směrnice 2009/33/ES
Článek 10 směrnice 2009/33/ES se mění takto:
1) |
Odstavec 2 se nahrazuje tímto: „2. Do 18. dubna 2026 a poté každých pět let členské státy předloží Komisi zprávu o provádění této směrnice. Tyto zprávy obsahují informace o opatřeních přijatých k provedení této směrnice, o budoucích prováděcích činnostech, jakož i veškeré další informace, které členský stát považuje za důležité. Tyto zprávy rovněž obsahují počet a kategorie vozidel, na něž se vztahují smlouvy uvedené v čl. 3 odst. 1 této směrnice, a to na základě údajů poskytnutých Komisí v souladu s odstavcem 3 tohoto článku. Informace se předkládají podle kategorií stanovených v nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2195/2002 (*1). (*1) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2195/2002 ze dne 5. listopadu 2002 o společném slovníku pro veřejné zakázky (CPV) (Úř. věst. L 340, 16.12.2002, s. 1).“ " |
2) |
Odstavec 4 se nahrazuje tímto: „4. Do 18. dubna 2027 a poté každých pět let Komise na základě zpráv uvedených v odstavci 2 předloží Evropskému parlamentu a Radě zprávu o provádění této směrnice, ve které upřesní opatření přijatá v této souvislosti členskými státy.“ |
Článek 3
Změny směrnice (EU) 2022/1999
Směrnice (EU) 2022/1999 se mění takto:
1) |
Článek 9 se mění takto:
|
2) |
Příloha III se nahrazuje zněním uvedeným v příloze tohoto rozhodnutí. |
Článek 4
Změna směrnice 96/67/ES
V článku 1 směrnice 96/67/ES se zrušuje odstavec 4.
Článek 5
Toto rozhodnutí vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Ve Štrasburku dne 24. dubna 2024
Za Evropský parlament
předsedkyně
R. METSOLA
Za Radu
předseda
M. MICHEL
(1) Úř. věst. C, C/2024/1590, 5.3.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/1590/oj.
(2) Postoj Evropského parlamentu ze dne 13. března 2024 (dosud nezveřejněný v Úředním věstníku) a rozhodnutí ze dne 12. dubna 2024.
(3) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/12/ES ze dne 11. března 2009 o letištních poplatcích (Úř. věst. L 70, 14.3.2009, s. 11).
(4) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/33/ES ze dne 23. dubna 2009 o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel (Úř. věst. L 120, 15.5.2009, s. 5).
(5) Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/1999 ze dne 19. října 2022 o jednotných postupech kontroly při silniční přepravě nebezpečných věcí (Úř. věst. L 274, 24.10.2022, s. 1).
(6) Směrnice Rady 96/67/ES ze dne 15. října 1996 o přístupu na trh odbavovacích služeb na letištích Společenství (Úř. věst. L 272, 25.10.1996, s. 36).
(7) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/24/EU ze dne 26. února 2014 o zadávání veřejných zakázek a o zrušení směrnice 2004/18/ES (Úř. věst. L 94, 28.3.2014, s. 65).
(8) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/25/EU ze dne 26. února 2014 o zadávání zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb a o zrušení směrnice 2004/17/ES (Úř. věst. L 94, 28.3.2014, s. 243).
PŘÍLOHA
„PŘÍLOHA III
Standardní vzor formuláře pro zprávy zasílané Komisi o protiprávních jednáních a sankcích
Země: _____________________ |
Rok: ________________ |
SILNIČNÍ KONTROLY VOZIDEL PŘEPRAVUJÍCÍCH NEBEZPEČNÉ VĚCI
|
Místo/země registrace vozidel(1) |
Celkový počet |
|||
Země kontroly |
Ostatní členské státy EU |
Třetí země |
|||
Počet dopravních jednotek kontrolovaných vzhledem k obsahu nákladu (a podle ADR) |
|
|
|
|
|
Počet dopravních jednotek neodpovídajících ADR |
|
|
|
|
|
Počet odstavených dopravních jednotek |
|
|
|
|
|
Počet zjištěných protiprávních jednání podle kategorií rizik(2) |
Kategorie I |
|
|
|
|
Kategorie II |
|
|
|
|
|
Kategorie III |
|
|
|
|
|
Počet uložených sankcí podle typů |
Napomenutí |
|
|
|
|
Pokuta |
|
|
|
|
|
Jiné |
|
|
|
|
Poznámky pod čarou:
(1) |
Pro účely této přílohy je země registrace shodná se zemí registrace motorového vozidla. |
(2) |
Pokud je v rámci jedné dopravní jednotky zjištěno více případů protiprávního jednání, použije se pouze kategorie nejzávažnějšího rizika podle přílohy II.“ |
ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/1254/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)