(EU) 2023/2867Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2023/2867 ze dne 5. října 2023, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 stanovením hlavních zásad a kritérií pro určení postupů ověřování hodnot emisí CO2 a spotřeby paliva u osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel v provozu (ověřování v provozu)

Publikováno: Úř. věst. L 2867, 18.12.2023 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 5. října 2023 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 7. ledna 2024 Nabývá účinnosti: 7. ledna 2024
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Konsolidované znění předpisu s účinností od 26. května 2024

Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu

►B

NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2023/2867

ze dne 5. října 2023,

kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 stanovením hlavních zásad a kritérií pro určení postupů ověřování hodnot emisí CO2 a spotřeby paliva u osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel v provozu (ověřování v provozu)

(Text s významem pro EHP)

(Úř. věst. L 2867 18.12.2023, s. 1)

Ve znění:

 

 

Úřední věstník

  Č.

Strana

Datum

 M1

NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2024/1294 ze dne 1. března 2024,

  L 1294

1

6.5.2024




▼B

NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2023/2867

ze dne 5. října 2023,

kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 stanovením hlavních zásad a kritérií pro určení postupů ověřování hodnot emisí CO2 a spotřeby paliva u osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel v provozu (ověřování v provozu)

(Text s významem pro EHP)



Článek 1

Předmět a oblast působnosti

1.  
Toto nařízení stanoví hlavní zásady a kritéria pro určení postupů pro ověřování toho, zda hodnoty emisí CO2 a spotřeby paliva uvedené v prohlášeních o shodě odpovídají emisím CO2 a spotřebě paliva vozidel v provozu. Stanoví rovněž postupy pro ověřování existence strategií na palubě nebo v souvislosti s vozidly, které uměle zlepšují výkon vozidla ve zkouškách prováděných pro účely schvalování typu („ověřování v provozu“).
2.  

Toto nařízení se nevztahuje na:

a) 

vozidla, která jsou osvobozena od povinnosti měřit emise CO2;

b) 

výrobce, kteří byli spolu se všemi svými spojenými podniky odpovědní za méně než 1 000 nových osobních automobilů nebo za méně než 1 000 nových lehkých užitkových vozidel registrovaných v Unii v kalendářním roce dva roky před kalendářním rokem, v němž byly vybrány rodiny vozidel pro ověřování v provozu v souladu s čl. 3 odst. 1.

Článek 2

Definice

Pro účely tohoto nařízení se použijí definice uvedené v článku 2 nařízení Komise (EU) 2017/1151 ( 1 ) a v článku 3 nařízení (EU) 2019/631.

Použijí se rovněž tyto definice:

1) 

„orgánem udělujícím schválení typu“ se rozumí schvalovací orgán, který udělil schválení typu z hlediska emisí v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 ( 2 ), nebo tam, kde je to relevantní, v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 595/2009 ( 3 );

2) 

„rodinou pro ověřování v provozu“ se rozumí všechna vozidla kategorie M1 nebo N1, pro něž jeden schvalovací orgán udělil schválení typu z hlediska emisí v souladu s nařízením (ES) č. 715/2007, nebo tam, kde je to relevantní, s nařízením (ES) č. 595/2009 na základě stejné zkoušky typu 1, jak je stanoveno v příloze XXI nařízení (EU) 2017/1151 pro „vysokou úroveň“ nebo „nízkou úroveň“;

3) 

„rodinou podle jízdního zatížení“ se rozumí rodina podle jízdního zatížení nebo rodina podle matice jízdního zatížení na základě definic v bodech 6.3.3 a 6.3.4 předpisu OSN č. 154; v případě vozidel kategorie N1, jejichž typ byl schválen podle nařízení (ES) č. 595/2009, se rodina podle jízdního zatížení skládá ze všech vozidel z dotčené rodiny pro ověřování v provozu;

4) 

„umělými strategiemi“ se rozumí strategie na palubě nebo v souvislosti s vybranými vzorky vozidel, které uměle zlepšují výkon vozidla ve zkouškách prováděných pro účely schvalování typu.

Článek 3

Výběr rodin vozidel pro ověřování v provozu

Každý orgán udělující schválení typu každoročně vybere vzorek rodin vozidel pro ověřování v provozu, pro které vydal schválení typu z hlediska emisí. Výběr zahrnuje alespoň jednu rodinu pro ověřování v provozu na výrobce, pro kterou orgán udělující schválení typu vydal schválení typu z hlediska emisí během tří kalendářních let předcházejících ověřování v provozu.

Článek 4

Zkoušky ověřování v provozu

1.  
Pro každou rodinu pro ověřování v provozu vybranou v souladu s článkem 3 vybere orgán udělující schválení typu pro účely zkoušek uvedených v odstavci 2 vozidla v provozu, která jsou ve stavu odpovídajícím řádně udržovanému a používanému vozidlu a která mají vlastnosti, jež odpovídají vlastnostem uvedeným v prohlášení o shodě.
2.  

Orgán udělující schválení typu ověří, zda hodnoty specifických emisí CO2 a spotřeby paliva uvedené v prohlášeních o shodě vozidel vybraných v souladu s odstavcem 1 odpovídají emisím CO2 a spotřebě paliva vozidel v provozu a zda jsou přítomny umělé strategie, a to některou z těchto zkoušek:

a) 

u řady vozidel určených na základě metody statistického hodnocení: zkoušky na vozidlovém dynamometru podle přílohy B6 a B8 předpisu OSN č. 154;

b) 

u řady vozidel určených na základě metody statistického hodnocení a patřících do jedné rodiny podle jízdního zatížení: zkoušky jízdního zatížení podle přílohy B4 předpisu OSN č. 154;

c) 

u přiměřeného počtu vozidel: zvláštní zkoušky používající zkušební metody se simulací nebo metody fyzických zkoušek.

3.  
Orgán udělující schválení typu svěří zkoušky uvedené v odstavci 2 technické zkušebně, která pro dotčenou rodinu pro ověřování v provozu neprovedla zkoušku typu 1 stanovenou v příloze XXI nařízení (EU) 2017/1151 pro účely schválení typu z hlediska emisí v souladu s nařízením (ES) č. 715/2007 nebo tam, kde je to relevantní, s nařízením (ES) č. 595/2009.
4.  
Orgán udělující schválení typu vyhodnotí výsledky zkoušek jednotlivých zkušebních vozidel a stanoví, zda jsou hodnoty emisí CO2 a spotřeby paliva vozidel v provozu vyšší než hodnoty specifických emisí CO2 a spotřeby paliva uvedené v prohlášeních o shodě, přičemž zohlední statistické vyhodnocení zkoušek uvedených v odst. 2 písm. a) a b), a zda existují umělé strategie.
5.  
Každý výrobce poskytne orgánu udělujícímu schválení typu a všem subjektům provádějícím zkoušky ověřování v provozu na požádání veškeré informace, dokumentaci a technické specifikace nebo podporu, které jsou potřebné k náležitému provedení ověřování v provozu.

Článek 5

Dokumentace, povinnost informovat a závěr orgánu udělujícího schválení typu

1.  
Orgán udělující schválení typu zajistí, aby zkoušky provedené v souladu s článkem 4 byly zdokumentovány a aby byly zkušební protokoly zpřístupněny Komisi, výrobci dotčených vozidel a na požádání dalším schvalovacím orgánům, orgánům dozoru nad trhem a třetím stranám, které splňují požadavky prováděcího nařízení Komise (EU) 2022/163 ( 4 ).
2.  
Orgán udělující schválení typu do deseti měsíců od zahájení zkoušky dospěje k závěru, zda ověřování v provozu odhalilo nesoulad mezi hodnotami emisí CO2 a spotřeby paliva vozidel v provozu a hodnotami uvedenými v prohlášeních o shodě nebo zda existují umělé strategie.
3.  
Závěr orgánu udělujícího schválení typu podle odstavce 2 se vztahuje na všechna vozidla dotčené rodiny pro ověřování v provozu, nebo pokud je založen na výsledcích zkoušek jízdního zatížení, na všechna vozidla dotčené rodiny podle jízdního zatížení, která byla poprvé uvedena do provozu v Unii.

Článek 6

Financování ověřování v provozu

Orgán udělující schválení typu zajistí dostupnost dostatečných zdrojů k pokrytí nákladů na ověřování v provozu. Tyto náklady jsou hrazeny z poplatků, které může od výrobce vybírat orgán udělující schválení typu. Poplatky zahrnují kroky ověřování v provozu potřebné k tomu, aby orgán udělující schválení typu mohl dospět k závěru podle čl. 5 odst. 2.

Článek 7

Vstup v platnost

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.



( 1 ) Nařízení Komise (EU) 2017/1151 ze dne 1. června 2017, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 o schvalování typu motorových vozidel z hlediska emisí z lehkých osobních vozidel a z užitkových vozidel (Euro 5 a Euro 6) a z hlediska přístupu k informacím o opravách a údržbě vozidla, mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES, nařízení Komise (ES) č. 692/2008 a nařízení Komise (EU) č. 1230/2012 a zrušuje nařízení Komise (ES) č. 692/2008 (Úř. věst. L 175, 7.7.2017, s. 1).

( 2 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 ze dne 20. června 2007 o schvalování typu motorových vozidel z hlediska emisí z lehkých osobních vozidel a z užitkových vozidel (Euro 5 a Euro 6) a z hlediska přístupu k informacím o opravách a údržbě vozidla (Úř. věst. L 171, 29.6.2007, s. 1).

( 3 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 595/2009 ze dne 18. června 2009 o schvalování typu motorových vozidel a motorů z hlediska emisí z těžkých nákladních vozidel (Euro VI) a o přístupu k informacím o opravách a údržbě vozidel, o změně nařízení (ES) č. 715/2007 a směrnice 2007/46/ES a o zrušení směrnic 80/1269/EHS, 2005/55/ES a 2005/78/ES (Úř. věst. L 188, 18.7.2009, s. 1).

( 4 ) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2022/163 ze dne 7. února 2022, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858, pokud jde o funkční požadavky na dozor nad trhem s vozidly, systémy, konstrukčními částmi a samostatnými technickými celky (Úř. věst. L 27, 8.2.2022, s. 1).

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU