(EU) 2023/2867Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2023/2867 ze dne 5. října 2023, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 stanovením hlavních zásad a kritérií pro určení postupů ověřování hodnot emisí CO2 a spotřeby paliva u osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel v provozu (ověřování v provozu)
Publikováno: | Úř. věst. L 2867, 18.12.2023 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 5. října 2023 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 7. ledna 2024 | Nabývá účinnosti: | 7. ledna 2024 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2023/2867 ze dne 5. října 2023, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 stanovením hlavních zásad a kritérií pro určení postupů ověřování hodnot emisí CO2 a spotřeby paliva u osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel v provozu (ověřování v provozu) (Úř. věst. L 2867 18.12.2023, s. 1) |
Ve znění:
|
|
Úřední věstník |
||
Č. |
Strana |
Datum |
||
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2024/1294 ze dne 1. března 2024, |
L 1294 |
1 |
6.5.2024 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2023/2867
ze dne 5. října 2023,
kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 stanovením hlavních zásad a kritérií pro určení postupů ověřování hodnot emisí CO2 a spotřeby paliva u osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel v provozu (ověřování v provozu)
(Text s významem pro EHP)
Článek 1
Předmět a oblast působnosti
Toto nařízení se nevztahuje na:
vozidla, která jsou osvobozena od povinnosti měřit emise CO2;
výrobce, kteří byli spolu se všemi svými spojenými podniky odpovědní za méně než 1 000 nových osobních automobilů nebo za méně než 1 000 nových lehkých užitkových vozidel registrovaných v Unii v kalendářním roce dva roky před kalendářním rokem, v němž byly vybrány rodiny vozidel pro ověřování v provozu v souladu s čl. 3 odst. 1.
Článek 2
Definice
Pro účely tohoto nařízení se použijí definice uvedené v článku 2 nařízení Komise (EU) 2017/1151 ( 1 ) a v článku 3 nařízení (EU) 2019/631.
Použijí se rovněž tyto definice:
„rodinou pro ověřování v provozu“ se rozumí všechna vozidla kategorie M1 nebo N1, pro něž jeden schvalovací orgán udělil schválení typu z hlediska emisí v souladu s nařízením (ES) č. 715/2007, nebo tam, kde je to relevantní, s nařízením (ES) č. 595/2009 na základě stejné zkoušky typu 1, jak je stanoveno v příloze XXI nařízení (EU) 2017/1151 pro „vysokou úroveň“ nebo „nízkou úroveň“;
„rodinou podle jízdního zatížení“ se rozumí rodina podle jízdního zatížení nebo rodina podle matice jízdního zatížení na základě definic v bodech 6.3.3 a 6.3.4 předpisu OSN č. 154; v případě vozidel kategorie N1, jejichž typ byl schválen podle nařízení (ES) č. 595/2009, se rodina podle jízdního zatížení skládá ze všech vozidel z dotčené rodiny pro ověřování v provozu;
„umělými strategiemi“ se rozumí strategie na palubě nebo v souvislosti s vybranými vzorky vozidel, které uměle zlepšují výkon vozidla ve zkouškách prováděných pro účely schvalování typu.
Článek 3
Výběr rodin vozidel pro ověřování v provozu
Každý orgán udělující schválení typu každoročně vybere vzorek rodin vozidel pro ověřování v provozu, pro které vydal schválení typu z hlediska emisí. Výběr zahrnuje alespoň jednu rodinu pro ověřování v provozu na výrobce, pro kterou orgán udělující schválení typu vydal schválení typu z hlediska emisí během tří kalendářních let předcházejících ověřování v provozu.
Článek 4
Zkoušky ověřování v provozu
Orgán udělující schválení typu ověří, zda hodnoty specifických emisí CO2 a spotřeby paliva uvedené v prohlášeních o shodě vozidel vybraných v souladu s odstavcem 1 odpovídají emisím CO2 a spotřebě paliva vozidel v provozu a zda jsou přítomny umělé strategie, a to některou z těchto zkoušek:
u řady vozidel určených na základě metody statistického hodnocení: zkoušky na vozidlovém dynamometru podle přílohy B6 a B8 předpisu OSN č. 154;
u řady vozidel určených na základě metody statistického hodnocení a patřících do jedné rodiny podle jízdního zatížení: zkoušky jízdního zatížení podle přílohy B4 předpisu OSN č. 154;
u přiměřeného počtu vozidel: zvláštní zkoušky používající zkušební metody se simulací nebo metody fyzických zkoušek.
Článek 5
Dokumentace, povinnost informovat a závěr orgánu udělujícího schválení typu
Článek 6
Financování ověřování v provozu
Orgán udělující schválení typu zajistí dostupnost dostatečných zdrojů k pokrytí nákladů na ověřování v provozu. Tyto náklady jsou hrazeny z poplatků, které může od výrobce vybírat orgán udělující schválení typu. Poplatky zahrnují kroky ověřování v provozu potřebné k tomu, aby orgán udělující schválení typu mohl dospět k závěru podle čl. 5 odst. 2.
Článek 7
Vstup v platnost
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
( 1 ) Nařízení Komise (EU) 2017/1151 ze dne 1. června 2017, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 o schvalování typu motorových vozidel z hlediska emisí z lehkých osobních vozidel a z užitkových vozidel (Euro 5 a Euro 6) a z hlediska přístupu k informacím o opravách a údržbě vozidla, mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES, nařízení Komise (ES) č. 692/2008 a nařízení Komise (EU) č. 1230/2012 a zrušuje nařízení Komise (ES) č. 692/2008 (Úř. věst. L 175, 7.7.2017, s. 1).
( 2 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 ze dne 20. června 2007 o schvalování typu motorových vozidel z hlediska emisí z lehkých osobních vozidel a z užitkových vozidel (Euro 5 a Euro 6) a z hlediska přístupu k informacím o opravách a údržbě vozidla (Úř. věst. L 171, 29.6.2007, s. 1).
( 3 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 595/2009 ze dne 18. června 2009 o schvalování typu motorových vozidel a motorů z hlediska emisí z těžkých nákladních vozidel (Euro VI) a o přístupu k informacím o opravách a údržbě vozidel, o změně nařízení (ES) č. 715/2007 a směrnice 2007/46/ES a o zrušení směrnic 80/1269/EHS, 2005/55/ES a 2005/78/ES (Úř. věst. L 188, 18.7.2009, s. 1).
( 4 ) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2022/163 ze dne 7. února 2022, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858, pokud jde o funkční požadavky na dozor nad trhem s vozidly, systémy, konstrukčními částmi a samostatnými technickými celky (Úř. věst. L 27, 8.2.2022, s. 1).